Методичні вказівки щодо підготовки курсової роботи з дисципліни Управління персоналом
« НазадМЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ЩОДО ПІДГОТОВКИ КУРСОВОЇ РОБОТИ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ»Тема 1. Удосконалення формування персоналуКурсову роботу з цієї теми рекомендується виконувати за таким орієнтовним планом: Вступ Розділ І. Теоретична частина 1.1. Потреба у персоналі, її сутність та місце у стратегії та політиці управління персоналом організації 1.2. Чинники, що формують потребу у персоналі 1.3. Методологія планування персоналу Розділ ІІ. Розрахункова частина Розділ ІІІ. Пропозиції щодо забезпечення цеху кваліфікованою робочою силою та управління вивільненням працівників Висновки Література Методичні поради до виконання курсової роботи Під час виконання курсової роботи треба дотримуватися таких вимог. Вимоги до змісту, вступу та висновків див. у розділі “Загальні методичні вказівки щодо підготовки курсових робіт”. Теоретична частина На підставі узагальнення інформації з літературних джерел, конспекту лекцій та власного практичного досвіду викласти своїми словами вичерпні відповіді на поставлені у плані питання. Текст супроводити ілюстраціями (таблиці, схеми, діаграми тощо). Допускаються лише окремі запозичення з літературних джерел цитат і ілюстрацій з обов’язковим посиланням на джерело (автор, назва, видавництво і рік видання, стор.) Розрахункова частина На підставі аналізу вихідної інформації, що додається, виконати розрахунки:
Усі розрахунки, у тому числі проміжні, виконувати в такому порядку: – записати розрахункову формулу в символах; – пояснити значення кожного символу; – підставити потрібні числові значення; – конкретизувати результат розрахунку (що одержано, в яких одиницях виміру). Вихідна інформація
– Ліквідуються операції: довбальні та токарно-револьверні; – Скорочується трудомісткість операцій: фрезерувальних – на 15%; свердлувальних – на 18%; токарних – на 20% 11.3. - Збільшується трудомісткість операцій: на верстатах з програмним керуванням – на 25%; на напівавтоматичних верстатах – на 12%; на автоматичних лініях – на 19%; налагоджувальних – на 16%
Таблиця 1 Технологічна трудомісткість виробничої програми за 2011 рік
Рекомендаційна частина Рекомендації, пропозиції, прогнози та заходи щодо вдосконалення досліджуваної проблеми можуть бути розроблені студентом як самостійно, так і на підставі вивчення й узагальнення передового досвіду, висвітленого у літературних джерелах. Вони повинні бути обгрунтованими, реальними, мати теоретичну і практичну цінність.
Тема 2. Удосконалення організації розвитку персоналуКурсову роботу з цієї теми рекомендується виконувати за таким орієнтовним планом: Вступ Розділ І. Теоретична частина 1.1. Сутність людського капіталу і значення розвитку персоналу для збільшення його вартості 1.2. Організація розвитку персоналу на підприємстві 1.3. Система показників ефективності організації розвитку персоналу Розділ ІІ. Розрахункова частина Розділ ІІІ. Пропозиції щодо удосконалення організації розвитку персоналу на підприємстві Висновки Література Методичні поради до виконання курсової роботи Під час виконання курсової роботи треба дотримуватися таких вимог. Вимоги до змісту, вступу та висновків див. у розділі “Загальні методичні вказівки щодо підготовки курсових робіт”. Теоретична частина На підставі узагальнення інформації з літературних джерел, конспекту лекцій та власного практичного досвіду викласти своїми словами вичерпні відповіді на поставлені у плані питання. Текст супроводити ілюстраціями (таблиці, схеми, діаграми тощо). Допускаються лише окремі запозичення з літературних джерел цитат і ілюстрацій з обов’язковим посиланням на джерело (автор, назва, видавництво і рік видання, стор.) Розрахункова частина 1. На підставі аналізу вихідної інформації, що додається, виконати розрахунки: 1.1. Середнього тарифного коефіцієнта по кожній професії та по всій сукупності робітників у табл. 1 і табл. 2. 1.2. Середнього тарифного розряду по кожній професії та по всій сукупності робітників у табл. 1 і табл. 2.
Усі розрахунки, у тому числі проміжні, виконувати в такому порядку: - записати розрахункову формулу в символах; - пояснити значення кожного символу; - підставити потрібні числові значення; - конкретизувати результат розрахунку (що одержано, в яких одиницях виміру). Вихідна інформація
Перепідготовка робітника, пов’язана зі зміною професії, коштує підприємству 1900 грн. Середня вартість профвідбору і найму робітника на зовнішньому ринку праці становить 1500 грн.
Таблиця 1 Наявна професійно-кваліфікаційна структура робітників цеху в 2011 р.
Таблиця 2 Планова професійно-кваліфікаційна структура робітників цеху на 2012 р.
Рекомендаційна частина Рекомендації, пропозиції, прогнози та заходи щодо вдосконалення досліджуваної проблеми можуть бути розроблені студентом як самостійно, так і на підставі вивчення й узагальнення передового досвіду, висвітленого у літературних джерелах. Вони повинні бути обгрунтованими, реальними, мати теоретичну і практичну цінність. Тема 3. Управління процесами руху персоналуКурсову роботу з цієї теми рекомендується виконувати за таким орієнтовним планом: Вступ Розділ І. Теоретична частина 1.1. Рух персоналу: види, чинники та показники 1.2. Розрахунок економічних наслідків для організації, викликаних вимушеною заміною працівників 1.3. Управління вивільненням персоналу Розділ ІІ. Розрахункова частина Розділ ІІІ. Пропозиції щодо стабілізації персоналу та зменшення його плинності Висновки Література Методичні поради до виконання курсової роботи Під час виконання курсової роботи треба дотримуватися таких вимог. Вимоги до змісту, вступу та висновків див. у розділі “Загальні методичні вказівки щодо підготовки курсових робіт”. Теоретична частина На підставі узагальнення інформації з літературних джерел, конспекту лекцій та власного практичного досвіду викласти своїми словами вичерпні відповіді на поставлені у плані питання. Текст супроводити ілюстраціями (таблиці, схеми, діаграми тощо). Допускаються лише окремі запозичення з літературних джерел цитат і ілюстрацій з обов’язковим посиланням на джерело (автор, назва, видавництво і рік видання, стор.) Розрахункова частина 1. На підставі аналізу вихідної інформації, що додається, виконати розрахунки: – Спискової чисельності працівників на початок кожного місяця (з лютого по грудень); – Спискового складу працівників станом на 31 грудня; – Середньооблікової чисельності персоналу в розрахунку на календарний рік; – Показників обігу: за прийомом, за звільненням, загального обігу робочої сили, заміни персоналу, плинності робочої сили та постійного складу працівників. 2. Скласти баланс робочого часу одного працівника на 2012 рік. 3. Виконати розрахунки економічних втрат підприємства внаслідок: – надмірної плинності робочої сили; – травматизму; – зростання захворюваності; – вимушеної заміни вибулих працівників провідних професій. 4. Визначити резерви зростання обсягів товарної продукції та продуктивності праці внаслідок зменшення надмірної плинності робочої сили. 5. Визначити резерви економії коштів внаслідок скорочення вимушеної заміни вибулих працівників провідних професій. Усі розрахунки, у тому числі проміжні, виконувати в такому порядку: – записати розрахункову формулу в символах; – пояснити значення кожного символу; – підставити потрібні числові значення; – конкретизувати результат розрахунку (що одержано, в яких одиницях виміру). Вихідна інформація
Рекомендаційна частина Рекомендації, пропозиції, прогнози та заходи щодо вдосконалення досліджуваної проблеми можуть бути розроблені студентом як самостійно, так і на підставі вивчення й узагальнення передового досвіду, висвітленого у літературних джерелах. Вони повинні бути обгрунтованими, реальними, мати теоретичну і практичну цінність. Таблиця 1. Зміни у списковому складі працівників
Списковий склад працівників станом на 31 грудня - осіб
Тема 4. Управління робочим часом працівниківКурсову роботу з цієї теми рекомендується виконувати за таким орієнтовним планом: Вступ Розділ І. Теоретична частина 1.1. Законодавче регулювання робочого часу в Україні 1.2. Аналіз та оцінка використання робочого часу 1.3. Методика нормування часу виконавців Розділ ІІ. Розрахункова частина Розділ ІІІ. Пропозиції щодо поліпшення використання робочого часу на підприємстві Висновки Література Методичні поради до виконання курсової роботи Під час виконання курсової роботи треба дотримуватися таких вимог. Вимоги до змісту, вступу та висновків див. у розділі “Загальні методичні вказівки щодо підготовки курсових робіт”. Теоретична частина На підставі узагальнення інформації з літературних джерел, конспекту лекцій та власного практичного досвіду викласти своїми словами вичерпні відповіді на поставлені у плані питання. Текст супроводити ілюстраціями (таблиці, схеми, діаграми тощо). Допускаються лише окремі запозичення з літературних джерел цитат і ілюстрацій з обов’язковим посиланням на джерело (автор, назва, видавництво і рік видання, стор.) Розрахункова частина 1. На підставі аналізу вихідної інформації, що додається, розрахувати: – Явочну чисельність робітників дільниці на добу; – Плановий фонд робочого часу на рік одного робітника; – Плановий фонд часу роботи дільниці на рік; – Спискову чисельність робітників дільниці з розрахунку безперервної роботи протягом року.
– перехід з однієї зміни в іншу, як правило, має відбуватися через кожний робочий тиждень в години, визначені графіками змінності; – тривалість перерви в роботі між змінами має бути не меншою подвійної тривалості часу роботи в попередній зміні; – призначення працівника на роботу протягом двох змін підряд забороняється.
Усі розрахунки, у тому числі проміжні, виконувати в такому порядку: – записати розрахункову формулу в символах; – пояснити значення кожного символу; – підставити потрібні числові значення; – конкретизувати результат розрахунку (що одержано, в яких одиницях виміру). Вихідна інформація
Рекомендаційна частина Рекомендації, пропозиції, прогнози та заходи щодо вдосконалення досліджуваної проблеми можуть бути розроблені студентом як самостійно, так і на підставі вивчення й узагальнення передового досвіду, висвітленого у літературних джерелах. Вони повинні бути обгрунтованими, реальними, мати теоретичну і практичну цінність. Тема 5. Підвищення ефективності управління персоналомКурсову роботу з цієї теми рекомендується виконувати за таким орієнтовним планом: Вступ Розділ І. Теоретична частина. 1.1.Підходи до управління людськими ресурсами (персоналом) у ХХ та ХХІ ст. 1.2. «Ефективність» та основні підходи до її оцінки 1.3. Основні підходи до оцінки ефективності управління персоналом організації Розділ ІІ. Розрахункова частина Розділ ІІІ. Пропозиції щодо підвищення ефективності управління персоналом на підприємствах. Висновки Література Методичні поради до виконання курсової роботи Під час виконання курсової роботи треба дотримуватися таких вимог. Вимоги до змісту, вступу та висновків див. у розділі “Загальні методичні вказівки щодо підготовки курсових робіт”. Теоретична частина На підставі узагальнення інформації з літературних джерел, конспекту лекцій та власного практичного досвіду викласти своїми словами вичерпні відповіді на поставлені у плані питання. Текст супроводити ілюстраціями (таблиці, схеми, діаграми тощо). Допускаються лише окремі запозичення з літературних джерел, цитат і ілюстрацій з обов’язковим посиланням на джерело (автор, назва, видавництво і рік видання, стор.). Розрахункова частина На підставі аналізу вихідної інформації, що додається, виконати розрахунки по кожному підприємству (А і Б): 1. Показників, що характеризують економічну ефективність управління персоналом: 1.1. Загальна продуктивність організації. 1.2. Продуктивність праці. 1.3. Продуктивність трудових ресурсів. 1.4. Вартість одиниці праці (відношення сукупних витрат на персонал до витрат праці (люд.-год., середньооблікова чисельність працівників)). 2. Порівняти одержані результати і зробити висновки. 3. Проаналізувати стан забезпечення потреб підприємств у робітниках за спеціальностями (професіями) та кваліфікацією. Для цього необхідно розрахувати: 3.1. Середні тарифні коефіцієнти та середні тарифні розряди робітників по кожній професії і по всій сукупності робітників для кожного підприємства (на основі даних таблиць 1 і 3). 3.2. Середні тарифні розряди робіт по кожному виду робіт і всієї виробничої програми по кожному підприємству (на основі даних таблиць 2 і 4). 3.3. Порівняти одержані результати і зробити висновки. 4. Проаналізувати та порівняти показники ефективності використання робочого часу по підприємствах. 5. Розрахувати та порівняти показники, що характеризують стабільність кадрового складу (коефіцієнти плинності кадрів), зробити висновки. 6. Проаналізувати динаміку зростання реальної заробітної плати на підприємствах у 2012 р. та зробити висновки. Усі розрахунки, у тому числі проміжні, виконувати в такому порядку: – записати розрахункову формулу в символах; – пояснити значення кожного символу; – підставити потрібні числові значення; – конкретизувати результат розрахунку (що одержано, в яких одиницях виміру). Вихідна інформація1. Об’єктом дослідження є два машинобудівних заводи А і Б. 2. Продукція підприємства А – готові вузли та окремі деталі середнього та високого рівня складності. Продукція підприємства Б – готові вузли та деталі середнього рівня складності. 3. У табл. 1 і 3 наведено наявний склад робітників у 2012 році відповідно підприємств А і Б. 4. У табл. 2 і 4 наведено нормативну трудомісткість виробничої програми у 2012 році у розрізі видів і рівня складності робіт. 5. Основні економічні показники діяльності підприємства А і Б у 2012 році наведено у табл. 5 6. Протягом 2012 року на підприємстві А було звільнено 28 працівників у тому числі 21 робітників. Розподіл звільнених за причинами їх звільнення наведено у табл. 6. 7. Протягом 2012 року на підприємстві Б було звільнено 54 працівників у тому числі 42 робітників. Розподіл звільнених за причинами їх звільнення наведено у табл. 7. 8. Ціни на товари споживання у 2012 році порівняно з 2011 роком зросли на 25,7 %. 9. На підприємстві А у 2011 році середньомісячна заробітна плата одного працівника становила 2500,60 грн., а одного робітника 2280,70 грн. На підприємстві Б у 2011 році середньомісячна заробітна плата одного працівника становила 2350,80 грн., а одного робітника 2110,50 грн. Таблиця 1 Наявна професійно-кваліфікаційна структура робітників підприємства А у 2012 році
Таблиця 2
Нормативна трудомісткість річної виробничої програми підприємства А у 2012 році
Таблиця 3Наявна професійно-кваліфікаційна структура робітників підприємства Б у 2012 році
Таблиця 4 Нормативна трудомісткість річної виробничої програми підприємства Б у 2012 році
Таблиця 5 Основні економічні показники діяльності підприємства А і Б у 2012 році
Таблиця 6Причини звільнення працівників підприємства А у 2012 році
Таблиця 7Причини звільнення працівників підприємства Б у 2012 році
Рекомендаційна частина Рекомендації, пропозиції, прогнози та заходи щодо вдосконалення досліджуваної проблеми можуть бути розроблені студентом як самостійно, так і на підставі вивчення й узагальнення передового досвіду, висвітленого у літературних джерелах. Вони повинні бути обґрунтованими, реальними, мати теоретичну і практичну цінність.
Тема 6. Удосконалення оцінювання персоналуКурсову роботу з цієї теми рекомендується виконувати за таким орієнтовним планом: Вступ Розділ І. Теоретико-методологічні аспекти оцінювання персоналу та її ефективності. 1.1. Сутність, види, функції оцінювання трудової діяльності персоналу та його роль в управлінні підприємством 1.2. Методи оцінювання персоналу 1.3. Критерії та показники ефективності оцінювання персоналу Розділ ІІ. Діагностика оцінювання персоналу на підприємстві та його ефективність 2.1. Аналіз та оцінка стану організації оцінювання персоналу на підприємстві 2.2. Ефективність оцінювання персоналу на підприємстві Розділ ІІІ. Пропозиції щодо удосконалення оцінювання персоналу. Висновки Література Методичні поради до виконання курсової роботи Під час виконання курсової роботи треба дотримуватися таких вимог. Вимоги до змісту, вступу та висновків див. у розділі “Загальні методичні вказівки щодо підготовки курсових робіт”. І. Теоретична частина На підставі узагальнення інформації з літературних джерел, конспекту лекцій та власного практичного досвіду викласти своїми словами вичерпні відповіді на поставлені у плані питання. Текст супроводити ілюстраціями (таблиці, схеми, діаграми тощо). Допускаються лише окремі запозичення з літературних джерел цитат і ілюстрацій з обов’язковим посиланням на джерело (автор, назва, видавництво і рік видання, стор.) ІІ. Аналітична частинаОсновною формою оцінювання персоналу на ТОВ «FRITAR» є періодична підсумкова атестація. На підставі Положення «Про порядок проведення атестації працівників ТОВ «FRITAR» та вихідної інформації, що додаються:1. З’ясувати, чи проводиться атестація працівників підприємства у визначений час, за встановленою формою, згідно зі спеціальною розробленою процедурою та з якою періодичністю.2. З’ясувати та оцінити основні цілі атестації працівників підприємства. 3. З’ясувати, чи забезпечує Положення про атестацію об’єктивну оцінку результатів діяльності працівників щодо виконання ними обов’язків (з урахуванням кваліфікації, ділових і особистих якостей) і встановлення їх відповідності займаним посадам, чи сприяє виявленню перспективних та ініціативних працівників для включення до резерву для висування на вищі посади? 4. Проаналізувати та оцінити якісний склад працівників підприємства, що підлягали атестації. 5. Проаналізувати та критично оцінити основні етапи організації атестації працівників підприємства. Зокрема в процесі аналізу та оцінки, дати відповіді на питання: − Чи забезпечує бланк відгуку-характеристики комплексну оцінку працівника? − Чи дають протоколи засідань атестаційних комісій повну картину про потенціал працівника та його результати праці? − Чи використовуваний метод проведення атестації мав комплексний, всеохоплюючий характер? − Яких працівників атестаційна комісія вважала атестованими? − Чи результати голосування були повідомлені працівникам відразу після голосування? − Які висновки зробили атестаційні комісії після завершення всієї процедури проведення атестації? 6. За даними таблиці 1 проаналізувати та оцінити результати атестації працівників. Які рішення прийняті атестаційними комісіями після процедури голосування (мотиваційні, кваліфікаційні, адміністративні тощо)? Які рішення за результатами атестації може прийняти керівник підприємства? Критично оцінити прийняті рішення. 7. Оцінити, чи була атестація достатньо урегульованою з погляду нормативно-правового забезпечення? 8. За даними таблиці 2 проаналізувати та оцінити результати діяльності атестованих працівників з точки зору досягнення підприємством поставлених специфічних цілей, тобто наскільки ефективно діє підприємство та використовуються його ресурси. Для характеристики ефективності господарської діяльності підприємства, ступеня використання його ресурсів, у тому числі персоналу, використати показники рентабельності. Розрахувати показник рентабельності персоналу, за допомогою якого оцінити ефективність використання персоналу підприємства. Рентабельність персоналу (Рп)розраховувати через показник прибутку в розрахунку на одного працівника підприємства (Рп), що обчислюється як відношення прибутку за період (П) до середньооблікової чисельності персоналу (ЧсрПВП) (у відсотках): Зв’язок рентабельності персоналу з рівнем продуктивності праці проаналізувати за допомогою формули: де Рп – рентабельність персоналу; П – прибуток від реалізації продукції; ЧПВП – середньооблікова чисельність промислово-виробничого персоналу; ЧД – чистий дохід від реалізації продукції; ВП – вартість випуску продукції в діючих цінах; Роб – рентабельність обороту; Чрп – частка реалізованої продукції у загальному обсязі випуску товарної продукції; РВ – середньорічний виробіток продукції на одного працівника у поточних цінах. Використовуючи метод абсолютних різниць, за складовими даної формули визначити, як зміниласьрентабельність персоналу підприємства (∆Рп=Рп1–Рп0) за рахунок таких показників (чинників): 1. зміни рентабельності обороту (∆Роб=Роб1 –Роб0): 2. зміни частки реалізованої продукції в її загальному випуску (∆Чрп= Чрп1– Чрп0): 3. зміни продуктивності праці (середньорічного виробітку) (∆РВ= РВ1– РВ0) 9. Результати розрахунку впливу чинників на зміну рентабельності персоналу ТОВ «FRITAR»за 2009-2011 роки навести в таблиці 3. Зробити відповідні висновки. 10. Сформулювати у вигляді висновків недоліки організації та ефективності атестації персоналу на підприємстві. Усі розрахунки, у тому числі проміжні, виконувати в такому порядку: – записати розрахункову формулу в символах; – пояснити значення кожного символу; – підставити потрібні числові значення; – конкретизувати результат розрахунку (що одержано, в яких одиницях виміру). Вихідна інформація
Перший етап «Підготовка до проведення атестації». Керівником підприємства виданий наказ щодо проведення атестації працівників та графік її проведення. Список працівників, які підлягали атестації складений за підрозділами підприємства (усього 32 особи): 9 керівників (з них 3 заступника генерального директора і 8 керівників структурних підрозділів), 9 професіоналів, 11 фахівців та 3 технічні службовці. Більшість працівників підприємства на дату атестації вже пропрацювали три роки з дати його заснування. Проведено 6 засідань двох атестаційних комісій. Кожна атестаційна комісія у своєму складі мала 6 членів комісії, одного голову комісії та секретаря. Секретарем атестаційної комісії № 1 був призначений менеджер по персоналу, атестаційної комісії № 2 – фахівець бухгалтерії. У період підготовки до атестації між членами кожної атестаційної комісії були розподілені обов’язки. Підготовкою атестаційних листів займалися секретарі комісій. Стандартний примірник атестаційного листа поданий у додатку В. До атестаційних комісій були подані складені відгуки-характеристики працівників без листів попередньої атестації працівника. Основні показники, за якими оцінювалися працівники ТОВ «FRITAR» у 2011 році зафіксовані у бланку відгуку-характеристики (додаток Б). Бланк відгуку-характеристики на атестанта заповнювався його безпосереднім керівником без залучення інших фахівців. Висновки робили на основі аналізу діяльності працівника з урахуванням вимог нормативних документів. Кожен працівник, який підлягав атестації, заздалегідь, але не пізніше ніж за тиждень до атестації, був ознайомлений з підготовленим на нього відгуком-характеристикою. Атестаційний лист попередньої атестації працівника та відгук-характеристика були подані до атестаційної комісії за два тижні до атестації. Результати оцінювання погоджувалися між керівником та підлеглим. На підприємстві фахівці з оцінювання персоналу стикнулися з проблемою опору персоналу даній процедурі. Другий етап «Проведення атестації» організований з участю уповноваженого представника від трудового колективу. Атестація працівників керівного складу здійснена в індивідуальному порядку в дні і години, встановлені графіками проведення атестації. Призначені секретарі атестаційних комісій вели протоколи засідань (додаток Д). Кожна атестаційна комісія № 1 та № 2 під час атестації працівників ТОВ «FRITAR» розглянули подані матеріали (атестаційний лист, відгук-характеристику), заслуховували повідомлення працівника про його роботу та досягнуті успіхи. Під час засідання комісії відбувалося всебічне обговорення успіхів та недоліків у роботі працівника. Атестанту надавали можливість дати вичерпні відповіді на запитання і зауваження. На підставі отриманих даних і з урахуванням обговорення результатів діяльності працівника, його ділових та особистих якостей атестаційні комісії № 1 та № 2 приймали рішення відкритим голосуванням у відсутності атестанта: відповідає займаній посаді; відповідає займаній посаді за умови виконання рекомендацій комісії з повторною атестацією через рік; не відповідає займаній посаді. Матеріали атестації після її завершення були передані генеральному директору ТОВ «FRITAR», а інший примірник цих документів зберігається в особових справах працівників. За результатами атестації генеральним директором виданий наказ, до якого додавався план заходів щодо виконання рекомендацій атестаційної комісії. ІІІ етап атестації «Підбиття підсумків» містив наступні кроки:
За підсумками атестації працівників у грудні 2010 року, з участю членів атестаційних комісій підприємства проведене обговорення результатів атестації працівників, які атестувалися, на спеціальній нараді, де колектив виявляв недоліки у процедурі проведення атестації. Результати голосування були повідомлені працівникам відразу після голосування членами атестаційних комісій. Таблиця 1 Узагальнені результати атестації працівників ТОВ «FRITAR» за 2011 р.
Таблиця 2Основні економічні показники діяльності ТОВ «FRITAR» за 2010-2012 роки
Таблиця 3 Результати розрахунку впливу чинників на зміну рентабельності персоналу ТОВ «FRITAR» за 2010-2012 роки
Рекомендаційна частина Рекомендації, пропозиції та заходи щодо вдосконалення досліджуваної проблеми можуть бути розроблені студентом як самостійно, так і на підставі вивчення й узагальнення передового досвіду, у т.ч. зарубіжного, висвітленого у літературних джерелах. Вони повинні бути обгрунтованими, реальними, мати теоретичну і практичну цінність, тобто виходити з необхідності усунення проблем і недоліків, виявлених в аналітичній частині курсової роботи. Під час розроблення напрямів та пропозицій щодо вдосконалення організації оцінювання персоналу на підприємстві можна обрати 2-3 із нижче запропонованих варіантів або запропонувати власні: − напрями розробки ефективної процедури оцінювання персоналу на підприємстві; − розробка сучасних підходів щодо підвищення ефективності організації оцінювання персоналу на підприємстві; − створення ассессмент – центру на підприємстві;− використання балової методики оцінювання персоналу на підприємстві;− прогнозування просування працівників по службі і планування ділової кар’єри тощо.
Тема 7. Удосконалення добору працівниківКурсову роботу з цієї теми рекомендується виконувати за таким орієнтовним планом: Вступ Розділ І. Теоретико-методологічні аспекти добору персоналу 1.1. Організація набору та відбору претендентів на вакантну посаду 1.2. Джерела та методи поповнення та оновлення персоналу. 1.3. Ефективність добору персоналу. Розділ ІІ. Аналіз та оцінка стану добору персоналу на підприємстві 2.1. Організація добору персоналу та аналіз його методів і технологій. 2.2. Оцінювання ефективності добору персоналу на підприємстві Розділ ІІІ. Пропозиції щодо удосконалення добору персоналу на підприємстві Висновки Література Методичні поради до виконання курсової роботи Під час виконання курсової роботи треба дотримуватися таких вимог. Вимоги до змісту, вступу та висновків див. у розділі “Загальні методичні вказівки щодо підготовки курсових робіт”. І. Теоретична частина На підставі узагальнення інформації з літературних джерел, конспекту лекцій та власного практичного досвіду викласти своїми словами вичерпні відповіді на поставлені у плані питання. Текст супроводити ілюстраціями (таблиці, схеми, діаграми тощо). Допускаються лише окремі запозичення з літературних джерел цитат і ілюстрацій з обов’язковим посиланням на джерело (автор, назва, видавництво і рік видання, стор.) ІІ. Аналітична частина На підставі аналізу вихідної інформації, що додається, проаналізувати та оцінити стан професійного підбору персоналу на підприємстві та його ефективність: 1. Оцінити ефективність організаційної структури ТОВ “АВЕРСА” з точки зору повноти виконання працівниками функціональних обов’язків, їх регламентації та застосування практики сумісництва, зокрема менеджера по персоналу, який займається професійним підбором персоналу. 2. За даними таблиці 1 розрахувати виконання плану з основних фінансово-економічних показників підприємства за три роки та критично оцінити, зважаючи на отримані результати, темпи зростання середньомісячної заробітної плати та продуктивності праці. 3. За даними таблиці 2 розрахувати структуру персоналу підприємства за характером виконуваних функцій та врахувати отримані результати при наступній оцінці організації професійного підбору кадрів та аналізі його методів і технологій. 4. Визначити відповідність чисельності служби персоналу (відділу кадрів на підприємстві) світовим взірцям. 5. Оцінити основні напрямки роботи з управління персоналом на підприємстві. 6. За даними таблиці 3 з’ясувати специфіку діяльності відділу кадрів підприємства та критично оцінити виконання основних функцій кадрової роботи. 7. Оцінити перелік та послідовність дій з організації залучення персоналу та його підбору на підприємстві. 8. Оцінити повноту переліку питань, які формулюють до претендентів на вакантні посади на підприємстві, та зміст етапів професійного підбору персоналу на вакантні місця. 9. За даними таблиці 4 оцінити доцільність та ефективність використання внутрішніх та зовнішніх джерел професійного підбору персоналу, їх недоліки та переваги для підприємства. 10. За даними додатку А оцінити зміст анкети кандидата на роботу (вакантну посаду) та ключові моменти, на які звертають увагу під час вивчення анкетних даних кандидата. 11. За даними додатку Б оцінити зміст відомості з об’єктивними даними про кандидата на вакантну посаду. 12. Оцінити доцільність та достатність використання наявних методів відбору потенційних кандидатів на вакантну посаду, що використовуються на підприємстві (аналіз письмових документів (резюме, анкет) та інтерв’ю). 13. За даними додатку В оцінити зміст бланку опитувального листа з кандидатом на вакантну посаду для проведення інтерв’ю (співбесіди) з потенційним кандидатом на вакантну посаду на підприємстві. 14. Зобразіть у вигляді схеми основні етапи професійного підбору персоналу на вакантні місця в ТОВ “АВЕРСА” та оцініть логічність їх здійснення. 15. Критично оцінити фактичне управління виробничою і соціальною адаптацією молодих працівників на підприємстві. 16. Критично оцінити фактичне управління вторинною адаптацією, чи пристосування працівників, які вже мають досвід професійної діяльності на підприємстві. 17. За даними таблиці 4 проаналізувати та критично оцінити виконання планів професійного набору персоналу на підприємстві за три роки (по кількості та відповідно до запланованого терміну). 18. За даними таблиці 5 розрахувати вікову структуру персоналу підприємства та з’ясувати довгострокову потребу в омолоджуванні працівників. 19. За даними таблиці 6 розрахувати показники руху персоналу та оцінити отримані результати за три роки. 20. За даними таблиці 7 розрахувати кількісні показники, що характеризують роботу прийнятого персоналу на підприємстві та оцінити їх динаміку за три роки. 21. За даними таблиць 8-9 оцінити швидкість професійного підбору персоналу (інженерно-технічних працівників і службовців та працівників робітничих професій) на підприємстві. 22. Сформулювати у вигляді висновків недоліки організації та ефективності професійного підбору персоналу на підприємстві. Усі розрахунки, у тому числі проміжні, виконувати в такому порядку: – записати розрахункову формулу в символах; – пояснити значення кожного символу; – підставити потрібні числові значення; – конкретизувати результат розрахунку (що одержано, в яких одиницях виміру). Вихідна інформація1. Об’єкт дослідження ТОВ “АВЕРСА” 2. Продукція підприємства – молоко та молочна продукція. 3. Основні напрями роботи: − перероблення молока та виробництво молочних продуктів; − закупівля молока, іншої сільськогосподарської продукції; − неспеціалізована оптова торгівля харчовими продуктами; − роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно з продовольчим асортиментом тощо. 4. На підприємстві повністю автоматизовані виробничі процеси, що відповідає європейським стандартам і нормативам. 5. Організаційна структура підприємства − лінійно-функціональна (рис.1). Багато працівників підприємства виконують функції більш широкого обсягу, ніж вимагає їх посада, а функції, які повинні виконувати підрозділи покладаються на декількох працівників. На підприємстві відсутня чітка регламентація обов’язків. Менеджер з персоналу за сумісництвом працює юрисконсультом. Рис.1. Організаційна структура ТОВ “АВЕРСА”
Таблиця 1 Виконання основних планових фінансово-економічних показників ТОВ “АВЕРСА” за 2010-2012 рр.
1) Класифікація складу персоналу наводиться в редакції, яка використовується на підприємстві (тобто не відповідає чинному Класифікатору професій ДК 003:2010). 6. Кадровою роботою на ТОВ “АВЕРСА” займається відділ кадрів, до складу якого входять: − начальник відділу кадрів, який безпосередньо підпорядковується директору ТОВ “АВЕРСА”; − менеджер з персоналу; − старший інспектор; − інспектор. 7. Кадрова робота на ТОВ “АВЕРСА” здійснюється за такими напрямками: - виконання чинного законодавства в галузі праці; - прогнозування створення нових робочих місць з урахуванням нових технологій; - розробка програми розвитку персоналу з метою вирішення як поточних, так і майбутніх завдань підприємства на основі удосконалення системи навчання; - розробка мотиваційних механізмів підвищення зацікавленості і задоволеності працею; - формування резервного потенціалу на підприємстві; - створення сучасних систем найму і відбору персоналу; - формування концепції оплати праці і морального стимулювання працівників; - забезпечення рівних можливостей ефективної праці, її безпеки і нормальних умов; - визначення основних вимог до персоналу в межах прогнозу розвитку підприємства; - покращення морально-психологічного клімату в колективі. Таблиця 3 Розподіл завдань між Відділом кадрів і іншими структурними підрозділами ТОВ “АВЕРСА”
8. Організація залучення персоналу та його підбору на підприємстві передбачає: - визначення стратегії розвитку підприємства з метою узгодження форм і методів залучення, підбору та найму персоналу; - вибір варіантів набору (час, ринок праці); - визначення вимог до майбутніх працівників, сукупності процедур, форм документів та методів роботи з персоналом; - встановлення рівня оплати, способів мотивації та перспективи розвитку персоналу; - здійснення практичних дій з набору персоналу. 9. Підбір персоналу на ТОВ “АВЕРСА” починається з формування вимог до кандидатів. Вимоги до претендентів на вакантні посади розробляються відповідно до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, потреб підприємства та закріплюються і регламентуються посадовою інструкцією. Він супроводжується визначенням мети та формулюванням низки питань до претендентів на вакантні посади: − Яку конкретну роботу повинен буде виконувати потенційний кандидат? − Якими конкретними якостями повинен володіти кандидат? − Які пріоритети вимог, що висуваються до кандидата? − Де й ким потрібний співробітник працював раніше? − Де й ким він може працювати зараз? − Чому пропонована робота і її умови можуть зацікавити підходящого кандидата? 10. На наступному етапі працівники відділу кадрів розміщують в ЗМІ оголошення про конкурс на заміщення вакантної посади або ж використовують інші джерела набору (залежно від коштів, які підприємство може витратити на даному етапі). ТОВ “АВЕРСА” не використовує Інтернет-технології при підборі персоналу. Таблиця 4 Результати дослідження джерел набору персоналу ТОВ “АВЕРСА” у 2012 р.
11. Етап знайомства з кандидатом починається з розгляду резюме та заповнення анкети (додаток А). Під час вивчення анкетних даних кандидата на вакантні посади враховується: - зовнішній вигляд заповнення анкети, розбірливість почерку і чіткість викладення; - питання, на які не дано відповіді; - перерва в роботі, особливо, якщо вона значна; - протиріччя інформації в анкеті; - як часто претендент міняв місце роботи і чому (конфлікти з керівником, відсутність перспективи, звільнення і т.д.); - чому претендент хоче поміняти місце роботи (працювати ближче до місця проживання, одержувати більшу зарплату, підвищення по службі і т.д.)?; - чому претендент звільнився з попередньої роботи? 12. Основними методами відбору потенційних кандидатів на вакантну посаду, що використовуються на підприємстві, є аналіз письмових документів (резюме, анкет) та інтерв’ю. Під час інтерв’ю на ТОВ “АВЕРСА” оцінюється правдивість інформації, викладеній в резюме, і складається думка про особистісні і професійні якості кандидата. При цьому кожний претендент опитується окремо, з’ясовується наскільки він мотивований на її отримання . 13. Основними правилами остаточного підбору на підприємстві є: − вибір працівників, які найбільше підходять підприємству; − забезпечення перевищення ефекту над затратами; − збереження стабільності персоналу, при одночасному залученні нових працівників; − покрашення морально-психологічного клімату. 14. На наступному етапі формується остаточний список оцінки кандидатів за рейтингом та обирається найбільш підходяща кандидатура. Обраному кандидату відділ кадрів ТОВ “АВЕРСА” пропонує оформити у відділі кадрів відповідні документи та трудовий договір. 15. Процес проведення фахової виробничої і соціальної адаптації новообраного молодого працівника на ТОВ “АВЕРСА” здійснюється, як правило, не менше 3-х років в три основні етапи: 1) попередньої соціальної адаптації новообраного молодого працівника (перші 10 днів праці: ознайомлення з історією і традиціями підприємства, його організаційною структурою і виробничими задачами підрозділів, системою нарахування заробітної плати, пільг, медичного обслуговування і інше); 2) соціально-фахової адаптації (охоплює період опанування професії, на протязі якого молодий працівник, при допомозі наставника, вивчає технологічний процес, налагоджує професіональні контакти з персоналом, засвоює вимоги до виробничої дисципліни і інше. Наставник і керівництво підрозділу, періодично, контролює дії молодого робітника в праці і навчанні і це продовжується не менше 6 місяців); 3) фахової соціально – виробничої адаптації молодого працівника (характеризується тим, що працівник розпочинає самостійно працювати. На основі одержаних знань і практичних навичок молодому працівнику присвоюється кваліфікований розряд. Подальше опанування молодим працівником рівня спеціальних знань, практичних навичок і ступеня складності виконання ним конкретного виду робіт, приводить до підвищення рівня його кваліфікації і відповідної атестаційної оцінки). На ТОВ “АВЕРСА” працює незначна кількість молодих працівників (24 особи), що становить лише 12,63% від загальної кількості персоналу. Фактично за такою схемою процес адаптації молодих працівників на підприємстві проходить не часто. Крім того, молодій особі, яка не має досвіду професійної освіти дуже важко влаштуватися на роботу по спеціальності. Тому на підприємстві певною мірою використовується вторинна адаптація. 17. Вторинна адаптація (пристосування працівників, які вже мають досвід професійної діяльності) на ТОВ “АВЕРСА” проходить у декілька етапів: 1) період ознайомлення, під час якого працівник демонструє свої можливості, бажання, витримку (триває близько одного місяця); 2) період оцінювання, під час якого досягається сумісність працівника з колективом (триває до одного року); 3) процес поступової інтеграції в підприємство. Однак, процесу вторинної адаптації на підприємстві приділяється значно менше уваги, ніж це декларується й мало б мати місце, оскільки вважається, що працівник вже знає основну специфіку та технологію роботи. Таблиця 4 Виконання планів професійного набору персоналу у ТОВ “АВЕРСА” за 2010-2012 рр. (осіб)
Таблиця 6 Показники руху персоналу ТОВ “АВЕРСА” у 2010-2012 рр.
Таблиця 7 Показники ефективності процесу професійного підбору персоналу у ТОВ “АВЕРСА” у 2010-2012 рр.
Таблиця 8 Тривалість пошуку інженерно-технічних працівників і службовців у ТОВ “АВЕРСА” у 2012 р.
1) під загальною кількістю претендентів слід розуміти претендентів, які пройшли попередній відбір по резюме чи по телефону та прийшли на підприємство для співбесіди. Таблиця 9 Тривалість пошуку робітників у ТОВ “АВЕРСА” у 2012 р.
1) під загальною кількістю претендентів слід розуміти претендентів, які пройшли попередній відбір по резюме чи по телефону та прийшли на підприємство для співбесіди. Рекомендаційна частина Рекомендації, пропозиції та заходи щодо вдосконалення досліджуваної проблеми можуть бути розроблені студентом як самостійно, так і на підставі вивчення й узагальнення передового досвіду, у т.ч. зарубіжного, висвітленого у літературних джерелах. Вони повинні бути обгрунтованими, реальними, мати теоретичну і практичну цінність (тобто виходити з необхідності усунення проблем і недоліків, виявлених в аналітичній частині курсової роботи). Під час розроблення напрямів та пропозицій щодо вдосконалення професійного підбору персоналу на підприємстві можна обрати 2-3 із нижче запропонованих варіантів: − удосконалення нормативної бази професійного підбору персоналу; − пропозиції щодо вдосконалення планування персоналу;− поліпшення планування кількісних та якісних параметрів персоналу; − проект заходів вдосконалення організації та методів професійного підбору персоналу на підприємстві; − рекомендації з покращення виробничої та соціальної адаптації персоналу; − оцінка ефективності пропозицій щодо вдосконалення процесів професійного підбору персоналу тощо. Додаток А Анкета кандидата на роботуШАНОВНИЙ КАНДИДАТ! Вашій увазі пропонується розгорнута анкета. Для того щоб ми змогли з повною відповідальністю віднестися до Вашої заяви про прийом на роботу, просимо Вас старанно і без пропусків заповнити дану анкету. Дякуємо.
Продовження додатку А
Додаток Б Відомість з об’єктивними даними про кандидатів на вакантну посаду
Додаток В Бланк опитувального листа з кандидатом на вакантну посаду П. І. П._____________________________________ Дата________
[1] Розроблено на підставі Положення про порядок проведення атестації працівників керівного складу державних підприємств, затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 1999 р. № 1571 З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |