Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 2410 Методичні рекомендації до проходження виробничої практики з курсу Економіка підприємства, ЛНУ ім. Франка

Методичні рекомендації до проходження виробничої практики з курсу Економіка підприємства, ЛНУ ім. Франка

« Назад

Міністерство освіти і науки України

Львівський національний університет імені Івана Франка

Економічний факультет

Кафедра економіки підприємства

  

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

до проходження виробничої практики

 (для студентів  напряму підготовки

6.030504–«Економіка підприємства»)

 

Львів – 2015

 

Методичні рекомендації до проходження виробничої практики для студентів напряму підготовки 6.030504–«Економіка підприємства»/
Ю. В. Максимець, С. І. Урба, А. І. Швець, М. Л. Столярчук, Т.В. Лукашенко, О.Ю. Червона – Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2015.- 24 с. 

Укладачі:  Ю. В. Максимець, С. І. Урба, А. І. Швець, М. Л. Столярчук, Т.В. Лукашенко, О.Ю Червона

Відповідальний за випуск: проф. Михасюк І.Р.  

 

Зміст 

Загальні положення

Організація практики і навчально-методичне керівництво

Обов'язки керівників і студентів-практикантів

Програма практики

Мета і завдання виробничої практики

Зміст виробничої практики

Організація проходження виробничої практики

Захист звітів студентами

Критерії оцінювання

Додатки

Загальні положення 

Вирішення завдань підготовки висококваліфікованих фахівців вимагає закріплення набутих у вищому навчальному закладі теоретичних знань і формування практичних навичок, необхідних для роботи на підприємстві. З цією метою студенти 3 курсу проходять виробничу практику.

Виробнича практика студентів є складовою і невід’ємною частиною процесу підготовки спеціалістів у вищих навчальних закладах і проводиться на виробничих підприємствах і в організаціях усіх форм власності та видів діяльності. Ознайомлення із зовнішнім і внутрішнім середовищами діючої організації, її виробничою структурою, зі специфікою реалізації теоретичних підходів до управління виробничими процесами, закріплення академічних знань і випробування власних сил – все це надасть студентам можливість не тільки набути практичних навичок за обраним фахом відповідно до кваліфікаційного рівня, але й адаптуватися до виробничого середовища та підготуватися в подальшому до роботи на виробництві.

Методичні рекомендації щодо проходження виробничої практики студентами 3 курсу напряму підготовки «Економіка підприємства» розроблені відповідно до Положення про проведення практики студенті вищих навчальних закладів України і розкривають сутність та зміст процесу практичної підготовки студентів на базі підприємств, установ і організацій, визначають основні обов’язки сторін, висвітлюють порядок контролю виконання студентами розробленої програми практики.

Зміст практики – оволодіння практичними прийомами і методами організації, управління і контролю профільної діяльності підприємства в відповідності з здобутими знаннями з економічних дисциплін.

Студенти проходять виробничу практику на підприємствах, під визначення яких попадають самостійні господарюючі статутні суб’єкти, які мають права юридичної особи та здійснюють виробничу, науково-дослідницьку і комерційну діяльність з метою одержання відповідного прибутку (доходу). Це можуть бути суб’єкти господарської діяльності різних профілю, форм власності, організаційних форм.

Тривалість практики – чотири тижні.

Студенти проходять практику на робочих місцях менеджерів функціональних служб управління в частині виконання ними функцій по розробці і прийняттю економічних рішень. Кількість і види робочих місць залежить від розподілу управлінських функцій і визначається програмними завданнями практики.

Методичне керівництво практикою проводять викладачі кафедри економіки підприємства. Керівники практики від кафедри та від підприємств (установ, організацій) забезпечують і перевіряють організацію та якість проходження практики студентами, контролюють її проходження. 

Організація практики і навчально-методичне керівництво

Навчально-методичне керівництво виробничою практикою здійснює кафедра економіки підприємства. Кафедра призначає керівників практики, доводить до відома студентів інформацію про бази практики. На основі цієї інформації студенти подають заяву на ім'я завідувача кафедри про вибір бази практики. Кафедра перед початком практики проводить засідання студентів і викладачів з метою ознайомлення зі змістом і організацією проходження практики.

За місяць до початку практики кафедра разом з відповідальним за виробничу практику від університету готує і оформляє наказ, в якому відображається закріплення студентів-практикантів і викладачів-керівників за базами практики.

Виробнича практика за напрямом підготовки 6.030504 проводиться у відповідності з “Положенням про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України”, затвердженим наказом Міністерства освіти України від 8 квітня 1993р. за № 93, навчальним планом і організується на підприємствах.

Основним документом студента вважається календарний графік проходження практики, який є, по суті, робочою програмою практики, де враховується ступінь теоретичної підготовки студента, специфіка конкретного місця проходження практики. Індивідуальний графік розробляється керівником практики від кафедри і узгоджується з керівником від бази практики. В ньому відображається особливість проходження практики, включається комплекс спеціально підібраних учбових і реальних завдань, календарні строки виконання окремих етапів, а також передбачається просування студента по різних робочих місцях для виконання програми практики в цілому.

В індивідуальному графіку може передбачатися виконання студентами виробничих завдань (робіт). Ця робота повинна бути організована таким чином, щоб студент мав можливість з одного боку надати допомогу підприємству, де він проходить практику, а з другого – глибоко засвоїти основні типи розрахунків та отримати професійні навички з спеціальності.

Робота студентів на базі практики з першого дня повинна бути спланована таким чином, щоб кожний студент мав чіткий план (графік) проходження практики з визначенням змісту і строків виконання окремих етапів практики.

Виконання індивідуального графіку повинно фіксуватися студентами у щоденнику.

Керівником практики від кафедри може бути дозволена студентам робота під час практики на вільних робочих місцях при умові, що останні задовольняють вимогам програми практики, і студенти успішно її виконують. Але незалежно від цього всі студенти на час проходження практики повинні бути забезпечені спеціально обладнаними місцями для роботи.

Робочим місцем студентів при проходженні виробничої практики є підрозділи підприємств, діяльність яких пов’язана з управлінською роботою.

Під час проходження практики студент зобов’язаний:

– в 1-й день зробити відмітку про дату прибуття на практику (у посвідченні);

– пройти інструктаж з техніки безпеки, з’явитись до керівника практики від підприємства – бази практики, ознайомити його з програмою (графіком) та індивідуальним завданням, отримати вказівки щодо проходження практики та домовитись про час і місце консультацій;

– отримати (при необхідності) тимчасову перепустку для входу на підприємство;

– повністю виконати програму та індивідуальні завдання з практики; фіксувати в щоденнику виконані завдання;

– зібрати матеріал для написання звіту, своєчасно його обробити, написати звіт;

– зібрати матеріал і провести необхідні дослідження по проблемі наступних курсових, наукових робіт;

– дотримуватись трудової дисципліни та правил внутрішнього розпорядку на базі практики;

– нести відповідальність за роботу, що доручена керівником від бази практики.

В останній день проходження практики студент зобов’язаний:

– отримати характеристику своєї роботи, яка складається і підписується керівником від бази практики;

– зробити відмітку про дату завершення практики та вибуття з місця її проходження (в посвідченні), здати матеріали, отримані на підприємстві під час проходження практики, здати перепустку.

Після повернення з бази практики студент зобов’язаний:

– довести до відома кафедри про закінчення практики;

– у 1-оденний строк належним чином оформити звіт про проходження виробничої практики;

– здати звіт разом з необхідними оформленими документами та щоденник керівникові практики від кафедри на перевірку;

– у призначений керівником практики від кафедри день захистити звіт про проходження практики;

– отримати консультації у наукового керівника щодо обробки зібраного під час практики матеріалу. 

Обов'язки керівників і студентів-практикантів 

Керівництво практикою здійснюється викладачами від університету і керівником практики, призначеним наказом керівництва підприємства.

Керівник практики від університету повинен:

– забезпечити проведення організаційних заходів перед виїздом студентів на базу практики;

– забезпечити строге дотримання проходження практики відповідно до програми і навчального плану;

– забезпечити керівництво науково-дослідною роботою;

– здійснювати поточне керівництво практикою згідно з календарним планом.

Керівник від університету приймає звіти, дає відгук і висновок по виробничій практиці відповідно до встановлених вимог. У звіті про проходження практики керівник дає характеристику бази практики, якості її проведення у відповідності із захистом звіту про проходження виробничої практики студентами.

Студенти-практиканти зобов'язані:

– повністю виконувати завдання, передбачені програмою практики і календарним графіком;

– дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку, діючих на підприємстві;

– систематично вести щоденник виробничої практики і надати звіт про проходження практики і виконання індивідуальних завдань.

Студент, який не виконав програму практики і одержав негативний відзив або незадовільну оцінку при захисті звіту, матиме заборгованість по виробничій практиці.

Програма практики 

Студент починає виробничу практику з вивчення короткої історії розвитку підприємства, його форми власності, видів і номенклатури продукції що випускається (послуг, що надаються), типів виробництва на підприємстві (об'єднанні), технології і організації виробництва, виробничої структури управління, організації роботи структурних підрозділів, рівня автоматизації основних процесів, що відбуваються на підприємстві.

До основних завдань практики відносяться:

- закріплення та розширення теоретичних знань, отриманих при вивченні базових та спеціальних дисциплін;

- придбання практичних знань та навиків з питань розробки принципів побудови приладів, функціональних та принципіальних схем, конструкції приладу та блоків, проектування технології, конструювання, оснащення, створення випробувальних та експлуатація технологічних комплексів, метрологічне забезпечення, стандартизація систем управління якості продукції та методів проектування передової техніки і технології та інші;

- вивчення питань економіки, організації підприємства та охорони праці у взаємозв'язку з поставленими технічними завданнями.

Під час практики студент зобов'язаний:

– вивчити структуру підприємства та функції його основних підрозділів і служб;

– працювати на робочих місцях, при виконанні обов'язків (чи дублювати) техніків, інженерів та фахівців в цехах та службах підприємства, відділах розробки нової техніки, метрологічних службах,центрах експлуатації та сервісного обслуговування, медичних діагностичних центрах, технологічних конструкторських відділах, в технологічних лабораторіях та інших підрозділах;

– вивчити основи розробки принципів побудови медичних приладів, їх функціональних, структурних та принципіальних схем, проектування конструкцій приладу та його блоків, ознайомитись з процесом впровадження нових приладів в виробництво, супровід виробничого процесу, налагодження, метрологічне забезпечення, експлуатація приладів в медичній практиці,  проведення регламентних робіт та сервісного обслуговування;

– вивчити питання технології складання, регулювання, випробування та дослідження приладів та їх окремих складальних одиниць;

– виконати індивідуальне завдання;

– зібрати матеріали, розрахунки , документацію по приладам, системам та блокам необхідних для виконання розрахункових завдань , курсових та дипломних проектів ;

– участь в суспільно-громадській діяльності підприємства за місцем практики.

В результаті проходження практики студенти повинні:

- знати загальні методичні питання організації і управління на підприємстві; напрями їх вдосконалення; склад і економічну сутність завдань управління; методику постановки економічної задачі; методику використання пакетів прикладних програм обробки і аналізу даних; організацію і методику управління трудовим колективом, підготовку і вдосконалення кваліфікації персоналу;

- вміти виконувати аналіз роботи об'єкту управління, застосовувати системний підхід до управління виробництвом; здійснювати постановку економічної задачі; вибирати раціональні моделі прийняття рішень і обґрунтовувати їх ефективність; вміти проводити ситуаційний аналіз з використанням економіко-математичних методів і ЕОМ; аналізувати алгоритми і програми розв’язання задач з використанням ЕОМ;

- набути навики проведення економічного аналізу роботи системи управління, вибору і обґрунтування методів прийняття управлінських рішень, розробки інформаційного забезпечення конкретної задачі, оволодіння методами отримання економічної інформації з первинної документації і за допомогою автоматизованих систем обробки і аналізу даних. 

Мета і завдання виробничої практики 

Виробнича практика – частина навчального процесу, яка передбачає зміцнення теоретичних знань в процесі оволодіння практичними навичками з обраної спеціальності. Вона поєднує в собі теоретичне і виробниче навчання.

Метою виробничої практики є оволодіння методами і прийомами роботи економіста підприємства в сфері організації, управління і контролю профільної діяльності.

Відповідно до мети основними завданнями виробничої практики є:

– Ознайомлення з призначенням, функціями, виробничою і управлінською структурами підприємства.

– Вивчення організації профільної діяльності, ознайомлення з методами організації окремих процесів, технологією, засвоєння прийомів техніко-економічних розрахунків.

– Оцінка техніко-технологічної бази основної діяльності, матеріальних активів, обігових коштів, персоналу.

– Ознайомлення з економічними аспектами забезпечення конкурентоздатності профільної діяльності підприємства.

– Аналіз ефективності профільної діяльності.

– Розробка рекомендацій по вдосконаленню організаційно-економічної структури підприємства.

– Збір і аналіз інформації по проблемі, самостійно обраній студентом для подальшого опрацювання в курсових і наукових роботах.

Вивчення економічних та організаційних питань економіки підприємства повинно здійснюватись у логічній послідовності, супроводжуючись обґрунтуванням теоретичних аспектів розрахунково-аналітичними даними розвитку та динамікою підприємства протягом двох-трьох останніх років. 

Зміст виробничої практики 

Специфіка економіки підприємств різних профілів, форм власності, організаційних структур обумовлює певні відмінності в змісті практики. В залежності від бази проходження практики її зміст уточнюється графіком проходження практики. При необхідності керівником практики від ВУЗу на вимогу керівника практики від підприємства і за погодженням з ним може розроблятись індивідуальна програма практики на базі даного підприємства.

Змістом практики передбачається виконання студентом наступних завдань і робіт:

– Ознайомитись з підприємством в цілому: видами продукції, послуг, робіт, які воно виробляє; місцем підприємства на ринках; обсягами реалізації і фінансовими результатами за останні 3-и роки; основними положеннями статутної діяльності.

– Вивчити організацію діяльності підприємства – ознайомитись з виробничо-управлінською структурою, призначенням і функціями окремих структурних підрозділів, розподілом управлінських функцій. Слід описати діючу схему виробничо-управлінської системи з характеристикою внутрішніх  взаємозв’язків і взаємозалежностей.

– Ознайомитись з організацією профільної діяльності підприємства:

- Необхідно описати виробничий процес по одному із профільних видів продукції, робіт, послуг з вказівкою технологічних операцій (процесів) в послідовності їх виконання в часі. Представити техніко-економічний розрахунок тривалості виробничого процесу. При можливості визначити вузькі місця і вказати напрямки скорочення виробничого циклу.

- Слід провести розрахунки необхідної кількості устаткування по 2–3 його видах. Описати схему регулювання виробничого процесу.

- Описати просторове розміщення виробничого процесу по обраному профільному виду продукції і систему його обслуговування.

- Описати схему організації праці, ознайомитись з картами організації праці, проектами організації робочих місць (при їх наявності).

– Оцінити матеріально-технічну базу підприємства і ознайомитись з техніко-економічним обґрунтуванням її розмірів і складу:

- Провести економічний аналіз техніко-технологічної бази підприємства: дати розрахунок виробничої потужності по 1–2 видах продукції, послуг, робіт; послідкувати динаміку виробничих потужностей і зробити висновки.

- Дати характеристику складу і структури основних виробничих фондів, розрахувати  показники ефективності та використання основних фондів, прослідкувати динаміку за останні 3-и роки, продемонструвати схему нарахування амортизації по 15 позиціях основних фондів.

- Ознайомитись з забезпеченням профільного виробництва сировиною, матеріалами, комплектуючими, паливом, електроенергією і т.п. Ознайомитись з нормуванням матеріальних ресурсів і дати розрахунок потреби в матеріальних ресурсах (по 2-х, 3-х видах матеріалів). Ознайомитись з формуванням запасів матеріальних ресурсів і їх розрахунками. Дати оцінку ефективності використання матеріальних ресурсів в динаміці.

- Дати загальну характеристику інвестиційної діяльності підприємства.

– Дати характеристику персоналу підприємства по категоріях, його якісного і кількісного складу в динаміці. Представити розрахунки показників продуктивності праці і провести їх аналіз. Описати систему організації оплати праці.

– Дати загальну сутнісну характеристику профільної продукції, послуг, робіт. Розрахувати показники валової, товарної, чистої і реалізованої продукції і прослідкувати їх динаміку за останні 3-и роки, визначити фактори, які її обумовили. Описати схему формування виробничої програми.

– Ознайомитись з показниками і методами оцінки якості продукції, робіт, послуг. Оцінити рівень конкурентоспроможності профільної продукції, робіт, послуг. Описати діючу систему нагляду і контролю за якістю продукції, робіт, послуг зі сторони держави і всередині підприємства.

– Дати характеристику ефективності профільної діяльності. Розрахувати узагальнюючі показники ефективності за останні 3-и роки. Визначити чинники зростання ресурсної ефективності за їх видами.

– Узагальнивши результати аналізу і вивчення профільної діяльності підприємства, слід зробити висновки, в яких вказати напрямки і, по можливості, конкретизувати заходи по оптимізації і розвитку організаційно-економічної системи.

– Зібрати інформацію по проблемі, яка є предметом особливого дослідження студента з метою пошуку шляхів розв’язання проблеми в подальшій навчальній і науковій роботі.

Звіт з виробничої практики повинен включати текстову частину і додатки.

1. Текстова частина повинна містити наступні розділи. Загальна характеристика підприємства. Організаційна структура управління (виділити блоки, взаємозв'язки і представити у вигляді схем). Склад основних функцій і задач управління по кожному структурному підрозділу. Опис техніко-економічних характеристик підприємства і виробничих процесів. Аналіз методів прийняття рішень, що використовуються на підприємстві. Коротка характеристика використовуваних пакетів прикладних програм для задач управління підприємством.

Постановка економічної задачі та її зв'язок з іншими задачами управління. Інформаційне забезпечення задачі. Вибір, обробка і аналіз показників, що використовуються для формалізації економічної задачі. Огляд різних класів економіко-математичних методів і моделей, які можуть бути використані при розв’язанні даної задачі. Вибір найраціональніших методів розв’язання задачі, алгоритмів розв’язання задачі. Використання або рекомендації щодо розробки відповідного інформаційного і програмного забезпечення для вирішення задачі. Розрахунок економічної ефективності, одержаної від розв’язання даної задачі.

2. Додатки повинні містити основні форми первинних документів, що входять в інформаційне забезпечення звіту, схему організаційної структури підприємства, алгоритм обробки і аналізу інформації тощо.

Зміст етапів робіт подається у відповідності до рекомендованого графіку практики на підприємствах виробничо-господарського профілю.

1. Галузь діяльності підприємства, ринок, місія підприємства, економічні умови діяльності.

Слід дати економічну характеристику галузі діяльності підприємства, особливостей діяльності, продукції (робіт, послуг), її значення і місце в економіці. Описати ринок продукції галузі і тенденції його розвитку, чітко визначити місію підприємства, його місце і роль у галузі, в регіоні. Ознайомитися з законодавчими актами, які регламентують умови діяльності підприємства (галузі), діючою системою оподаткування, сертифікації (ліцензування) продукції.

2. Організаційні засади діяльності підприємства.

2.1. Основні положення установчих документів суб’єкта господарювання. Ознайомитись з установчими (засновницькими) документами підприємства та зазначити основні положення: мета і предмет господарської діяльності; склад і компетенція органів управління, порядок прийняття ними рішень; порядок формування майна, розподілу прибутків та збитків; умови його реорганізації та ліквідації та ін.

2.2. Організаційна структура підприємства. Охарактеризувати діючу організаційну структуру підприємства, визначити її тип та вказати переваги і недоліки такої структури. Представити схему організаційної структури управління. Стисло описати призначення кожної ланки в загальному управлінському процесі, посадових характеристик працівників та розподіл обов'язків між ними. Оцінити ступінь ефективності управління підприємством. Вказати шляхи удосконалення організаційної структури суб’єкта господарювання.

2.3. Структура та функції економічної служби. Ознайомитись із організацією економічної служби підприємства, зазначити функції та розподіл завдань між окремими відділами. Описати систему організацію праці працівників економічного профілю на підприємстві. Вивчити систему документообігу господарюючого суб’єкта, ознайомитись із веденням синтетичного й аналітичного обліку на підприємстві. Вказати джерела інформації для ведення економічної діяльності та програмне забезпечення, що використовується при систематизації інформації, обліку та звітності. Вказати пропозиції щодо удосконалення організації та функціонування економічної служби суб’єкта господарювання.

3. Маркетингова діяльність підприємства.

3.1. Конкурентоспроможність продукції (робіт, послуг) та підприємства. Описати види продукції (робіт, послуг) підприємства, визначити основні якісні характеристики продукції. Ознайомитись із діючим порядком стандартизації і сертифікації продукції, технічними умовами, ГОСТами. Охарактеризувати цільові групи споживачів, визначити питому частку ринку підприємства. Оцінити конкурентоспроможність продукції і можливі шляхи її підвищення.

Описати зовнішнє і внутрішнє ринкове середовище та стратегію і тактику поведінки підприємства на ринку, вказати основних конкурентів. Оцінити переваги і недоліки підприємства в порівнянні з основними конкурентами та представити SWOT-аналіз. Вказати рекомендації щодо підвищення конкурентоспроможності підприємства.

3.2. Збутова та цінова політика. Охарактеризувати існуючу організацію збуту, основних партнерів по збутовій діяльності. При наявності маркетингового відділу описати його структуру, завдання і функції. Описати ланцюг товароруху, систему стимулювання збуту та канали просування продукції. Запропонувати способи підвищення ефективності збутової діяльності підприємства.

Проаналізувати існуючу систему ціноутворення, методи формування цін, цінове стимулювання покупців. Запропонувати свою систему ціноутворення на підприємстві.

3.3. Рекламна діяльність. Описати рекламні засоби, що застосовуються суб’єктом господарювання, та їх ефективність. Представити свій варіант реклами продукції підприємства.

4. Виробнича програма та її матеріально-технічне забезпечення.

Слід висвітлити порядок і організацію формування виробничої програми підприємства. Дати характеристику натуральних і вартісних вимірників виробничої програми, факторів, які обумовлюють їх значення.

Обґрунтувати обсяги виробництва розрахунками потреб в сировинно-матеріальних ресурсах і виробничих потужностях. Визначити поставки матеріалів під заплановані обсяги виробництва з врахуванням зміни запасів, ступінь використання виробничих потужностей і можливі напрямки його підвищення.

5. Ресурсне забезпечення підприємства.

5.1. Виробничі фонди та нематеріальні активи. Вивчити склад, структуру та види основних засобів підприємства, шляхи їх надходження та вибуття. Проаналізувати рух основних засобів, їх знос, показники оновлення та вибуття. Розрахувати показники ефективності використання основних засобів на підприємстві.

Вивчити особливості амортизаційної політики підприємства. Представити розрахунки нарахування амортизації основних засобів.

При наявності на підприємстві нематеріальних активів, описати їх склад, шляхи надходження на підприємство та методику оцінки.

5.2. Оборотні активи. Описати склад оборотних засобів підприємства, їх структуру та джерела формування. Дати порівняльну характеристику основних постачальників сировини і матеріалів. Розрахувати показники ефективності використання оборотних коштів підприємства. Дати оцінку оборотності запасів, сировини і матеріалів, готової продукції (товарів) і накреслити напрямки її прискорення. Провести розрахунки нормативних запасів для кількох позицій сировини, матеріалів (товарів, готової продукції).

5.3. Персонал і організація праці. Охарактеризувати склад і структури персоналу підприємства та проаналізувати їх динаміку. Проаналізувати професійно-кваліфікаційну структуру, тенденції і фактори її зміни. Ознайомитися з посадовими інструкціями керівників, професіоналів, фахівців та інших категорій персоналу. Представити розрахунки балансу робочого часу одного середньооблікового працівника, визначення необхідної чисельності працюючих на підприємстві. Розрахувати показники руху працівників на підприємстві та продуктивності праці.

Ознайомитися з роботою відділу кадрів та особливостями кадрової політики підприємства. Описати діючий механізм набору, підготовки, підвищення кваліфікації, оцінки та стимулювання (матеріального та нематеріального) працівників. Ознайомитися зі змістом колективного договору.

Розглянути форми та системи оплати праці на підприємстві, механізм формування фонду оплати праці і його розподіл. Представити розрахунки фонду оплати праці підприємства. Проаналізувати практику застосування доплат і надбавок, основні принципи преміювання працівників.

5.4. Фінансові ресурси. Ознайомитись з динамікою, структурою фінансових ресурсів підприємства та джерелами їх формування. Проаналізувати співвідношення між власними та позиченими засобами, основним та обіговим капіталом і факторами, що їх визначають. Визначити напрями оптимізації обсягів і структури фінансових ресурсів.

6. Виробничий процес.

6.1. Організація виробничого процесу. Слід представити короткий опис виробничого процесу і його складових елементів. Прослідкувати послідовність окремих технологічних стадій, їх тривалість, способи поєднання. Визначити вузькі місця виробництва. Показати напрямки удосконалення організації виробництва.

6.2. Організація обслуговуючих і допоміжних виробництв. Ознайомитись з складом наявного обслуговуючого і допоміжного виробництва, його продукцією (послугами), оцінити ступінь забезпеченості послугами допоміжних (обслуговуючих) виробництв. Обґрунтувати економічну доцільність утримання обслуговуючого (допоміжного) виробництва та напрямки підвищення його ефективності.

6.3. Інновації. Ознайомитись з організацією інноваційної діяльності. Вивчити схеми розробки і впровадження інновацій, підвищення техніко-технологічного рівня виробництва. Представити техніко-економічне обґрунтування 2-3 заходів в сфері інноваційної діяльності. Дати оцінку технічного розвитку підприємства і його окремих підрозділів.

7. Доходи і витрати.

7.1. Валові доходи. Визначити види доходів підприємства, їх структуру і тенденції зміни. Ознайомитись із структурою доходів від основної діяльності, проаналізувати їх динаміку за останні 2-3 роки. Накреслити заходи по збільшенню надходжень і визначити умови їх реалізації.

7.2. Витрати прямі, накладні, валові. Собівартість продукції. Ознайомитись із діючою системою обліку витрат. Визначити склад прямих витрат і проаналізувати їх структуру та динаміку. Ознайомитись з розміром, структурою накладних витрат і методикою їх розподілу між окремими видами продукції (робіт, послуг). Вивчити механізм формування валових витрат підприємства.

Ознайомитись із методикою розрахунку собівартості продукції по плану і за звітними даними, методами калькулювання, розрахунками кошторисів витрат. Вивчити стан і тенденції зміни собівартості окремих видів продукції, фактори, які їх визначають і визначити шляхи можливого скорочення витрат.

7.3. Прибуток і рентабельність. Проаналізувати прибутковість підприємства, фактори і умови її зміни. Ознайомитись із розрахунками прибутку за даними бухгалтерського обліку. Визначити показники рентабельності продукції і підприємства. Розрахувати точку беззбитковості для окремих видів продукції і для виробництва в цілому.

7.4. Грошові потоки. Ознайомитись із формуванням грошових потоків методом прямого розрахунку і за даними зміни балансових статей. Методом прямого розрахунку провести розрахунок балансу грошових потоків за 1-2 місяці. Співставити звітний баланс (звіт про фінансовий стан) і звіт про рух грошей. Зробити висновки.

8. Фінансово-економічна та інвестиційна діяльність.

8.1. Фінансово-економічний аналіз діяльності підприємства. Необхідно провести об’єктивну характеристику фінансового становища об’єкта дослідження; виявити чинники і причини існуючого стану; проаналізувати і обґрунтувати управлінські рішення, що приймаються у сфері фінансів; виявити резерви і шляхи покращення фінансово-економічного становища діяльності.

У процесі вивчення фінансово-економічної діяльності оцінити майновий стан підприємства; ступінь підприємницького ризику (наприклад, можливість погашення зобов’язань перед третіми особами); достатність капіталу для поточної діяльності і довгострокових інвестицій; потребу в додаткових джерелах фінансування; здатність до нарощування капіталу; раціональність залучення коштів; обґрунтованість політики розподілу і використання прибутку; доцільність вибору інвестицій тощо. Розрахувати основні показники фінансово-економічного стану підприємства на фіксовану дату. Ознайомитись із діяльністю підприємства в питаннях управління дебіторською і кредиторською заборгованістю, формуванням і використанням прибутку (фонду дивідендів).

8.2. Інвестиційна діяльність підприємства. Ознайомитись з планами (програмами) інвестиційної діяльності підприємства. Вивчити порядок і методику техніко-економічного обґрунтування інвестиційних заходів. Визначити найоптимальніші варіанти інвестиційного забезпечення підприємства. Оцінити позицію підприємства на фондовому ринку.

9. Діяльність підприємства в сфері охорони навколишнього середовища та соціального захисту працюючих.

Проаналізувати діяльність підприємства в сфері охорони навколишнього середовища, ознайомитися з системою показників і економічних санкцій.

Вивчити діяльність підприємства по соціальному захисту працюючих.

10. Плани і перспективи розвитку підприємства.

Виходячи із проведеного аналізу діяльності підприємства, представити перспективи його розвитку. Описати необхідність формування або вдосконалення бізнес-плану підприємства, обґрунтувати концепцію бізнесу. Вказати рекомендації щодо підвищення ефективності розвитку досліджуваного підприємства.

Звіт перевіряють і підписують керівники практики від підприємства і університету.

Після повернення з практики студент в триденний термін повинен здати керівнику практики від університету звіт зі всіма додатками до нього і рецензією керівника практики зі сторони підприємства.

У встановлені терміни студент повинен захистити звіт про практику перед комісією, призначеною кафедрою економіки підприємства, і одержати диференційовану оцінку.

Захищаючи звіт про практику, необхідно показати знання загальної теорії управління на підприємстві, довести доцільність своїх пропозицій по вдосконаленню організації, управлінню та прийняттю рішень на підприємстві, показати вміння використовувати економіко-математичні методи і моделі при розв’язанні економічних задач. 

Підведення підсумків практики та вимоги до оформлення звіту 

Основним підсумком практики для студентів є виконання календарного графіку, складання та захист звіту.

Період завершення практики дає можливість студенту реально оцінити свої сили, за допомогою викладача визначити основні недоліки у теоретичній підготовці, отримати навики для подальшої діяльності.

У студентів під час проходження практики може нагромаджуватись занадто багато інформації. У цьому випадку викладач зобов’язаний навчити студента правильному оформленню звітних матеріалів, дотриманню послідовності та точності викладання, а також вмінню вибирати найбільш суттєве. Тому студент, крім записів у щоденнику про виконану роботу, повинен скласти звіт про проходження (виконання графіку) практики по розділах.

Звіт студента по проходження практики пишеться від руки або набирається на комп’ютері:

– Параметри сторінки: формат листка – А4 (21см.×29,7см.), книжковий варіант.

– Поля: з лівого боку – 30 мм, з правого, верхнього і нижнього – по 20 мм.

– Формат шрифту: по тексту: Times New Roman; розмір шрифту – 14; міжрядковий інтервал – 1,5; відступ абзацу – 10 мм.; в таблицях: Times New Roman; розмір шрифту – 8, 10, 12 або 14; міжрядковий інтервал – 1,0.

Назву розділів слід розпочинати із нового листка.

Розділи звіту нумеруються за наступним зразком “РОЗДІЛ 1” (Times New Roman; розмір шрифту – 14, літери всі великі, напівжирні, розміщується посередині тексту), назва розділу – Times New Roman; розмір шрифту – 14, перша літера велика, курсив, напівжирні, розміщується по середині тексту.

Підрозділам надається нумерація: 1.1., 1.2., 1.3., …2.1.,2.2., … і т.д. і оформляється шрифт за попередньо зазначеним зразком.

При використанні у звіті ілюстрованого матеріалу (рисунків, графіків, діаграм, схем) нумерація робиться кількома цифрами з вказівкою номера підрозділу і порядкового номера ілюстрації (напр., “Рис. 1.2.1”). Назва розміщуються безпосередньо під рисунком (Times New Roman; розмір шрифту – 14, перша літера велика, курсив, напівжирні, розміщується по середині тексту).

Цифровий матеріал рекомендується представляти у вигляді таблиць. Кожна з них повинна мати змістовну назву, яка ставиться під словом “Таблиця” (розмір шрифту – 14, перша літера велика, курсив, напівжирні, розміщується по правій стороні тексту) над відповідною таблицею. Далі вказується назва таблиці (розмір шрифту – 14, перша літера велика, курсив, напівжирні, розміщується по середині тексту). Таблиці нумеруються так само, як ілюстрації. Таблицю необхідно розміщати після посилання на неї в тексті (напр., див. табл. 1.2.3), після чого робиться її аналіз. У шапці таблиці шрифт за наступною вимогою: розмір шрифту – 8, 10, 12 або 14; курсив; напівжирний; міжрядковий інтервал – 1,0.

В список інформаційних джерел включаються всі джерела, які використовувались при складанні звіту. В тексті звіту на інформаційні джерела робляться посилання ( в кінці сторінки або в квадратних дужках цифрами, які вказують на номер джерела в списку і сторінку з нього).

Допоміжний матеріал (інструкції, великі таблиці, ілюстрації, окремі схеми і т.п.) слід розташовувати в додатках, давати кожному з них змістовну назву та порядковий номер арабськими цифрами, а в тексті робити посилання на відповідний додаток.

Звіт студента про практику повинен мати: титульний лист (див. додаток 1); зміст з назвами розділів (згідно графіку проходження практики) та сторінок, де вони починаються; стислу характеристику бази практики; зміст і аналіз кожного розділу практики; список інформаційних джерел; додатки (при необхідності).

Звіт студента про практику повинен мати нумерацію листів, починаючи з цифри 3, починаючи із вступу, бути зброшурованим (зшитим). Нумерація сторінок розміщується у правому верхньому куті листа.

На титульній сторінці звіту необхідно мати: особистий підпис керівника практики від кафедри з вказівкою його посади, прізвища, ім’я, по-батькові особистий підпис керівника практики від підприємства з вказівкою посади; прізвища, ім’я, по-батькові, особистий підпис студента. Все повинно бути завірене печаткою підприємства, де студент проходив практику. 

Захист звітів студентами 

Належним чином оформлений звіт кожен студент повинен здати у 1-денний термін після закінчення практики (разом з оформленим щоденником) на перевірку керівникові практики від кафедри.

За результатами перевірки звіту, його захисту студентом, а також спостереження за виконанням календарного графіку проходження практики надається детальна характеристика роботи студента при отриманні практичних знань, що виражається виставленням комплексної диференційованої оцінки в екзаменаційну відомість і одночасно в залікову книжку кожного студента.

Студент, який не дотримався вимог (завдання та графіку проходження практики), що отримав негативний відгук керівників та незадовільну оцінку під час захисту (що фіксується в екзаменаційній відомості), направляється на практику під час канікул або виключається з ВУЗу у встановленому порядку.

Студент, який повністю не виконав графік та завдання практики з поважних причин (тривала хвороба, тощо, що підтверджується відповідними документами) повинен написати заяву, на підставі якої наказом продовжується термін проходження практики. Після її завершення захист звіту проводиться на загальних підставах.

Критерії оцінювання

п/п

Критерії оцінювання

Бали

1

Оцінка проходження практики керівником практики від підприємства (оцінює керівник практики від бази практики)

30

2

Змістовність та оформлення звіту з практики (оцінює керівник практики від кафедри)

20

3

Оцінка захисту практики (оцінює комісія по захисту практики )

50

 Додаток 2 

Орієнтовний календарний графік

проходження виробничої практики для студентів заочної форми навчання 

Початок практики – 16 листопада, закінчення – 13 грудня  2015 р.

Тривалість при 5-денному робочому тижні – 20 робочих днів. 

Завдання

Кількість робочих днів

Ознайомлення з підприємством в цілому

1

Вивчення виробничо-управлінської структури

1

Вивчення організації профільної діяльності підприємства

2

Аналіз матеріально-технічної бази підприємства, ознайомлення з техніко-економічним обґрунтуванням її розмірів і складу

4

Вивчення персоналу підприємства, аналіз його використання і матеріального заохочення

2

Вивчення формування виробничої програми

1

Ознайомлення з управлінням якістю продукції

1

Оцінка ефективності діяльності

2

Розробка рекомендацій по оптимізації і розвитку організаційно-економічної системи

2

Збір інформації по конкретній проблемі

2

Оформлення звіту

2

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!