Тема 2 Пізнавальні психічні процеси, Психологія
« НазадТема №2 Пізнавальні психічні процесиПитання
Рекомендована літератураОсновна література
Методичні рекомендації з вивчення темиПитання 1. УвагаОсобливістю саме людської психіки є наявністьвищих (довільних) видів психічних функцій. Після цього необхідно початидетальне вивчення кожного з визначених планом психічного процесу за такою загальноюсхемою: Орієнтовна схема розгляду пізнавального процесу
Наприклад, починаючи вивчати питання про увагу,слід зрозуміти, що увага – це зосередженість свідомості на об’єктах, яказабезпечує їх виразне відображення. Більшість дослідників вважає, що увага – цене самостійний психічний процес, а необхідна умова продуктивної діяльності. Розглядати види уваги слід через порівняльнийаналіз. Так, мимовільна увага виникає, коли є дія сильного,контрастного, або значущого подразника, який викликає реакцію, довільна– викликається через постановку та прийняття задачі, а післядовільнаєрезультатом входження в діяльність і викликаного у зв’язку з цим інтересу.Важливо намагатися зв’язати види уваги та їхні порівняльні характеристики звласним досвідом, навести приклади. Тільки в цьому випадку студент може бутивпевненим, що інформація засвоєна не формально та механічно, а включена в йогосвідомість і має ознаки справжнього знання. Питання 2. Пам’ятьСтудентові слід чітко зрозуміти, що пам’ять– це відображення предметів і явищ дійсності в психіці людини в той час, коливони вже безпосередньо не діють на органи чуття. Пам’ять складається з процесівзапам’ятовування, збереження, відтвореннятазабування інформації. Провідною формою першого процесу є довільнезапам’ятовування. У процесі навчання людині для того, щоб зберегти матеріал упам’яті, доводиться вдаватися до спеціальної мнемічної діяльності – заучування. Відтворення – це процес відновлення збереженого в пам’ятіматеріалу для використання в діяльності та спілкуванні. Його різновиди:
Індивідуальні відмінності в пам’яті людейвиявляються в особливостях процесів і змісту пам’яті. Вони визначаються рівнемрозвитку, швидкості, точності, міцності, мобільності й готовності довідтворення. Питання 3. Відчуття і сприйманняПри розгляді питання про відчуття важливозрозуміти, що це – відображення властивостей предметів, явищ об’єктивногосвіту, яке виникає при їхньому безпосередньому впливі на органи чуття.Фізіологічною основою відчуттів є нервовий процес, що розвивається внаслідокдії подразника на адекватний йому аналізатор – складнуанатомо-фізіологічну структуру, в якій виникає відчуття. Відчуття дають первинні знання про об’єктивнийсвіт. Вони є результатом перетворення специфічної енергії подразника в енергіюфізіологічних та психічних процесів. Відчуття бувають:
Зверніть увагу на те, що відчуття мають кількісніхарактеристики:
Сприйняття – це психічний процес відображення предметів іявищ дійсності в сукупності їхніх властивостей і частин за безпосередньої діїїх на органи відчуття. На відміну від відчуттів, які відображають тільки окремівластивості предметів, сприйняття завжди цілісне і предметне, воно об’єднуєвідчуття, що йдуть від кількох аналізаторів. Разом із процесами відчуттясприймання забезпечує безпосередньо-чуттєву орієнтацію в світі. Питання 4. МисленняЗавдяки мисленню відображаються суттєвівластивості та взаємозв’язки предметів і явищ дійсності в узагальненій таопосередкованій формах. Воно є найвищим ступенем пізнання. Мислення надаєлюдині можливість відобразити, зрозуміти не тільки те, що може бутибезпосередньо сприйняте відчуттями, а й те, що не доступне для сприйняття. Мислення відображає дійсність опосередковано, задопомогою мисленнєвих операцій, мови, знань. Зароджуючись у чуттєвому пізнанніта спираючись на нього, мислення виходить за його межі. Воно відображаєоб’єктивну дійсність глибше, повніше й точніше, ніж відчуття та сприйняття.Серед мисленнєвих операцій найважливішими вважаються аналіз, синтез,порівняння, абстрагування та узагальнення. Студентові слід чітко зрозуміти, що найважливішіпоказники мислення це – самостійність, критичність, гнучкість, глибина,допитливість, широта. Саме такі характеристики забезпечують продуктивну роботуфахівця з вищою освітою, тому слід намагатися розвивати свої інтелектуальніздібності, постійно тренувати мислення під час навчально-пізнавальноїдіяльності. Питання 5. УяваУява – психічний процес створення образів предметів, ситуацій, обставин шляхомкомбінування та установлення нових зв’язків між відомими образами і знаннями.Уява надає людині можливість виходити за межі реального світу, умовнопереміщувати речі та події в часі та просторі. Ретельно опрацюйте питання про прийоми уяви, дояких належать: аглютинація, гіперболізація, схематизація, типізація,загострення. Наведіть приклади образів, створених за допомогою кожного з прийомів.Для закріплення знань виконайте практичні завдання та розв’яжіть задачі. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |