Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 2322 Описи предметних областей для курсової роботи по дисципліні Організація баз даних та знань

Описи предметних областей для курсової роботи по дисципліні Організація баз даних та знань

« Назад

1. Описи предметних областей для курсової роботи по дисципліні «Організація баз даних та знань»

2.1. Облік ремонтів на СТО

СТО надає наступний ряд послуг: ремонт транспортного засобу (ТС)  і  діагностика (з оцінкою вартості).

Якщо клієнт приїжджає для ремонту свого ТС, то виконується діагностика для визначення причини несправності ТС, при цьому:

- записуються дані про машину, власника і причини поломки,

- визначається комплект деталей, які потрібно замінити.

На підставі цих даних клієнтові повідомляють термін, упродовж якого буде зроблений ремонт ТС, і попередня сума ремонту. 

Для ремонту автомобіля СТО використовує власні деталі; якщо необхідний комплект деталей відсутній, то майстер оформляє замовлення комплекту на складі. 

Якщо ремонт був проведений раніше призначеного терміну, то власника повідомляють про можливість забрати ТС. Після закінчення ремонту СТО оформляє гарантію на проведений ремонт; якщо на протязі гарантійного терміну виникає ця ж поломка, то її ремонт проводиться безкоштовно. 

Якщо клієнт бажає виконати діагностику ТС з оцінкою вартості, то спочатку визначається вигляд діагностики (повна або поверхнева). Після цього ТС встановлюється в спеціальну діагностичну машину, яка видає повний звіт про поточний стан ТС. На підставі звіту визначається оцінка вартості автомобіля.

3.2. Облік послуг спорткомплексу

Спорткомплекс пропонує наступний набір послуг: басейн, фітнес-центр, тренажерний зал, масаж і сауна. Кожен клієнт спортзалу отримує клубну картку, при оформленні якої враховується набір послуг, якими користується клієнт. Також враховується режим відвідування спортзалу:

- необмежений – клієнт відвідує спорткомплекс впродовж певного терміну, без обмеження в кількості відвідин;

- місячний абонент – відвідання спорткомплексу у встановлений час впродовж місяця (гроші за пропущені заняття не відшкодовуються);

- разовий – оплата по кожному заняттю окремо.

При виборі басейну клієнт повинен додатково пройти медичне обстеження для отримання довідки про стан здоров'я. Обстеження виконується в медичній клініці, що є партнером спорткомплексу, результати обстеження автоматично спрямовуються в спорткомплекс.

На підставі послуг, замовлених клієнтами спортзалу, адміністрація спорткомплексу формує детальний звіт про найбільш популярні послуги. На підставі звіту приймається рішення про можливе розширення переліку послуг, про поліпшення окремих видів послуг і так далі

4.3. Робота паспортного столу

Паспортний стіл займається наступними справами: видача цивільного паспорта, видача закордонного паспорта, реєстрація громадян при зміні місця проживання (виписка і прописка), оновлення паспорта.

Для отримання паспорта громадянин зобов'язаний надати наступний набір документів: свідоцтво про народження, довідка з ЖЕКу (про оплату комунальних послуг), фотографія 3х4 і так далі. Якщо громадянинові більше 18 років, і він отримує паспорт вперше, то окрім документів необхідно надати квитанцію про сплату штрафу за прострочення.

При переоформленні паспорта в разі втрати громадянин пише заяву про видачу нового паспорта, в якому вказується причина переоформлення паспорту. Якщо паспорт загублений, то громадянин зобов'язаний сплатити штраф. Якщо паспорт вкрадений, то паспортний стіл виконує запит в міліцію про наявність порушеної справи про крадіжку. Відповідь з міліції поступає в двотижневий термін; при підтвердженні інформації паспорт громадянину видають безкоштовно.

Оплата штрафів здійснюється у філії банку, розташованого в будівлі паспортного столу. Відсоток банку за послуги визначається директором паспортного столу.

При отриманні закордонного паспорта громадянин зобов'язаний надати громадянський паспорт, довідку про відсутність непогашених судимостей, довідку з військкомату (для тих, що знаходяться на військовому обліку).

Для оформлення зміни місця проживання громадянин повинен принести:

5 - при виписці – довідку про оплату комунальних послуг з місця поточної прописки і заяву на виписку, паспорт.

6 - при прописці – паспорт з відміткою про виписку з попереднього місця проживання, заяву на прописку, довідку про можливість прописки.

7.4. Робота кадрової агенції

Кадрова агенція займається підбором персоналу для підприємств і пошуком вакансій для людей.

При здійсненні підбору персоналу підприємство звертається в кадрову агенцію і оформляє заявку на пошук працівника. У заявці вказується назва вакансії, професійні вимоги до претендента, пропонований рівень заробітної плати, наявність соціального пакету та інше. Працівники агенції розміщують заяву на сайті агенції, подають оголошення у відповідні друковані видання, вказуючи для контактів свої робочий телефон і e-mail. Претенденти на вакансію звертаються в кадрову агенцію, де проходять початкову співбесіду. Якщо працівник кадрової агенції вважає, що претендент задовольняє виставленим вимогам, то він записує його дані (ПІБ, контактний телефон або e-mail) і повідомляє їх підприємству.

При здійсненні підбору вакансій клієнт заповнює бланк, в якому вказує свої уміння, паспортні дані, бажаний рівень заробітної плати. Працівник агенції виконує пошук вакансій по вказаних параметрах, при знаходженні вакансії клієнту повідомляються контактні дані працедавця.

Кожного місяця адміністрація кадровї агенції формує звіт про середній рівень заробітної плати по виду діяльності, по конкретному підприємству і так далі.

8.5. Поселення студентів 1-го курсу в гуртожитки

За результатами вступних іспитів кожен факультет інституту формує список студентів 1-го курсу, що потребують місця в гуртожитку; списки передаються комендантові гуртожитків.

В цей же час комендант запитує про число вільних місць кожен з гуртожитків інституту. Отримана інформація від гуртожитків зводиться в загальний звіт.

Розподіл студентів здійснюється таким чином: спочатку вибираються ті студенти, які мають пільги (сироти, чорнобильці, інваліди і так далі). Цих студентів намагаються розподілити в гуртожиток, відповідний їх факультету. Якщо це не вдається, то їм видають ордер на поселення в довільний гуртожиток.

Далі розподіляються інші студенти по гуртожитках відповідних факультетів. Якщо студент з даної категорії не отримує місце в гуртожитку свого факультету, то він переноситься в загальний список тих, що бажають отримати місце. Студенти з цього списку розселяються по вільних місцях в порядку їх виникнення.

9.6. Розміщення реклами в журналі

У відділ реклами видавництва звертаються клієнти, що бажають розмістити рекламу. При реєстрації замовлення приймальником фіксується макет реклами (текст, оформлення, графічні елементи і так далі).

Якщо макету немає, то клієнт може замовити його на фірмі, що є партнером видавництва. При цьому відділом реклами фіксуються побажання клієнта, які передаються на фірму. Фірма створює декілька макетів реклами, з яких клієнт вибирає найбільш прийнятний.

Прийняте замовлення передається підбирачу, який складає список можливих розміщень макету з вказівкою вартості, після чого передає цей список приймальнику і блокує всі позиції списку.

Клієнт переглядає складений список, відбирає відповідні варіанти розташування і оплачує їх. Після цього приймальник передає інформацію підбирачу про обрані варіанти, решта позицій списку позначаються як вільні.

10.7. Облік видачі книг у бібліотеці

У студентську бібліотеку звертаються студенти, що бажають отримати учбову літературу. При оформленні заявки на літературу необхідно отримати бланк замовлення, в якому треба вказати точну назву книги, авторів і рік видання; бланк замовлення можна отримати у бібліотекаря відповідного відділу.

Якщо якісь реквізити книги невідомі, то студент прямує в каталог бібліотеки для заповнення бланка. Заповнений бланк віддається у відділ бібліотеки, де відбувається перевірка студента. Якщо на студентові числиться більше 10 книг, то в отриманні нової книги йому відмовляють.

Подані заявки передаються в сховищі бібліотеки, де по кожній заявці або знаходиться книга, або вказується на бланку замовлення її відсутність.  Після цього всі розглянуті замовлення передаються в зал видачі замовлень, де і забираються студентами.

11.8. Облік послуг готелю 

Готель надає номери клієнтам на певний термін. Кожен номер характеризується місткістю, комфортністю (президентський, люкс, напівлюкс, звичайний) і ціною. При поселенні в готель клієнт вказує необхідні характеристики номера; якщо є відповідні вільні номери, то клієнт займає номер. При цьому фіксуються дані клієнта (ПІБ, контактний телефон, номер паспорта), дата поселення, і визначається вигляд застави (документи або гроші).

При виїзді з готелю адміністратор готелю формує рахунок на оплату, який передається клієнту. Клієнт оплачує рахунок у філії банку, що є партнером готелю і розташований на його території. Сплачений рахунок клієнт передає адміністратору, після чого йому повертається застава.

12.9. Середовище дистанційного навчання

Викладачі використовують систему дистанційного навчання (далі – СДН) для надання доступу через Інтернет до навчальних матеріалів, як-от: конспекти лекцій, інструкції по лабораторних роботах, перелік тем курсових проектів і т.ін., а також для оцінювання знань студентів за допомогою тестів та контрольних робіт.

Особа, що користується СДН, повинна бути зареєстрована як користувач, вона крім особистих даних має свій логін і пароль. Адміністратор СДН реєструє користувачів, створює навчальні дисципліни і призначає для дисциплін викладачів з множини користувачів. У дисципліни може бути кілька викладачів.

Викладач для своїх дисциплін створює групи і залучає у групи студентів з числа користувачів. Група існує лише для дисципліни.

Оцінки студентам виставляє викладач або СДН автоматично. Викладач оцінює виконання завдань (зокрема, лабораторних робіт) і контрольних робіт. СДН автоматично оцінює виконання студентами тестів.

Елементи дисципліни, які надаються студентам для вивчення як готовий матеріал, називаються ресурси. Елементи дисципліни, які потребують дій студента по демонстрації своїх знань, називаються діяльності.

Звітні форми, які цікавлять користувачів:

  • Звіт щодо діяльності за останній час (реєстрація студентів, зміна ресурсів та діяльностей викладачем, виконання діяльностей студентами).

  • Поточна успішність студентів: викладачу надаються всі оцінки, а студенту – його власні. 

13.10. Планування продажу і операцій на машинобудівному підприємстві

Машинобудівне підприємство планує випуск продукції з урахуванням її укрупненої номенклатури і лише ключових ресурсів. Планування продажу і операцій (SalesandOperationPlan, S&OP) – щомісячний циклічний процес, де в результаті серії нарад визначаються попит на продукцію підприємства, випуск продукції підприємством, нові продукти, фінансові та ніші ресурси, та приймаються рішення на виконання бізнес-стратегії. Основні характеристики процесу планування продажу і операцій:

  • Горизонт планування – ковзаючий, 18-24 місяці,

  • Інтервал планування – 1 місяць,

  • Об’єкт планування – товарні групи, як правило, не більше 10, як правило, у грошовому виразі, або в умовно-натуральних одиницях(як-от тонни умовної продукції).

  • Вхідна інформація – прогноз попиту, отриманий в результаті прогнозування. Планується лише незалежний попит (не пов’язаний з попитом на інші номенклатурні позиції), як-от готова продукція, запчастини. 

Розраховується необхідна кількість ключових ресурсів, які можуть бути „вузьким місцем” (матеріальні, трудові, час обладнання), теж по укрупненій номенклатурі. Для цього використовується матриця технологічних коефіціентів витрат ресурсів на кожний вид продукції, де в рядках перелічені ключові ресурси, а в колонках – ключові продукти.

У звітності необхідно на підставі прогнозу попиту на ключові продукти відображати потреби у ключових ресурсах на півтора-два роки з моменту планування. 

14.11. Розробка Головного календарного плану виробництва

Головний календарний план виробництва (Master Production Shedule, MPS) містить відомості про те, що і коли компанія планує виробляти в термінах конкретних конфігурацій, кількостей і дат.

MPS складається людиною – Головним планувальником, особою, відповідальною за розробку, перегляд та ведення MPS. Вхідною інформацією для формування MPS є замовлення покупців. В процесі приймання нового замовлення воно лише оцінюється на реалістичність по кільком ключовим ресурсам, як у S&OP (див.тему 10). В замовленні вказані:

  • Покупець.

  • Дата відвантаження.

  • Перелік видів продукції з указанням кількості, ціни і суми кожного виду. 

У MPS для кожного виду продукції на кожну дату відображаються:

  • Зарезервовано для відвантаження покупцям,

  • Відвантаження по замовленнях покупців,

  • Внутрішній попит*,

  • Виробництво*,

  • Прогнозований складський залишок,

  • Доступно для обіцянки (available-to-promice, ATP). 

* Ці величини визначаються в процесі Планування потреби в матеріалах (Material Resource Planning, MRP) і є вхідними для даної задачі. 

15.12. База конструкторсько-технологічної інформації підприємства

База конструкторсько-технологічної інформації підприємства зберігає наступну інформацію:

  • Структура продукту, виражена в ієрархічній специфікації (Bill of Material, BOM). Складовими BOM є деталі або зборочні одиниці (ДЗО). Спеціфікація продукту, як і специфікації його складових (зборочних одиниць, тобто агрегатів), містить перелік деталей або зборочних одиниць (ДЗО), які входять у даний продукт або агрегат. ДЗО або закупаються, або виробляються. Кожна ДЗО має вагу і собівартість.

  • Якщо ДЗО виробляється на підприємстві, вона має технологічний маршрут по певних дільницях певних цехів, починаючи з тої дільниці, де вона виникає вперше, і закінчуючи операцією зборки, згідно якій вона потрапляє в зборочну одиницю вищого рівня.

  • На кожній дільниці над ДЗО, яка там обробляється, виконуються певні технологічні операції певної тривалості, яка залежить від ДЗО. Кожна технологічна операція має вартість одиниці часу (хвилини), куди входять вартість часу роботи обладнання і вартість часу роботи робітника, що обслуговує це обладнання.

По цій базі менеджери підприємства аналізують планову собівартість виробництва продуктів. 

16.13. Планування виробництва сільгосппродукції

Агропідприємство планує вирощування кількох видів продукції рослинництва (пшениця озима, пшениця яра, ріпак, цукровий буряк і т.д., усього біля 30 культур). Під кожну культуру відводиться певна площа землі сільгосппризначення. Кожна культура має опис технологічного процесу її вирощування – технологічну карту. У ній для певної культури зафіксований перелік технологічних операцій, для кожної з яких відомі:

  • Місяць виконання,

  • Назва,

  • Витрати палива на одиницю площі,

  • Тривалість обробки 1га площі,

  • Перелік робітників певних кваліфікацій, що залучаються до операції.

Для робітників різної кваліфікації відомі погодинні тарифні ставки оплати їхньої праці.

Керівництво цікавить планова собівартість  виробництва видів продукції рослинництва, а саме, прямі витрати безпосередньо на технологічні операції по місяцях. 

17.14. Планування трудових ресурсів підприємства

Ставиться мета на підставі специфікації видів продукції та календарного плану виробництва скласти план потреби у робітниках різних спеціальностей і кваліфікації (розрядів).

Вхідна інформація:

  • Відділ головного технолога видає специфікації видів продукції та потребу в годинах у робітниках різних спеціальностей і розрядів, в розрізі цехів, на виробництво одиниці кожного виду продукції.

  • Плановий відділ видає календарний план випуску продукції, який містить на кожну дату планову кількість випущеної продукції кожного виду. 

Становить інтерес помісячний (на кілька місяців) план потреби в робочій силі, по цехах, спеціальностях і кваліфікації. 

18.15. Приймальня народного депутата

До народного депутата від мажоритарного округу надходять звернення громадян. Як правило, вони містять скарги на роботу державних органів і потребують звернення депутата до цих або інших органів влади. На практиці існують такі варіанти реагування на звернення громадян:

  • На звернення громадянина надається відповідь депутата громадянину в формі листа.

  • На звернення громадянина відправляються один або кілька листів депутата в державні органи. Ці органи мають надати відповіді у встановлений термін, після чого депутат має надіслати листа з відповіддю громадянину. 

Помічникам народного депутата важливо знати:

  • По яких зверненнях і по яких листах органи влади порушили терміни відповіді.

  • Які звернення громадян наразі без відповіді і який стан справ по кожному зверненню, тобто які листи розіслані, чи є на них відповіді і т.п. 

Звернення і листи з його приводу об’єднуються спільною темою, як-от Стосовно ремонту гуртожитку по адресі пер.Ковальський, 15. 

19.16.  Розрахунки з покупцями жому на цукровому заводі

Жом є побічним продуктом цукрового виробництва і цінним кормом для свійських тварин у підсобних господарствах селян. Тому в період цукрового виробництва (вересень-грудень) селяни масово його закуповують на цукровому заводі.

Жом відпускається по передоплаті. Бухгалтер-касир обліковує оплату за жом у первинному документі Відомість оплати, яка містить перелік покупців (кілька десятків або сотень покупців), кількість жому і суму для кожного покупця. Бухгалтер по обліку матеріальних цінностей на підставі відомості оплати формує Відомість реалізації , яка теж містить перелік покупців, кількість жому і суму для кожного покупця (цей ПД може бути змінений по факту відвантаження). Бухгалтерам треба бачити сальдо розрахунків з покупцями (хто кому скільки винен). Для покупця потрібні реквізити: прізвище, ім’я, по батькові; ідентифікаційний номер; адреса.  

21.17. Контроль стану обладнання на підприємстві нафтопереробки

Підприємство галузі нафтопереробки має велику кількість обладнання, в тому числі реактори, де відбуваються хімічні перетворення, і їхнє допоміжне обладнання: трубопроводи, ємності, вимірювальні прилади, системи управління тощо. Реакції проходять при високих температурах і тиску, реагенти є хімічно активними та шкідливими. Для запобігання аваріям необхідний контроль стану обладнання, його своєчасні технічне обслуговування і профілактичний ремонт.

Обладнання підприємства може бути представлене у вигляді ієрархії, головним елементом якої є підприємство. Певні екземпляри обладнання (вузли ієрархії будь-якого рівня) мають запланований календарний (тобто по датах) план заходів. Можливі види заходів:

  • ТО-1 (Технічне обслуговування 1);

  • ТО-2 (Технічне обслуговування 2);

  • СР (Середній ремонт);

  • КР (Капітальний ремонт). 

Для одного екземпляру обладнання заходи можуть повторюватись. Для екземпляру обладнання і заходу (як-от: Середній ремонт реактора №4) передбачена планова Вимога на списання матеріальних цінностей з переліком і кількістю матеріалів, які будуть списані на цей захід і на це обладнання. 

Відділ головного механіка цікавить наступна інформація:

  • Які заходи по якому обладнанню заплановані на певний місяць?

  • Які матеріальні цінності необхідні на всі ці заходи і яка їхня вартість? 

22.18. Педагогічне навантаження кафедри

Кафедра забезпечує викладання певних дисциплін. Для кожної дисципліни передбачені певні години педагогічного навантаження по видах: лекції, практичні заняття, лабораторні роботи, практика (це також вид дисципліни), дипломне проектування, екзамен. Має значення також посада викладача: певні види навантаження (як-от практичні та лабораторні заняття) може виконувати асистент, інші – лише старший викладач, доцент або професор.

На кафедрі існують викладачі, як штатні, так і сумісники. Кожний викладач викладає кілька дисциплін (в середньому біля чотирьох). Згідно закону річне педнавантаження на викладача має бути не більше 900 годин. Години, яких не вистачає, можуть бути додані викладачу за рахунок дипломного проектування (20 годин на студента).

Під час планування педнавантаження для викладачів кафедри важливо контролювати річне навантаження викладачів. 

23.19. Фінанси домогосподарства

Чоловік і жінка отримують доходи з кількох джерел (зарплата, сумісництво, малий бізнес і т.п.). Гроші витрачаються в певній сумі та в певну дату на придбання певних благ (покупки, поїздки, отримані послуги), але при цьому подружжя цікавить розподіл витрат по цільовому призначенню, а саме:

  • Харчування (в т.ч.ресторан);

  • Житло (плата за квартиру, комунальні послуги, ремонт);

  • Одяг, взуття та інші речі;

  • Спорт і дозвілля, в т.ч.відпустки;

  • Інше.

Тому кожна витрата фіксується в розрізі цільового призначення.

Родина хотіла би аналізувати помісячно зміст витрат по кожному цільовому призначенню та тенденції зміни співвідношення витрат по цільових призначеннях. 

24.20. Адміністрування фірми

Фірма виконує договори по впровадженню і супроводу ERP-системи. Виконання кожного договору з клієнтом (або етапу договору, якщо є етапи) являє собою бізнес-процес, який є ланцюжком подій, як тих, що вже відбулися, так і запланованих.

Кожний понеділок зранку генеральний директор фірми проводить нараду. На нараді по кожному значущому бізнес-процесу обговорюються події, що відбулись за тиждень, та плануються наступні дії. Секретар наради на протязі тижня заносить в базу події, що відбулися, в розрізі бізнес-процесів. Також в п’ятницю ввечері секретар готує звіт, який по кожному незавершеному бізнес-процесу містить ланцюжок подій, як минулих, так і запланованих. Звіт друкується і роздається учасникам до початку наради. 

25.21. Казначейство

Казначейство – це посередник між бюджетними установами і комерційними банками. Призначення казначейства – контролювати витрачання грошей бюджетних установ на відповідність затвердженим кошторисам. Кошторис бюджетної установи на рік – це ліміти витрат установи в розрізі Кодів економічної класифікації видатків (КЕКВів). Залишки грошей бюджетних установ Казначейство також відслідковує по КЕКВах. Підрозділи Казначейства організовані по територіальному принципу (напр., київські виші обслуговує Управління державного казначейства в м.Києві).

У кожному платіжному дорученні бюджетної установи, яке надходить у казначейство для затвердження і оплати, крім звичайних реквізитів (дата, отримувач, підстава, сума) вказаний КЕКВ. Платіжне доручення затверджується, якщо видатки залишаються в межах запланованих у кошторисі (в розрізі КЕКВів) і достатньо грошей у наявності на відповідному КЕКВі.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!