Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 3566 Методичні вказівки до виконання кваліфікаційних проектів з курсу Економічна кібернетика, НУ ОА

Методичні вказівки до виконання кваліфікаційних проектів з курсу Економічна кібернетика, НУ ОА

« Назад

Міністерство освіти і науки України

Національний університет Острозька академія

Економічний факультет

Кафедра економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій

 

Методичні вказівки до виконання кваліфікаційних проектів з курсу Економічна кібернетика

(для студентів ІV курсу економічного факультету напряму підготовки

6.030502 «Економічна кібернетика»)

 

Острог – 2016

Затверджено на засіданні навчально-методичної ради

Національного університету «Острозька академія»

Протокол № ____ від Клацніть тут, щоб ввести дату.

Методичні вказівки до виконання кваліфікаційних проектів для студентів IV курсу економічного факультету напряму підготовки 6.030502 «економічна кібернетика») / Уклали Клебан Ю.В., Коцюк Ю.А. — Острог : Видавництво Національного університету “Острозька академія”, 2016. — 33 с. 

Методичні вказівки призначені для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» напряму підготовки 6.030502 «економічна кібернетика» і висвітлюють основні питання, пов’язані з написанням та оформленням кваліфікаційного проекту. В методичних вказівках наведено поетапну процедуру організації кваліфікаційного дослідження, розкрито вимоги до структури кваліфікаційного проекту, рекомендації щодо оформлення результатів досліджень студентів, порядок захисту, а також необхідні додатки. 

ЗМІСТ

ВСТУП.. 5

1. Загальні положення. 5

2. Підготовка до написання проекту. 7

3. Структура кваліфікаційного проекту. 8

3.1. Титульна сторінка. 8

3.2. Зміст. 8

3.3. Вступ. 8

3.4. Теоретична частина. 9

3.5. Прикладна частина. 9

3.6. Висновки. 10

3.7. Список використаних джерел. 10

4. Оформлення. 11

4.1. Загальні вимоги. 11

4.2. Заголовки. 11

4.3. Нумерація сторінок. 12

4.4. Графічні матеріали. 12

4.5. Таблиці 13

4.6. Формули. 13

4.7. Лістинги програм.. 14

4.8. Додатки. 14

5. Рекомендації для студентів. 14

6. Підготовка та захист кваліфікаційного проекту. 17

6.1. Підготовка до захисту. 17

6.2. Порядок захисту роботи. 17

7. Рецензування та оцінювання кваліфікаційних проектів. 19

8. Орієнтовна тематика кваліфікаційних проектів з дисципліни. 21

«Економічна кібернетика». 21

ДОДАТКИ.. 23

ВСТУП 

Згідно з Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах України кваліфікаційний проект виконується з метою закріплення, поглиблення і узагальнення знань, отриманих студентами за час навчання, та їх застосування до комплексного вирішення конкретного фахового завдання.

Кваліфікаційний проект є засобом перевірки не лише теоретичної і методичної підготовки майбутнього фахівця, але і його вміння працювати з літературою, спостерігати, аналізувати та узагальнювати матеріал, визначати головне та другорядне, виявляти закономірності та тенденції, робити висновки та висувати гіпотези.

Відповідно до навчального плану, студенти 4-го курсу економічного факультету напряму підготовки 6.030502 «економічна кібернетика» виконують кваліфікаційну роботу з дисципліни «Економічна кібернетика». Як альтернативний варіант, за бажанням студента, він може виконувати кваліфікаційний проект, який прирівнюється до кваліфікаційної роботи, проте вирізняється конкретизацією проблематики, носить прикладний аспект та, крім захисту, результати дослідження мають бути апробованими на конференції або публікацією наукової статті, а програмний продукт (якщо такий є) протестовано та впроваджено.

Крім того, різні форми організації науково-дослідної роботи студентів мають велике значення, адже залучення студентів до наукових досліджень сприяє активізації їх розумової діяльності, самовдосконаленню і самореалізації. 

1. Загальні положення

Кваліфікаційний проект – це самостійне навчально-наукове дослідження студента, яке виконується з певної дисципліни або з декількох дисциплін.

Мета виконання кваліфікаційного проекту – поглиблення студентом теоретичних і практичних знань з обраної проблематики, вироблення умінь застосовувати їх при вирішенні конкретних практичних завдань; сприяння розвиткові пошуку сучасних наукових досягнень у певній сфері та уміння їх самостійно застосовувати при вирішенні прикладних проблем.

Курсові проекти зі спеціальності економічна кібернетика можуть виконуватися у двох основних напрямках:

Аналітично-інформаційний – проектування та розробка прикладних програм для розв’язання економічних задач на базі раніше створених або власних економіко-математичних моделей.

Науковий – розв’язання практичних задач управління економікою з використанням можливостей економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій.

Тема кваліфікаційного проекту повинна відповідати завданням навчальної дисципліни (дисциплін). Студенту надається право вибирати тему проекту із запропонованого кафедрою переліку або запропонувати свою проблематику з обґрунтуванням її розробки. Тематика кваліфікаційних проектів затверджується на засіданні кафедри економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій. Подальше її змінення або коригування можливе лише з дозволу наукового керівника, при достатньому обґрунтуванні змін студентом, та перезатвердженні на засіданні кафедри.

Кожну тему виконує, як правило, один студент. Виняток можуть складати проекти, що мають модульну структуру. В цьому випадку двоє чи більше студентів можуть працювати над однією темою, проте кожен над своїм модулем із зазначенням назви модуля у темі проекту. Виконання студентом кваліфікаційного проекту прирівнюється до написання кваліфікаційної роботи.

Кваліфікаційний проект повинен відповідати таким основним вимогам:

- актуальність теми. Актуальність у перекладі з латинської означає важливість, практичну значущість розглядуваної проблеми;

- достатній теоретичний рівень. Ця вимога означає, що студент має достатньо повно розкрити основні поняття і терміни, що стосуються проблеми кваліфікаційного проекту, включити тільки об'єктивні факти і реальні практичні приклади;

- дослідницький характер. У проекті мають міститись елементи дослідження: вивчення достатньої кількості опублікованих джерел (критичний аналіз монографічних та періодичних видань) вітчизняних і зарубіжних авторів; формування власної точки зору на проблему, що розглядається; систематизація та аналіз різних думок і підходів;

- новизна результатів, науково-теоретична та практична цінність дослідження;

- чітка логіка викладу, правильність мовно-стилістичного оформлення;

- правильність та обґрунтованість висновків та практичних рекомендацій.

Проект повинен бути логічно побудованим, мати описово-розрахунковий характер цілісного й завершеного самостійного дослідження та складатися зі вступу, основної частини та висновків.

Виконання кваліфікаційного проекту здійснюється відповідно до графіка, затвердженого кафедрою.

У процесі написання проекту автор зобов’язаний здійснювати посилання на джерела інформації (для тексту, зображень, графіків, блок-схем, програмного коду тощо).

Завершальним етапом виконання кваліфікаційного проекту є його прилюдний захист, а також апробація результатів дослідження у вигляді доповіді на конференції або публікації наукової статті.

Загальний обсяг кваліфікаційного проекту може бути довільним у діапазоні 50-70 сторінок (вступ, основна частина, висновки). Кількість сторінок з додатками не лімітується.

У процесі написання роботи автор зобов’язаний здійснювати посилання на джерела інформації (для тексту, зображень, графіків, блок-схем, програмного коду тощо).

Календарний план виконання кваліфікаційного проекту визначається науковим керівником відповідно до частин роботи, але у межах термінів написання кваліфікаційних робіт.

2. Підготовка до написання проекту

Першим етапом у підготовці до написання кваліфікаційного проекту є вибір теми дослідження. Тема дослідження повинна вирішувати конкретну проблему, а також бути цікавою студенту. Тема може бути обраною студентом з визначеного кафедрою списку або на основі обговорень та пропозицій.

Після вибору теми важливо вивчити наявну літературу. Останні публікації на обрану тематику допоможуть сформулювати мету, завдання та інші елементи дослідження. Вивчення літератури передбачає як огляд фундаментальних робіт, так і найновіші дослідження у обраній сфері як вітчизняних, так і зарубіжних науковців. Опрацьовану літературу слід систематизувати та зробити замітки до матеріалів, які планується використати у роботі.

Визначення мети, завдань, об’єкта, предмету дослідження варто здійснити консультуючись з науковим керівником. Це допоможе у майбутньому зменшити витрати часу на формування структури роботи та висуванні гіпотез.

Складання попереднього плану роботи передбачає формування орієнтовного переліку питань, що будуть структурою дослідження. У процесі написання план може коригуватися за погодженням з керівником.

Відбір методів дослідження та способів збору даних – основа для проведення експерименту дослідження. Якісно зібрані дані та правильно підібрані методи моделювання, прогнозування, аналізу інформації дозволять підвищити якість дослідження.

Під час оформлення роботи варто дотримуватися правил, визначених методичними рекомендаціями.           

3. Структура кваліфікаційного проекту

Кваліфікаційний проект має чітку визначену структуру, якої повинні дотримуватися студенти під час виконання. Кожна частина має вимоги до змісту та матеріалів. 

3.1. Титульна сторінка

Титульний аркуш кваліфікаційного проекту повинен містити наступні елементи:

- назва міністерства;

- ВНЗ;

- факультет;

- кафедра;

- ПІП студента;

- тема;

- освітній ступінь, на який претендує здобувач вищої освіти;

- науковий ступінь, вчене звання, ПІП керівника, рецензента;

- блок для оцінювання роботи;

- місто і рік виконання.

Титульна сторінка оформлюється згідно з Додатком А. 

3.2. Зміст

Зміст кваліфікаційного проекту подається на початку, одразу після титульної сторінки. У змісті міститься інформація про найменування та номери початку розділів, підрозділів та інших пунктів, що мають заголовки (вступ, висновки, список використаних джерел, додатки). Зміст проекту оформлюється відповідно до додатка Б. 

3.3. Вступ

У вступі студент повинен обґрунтувати значення та актуальність теми дослідження, коротко здійснити огляд останніх досліджень та стан проблеми відповідно до теми. Також у вступі формуються мета, завдання, визначається об’єкт та предмет дослідження. Крім того у вступі описуються методи дослідження.

Метою дослідження є теоретичний та практичний результат роботи, який планується отримати у процесі виконання. Мета повинна бути тісно пов’язана з темою. Для досягнення поставленої мети студент повинен визначити ряд завдань, які слід розв’язати. Завдання можуть являти собою уточнення мети, а також виступати етапами її досягнення. Завдання кваліфікаційного проекту повинні затверджуватися науковим керівником.

Наприклад:

Тема кваліфікаційного проекту: “Розробка алгоритму складання розкладу у ВНЗ”.

Мета дослідження полягає у розробці алгоритму складання розкладу в університеті та його реалізація у вигляді прикладного програмного забезпечення.

Об’єкт та предмет дослідження[1].

Об'єктом пізнання прийнято називати те, на що спрямована пізнавальна діяльність дослідника. Об'єктом наукового дослідження є навколишній матеріальний світ та форми його відображення у свідомості людей, які існують незалежно від нашої свідомості, відбираються відповідно до мети дослідження. Досліджувати можна не тільки емпіричний об'єкт (якість продукції, собівартість виробів), а й теоретичний (дія закону вартості).

Предмет пізнання – це досліджувані з певною метою властивості, ставлення до об'єкта. Наприклад, усі суспільні науки в принципі пізнають один об'єкт – суспільство, але мають різні предмети; політична економія – систему виробничих відносин, економічна статистика – кількісну сторону економічних явищ; бухгалтерський облік, аналіз і аудит – господарську діяльність підприємців та ін. Предмет є вужчим поняттям, ніж об'єкт і виступає його складовою. 

3.4. Теоретична частина

Теоретична частина кваліфікаційного проекту повинна містити інформацію про базові поняття категорії, щодо об’єкта та предмета дослідження. У теоретичній частині також описуються існуючі підходи до вирішення поставленої проблеми та пропонується власний підхід з теоретичним обґрунтуванням. Обов’язковою складовою теоретичної частини при розробці оригінального програмного продукту є технічне завдання. 

3.5. Прикладна частина

Прикладна частина роботи повинна містити розробку нових моделей, методів, алгоритмів та їх практичну реалізацію або проведення експериментів. Прикладна частина роботи повинна мати практичну цінність (наукову, економічну, освітню, інформаційну тощо). Невід’ємною частиною прикладної частини у випадку розробки програмного продукту є його тестування, впровадження, особливості впровадження, чи, в якості неможливості впровадження – перспективи та проблеми. 

3.6. Висновки

У висновках студент повинен стисло описати процес дослідження, а також отримані результати. Результати дослідження повинні відповідати поставленій меті. Також варто пам’ятати, що результатом дослідження можуть бути або нові знання, або використання знань для практичних цілей. 

3.7. Список використаних джерел

Список використаних джерел – елемент бібліографічного апарату, котрий містить бібліографічні описи використаних джерел і розміщується після висновків. Список використаних джерел слід розміщувати одним із таких способів: у порядку появи посилань у тексті (найбільш зручний для користування і рекомендований при написанні дисертацій), в алфавітному порядку прізвищ перших авторів або заголовків, у хронологічному порядку.

Список використаних джерел подається після висновків та оформлюється відповідно з ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 "Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи. Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання", що набув чинності 1 липня 2007 року.

Інформацію про правила формування списку використаних джерел можна знайти за адресою: https://drive.google.com/open?id=0B3c2EQqU4nJdUlBxRWJpSWFyVU0.

Приклад оформлення бібліографічного списку джерел подано у Додатку В.

4. Оформлення 

4.1. Загальні вимоги

Кваліфікаційний проект повинен бути виконаний українською мовою відповідно до зазначених вимог у цих методичних рекомендаціях.

Вимоги до формату паперу: на одному боці білого аркуша паперу формату А4. Поля: ліве - 20мм, праве – 10мм, верхнє – 20мм, нижнє – 20мм.

Вимоги до шрифту: Times New Roman, 14 пт або CMU Serif, 13пт. Міжрядковий інтервал 1,5 або 1.15.

Абзаци повинні мати відступи 5 пт. Також перший рядок абзацу повинен мати відступ зліва на 1,25см.

Кваліфікаційний проект починають з титульної сторінки, яка не нумерується.

Кожен розділ кваліфікаційного проекту починається з нової сторінки. Підрозділи роботи починаються після завершення попереднього підрозділу без «розриву сторінки».

Текст роботи вирівнюється по ширині, крім конкретних частин, визначених у рекомендаціях. 

4.2. Заголовки

Назви розділів, підрозділів та інших елементів роботи слід нумерувати арабськими цифрами у порядку зростання.

Розділи повинні мати нумерацію у межах всього тексту (1,2,3…). Номер кожного наступного підрозділу повинен містити номер розділу верхнього рівня, а також власний порядковий номер: 1. – 1.1. – 1.1.1. і т.д. Заголовки розділів та інших частин роботи першого рівня змісту друкуються великими літерами по центру сторінки (ВСТУП, РОЗДІЛ 1 тощо). Заголовки підрозділів друкуються маленькими літерами (крім першої). Крапка вкінці розділів та елементів структури не ставиться, але ставиться після підрозділів.

Відступи між назвою розділу та текстом повинен становити 15-20мм. Відступ від назви підрозділу до тексту повинен становити 10-15мм. 

4.3. Нумерація сторінок

Нумерацію сторінок, розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів, малюнків, таблиць, формул подають арабськими цифрами без знаку №.

Першою сторінкою кваліфікаційної роботи є титульний аркуш, який включають до загальної нумерації сторінок дослідження. На титульному аркуші, змісті та першій сторінці вступу номер сторінки не ставлять, на наступних сторінках номер проставляють у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці. 

4.4. Графічні матеріали

Графічними матеріалами роботи є зображення, діаграми, графіки, блок-схеми та ін. На кожен графічний матеріал повинно бути посилання у тексті роботи. Кожен графічний матеріал повинен посилатися на джерело його отримання, або повинно бути вказано, що джерелом є автор (рис. 4.1-4.2).

Рис. 4.1. Динаміка зміни середнього балу студентів спеціальності економічна кібернетика в НУ ОО протягом 1985-2013 р.р.*

*Джерело: розроблено автором

Рис. 4.2. Зовнішній вигляд бджоли виду «Острозька».*

*Джерело: [2, c.542]

Нумерація графічних матеріалів здійснюється у межах кожного розділу окремо.

Зображення, що займають більше однієї сторінки тексту слід виносити в додатки і робити на них посилання у тексті. 

4.5. Таблиці

Дані для дослідження або його результати можуть бути представлені у табличному вигляді. Кожна таблиця повинна мати назву та порядковий номер у межах розділу. Назва таблиці повинна відображати суть даних, об’єкт та період, якщо він потрібний. Комірки таблиці повинні мати рамки.

Після кожної таблиці без відступу потрібно вказати джерело отриманої інформації, крім випадків, якщо це не результати обробки даних або дані отримані у результаті роботи, або таблиця сформована за текстовими чи іншими даними.

Приклад оформлення таблиці:

Таблиця 4.1

Кількість вищих навчальних закладів та студентів в Україні у 2010-2013 рр.*

 

Кількість закладів:

Кількість студентів у закладах:, тис.

I-II рівнів акредитації

III-IY рівнів акредитації

I-II рівнів акредитації

III-IY рівнів акредитації

2010/11

505

349

361,5

2129,8

2011/12

501

345

356,8

1954,8

2012/13

489

334

345,2

1824,9

*Джерело: ukrstat.gov.ua

4.6. Формули

Формули слід нумерувати у межах розділів. Наприклад, перша формула четвертого розділу матиме номер 4.1. Приклад оформлення формули подано нижче:

Нумерація формул у межах кожного окремого додатка здійснюється від 1 до N.

Для форматування положення формул у документі варто скористатися відступами () або створити стилі.

Варто нумерувати лише ті формули, на які є посилання на інших сторінках та розділах тексту роботи, а також, які є базою для виведення наступних формул.

4.7. Лістинги програм

Приклади коду розроблених програм повинні міститися у роботі або додатках із посиланнями на них. Програмний код повинен супроводжуватися коментарями. Рекомендується використовувати можливості самодокументування коду.

Коди програм варто вставляти у форматуванні середовища програмування для зручного читання та розуміння. Для оформлення кодів програм варто використовувати придатні для цього шрифти, які використовуються більшістю середовищ програмування: Consolas, Courier New, CMU Typewriter тощо. Окремі середовища програмування дозволяють копіювати код зі стилями. Якщо ж форматування коду не зберігається під час копіювання можна скористатися спеціальними програма для «підсвічування» синтаксису (syntax highlight).

Кожен блок коду називається «Лістинг» та нумерується у межах розділу. Приклад оформлення лістингу:

Лістинг 4.1. – Програма «Hello World!»

class Program

{

 static void Main(string[] args)

{

 Console.WriteLine("Hello World!");

 }

}

4.8. Додатки

Усі матеріали дослідження, які не розміщуються в основному тексті роботи потрібно подати у додатках. До додатків можуть відноситься будь-які матеріали у графічному, табличному, текстовому та інших форматах.

Додатки позначають великими літерами українського алфавіту, починаючи з А, за винятком літер Г, Є, З, І, Ї, Й, О, Ч, Ь. Після слова "Додаток" друкують літеру, що позначає його послідовність відповідно до порядку літер у алфавіті. Також допускається позначення додатків літерами латинської абетки, за винятком літер І та О.

Матеріали додатків, що містять посилання на джерела інформації повинні міститивідповідні посилання.

5. Рекомендації для студентів 

Для підвищення ефективності оформлення звіту про виконання кваліфікаційного проекту, а також полегшення процесу роботи з електронним варіантом роботи викладачем рекомендуємо скористатися порадами, описаними нижче (на прикладі пакету MS Office 2013).

Перед початком написання роботи рекомендуємо створити набір стилів для форматування різних частин рукопису. Такі стилі можуть бути створені окремо для, наприклад: заголовків різних рівнів, підписів зображень, діаграм, тексту тощо. Стилі знаходяться на вкладці «Головна» у групі «Стилі» (рис. 1). 

Рис. 5.1. Вигляд групи «Стилі» у MS Office 2013

Для створення змісту варто використовувати спеціальні засоби графічного редактора з вкладки «Посилання» групи «Зміст» (рис. 2). Це дозволить уникнути помилок на завершальному етапі роботи під час формування змісту та коригування назв розділів та підрозділів.

 Рис. 5.2. Вигляд групи «Зміст» у MS Office 2013

Для формування списку літератури варто використовувати «Посилання та списки літератури» з вкладки «Посилання». Проте для коректного відображення списку літератури доведеться написати шаблон спеціального стилю. Як це зробити можна знайти за запитом у пошуковій системі «шаблон стилю літератури по Гост word». 

Рис. 5.3. Вигляд групи «Посилання та списки літератури» у MS Office 2013

Для спільної роботи над чорновим варіантом роботи разом із науковим керівником рекомендуємо користуватися вкладкою «Рецензування» та її групами «Примітки», «Зміни», «Запис змін». 

Рис. 5.4. Вигляд груп для редагування та збереження змін у документах MS Word 2013 

Для нумерації зображень, таблиць та формул у MS Word також є спеціальні функції. Рекомендуємо їх вивчити.             

6. Підготовка та захист кваліфікаційного проекту 

6.1. Підготовка до захисту

Згідно з регламентом студент зобов'язаний подавати кваліфікаційний проект науковому керівникові на першу перевірку частинами у встановлені строки. Після внесення правок студент подає на кафедру чистовий варіант кваліфікаційного проекту, який рецензується науковим керівником. Також до роботи може додаватися зовнішня рецензія від спеціаліста з прикладної області знань.

У разі недотримання студентом календарного графіка виконання кваліфікаційного проекту, а також у разі його невідповідності вимогам цих рекомендацій керівник має право внести пропозицію про його недопуск до захисту. Рішення щодо недопущення студента до захисту має бути затверджене на засіданні кафедри. 

6.2. Порядок захисту роботи

До захисту роботи студент готує презентацію. Презентація може бути оформлена у будь-якому форматі та ПЗ (наприклад, Prezi, Microsoft Power Point, Macromedia Flash тощо). Рекомендується мати крім основного презентаційного матеріалу також копію у форматі PDF.

Час публічного виступу визначається регламетом комісії з захситу кваліфікаційних проектів, але не менше 10 хвилин. Виступ має бути стислим, конкретним, з використанням ілюстративного матеріалу, плакатів, допоміжного матеріалу (набору таблиць, графіків, діаграм, схем або відповідних слайдів), роздатковго матеріалу (при потребі). Головне призначення таких додатків – детально та наочно проілюструвати ті чи інші твердження автора, тому необхідно вчасно посилатися на відповідний матеріал, акцентувати на ньому увагу членів комісії.

Структуру та вміст презентації звіту про виконання кваліфікаційного проекту студент формує самостійно на свій розсуд. Проте варто пам’ятати, що презентація повинна бути логічною, стильною, бути супроводжуючим елементом виступу, а не основним. Рекомендується уникати публікації на слайдах великого обсягу матеріалів.

Присутні на захисті члени комісії можуть ставити студенту запитання з метою визначення рівня його спеціальної підготовки та ерудиції.

Загальний час захисту кваліфікаційного проекту не повинен перевищувати 25 хв. у середньому на одного студента.

Після обговорення підсумків захисту на закритому засіданні комісії виноситься її рішення, у разі незгоди між її членами думка голови комісії є вирішальною. Рішення комісії оголошує її голова в той самий день.

Студенти, які одержали під час захисту незадовільні оцінки, мають заборгованість, яку повинні ліквідовувати згідно положення про ліквідацію заборгованостей в термін, призначений кафедрою з повторним виконанням кваліфікаційного проекту.             

7. Рецензування та оцінювання кваліфікаційних проектів 

Рецензування завершеної роботи виконується науковим керівником у встановлені терміни.

У проект двома сторінками вставляється спеціальна форма рецензії та враховується до загальної кількості сторінок, проте без нумерації (Додаток Г).

Рецензування роботи супроводжується оцінками наукового керівника та доповнюється оцінками комісії після захисту. Оцінка ділиться у пропорції 75 на 25 балів. Тобто 75 балів виставляє науковий керівник, а 25 комісія.

Критерії та бали оцінювання наукового керівника: вступ (0-10 балів), основна частина (0-20 балів), висновки (0-10 балів), творчий підхід, практична значимість роботи (0-10 балів), дослідження джерел літератури (0-5 балів), дотримання вимог до оформлення (0-10 балів), дотримання термінів виконання (0-10 балів).

Критерії та бали комісії: захист кваліфікаційної роботи (10 балів), відповідь на додаткові питання (15 балів).

Підсумкову, диференційовану за чотирибальною та стобальною шкалою оцінку кваліфікаційного проекту визначає екзаменаційна комісія, її рішення є остаточним і оскарженню не підлягає.

Також остаточна оцінка повинна відповідати загальним критеріям оцінки:
Відмінно (91-100).Кваліфікаційний проект є повним: містить огляд робіт вітчизняних та зарубіжних вчених, має практичне значення, використано наукові методи дослідження, доповідь логічна і коротка, проголошена вільно, зі знанням справи, відгук і рецензія позитивні, відповіді на запитання членів екзаменаційної комісії правильні і стислі.

Добре (76-90).Тема кваліфікаційного проекту розкрита, але мають місце окремі недоліки непринципового характеру: в теоретичній частині поверхово зроблений аналіз літературних джерел, елементи новизни чітко не подані, недостатньо використані інформаційні матеріали, мають місце окремі зауваження в рецензії та відгуках, доповідь логічна, проголошена вільно, відповіді на запитання членів екзаменаційної комісії в основному правильні, оформлення роботи в межах вимог.

Задовільно (61-75).Тема кваліфікаційного проекту в основному розкрита, але мають місце недоліки змістовного характеру: нечітко досліджена мета роботи, теоретичний розділ має виражений компілятивний характер, наукова полеміка відсутня, в аналітичній частині надлишок елементів описовості, добір інформаційних матеріалів (таблиці, графіки, схеми) не завжди обґрунтований, заходи і пропозиції, що містяться в третьому розділі, обґрунтовані непереконливо, рецензія і відгуки містять окремі зауваження, доповідь прочитана за текстом, не всі відповіді на запитання членів екзаменаційної комісії правильні або повні. Є зауваження щодо її оформлення.

Незадовільно (менше 61).Кваліфікаційний проект виконаний не в повному обсязі: розділи недостатньо пов'язані між собою; відсутній критичний огляд сучасних літературних джерел; аналіз виконаний поверхово, переважає описовість на шкоду системності і глибині. Пропоновані заходи випадкові, з аналізу не випливають, економічне обґрунтування неповне. Оформлення роботи не зовсім відповідає вимогам. Ілюстрації до захисту відсутні. Відповіді на запитання членів екзаменаційної комісії неточні або неповні.             

8. Орієнтовна тематика кваліфікаційних проектів з дисципліни «Економічна кібернетика»

Увага! Тематика кваліфікаційних проектів може формуватися ситуаційно, з урахуванням актуальних економічних проблем у країні або регіоні, практичних потреб науки, освіти, університету. Під час вибору тем варто враховувати не лише уже наявні знання студента, але і перспективу отримання нових знань, у процесі написання кваліфікаційного проекту. 

  1. Математичне моделювання процесу складання розкладу у ВНЗ.

  2. Розробка моделі прогнозування банкрутства підприємств на базі нечіткої логіки.

  3. Моделювання мотивації персоналу банківських працівників з використанням інтелектуальних методів.

  4. Моделювання впливу належності бізнесу до політичних блоків на результати його діяльності.

  5. Економіко-математичне моделювання інвестиційної діяльності підприємств.

  6. Розробка моделі оцінки інвестиційних проектів на базі нечіткої логіки.

  7. Моделювання впливу дотацій на розвиток регіонів України.

  8. Моделювання управління запасами підприємств.

  9. Математичне моделювання оцінки якості персоналу страхової сфери.

  10. Економіко-математичне моделювання процесу та вартості виведення нового бренду на ринок.

  11. Експертні оцінювання у аудиторській діяльності.

  12. Розробка стратегії впровадження нового продукту на ринок на прикладі «назва продукту або сфери».

  13. Розробка моделі оцінки оптимальних термінів заміни обладнання у «назва сфери діяльності».

  14. Розробка та прикладна реалізація алгоритмів ранжування підприємств на основі показників фінансового стану.

  15. Проектування та розробка системи обліку та прогнозування потреб запасів сільськогосподарської продукції.

  16. Розробка моделі та прикладна реалізація системи прогнозування показників фондового ринку України.

  17. Розробка системи обліку та оцінки контрагентів аудиторської компанії.

  18. Проектування та розробка системи автоматичного рейтингування об’єктів на основі методу попарних порівнянь.

  19. Розробка системи діагностики банкрутства підприємств на основі інтелектуальних методів.

  20. Проектування та розробка системи оцінки якості персоналу у банківській сфері.             

Приклад оформлення бібліографічного опису у списку джерел 

Приклади оформлення бібліографічного опису у списку джерел, який наводять у дисертації, і списку опублікованих робіт, який наводять в авторефераті 

 Характеристика джерела

Приклад оформлення

Книги:

 

Один автор

  1. Василій Великий. Гомілії / Василій Великий ; [пер. з давньогрец. Л. Звонська]. — Львів :

Свічадо, 2006. — 307 с. — (Джерела християнського Сходу. Золотий вік патристики ІV—V ст.

; № 14).

  1. Коренівський Д. Г. Дестабілізуючий ефект параметричного білого шуму в неперервних та дискретних динамічних системах / Коренівський Д. Г. — К. : Ін-т математики, 2006. — 111 с.

— (Математика та її застосування) (Праці / Ін-т математики НАН України ; т. 59).

  1. Матюх Н. Д. Що дорожче срібла-золота / Наталія Дмитрівна Матюх. — К. : Асамблея діл. кіл : Ін-т соц. іміджмейкінгу, 2006. — 311 с. — (Ювеліри України ; т. 1).
  2. Шкляр В. Елементал : [роман] / Василь Шкляр. — Львів : Кальварія, 2005. — 196, [1] с. — (Першотвір).

Два автори

  1. Матяш І. Б. Діяльність Надзвичайної дипломатичної місії УНР в Угорщині : історія, спогади, арх. док. / І. Матяш, Ю. Мушка. — К. : Києво-Могилян. акад., 2005. — 397, [1] с. — (Бібліотека наукового щорічника "Україна дипломатична" ; вип. 1).
  2. Ромовська З. В. Сімейне законодавство України / З. В. Ромовська, Ю. В. Черняк. — К. : Прецедент, 2006. — 93 с. — (Юридична бібліотека. Бібліотека адвоката) (Матеріали до складання кваліфікаційних іспитів для отримання Свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю ; вип. 11).
  3. Суберляк О. В. Технологія переробки полімерних та композиційних матеріалів : підруч.

[для студ. вищ. навч. закл.] / О. В. Суберляк, П. І. Баштанник. — Львів : Растр-7, 2007. — 375 с.

Три автори

1. Акофф Р. Л. Идеализированное проектирование: как предотвратить завтрашний кризис сегодня. Создание будущего организации / Акофф Р. Л., Магидсон Д., Эддисон Г. Д. ; пер. с англ. Ф. П. Тарасенко. — Днепропетровск : Баланс Бизнес Букс, 2007. — XLIII, 265 с.

Чотири автори

  1. Методика нормування ресурсів для виробництва продукції рослинництва / [ Вітвіцький В. В., Кисляченко М. Ф., Лобастов І. В., Нечипорук А. А.]. — К. : НДІ

"Украгропромпродуктивність", 2006. — 106 с. — (Бібліотека спеціаліста АПК. Економічні нормативи).

  1. Механізація переробної галузі агропромислового комплексу : [підруч. для учнів проф.техн. навч. закл.] / О. В. Гвоздєв, Ф. Ю. Ялпачик, Ю. П. Рогач, М. М. Сердюк. — К. : Вища освіта, 2006. — 478, [1] с. — (ПТО: Професійно-технічна освіта).

П’ять і більше авторів

 

  1. Психология менеджмента / [ Власов П. К., Липницкий А. В., Лущихина И. М. и др.] ; под ред. Г. С. Никифорова. — [3-е изд.]. — Х. : Гуманитар. центр, 2007. — 510 с.
  2. Формування здорового способу життя молоді : навч.-метод. посіб. для працівників соц.

служб для сім’ї, дітей та молоді / [Т. В. Бондар, О. Г. Карпенко, Д. М. Дикова-Фаворська та ін.]. — К. : Укр. ін-т соц. дослідж., 2005. — 115 с. — (Серія "Формування здорового способу життя молоді" : у 14 кн., кн. 13).

Без автора

  1. Історія Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря / [авт. тексту В. Клос]. — К. : Грані-Т, 2007. — 119 с. — (Грані світу).
  2. Воскресіння мертвих : українська барокова драма : антологія / [упорядкув., ст., пер. і прим. В. О. Шевчук]. — К. : Грамота, 2007. — 638, [1] с.
  3. Тіло чи особистість? Жіноча тілесність у вибраній малій українській прозі та графіці кінця ХІХ — початку ХХ століття : [антологія / упоряд.: Л. Таран, О. Лагутенко]. — К. : Грані-Т, 2007. — 190, [1] с.
  4. Проблеми типологічної та квантитативної лексикології : [зб.наук.праць / наук. ред.

Каліущенко В. та ін.]. — Чернівці : Рута, 2007. — 310 с.

Продовження додатка 

Матеріали

конференцій, з’їздів

 

  1. Економіка, менеджмент, освіта в системі реформування агропромислового комплексу : матеріали Всеукр. конф. молодих учених-аграрників ["Молодь України і аграрна реформа"], (Харків, 11—13 жовт. 2000 р.) / М-во аграр. політики, Харк. держ. аграр. ун-т ім. В. В.

Докучаєва. — Х. : Харк. держ. аграр. ун-т ім. В. В. Докучаєва, 2000. — 167 с.

  1. Кібернетика в сучасних економічних процесах : зб. текстів виступів на республік. міжвуз. наук.-практ. конф. / Держкомстат України, Ін-т статистики, обліку та аудиту. — К. : ІСОА, 2002. — 147 с.
  2. Матеріали ІХ з’їзду Асоціації українських банків, 30 червня 2000 р. інформ. бюл. — К. : Асоц. укр. банків, 2000. — 117 с. — (Спецвип.: 10 років АУБ).
  3. Оцінка й обгрунтування продовження ресурсу елементів конструкцій : праці конф., 6—9 черв. 2000 р., Київ. Т. 2 / відп. Ред. В. Т. Трощенко. — К. : НАН України, Ін-т пробл. міцності, 2000. — С. 559—956, ХIV, [2] с. — (Ресурс 2000).
  4. Проблеми обчислювальної механіки і міцності конструкцій : зб. наук. праць / наук. ред. В. І. Моссаковський. — Дніпропетровськ : Навч. кн., 1999. — 215 с.
  5. Ризикологія в економіці та підприємництві : зб. наук. праць за матеріалами міжнар. наук.-практ. конф., 27-28 берез. 2001 р. / М-во освіти і науки України, Держ податк. адмін. України [та ін.]. — К. : КНЕУ : Акад.

ДПС України, 2001. — 452 с.

Препринти

  1. Шиляев Б. А. Расчеты параметров радиационного повреждения материалов нейтронами источника ННЦ ХФТИ/ANL USA с подкритической сборкой, управляемой ускорителем электронов / Шиляев Б. А., Воеводин В. Н. — Х. ННЦ ХФТИ, 2006. — 19 с. — (Препринт / НАН Украины, Нац. науч. центр "Харьк. физ.-техн. ин-т" ; ХФТИ 2006-4).
  2. Панасюк М. І. Про точність визначення активності твердих радіоактивних відходів гаммаметодами / Панасюк М. І., Скорбун А. Д., Сплошной Б. М. — Чорнобиль : Ін-т пробл. безпеки АЕС НАН України, 2006. — 7, [1] с. — (Препринт / НАН України, Ін-т пробл. безпеки АЕС ; 06-1).

Депоновані наукові праці

  1. Социологическое исследование малых групп населения / В. И. Иванов [и др.] ; М-во образования Рос. Федерации, Финансовая академия. – М., 2002. – 110 с. – Деп. в ВИНИТИ 13.06.02, № 145432.
  2. Разумовский, В. А. Управление маркетинговыми исследованиями в регионе / В. А. Разумовский, Д. А. Андреев. – М., 2002. – 210 с. – Деп. в ИНИОН Рос. акад. наук 15.02.02, № 139876.

Словники

  1. Географія : словник-довідник / [авт.-уклад. Ципін В. Л.]. — Х. : Халімон, 2006. — 175, [1] с.
  2. Тимошенко З. І. Болонський процес в дії : словник-довідник основ. термінів і понять з орг. навч. процесу у вищ. навч. закл. / З. І. Тимошенко, О. І. Тимошенко. — К. : Європ. ун-т, 2007.

— 57 с.

  1. Українсько-німецький тематичний словник [уклад. Н. Яцко та ін.]. — К. : Карпенко, 2007. — 219 с.
  2. Європейський Союз : словник-довідник / [ред.-упоряд. М. Марченко]. — 2-ге вид., оновл. — К. : К.І.С., 2006. — 138 с.

Атласи

  1. Україна : екол.-геогр. атлас : присвяч. всесвіт. дню науки в ім’я миру та розвитку згідно з рішенням 31 сесії ген. конф. ЮНЕСКО / [наук. редкол.: С. С. Куруленко та ін.] ; Рада по вивч. продукт. сил України НАН України [та ін.]. — / [наук. редкол.: С. С. Куруленко та ін.]. — К. :

Варта, 2006. — 217, [1] с.

  1. Анатомія пам’яті : атлас схем і рисунків провідних шляхів і структур нервової системи, що беруть участь у процесах пам’яті : посіб. для студ. та лікарів / О. Л. Дроздов, Л. А. Дзяк, В. О. Козлов, В. Д. Маковецький. — 2-ге вид., розшир. та доповн. — Дніпропетровськ : Пороги, 2005. — 218 с.
  2. Куерда Х. Атлас ботаніки / Хосе Куерда ; [пер. з ісп. В. Й. Шовкун]. — Х. : Ранок, 2005. — 96 с.

Продовження додатка 

Законодавчі та нормативні документи

  1. Кримінально-процесуальний кодекс України : за станом на 1 груд. 2005 р. / Верховна Рада

України. — Офіц. вид. — К. : Парлам. вид-во, 2006. — 207 с. — (Бібліотека офіційних видань).

  1. Медична статистика статистика : зб. нормат. док. / упоряд. та голов. ред. В. М. Заболотько. — К. : МНІАЦ мед. статистики : Медінформ, 2006. — 459 с. — (Нормативні директивні правові документи).
  2. Експлуатація, порядок і терміни перевірки запобіжних пристроїв посудин, апаратів і трубопроводів теплових електростанцій : СОУ-Н ЕЕ 39.501:2007. — Офіц. вид. — К. : ГРІФРЕ : М-во палива та енергетики України, 2007. — VІ, 74 с. — (Нормативний документ

Мінпаливенерго України. Інструкція)/

  1. Закон України “Про першочергові заходи щодо запобігання негативних наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” № 639- IV від

31.10.2008 р. - [Електронний ресурс]. - Доступно с. http://www.zakon.gada.gov.ua

Стандарти

  1. Графічні символи, що їх використовують на устаткуванні. Покажчик та огляд (ISO 7000:2004, IDT) : ДСТУ ISO 7000:2004. — [Чинний від 2006-01-01]. — К. :

Держспоживстандарт України 2006. — ІV, 231 с. — (Національний стандарт України).

  1. Якість води. Словник термінів : ДСТУ ISO 6107-1:2004 — ДСТУ ISO 6107-9:2004. — [Чинний від 2005-04-01]. — К. : Держспоживстандарт України, 2006. — 181 с. — (Національні стандарти України).
  2. Вимоги щодо безпечності контрольно-вимірювального та лабораторного електричного устаткування. Частина 2-020. Додаткові вимоги до лабораторних центрифуг (EN 61010-2020:1994, IDT) : ДСТУ EN 61010-2-020:2005. — [Чинний від 2007-01-01]. — К. :

Держспоживстандарт України, 2007. — IV, 18 с. — (Національний стандарт України).

Багатотомний документ

  1. Історія Національної академії наук України, 1941—1945 / [упоряд. Л. М. Яременко та ін.]. — К. : Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, 2007— .— (Джерела з історії науки в Україні). Ч. 2 : Додатки — 2007. — 573, [1] c.
  2. Межгосударственные стандарты : каталог в 6 т. / [сост. Ковалева И. В., Рубцова Е. Ю. ; ред. Иванов В. Л.]. — Львов : НТЦ "Леонорм-Стандарт", 2005— .— (Серия "Нормативная база предприятия"). Т. 1. — 2005. — 277 с.
  3. Дарова А. Т. Неисповедимы пути Господни... : (Дочь врага народа) : трилогия / А. Дарова. — Одесса : Астропринт, 2006— .— (Сочинения : в 8 кн. / А. Дарова ; кн. 4).
  4. Кучерявенко Н. П. Курс налогового права : Особенная часть : в 6 т. / Н. П. Кучерявенко. — Х. Право, 2002— .—

 Т. 4: Косвенные налоги. — 2007. — 534 с.

  1. Реабілітовані історією. Житомирська область : [у 7 т.]. — Житомир : Полісся, 2006— .—

(Науково-документальна серія книг "Реабілітовані історією" : у 27 т. / голов. редкол.: Тронько П. Т. (голова) [та ін.]). Кн. 1 / [обл. редкол.: Синявська І. М. (голова) та ін.]. — 2006. — 721, [2] с.

  1. Бондаренко В. Г. Теорія ймовірностей і математична статистика. Ч.1 / В. Г. Бондаренко, І. Ю. Канівська, С. М. Парамонова. — К. : НТУУ "КПІ", 2006. — 125 с.

Каталоги

  1. Межгосударственные стандарты : каталог : в 6 т. / [сост. Ковалева И. В., Павлюкова В. А. ; ред. Иванов В. Л.]. — Львов : НТЦ "Леонорм-стандарт, 2006— . — (Серия "Нормативная база предприятия").

Т. 5. — 2007. — 264 с. Т. 6. — 2007. — 277 с.

  1. Пам’ятки історії та мистецтва Львівської області : каталог-довідник / [авт.-упоряд. М. Зобків та ін.]. — Львів : Новий час, 2003. — 160 с.
  2. Університетська книга : осінь, 2003 : [каталог]. — [Суми : Унів. кн., 2003]. — 11 с.
  3. Горницкая И. П. Каталог растений для работ по фитодизайну / Горницкая И. П., Ткачук Л. П. — Донецк : Лебедь, 2005. — 228 с.

Бібліографічні показчики

  1. Куц О. С. Бібліографічний покажчик та анотації кандидатських дисертацій, захищених у спеціалізованій вченій раді Львівського державного університету фізичної культури у 2006 році / О. Куц, О. Вацеба. — Львів : Укр. технології, 2007. — 74 с.
  2. Систематизований покажчик матеріалів з кримінального права, опублікованих у Віснику

Конституційного Суду України за 1997—2005 роки / [уклад. Кирись Б. О., Потлань О. С.]. — Львів : Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2006. — 11 с. — (Серія: Бібліографічні довідники ; вип.

2).

Дисертації

1. Петров П.П. Активність молодих зірок сонячної маси: дис. ... доктора фіз.-мат. наук :

01.03.02 / Петров Петро Петрович. – К., 2005. – 276 с.

Продовження додатка

Автореферати дисертацій

  1. Новосад І.Я. Технологічне забезпечення виготовлення секцій робочих органів гнучких гвинтових конвеєрів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.02.08 „Технологія машинобудування” / І. Я. Новосад. — Тернопіль, 2007. — 20, [1] с.
  2. Нгуен Ші Данг. Моделювання і прогнозування макроекономічних показників в системі підтримки прийняття рішень управління державними фінансами : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.13.06 „Автоматиз. системи упр. та прогрес. інформ. технології” / Нгуен Ші Данг. — К., 2007. — 20 с.

Авторські свідоцтва

1. А. с. 1007970 СССР, МКИ3 В 25 J 15/00. Устройство для захвата неориентированных деталей типа валов / В. С. Ваулин, В. Г. Кемайкин (СССР). – № 3360585/25–08 ; заявл. 23.11.81 ; опубл. 30.03.83, Бюл. № 12.

Патенти

1. Пат. 2187888 Российская Федерация, МПК7 H 04 В 1/38, Н 04 J 13/00. Приемопередающее устройство / Чугаева В.И.; заявитель и патентообладатель Воронеж. науч.-исслед. ин-т связи. – № 2000131736/09 ; заявл. 18.12.00 ; опубл. 20.08.02, Бюл. № 23 (II ч.).

Частина книги, періодичного, продовжуваного видання

 

  1. Козіна Ж. Л. Теоретичні основи і результати практичного застосування системного аналізу в наукових дослідженнях в області спортивних ігор / Ж. Л. Козіна // Теорія та методика фізичного виховання. — 2007. — № 6. — С. 15—18, 35—38.
  2. Гранчак Т. Інформаційно-аналітичні структури бібліотек в умовах демократичних перетворень / Тетяна Гранчак, Валерій Горовий // Бібліотечний вісник. — 2006. — № 6. — С.

14—17.

  1. Валькман Ю. Р. Моделирование НЕ-факторов — основа интеллектуализации компьютерных технологий / Ю. Р. Валькман, В. С. Быков, А. Ю. Рыхальский // Системні дослідження та інформаційні технології. — 2007. — № 1. — С. 39—61.
  2. Ма Шуін Проблеми психологічної підготовки в системі фізкультурної освіти / Ма Шуін // Теорія та методика фізичного виховання. — 2007. — № 5. — С. 12—14.
  3. Регіональні особливості смертності населення України / Л. А. Чепелевська, Р. О.

Моісеєнко, Г. І. Баторшина [та ін.] // Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України. — 2007. — № 1. — С. 25—29.

  1. Валова І. Нові принципи угоди Базель ІІ / І. Валова ; пер. з англ. Н. М. Середи // Банки та банківські системи. — 2007. — Т. 2, № 2. — С. 13—20.
  2. Зеров М. Поетична діяльність Куліша // Українське письменство ХІХ ст. Від Куліша до Винниченка : (нариси з новітнього укр., письменства) : статті / Микола Зеров. — Дрогобич, 2007. — С. 245—291.
  3. Третьяк В. В. Возможности использования баз знаний для проектирования технологии взрывной штамповки / В. В. Третьяк, С. А. Стадник, Н. В. Калайтан // Современное состояние использования импульсных источников энергии в промышленности : междунар. науч.-техн. конф., 3-5 окт. 2007 г. : тезисы докл. — Х., 2007. — С. 33.
  4. Чорний Д. Міське самоврядування: тягарі проблем, принади цивілізації / Д. М. Чорний // По лівий бік Дніпра: проблеми модернізації міст України : (кінець XIX—початок XX ст. / Д. М. Чорний. — Х., 2007. — Розд. 3. — С. 137—202.

Електронні ресурси

  1. Богомольний Б. Р. Медицина екстремальних ситуацій [Електронний ресурс] ] : навч. посіб. для студ. мед. вузів III—IV рівнів акредитації / Б. Р. Богомольний, В. В. Кононенко, П. М. Чуєв. — 80 Min / 700 MB. — Одеса : Одес. мед. ун-т, 2003. — (Бібліотека студента-медика) — 1 електрон. опт. диск (CD-ROM) ; 12 см. — Систем. вимоги: Pentium ; 32 Mb RAM ; Windows 95, 98, 2000, XP ; MS Word 97-2000.— Назва з контейнера.
  2. Розподіл населення найбільш численних національностей за статтю та віком, шлюбним станом, мовними ознаками та рівнем освіти [Електронний ресурс] : за даними Всеукр.

перепису населення 2001 р. / Держ. ком. статистики України ; ред. О. Г. Осауленко. — К. : CDвид-во "Інфодиск", 2004. — 1 електрон. опт. диск (CD-ROM) : кольор. ; 12 см. — (Всеукр. перепис населення, 2001). — Систем. вимоги: Pentium-266 ; 32 Mb RAM ; CD-ROM Windows 98/2000/NT/XP. — Назва з титул. екрану.

  1. Бібліотека і доступність інформації у сучасному світі: електронні ресурси в науці, культурі та освіті : (підсумки 10-ї Міжнар. конф. „Крим-2003”) [Електронний ресурс] / Л. Й. Костенко, А. О. Чекмарьов, А. Г. Бровкін, І. А. Павлуша // Бібліотечний вісник — 2003. — № 4. — С. 43.

— Режим доступу до журн. : http://www.nbuv.gov.ua/articles/2003/03klinko.htm.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!