Методичні рекомендації до виконання курсової роботи з курсу Планування і організація турбізнесу, НУХТ
« Назад МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Методичні рекомендації до виконання курсової роботи з курсу Планування і організація турбізнесудля студентів напряму підготовки 6.140103 „Туризм” денної форми навчання
1. МЕТА І ЗАВДАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИЗгідно з навчальним планом підготовки бакалаврів за напрямом підготовки 6.140103 „Туризм”, передбачено виконання студентами 3-го року навчання курсової роботи з дисципліни «Планування і організація турбізнесу». Курсова робота є однією з основних наукових робіт, що виконується студентами індивідуально під час їх фахової підготовки. Вона засвідчує самостійність мислення, здатність до пошуку і аналізу матеріалу, вміння застосовувати на практиці теоретичні знання, вміння робити висновки на основі аналізу теорії і практики туристичної діяльності, сформованість навичок самостійної творчої роботи. В процесі виконання курсової роботи студенти оволодівають методами добору, систематизації і використання літературного, картографічного, статистичного матеріалу, прийомами аналізу практичної діяльності підприємств туристичної сфери, орієнтування у ринковій ситуації уміннями робити відповідні висновки та узагальнення. Ця робота сприяє розвитку наукового мислення, вміння систематизувати і викладати в письмовому вигляді результати наукового дослідження. Основною метою написання курсової роботи з курсу «Планування і організація турбізнесу» є закріплення та практичне застосування знань, умінь та навичок з основних модулів дисципліни, а саме «Технологія організації та умови здійснення туристичних подорожей», «Організація транспортних подорожей та перевезень», дисциплін «Основи екскурсійної діяльності» та «Технологія туристичної діяльності», «Організація туризму» та відпрацювання практичних навичок розробки турів. Відповідно визначаються такі задачі курсової роботи: - поглибити, систематизувати та закріпити теоретичні знання з курсу «Планування і організація турбізнесу»; - застосувати отримані знання у практичній діяльності щодо планування та організації туристичного продукту; - відпрацювати навички самостійної творчої роботи щодо технології розробки основних і додаткових послуг у турі, вибору підприємств – партнерів, стратегії впровадження туристичного продукту на ринок; - виробити вміння узагальнювати, аналізувати, порівнювати окремі елементи туристичного продукту та тур у цілому за економічними, соціальними показниками; - працювати із спеціальною фаховою нормативною літературою, довідковими виданнями; - удосконалити вміння аналізувати економічну ефективність туру; - розвинути навички формулювання власних висновків, аргументів, обґрунтовувань, пропозицій щодо удосконалення бізнес - процесів та явищ. Курсова робота передбачає теоретичне обґрунтування та практичну розробку інноваційного туристичного продукту. Методичні рекомендації мають на меті надання допомоги студентам у виконанні самостійного наукового дослідження і містять основні вимоги до змісту та оформлення курсової роботи, організації виконання, порядку захисту та критеріїв оцінювання, також орієнтовну тематику курсових робіт.
2. ТЕМАТИКА КУРСОВИХ РОБІТТемою курсової роботи (предметом вивчення) є одна з актуальних проблем щодо планування та організації інноваційного туристичного продукту.Вибір тематики курсової роботи здійснюється студентом самостійно з переліку запропонованих тем курсових робіт з дисципліни «Планування і організація турбізнесу», що затверджений кафедрою. Кожному студенту за рішенням кафедри призначається науковий керівник, який здійснює науково-консультаційне керівництво курсовою роботою. Студент за погодженням з керівником може запропонувати власну тему щодо інших актуальних проблем технології туристичної діяльності, обґрунтувавши при цьому доцільність її дослідження. Закріплена за студентом тема курсової роботи погоджується науковим керівником та затверджується рішенням кафедри. Курсові роботи студентів, які не відповідають затвердженій тематиці, не приймаються до розгляду. Разом із вибором теми визначається об’єкт, на матеріалах якого буде виконуватись робота. Основними вимогами до об’єктів дослідження є: склад групи за кількістю учасників: груповий або сімейний; тривалість туру: від 7 до 10 днів; маршрут туру повинен проходити по місцям туристичної атракції залежно від обраного виду туру (за метою); тур розробляється для іноземних туристів. Тематика курсових робітз дисципліни «Планування і організація турбізнесу» 1. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Гетьманські столиці» для школярів із Павлограду.(Чигирин – Холодний Яр – Буда - Батурин - Глухів) 2. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Замки та фортеці Львівщини» для туристів третього віку з Миколаєва (Золочево – Олесько - Підгорці) 3. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Оборонні споруди Волині» для молоді з Одеси. (Луцьк – Володимир-Волинський – смт Олика - смт Любешів) 4. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Золота підкова Хмельниччини» для студентів Львівського національного політехнічного університету (Самчики – Меджибіж – Зіньків - Кам’янець-Подільський – Жванець - Збриж) 5. Організація та розробка групового 7-денного гастрономічного туру «Етнографічна кухня Галичини» для сімейного відпочинку туристів з Харкова (Львів – Тернопіль – Збараж – Вишневець – Верховина) 6. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «По Шевченківським містам» для туристів третього віку з Ужгороду (Канів – Моринці - Шевченкове) 7. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Золота підкова Львівщини» для школярів з Києва (Жовква – Крехів – Брюховичі – Львів – Старе Село – Свирж – Золочев – Підгорці - Олеско) 8. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Золота підкова Черкащини» для сімейного відпочинку туристів з Житомиру (Умань – Звенигородка – Моринці – Шевченкове – Канів – Черкаси – Чигирин – Холодний Яр) 9. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Пісня Волині» для молоді з Києва (Шацьк – Біловежська Пуща – Володимир Волинський – Зимне – Луцьк) 10. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Подорож по Гуцульщині» для студентів із Бердянська (Івано-Франківськ – Ворохта – Косів – Коломия - Яремча) 11. Організація та розробка групового 7-денного винного туру «Сиро - винний тур по Закарпаттю» для молоді з Чернігова (Ужгород – Мукачева – с. Бобовище - Берегове) 12. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Скарби Волині» для сімейного відпочинку туристів із Ватерлоо (Ковель – с. Колодяжне – Шацьк – Володимир Волинський – Дубно – Луцьк) 13. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Перлина Дніпропетровщина» для молоді з Ужгорода (Дніпропетровськ – Павлоград – Петриківка - Гречаное) 14. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Багатства Сіверщини» для студентів із Херсону (Козелець – Чернігів – Новгород-Сіверський – Короп - Батурин) 15. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Одеса - перлина біля моря» для студентів із Луцька (Одеса – Білгород Дністровський – с. Затока- с. Вилкове) 16. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «По Полтавщині до Сорочинського ярмарку» для студентів Волинського економіного університету (Полтава – Опашня – Диканька – с.Гоголево – с.Сорочинці) 17. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «Пізнай традиції святкування Різдва на Галичині» для сімейного відпочинку туристів з Сум (Львів – Тернопіль – Збараж – Вишнивець – Межирич – Острог – Почаїв - Кременець) 18. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «Львів для закоханих» для молоді з Черкас (Старе Село – Свирж – Золочєв - Підгірці – Олесько – Львів) 19. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Мандрівка Буковиною» для молоді з Вінниці (Львів - Чернівці - с. Біла Криниця - с. Банчени) 20. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Краса Тернопільщини» для сімейного відпочинку туристів із Кіровограда (Львів - Збараж – Вишнівець – Кременець – Острог — Дубно) 21. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Сонячне Закарпаття» для сімейного відпочинку туристів з Білої Церкви (Львів – Чинадієво - Мукачева – Косонь – Берегово - Королево) 22. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Луцьке підземелля» для студентів Одеського національного університету (Луцьк - Дубно - Тараканів форт) 23. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Чудеса Поділля» для сімейного відпочинку туристів з Каніва (Бакота - Кам'янець - Подільський - Хотин) 24. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Пригода в Карпатах» для студентів Дніпропетровського національного медичного університету (Львів – Славське – Тустань - озеро Синевір - Долина нарцисів -Високий Верх) 25. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «Фестиваль молодого вина» для молоді з Миколаіва (Львів – Ужгород - Мукачева) 26. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «Новорічна Буковина» для студентів Національного університету харчових технологій (Чернівці - Яремче - Хотин - Кам'янець-Подільський) 27. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Спадщина предків: Хортиця та Петраківка» для молоді Черновців (Запоріжжя – ДніпроГЕС – о.Хортиця – с. Петраківка – х. Галушковка - Дніпропетровськ) 28. Організація та розробка групового 7-денного винно-гастрономічного туру «Україна – смачна країна» для молоді з Житомира (Воловецький – Береговський - Ужгородський - Тячівський райони Закарпатський області) 29. Організація та розробка групового 7-денного паломницького туру «По святих місцях Західної України» для туристів третього віку з Вінниці (Тернопіль - Почаїв – Кременець – Межиріч - Острог) 30. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «ХХ Міжнародний гуцульський фестиваль» для молоді з Умані (Тернопіль – Івано-Франківськ – Косів – Шешори – Брусторів – Верховина) 31. Організація та розробка групового 7-денного спортивного туру «Печери Тернопільщини» для студентів Житомирського аграрного університету (Тернопіль – Млинки – Більче-Золоте – Монастирок – Нирків – Микулинці) 32. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «Великодні свята на Закарпатті» для сімейного відпочинку туристів із Дубно (Свалява – Поляна – Ужгород – Невицьке – Лумшори – Чинадієво – Мукачева – Берегове – Хуст – Воловець) 33. Організація та розробка групового 7-денного івентивного туру «Долина нарцисів та Фест «Срібний Татош» для школярів із Кіровограду (Свалява – Поляна – Іза – Нижнє селище – Кіреші (Долина нарцисів) - Хуст –Чинадієво - Карпати) 34. Організація та розробка групового 7-денного гастрономічного туру «Солодке Закарпаття» для школярів із Белгорода Дністровського (Карпати – Мукачево – Геча – Четфалва – Нижнє Селище – Іза – Берегово – Мукачево) 35. Організація та розробка групового 7-денного релігійного туру «Православні святині Волині» для молоді зі Сваляви (Тернопіль – Межиріч – Острог - Дермань) 36. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Кам’яне Поділля» для школярів з Обухова (Чортків – Монастирок – Більче Золоте – Кривче – Борщів – Кам’янець Подільський – Хотин – Велика Слобідка – Грушка (Бакота) 37. Організація та розробка групового 7-денного релігійного туру «Дорогами козацької слави Херсонщини» для молоді з Чернігова (Херсон – с. Тягинка – Берислав – Кам’яна Січ – с. Красний Маяк – Нова Каховка) 38. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Палаццо - паркові ансамблі України» для студентів Тернопільського національного університету (Рай – Вишнивець – Антоніни – Самчики – Немирів – Умань – Біла Церква – Качанівка – Тростянець - Сокиринці) 39. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Шляхами Великого Кобзаря» для туристів третього віку з Харковв (Моринці - Шевченкове– Будище – Корсунь-Шевченківський – Мліїв – Черкаси – Канів – Переяслав-Хмельницький – Яготин – Пирятин – Чернігів – Седнів – Качанівка - Кроливець - Київ) 40. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Чумацькими шляхами» для студентів з Рівного (Вінниця – Немирів – Брацлав – Тульчин – Ольгопіль – Балта - Одеса) 41. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Козацькими шляхами» для молоді з Івано-Франківська (Запоріжжя – Нікополь- Капулівка – Жовті Води – Дніпропетровськ – Холодний Яр – Суботін – Чигирин – Черкаси – Переяслів-Хмельницький – Київ – Збараж – Львів - Берестечко) 42. Організація та розробка групового 7-денного ено-гастрономічного туру «Гастрономічний тур по Закарпаттю» для молоді з Камянця Подільського (Міжегоря – Нижнє Селище – Берегове – Гудливе - Ужгород) 43. Організація та розробка групового 7-денного гастрономічного туру «Кулінарне Закарпаття» для сіменого відпочинку туристів з Фастова(Ужгород - Середнє – Мукачево - Ужгород) 44. Організація та розробка групового 7-денного виннного туру «Винний тур від А до Я» для молоді з Дніпропетровська(Одеса – Миколаївка – Білгород Дністровський – Шабо - Одеса) 45. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Вінниця туристична» для молоді з Дніпропетровська(Вінниця - Вороновиця - Тульчин – Немирів) 46. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Історична Україна» для молоді з Дніпродзержинська(Рівно – Корець - Острог) 47. Організація та розробка групового 7-денного винного туру «Свято білого вина» для молоді з Києва(Київ—Мукачева—Берегове—Ужгород—Чинадієво—Львів—Київ) 48. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Золотий гуляш» для молоді з Дніпропетровська(Воловець - Пилипець - Синевір – Нижнє Селищ9е – Берегове - Мукачева) 49. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Вінниця туристична» для сімейного відпочинку туристам із Бердичева(Вінниця - Вороновиця - Тульчин – Немирів) 50. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Унікальне Закарпаття» для сімейного відпочинку туристів із Кам’янця Подільського(Рахів - Хуст- Нижнє селище – Ізк) 51. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Срібні землі Закарпаття» для молоді зі Львову(Львів - Мукачева – Берегове– Ужгород – Чинадиєво – Мукачева - Львів) 52. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Три столиці» для школярі з Івана Франківська(Киев - Львов - Одесса) 53. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Від Галіції до Гуцульщини» для школярів з Каніва(Львів – Мукачева – Ужгород) 54. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Вінниця туристична» для молоді з Дніпропетровська(Львів-Почаїв-Трускавець) 55. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Львівське князівство» для школярів з Кривого Рогу(Вінниця - Вороновиця - Тульчин – Немирів) 56. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Полтавські канікули» для школярів з Івана Франківська(Полтава - Гоголево - Диканька - Опішня - Харьків) 57. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Загадкове Поділля» для школярів з Херсону(Кам’янець Подільський - Хотин - Кривче - Чернівці) 58. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Чернігівщина – столиці лісової імперії» для школярів з Києва(Київ – Качанівка – Козелець - Чернігів – Тростянець - Київ) 59. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Закарпаття - рецепт бадьорості… СПА & Релакс» для молоді з Дніпропетровська(Львів – Трускавець – Урич – Поляна – Лумшори – Шипот – Львів) 60. Організація та розробка групового 7-денного пізнавального туру «Вінниця туристична» для молоді з Дніпропетровська(Львів – Івано-Франківськ – Яремча – Драгобрат – Ворохта – Верховина – Криворивня – Коломия – Львів)
3. ПОРЯДОК ВИДАЧІ ЗАВДАННЯ НА КУРСОВУ РОБОТУПісля затвердження теми студент отримує завдання на виконання курсової роботи за формою, наведеною у додатку А, у якому зазначаються реквізити автора, фіксуються тема, план, термін подання готової роботи на кафедру, підпис наукового керівника та студента. Проведення консультацій з курсової роботи відбувається в терміни, які передбачаються навчальним планом і згідно з графіком, затвердженим завідувачем кафедри. Хід виконання курсової роботи контролюється її керівником. При оформленні курсової роботи завдання необхідно розмістити після титульної сторінки.
4. ЗМІСТ курсової роботиКурсова робота – це творча самостійна робота студента, тому розгляд проблеми буде індивідуальним, притаманним конкретному виконавцеві, відповідно до його фахової підготовки, розуміння завдання. Курсова робота повинна відповідати наступним вимогам: • містити теоретичний аналіз досліджуваної проблеми, аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду вирішення проблемних питань з теми дослідження; • містити детальний аналіз туристичного маршруту, об’єктів атракції, програмного забезпечення туру та відповідні розрахунки (калькуляція); • містити пропозиції щодо вдосконалення предмету дослідження; • бути оформленою відповідно до вимог методичних рекомендацій; • бути поданою на кафедру в термін, передбачений графіком навчального процесу. Курсова робота, яка не відповідає вимогам щодо змісту та оформлення, написана без дотримання затвердженого плану, а також не містить матеріалів конкретного дослідження проблеми в туристичному регіоні, до захисту не допускається і повертається на доопрацювання. Основні етапи виконання курсової роботи передбачають:
План курсової роботи повинен містити питання, які розкривають зміст теми та структурують матеріали дослідження. Вступ РОЗДІЛ І Науково-теоретичні основи організації та розробки турів (конкретного виду) РОЗДІЛ ІІ. Інформаційно–організаційне та технічне забезпечення туру РОЗДІЛ ІІІ. Економічне обґрунтування проекту туру Висновки Список використаних джерел Додатки. Орієнтовний варіант плану курсової роботи наведено в Додатку Б. Опрацювання та аналіз літературних джерел Відповідно до обраної теми студент самостійно або за рекомендацією керівника добирає літературні джерела (книги, брошури, статті, відповідні нормативні документи та internet-ресурси), досліджує первинну інформацію, статистичну звітність, застосовує різні інструменти пошуку інноваційних ідей для створення туристичного продукту. Після ознайомлення з джерелами загального характеру (підручники, довідники, енциклопедичні видання), логічно перейти до фахової літератури – монографій, статей, періодичних видань, путівників, статистичних збірників, тощо і розглянути додаткові джерела – карти, фотографії, малюнки, ілюстрації, історичні та художні твори. Список рекомендованої літератури наведений у розділі 8 методичних рекомендацій, який звичайно може бути доповнений. При опрацюванні літературних джерел та internet-ресурсів необхідно виконувати записи та нотатки, які допоможуть систематизувати і узагальнити матеріал відповідно до плану курсової роботи. Слід звернути увагу на оформлення списку використаних джерел (Додаток З). Збір і обробка матеріалів дослідження Курсову роботу з дисципліни “Планування і організація турбізнесу” необхідно виконувати на фактичному матеріалі, що відображає конкретний маршрут, який обрано об’єктом дослідження. Джерелом інформації є фактичні географічні об’єкти, туристична інфраструктура регіону, статистична звітність, накази, технологічні карти, інструкції, розпорядження; власний досвід та ін. Перелік бланків технологічної документації, калькуляції автотранспортного маршруту, які слід додати до курсової роботи, наведено як першоджерела в Додатках Г, Д, Ж. Інформаційними джерелами можуть слугувати вітчизняні та закордонні видання, матеріали преси, спеціальних тематичних журналів, Іnternet тощо.
5. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКОНАННЯ ОКРЕМИХ РОЗДІЛІВ РОБОТИЗібраний, опрацьований та систематизований матеріал студент розподіляє по окремих питаннях, послідовність викладення яких встановлено планом курсової роботи. Загальний обсяг роботи не повинен перевищувати 50 сторінок друкованого тексту, включаючи бібліографію. До загального обсягу роботи не входять додатки. Матеріали курсової роботи розміщують у такій послідовності: 1) Титульна сторінка оформлюється згідно з Додатком В. 2) Бланк завдання(заповнений та підписаний) (Додаток А). 3) Зміст є переліком розділів записки. Назви заголовків у змісті перераховуються у тій же послідовності і формулюванні, що і в тексті записки. Напроти кожного заголовка вказують тільки порядковий номер сторінки, на якій розміщений початок розділу. Номери сторінок повинні бути написані так, щоб розряди чисел були розташовані один над іншим. Слово “сторінка” або його скорочення не пишуть. Між закінченням тексту і номерам сторінки рекомендуються ставити багатокрапки. 4) Вступ (обсягом 2-3 сторінки). У вступі обґрунтовується: актуальність і науково-практичне значення вибраної теми, особливості вирішення проблемних питань в технології розробки туру залежно від мети та складу учасників; мета та завдання роботи (визначаються спираючись на план); наводиться коротке представлення об’єкту і предмету дослідження; зазначаються використовувані методи та інформаційні джерела дослідження. Об’єкт дослідження – самостійно розроблений проект туристичного маршруту (конкретного виду, наприклад - пізнавальний). Предмет дослідження – конкретний вид (наприклад, пізнавальний) туризму в Україні. Мета роботи – формулюється відносно обраного предмета дослідження стосовно об'єкта дослідження. 5). Основна частина курсової роботи складається з трьох розділів. У першому розділі «Науково-теоретичні основи організації та розробки турів (конкретного виду)» курсової роботи (теоретичному) розглядаються загальні теоретичні підходи до розробки та організації окремих видів туристичних продуктів в туристичному бізнесі за допомогою літературних джерел, є можливим порівняння різних точок зору, використання опублікованих статистичних даних із посиланням на джерела. Описується суть окремих видів туризму, міжнародний та вітчизняний досвід їх організації, економічний, соціальний та екологічний ефект від їх розвитку на певній території. Бажано ілюструвати текст графічними матеріалами – схемами, графіками, діаграмами тощо. Аналізується основні риси існуючого та очікуваного попиту на подібні тури, проектується портрет потенційного споживача. На основі характеристик визначеного сегменту споживачів складається набір вимог до процесів обслуговування туристів під час подорожі. Доцільно проілюструвати цей параграф статистичною інформацією, даними соціологічних досліджень, власними спостереженнями тощо. 6). У розділі 2 «Інформаційно-організаційне та технічне забезпечення туру» повинно бути представлений детально обґрунтований проект туру. Визначається тривалість перебування туристів у кожному пункті маршруту (уточнюється кількість днів і ночівель) із врахуванням принципів оптимальності, раціональності і тематичної відповідності; складається програма туру по дням перебування з переліком набору послуг відповідно до обраного класу обслуговування. Надається необхідна для туриста інформація про природно-кліматичні, політичні, правові та економічні умови в регіоні. Подається загальна характеристика центрів туристичної дестинація та об’єктів туристичної атракції. Подається загальна інформація про забезпеченість регіону закладами розміщення, надається їх коротка характеристика. Слід провести аналіз наявних закладів харчування, що відповідають параметрам заданого виду туру. Перелік підприємств-постачальників послуг. Готелі: категорія, місцезнаходження; умови і вартість проживання; оснащення номерів; послуги, які входять у вартість проживання, а які оплачуються додатково; варіанти харчування та пансіон. Заклади харчування - місце розташування та категорія закладу харчування (якщо передбачено харчування поза .межами готелю). Визначається період і обсяг надання послуг кожним підприємством. Складаються цінові таблиці. Розкривається основний зміст та структура екскурсійного обслуговування під час туристичного маршруту. Організація культурної програми в місці проведення туру: комплекс заходів дозвілля та анімація обслуговування: екскурсії (пішохідні, з використанням транспорту) і об'єкти показу - з врахуванням специфіки країни (регіону, міста) в історичному, культурному, релігійному, національному плані, а також виду і тривалості туру, платоспроможності клієнта; перелік походів, морських прогулянок (період, тривалість); сафарі, рибалка, барбекю та ін.; спортивні заходи (дайвінг, сноуборд та ін.); тематичні вечори, шоу та ін.; відвідання національних, тематичних парків; анімація відпочинку туристів в готелях і центрах відпочинку; костюмовані тури (етнофольклорні, пригодницькі та ін.). Визначається перелік документів, необхідних для розробки та впровадження туру. Задаються основні параметри туристичного маршруту. Технологічну карту побудови маршрутів рекомендується здійснити у програмі Vizicom 3.5.11 України 2012, порядок заповнення якої представлено у виді алгоритму на рис. 5.1. Рис. 5.1. Алгоритм побудови маршрутів у програмі Vizicom 3.5.11 України 2012 Рис.5.1. Алгоритм заповнення програми Vizicom 3.5.11 України 2012Алгоритму побудови маршруту: І. Внесення даних інформаційного характеру і територіального розташування населених пунктів. Первинним завданням, для побудови маршрутів, є внесення даних інформаційного характеру і територіального розташування необхідних об'єктів. Спочатку, наводиться курсор на вкладку «Пошук населеного пункту», розташовану у лівому нижньому кутку і клікається по ній лівою кнопкою мишки. У графі «Назва» обирається назва необхідного населеного пункту, в стовпці нижче будуть представлені наявні в програмі варіанти назви населених пунктів відповідні необхідному запиту, пошук необхідного пункту і клік лівою кнопкою миші. Вибраний населений пункт виділяється на карті межею червоного кольору. ІІ. Нанесення точки (мітки) на карту. У верхній панелі інструментів обирається значок «Мітки на карті» і клік по ній лівою кнопкою мишки. Замість курсору на екрані з'явиться значок, наводиться хрестик на необхідне місце розташування у населеному пункті і клік по ньому лівою кнопкою мишки. Після кліка кнопки мишки з'явиться вікно «Мітка». У верхньому рядку «Назва:» вписується назва необхідного об'єкту, в нижньому рядку «Коментар:» автоматично вписана адреса поставленої мітки в населеному пункті, з потреби вписуються будь-які зміни, потім наводиться курсор на значок «Ок», розташований в лівому нижньому кутку вікна «Мітка» і клік по ньому лівою кнопкою мишки. Після цього на карті з'явиться мітка з назвою об'єкту, а у вкладці «Мітки» з'явиться інформація про об'єкт (назва, коментарі, час постановки мітки, довгота і широта поставленої мітки). ІІІ. Внесення всіх необхідних точок. Далі, по тій же схемі, вноситься решта міток необхідних об'єктів. ІV. Побудова маршруту, визначення з першим і останнім об'єктами маршруту. Будується безпосередньо маршрут. Для цього необхідно визначитися з першим і останнім об'єктами маршруту. Наводиться курсор на перший об'єкт маршруту у вкладці «Мітки» і клік на ньому правою кнопкою мишки. З'явиться вікно з пропонованими операціями за даним об'єктом. Вибирається рядок «Старт по виділеному об’єкту» і клік на ньому лівою кнопкою мишки. V. Визначення старту («Start»), назви («Назва») та переліку об’єктів (точок) даного маршруту («Точки маршруту»). Після цього на карті, біля необхідної мітки з'явиться жовтий прапорець з написом «Start». У низу екрану, біля вкладки «Мітки», з'явиться вкладка «Маршрути», де з ліва, в стовпці «Назва», показано назву маршруту, а з права в стовпці «Точки маршруту» перелік об'єктів тих, що входять в даний маршрут (рис. В.8 додатку В). Далі наводиться курсор на наступний об'єкт нашого маршруту в стовпці «Мітки» і клік на ньому правою кнопкою мишки. З'явиться вікно з пропонованими операціями по даному об'єкту. Вибирається рядок «Стоп по виділеним об’єктам» і клік на ньому лівою кнопкою мишки. VI. Завершення побудови першого маршруту («Stop 1»). Після цього на карті, біля необхідної мітки з'явиться жовтий прапорець з написом «Stop 1», а у вкладки «Маршруті», в правому стовпці «Точки маршруту», з'явиться назва даного об'єкту. VІІ. Позначення решти проміжних об'єктів у маршруті. Далі, по тій же схемі, необхідно позначити решту проміжних об'єктів у маршруті. VІІІ. Останній крок побудови маршруту. («Фініш по виділеному об’єкту»). Для останнього кроку побудови маршруту необхідно навести курсор на останній об'єкт маршруту у вкладці «Мітки» і клікнути на ньому правою кнопкою мишки. З'явиться вікно з пропонованими операціями по даному об'єкту. Вибирається рядок «Фініш по виділеному об’єкту» і клік на ньому лівою кнопкою мишки. ІХ. Завершення побудови маршруту(«Finish» з зазначеним кілометражем та з назвою даного об’єкту Після цього на карті, біля необхідної мітки з'явиться жовтий прапорець з написом «Finish», який означатиме, що побудова маршруту завершена, протяжність побудованого маршруту у км, а у вкладках «Маршрути», у правому стовпці «Точки маршруту», з'явиться назва даного об'єкту. Приклад отриманого результату та опис маршруту за допомогою програми представлено на рис.5.2. та рис.5.3. Рис. 5.2. Маршрут «Закарпатські садиби сільського (зеленого) туризму» Рис. 5.3. Опис маршруту «Закарпатські садиби сільського (зеленого) туризму» Далі визначають тривалість перебування туристів на певних об’єктах. При розробці технологічної карти маршруту визначаються основні показники маршруту, місця перебування, дати заїздів, зразкове (очікуване) кількість туристів, програма обслуговування туристів в подорожі по маршруту, опис. Розкриваються основні моменти пов’язані з транспортним обслуговування під час туру, а саме: висвітлюється умови в'їзду та можливі варіанти доставки туристів з країни-партнера проектованого туру та особливості транспортного обслуговування під час автобусного туру. Розкриваються візові формальності (документи, необхідні для відкриття візи; вартість візи, строки відкриття візи з моменту подачі документів в посольство); прикордонні та митні формальності. Для визначення можливих варіантів доставки туристів в рамках проектованого туру подається наступна інформація: а) для авіаперевезення: розклад руху і стиковки рейсів, якщо є пересадка на інший рейс; перевізники; вартість квитків; тривалість польоту; аеропорти відправлення та призначення. б) для перевезення залізничним транспортом або автобусом: розклад руху потягів/автобусів; вартість квитків; станції відправлення та призначення; умови оренди автобуса. Обґрунтовується вибір остаточного варіанту доставки, перевізника, ціни і графіка перевезень. Визначається загальна тривалість по маршруту в кілометрах, добах. Зазначається дислокація АЗС та СТО по маршруту. Заповнюється паспорт автотранспортного маршруту, де задається: 1) вартість ДП 22 грн./л по Україні; 30 грн./л за кордоном. Споживання паливно-мастильних матеріалів автобусами складає в середньому 10 л на 100 км. 2) витрати на відрядження визначаються як 20% від мінімальної заробітної плати на добу - по Україні; 75% від мінімальної заробітної плати на добу - за кордоном. 3) витрати на страхування розраховуються відповідно до кількості днів туру, якщо вартість річного страхового полісу дорівнює 2000 грн. 4) витрати на платні стоянки залежать від тривалості туру в днях, кількості зупинок протягом маршруту. Для зручності розрахунків слід брати усереднене значення 30 грн. паркувальна одиниця. 5) загально експлуатаційні або постійні витрати – витрати, які пов’язані з утриманням офісу, заробітною платою, рекламою тощо. При калькуляції вартості автотранспортного маршруту приймемо це число за константу, яка дорівнюю 6000 грн. 6) накладні витрати, аналогічно загально експлуатаційним витратам, задамо як 1800 грн. 7) амортизаційні витрати визначаються як співвідношення загальної вартості автобуса (150 000 євро) до кількості років його експлуатації (7 років). Отримуємо амортизаційні витрати на рік. Виходячи з кількості днів туру можна розрахувати амортизаційні витрати, які припадають на конкретний туристичний маршрут. 8) сума всіх вищенаведених витрат складає собівартість автотранспортного обслуговування. Визначимо прибуток від заданого туру, який складає 30% від собівартості. 9) під час калькуляції вартості туристичного маршруту на одну особу, прийнято вважати що автобус розраховано на 30 осіб. 7) Розділ 3. «Економічне обґрунтування проекту туру» містить три підпункти, у яких повинно бути розкрито наступні питання. Вивчити структуру і оцінити тенденції розвитку туристичного підприємства на основі темпів зростання основних фінансових показників: дохід від реалізації послуг; витрати (матеріальні, на оплату праці, відрахування на соціальні потреби, амортизаційні відрахування, сплата податків); чистий прибуток; рентабельність. Проаналізувати: динаміку чисельності працівників, зокрема навчених за профілем роботи; політику ціноутворення (з урахуванням сезонності); оборот фірми за попередній період; динаміку кількості проданих турів; можливий відсоток відшкодування витрат клієнтові за відмову від туру. Система маркетингових комунікацій для позиціонування та просування нового туру повинна розкривати інформацію про визначення майбутнього попиту на тур. Для цього пропонується провести маркетингове дослідження серед потенційних споживачів. Кількість осіб, які повинні взяти участь у маркетинговому дослідженні становить 10 осіб. Чисельність туристів розрахована на групу 15+1 осіб. Проблемні питання, що мають бути розв’язані: - чи варто розвивати даний напрямок? - чи існує платоспроможний попит та яка його структура? У зв’язку з цими питаннями виникають задачі, що потребують визначення: - чи є попит за даним напрямом? - яка категорія населення переважатиме за даним напрямом? - які джерела інформації переважають? - наскільки споживач знайомий з цим напрямом? - яку суму може витратити споживач на туристичну подорож? Приклад оформлення маркетингового дослідження (таблиця 5.1) Подаються пропозиції щодо маркетингової стратегії та позиціонування розробленого туру; внутрішніх та зовнішніх каналів збуту; різних схем ринкових каналів просування турів; традиційних та нетрадиційних форм продажу турів; засобів реклами розроблених турів; форми і кількості рекламних матеріалів. Обраховується рекламний бюджет туру. Таблиця 5.1 Результати проведеного опитування за напрямом «»
Економічне обґрунтування туру повинно містити інформацію про калькуляцію та розрахунок собівартість і ринкової ціни туру. Калькуляція - це спосіб розрахунку собівартості одиниці туристичних послуг, за допомогою якої визначається собівартість різних об'єктів обліку. Об 'єктами калькулювання в туризмі є вартість обслуговування групи туристів при груповому типі туру і вартість обслуговування туриста - при індивідуальному типі туру. Калькуляційною одиницею є туристична путівка. При використанні методу фактичної собівартості - собівартість турпродукту складається із фактичних прямих затрат і загальновиробничих затрат, затрати включаються в собівартість за тарифами без ПДВ. Калькуляцію пропонується оформляти у вигляді представленого нижче документа, наприклад табл. 5.2. Таблиця 5.2. Калькуляція на групу 10 чоловік по маршруту Київ-Закарпаття турфіми «Орбіта»
Розрахунок доходу від реалізації туру проводиться, виходячи з кількості обслугованих осіб за заїздами, кількості заїздів за період (сезон) і норми прибутку за кожен реалізований тур. При формуванні норми прибутку туроператора для автобусних турів на сьогодні можна виділити два підходи, що принципово відрізняються: 1) розмір норми прибутку фіксований і, як правило, дорівнює розміру комісійної винагороди або ж перевищує його на певний коефіцієнт. У таких випадках багато туроператорів використовують принцип «зростаючої норми прибутку». Чим ближче до виїзду бронюється і сплачується тур, тим вищою буде ціна, а її підвищення досягатиметься виключно завдяки підвищенню норми прибутку туроператора. Наприклад, туроператор «А-тур» при продажі туру «Танго утрьох: Київ – Львів – Одеса» пропонує наступні ціни (вартість туру при оплаті, грн): − за 7 тижнів – 2300; − за 6 тижнів – 2400; − за 5 тижнів – 2500; − менше ніж 5 тижнів – 2600. При цьому розмір комісії турагента, вартість проїзду, проживання й інші складові залишаються незмінними; 2) розмір норми прибутку визначається як відсоток від собівартості туру й може перебувати в діапазоні від 30 до 60 % (у період максимального попиту – Новий рік, травневі свята і т. д. може перевищувати 100%). Кінцева ціна туру в такому разі формується наступним чином: Ц кін = С * Н пр + Ф ком, (5.1) де Ц кін – кінцева ціна реалізації туру; С – собівартість туру; Н пр – норма прибутку; Ф ком – фіксована комісія туристським агентам. При цьому комісія утримується турагентом самостійно з коштів, отриманих від продажу туру від імені туроператора. Для визначення кінцевої ціни реалізації автобусних турів використовуватиметься другий підхід ціноутворення. Для того, щоб визначити, яку величину витрат туристська фірма повинна покрити за рахунок організації нового туру, необхідно визначити, яка питома вага у структурі продажів доводитиметься на його реалізацію. Припустимо, що у структурі продажів цей тур складе 10 %. Тоді 10 % від поточних витрат туристської фірми повинні зараховуватися на його собівартість. Також слід ураховувати адміністративні витрати, витрати на збут та інші операційні витрати: 10 % від їхньої суми також зараховуватимуться на собівартість організовуваного туру. Результати розрахунків представимо в табл. 5.3. Таблиця 5.3. Поточні витрати туристської фірми за звітний період
На підставі проведених розрахунків можна визначити фінансові результати діяльності туристичної фірми від організації туру, які можна подати у вигляді таблиці 5.4. Таблиця 5.4 Фінансові результати від продажі туру
Валовий прибуток визначається як різниця чистого доходу від надання послуг і собівартістю послуг. Результат від операційної діяльності як різниця між валовим прибутком та сумою адміністративних витрат, витрат на збут та інших операційних витрат. Чистий прибуток визначається як різниця результату від операційної діяльності та податку на прибуток. Ставка податку на прибуток становить 18%. Оцінка ефективності проводиться за допомогою розрахунків таких показників як чиста рентабельність продажів і чиста рентабельність витрат туристського продукту. Чиста рентабельність продажів визначається за формулою: Де ЧРп -чиста рентабельність продажів; ЧПt - чистий прибуток; ЧД t - чистий дохід від реалізації послуг у періоді t. Чиста рентабельність витрат визначається як: де ЧРв - чиста рентабельність витрат; С- собівартість наданих послуг; П3- інші витрати Спираючись на отримані результати розрахунків, доцільно зробити висновок про ефективність (неефективність) розробленого виду туру. 8). Висновки є завершальною частиною курсової роботи. В них у стислій формі викладаються основні положення дослідження. Висновки містять також рекомендації і пропозиції наукового і практичного характеру, що є предметом захисту 9) Список використаних джерел наводиться наприкінці роботи і містить у встановленому порядку перелік літературних джерел, які були використані у курсовій роботі. Використані джерела слід розміщувати таким чином: а) закони України (у хронологічній послідовності); б) укази Президента, постанови Уряду (у хронологічній послідовності); в) директивні матеріали міністерств (у хронологічній послідовності); г) монографії, брошури, підручники (алфавітний порядок); д) статті з журналів (алфавітний порядок); є) інструктивні, нормативні та інші матеріали, що використовуються підприємством (алфавітний порядок); ж) іншомовні джерела; з) електронні джерела. В список літературних джерел включаються лише ті видання, які дійсно використовувались при написанні роботи. Традиційно не включаються в списки літературних джерел енциклопедії, довідники, словники. При побудові переліку літератури застосовується суцільна нумерація джерел. Дані про використані літературні джерела мають наводитись відповідно до правил бібліографічного опису, викладених у ДСТУ ГОСТ 7.1:2006. Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання (Додаток З). Назва джерела має наводитись мовою оригіналу, якою студент користувався при виконанні роботи; при групуванні джерел за алфавітом спочатку наводяться всі джерела, викладені слов’янськими мовами, далі джерела, де використано латинський алфавіт. Кількість використаних джерел повинна бути не меншою 25. 10) Додатки не входять до нумерації сторінок, на кожен з них є посилання в тексті. Додаткипотрібно оформлювати як продовження роботи на її наступних сторінках або у вигляді окремої частини, розташовуючи додатки в порядку появи посилань на них у тексті роботи. Кожний додаток повинен починатися з нової сторінки і мати заголовок. Додатки позначаються послідовно прописними буквами алфавіту у правому верхньому кутку, наприклад, «Додаток А».
6. ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИОформлення курсової роботи здійснюється відповідно до Державного стандарту України (ДСТУ 3008-95). Наукову інформацію в курсовій роботі потрібно викладати стисло, логічно й аргументовано, проаналізувати зміст і результати науково-теоретичних досліджень з точки зору цінності їх для вивчення обраної проблеми дослідження, уникати загальних слів, бездоказових тверджень, тавтології. Допускаються тільки загальноприйняті скорочення: рр. – роки; та ін. – та інші; і т.д. – і так далі, тис., млн., – тисяча, мільйон, тощо. Допускається використовувати абревіатури занадто довгих словосполучень, попередньо привівши їх повне значення. Терміни, що використовуються в тексті, мають відповідати загальноприйнятим в літературі. Слід уникати слів «я», «мною», краще використовувати знеособлені форми – «доцільно», «спостерігається», «в роботі пропонується», в окремих випадках можна вживати «нами одержано», «на наш погляд». В роботі не допускаються стилістичні, орфографічні та граматичні помилки. Курсова робота повинна бути надрукована на одному боці аркуша білого паперу формату А4 через 1,5 міжрядкові інтервали, шрифт Times New Roman, 14 кегль. За необхідності окремі таблиці та рисунки можна подавати на аркушах формату А3. Границі аркуша мають бути наступних розмірів: ліве поле – не менше як 25 мм, праве – не менше як 10 мм, верхнє – не менше як 20 мм, нижнє – не менше як 20 мм. Структурні елементи «Зміст», «Вступ», «Список використаних джерел» не нумерують. Розділи нумеруються арабськими цифрами. Після номера розділу ставиться крапка, після назви розділу крапка не ставиться. Параграфи (підрозділи) нумеруються в межах кожного розділу, номер параграфа складається із номера розділу і номера самого параграфа, розділених крапкою. За необхідністю параграфи також можуть бути розбиті на пункти. В такому разі номер пункту позначається додатковою цифрою, наприклад, 2.1.1, 2.1.2. Виділення заголовка забезпечується жирним шрифтом та відступом від основного тексту на один 1,5 міжрядковий інтервал. Кожний розділ, в тому числі, вступ, висновки, список літератури, додатки, рекомендується починати з нової сторінки. Новий параграф розпочинається на тій же сторінці, на якій закінчено попередній із відступом два 1,5 міжрядкові інтервали. Не допускається розміщувати назву параграфа або пункту в нижній частині сторінки, якщо після неї поміщається лише один рядок тексту. Назви розділів та параграфів розміщують по ширині до основного тексту. Нумерацію сторінок, підрозділів, пунктів, рисунків, таблиць, формул і т.п. подають арабськими цифрами без знаку №. Нумерація сторінок проставляється у верхньому правому куті. Титульний аркуш входить до загальної нумерації і вважається першою сторінкою, але номер сторінки на ньому не ставиться. Нумерації підлягають не лише сторінки основного тексту, але й списку літератури. Таблиці та ілюстративний матеріал, які розміщені на окремих сторінках, включають до загальної нумерації сторінок безпосередньо після тексту, де вони згадуються вперше. Ілюстрації (графіки, діаграми тощо) позначають словом Рисунок(курсивом з великої літери) і нумерують послідовно у межах розділу. Посилання на ілюстрації вказують порядковим номером ілюстрації, наприклад, Рис. 2.1. Таблиці, розміщені в тексті роботи, нумеруються арабськими цифрами в межах розділу і обов’язково мають назву, яка повинна бути короткою, точною і виділена жирним шрифтом, наприклад, Калькуляція автотранспортного маршруту. Над правим верхнім кутом таблиці перед заголовком розміщують курсивом з великої літери надпис “Таблиця 2.3” і вказують номер, що складається з номеру розділу та порядкового номеру таблиці. На всі таблиці мають бути посилання в тексті, при цьому слово «таблиця» пишуть скорочено, наприклад, табл. 2.3. У повторних посиланнях за текстом на таблиці треба зазначити «див. табл. 2.3». При переносі таблиці на наступну сторінку, не повторюють її назву, а вказують Продовження табл.2.3 та замінюють назви граф цифрами. Формули розміщують посередині рядка, слова, які зв’язують їх з текстом (“де”, ”отже”, ”звідси”, ”знаходимо”) – на початку рядка. Відстань між рядками формул, а також між формулами та текстом має бути не менше одного вільного рядка. Формули і рівняння нумеруються в межах розділу арабськими цифрами в круглих дужках. Номер формули вказується на її рівні в крайньому правому положенні на рядку. Формула наводиться в тексті тільки один раз, в інших випадках дається посилання на її номер. Формули, що слідують одна за одною і не розділені текстом, відокремлюють комою. Невеликі і нескладні формули, які не мають самостійного значення, розміщують по тексту рядка і не нумерують.
7. ПОРЯДОК ЗАХИСТУ КУРСОВОЇ РОБОТИВиконана студентом курсова робота, оформлена за всіма вимогами та зброшурована на момент подання, реєструється на кафедрі у встановлений термін (не пізніше як за три дні до терміну зазначеного у плані навчання) і передається керівнику для перевірки та допуску до захисту. Перевірена викладачем-керівником курсова робота приймається комісією в складі викладачів кафедри відповідно до графіку навчального процесу. Під час підготовки до захисту студент повинен підготувати стислу доповідь на 5 – 7 хв., у якій визначається актуальність теми, викладається зміст роботи за наступною схемою: сучасний стан (недоліки, які виявлені в ході досліджень та аналізу), заходи, що пропонуються для усунення недоліків, основні результати досліджень, рекомендації. Під час доповіді потрібно використовувати ілюстративний матеріал (таблиці, графіки, схеми), пояснюючи їх зміст. Після доповіді студент відповідає на запитання членів комісії. Відповіді слід давати коротко, мотивовано, змістовно. Оцінювання курсової роботи. У процесі захисту курсової роботи оцінюється глибина знань студента з дисципліни, його вміння вести дискусію, обґрунтовувати та відстоювати власну точку зору, відповідати на запитання. За результатами захисту, враховуючи при цьому якість виконання і оформлення окремих модулів роботи, виставляється оцінка за шкалою ECTS та національною шкалою, яка вноситься у заліково-екзаменаційну відомість та залікову книжку студента. Узагальнені критерії оцінювання захисту курсової роботи та деталізовані бальні шкали наведено в таблицях 7.1 та 7.2. Таблиця 7.1 Критерії оцінювання результатів виконання та захисту курсових робіт
Таблиця 7.2 Шкала оцінювання: національна та ECTS
Студентам, які при захисті курсової роботи отримали незадовільну оцінку, комісією встановлюється термін доопрацювання теми і повторного захисту. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРАЗаконодавчо-нормативна
10. Закон України «Про страхування»: (офіц. текст: за станом на 10 березня 2005 р.) / Верховна Рада України. – К.: Парламентське вид-во, 2005. – 42 с. 11. Про затвердження Порядку встановлення категорій готелям та іншим об’єктам, що призначаються для надання послуг з тимчасового розміщення (проживання): [постанова КМУ від 29 липня 2009 року № 803] // Новости турбизнеса. – 2009. – № 15. – С. 8. 12. Про затвердження Порядку надання послуг з тимчасового розміщення (проживання): [постанова КМУ від 15 березня 2006 року № 297] // Офіційний вісник України. – 2006. – № 11. С. 170. Базова 13. Бабарицька, В. К., Менеджмент туризму. Туроперейтинг : навч.посіб. / В. К. Бабарицька, О. Ю. Малиновська - К.: Альтерпрес, 2007. – 228 с. 14. Кифяк, В. Ф. Організація туристичної діяльності в Україні : навч.пос. / В.Ф. Кифяк. – Чернівці: Книги – ХХІ, 2003. – 300 с. 15. Любіцева, О. О. Методика розробки турів: навч.пос./ О.О. Любіцева. – К.: Альтерпрес, 2003. – 104 с. 16. Михайліченко, Г. І. Практика організації туристичних подорожей: навч.посіб./ Г.І. Михайліченко. – К.:КНТЕУ, 2003. – 156 с. 17. Правова база України з питань в’їзду та виїзду громадян // Зб.законодавчих та нормативних актів / Упоряд. М. І. Камлик. – К.: Атіка, 2003. – 224 с. 18. Сокол, Т. Г. Основи туристичної діяльності: підручник. / Т.Г. Сокол. – К.: Грамота, 2006. – 264 с. Допоміжна
24. Туризм і готельне господарство: підруч. / за ред. О.А. Агєєва, Д.Н. Акуленок, Н.М. Васильєв, Ю.Л. Васянін, М.А. Жукова. – М.: Екмос, 2004. – 400 с. ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ 25. Державна служба туризму і курортів. – Режим доступу: http://tourism.gov.ua . 26. Міністерство економіки України. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua. 27. Міністерство культури і туризму України. – Режим доступу: http://www.mincult.gov.ua. 28. Українська готельна мережа «Рremier Ноtels». – Режим доступу: http://www.premier-hotels.com.ua. 29. Державний комітет статистики України. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua. 30. Нормативні акти України. – Режим доступу: www.nau.kiev.ua. 31. Верховна Рада України . – Режим доступу: www.rada.gov.ua. Додаток З Приклади оформлення використаних джерел
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |