Методичні рекомендації до написання курсових робіт з курсу Соціальна робота, КНУ ім. Т. Шевченка
« НазадКИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКАФакультет психології Кафедра соціальної роботи
Методичні рекомендації до написання курсових робіт з курсу Соціальна роботаСТУДЕНТАМИ ІІ КУРСУ Для студентів напряму підготовки 6.130102 “Соціальна робота”
Київ 2015 Методичні рекомендації до написання курсових робіт студентами II курсу спеціальності « соціальна робота». Розробник: кандидат соціологічних наук, асистент Люта Л.П. Методичні рекомендації затверджені на засіданні кафедри соціальної роботи. Протокол №7 від 24.11.2015 року
ЗМІСТІ. Загальні положення…………………………….4 ІІ. Загальні рекомендації щодо структури курсової роботи………..….4 ІІІ. Рекомендації щодо змісту курсової роботи……………..…….4 IV. Оформлення курсової роботи………………………..…5 V. Захист курсової роботи та критерії оцінювання……………….6 VI. Додатки…………………………………………..7
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯКурсова робота входить до обов’язкового переліку видів навчальної діяльності, передбаченого навчальним планом підготовки бакалаврів зі спеціальності «соціальна робота». Виконання курсової роботи студентами ІІ курсу має на меті розвиток та формування професійних компетенцій шляхом аналізу теоретичних та методичних підходів в рамках обраної теми дослідження та пошук їх підтвердження шляхом включення у професійно орієнтовані практики.
II. ЗАГАЛЬНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО СТРУКТУРИ КУРСОВОЇ РОБОТИСтуденти, що здійснюють написання курсової роботи, обирають тему (назву), виходячи з власних інтересів у сфері професійної діяльності та можливостей самостійного включення в професійно орієнтовану практику. Курсова робота має наступну структуру: - титульний аркуш; - зміст; - основну частину: вступ, розділи, висновки; - список використаних джерел; - додатки (за необхідності). Кожний структурний елемент починається з нової сторінки.
III. РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗМІСТУ КУРСОВОЇ РОБОТИУ вступі подається загальна характеристика курсової роботи у такій послідовності: - актуальність досліджуваної проблеми; - мета і задачі дослідження; - об’єкт, предмет; - методи дослідження. Висвітлення актуальності повинно бути небагатослівним, визначати сутність наукової проблеми (завдання). Соціальна проблема - ("проблема" від грецього problema - перепона, завдання, складність) - незадоволені повністю чи частково потреби та інтереси територіальної громади або її окремих складових, що сформульовані в загальному вигляді як певна соціальна задача, що потребує вирішення. У спрощеному вигляді соціальна проблема може бути визначена як невідповідність того, що маємо, до того, що необхідно. Мета і задачі дослідження. Формулюється мета роботи і задачі, які необхідно вирішити для досягнення поставленої мети. Не слід формулювати мету як “Дослідження...”, “Вивчення...”, тому що ці слова вказують на засіб досягнення мети, а не на саму мету. Мета повинна бути сформульована таким чином, щоб указувати на об’єкт і предмет дослідження. Мета формулюється досить коротко і якомога більш точно, де вказується те основне, що має бути виконано у ході дослідження. Мета більш детально конкретизується й уточнюється в задачах дослідження. Науково вивчати - це не лише дивитись, але й бачити, помічати окремі частковості, велике в малому, не відхиляючись від головної теми дослідження. Об’єкт дослідження – це процес або явище, що породжує проблемну ситуацію й обране для дослідження. Предмет дослідження міститься в межах об’єкта. Об’єкт і предмет дослідження як категорії наукового процесу співвідносяться між собою як загальне і часткове. В об’єкті виділяється та його частина, яка є предметом дослідження. Саме на нього спрямована основна увага, оскільки предмет дослідження визначає тему (назву) курсової роботи. Методи дослідження. Перераховують використані наукові методи та змістовно визначають, що саме досліджувалось кожним методом. Вибір методів дослідження повинен забезпечити достовірність отриманих результатів і висновків. Метод наукового дослідження - – це сукупність прийомів чи операцій практичного або теоретичного освоєння дійсності, підпорядкованих розв'язанню конкретної задачі. Розділи. Курсова робота складається з трьох розділів. Кожен розділ має містити не менше двох параграфів. В кінці кожного розділу подаються висновки. Зміст кожного розділу має відповідати поставленим завданням. Перший розділ присвячений аналізу теоретичних підходів щодо ключових понять, зафіксових у темі курсової роботи та встановлюються зв’язки між ними. У другому розділі має бути опис методичного інструментарію, який може бути використаний при дослідженні тих явищ, які зафіксовані у ключових поняттях. У третьому розділі проведений попередньотеоретичний аналіз має бути підкріплений особистосто проведенним пілотажним дослідженням із застосуванням обраних методів. Висновки. У висновках мають бути відображені результати розв’язання поставлених завдань та підводиться підсумок щодо виконання поставленої мети курсової роботи.
IV. ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
V. ЗАХИСТ КУРСОВОЇ РОБОТИ ТА КРИТЕРІЇЇ ОЦІНЮВАННЯКритеріями оцінювання курсової роботи є: - активність студента у опануванні професійно орієнтованої діяльності; - розуміння специфіки роботи із відповідною клієнтською категорією; - уміння виокремлювати професійну задачу; - здатність до самостійної постановки цілей, задач і способів вирішення дослідницької проблеми; - повнота узагальнень та висновків; - рефлексія власного внеску у досягнення отриманих результатів. Керівником курсової роботи призначається викладач кафедри соціальної роботи, який здійснює загальне керівництво курсовою роботою і приймає роботу для оцінювання. Захист курсової роботи здійснюється публічно за присутністю викладачів кафедри соціальної роботи. Загальна сумма балів за курсову роботу складається з таких складових елементів: змістовне наповнення та оформлення курсової роботи у текстовому вигляді (максимум 40 балів), доповідь студента (максимум 20 балів), відповіді на запитання членів кафедри та присутніх та захисті (40 балів). Додаток 2 Змістовий конструкт курсової роботи на ІІ курсі (приклад)
Додаток 3 Соціальні проблеми можна класифікувати таким чином: 1. Індивідуальні, сімейні, організаційні проблеми. Проблеми індивідів, включаючи його слабке фізичне здоров'я і безпорадність, пригноблення, зовнішню непривабливість, самотність, соціальну ізоляцію і закінчуючи різними організаційними проблемами. 2. Соціально-екологічні проблеми - охорона навколишнього середовища, забруднення великих промислових центрів, екологічні катастрофи. 3. Соціально-економічні проблеми. У ході становлення держави, здійснення реформ в Україні 60% населення виявилося за межею бідності. Такі соціальні наслідки економічних реформ на сучасному етапі актуалізують соціальну роботу. 4. Проблеми соціальної стратифікації. Соціальне розшарування, нерівність в суспільстві веде до розділення суспільства на «вищі» і «нижчі» класи і верстви, до економічної експлуатації, технократичної маніпуляції. 5. Проблеми поведінкового функціонування індивідів, груп, спільностей — аспекти девіантної поведінки, соціальних відхилень, наркоманії, алкоголізму, соціальної аномалії і т.д. 6. Проблеми символізування і моделювання світу і людей в ньому. Вони можуть виражатися в неадекватних формах, недоліку честі і моралі, високій самоповазі, недосяжних життєвих цілях, а звідси — у відчуженні, соціальних забобонах, в антилюдських цінностях. 7. Проблеми комунікації, інформаційного забезпечення, а також проблеми нормативних оцінок і пізнавальних здібностей. 8. Проблеми структур влади — від них, їхніх дії, програм залежить соціальна напруженість і стабільність в суспільстві, від режиму (тоталітарності, демократії або авторитарності) - соціальна активність населення. Додаток 4 Гайд інтерв’ю №1 Питання для опитування шляхом напівструктурованого інтерв’ю фахівців, що надають послуги з реабілітації людям із психічними захворюваннями. Загальні дані.
Блок 1. Зміст психосоціальної реабілітації.
Блок 2. Труднощі у роботі.
Блок 3. Зміни у процесі психосоціальної реабілітації. 1.Які необхідні зміни у процесі психосоціальної реабілітації? 2. З кого і як має починатись реформування сфери надання психіатричної допомоги? Додаток 5 Інструкція до підготовки бланку експертного інтерв'ю
Процедура проведення13. Попередьте про те, що ваша розмова буде записуватися (диктофон або нотатки). 14. Не слід підлаштовуватися у процесі інтерв’ю під експерта, тримайтеся спокійно та невимушено. 15. Слід правильно організувати простір для проведення інтерв’ю 16. Обстановка має спонукати до спокійної та відвертої розмови. Краще, щоб це була окрема кімната. 17. Попередьте про час, який вам необхідний для проведення інтерв’ю. 18. Обов’язково в процесі бесіди використовуйте техніку активного слухання (уважний погляд, піддакування, кивок). 19. Можете вказувати на протиріччя у відповідях, висловлювати часткову незгоду з думкою для того, щоб отримати відповідь на складні питання. Схема інтерв'ю
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |