Методичні вказівки та завдання для проведення індивідуальних занять з дисципліни Бухгалтерський облік, НУДПСУ
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИЗАТВЕРДЖУЮ Проректор з навчальної та методичної роботи __________М.М. Касьяненко «___»______________ 2013р.
Методичні вказівки та завдання для проведення індивідуальних занять з дисципліни Бухгалтерський облікдля підготовки бакалаврів в галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» за напрямом підготовки 6.030509 «Облік і аудит»
Ірпінь - 2013 Методичні вказівки та завдання для проведення індивідуальних занять з дисципліни «Бухгалтерський облік» складені на основі робочої навчальної програми курсу «Бухгалтерський облік», затвердженої в 2013 році.
РЕЦЕНЗІЯ на методичні вказівки та завдання для проведення індивідуальних занять з дисципліни «Бухгалтерський облік» спеціальності 6.050100 «Облік і аудит» для студентів денної та заочної форм навчання Розвиток системи бухгалтерського обліку визначається удосконаленням підготовки кадрів облікових спеціальностей. У комплексі інтегрованих проблем підготовки бакалаврів з обліку і аудиту важливе значення має освоєння студентами дисципліни «Бухгалтерський облік» як теоретичної бази спеціальності. Базуючись на законодавчих актах, інструкціях, положеннях, використовуючи практичний досвід дисципліна застосовує основні принципи ведення бухгалтерського обліку на промислових підприємствах. Тому, основною метою вивчення бухгалтерського обліку є засвоєння загальних питань щодо розкриття його суті й змісту, формування уявлень про бухгалтерський облік, форм і методів обліку, засвоєння навиків та вмінь, пов'язаних в систему бухгалтерського обліку з узагальненням та деталізацією інформації. Зміст методичних вказівок для проведення індивідуальних занять з дисципліни «Бухгалтерський облік» дає можливість формувати у майбутніх бакалаврів теоретичні навики. Результатом цього є можливість застосування ними даних знань на практиці. Методичні вказівки підготовлені згідно програми курсу та охоплюють 17 тем відповідно до лекційних занять. Методичними вказівками передбачено опрацювання індивідуальних завдань по кожній темі за варіантами, присвоєними викладачем всім студентам; підготовлення реферату згідно із запропонованим переліком тем на основі опрацьованої навчально-методичної та наукової літератури. Методичні вказівки та завдання для проведення індивідуальних занять з дисципліни «Бухгалтерський облік» рекомендуються для використання у навчальному процесі для підготовки бакалаврів зі спеціальності «Облік і аудит». ЗМІСТ
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Методичні вказівки для проведення індивідуальних занять з дисципліни «Бухгалтерський облік» для підготовки бакалаврів складено згідно з програмою курсу «Бухгалтерський облік» з метою закріплення теоретичних матеріалів та набуття практичних навичок студентами. Зміст індивідуальної роботи складається з вивчення основної та додаткової літератури, що рекомендована для більш глибокого засвоєння курсу, ознайомлення з нормативно-правовими та регулюючими документами з бухгалтерського обліку, постійного звернення до періодичнихвидань та інших засобів масової інформації по широкому колу питань, що містить в собі зміст дисципліни. Індивідуальна робота студентів складається з: - опрацювання індивідуальних завдань по кожній темі за варіантами, присвоєними викладачем всім студентам; - підготовлення реферату згідно із запропонованим переліком тем. Обсяг реферату повинен становити неменше 10 машинописних аркушів формату А4 та мати таку структуру: 1). Вступ повинен бути коротким за формою і змістовним. В ньому необхідно обґрунтувати актуальність теми, розкрити її значення, зробити короткий огляд досліджуваної проблеми в літературі, відмітити питання, які вимагають розв’язання, вибрати методологію дослідження. 2). Основна частина реферату повинна глибоко і всебічно розкрити сутність питання. Вона будується у відповідності до складеного плану, спрямована на розкриття теми. Важливо показати, які основні питання висвітлюються в економічній літературі, викласти різні точки зору і зробити їх аналіз. 3). Висновки повинні виходити з матеріалу, який аналізується, і бути конкретними. Вони показують, як розв’язані завдання і досягнута мета. 4). Список використаних літературних джерел. 5). Додатки – це допоміжний матеріал при необхідності. Результати виконаної індивідуальної роботи студента повинні бути зброшуровані по темах в окремій папці. Під часперевірки індивідуальних робіт викладач з'ясовує ступінь закріплення теоретичних знань, практичних навичок, самостійності виконання завдань студентами та виставляє бали.
МОДУЛЬ 1. ТЕОРІЯ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУТема 1. Господарський облік, його суть і характеристикаЗавдання 1. На підставі даних інвентаризаційного опису (табл.1.) за індивідуальними варіантами визначити і обґрунтувати склад активів, власного капіталу і зобов’язань підприємства. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7], [9], [12]. Додаткові: [4], [9], [16], [24], [35].
Тема 2. Предмет і метод бухгалтерського облікуЗавдання 1.Проаналізувати господарські операції (табл.2.) і визначити їх тип. Результати узагальнити у табл.5. На підставі даних інвентаризаційного опису (табл.1.) за індивідуальними варіантами скласти відомість групування активів підприємства та відомість групування складових власного капіталу і зобов’язань підприємства (дод. Б, В). Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [9], [45]. Додаткові: [4], [9], [16], [24], [31].
Тема 3. МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ ТА ЇХ ВИКОРИСТАННЯ НА ПІДПРИЄМСТВАХЗавдання 1. Проаналізувати господарські операції (табл.2.) і визначити їх тип. Результати узагальнити у табл.5. На підставі даних інвентаризаційного опису (табл.1.) за індивідуальними варіантами скласти відомість групування активів підприємства та відомість групування складових власного капіталу і зобов’язань підприємства (дод. Б, В). Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [9], [45]. Додаткові: [4], [9], [16], [24], [31].
Тема 4. Балансове узагальнення та бухгалтерський балансЗавдання 1. На підставі відомості групування активів та відомості групування капіталу та зобов’язань (дод. Б, В) скласти баланс (дод. Д). Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [9], [45], [47], [49]. Додаткові: [4], [9], [12], [13], [16], [17], [24], [31], [35].
Тема 5. Рахунки бухгалтерського обліку і подвійний записЗавдання 1. На підставі даних балансу (дод. Д) відкрити синтетичні рахунки бухгалтерського обліку (дод. Ж) і записати на них залишки (сальдо) на початок звітного періоду. Визначити суть кожної операції, наведеної в табл.2 і скласти журнал реєстрації господарських операцій (дод. З). Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [9], [47]. Додаткові: [4], [9], [16], [24], [35].
Тема 6. Оцінювання і калькуляція в системі бухгалтерського облікуЗавдання 1. Відобразити господарські операції на схемах рахунках бухгалтерського обліку методом подвійного запису (дод.Ж). Визначити сальдо на кінець звітного періоду. Скласти калькуляцію готової продукції (дод М 1.) Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [9], [45], [47], [49]. Додаткові: [3], [4], [9], [12], [13], [16], [17], [24], [31], [35].
Тема 7. документація, інвентаризаціяЗавдання 1. Скласти наказ на проведення інвентаризації, інвентарний опис та порівняльну відомість. Скласти протокол проведенні інвентаризації і відобразити результати її на рахунках обліку. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [9], [45], [47], [49]. Додаткові: [3], [4], [9], [12], [13], [16], [17], [24], [31], [35].
Тема 8. облікові регістри, техніка, Форми та організація на підприємствах облікуЗавдання 1. На підставі даних записів на синтетичних рахунках (дод. Ж) скласти оборотну відомість за синтетичними рахунками (дод. С); обрахувати підсумки залишків на початок і кінець місяця, а також суми обороту за дебетом і кредитом; звернути увагу на три пари рівностей: підсумок сальдо на початок; підсумки оборотів; тотожність кінцевих підсумків. Провести звірку даних між оборотними відомостями за синтетичними та аналітичними рахунками (дод. П, Р). На підставі журналу реєстрації господарських операцій (дод. З) заповнити шахову оборотну відомість (дод. Т). Провести звірку даних шахової та оборотної відомостей та встановити узгодженість показників На підставі даних оборотної відомості із синтетичних рахунків скласти баланс на кінець звітного періоду ф. 1 «Баланс». Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [9], [45], [47], [49] Додаткові: [3], [4], [9], [12], [17], [24], [31], [35].
МОДУЛЬ 2. ОБЛІК АКТИВІВ, ВЛАСНОГО КАПІТАЛУ ТА ЗОБОВ’ЯЗАНЬТЕМА 9. ОБЛІК ОСНОВНИХ ЗАСОБІВТА НЕМАТЕРІАЛЬНИХ АКТИВІВЗавдання 1. За даними індивідуальних завдань відобразити на рахунках обліку операції щодо руху основних засобів. Розрахувати амортизацію основних засобів за різними методами та порівняти результати. Скласти інвентаризаційний опис основних засобів, скласти порівняльну відомість, відобразити в обліку результати інвентаризації. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [16], [21], [28], [29], [30], [35], [37], [39], [44], [45], [46], [47]. Додаткові: [2], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 10. ОБЛІК ЗАПАСІВЗавдання 1. За індивідуальними даними скласти картки складського обліку, відобразити в низ надходження та вибуття запасів, а також визначити залишок. Відобразити господарські операції на рахунках обліку. Скласти відомість 5.1. Розрахувати суму вибулих запасів за різними методами та порівняти результати. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [16], [23], [25], [30], [37], [45], [46], [47] Додаткові: [2], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 11. ОБЛІК ГРОШОВИХ КОШТІВ ТА ДЕБІТОРСЬКОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ ТА ФІНАНСОВИХ ІНВЕСТИЦІЙЗавдання 1. За індивідуальними завданнями відобразити операції за розрахунками з дебіторами, скласти аналітичні відомості. Розрахувати суму резерву сумнівних боргів за різними методами і порівняти результати. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів 1. Особливості обліку грошових коштів в іноземній валюті. 2. Характеристика різних форм розрахунків (платіжні доручення, акредитиви, платіжні вимоги, платіжні вимоги-доручення, електронні системи типу «клієнт-банк»). 3. Облік розрахунків по відшкодуванню матеріального збитку. 4. Облік готівки і контроль за дотриманням касової дисципліни. 5. Облік фінансових інвестицій та принципи їх оцінки. 6. Облік цінних паперів. Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [16], [24], [28], [34], [45], [47] Додаткові: [2], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 12. ОБЛІК ВЛАСНОГО КАПІТАЛУЗавдання 1. Скласти бухгалтерські проводки по обліку додаткового, резервного капіталу, цільового фінансування і цільових надходжень. За даними завдання заповнити журнал № 7. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів
Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [16], [26], [27], [29], [30], [38], [45] Додаткові: [2], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 13. ОБЛІК ЗОБОВ’ЯЗАНЬЗавдання 1. За наведеним завданням визначити суму забезпечень виплат відпусток, скласти бухгалтерські записи по нарахуванню забезпечень виплат відпусток та нарахування відпускних за рахунок резерву. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів 1. Облік розрахунків і контроль за дотриманням розрахункової дисципліни. 2. Умови та форми кредитування банками підприємств. Види кредитів та їх облік. Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [16], [25], [28], [31], [33], [34], [44], [45] Додаткові: [2], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 13. ОБЛІК ПРАЦІ, ЇЇ ОПЛАТИ ТА СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ ПЕРСОНАЛУ Завдання 1. Виконати вправи. За розрахованими даними скласти розрахунково-платіжну відомість. Відобразити нарахування на фонд оплати праці працівників і скласти бухгалтерські записи. Вправа 1. Згідно табеля обліку робочого часу інженеру було надано 3 дні на виконання громадських обов’язків, на що є підтверджувальні документи. Заробітна плата за два попередніх місяці складає: - основна заробітна плата - 1340 грн.; - допомога по тимчасовій непрацездатності - 109,20 грн.; - премія за результатами роботи за рік - 300 грн.; - кількість робочих днів за попередні місяці - 44. Посадовий оклад інженера 600 грн., у місяці разом 23 робочих дні. Необхідно: Провести необхідні утримання із нарахованої заробітної плати і вказати бухгалтерські записи. Вправа 2. Нарахувати заробітну плату директору підприємства, якщо відомо, що він був у відпустці 24 календарних дні і працював у звітному місяці 4 дні. Посадовий оклад директора 750 грн. Загальна кількість робочих днів за місяць 23 дні. Заробітна плата за 12 попередніх місяців: - основна заробітна плата – 4800 грн.; - додаткова заробітна плата – 500 грн.; - винагорода за вислугу років – 600 грн. Необхідно: Провести утримання і вказати бухгалтерські проводки Вправа 3. Нарахувати заробітну плату робітнику-відряднику, якщо за лютий місяць він виготовив 1300 деталей за відрядною розцінкою 3,18 грн. Відомо також, що робітник працював в нічний час - 8 год. Норма часу на виготовлення одної деталі - 7,4 хв. Необхідно: Провести утримання із нарахованої заробітної плати і вказати кореспонденцію рахунків. Вправа 4. Нарахувати суму по лікарняному листку на підставі наведених даних: оклад 600 грн.; дні хвороби (робочі) – 10 днів; загальний стаж роботи – 7 років; сума заробітної плати за шість попередніх місяці –2800 грн.; кількість робочих днів за попередні місяці - 130. Необхідно: Провести утримання із заробітної плати і вказати бухгалтерські проводки. Вправа 5. Розрахувати суму заробітної плати електрику Бондаренко Л.П., якщо погодинна тарифна ставка – 6 грн 40 коп Відпрацьовано в березні 260 годин, в тому числі понад норму: 1 день – 2 год., 3 дні – по 4 год., святкові – 1 день (8 годин) Необхідно: 1. Провести необхідні утримання із заробітної плати. 2. Скласти бухгалтерські проводки по нарахуванню заробітної плати та утримань з неї. Вправа 6. Розрахувати суму відпускних працівнику допоміжного виробництва, якщо відомо, що термін відпустки 24 календарних дні. Заробітна плата за останні 12 місяців: - основна заробітна плата - 9030 грн.; - додаткова заробітна плата - 470 грн.; - допомога по тимчасовій непрацездатності - 110 грн.; - виплата за виконання одноразових доручень - 50 грн. Необхідно: Вказати рахункові формули по нарахуванню відпускних і провести необхідні утримання. Вправа 7. Касир підприємства хворіла у березні 4 робочих дні. Загальна кількість робочих днів у березні - 21. Посадовий оклад касира - 950 грн. Заробітна плата за шість попередніх місяця складає 2440 грн. Кількість робочих днів - 124. Стаж роботи - 8 років і 5 місяців. Необхідно: Нарахувати заробітну плату за березень місяць, провести утримання із заробітної плати і вказати рахункові формули. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів 1. Облік праці та її оплати. 2. Форми та системи оплати праці. 3. Облік використання робочого часу. Облік виробітку. 4. Види відпусток, тривалість та облік їх оплати. Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [16], [25], [28], [31], [33], [34], [44], [45] Додаткові: [2], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 15. ОБЛІК ВИТРАТ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВАЗавдання 1. За наведеними даними індивідуального завдання визначити виробничу собівартість готової продукції, розподілити загально виробничі витрати. Скласти розрахунки адміністративних витрат, витрат на збут. Відобразити витрати діяльності та скласти бухгалтерські записи по списанню на рахунок 79 «Фінансовий результат». Скласти журнал 5. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів 1. Обліку витрат діяльності за елементами. 2. Організація обліку витрат на виробництві в умовах нормативного методу. 3. Особливості обліку витрат допоміжних виробництв. 4. Зведений облік витрат виробництва та калькулювання собівартості продукції. 5. Облік браку. Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [17], [30], [38], [44], [45], [46], [47] Додаткові: [1], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 16. ОБЛІК ДОХОДІВ І ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВЗавдання 1. Визначити суму доходів від участі в капіталі, фінансових доходів та інших доходів, які виникають у процесі звичайної діяльності, але не пов’язані з операційною та фінансовою діяльністю підприємства. Скласти журнал господарських операцій і на його підставі заповнити журнал 6. Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів 1. Визначення доходів і витрат. 2. Порядок визначення прибутку (збитку) за звітний період. 3. Облік фінансових результатів діяльності підприємства. 4. Облік розподілу прибутку. Літературні джерела Основні: [1], [2], [3], [4], [6], [7], [8], [9], [11], [13], [14], [17], [26], [29], [44], [45], [46], [47] Додаткові: [2], [4], [6], [7], [9], [10], [11], [12], [15], [26], [27].
ТЕМА 17. ФІНАНСОВА ЗВІТНІСТЬЗавдання 1. За даними індивідуальної роботи скласти оборотно-сальдову відомість, шахову відомість, скласти Баланс (Ф.1) і Звіт про фінансові результати (Ф.2). Завдання 2. Опрацювати навчально-методичну та наукову літературу і рекомендовано підготувати реферат згідно із запропонованим переліком тем. Тематика рефератів 1. Порядок відкриття та ведення Головної книги. 2. Підготовка облікових даних для складання звітності. 3. Значення бухгалтерської звітності та її практичне застосування. 4. Організація роботи апарату бухгалтерії зі складання фінансової звітності. 5. Порядок заповнення форм звітності та узгодження показників різних форм. 6. Методика складання звітності 7. Реформація балансу. Літературні джерела Основні: [3], [5], [10], [11], [15], [16], [17], [18], [19], [20], [36], [40], [42], [43], [45] Додаткові: [6], [11], [15], [26].
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИОсновна література:
Додаткова література:
НАВЧАЛЬНИЙ МАТЕРІАЛ Таблиця 1Інвентаризаційний опис господарських засобів фабрики «Ластівка» на 1.01.20__р.
Продовження таблиці 1
Таблиця 2 Перелік господарських операцій фабрики «Ластівка» за січень 20__р.
Продовження таблиці 2
Продовження таблиці 2
Продовження таблиці 2
Таблиця 3 Відомість залишку по рахунку № 201« Сировина та матеріали» на 1.01. 20_р.
Таблиця 4 Відомість залишків по рахунку № 631«Розрахунки з вітчизняними постачальниками та підрядниками» на 1.01.20__р.
Додаток Б Відомість групування активів на 01.01.20__ р.
Додаток В Відомість групування складових власного капіталу та зобов’язань на 01.09.20___ року
Додаток Д Додаток 1 до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»
Баланс (Звіт про фінансовий стан) на ____________ 20__ р.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИОсновна література:
Додаткова література:
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |