Тема 3 Організація наукового дослідження, Основи наукових досліджень фінансової галузі, НУДПСУ
« НазадТема 3 Організація наукового дослідженняФормою здійснення розвитку науки є наукове дослідження, тобто цілеспрямоване вивчення за допомогою наукових методів явищ і процесів, аналіз впливу на них різних факторів, а також вивчення взаємодії між явищами з метою отримання переконливо доведених і корисних для науки і практики рішень. Метою наукового дослідження є всебічне, об'єктивне і ґрунтовне вивчення явищ, процесів, їх характеристик, зв'язків на підставі розроблених у науці принципів і методів пізнання, а також отримання корисних для діяльності людини результатів, упровадження їх у виробництво для підвищення його ефективності. Складність наукових досліджень, комплексність і тривалість їх виконання зумовлює необхідність у більш чіткому дослідженні взаємоузгоджених і взаємозв'язаних етапів. Мета: вивчення організації і проведення наукового дослідження як основної складової частини даного виду роботи. Основні терміни та поняття:> аксіома > концепція > апорії > парадигма > анкетування > принципи > аналогія > проблема > дефініції > прогнозування > ідеалізація > тема > істина > компіляція > інтуїція Семінарське заняття:
Перелік питань до самостійної роботи:
Індивідуальні завданняРозробка структури проблеми. Контрольні запитання:
Тестові завдання для перевірки засвоєних знань:Завдання 1. Дати визначення поняття «наукове дослідження»: а) цілісний підхід до вивчення окремих явищ; б) застосування історичного підходу до пізнання дійсності; в) цілеспрямоване вивчення явищ і процесів, аналіз впливу на них різних факторів, а також вивчення взаємодії між явищами. Завдання 2. Об'єкт дослідження - це: а) підприємство або галузь; б) процес чи явище, яке породжує проблемну ситуацію і обране для дослідження; в) те, на що спрямований процес пізнання; г) навколишній матеріальний світ і його відображення в свідомості людини. Завдання 3. Предмет дослідження - це: а) явище або процес, обрані для пізнання; б) фактори та взаємовідносини між ними; в) властивості явищ, процесів, досліджувані з певною метою відносно їх ставлення до об'єкту. Завдання 4. Емпіричний рівень пізнання - це: а) описування; б) вимірювання; в) експеримент; г) спостереження; д) все разом. Завдання 5. Методи теоретичного рівня пізнання: а) системний; б) математичне моделювання; і) аксіоматичний; г) діалектичний; д) групування і кореляції. Завдання 6. Сформуйте модель наукового пізнання: а) логічний висновок; б) виявлення відхилень від правил; в) первинне емпіричне узагальнення; г) встановлення емпіричних фактів; д) винахід теоретичної гіпотези з новою аргументацією. Завдання 7. Назвіть головні етапи наукового дослідження за черговістю проведення: а) науковий закон; б) проведення експерименту; в) узагальнення наукових факторів; г) формулювання понять, суджень; д) доведення правильності гіпотез; є) висунення гіпотез; ж) виникнення ідеї. Завдання 8. Знайдіть правильну відповідь: а) спостереження - це.. .а)встановлення подібності предметів і явищ; б) порівняння - це... б) процедура визначення кількісного значення процесу; в) вимірювання - це... в) засіб отримання первинної інформації про явище; г) експеримент - це... г) вивчення окремих властивостей явища в спеціально створених умовах. Завдання 9. Вимоги до вибору теми дослідження: а) наявність близької за назвою і розробкою теми; б) актуальність; в) перспективність; г) відповідність профілю навчання; д) ступінь відповідності до загальнонаукової проблеми кафедри. Завдання 10. Встановіть черговість етапів виконання науково-дослідної роботи: а) уточнення проблеми і складення змісту; б) вивчення літературних джерел; в) вибір теми; г) визначення мети дослідження; д) формулювання завдань; є) визначення гіпотези; ж) проведення експерименту, досліду; з) аналіз результатів експерименту та систематизація накопиченого матеріалу; і) складання розширеного плану роботи; й) літературне оформлення. Завдання 11. За яких умов гіпотеза переконлива? а) не суперечить принципам наукового пізнання; б) враховує раніше відомі науці закони; в) пояснює всі фактори, для вивчення яких вона висувається; г) принципово перевіряється; д) логічно не суперечлива; є) максимально проста; ж) все зазначене правильне. Завдання 12. За якими напрямами визначається ефективність науково-дослідних робіт: а) культурологічними; б) соціальними; в) економічними; г) науково-технічними; д) етнографічними. Завдання 13. Якими показниками можна визначити ефективність науково-дослідної роботи у ВНЗ: а) підготовка кандидатів, докторів наук; б) якість підготовки фахівців для народного господарства; в) рівень видавничої роботи; г) ступінь участі студентів у науково-практичних конференціях; д) зайнятість студентів у наукових гуртках; є) кількість наукових статей у журналах; ж) розробка і введення нових курсів; з) працевлаштування випускників. Завдання 14. При визначенні змісту наукового проблеми (теми) необхідно: а) з'ясувати, які явища, предмети, процеси, закономірності має охоплювати проблема; б) обмежити тему від питань суміжних тем; в) визначити коло літературних джерел і документів, які є основними і вихідними в розробці проблеми; г) все зазначене. Рекомендована література: (1, 2, 3, 6, 16, 23, 32). З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |