Тема 1 Наука як продуктивна сила, Основи наукових досліджень фінансової галузі, НУДПСУ
« НазадТема 1 Наука як продуктивна силаПредмет і сутність науки та її головна функція. Наука як динамічна система знань. Розвиток продуктивних сил і поширення обсягу наукових досліджень. Сучасна система наукових знань. Поглиблення інтеграції суспільних, природничих і технічних наук. Вимоги дисциплінарних досліджень. Головна функція науки. Класифікація наук. Предмет науки та її загально - теоретичний синтез. Взаємозв'язок між трьома розділами наукового знання: природознавством, суспільними (соціальними) науками і філософією. Підходи до класифікації наук: методологічний, гносеологічний, логічний. Мета фундаментальних і завдання прикладних наук. Організація науково-дослідної діяльності в Україні: потенціал, кадри, управління. Чисельність та структурні зміни наукових працівників в Україні. Три основні сектори зосередження наукового потенціалу. Територіальна концентрація наукового потенціалу. Мета: вивчення поняття науки як продуктивної сили людського суспільства та основної його рушійної сили. Наука - це соціально значуща сфера людської діяльності, функцією якої є вироблення й використання теоретично - систематизованих знань про дійсність. Як система знань вона охоплює не тільки фактичні дані про предмети оточуючого світу, людської думки та дії, а й певні форми та способи усвідомлення їх. Отже, наука виступає як:
Основні терміни та поняття:> наука > судження > предмет науки > знання > умовивід > об'єкт науки > пізнання > теорія > вчений > відчуття > поняття > наукова школа > сприйняття > визначення > кандидат наук > уявлення > аксіома > доктор наук > наукова ідея > постулат > асистент > гіпотеза > принципи > доцент > доказ >' закон > професор > теза > факти > академік > аргумент > категорії > член-кореспондент Семінарське заняття:
Перелік питань до самостійної роботи:
Індивідуальні завданняРозрахункова робота щодо формування наукового кадрового потенціалу в Україні. Контрольні запитання
11. Назвіть види оформлення результатів наукової діяльності. 12. Яка структура управління в Науково-дослідному інституті? 13. Сутність організації наукової діяльності в вищому навчальному закладі. 14. Структурна організація наукової діяльності в Україні. 15. Які структурні елементи теорії пізнання? 16. Дайте визначення поняття, положення, судження. Тестові завдання для перевірки засвоєних знань:Завдання 1. Дайте визначення предмету науки: а) матеріальні об'єкти природи; б) пов'язані між собою форми руху; в) особливості відображення форм руху матерії у свідомості людей; г) пізнання постійного розвитку; д) форми мислення. Завдання 2. Дайте визначення поняття науки: а) процес пізнання закономірностей об'єктивного світу; б) система знань об'єктивних законів природи, суспільства і мислення, які перетворюються в безпосередню продуктивну силу суспільства в результаті в) особлива форма суспільної свідомості; г) динамічна система знань; д) все разом. Завдання 3. Дайте визначення поняття знання: а) продукт науки та її матеріал; б) перевірений практикою результат пізнання дійсності; в) адекватне відбиття дійсності в свідомості людини; г) результат праці людини; д) процес руху людської думки. Завдання 4. Дайте визначення наукового пізнання: а) це дослідження з певною метою, завданням та методологією; б) певні цілі і задачі; в) певні методи отримання і перевірки знань; г) теоретичні основи для практики; д) теоретичне осмислення та обґрунтування практики; Завдання 5. Продовжіть вислови: а) пізнання може бути: б) відчуття - це... в) сприйняття - це... г) уявлення - це... Завдання в. Наука включає: а) теорію; б) методологію; . в) методику і техніку досліджень; г) об'єкт і предмет; д) науково-дослідні заклади. Завдання 7. Назвіть наукові концепції: а) класична; б) індустріальна; в) некласична; г) постнекласична; д) антропокласична. Завдання 8. Головною функцією науки є: а) пізнання об'єктивного світу від живого споглядання до абстрактного мислення і до б) участь у розвитку науково-технічного процесу; в) участь у вдосконаленні матеріального виробництва; г) участь у забезпеченні ефективності управління; д) участь у накопиченні фактів та розкритті закономірностей навколишнього світу. Завдання 9. Характерні ознаки наукової діяльності: а) систематизація знань; б) наявність наукової проблеми; в) наявність об'єкта і предмета дослідження; г) практична значущість процесу, що вивчається; д) розкриття сутності явищ та взаємозв'язку між ними; є) специфічні методи пізнання. Завдання 10. Дайте визначення гіпотези: а) матеріалізоване визначення наукової ідеї; б) наукове припущення, висунуте для пояснення певних процесів, явищ,які зумовлюють певний наслідок; в) структурний елемент теорії пізнання; г) формулювання нових наукових положень; д) вихідний момент пошуку, дослідження істини. Завдання 11. Назвіть стадії формулювання гіпотези: а) накопичення фактичного матеріалу і висунення припущення; б) аналіз наукових джерел та теорій; в) виведення із припущення наслідків; г) постановка наукової проблеми; д) перевірка на практиці отриманих результатів і уточнення (підтвердження) гіпотези. Завдання 12. Дайте правильну відповідь: 1) спостереження - це... 2) порівняння - це... 3) вимірювання - це... 4) експеримент - це... а) встановлення подібності предметів і явищ; б) процедура визначення кількісного значення процесу; в) засіб отримання первинної інформації про явище; г) вивчення окремих властивостей явища в спеціально створених умовах. Рекомендована література: (2, 5, 7, 8, 17, 26, 30, 34). З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!
|