Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 2960 Тема 6 Інформаційна база наукових досліджень, Основи наукових досліджень фінансової галузі, НУДПСУ

Тема 6 Інформаційна база наукових досліджень, Основи наукових досліджень фінансової галузі, НУДПСУ

« Назад

Тема 6 Інформаційна база наукових досліджень

На сучасному етапі розвитку ринкових відносин, коли темпи накопичення і передачі інформації зростають, виникло протиріччя між виробництвом інформації та можливостями її споживання, переробки і використання. Суть і роль інформації в наукових дослідженнях. Значення виробництва і поширення інформації в розвинених країнах. Критерії, за якими визначається якість інформації в науковому дослідженні. Зв"язок дослідницької і інформаційної діяльності. Роль інформаційної бази в створенні гіпотези наукового дослідження. Основні види інформації: технічна, змістовна. Інформація як відображення різноманіття. Цілі науково-інформаційної діяльності.

Види джерел і методологічна база наукових досліджень. Класифікація інформації про об"єкт управління. Аксіоматичні та неаксіоматичні літературні матеріали. Класифікація джерел наукових досліджень. Звітна документація та ознаки її класифікації. Види статистичних матеріалів: звітні; оглядові; збірники.

Наукові документи і їх класифікація. Поняття "науковий документ". Наукові документи як носії інформації: документи: книжки, періодичні видання, нормативні документи, каталоги і прейскуранти, патентна документація, звіти про науково-дослідні та експериментально-конструкторські роботи, інформаційні видання. Наукові журнали та збірники, публікації в яких зараховуються при захисті кандидатських і докторських дисертацій. Вторинні наукові документи: інформаційні видання, каталоги і картотеки, бібліографічні видання, довідкова література.

Змістовна характеристика наукових документів. Інформація наукового документу: сигнальна, релевантна, бібліографічна, нова. Реферат. Аспектація роботи, що реферується. Основні принципи і правила реферування. Анотація. Тезис. Резюме. Рецензія.

Мета: вивчення суті і ролі інформації в наукових дослідженнях та демонстрація на практиці своїх умінь і навичок студентами.

Наукова інформація - це логічна інформація, яка отримується в процесі пізнання, адекватно відображає закономірності об'єктивного світу і використовується в суспільно - історичній практиці.

Цілями науково - інформаційної діяльності є багатоаспектний пошук, збір джерел, аналіз і синтез даних, їх опрацювання і збереження, відтворення і впровадження пасивної інформації в активну.

Основні терміни та поняття:

>    монографія                      >  алфавітний каталог

>    збірник                            >  систематичний каталог

>    періодика                         >  предметний каталог

>    стандарт                          >  бібліографічні видання

>    навчальна література        >  реферативні видання

>    інформаційні ресурси       >  інформаційний продукт

>    довідково-пошуковий апарат >цитата

>    інформаційний ринок       >  валідність

>    інформація                       >  гносеологія

>    достовірність

Семінарське заняття:

  1. Суть і роль інформації в наукових дослідженнях

  2. Критерії, за якими визначається якість інформації в науковому дослідженні.

  3. Види джерел і методологічна база наукових досліджень

  4. Класифікація джерел наукових досліджень.

  5. Наукові документи і їх класифікація

  6. Змістовна характеристика наукових документів

  7. Інформація наукового документу: сигнальна, релевантна, бібліографічна, нова.

Перелік питань до самостійної роботи:

  1. Основні види інформації: технічна, змістовна. Інформація як відображення різноманіття.

  2. Цілі науково-інформаційної діяльності

  3. Види статистичних матеріалів: звітні; оглядові; збірники

  4. Реферат. Аспектація роботи, що реферується. Основні принципи і правила реферування. Анотація. Тезис. Резюме. Рецензія

Індивідуальні завдання

Написати 2-3 сторінки наукового обґрунтування обраної теми магістерської роботи.

Контрольні запитання

1. Поняття про наукову інформацію.

2. Види та ознаки наукової інформації.

3. Що таке інформатика, і які завдання вона вирішує?

4. Назвіть головні принципи інформаційних відносин та галузі інформації,

  1. Які етапи накопичення наукової інформації?

  2. Які ви знаєте етапи вивчення наукових джерел?

  3. Що Ви розумієте під системою опрацювання інформаційних джерел?

  4. Інформаційно-пошукова мова бібліотек УДК, ББК. Дайте характеристику. 

9. Поняття та види каталогів.

10. Використання автоматизації та EOМ.

11. Техніка опрацювання інформації.

12. Який порядок роботи над текстом?

13. Які вимоги до використання цитат?

14. Бібліографічний опис літератури. Які вимоги до оформлення?

15. Які види каталогів використовуються?

Тестові завдання для перевірки засвоєних знань:

Завдання 1. Дайте визначення «інформації»:

а) це відомості про події та процеси;

б) це детальне систематизоване подання певного відібраного матеріалу без будь- якого аналізу;

в) це певні відомості, сукупність якихось даних, знань;

г) все вище зазначене.

Завдання 2. Назвіть основні ознаки наукової інформації:

а) формування відомостей про наукову роботу;

б) отримання в процесі пізнання закономірностей об'єктивної дійсності, підґрунтям якої є практика і оформлення її у відповідній формі;

в) документовані і публічно оголошувані відомості про досягнення науки, виробництва;

г) результати науково-дослідної роботи вітчизняних дослідників;

д) результати впровадження наукових досліджень в практику.

Завдання 3. Виберіть правильні відповіді:

1) монографія - це...

2) збірник - це...

3) періодичні видання - це...

4) стандарт - це...

5) довідково-інформаційний фонд - це...

6) інформаційний ринок - це... 

а) система економічних організаційних і правових відносин щодо продажу і купівлі технології, послуг, продукції тощо;

б) нормативні документи щодо єдиних вимог до продукції, її розробки, виробництву та застосування;

в) це видання, яке складається з окремих робіт різних авторів, присвячених одному напряму, але з різних галузей;

г)  наукова праця, присвячена глибокому викладу матеріалу в конкретній галузі науки;

д) журнали, бюлетені, інші видання з різних галузей науки і техніки;

є) сукупність упорядкованих первинних документів і довідкового пошукового апарату.

Завдання 4. Виберіть головні принципи інформаційних відносин:

а) повнота і точність інформації;

б) сучасність та оперативність;

в) доступність та свобода обміну нею;

г) гарантованість прав;

д) об'єктивність і точність;

е) систематичність і регулярність;

ж) порівнянність в часі і просторі.

Завдання 5. Визначте відповідність документів галузям знань:

1) політична;

2) духовна;

3) соціальна;

4) економічна;

5) міжнародна;

6) науково-технічна.

а) Історія України;

б) Журнал «Вища школа»;

в) Журнал «Гуманітарні науки»;

г) Біблія;

д) Безпека життєдіяльності;

є) Журнал «Готельний бізнес»;

ж) Журнал «Юний технік»;

з) газета «Освіта»;

к) монографія «Гуманізм і філософські проблеми сучасності»;

л) Журнал «Бізнес-інформ»;

м) Журнал «Міжнародний туризм».

Завдання 6. До якої групи наукової інформації відносяться: інформаційні видання, каталоги?

а) вторинної;

б) первинної.

Завдання 7. Інформація розділяється на:Т

а) оглядову, реферативну, релевантну;

б) сигнальну, довідкову;

в) міжнародну і національну;

г) соціологічну і екологічну;

д) практичну і теоретичну.

Завдання 8. До якої групи інформаційних джерел відносяться звітні та статистичні дані, облікова і аналітична інформація, архівні та анкетні дані?

а) аксіоматичні;

б) неаксіоматичні.

Завдання 9. За якими критеріями визначається якість інформації в науковому дослідженні?

а) цільове призначення;

б) цінність і надійність;

в) достовірність і достойність;

г) швидкодієвість і періодичність;

д) спосіб і форми подання;

є) дискретність і безперервність;

ж) за всіма зазначеними критеріями.

Завдання 10. Дати повне визначення етапів дослідження:

а) накопичення наукової інформації...

б) формулювання теми дослідження...

в) теоретичне дослідження...

г) експеримент...

д) оформлення...

Завдання 11. Що таке достовірність науково-дослідної роботи?

а) це доказ істинності, правильності результату експерименту;

б) літературне наукове обґрунтування експерименту;

в) перевірка на практиці висновків експерименту.

Завдання 12. В яких каталогах картки з описом літературних джерел сформовані в алфавітному порядку за змістом знань?

а) предметних;

б) алфавітних;

в) систематичних;

Завдання 13. Сформулюйте основні недоліки при використанні мережі WEB сторінки Internet.

Завдання 14. Ієрархія основних етапів вивчення наукових джерел інформації:

а) виписування цитат;

б) «швидке» читання матеріалу;

в) вибіркове читання окремих частин;

г) загальне ознайомлення з науковою проблемою;

д) перегляд літератури і систематизація;

є) критичне оцінювання, редагування запису.

Завдання 15.Способи розміщення в списку літературних джерел:

а) хронологічному;

б) в порядку посилань у тексті;

в) в алфавітному порядку за першою літерою прізвища автора;

г) все зазначене вірне.

Рекомендована література : (9, 13,21,25, 36).

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!