Методичні рекомендації з організації та проведення професійної практики з курсу Практична психологія, ЛДУВС
« НазадЛьвівський державний університет внутрішніх справФакультет права, психології та економіки Кафедра практичної психології
Методичні рекомендації з організації та проведення професійної практики для студентів спеціальності 6.030103 «Практична психологія» 6.030102 «Психологія» (Освітньо-кваліфікаційний рівень: «бакалавр»)
Львів - 2014 Перезатверджено на засіданні кафедри практичної психології (протокол № 2 від 16.09.2014 р.) Карпенко В.В., Ковальчук З.Я. Методичні рекомендації з організації та проведення професійної практики для студентів спеціальності «Практична Психологія», «Психологія» (освітньо-кваліфікаційний рівень: «бакалавр»). -Львів, 2013. – 18 с. У методичних рекомендаціях розкрито загальні положення щодо мети і завдання практики, вказівки до проведення професійної практики, завдання, які студент повинен виконати під час проходження практики, вимоги до змісту та оформлення щоденника, звіту, а також додатки. Рецензенти: І.В. Ващенко - доктор психологічних наук, професор О.М. Цільмак - доктор юридичних наук. професор © Карпенко В.В., Ковальчук З.Я., 2014
ЗМІСТ 1. Мета і завдання професійної практики…………………………………………4 2. Вимоги до звіту студента-практиканта……………………………………….10 3. Підведення підсумків професійної практики та її захист…………………….11 Література Додатки МЕТА І ЗАВДАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПРАКТИКИЗагальна мета професійної практики — удосконалити професійні вміння і навички на основі ознайомлення з практичною діяльністю та науково-дослідницькою роботою практичного психолога у відповідних установах і організаціях. Професійна (психодіагностично–корекційна) практика студентів проводиться на різних базах практики: в центрах зайнятості; центрах профорієнтації; центрах психокорекції та релаксації; центрах соціального захисту населення; центрах психодіагностики та психокорекції; центрах соціальних служб м. Львова та області, у дошкільних, середніх, спеціальних і вищих навчальних закладах, комерційних організаціях, закладах пенітенціарної системи, на виробництві, де є психологічна служба або кабінет психолога. Відповідно до специфіки бази практики перед практикантами ставляться різні види та класи завдань професійної діяльності, види умінь і рівні їх сформованості, представлені у Галузевому стандарті вищої освіти для спеціальності "Практична психологія". До типових завдань діяльності психолога належать:
Серед класів завдань виокремлюються такі: стереотипне; діагностичне; евристичне. Види вмінь поділяються на: предметно-практичне, предметно-розумове, знаково-практичне, знаково-розумове; рівні сформованості даного уміння; уміння виконувати дію, спираючись на матеріальні носії інформації щодо неї, використовуючи постійний розумовий контроль без допомоги матеріальних, носіїв інформації; уміння виконувати дію автоматично, на рівні навички. Після проходження практики студент повинен знати:
специфіку застосування методу тестування у психодіагностичній діяльності психолога уміти:
• обробляти результати емпіричного дослідження. Завдання практики:
Проходження практики в центрах психокорекції та релаксації потребує від студентів виконання таких завдань:
• оцінювати психологічну ефективність нових технологій діагностики, корекції та консультування особистості клієнта та групи. Проходження професійної практики у середніх, спеціальних і вищих навчальних закладах передбачає реалізацію таких завдань, поставлених перед практикантами:
Професійна практика в центрах соціального захисту населення та психіатричних лікарнях вимагає вирішення таких завдань:
формування адекватної соціально корисної життєвої перспективи клієнта, подолання різних форм девіантної поведінки. Практика починається з ознайомлення з організацією, керівником, змістом практичної науково-дослідної роботи психолога. У процесі проходження практики студент-практикант спостерігає за поведінкою клієнта в різних ситуаціях, фіксує його реакцію на зовнішні впливи, проводить різнопланові психодіагностичні дослідження, узагальнює психологічну інформацію про особистість клієнта, отриману на основі застосування психодіагностичних методик. Труднощі, що виникають у практиканта, вирішуються під час групових та індивідуальних консультацій з психологом-методистом. Здебільшого вони пов'язані з визначенням завдань взаємодії практиканта з клієнтом, виробленням стратегії роботи з ним та збиранням науково-дослідної інформації для написання дипломної роботи. У процесі проходження практики практикант заповнює щоденник практики та складає на його основі звіт, в якому відбиває також набуті ним навички і вміння щодо дослідницької роботи, зокрема її поетапного планування, організації робочого часу, інформаційного пошуку, методик дослідження, аналізу категоріальних даних тощо. Разом з тим, практиканти мають можливість здійснювати індивідуальну дослідницьку роботу, підібрати фактичний матеріал для дипломної роботи, а саме:
Результати науково-дослідницької роботи практикантів у науково-дослідних інститутах і психодіагностичних центрах оформлюються відповідно до вимог щодо наукових праць з психології і подаються у вигляді:
• програм об'єднань різних напрямів, клубів, гуртків.
Керівник кафедри аналізує та оцінює науково-дослідницьку роботу практиканта за такими критеріями:
Керівник практики зобов'язаний: • при підготовці до проведення практики ознайомити студентів з програмою практики, уточнити індивідуальні завдання, вивчити необхідну навчально-методичну документацію згідно з вказівками та рекомендаціями завідувача кафедри щодо проведення практики; • проконтролювати підготовленість бази та об'єктів практики, вжити, за необхідності, відповідних заходів щодо їх підготовки
Права та обов'язки студента-практиканта: • ознайомитись з програмою практики і змістом робіт, які він виконуватиме, пройти на кафедрі інструктаж про порядок її проходження та з техніки безпеки, протипожежної безпеки, виробничої санітарії (під особистий підпис) і попередження нещасних випадків, одержати від керівника практики необхідні документи (індивідуальні завдання, методичні рекомендації тощо);
Під час проходження практики керівник має використовувати різноманітні форми і методи контролю: тестування, складання анкет, застосування комунікації — процесу взаємодії між двома і більше суб'єктами шляхом спілкування та обміну інформацією. Студент має право в разі незадоволення оцінкою чи характеристикою просити деканат перевірити звітну документацію або замінити місце практики. З причин захворювання чи інших обставин, що перешкоджають студенту успішно пройти практику, йому надається право повторно пройти практику без відриву навчання (за умови подання довідки, лікарняного листа). ВИМОГИ ДО ЗВІТУ СТУДЕНТА-ПРАКТИКАНТАПісля завершення професійної практики студент подає керівникові для перевірки таку документацію:
Звіт про проходження практики обсягом 15-20 сторінок формату А4 має містити конкретний опис виконаної студентом роботи, відомості про виконання студентом усіх розділів програми практики та індивідуального завдання, висновки і пропозиції, список використаної літератури. До звіту додаються відповідні розрахунки, пояснення, таблиці, схеми, діаграми тощо. Звіт повинен мати наскрізну нумерацію сторінок і бути зшитий. Його перевіряє і затверджує керівник практики як від базового підприємства, так і від кафедри теорії та методики практичної психології. Критерії оцінювання звіту професійної практикиПри оцінюванні професійної практики враховується ставлення студента до роботи, відгуки адміністрації, методиста-консультанта установи, де студент проходив практику. Особлива увага приділяється самостійності студента, його вмінню формулювати психологічну проблему клієнта, психологічні висновки та рекомендації.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ПРАКТИКИ ТА ЇЇ ЗАХИСТПісля закінчення професійної практики керівник групи (студента) від базової установи складає звіт про його роботу. До звіту додаються пропозиції та матеріали, підготовлені студентом(ами)-практикантом(ами) і прийняті керівництвом для використання у практичній роботі. Керівництво базової установи практики організовує обговорення підсумків роботи студента(ів) і оцінює її за п'ятибальною системою. Основні документи про практику (індивідуальний план, щоденник, звіти про роботу студентів, пропозиції та матеріали, підготовлені студентами і прийняті для використання в практичній роботі бази практики, характеристика на кожного студента) мають бути підписані керівником бази практики і завірені печаткою. Документи передаються викладачеві, який здійснював керівництво професійною практикою. Захист практики відбувається на засіданні кафедри навчального закладу. Студенту, який не виконав програму практики з поважних, підтверджених документально причин, може бути надано право повторного проходження за індивідуальним графіком з фінансуванням всіх витрат на його організацію та проведення фізичними чи юридичними особами за окремим кошторисом. Студент, який не виконав програму практики з неповажних причин або за підсумками її повторного проходження отримав незадовільну оцінку, відраховується з університету. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |