Методичні вказівки до виробничої практики з курсу Комерційна діяльність, НУ ЛП
« Назад Міністерство освіти і науки України Національний університет «Львівська політехніка»Навчально-науковий інститут підприємництва та перспективних технологій Циклова комісія спеціальності «Комерційна діяльність»
Методичні вказівки до виробничої практики з курсу Комерційна діяльністьдля студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст спеціальності 5.03050702 «Комерційна діяльність»
Львів – 2014 Методичні вказівки до проходження виробничої практики обговорені та схвалені на засіданні Науково-методичної ради НН Інституту підприємництва та перспективних технологій Національного університету «Львівська політехніка» Протокол № 1 від 28 серпня 2014 року Оригінал-макет підготовлено у видавничому відділі Інституту підприємництва та перспективних технологій Національного університету «Львівська політехніка» © І.А. Лех 2014 © НН Інститут підприємництва та перспективних технологій НУ «Львівська політехніка», 2014
ЗМІСТ1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.. 3 2. БЮДЖЕТ РОБОЧОГО ЧАСУ.. 3 3. МЕТА І ЗМІСТ ПРАКТИКИ.. 3 4. КЕРІВНИЦТВО ПРАКТИКОЮ ТА ЇЇ ОРГАНІЗАЦІЯ.. 3 5. ПРОГРАМА ПРАКТИКИ.. 3 6. ПІДСУМКИ ПРАКТИКИ.. 3 7. СТРУКТУРА ЗВІТУ З ПРАКТИКИ.. 3 8. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СКЛАДАННЯ ЗВІТУ З ПРАКТИКИ.. 3 9. ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ ЗВІТУ З ПРАКТИКИ.. 3 10. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИКИ.. 3 11. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗВІТУ З ПРАКТИКИ ТА ЙОГО ЗАХИСТУ.. 3
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯМетодичні вказівки до виробничої практики студентів освітньо-кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст спеціальності 5.03050702 «Комерційна діяльність» розроблено на основі «Тимчасового положення про організацію навчального процесу в кредитно-модульній системі підготовки фахівців» (наказ МОН України від 23.01.2004 р. № 48), «Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України», затвердженого наказом Міністерства освіти України від 8 квітня 1993 р., а також з врахуванням освітньо-кваліфікаційних характеристик молодшого спеціаліста спеціальності 5.03050702 «Комерційна діяльність», визначених Тимчасовою освітньо-професійною програмою підготовки молодших спеціалістів за галуззю знань 0305 – «Економіка і підприємництво». Програмою передбачається проходження виробничої практики студентами освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст» у четвертому семестрі; тривалість практики – 4 тижні, що обумовлюється графіком навчального процесу, затвердженим на навчальний рік. Виробнича практика студентів є невід`ємною складовою частиною процесу підготовки молодших спеціалістів і проводиться на сучасних підприємствах і в організаціях різних галузей господарства, освіти, охорони здоров`я, культури, торгівлі і державного управління. Практичну підготовку здійснюють в умовах професійної діяльності під організаційно-методичним керівництвом викладача ВНЗ та спеціаліста з даного фаху. Навчально-методичне керівництво і виконання програми практики забезпечує циклова комісія спеціальності «Комерційна діяльність». До керівництва практикою залучають досвідчених викладачів, до обов`язків яких належать:
Бази практики в особі їх перших керівників разом з інститутом несуть відповідальність за організацію, якість і результати практики студентів. Студенти можуть самостійно, з дозволу циклової комісії, підбирати для себе місце проходження практики і пропонувати його для використання. 2. БЮДЖЕТ РОБОЧОГО ЧАСУТривалість виробничої практики 180 годин (6 кредитів). Під час практики студент розподіляє свій робочий час за таким графіком (табл. 1). Таблиця 1 Бюджет робочого часу практики
3. МЕТА І ЗМІСТ ПРАКТИКИМетою практики є: закріплення та поглиблення теоретичних знань, здобутих в процесі навчання; оволодіння студентами сучасними методами та формами організування практичної діяльності підприємства; формування на основі отриманих теоретичних знань професійних умінь і навичок для прийняття самостійних рішень під час конкретної роботи в реальних ринкових умовах; прищеплення потреби систематично поновлювати свої знання та творчо їх застосовувати в практичній діяльності. Практична підготовка студентів є обов`язковою складовою освітньо-професійної програми для здобуття кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст» і має на меті набуття студентом професійних навичок і вмінь. Зміст виробничої практики більш повно розкривається у п. 8, де наведено рекомендації щодо складання звіту з практики. Під час виробничої практики поглиблюються та закріплюються теоретичні знання студентів з фахових дисциплін навчального плану. У процесі проходження практики студент повинен ознайомитись із діяльністю підприємства, його організаційною структурою, знати основні напрямки комерційної діяльності підприємства, вміти досліджувати сильні та слабкі сторони організації, а також можливості та загрози зовнішнього середовища.
4. КЕРІВНИЦТВО ПРАКТИКОЮ ТА ЇЇ ОРГАНІЗАЦІЯДо керівництва практикою залучаються провідні викладачі циклової комісії. Перед початком практики проводяться відповідні організаційні заходи, видаються завдання на практику, студенти забезпечуються необхідною інформацією та документами, перелік яких встановлює циклова комісія. Крім того, кожному студенту-практиканту адміністрацією бази практики призначається керівник від цього підприємства (організації, установи). Студент-практикант несе відповідальність за результати проходження практики і є підзвітним як перед цикловою комісією, так і перед тією організацією, де проходить практику. Права студента-практиканта Студент під час проходження виробничої практики має право: - отримувати необхідні консультації керівника практики від циклової комісії та від підприємства; - мати доступ до стандартної статистичної звітності та облікової інформації, яка знаходиться в розпорядженні підприємства; - отримати програму практики та всю необхідну організаційно-розпорядчу документацію. Обов`язки студента-практиканта Студенти під час проходження виробничої практики зобов`язані: - до початку практики отримати від керівника практики від циклової комісії консультації щодо оформлення усіх необхідних документів; - своєчасно прибути на базу практики, дотримуватися трудової дисципліни та правил внутрішнього розпорядку, які діють на підприємстві; - виконувати завдання, передбаченні програмою практики, а також індивідуальні завдання керівника практики у встановлені терміни; - провести необхідні роботи та збір інформації для написання звіту з практики; - систематично вести щоденник практики, із здійсненням записів щодо виконаної роботи на підприємстві згідно з отриманим завданням; - вчасно підготувати звіт про проходження практики та захистити його перед комісією циклової комісії у встановлені терміни. З моменту зарахування студента в період практики як практиканта на робоче місце, на нього поширюються правила охорони праці та правила внутрішнього розпорядку, які діють на підприємстві. По закінченню практики студент-практикант складає письмовий звіт та з щоденником практики, підписаним керівником практики від підприємства та завіреним печаткою підприємства, здає його керівнику практики від циклової комісії. 5. ПРОГРАМА ПРАКТИКИПрограма повинна відповідати основній меті виробничої практики – вивчення діяльності підприємства та закріпленню студентами теоретичних знань, отриманих під час навчання в інституті (табл. 2). Таблиця 2 Програма виробничої практики
6. ПІДСУМКИ ПРАКТИКИПісля закінчення терміну практики студенти звітують про виконання її програми у встановлені цикловою комісією терміни. Загальною формою звітності студента з практики є письмовий звіт, підписаний керівником від бази практики, та щоденник практики, оформлений відповідно до вимог. Письмовий звіт разом зі щоденником та іншими документами, визначеними цикловою комісією, подаються на рецензування керівнику практики від інституту. Звіт захищається студентом перед комісією, призначеною головою циклової комісії. Комісія приймає залік у студентів на базах практики або в навчальному закладі в останні дні її проходження. Результати проходження практики оцінюються за діючою у вищій школі системою з використанням алгоритму, наведеного в розділі 11 даних вказівок. Оцінка вноситься у заліково-екзаменаційну відомість і в залікову книжку студента за підписами членів комісії. Студенту, який не виконав програми практики з поважних причин, може бути надано право проходження практики повторно за умови виконання ним вимог, які визначає циклова комісія. Студент, який отримав негативну оцінку за практику, відраховується з інституту. Підсумки практики обговорюються на засіданні циклової комісії. 7. СТРУКТУРА ЗВІТУ З ПРАКТИКИЗвіт з виробничої практики оформляють відповідно до змісту програми практики, згідно з вимогами до текстових документів. У звіті відображається виконана протягом проходження студентом практики робота. Звіт з практики повинен включати: - реальні (звітні, облікові, нормативні) цифрові дані про діяльність досліджуваного підприємства (представлені у таблицях, графіках, діаграмах); - бланки звітності; - рекомендації щодо підвищення ефективності діяльності підприємства. Звіт з практики повинен складатись із таких структурних елементів:
Орієнтовний обсяг звіту 15-20 друкованих аркушів. До звіту додають щоденник, з обов`язковими робочими записами студента під час проходження виробничої практики та відгуком керівника практики від підприємства про результати роботи студента-практиканта. 8. РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СКЛАДАННЯ ЗВІТУ З ПРАКТИКИУ змісті виділяють найменування усіх розділів та підрозділів звіту та номери їх початкових сторінок. У вступі наводиться коротка характеристика обраної бази практики, її галузева приналежність, місце і роль у економіці України, перспективи подальшого технічного, економічного та соціального розвитку. У вступі необхідно навести основну мету проходження практики та основні завдання, які ставить студент-практикант по кожному з розділів звіту. Обсяг 1 сторінка. У розділі 1 «Загальна характеристика підприємства» навести основні відомості про підприємство за такими параметрами: - назва організації, її адреса, керівник організації; - час заснування та основні етапи розвитку; - правовий статус, форма власності та вид діяльності згідно зі статутом підприємства; - організаційна структура управління підприємством; - охарактеризувати ринок, на якому діє підприємство. У розділі 2 «Аналіз сильних та слабких сторін підприємства» відображають основні сильні сторони підприємства (переваги) та слабкі сторони (недоліки у роботі підприємства). Більш детально приклади сильних і слабких сторін підприємства наведено у табл. 3. Таблиця 3 Можливі сильні і слабкі сторони фірми
У розділі 3 «Аналіз можливостей та загроз зовнішнього середовища підприємства» виділяють основні можливості підприємства, які надає зовнішнє середовища та загрози, до яких потрібно бути готовими підприємству (табл. 4). Таблиця 4 Можливий вплив змін факторів зовнішнього середовища на діяльність фірми
У РОЗДІЛІ 4. «Прикладне застосування теоретичних знань з дисципліни «Комерційна діяльність»» необхідно висвітлити одне питання згідно порядкового номеру у журналі, викладене на основі бази практики (перелік питань подано у табл. 5). Таблиця 5 Перелік теоретичних питань відповідно до заданого варіанту
У «Висновках і рекомендаціях» формулюються результати проходження практики та аргументовані пропозиції щодо вдосконалення діяльності підприємства, підвищення ефективності його функціонування. У цьому підрозділі можуть бути також сформульовані пропозиції студента з питань організації і проходження практики. У «Списку використаних джерел інформації» наводиться перелік спеціальної та допоміжної літератури, документів, внутрішніх інструкцій організації, які були використані студентом при написанні звіту про практику. Вся використана література включається в список використаних джерел згідно з вимогами державного стандарту ДСТУ ГОСТ 7.1:2006. Перелік літератури повинен містити 10-20 назв. У «ДодаткАХ» подаються таблиці, рисунки, статут, анкета, фінансові звіти підприємства, які займають більше 1 сторінки. Додатки використовуються з метою вивільнення основного тексту роботи від матеріалів допоміжного характеру, які потрібні для повноти розкриття завдань практики. Матеріали додатків не зараховуються в загальний обсяг роботи і не обмежуються кількістю. 9. ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ ЗВІТУ З ПРАКТИКИЗвіт про практику подають у зброшурованому вигляді. Перша сторінка обкладинки - титульна (її зразок наведено у додатку А). Скріпки та інші деталі брошурування не повинні бути видними на титульному аркуші. Звіт, як правило, друкується на комп`ютері з однієї сторони аркуша білого паперу формату А4 (210x297 мм) через 1,5 інтервали, розмір шрифту -14. Поля повинні бути не менші за 20 мм (верхнє і нижнє), 25 мм - ліве, 10 мм - праве. Нумерація сторінок - наскрізна, причому першою сторінкою є титульний аркуш, другою – «Завдання на практику», третя – «Зміст», але номер сторінки на них не ставиться. Назви розділів друкують великими літерами симетрично до тексту. Крапка у кінці заголовка не ставиться. Кожну структурну частину (розділ) треба починати з нової сторінки. Підрозділи нумерують у межах розділу. Номер підрозділу складається із номера розділу та порядкового номера підрозділу, розділених крапкою, наприклад «2.1.» (перший підрозділ другого розділу). Потім іде назва цього підрозділу. Ілюстрації (схеми, графіки тощо) називають рисунками і нумерують послідовно у межах розділу (аналогічно як і підрозділи) арабськими цифрами, далі йде назва рисунка. Ілюстрації розташовують одразу після посилання на них у тексті, або на наступній сторінці. Таблиці у роботі нумерують послідовно у межах розділу (за винятком таблиць, поданих у додатках). У правому верхньому куті пишеться слово «Таблиця» із зазначенням її номера. Номер таблиці складається із номера розділу і порядкового номера таблиці, розділених крапкою, у кінці номера таблиці крапка не ставиться наприклад «Таблиця 1.2» (друга таблиця першого розділу). При посиланні на неї слово «Таблиця» пишуть у скороченому вигляді, наприклад (табл.1.2). Під словом «Таблиця» розміщують заголовок таблиці симетрично до форми таблиці. Слово «Таблиця» і заголовок починають з прописної букви. Назва не підкреслюється. Таблицю потрібно розташовувати після першої згадки її у тексті. Якщо на сторінці немає місця, таблицю необхідно розміщувати на наступній сторінці. Переносячи таблицю на наступну сторінку, нумерацію колонок необхідно повторити, а над нею розмістити слова «Продовження табл.» із зазначенням її номера, наприклад «Продовження табл.1.2». Заголовки граф таблиці пишуть з великої букви. Текст, який повторюється у графі таблиці складається з одного слова, то його можна замінити лапками; якщо текст повторюється і складається з двох чи більше слів, то при першому повторенні його замінюють на слова «Те ж», а далі - лапками. До списку літератури включають усі використані джерела, які розташовуються за алфавітом або у порядку посилань на них у тексті. Список літератури оформляється відповідно до стандарту ДСТУ ГОСТ 7.1:2006. Додатки оформляють як продовження звіту на наступних її сторінках або у вигляді окремої частини (книги), розміщуючи їх у порядку посилань у тексті роботи. Кожний додаток починається з нової сторінки. Додаток повинен мати заголовок, надрукований угорі малими буквами з першої прописної симетрично відносно тексту сторінки. Посередині рядка над заголовком малими буквами з першої великої друкується слово «Додаток ...» і велика літера української абетки, наприклад «Додаток А», «Додаток Б».
10. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИКИПідсумки практики підводять на основі представлених студентом звіту і щоденника практики. Оформлений згідно всіх вимог звіт перевіряють і затверджують керівники практики від підприємства і від циклової комісії. Захист звіту про практику (з диференційованою оцінкою) відбувається перед комісією в останні два дні практики. Студент, що безпідставно не виконав програму практики, або отримав незадовільну оцінку на захисті, відраховується з інституту. Якщо невиконання програми практики викликано поважними, документально підтвердженими причинами, то студент може бути направлений на практику повторно. Підсумки практики обговорюють на засіданні циклової комісії, а загальні підсумки практики підводять на НМР.
11. КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗВІТУ З ПРАКТИКИ ТА ЙОГО ЗАХИСТУОцінка проходження практики складається із суми балів, які виставляються комісією на основі розгляду змісту звіту про практику та за підсумком усного захисту перед комісією основних положень, які входять до програми практики. Підсумкова оцінка знань, умінь та навичок студента, набутих на практиці, встановлюється за 100-бальною шкалою. Складовою загальної суми балів захисту звіту про практику є: сума балів за зміст звіту про практику окремо за кожним структурним розділом програми практики; сума балів за оформлення та захист звіту про практику. Шкала балів, які враховуються при виставленні підсумкової оцінки за практику, наведена у табл. 6. Таблиця 6 Формування підсумкової оцінки за практику
Під час захисту звіту про практику комісія уважно розглядає зміст звіту про практику, виставляє бали за зміст кожного розділу, після чого задає студентові усні запитання, які дають змогу оцінити розуміння студентом викладених у змісті звіту про практику положень. Виставлена загальна сума балів заноситься у відповідні документи як підсумкова оцінка з проходження практики. Критерії оцінки розділів звіту про практику (за кожний розділ). І. Найвища якість розділу звіту (оцінюється в максимальну кількість балів) повинна відповідати таким вимогам: 1) повне та вичерпне викладення змісту роботи, яка проводилася студентом під час опрацювання відповідного розділу; 2) актуальність і достовірність поданої у звіті інформації. II. Посередня якість розділу звіту (середній бал) визначається у випадку, якщо наявний хоча б один із зазначених нижче пунктів: 1) неповне викладення змісту роботи або неповна відповідність змісту роботи вимогам програми практики (не менше 50-75% виконання завдань, що передбачені завданням на практику охоплення зазначених у завданні на проходження практики завдань); 2) подана інформація є достовірною, але не актуальною. III. Незадовільна якість розділу звіту (оцінюється в 0 балів) визначається у випадку, якщо наявний хоча б один із зазначених нижче пунктів: 1) неповне викладення змісту роботи або неповна відповідність змісту роботи вимогам програми практики (менше 50% охоплення зазначених у програмі проходження практики за відповідною дисципліною питань); 2) недостовірності поданої у звіті інформації. Критерії оцінки захисту звіту про практику. І. Найвища якість захисту звіту про практику (оцінюється в максимальну кількість балів – 20 балів) повинна відповідати таким вимогам: 1) вільне володіння змістом роботи, яка проводилася на практиці; 2) вільне володіння методикою аналізу сильних та слабких сторін підприємства, загроз та можливостей зовнішнього середовища; 3) уміння студента відповідати на проблемні питання, пов'язані із змістом роботи на ділянках, передбачених програмою практики. II. Захист звіту про практику оцінюється в 10 балів, якщо: 1) відносно захисту на найвищий бал немає відповідності хоча б одному з пунктів, зазначених вище; 2) при розкритті змісту питання допускаються помилки та неточності. ІІІ. Відповідь на питання оцінюється в 0 балів, якщо характер відповідей дає підставу стверджувати, що особа яка захищає звіт про практику, неправильно зрозуміла зміст практики і тому не відповідає на питання по суті. Під час оцінки звіту про практику в цілому додатково враховуються і впливають на загальну суму балів порушення трудової дисципліни: - відсутність без поважних причин на базі практики у встановлений робочий час (мінус 5 балів за кожен факт порушення); - несвоєчасність представлення інформації про початок практики, неотримання щоденника у встановлені терміни (мінус 10 балів); - несвоєчасність представлення звіту про практику (мінус 10 балів). До захисту не допускаються звіти у яких відсутні: - аналіз внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства (сильних і слабких сторін підприємства, загроз та можливостей зовнішнього середовища); - щоденник чи завдання на практику. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |