Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 3320 Коригування нормативів, Будова та експлуатація автомобілів та тракторів, НВПЕТ

Коригування нормативів, Будова та експлуатація автомобілів та тракторів, НВПЕТ

« Назад

3Коригування нормативів

Автотранспортним підприємствам надане пра­во коригувати нормативи ТО і ремонту зміною кількісного значення їх при роботі автомобілів в умовах, що відрізняються від тих, які прийняті для ви­хідних нормативів, з урахуванням конкретних умов експлуатації.

Вихідні нормативи, які регламентують ТО і ремонт рухомого складу, для забезбечення високої експлуатаційної надійності автомобілів, підвищення продуктивності праці ремонтно-обслуговуючих робітників і скорочення затрат на ТО і ремонт рухомого складу уточнюють стосовно конкретних автомобілів і коректують за допомогою коефіцієнтів залежно від таких факторів: умови експлуатаціії автомобілів – К1; модифікації рухомого складу та організації його роботи – К2, природно-кліматичних умов – К3; пробігу спочатку експлуатації — К4 і К'4; розмірів автотранспортного підприємства і кіль­кості технологічно сумісних груп рухомого складу — К5.

Вихідний коефіцієнт коригування, що дорівнює 1,0, беруть для І категорії умов експлуатації; базових моделей автомобілів; помірного кліматичного району з помірною агресивністю навколишнього середовища; пробігу рухо­мого складу з початку експлуатації, що становить 50... 75 % пробігу до КР;

ВАТ АТП, на яких провадиться ТО і ремонт 200—300 од. рухомого складу, що входить до трьох технологічно сумісних груп табл. 4.

Таблиця 4

Технологічно сумісна група охоплює

Типи рухомого складу на автотранспортному підприємстві

 

Технологічно сумісні групи за типами і базовими марками рухомого складу

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

Автомобілі: легкові

 

АЗЛК, ІЖ, ВАЗ

 

ГАЗ

 

 

 

 

Вантажні

 

ІЖ

 

УАЗ

 

ГАЗ

 

ЗІЛ

 

МАЗ, КрАЗ

 

Автобуси

 

 

 

ЄрАЗ, РАФ,

 

ПАЗ,

 

КАЗ, ЛАЗ (карб.),

 

ЛАЗ

 

 

 

 

УАЗ

 

КАвЗ

 

ЛіАЗ

 

(диз.)

 

Примітки. 1. Технологічно сумісна група охоплює рухомий склад, конструкція якого дає змогу використовувати одні й ті самі пости й устаткування для ТО і ПР.

2. Організацію робіт і вибір устаткування для ТО і ремонту рухомого складу всередині кожної технологічної сумісної групи здійснюють з урахуванням виробничої програми.

3. Спеціальний і спеціалізований рухомий склад (за винятком автомобілів-самоскидів і автомобілів-фургонів) формується з урахуванням базової моделі автомобіля і складності конструкції встановленого на ньому спеціального обладнання.

Технологічно сумісна група охоплює автомобілі, конструкція яких дає змо­гу використовувати одні й ті самі пости та устаткування для ТО і ремонту. Організація робіт і вибір устаткування для ТО і ремонту автомобілів усере­дині кожної технологічно сумісної групи здійснюється з урахуванням вироб­ничої програми. Спеціальні або спеціалізовані автомобілі (за винятком са­москидів і фургонів) об'єднують у додаткові технологічно сумісні групи з урахуванням базової моделі автомобіля і складності встановленого на ньому спеціального обладнання.

Результуючий коефіцієнт коригування нормативів утворюється пере­множенням окремих коефіцієнтів: періодичність ТО — К 1 К3, пробіг до КР — К1 К2 К3, трудомісткість ТО — К 2 К5, трудомісткість ПР — К1 К 2 К3 К4 К5, витрата запасних частин К1 К2 К3.

Результуючі коефіцієнти коригування нормативів періодичності ТО і пробігу до КР мають бути не менш як 0,5.

Значення коефіцієнтів коригування (К1 — залежно від умов експлуатації;

К2— від модифікації рухомого складу та організації його роботи; К3 К !3 К"3; — від природно-кліматичних умов; К3= К'зК"3; К1 — від пробігу з початку екс­плуатації; Кз — від кількості обслуговуваних і ремонтованих автомобілів і технологічно сумісних груп рухомого складу) наведено у табл. 1.5—1.9. 

Таблиця 5

Категорія умов експлуатації

Категорія умов експлуатації

 

К1 для коригування нормативів

 

Періодичності ТО

 

питомої трудо­місткості ПР

 

пробігу до КР *

 

витрати запасних частин **

 

І

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

1,00

 

II

 

0,9

 

1,1

 

0,9

 

1,10

 

ПІ

 

0,8

 

1,2

 

0,8

 

1,25

 

IV

 

0,7

 

1.4

 

0,7

 

1,40

 

V

 

0,6

 

1,5

 

0,6

 

1,65

 

* При коригуванні норми пробігу до КР двигуна Кі беруть таким, що дорівнює: 0,7 — для III категорії умов експлуатації; 0,6 — для IV категорії; 0,5 — для V категорії.

** Відповідно коефіцієнт Кі коригування норм витрати запасних частин для двигуна становить: 1,4 — для III категорії умов експлуатації; 1,65 — для IV категорії; 2,0 — для V категорії.

Примітка. Після визначення з коригованою періодичністю ТО перевіряють її кратність між видами ТО з наступним округленням для цілих сотень кілометрів.

Lкр = 300 К = 300 • 0,8 • 0,85 • 1,0 = 204 тис. км.

Після КР норма пробігу автомобіля Ь кр повинна становити не менш як 80 % пробігу до КР, тобто

L кр = 204 • 0,8 = 163 тис* км. 

Таблиця 6

Модифікація рухомого складу та організація його роботи

 

Модифікація рухомого складу та організація його роботи

 

 

К2 для коригування нормативів

 

трудомісткості ТО і ПР

 

пробігу до КР

 

витрати запасних частин

 

Базовий автомобіль

 

1,00

 

1,00

 

1,00

 

Сідельний тягач

 

1,10

 

0,95

 

1,05

 

Автомобілі:

 

 

 

 

 

 

 

з одним причепом

 

1,15

 

0,90

 

1,10

 

з двома причепами

 

1,20

 

0,85

 

1,20

 

Автомобілі-самоскиди:

 

 

 

 

 

 

 

при роботі на плечах понад 5 км ;

 

1.20

 

0,85

 

1,20

 

з одним причепом або при роботі на коротких плечах (до 5 км)

 

1,20

1,20

 

0,80

 

1,25

 

з двома причепами

 

1,25

 

0,75

 

1,30

 

Спеціалізований рухомий склад (залежно від складності обладнання)*

 

1,10

1,20

 

-

-

* Нормативи трудомісткості ТО і ПР спеціалізованого рухомого складу уточнюються в другій частині Положення про конкретну сім'ю рухомого складу.

Таблиця 7

Кліматичні райони 

 

Кліматичні райони

 

К'3, К"3, для коригування нормативів

 

періодич-ності ТО

 

питомої трудо­міст-кості ПР

 

пробігу доКР

 

витрати запасних частин

 

 

Помірний

 Помірно теплий

 

Коефіцієнт К'3

1,0

1,0

 

 

1,0

0,9

 

 

1,0

1,1

 

 

1,0

0,9

 

 

Вологий, теплий вологий, жаркий сухий, дуже жаркий сухий

 

 

 

0.9

 

 

1.1

 

 

0.9

 

 

1,1

 

Холодний

 

0,9

 

1,2

 

0,8

 

1,25

 

Дуже холодний

 

0,8

 

1,3

 

0,7

 

1,4

 

 

 

Коефіцієнт К"3

 

 

 

 

 

 

 

3 високою агресивністю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

навколишнього середовища

 

0,9

 

1,1

 

0,9

 

1,1

 

Примітки. І. Нормативи коректують для серійних моделей, у конструкції яких не враховані специфічні особливості роботи в цих районах.

2. Агресивність навколишнього середовища враховують і при постійному викорис­танні рухомого складу для перевезення хімічних вантажів, які спричиняють інтенсивну корозію деталей. 

Таблиця 8

Пробіг з початку експлуатації, у частках від нормативного до КР

 

Пробіг з початку експлуатації, у частках від нормативного до КР

 

Автомобілі

 

Вантажні

 

Автобуси

 

Легкові

 

к4

 

К'4

 

К4

 

К'4

 

К4

 

К'4

 

До 0,25

 

0,4

 

0,7

 

0,5

 

0,7

 

0,4

 

0,7

 

Понад 0,25 до 0,50

 

0,7

 

0,7

 

0,8

 

0,7

 

0,7

 

0,7

 

» 0,50 » 0,75

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

» 0,75 » 1,00

 

1,2

 

1,2

 

1,3

 

1,3

 

1,4

 

1,3

 

» 1,00 » 1,25

 

1,3

 

1,3

 

1,4

 

1,4

 

1,5

 

1,4

 

» 1,25 » 1,50

 

1,4

 

1,3

 

1,5

 

1,4

 

1,6

 

1,4

 

» 1,50 » 1,75

 

1,6

 

1,3

 

1,8

 

1,4

 

2,0

 

1,4

 

» 1,75 » 2,00

 

1,9

 

1,3

 

2,1

 

1,4

 

2,2

 

1,4

 

» 2,00

 

2,1

 

1,3

 

2,5

 

1,4

 

2,5

 

1,4

 

Таблиця 9

Кількість автомобілів

Кількість автомобілів, які обслуговую-

 

К 5 для технологічно сумісних

 

ться і ремонтуються на авто­-

 

груп рухомого складу

 

транспортному підприємстві

 

Менше 3

 

3

 

Більше 3

 

До 100

 

1,15

 

1,20

 

1,30

 

Понад 100 до 200

 

1,05

 

1,10

 

1,20

 

» 200 » 300

 

0,95

 

1,00

 

1,10

 

» 300 » 600

 

0,85

 

 0,90

 

1,05

 

» 600

 

0,80

 

0,85

 

0,95

 

Примітка. Кількість автомобілів у технологічно сумісній групі має бути не менш як 25.

Тривалість простою рухомого складу в ТО і ремонті планують згідно з нор­мативами, наведеними в табл. 3, і коректують, перемножуючи нормативи на коефіцієнт К'4 табл. 9, який залежить від пробігу з початку експлуатації. В умовах ВАТ АТП режими ТО автомобілів можуть також коректуватися відповідно до об'єктивних даних діючої системи обліку відмов і несправнос­тей автомобілів, витрат на їхні ТО і ремонт. Основним методом коригування режимів ТО та обсягу супровідних, ремонтних робіт є врахування умов експлуатації автомобілів, а також аналіз фактично виконуваних у цьому під приємстві організацій ТО і ПР, які безпосередньо пов'язані з режимами і якістю виконуваних профілактичних робіт. Періодичність ТО коригують виходячи з умов експлуатації рухомого складу.

Операції супровідного ПР включають до переліку обов'язкових ТО залежно від фактичної середньої періодичності виконаннях групи, до якої вони належать, прийнятої на підприємстві.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!