Методичні рекомендації та завдання для виконання курсової роботи з дисциплін Фінанси та Фінанси підприємств, ЛДФА
« НазадМетодичні рекомендації та завдання для виконання курсової роботи з дисциплін Фінанси та Фінанси підприємствдля студентів 3-го курсу, які навчаються за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво», за напрямом підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит» освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» (денної та заочної форм навчання)
ЛЬВІВ – 2012
Методичні рекомендації та завдання для виконання курсової роботи з навчальних дисциплін «Фінанси, Фінанси підприємств» для студентів 3-го курсу, які навчаються за галуззю знань 0305 «Економіка та підприємництво», за напрямом підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит» освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр». [Біттер О. А., Буряк Н. Б., Дуб А. Р., Лукаш С.В., Перетятко Л.А., Петик Л.О., Попович Д. В.] 3-тє вид., переробл. і доповн.– Львів: Видавництво ЛДФА, 2012. – 46 c. Укладачі: Біттер О. А., к.е.н., доц., завідувач кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів ЛДФА Буряк Н. Б., к.е.н., доц. кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів ЛДФА Дуб А. Р., к.е.н., доц. кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів ЛДФА Лукаш С.В., к.е.н., доц. кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів ЛДФА Перетятко Л. А., к.е.н., доц. кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів ЛДФА Петик Л. О., к.е.н., доц. кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів ЛДФА Попович Д. В., к.е.н., доц. кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів ЛДФА Рецензенти: Шевчук Л. Т., д.е.н., проф., завідувач відділу територіальних суспільних систем і просторового розвитку ІРД НАНУ; Заруба В. Я., д.е.н., проф., завідувач кафедри економічної кібернетики та маркетингового менеджменту інституціонального технічного університету «Харківського політехнічного інституту» Затверджено на засіданні кафедри міжнародної економіки та теорії фінансів (протокол № 1 від 30.08.2012р.) як Методичні рекомендації та завдання для виконання курсової роботи з навчальних дисциплін «Фінанси, Фінанси підприємств» підготовки бакалаврів денної та заочної форм навчання галузі знань 0305 «Економіка та підприємництво» за напрямом 6.030508 «Фінанси і кредит». © Львівська державна фінансова академія, 2012 © Біттер О. А., Буряк Н. Б., Дуб А. Р., Лукаш С.В., Перетятко Л. А., Петик Л.О., Попович Д. В. 2012
ЗМІСТЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ 1. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ЩОДО ВИКОНАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ 2. ОСНОВНІ ЕТАПИ ПІДГОТОВКИ КУРСОВОЇ РОБОТИ 3. СТРУКТУРА ТА ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ 4. ЗАХИСТ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ, ЇЇ ЗБЕРІГАННЯ5. ВИХІДНІ ДАНІ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИКОНАННЯ РОЗРАХУНКОВОЇ ЧАСТИНИ КУРСОВОЇ РОБОТИСПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ І РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДОДАТКИ ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯСкладовим елементом навчального процесу у підготовці фахівців галузі знань 0305 «Економіка та підприємництво» за напрямом підготовки 6.030508 «Фінанси і кредит» освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» є виконання студентами курсової роботи з навчальних дисциплін «Фінанси, Фінанси підприємств». Навчальні дисципліни «Фінанси, Фінанси підприємств» є самостійним розділом економічної науки, знання яких є обов’язковими для усіх фахівців у сфері фінансів. Підсумковим етапом вивчення дисциплін «Фінанси, Фінанси підприємств» є курсова робота, в процесі виконання якої студенти поєднують теоретичні знання з практичним досвідом роботи в сфері фінансових відносин. Метою написання курсової роботи є поглиблення та закріплення отриманих студентом теоретичних знань з дисциплін «Фінанси, Фінанси підприємств»; формування вмінь практичного застосування самостійно обраних методик для висвітлення теоретичної частини та розв’язання встановлених ситуаційних завдань щодо визначення показників фінансово-господарської діяльності підприємства, проведення їх оцінки та аналізу. Предметом курсової роботи є сукупність фінансових відносин, які виражають розподіл і перерозподіл вартості валового внутрішнього продукту і національного доходу на макро – і мікрорівнях. Основні завдання виконання курсової роботи: - розкрити і засвоїти призначення фінансів, організаційно – правову основу їх функціонування, характеристику ланок фінансової системи та механізм їх впливу на економічні перетворення в процесі ринкових реформ; - набути вміння практичного застосування методичних підходів щодо визначення фінансових результатів діяльності підприємства, оцінки його рентабельності; - формування навичок щодо економічної інтерпретації отриманих фінансових показників. Курсова робота має на меті закріпити і систематизувати знання студентів з дисциплін, що складають даний курс: «Фінанси, Фінанси підприємств», розвинути навички студентів у самостійній роботі, навчити їх практично застосовувати одержані ними теоретичні знання при реалізації конкретних завдань, зумовлених специфікою роботи фінансових підрозділів підприємств, організацій, установ. Курсова робота виконується студентами 3-го курсу денної та заочної форм навчання у відповідності із навчальним планом за спеціальністю. 1. ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ЩОДО ВИКОНАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИПерш ніж розпочинати виконувати курсову роботу, студент повинен ознайомитися з основними завданнями щодо її виконання: 1. Актуальність теми. Курсова робота може претендувати на той чи інший ступінь актуальності тільки тоді, коли її тема відповідає вивченню сучасних закономірностей функціонування фінансової системи держави, сфери фінансових відносин господарюючих суб’єктів та населення, а питання, що розкриваються в роботі, важливі для розуміння суті і структури діяльності державних фінансових органів, банків, страхових організацій, підприємств, їх економічних, організаційних, правових та інших сторін.2. Рівень теоретичного обґрунтування. Ця вимога означає, що студент повинен розкрити обрану тему курсової роботи на сучасному рівні розвитку фінансової науки, використовуючи такі підходи й наукові знання, що пояснюють різні явища і події з позицій сьогодення. Крім того, студент повинен достатньо повно розкрити основні поняття і терміни, що стосуються проблеми курсової роботи, включити у зміст матеріалу тільки об’єктивні факти і реальні практичні приклади. 3. Дослідницький характер. У курсовій роботі повинні міститись елементи дослідження: - опрацювання достатньої кількості сучасних вітчизняних і зарубіжних літературних та електронних джерел (нормативно-правової бази, підручників, навчальних посібників, монографій, довідників, енциклопедій, журнальних та газетних статей, статистичних щорічників, даних мережі Інтернет тощо); - систематизація та аналіз різних методів, поглядів і підходів та формування на цій основі власного бачення щодо вирішення зазначених у роботі проблемних питань; - порівняння теоретичних та практичних засад діяльності вітчизняних і зарубіжних державних фінансових органів, підприємницьких структур різних форм власності та галузей господарювання; розробка рекомендацій щодо їх покращення в Україні. 4. Грамотність оформлення. Це важлива вимога до якості курсової роботи. Робота повинна бути граматично та стилістично правильно написана. Для цього потрібно дотримуватись норм орфографії української мови та методичних рекомендацій щодо оформлення курсової роботи. Виконання зазначеної вимоги має на меті сформувати у студента культуру оформлення наукових праць, яка може знадобитись йому в подальшій професійній діяльності.2. ОСНОВНІ ЕТАПИ ПІДГОТОВКИ КУРСОВОЇ РОБОТИВиконання курсової роботи передбачає такі етапи: - ознайомлення з тематикою курсових робіт, вибір теми та її реєстрація на кафедрі; - добір літератури з обраної теми і початкове ознайомлення з нею; - складання плану курсової роботи та його затвердження науковим керівником; - вивчення літературних джерел, їх опрацювання, збір та аналіз цифрового матеріалу; - написання курсової роботи; - виконання розрахункової частини курсової роботи; - здача курсової роботи на кафедру та її реєстрація у лаборанта; - перевірка та рецензування курсової роботи науковим керівником; - захист курсової роботи. 1. Вибір теми. Курсова робота складається з двох частин: теоретичної та розрахункової. Тема теоретичної частини курсової роботи обирається студентом самостійно з числа передбачених тематикою курсових робіт (див. додаток А). Розрахункова частина роботи виконується з дисципліни «Фінанси підприємств» за відповідними варіантами. Наукові керівники курсових робіт призначаються і затверджуються на засіданні кафедри. План курсової роботи складається студентом і погоджується з керівником. 2. Добір та початкове ознайомлення з літературними джерелами. Приступаючи до виконання курсової роботи, студент повинен насамперед здійснити добір літератури. Літературними джерелами можуть бути підручники, навчальні посібники, монографії, журнальні та газетні статті, статистичні щорічники та довідники, ресурси мережі Інтернет. Необхідно також ознайомитись з нормативно-правовою базою, що регламентує досліджувану тему. 3. Складання плану курсової роботи. На початку підготовки курсової роботи студенту необхідно ознайомитися зі змістом наукових публікацій за добраною темою і скласти розгорнутий план із зазначенням основних розділів і підрозділів роботи, який потрібно узгодити з науковим керівником. План курсової роботи є відображенням її структури, під якою розуміється порядок компонування і взаємозв’язок окремих її частин. 4. Вивчення та опрацювання літературних джерел. Перед початком написання курсової роботи потрібно ретельно ознайомитись з навчальною та науковою літературою, опрацювати нормативно-правову базу з досліджуваної теми, скористатися матеріалами мережі Інтернет. При вивченні літературних джерел рекомендується вести робочі записи, що полегшує систематизацію та узагальнення матеріалів у відповідності з планом курсової роботи. Особливу увагу слід звернути на сучасну нормативно-правову базу, що регламентує досліджувану тему, виявити в ній прогалини та недоліки. Опрацювавши літературні джерела, слід приступати до написання теоретичної частини у відповідності із методичними рекомендаціями. 5. Написання курсової роботи. Матеріал роботи студент повинен викладати послідовно. Окремі частини курсової роботи повинні бути логічно пов’язані. Для цього необхідно приділити увагу сучасним теоретичним і методичним розробкам, провести аналіз сучасного стану об’єкта дослідження, визначити своє ставлення до дискусійних питань теми роботи. На основі аналізу статистичних та/або звітних даних, особистих вражень та узагальнень потрібно зробити відповідні висновки, зазначити наявні недоліки та запропонувати можливі шляхи їх подальшого вирішення. У процесі написання курсової роботи досліджувана тема повинна бути повністю розкрита. 6. Виконання розрахункової частин курсової роботи. Розрахункова частина курсової роботи виконується студентами за методичними рекомендаціями викладеними у розділі V. 7. Порядок подання курсової роботи на кафедру. Не пізніше ніж за 7 днів до захисту (за встановленим на кафедрі графіком) виконана і оформлена у відповідності з вимогами цих методичних рекомендацій курсова робота, подається студентом на кафедру для реєстрації. 8. Перевірка та рецензування курсової роботи науковим керівником. Зареєстрована на кафедрі курсова робота передається науковому керівнику для перевірки та рецензування (див. додаток Б). У рецензії науковий керівник дає її стислу характеристику, оцінює теоретичний рівень, глибину проведених досліджень, доцільність і обґрунтованість запропонованих рекомендацій, правильність виконання розрахункової частини, позитивні сторони та недоліки курсової роботи, якість і відповідність оформлення методичним рекомендаціям. Курсова робота оцінюється за 100-бальною шкалою. Попередня кількість балів (від 0 до 60) за виконану роботу обґрунтовується і виставляється керівником у рецензії і є підставою для допуску курсової роботи до захисту або повернення її на доопрацювання або не допуску до захисту. Робота допускається до захисту за наявності позитивної оцінки наукового керівника (35 і більше балів). Робота, оцінена в 34 і менше балів, повертається студентові для врахування зауважень керівника, виправлення помилок та належного оформлення. 9. Захист курсової роботи. Захист курсової роботи є обов’язковим елементом її виконання.Він має на меті визначити знання студентів з теоретичних питань та практичного матеріалу, пов’язаних з темою курсової роботи, перевірити самостійність виконання роботи. Захист курсової роботи відбувається перед комісією відповідної кафедри у встановлений графіком кафедри день. Під час захисту студент повинен викласти основні теоретичні положення роботи, отримані результати досліджень та проведених розрахунків, відповісти на додаткові запитання членів комісії кафедри. Підсумкову кількість балів за виконану курсову роботу виставляє комісія відповідної кафедри на основі балів наукового керівника та результатів захисту. Результати захисту оформляються відомістю про захист курсових робіт. 3. СТРУКТУРА ТА ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ1. Зміст курсової роботи повинен відповідати навчальним і робочим програмам з навчальних дисциплін «Фінанси» та «Фінанси підприємств», складеному і погодженому з керівником плану роботи та носити індивідуальний характер. Обов’язковими розділами курсової роботи повинні бути: - вступ, в якому коротко обґрунтовуються мотивація вибору теми, її актуальність на сучасному етапі розвитку економічних відносин в Україні, вказуються мета, предмет та об’єкт дослідження (фінансово-господарські явища, діяльність конкретних фінансових, податкових, контрольно-ревізійних органів та органів державної виконавчої влади, підприємств, організацій, установ, тощо), формулюються проблемні питання, які будуть досліджуватись у роботі; - основна частина роботи, яка містить загальну характеристику стану проблеми, що досліджується, основні теоретичні положення з обраної теми, аналітично-дослідницький та/або розрахунковий елемент і складається, як правило, з 3-х розділів. Деталізація розділів (кількість підрозділів) залежить від специфіки навчальної дисципліни, тематики дослідження та узгоджується з науковим керівником; - висновки, де стисло формулюються основні результати дослідження, узагальнюються рекомендації та пропозиції автора курсової роботи, які повинні бути конкретними і базуватися на аналізі теоретичного і практичного матеріалу; - список використаної літератури; - розрахункова частина курсової роботи. Для розкриття теми курсової роботи, необхідно використовувати цифрові та статистичні дані. Якість роботи підвищується з використанням у ній практичних даних банків, підприємств, установ, організацій, страхових компаній, фінансових, податкових, казначейських, контрольно-ревізійних органів. Цифровий матеріал повинен бути представлений у вигляді таблиць, схем, діаграм та графіків, які ілюструють викладені теоретичні положення і слугують базою обґрунтованих висновків і пропозицій. 2. Оформлення курсової роботи. Курсова робота виконується на окремих аркушах білого паперу формату А4. Титульна сторінка оформляється згідно встановленого взірця (див. додаток В). Текст повинен друкуватися на комп’ютері через 1,5 міжрядкових інтервали (розмір шрифту 14). Аркуш курсової роботи повинен мати поля: ліве - 25 мм, верхнє - 20, праве - 15, нижнє - 20 мм. Перед окремими частинами курсової роботи (розділами, параграфами) слід вказувати їх назви. Якщо при переході до нового розділу або параграфу після його назви на сторінці вміщається менше, ніж один абзац, то цей розділ або параграф слід починати з нової сторінки. Заголовки структурних частин роботи «ЗМІСТ», «ВСТУП», «РОЗДІЛ», «ВИСНОВКИ», «СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ», «ДОДАТКИ» друкуються великими літерами з вирівнюванням по середині напівжирним шрифтом. Заголовки підрозділів друкують маленькими літерами (крім першої великої) з вирівнюванням по ширині напівжирним шрифтом. Крапку в кінці заголовка не ставлять. Наприклад: РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ДОХОДІВ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ1.1. Склад та структура доходів місцевих бюджетівОбсяг курсової роботи повинен становити до 50 сторінок друкованого тексту (обсяг теоретичної частини - до 25 сторінок друкованого тексту, обсяг розрахункової частини до 20 сторінок друкованого тексту, вступ – 1,5-2 сторінки, висновки – до 2-3 сторінок). Сторінки повинні бути пронумеровані в правому верхньому куті, починаючи із сторінки, наступної за титульною, і мати поля для можливих зауважень керівника. При поданні ілюстративного матеріалу (таблиць, графіків, малюнків) необхідно вказувати їх вид, назву та присвоювати номер в межах розділу, у тому числі для формул. Номер таблиці повинен складатися з номера розділу і порядкового номера таблиці, між якими ставиться крапка. Наприклад: Таблиця 1.2 (друга таблиця першого розділу). Слово «Таблиця» та її номер вказують один раз праворуч над першою частиною таблиці. При переносі частини таблиці на інший аркуш (сторінку) слід писати: продовження табл. і вказати номер таблиці. Наприклад: Продовження табл. 1.2 Ілюстрації (графіки, схеми, діаграми, малюнки тощо) позначають словом «Рис.», нумеруючи послідовно в межах розділу за виключенням ілюстрацій, поданих у додатках. Номер ілюстрації повинен складатися з номера розділу і порядкового номера ілюстрації. Наприклад: Рис. 1.3. (третій рисунок першого розділу). Номер ілюстрації, її назва і пояснювальні підписи розміщують послідовно під ілюстрацією з вирівнюванням по середині. Номер формули потрібно брати в дужки і розташовувати справа від формули. Наприклад: А + В = С (2.1) Номер формули - в межах розділу. Посилання в тексті на використані літературні джерела слід зазначати порядковим номером за списком використаної літератури, виділеним двома квадратними дужками, наприклад: «у працях [1-7]», [2, с. 137]. В роботі не допускається скорочення окремих слів і термінів, окрім загальноприйнятих. В кінці роботи повинен бути наведений список використаних джерел, вимоги до якого подані у додатку Д. При виконанні розрахункової частини студент повинен розв’язати наскрізну розрахункову задачу за індивідуальним варіантом вихідних даних. Для отримання індивідуальних вихідних даних необхідно базовий варіант значень показників скорегувати на індивідуальний коефіцієнт студента (К), який визначається за формулою: де П – порядковий номер студента згідно наказу про тематику курсових робіт. Наприклад, порядковий номер студента 7, тоді (К) дорівнює 7 ´ 0,01 + 1 = 1,07. У процесі виконання ситуаційного завдання необхідно розрахувати показники фінансових результатів діяльності вказаного підприємства, проаналізувати його рентабельність, заповнити форми фінансової звітності. 4. ЗАХИСТ ТА КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ, ЇЇ ЗБЕРІГАННЯЗахист курсової роботи відбувається відповідно до розробленого на кафедрі графіку в присутності членів комісії, що створюється завідувачем кафедри із викладачів кафедри у складі трьох осіб. Графік захисту курсових робіт оприлюднюється за два тижні до дати захисту. Тези доповіді студент готує заздалегідь. Доповідь повинна бути змістовною і тривати 5-7 хвилин. У доповіді необхідно: - назвати тему курсової роботи, показати її актуальність та значущість; - сформулювати основну мету і завдання дослідження; - стисло розкрити зміст структури роботи; - доповісти про результати роботи, зроблені висновки і внесені пропозиції. Після доповіді студент відповідає на запитання викладачів. Під час захисту оцінюються: якість виконаної студентом курсової роботи, рівень знань і набутих навичок щодо висвітленої теми, вміння аналізувати практичну діяльність організацій, логічно і аргументовано викладати думки, відповідати на запитання, обґрунтовувати власну точку зору. Курсова робота, виконана відповідно до встановлених цими Методичними рекомендаціями вимог і своєчасно подана на кафедру для реєстрації та перевірки науковим керівником, оцінюється максимально в 100 балів: 0-60 балів виставляє науковий керівник у рецензії на курсову роботу, 0-40 балів – комісія перед якою студент захищає курсову роботу. Виконана курсова робота допускається до захисту за умови, що вона оцінена в 35 і більше балів. Науковий керівник після перевірки роботи повинен скласти на неї рецензію із зазначенням суми балів, з якою студент допускається до захисту курсової роботи перед комісією відповідної кафедри. Сума балів, яку виставляє науковий керівник у рецензії, включає в себе бали за належне виконання кожного елемента курсової роботи. Підсумкова оцінка якості виконання та захисту курсових робіт студентів здійснюється членами комісії на основі суми балів наукового керівника за виконану роботу та суми балів за захист курсової роботи перед комісією. Критерії оцінювання якості виконання та захисту курсових робіт наведені в таблиці 4.1. Підсумкова кількість балів за виконану і захищену курсову роботу виставляється на титульній сторінці роботи відповідно до шкали, наведеної у таблиці 4.2. Титульна сторінка підписується членами комісії. Таблиця 4.1 Критерії оцінювання курсової роботи
Після захисту курсові роботи здаються на кафедру, реєструються і зберігаються в навчальному закладі протягом 3-х років. Таблиця 4.2 Шкала оцінювання виконаної та захищеної студентом курсової роботи
5. ВИХІДНІ ДАНІ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИКОНАННЯ РОЗРАХУНКОВОЇ ЧАСТИНИ КУРСОВОЇ РОБОТИВИХІДНІ ДАНІ ДЛЯ РОЗРАХУНКОВОЇ ЧАСТИНИ Визначення фінансових результатів та оцінка ефективності господарської діяльності ПАТ «Стиль-М»Публічне акціонерне товариство «Стиль-М» займається виробництвом та реалізацією шкільної та дитячої спортивної форми. У попередньому році ПАТ «Стиль-М» отримало 4360700,20 (К) грн. доходу від реалізації продукції. Собівартість реалізованої продукції склала 3045437,60 (К) грн., адміністративні витрати – 155126,20 (К) грн., витрати на збут – 148770,10 (К) грн. Також були отримані відсотки за державними цінними паперами у розмірі 4325,00 (К) грн. У звітному році ціна реалізації одного комплекту дитячої спортивної форми склала 395,10 (К) грн., одного комплекту шкільної форми – 245,50 (К) грн. (ціна включає податок на додану вартість). Прямі витрати матеріалів на виробництво одиниці продукції представлені в таблиці 5.1 та таблиці 5.2. Таблиця 5.1 Прямі витрати матеріалів на виробництво спортивної форми
Таблиця 5.2 Прямі витрати матеріалів на виробництво шкільної форми
Штатний розпис працівників підприємства з розміром їх місячної заробітної плати представлені в таблиці 5.3. У таблиці 5.3 представлена основна заробітна плата працівників підприємства. Основні робітники (закрійник, швачка), допоміжні й обслуговуючі робітники (прасувальник, прибиральниця), а також працівники відділу збуту перебувають на погодинній оплаті. Підприємство працює в одну зміну. Тривалість робочого дня – 8 годин. У виробництві спортивної форми зайнято 10 швачок і 2 закрійники, у виробництві шкільної – 8 швачок і 2 закрійника. Одна швачка за один робочий день шиє 3 спортивні або 4 шкільні форми. У середньому кількість робочих днів на місяць – 23. Таблиця 5.3 Штатний розклад працівників підприємства
Додаткова заробітна плата для всіх категорій працівників становить 10% від основної. Нарахування на заробітну плату становлять 37,06% (відрахування в Пенсійний фонд, фонди соціального страхування). Вихідні дані для розрахунку зносу малоцінних та швидкозношуваних предметів та інвентарю (МШП) представлені в таблиці 5.4. Вихідні дані для розрахунку витрат на електроенергію для роботи машин і устаткування представлені в таблиці 5.5. При розрахунку витрат прийняти вартість 100 кіловат-годин електроенергії рівною 70,36 грн. Таблиця 5.4 Вихідні дані для розрахунку зносу МШП
Таблиця 5.5 Вихідні дані для розрахунку витрат на електроенергію для роботи машин
Амортизація машин і устаткування становить 9330,80 (К) грн. на рік. Витрати мастильних і обтиральних матеріалів, витрати на ремонт машин і цехові витрати – 106518,70 (К) грн. на рік. Витрати на утримання, амортизацію, ремонт основних фондів загальногосподарського призначення, витрати на зв'язок і охорону – 14024,10 (К) грн. на рік. Витрати на утримання, амортизацію, ремонт основних фондів, що використовуються для збуту продукції – 10306,70 (К) грн. на рік. Окрім діяльності з виробництва спортивної та шкільної форми, впродовж звітного року підприємство здійснило такі господарські операції: 1) реалізовано два види тканини, які не використовувались у виробництві: тканина 1 виду: ціна реалізації – 38,50 грн. за метр, ціна придбання – 42,30 грн. за метр, продано 200 метрів; тканина 2 виду: ціна реалізації – 28,80 грн. за метр, ціна придбання – 30,80 грн. за метр, продано 120 метрів; витрати на реалізацію тканини склали 10% від отриманої виручки від її продажу; 2) отримано штрафів від інших підприємств за порушення розрахунково-платіжної дисципліни – 4505,50 (К) грн.; 3) списана безнадійна дебіторська заборгованість – 19080,40 (К) грн.; 4) отримані дивіденди за акціями інших підприємств і відсотки за державними облігаціями, що належить ПАТ «Стиль-М», – 5300,00 (К) грн.; 5) реалізовано комп’ютер за 1800,00 грн., витрати на реалізацію склали 20% від виручки, балансова вартість машини – 1245,00 грн. Згідно з задекларованою політикою, чистий прибуток підприємства буде розподілений за напрямами: 1) виплата дивідендів – 30 %; 2) поповнення резервного капіталу – 5 %; 3) нерозподілений прибуток – 65 %. Показники пасиву балансу підприємства на початок і кінець звітного року представлені в таблиці 5.6. Таблиця 5.6 Пасив балансу ПАТ «Стиль-М», тис. грн.
На основі наведених вихідних даних необхідно: 1) визначити фінансові результати діяльності підприємства в попередньому й звітному році, заповнити форму № 2 (див. додаток Е); 2) розрахувати величину дивідендів, розмір поповнення резервного капіталу й нерозподілений прибуток звітного року; 3) визначити показники пасиву балансу підприємства на кінець звітного року; 4) оцінити ефективність діяльності підприємства в попередньому й звітному році, провести порівняльний аналіз. За результатами розрахунків зробити висновки щодо ефективності діяльності підприємства у звітному році.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИКОНАННЯ РОЗРАХУНКОВОЇ ЧАСТИНИ КУРСОВОЇ РОБОТИУ вихідних даних для виконання розрахункового завдання курсової роботи представлений базовий варіант. Студенти виконують розрахункове завдання за індивідуальними даними. Для отримання індивідуальних даних вихідні дані, виділені позначкою (К), необхідно помножити на коригуючий коефіцієнт, який визначається відповідно до індивідуального номера курсової роботи. Цифри індивідуального варіанта округляються до такого ж порядку, як у базовому варіанті за математичними правилами округлення. Показники, які розраховуються у відсотках, округляються до сотих. Розв’язання ситуаційного завдання курсової роботи необхідно оформляти в такий спосіб: опис етапу розв`язання завдання, подання формул розрахунків показників, розкриття економічного змісту показників, якщо необхідно – наведення самих розрахунків показників, представлення отриманих результатів у таблиці, якщо необхідно – формулювання висновків. Усі вихідні та розраховані показники повинні мати одиниці виміру. Рекомендується виконувати ситуаційне завдання курсової роботи наступним чином: 1. Визначити річний випуск спортивної та шкільної форми у натуральному виразі, використовуючи дані про чисельність та продуктивність праці швачок, а також фонду їх робочого часу. 2. Розрахувати дохід від реалізації спортивної та шкільної форми у звітному році, податок на додану вартість і чистий дохід. Результати розрахунків навести у формі таблиці 5.7. Дохід від реалізації продукції розраховується шляхом множення річного обсягу реалізованої продукції відповідного виду на відпускну ціну, яка включає податок на додану вартість, за формулою: де V – річний обсяг реалізованої продукції відповідного виду виробу, шт. Ц – відпускна ціна відповідного виду виробу, яка включає податок на додану вартість, грн./шт. Таблиця 5.7 Доходи від реалізації продукції ПАТ «Стиль-М»
Податок на додану вартість розраховується за формулою. Чистий дохід визначається як різниця доходу від реалізації продукції та податку на додану вартість за формулою. 3. Визначити величину прямих матеріальних витрат на виробництво одного комплекту спортивної та одного комплекту шкільної форми. Розрахувати річні витрати матеріалів на виробництво кожного виду продукції та знайти сукупний обсяг річних витрат на прямі матеріали та покупні вироби. Результати розрахунків навести у формі таблиці 5.8. Таблиця 5.8 Розрахунок витрат матеріалів на виробництво одного комплекту спортивної (шкільної) форми
Річні витрати матеріалів на окремий вид продукції підприємства розраховують за формулою: де – річні витрати матеріалів на виробництво і-го виду продукції, грн.; – величина прямих матеріальних витрат на одиницю і-того виду продукції підприємства, грн./шт.; – річний обсяг реалізованої продукції відповідного виду виробу, шт. Річні прямі матеріальні витрати на продукцію підприємства визначаються як сума річних матеріальних витрат на виробництво спортивної та шкільної форми. 4. Визначити витрати на оплату праці з відрахуваннями на соціальне страхування основних виробничих працівників, зайнятих у виробництві спортивної та шкільної форми окремо. Результати розрахунків навести у формі таблиці 5.9.1. Відрахування в Пенсійний фонд і у фонди соціального страхування нараховуються від суми основної і додаткової заробітної плати, виходячи з наступного: - відрахування до Пенсійного фонду України – 2%; - відрахування до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності – 1%; - відрахування до Фонду соціального страхування на випадок безробіття – 0,6%. Таблиця 5.9.1 Витрати на оплату праці основних працівників, зайнятих у виробництві спортивної (шкільної) форми
5. Визначити величину річних загальновиробничих витрат. До загальновиробничих витрат підприємства входять: - витрати на оплату праці і відрахування на соціальне страхування обслуговуючих і допоміжних працівників; - знос малоцінних і швидкозношуваних предметів та інвентарю; - амортизація машин і устаткування; - витрати енергії для роботи машин і устаткування; - витрати мастильних і обтиральних матеріалів, запчастин для ремонту устаткування, цехові витрати. 5.1. Для розрахунку витрат на оплату праці і відрахування на соціальне страхування обслуговуючих і допоміжних працівників слід використовувати форму таблиці 5.9.2. Таблиця 5.9.2 Витрати на оплату праці обслуговуючих і допоміжних працівників, зайнятих у виробництві спортивної (шкільної) форми
5.2. До малоцінних і швидкозношуваних предметів та інвентарю відносять предмети, вартість яких менше 500 грн. і термін служби не менше 1 року. Витрати на МШП та інвентар можна списувати в такий спосіб: - списання витрат відразу ж при придбанні (термін служби – 1 рік); - списання 50% у момент придбання, 50% у момент ліквідації (термін служби понад 1 рік). Для визначення річної величини зносу малоцінних і швидкозношуваних предметів та інвентарю слід використовувати таблицю 5.10 та таблицю 5.11. Таблиця 5.10 Розрахунок витрат на придбання МШП і інвентарю
При заповненні таблиці 11 необхідно самостійно вибрати метод списання витрат на знос МШП, виходячи з терміну їхньої служби. Загальна сума зносу розраховується залежно від методу списання витрат: - при списанні 50% вартості МШП у момент придбання, 50% у момент списання сума зносу визначається шляхом розподілу вартості МШП на 2; - якщо витрати списуються відразу при придбанні, тоді уся вартість МШП вважається зносом. Таблиця 5.11 Розрахунок обсягу зносу МШП та інвентарю
5.3. Для розрахунку річних витрат на електроенергію необхідно скористуватися вихідними даними, а отримані результати представити у формі таблиці 5.12. 5.4. Сума амортизаційних відрахувань машин і устаткування, зайнятих у виробництві продукції, витрат на мастильні та обтиральні матеріали, витрат на ремонт машин та цехові витрати наведені у вихідних даних. Таблиця 5.12 Розрахунок витрат на електроенергію для роботи машин і устаткування, зайнятих у виробництві продукції
5.5. Річні загальновиробничі витрати визначити як суму їх окремих елементів. 6. Визначити виробничу собівартість кожного виду реалізованої продукції, провести аналіз її структури. Результати розрахунків навести у формі таблиці 5.13. Для цього на основі раніше проведених розрахунків витрати на прямі матеріали та покупні вироби, основну, додаткову заробітну плату, відрахування на соціальне страхування працівників, зайнятих у виробничому процесі, потрібно внести у таблицю 5.13 за прямою належністю до відповідних видів продукції. Розрахована річна величина загальновиробничих витрат відноситься на весь випуск продукції. Для вибору бази розподілу загальновиробничих витрат підприємства між видами продукції слід врахувати, що загальновиробничі витрати будуть розподілені між видами продукції пропорційно величині прямих матеріальних витрат. Заробітна плата допоміжних працівників, зайнятих у виробництві продукції, розподіляється пропорційно вартісному вираженню обсягу виготовленої продукції за видами. Після розподілу річних загальновиробничих витрат за видами продукції, розрахувати виробничу собівартість спортивної та шкільної форми, а також виробничу собівартість усього випуску продукції. Питома вага кожної статті виробничих витрат визначається як відношення певної статті витрат на виробництво спортивної та шкільної форми до відповідної суми усіх виробничих витрат на певний вид продукції (підсумок таблиці 5.13). Проаналізувати структуру виробничої собівартості продукції підприємства. Таблиця 5.13 Розрахунок виробничої собівартості продукції підприємства
7. Визначити річні адміністративні витрати. Адміністративні витрати підприємства включають: витрати на оплату праці і відрахування на соціальне страхування директора і бухгалтера; витрати на утримання, амортизацію, ремонт основних фондів загальногосподарського призначення, витрати на зв'язок і охорону. 7.1. Визначити витрати на оплату праці і відрахування на соціальне страхування директора і бухгалтера, використавши форму таблиці 5.9.2 (результати розрахунків внести в таблицю 5.9.3). 7.2. Витрати на утримання, амортизацію, ремонт основних фондів загальногосподарського призначення, витрати на зв'язок і охорону наведені у вихідних даних. 7.3. Річні адміністративні витрати визначити як суму їх окремих елементів. 8. Визначити річні витрати на збут. Витрати на збут включають: - витрати на оплату праці і відрахування на соціальне страхування працівників, зайнятих збутом; - витрати на утримання, амортизацію, ремонт основних фондів, використовуваних для збуту продукції, витрати на рекламу. 8.1. Визначити витрати на оплату праці і відрахування на соціальне страхування працівників, зайнятих збутом, використавши форму таблиці 5.9.2 (результати розрахунків внести в таблицю 5.9.4). 8.2. Витрати на утримання, амортизацію, ремонт основних фондів, що використовуються для збуту продукції, витрати на рекламу наведені у вихідних даних. 8.3. Річні витрати на збут визначити як суму їх окремих елементів. 9. Визначити валовий прибуток від реалізації продукції за формулою: де – валовий прибуток, отриманий від реалізації продукції, тис. грн.; – виробнича собівартість реалізованої продукції, тис. грн. 10. Використовуючи перелік господарських операцій, які були проведені підприємством протягом року, визначити фінансові результати від звичайної діяльності (прибуток/збиток ) підприємства до оподаткування, розрахувати величину чистого прибутку. Порядок розрахунку фінансових результатів діяльності підприємства наведено у таблиці 5.14. З величини оподатковуваного прибутку розраховується податок на прибуток за ставкою 19%. Чистий прибуток підприємства визначається як різниця фінансових результатів від звичайної діяльності підприємства до оподаткування та нарахованої суми податку на прибуток. 11. За результатами проведених розрахунків заповнити розділ 1 Форми 2 «Звіт про фінансові результати». Особливу увагу слід звернути на те, що Форма № 2 заповнюється у тисячах гривень. Форма № 2 «Звіт про фінансові результати» представлена у додатку Е. Заповнену форму № 2 обов`язково додати до курсової роботи у вигляді додатку. 12. Розрахувати за аналогічним алгоритмом фінансові результати діяльності підприємства за попередній рік. Отримані показники також відобразити у 1 розділі Форми №2 «Звіт про фінансові результати». 13. Розподілити отриманий у звітному році чистий прибуток підприємства, враховуючи умови, наведені у вихідних даних. Для цього необхідно визначити величину прибутку, який підлягає сплаті власникам підприємства у вигляді дивідендів акціонерам, розмір поповнення резервного капіталу і суму нерозподіленого прибутку. Таблиця 5.14 Порядок розрахунку фінансових результатів підприємства
14. Заповнити агрегований пасив балансу ПАТ «Стиль-М» на кінець звітного періоду, використовуючи дані на початок періоду, що наведені у вихідних даних, та результати проведених розрахунків. Результати розрахунків представити у формі таблиці 5.15. 15. Проаналізувати динаміку зміни показників фінансових результатів підприємства за попередній та звітний роки за Формою № 2, використовуючи форму таблиці 5.16. За результатами аналізу зробити висновки. 16. Для аналізу ефективності виробничо-господарської діяльності підприємства розрахувати та проаналізувати показники рентабельності продукції та рентабельності капіталу. Ефективність виробництва та збуту продукції оцінюють за допомогою наступних показників: рентабельності продаж та рентабельності продукції: Таблиця 5.15 Агрегований пасив балансу ПАТ «Стиль-М», тис. грн.
Рентабельність продаж (коефіцієнт валової рентабельності реалізації) () показує, скільки копійок валового прибутку припадає на 1 грн. чистого доходу від реалізації продукції та розраховується за формулою. Коефіцієнт чистої рентабельності реалізації продукції () характеризує, скільки копійок чистого прибутку отримано підприємством на 1 грн. чистого доходу від реалізації продукції та розраховується за формулою. Коефіцієнт операційної рентабельності реалізації продукції () характеризує, скільки копійок прибутку від операційної діяльності припадає на 1 грн. чистого доходу від реалізації продукції та розраховується за формулою. Таблиця 5.16 Аналіз рівня та динаміки фінансових результатів ПАТ «Стиль-М»
Продовження таблиці 5.16
Коефіцієнт рентабельності реалізації за прибутком від реалізації () розраховується за формулою. Величина прибутку від реалізації продукції підприємства дорівнює валовому прибутку за вирахуванням адміністративних витрат та витрат на збут. Рентабельність виробництва продукції (коефіцієнт валової рентабельності операційних витрат) () показує, якою мірою співвідносяться між собою сума валового прибутку та величина собівартості реалізованої продукції, тобто характеризує рівень ефективності виробничих витрат підприємства. Для її визначення використовується формула. Коефіцієнт рентабельності операційних витрат () характеризує, скільки копійок прибутку від реалізації продукції отримано на 1 грн. постійних та змінних операційних витрат та розраховується за формулою. Повна собівартість продукції (величина постійних та змінних операційних витрат) дорівнює сумі собівартості реалізованої продукції, адміністративних витрат та витрат на збут. 16.1. Розрахунок показників рентабельності слід провести за окремими видами продукції та за загальним обсягом продукції в цілому за даними звітного та попереднього років. Результати розрахунків показників рентабельності виробництва та збуту продукції навести у формі таблиці 5.17 та таблиці 5.18. Проаналізувати зміни показників рентабельності за попередній та звітний роки. Зробити висновки щодо динаміки ефективності виробничої діяльності підприємства. 16.2. Розрахувати рентабельність власного капіталу, рентабельність інвестиційного капіталу та рентабельність усіх активів підприємства. Формули для розрахунків наступні. Таблиця 5.17 Аналіз показників рентабельності продаж і виробництва продукції ПАТ «Стиль-М»
Таблиця 5.18 Аналіз показників рентабельності продукції ПАТ «Стиль-М»
де – рентабельність усіх активів підприємства, %; – рентабельність власного капіталу, %; – рентабельність інвестованого капіталу, %; – чистий прибуток підприємства, тис. грн.; – середньорічна величина власного капіталу, тис. грн.; – середньорічна величина інвестиційного капіталу, тис. грн.; – середньорічна вартість активів підприємства, тис. грн. Середньорічна величина капіталу підприємства визначається як середньоарифметичне значення капіталу на початок та на кінець звітного періоду. Середньорічна величина інвестиційного капіталу підприємства визначається як середньоарифметичне значення інвестиційного капіталу на початок та на кінець звітного періоду. Інвестиційний капітал включає власний капітал та довгострокові позикові кошти. Середньорічна величина активів підприємства визначається як середньоарифметичне значення активів на початок та на кінець звітного періоду. Величина активів підприємства дорівнює величині його пасивів у балансі. Результати розрахунків представити у таблиці 5.19. Таблиця 5.19
Показники рентабельності капіталу ПАТ «Стиль-М»
Зробити висновки щодо наявності власних джерел фінансування діяльності даного підприємства.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ І РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИInternet cайти 1. Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг – www.dfp.gov.ua 2. Державна комісія з цінних паперів – www.ssmsc.gov.ua 3. Державна податкова служба України – www.sta.gov.ua 4. Державна служба статистики України – www. ukrstat.gov.ua 5. Контрольно-ревізійна служба України – www. dkrs.gov.ua 6. Міністерство фінансів України – www. minfin.gov.ua 7. Національний банк України – www. bank.gov.ua
ДОДАТКИДодаток А РЕКОМЕНДОВАНА ТЕМАТИКА ДЛЯ ТЕОРЕТИЧНОЇ ЧАСТИНИ КУРСОВОЇ РОБОТИ
Додаток Д ЗРАЗОК оформлення списку використаних джерел
Додаток Е Звіт про фінансові результати
I. ФІНАНСОВІ РЕЗУЛЬТАТИ
Продовження додатку Е
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |