Методичні рекомендації до написання та оформлення методичних розробок
« Назад Затверджено на засіданні науково-методичної ради СМЦ Протокол №1 від 10.01.2013р. Методичні рекомендації до написання та оформлення методичних розробокВСТУПВідповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 6 жовтня 2010 року № 930, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2010 року за № 1255/18550: «педагогічні звання присвоюються педагогічним працівникам, які здійснюють науково-методичну і науково-дослідну діяльність, мають власні методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами або професійними об'єднаннями викладачів вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації, закладів післядипломної освіти». У представлених рекомендаціях наведено вимоги до структурних елементів матеріалів методичних розробок, розміщено оцінний лист, відповідно до якого проводиться експертиза методичних розробок Матеріли педагогічних працівників загальноосвітніх закладів м Сєвєродонецька проходять науково-методичну експертизу в Комунальній установі «Сєвєродонецький методичний центр»: рецензуються фахівцями, за умови схвальної оцінки рецензентів, виносяться на розгляд науково-методичної ради СМЦ. Для дотримання строків проведення атестації, передбачених Положенням, навчальним закладам рекомендується подавати матеріали на експертизу до СМЦ не пізніше 28 лютого поточного року. Враховуючи досвід проведення науково-методичної експертизи, практику підготовки матеріалів до слухання радою, внесено доповнення до чинних рекомендацій щодо оформлення матеріалів з досвіду роботи претендентів на присвоєння педагогічних звань. Матеріали претендента на присвоєння педагогічного звання можуть подаватися у таких варіантах: - опис досвіду з проблеми, над якою працював педагог протягом атестаційного періоду. Опис досвіду здійснюється особою, яка вивчала досвід протягом атестаційного періоду, тому зміст тексту викладається від третьої особи з посиланням на додатки, в яких певна теза проілюстрована методичною розробкою, рекомендаціями, авторською програмою, публікаціями тощо (дивись Положення щодо узагальнення ПП та Положення про внесення ППД до міського банку ППД); - методична розробка з проблеми, над якою працює педагог, практичного спрямування. - рукопис навчально-методичного видання або навчальної програми, оформлений з дотриманням вимог до певного типу розробок. Методична розробка - це посібник, що розкриває форми, засоби, методи навчання, елементи сучасних педагогічних технологій або самі технології про навчання та виховання стосовно конкретної теми уроку, теми навчальної програми, викладання курсу в цілому, практичного спрямування. Методична розробка повинна містити конкретні матеріали, які може використовувати педагог у своїй роботі (картки, завдання, зразки робіт, розробки серії планів уроків за визначеною темою, інструкції для проведення практичних, лабораторних робіт, картки - схеми, тести, різнорівневі завдання тощо) Перед початком роботи з написання методичної розробки необхідно чітко визначити її мету. Мета методичних розробок – підвищення педагогічної майстерності самого автора розробки. Це досягається завдяки тому, що в процесі її створення педагогам доводиться згадувати основні положення курсу педагогіки через призму практичного використання до заняття, вивчати методичну літературу, бажання автора методичної розробки поділитися своїм педагогічним досвідом з колегами. Методична розробка може являти собою:
До методичної розробки пред'являються досить серйозні вимоги. Тому, перш ніж приступити до її написання необхідно:
Приступаючи до роботи зі складання методичної розробки, необхідно чітко визначити її мету. Вимоги до методичної розробки: 1. Зміст методичної розробки має чітко відповідати темі та меті. 2. Зміст методичної розробки має бути таким, щоб педагоги могли отримати відомості про найбільш раціональну організацію навчального процесу, ефективність методів і методичних прийомів, формах викладання навчального матеріалу, застосування сучасних технічних та інформаційних засобів навчання. 3. Авторські (приватні) методики не повинні повторювати зміст підручників та навчальних програм, описувати досліджувані явища та технічні об'єкти, висвітлювати питання, викладені в загальнопедагогічній літературі. 4. Матеріал повинен бути систематизований, викладений максимально просто та чітко. 5. Мова методичної розробки повинна бути чіткою, лаконічною, грамотною, переконливою. Застосовувана термінологія повинна відповідати педагогічному тезаурусу. 6. Рекомендовані методи, методичні прийоми, форми та засоби навчання повинні підкріплюватися посиланнями на свій педагогічний досвід. 7. Методична розробка повинна враховувати конкретні матеріально-технічні умови здійснення навчально-виховного процесу. 8. Орієнтувати організацію навчального процесу в напрямі широкого застосування активних форм і методів навчання. 9. Методична розробка повинна розкривати питання «Як навчати». 10. Повинна містити конкретні матеріали, які може використовувати педагог у своїй роботі (картки, завдання, зразки робіт, плани уроків, інструкції для проведення практичних, лабораторних робіт, картки - схеми, тести, різнорівневі завдання тощо) Структура методичної розробки Загальна структура: 1. Анотація. 2. Зміст. 3. Вступ. 4. Основна частина. 5. Висновок. 6. Список використаних джерел. 7. Додатки. У анотації (3-4 речення) коротко вказується якій проблемі присвячується методична розробка, які питання розкриває, кому може бути корисна. У вступі (1-2 сторінки) розкривається актуальність даної роботи, тобто автор відповідає на питання, чому він вибрав цю тему і яке її місце в змісті освіти. Загальні вимоги до оформлення методичної розробки. Загальний обсяг методичної розробки повинен становити не менше 24 аркушів комп'ютерного тексту. Матеріали подаються на паперових носіях та в електронному варіанті (на CD). Текст оформлюється в редакторі Word for Windows і роздруковується на папері формату А4, шрифт розміру 14 Times New Roman. Розміри полів: ліве – 25-30 мм; праве – 15 мм; верхнє – 20 мм; нижнє – 20 мм. Текст друкується через 1,5 інтервали, заголовки і виділені слова не підкреслюються. Усі сторінки мають бути пронумеровані. Текстовий матеріал може поділятися на частини, розділи, підрозділи, пункти і підпункти. Розділи і підрозділи повинні мати заголовки. Пункти та підпункти можуть мати заголовки. Заголовки структурних елементів потрібно розташовувати посередині рядка і друкувати великими літерами без крапки в кінці. Якщо заголовок складається із двох і більше речень, їх розділяють крапкою. Обсяг основного змісту - не менше половини усього рукопису. Обсяг додатків не лімітується, але вони повинні відповідати тексту (посилання на них у тексті обов'язкове). Посилання на використану літературу в тексті слід давати в квадратних дужках. Список використаних джерел повинен містити 10-15 назв. Якщо розробка носить тільки практичний характер, що не вимагає теоретичних посилань, то список використаних джерел можна опустити. Кількість і обсяг розділів не лімітується. Вимоги до структурних елементів методичної розробкиТитульний листТитульний лист містить дані, що подаються у такій послідовності: а) повна назва відділу/управління освіти, методичного кабінету/центру, навчального закладу; б) тема досвіду; в) відомості про автора досвіду, адреса досвіду; г) рік оформлення матеріалу.
Додаток 3 Укладач: Зоріна Ю.В. – викладач української мови та світової літератури СЗШ№1 Рецензент: Скрипник М.І. – методист СМЦ (або керівник міського МО вчителів, методист ЛОІППО, викладач ВУЗу) Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках української мови та світової літератури (на прикладі проектної діяльності). Методична розробка. – Сєвєродонецьк, 2013. – 29 с. Система середньої освіти України покликана забезпечити організацію навчально-виховного процесу з використанням сучасних інноваційних технологій. У методичній розробці розглядається метод проектної діяльності як альтернативна технологія, яка протиставляється класно-урочній системі, при якій не даються готові знання, а використовується технологія захисту індивідуальних проектів. Додаток 4 Як правильно оформити рецензію на методичну розробкуЗа матеріалами Кабан Л.В. Рецензія на методичну розробку (як правильно оформити рецензію на методичну розробку) / Л.В.Кабан // Директор школи: газета для керівників навчальних закладів (Шкільний світ). – 2011. - № 25 (649), липень. – С.1, 14-15. Рецензію на методичну розробку вчителя оформляє той працівник освіти, який надавав допомогу при підготовці, систематизації накопиченого матеріалу по темі після ознайомлення з представленим матеріалом. Висловлюються побажання рецензента щодо форм популяризації методичної розробки:
Якщо методична розробка є атестаційним матеріалом претендента на присвоєння педагогічного звання, необхідно зробити відповідний рекомендаційний запис у висновках. Рецензії разом із методичною розробкою подається секретарю НМР СМЦ для підготовки матеріалів до розгляду науково-методичною радою або передається автору на доопрацювання. Після проведеної роботи з удосконалення матеріалів автор (розробник) повертає їх рецензенту разом із рецензією. Рецензент заповнює нову рецензію, яка, як і попередня, прикладається до методичних матеріалів. (додаток 5) Додаток 5 Орієнтовні показники для оцінювання методичної розробки
Додаток 6 Правила оформлення бібліографічного опису джерелЗ липня 2007 року набув чинності новий національний стандарт ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 «Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання». Алгоритм оформлення статті з періодичного друкованого видання: Один автор: Прізвище ініціали автора. Назва статті. / ім’я, по батькові автора або ініціали прізвище автора // Назва журналу. – Рік. – № . – С. ?–?. Наприклад: Волинець І. М. Краєзнавчі матеріали на уроках зарубіжної літератури / І. М. Волинець // Світло. – 2002. – № 4. – С. 112–116. Два автори: Прізвище ініціали першого автора. Назва статті. / ініціали, прізвище першого автора, ініціали, прізвище другого автора // Назва журналу. – Рік. – № . – С. ?–?. Алгоритм оформлення статті з електронного видання: Прізвище ініціали автора. Назва статті[Електронний ресурс] / ім'я, по батькові автора або ініціали прізвище автора // Назва журналу. – Рік. – № . – Режим доступу: електронна адреса, за якою розміщена стаття http://www... Наприклад: Кабан Л. В. Оцінювання інноваційної діяльності загальноосвітніх навчальних закладів регіону [Електронний ресурс] / Лариса Василівна Кабан // Народна освіта. – 2007. – Випуск 1. – Режим доступу: http://www.narodnaosvita.kiev.ua/vupysku\1\statti\2kaban\2kaban.htm Зміни в оформленні книг (посібників, збірників, монографій тощо): Змінені правила вживання великої та малої літер. У списку джерел з маленької букви пишуть відомості, що відносяться до заголовку (підруч. для вузів, матеріали конф., тези, навчально-методичний посібник тощо), відомості про відповідальність (ред., упоряд., редкол. та ін.) наприклад: Психологія : підруч. для вузів. Психология : словарь / отв. ред. Гончарук П. В. Звертаємо увагу на зміни в написанні знаків пунктуації! У новому стандарті застосовують проміжок в один друкований знак до і після приписного знака: тире (–), скісна риска (/), дві скісні (//), двокрапка (:). Виняток – крапка (.) та кома (,) – проміжки залишають тільки після них. Детальніше ознайомлення з новими правилами оформлення списку бібліографії представлено у таблиці:
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |