Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 2103 Проблемна ситуація до тем Конкурентоспроможність товару, Оптимізація факторів міжнародної конкурентоспроможності підприємства, Оцінка МКП, Стратегії МКП, Управління МКП

Проблемна ситуація до тем Конкурентоспроможність товару, Оптимізація факторів міжнародної конкурентоспроможності підприємства, Оцінка МКП, Стратегії МКП, Управління МКП

« Назад

Проблемна ситуація до тем №2-7

“Конкурентоспроможність товару”, “Оптимізація факторів міжнародної конкурентоспроможності підприємства (МКП)”, “Оцінка МКП”, “Стратегії МКП”, “Управління МКП”, “Галузеві та секторальні імперативи формування конкурентних переваг суб’єктів МЕВ”

  

І. ВИХІДНІ ДАНІ

Компанія “Євроресурс Корп.” займається виробництвом модифікатору для бетону поліфункціональної дії «Геокон G». На відміну від існуючих імпортних аналогів, що покращують один або декілька параметри бетонної суміші, модифікатори «Геокон G» здійснюють комплексний вплив, тобто поліпшують всі параметри (міцність, безусадочність, легкоукладаємість, проникність). Застосування модифікаторів “Геокон G” дозволяє одержувати характеристики бетонів по міцності на стиск і розтягання, водонепроникності, морозостійкості не гірші, ніж із застосуванням імпортних дорогих домішок, але з яскраво вираженими низькими деформаціями усадки. В теперішній час модифікатори застосовують для одержання бетонів у монолітному будівництві. Таким чином, застосування модифікаторів “Геокон G” відкриває шлях до бетонів з високими експлуатаційними властивостями для будівництва висотних будинків, мостів, доріг, аеродромів, підземних тунелів, резервуарів і басейнів, річкових і морських споруд.

Виробництво модифікаторів для бетону являє собою один з найбільш динамічно зростаючих секторів ринку сухих будівельних сумішей (СБС): у натуральному виразі місткість ринку модифікаторів бетону України склала 32,45 тис.т у 2009 році та 35,7 тис.т – у 2010 році. У вартісному виразі ці показники склали 13,5 та 16 млн. дол. США відповідно. При цьому за рік ринок зріс приблизно на 18,5 %. Оператори ринку впевнені, що його обсяги в подальшому будуть рости. Головним стимулюючим фактором стає пожвавлення капітального будівництва та реконструкції.

 

ІІ. ХАРАКТЕРИСТИКА РИНКУ СУХИХ БУДІВЕЛЬНИХ СУМІШЕЙ (СБС)

Таблиця 1
Асортимент продукції СБС
Продукція

Характеристика

Сухі будівельні суміші

Складні будівельні розчини (штукатурки, шпаклівки, клеї тощо), які перевозять у сухому вигляді та розчиняють у воді безпосередньо перед застосуванням

Полімерні в’яжучі

Органічні речовини, які зміцнюють будівельний матеріал під час затвердіння

Мінеральні в’яжучі

Традиційні неорганічні будівельні суміші (цемент, гіпс)

Наповнювачі

Речовини, які складають основний об’єм будівельної суміші (пісок, глина)

Модифікатори

Спеціальні інгредієнти, які корегують виробничі та споживчі властивості продукту

Таблиця 2
Обсяг ринку СБС

 

І півріччя 2011р.

І півріччя 2012р.

Обсяг, млн. т

0,6

0,7

Обсяг (у роздрібних цінах), млн. дол. США

120

160

Ключові тенденції розвитку ринку СБС у 2011-І півріччі 2012р.

  1. Якщо протягом 2009-2010рр. ринок СБС динамічно зростав (в середньому його обсяг збільшувався на 25-30% щорічно), то у зв’язку зі світовою фінансовою кризою та стагнацією на будівельному ринку України (“замороження” великих будівельних проектів) темпи його зростання у І півріччі 2012р. у порівнянні з аналогічним періодом 2011р. зменшились на 10-15% та у підсумку склали 15%.

  2. Згідно даних Держкомстату обсяги виробництва СБС в Україні мають таку динаміку:

Таблиця 3

Обсяги виробництва СБС, млн. тонн

2009р.

2010р.

Приріст, %

І півріччя 2011р.

І півріччя 2012р.

Приріст, %

2,2

2,5

???

1,06

1,14

???

Примітка: визначити приріст.

  1. Незважаючи на загальну погіршення кон’юнктури на ринку СБС окремі компанії збільшують обсяги продаж на 30-45% (“Кнауф”, “Фольмагаут-Полимин”). Експерти пояснюють дану ситуацію можливим частковим перерозподілом ринку, а саме: крупні гравці поступово витісняють середні та дрібні компанії.

  2. Фіксуються зміни у збутовій політиці ключових виробників СБС, зокрема, перехід від реалізації продукції через дистрибуційну мережу до просування товару шляхом продажу через мережу власних представництв та вроздріб.

  3. Спостерігається підвищення загального рівня “будівельної культури”, що проявляється у більш широкому використанні новітніх матеріалів та інноваційних будівельних технологій.

  4. На ринку будівництва житлових комплексів та промислової нерухомості домінують зарубіжні девелоперські компанії.

  5. Незважаючи на зменшення обсягів продаж на ринку СБС окремі компанії інвестують значну частину прибутків у розширення виробничих потужностей (ООО “Фомальгаут-Полимин” завершує будівництво у м. Цюрупинську, де вже функціонує завод “Хенкель Баутехнік”, ООО “Полирем” планує розпочати будівництво власного заводу у м. Запоріжжя). 

Таблиця 4

Товарна структура ринку СБС

Види СБС

2011р.,%

2012р.,%

Клей

40

39

Гіпсові шпаклівки

23

21

Суміші для обладнання полів

10

11

Гіпсові штукатурки

10

9

Фасадні матеріали

6

7

Ґрунтовки

4

4

Спеціальні інгредієнти (модифікатори)

2

2

Інші

5

7

 

ІІІ. ХАРАКТЕРИСТИКА КОНКУРЕНЦІЇ НА РИНКУ СБС

Таблиця 5

Ключові гравці на ринку СБС

Компанія

Ринкова частка у 2011р, %.

Ринкова частка у 2012, %

ООО “Хенкель Баутехнік (Україна)”

38

38

ООО “Фомальгаут-Полімін”

18

19

Компанія “Кнауф”

15

16

ООО “Полірем” (ТМ “Полірем”)

5

4

ООО “Артіль” (ТМ “Артісан”)

5

3

ООО “Фабрика будівельних сумішей “Будмайстер” (ТМБудмайстер”)

5

6

НПП “Геліос” (ТМ “Ферозит”)

3

3

Інші

11

11

Особливості конкуренції на ринку СБС у сегменті модифікаторів бетону

Безпосередніми конкурентами ЗАТ ”Євроресурс Корп” у сегменті модифікаторів бетону на ринку СБС є наступні компанії: Мареі (Італія), Sika (Швейцарія), Degussa (Німеччина), Isomat (Греція), Поліпласт, Мастер Бетон, Гідромон, Бенотех, Досма, СТК-Стандарт, Форт (Росія), Будіндустрія ЛТД (Україна). 

Таблиця 6

Ринкові частки та обсяги реалізації компаній у сегменті модифікаторів бетону

Ранг за обсягом рин­кової частки у 2012 р.

Підприємство

Ринкові частки, %

Обсяг реалізації, тис. дол. США

2011

2012

2011

2012

?

Terra Mapei

?

?

3078

3232

?

Sika

?

?

2767,5

2880

?

Будіндустрія ЛТД

?

?

580,5

1056

?

Мастер Бетон

?

?

2538

3136

?

Поліпласт

?

?

1417,5

1776

?

Євроресурс Корп.

?

?

162

560

?

Degussa

?

?

432

528

?

Іsomat

?

?

337,5

432

?

Гідромон

?

?

486

608

?

Бенотех

?

?

513

656

?

Досма

?

?

405

448

?

СКТ - Стандарт

?

?

459

288

?

Форт

?

?

324

400

--------

Загалом

?

?

?

?

Примітка:

  1. Визначте ринкові частки та загальний обсяг реалізації продукції по рокам.
  2. Проранжуйте підприємства за обсягом ринкової частки у 2012 році  

Компанія ЗАТ “Євроресурс Корп” на ринку модифікаторів бетону відноситься до тієї групи компаній, що мають середні розміри та пропонують широкий асортимент будівельної хімії. Порівняно невеликі розміри та достатній обсяг капіталу роблять такі компанії гнучкими у своїй політиці та дозволяють їм швидко реагувати на потреби тинку та вдосконалювати свою продукцію. Їх сукупна частка ринку становить 27,7%. У цю групу також увійшли компанії Будіндустрія ЛТД, Поліпласт, Isomat та Гідромон. 

Конкурентні переваги компанії ЗАТ “Євроресурс Корп”

  • має унікальну технологію виробництва модифікаторів поліфункціональної дії, що комплексно покращують властивості бетонів;

  • порівняно низька ціна продукції;

  • позитивний імідж компанії, який базується, насамперед, на основі позитивних відгуків щодо якості продукції ЗАТ “Євроресурс” таких замовників як: Криворіжсталь, Рівненська АЕС, Чорнобильська АЕС, Київський метрополітен;

  • здійснення НДДКР;

  • постійне вдосконалення та розширення асортименту продукції;

  • освоєння нових сфер використання продукції;

  • модернізовані виробничі потужності та оновлене устаткування;

  • гнучка система знижок;

  • консультування та післяпродажне обслуговування клієнтів. 

Дослідження провідних гравців ринку дозволило визначити такі конкурентні переваги основних конкурентів ЗАТ ”Євроресурс Корп”.

Основними конкурентними перевагами компанії Sika є:

  • значна економія на масштабі виробництва;

  • міжнародна репутація виробника високоякісної продукції;

  • широка мережа дилерів, представництв та дочірніх підприємств;

  • адаптація програми охорони оточуючого середовища у хімічній промисловості для включення всіх аспектів, пов’язаних з екологією, у всі сфери діяльності;

  • постійне доповнення номенклатури продукції;

  • адаптованість продукції до місцевих умов;

  • фундаментальні дослідження в області гідратації цементу і механізму дії домішок для розробки нових матеріалів і систем;

  • інтенсивне навчання спеціалістів на місцях;

  • стратегічні альянси з третіми сторонами.

Основними конкурентними перевагами компанії Mapei є:

  • передові наукові дослідження, спрямовані на створення, технічне обслуговування та універсалізацію продукції;

  • імідж компанії Mapei – виробника хімікатів для будівельних робіт, що підвищують естетику, комфорт і безпеку середовища, в якому ми живемо. Матеріали Mapei можуть стати джерелом натхнення архітекторів і проектувальників, допомагаючи їм створювати кращі і безпечніші споруди;

  • високоякісне після продажне обслуговування клієнтів;

  • надання технічних і консультаційних послуг;

  • наукові дослідження і розробки. Компанія інвестує 5% від обороту у проектно-конструкторські розробки, 12% співробітників компанії зайняті розробкою нових видів продукції. Мареі співробітничає з найважливішими університетами світу. В компанії існує 7 лабораторій НДДКР;

  • велика відеотека для демонстрації застосування продукції.

Основними конкурентними перевагами компанії Поліпласт є:

  • велика потужність всіх заводів, що входять у склад компанії;

  • наявність модернізованих лабораторій;

  • розгалужена мережа торгових представництв по всій території країн СНД, оптимізований процес розповсюдження продукції у регіонах;

  • індивідуальний підхід до кожного споживача;

  • тісна взаємодія з різними науковими закладами у галузі зниження рівня забруднення оточуючого середовища;

  • нова система найменування продукції, яка дозволяє споживачу обрати найбільш підходящий для себе продукт як за характеристиками, так і за ціною.

Основними конкурентними перевагами компанії Degussa є:

  • оперативність виконання замовлень;

  • міцні багаторічні корпоративні зв’язки;

  • гнучкість виробництва;

  • безпосередня робота з клієнтами.

Основними конкурентними перевагами компанії Мастер Бетон є:

  • висококваліфіковані спеціалісти, що мають великий досвід наукової і практичної роботи в сфері будівництва і виробництва будівельних матеріалів;

  • співробітництво з науковими, проектними і виробничими організаціями.

Основними конкурентними перевагами компанії Будіндустрія ЛТД є:

  • інновації існуючої і розробка нової продукції;

  • постійний розвиток виробничої бази;

  • власна дослідно-експериментальна база і незалежна дослідна лабораторія;

  • повний технологічний сервіс протягом всього часу співробітництва підприємства з замовником, включаючи введення домішки у виробництво бетону;

  • система управління якістю продукції у відповідності з ISO 9001:2000. 

На основі системного аналізу конкурентних переваг ключових компаній – виробників модифікаторів бетону було здійснено оцінку їхнього конкурентного потенціалу за 2005-2006рр. (на основі анкетування топ-менеджерів за 6-ти бальною шкалою було оцінено такі показники конкурентоспроможності компаній як: виробничий, ресурсний, фінансовий, управлінський, науково-технічний, маркетинговий, кадровий потенціали та рівень розвитку торговельної мережі). Отримані результати наведені у Додатку 1.

 

ІV. ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОДУКЦІЇ КОМПАНІЙ У СЕГМЕНТІ МОДИФІКАТОРІВ БЕТОНУ НА РИНКУ СБС

У таблиці 7 наведені основні характеристики бетону, отриманого за умови внесення різних модифікаторів, а саме: міцність на стиснення на 1, 3 та 28 добу, рухливість та водостійкість, а також ціни товарів.

 

V. ХАРАКТЕРИСТИКА СПОЖИВАЧІВ

Відомо, що більше половини обсягу бетонної суміші, що випускається розгалуженою мережею бетонних заводів, витрачається для виготовлення монолітних бетонних і залізобетонних конструкцій.

ЗАТ «Євроресурс Корп» успішно співробітничає з найбільшими залізобетонними заводами й будівельними організаціями. Окремою групою споживачів є компанії по виробництву сухих будівельних сумішей, які випускають свою продукцію на основі модифікаторів бетону марки "ГЕОКОН".   

Різні можливості бетонів і розчинів з модифікаторами "Геокон G" використовуються дуже широко. Так, завод "Будіндустрія" за замовленням корпорації "Київпідзембуд" виготовляє труби різного діаметра, активно співпрацює з Рівненською та Чорнобильською АЕС.

 

VІ. ХАРАКТЕРИСТИКА ПОСТАЧАЛЬНИКІВ

У підприємства склалися міцні довгострокові відносини з постачальниками сировини та матеріалів для виробництва продукції. До того ж близько 50% компонентів, що застосовуються у виробництві, фірма виробляє сама на обладнанні, розробленому спеціалістами ДП “Грінмаш”, що входить в корпорацію Євроресурс. Основним постачальником метакаоліну (найголовнішого компоненту модифікаторів бетону) є Глуховецький каоліновий завод. ЗАТ "Евроресурс Корп" декілька років назад володіло контрольним пакетом акцій цього підприємства. Тому з ним налагоджені міцні зв’язки.

 

I. ФІНАНСОВА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ КОМПАНІЇ ЗАТ «ЄВРОРЕСУРС КОРП.»

У Додатку 2 наведені основні показники фінансового стану підприємства.

ЗАВДАННЯ 

  1. Чи вірним є твердження, що “Євроресурс Корп” на ринку модифікаторів бетону відноситься до тієї групи компаній, що мають середні розміри та пропонують широкий асортимент будівельної хімії”? 

  2. Визначте тип ринку СБС, а також сегменту модифікаторів бетону. Відповідь обґрунтуйте. 

  3. Яким є ринок СБС та, зокрема, модифікаторів бетону: зростаючим, стагнуючим, таким, що скорочується? Які дані про це свідчать? 

  4. Які компанії мали найвищі темпи приросту ринкових часток за період 2011-2012рр. на ринку СБС та 2009-2010рр. у сегменті модифікаторів бетону?

Приріст та темп приросту ринкових часток компаній

Підприємство

Абсолютний приріст ринкової частки підприємства, ΔS (%)

Коефіцієнт приросту ринкової частки, Ts

Terra Mapei

 

 

Sika

 

 

Будіндустрія ЛТД

 

 

Мастер Бетон

 

 

Поліпласт

 

 

Євроресурс Корп.

 

 

Degussa

 

 

Іsomat

 

 

Гідромон

 

 

Бенотех

 

 

Досма

 

 

СКТ - Стандарт

 

 

Форт

 

 

Визначте річний темп приросту ринку (Tt)=??? 
  1. Які ключові чинники сприяли ∕ перешкоджали розвитку ринку СБС протягом 2009-2012рр.? 

  2. Чи є поліфункціональність модифікатору бетону вагомою конкурентною перевагою компаній, які функціонують на ринку СБС на сучасному етапі його розвитку? 

  3. Здійсніть оцінку конкурентоспроможності продукції компаній, які оперують на ринку СБС у сегменті модифікаторів бетону (тобто, інтегральний показник конкурентоспроможності товару) та зробіть власні висновки.

  4. Побудуйте на основі Додатку 1 багатокутники конкурентоспроможності компаній, які виробляють модифікатори бетону. 

  5. Визначте на основі Додатку 1 рейтинг конкурентоспроможності компаній, які виробляють модифікатори бетону. 

  6. Заповніть таблицю та розрахуйте коефіцієнт загального впливу конкурентного середовища на діяльність підприємства. Яким є рівень впливу конкурентного середовища на компанію “Євроресурс Корп” (високим, середнім, незначним)?

Конкурентні сили

Фактори

Стан фактору

Оцінка фактору в балах

 

 

 

 

1.Проникнення нових конкурентів

1.1. Рівень вхідного бар’єру

 

 

 

 

 

1.2. Реакція існуючих конкурентів

- значна економія на масштабах збуту

- високий рівень фінансових інвестицій

- консерватизм існуючої системи постачання

- високий ступінь диференціації продукції

- необхідність великих інвестицій у нові технології

- необхідність залучення постійних покупців

- відсутність активної маркетингової політики

- низька інноваційна активність управлінського персоналу підприємства

- слабке використання методів ведення конкурентної боротьби

 

 

 

Iнк

 

2. Поява товарів-замінників

2.1. Вплив товарів-замінників

 

 

 

2.2.Протизаконна

імітація існуючих виробів

- перевагу отримує товар з нижчою ціною

- тенденція до реалізації дешевших та менш якісних товарів

- відсутність суттєвих розбіжностей в асортименті основних конкурентів

- поява великої кількості товарів-замінників ввезених з інших країн протизаконно

 

 

 

Ітз

 

3.Конкурентна сила покупців

3.1. Вплив покупців на кон’юнктурні позиції підприємства

 

 

 

 

3.2. Торгівельна сила споживачів

- високий ступінь організації споживачів

- великі можливості покупців у виборі товарів-аналогів

- невисокий ступінь стандартизації продукції

- невисока мінливість смаків і вподобань споживачів по відношенню до товарів підприємства

- зростання рівня інформованості покупців про товари

- висока цінова еластичність товару

 

 

 

Іпок

 

4.Конкурентна сила постачальників

4.1. Вплив постачальників на конкурентну позицію підприємства

 

4.2. Обмеження ресурсного потенціалу підприємства

- обмежені можливості підприємства у виборі постачальників

- тенденція до тривалих господарських зв’язків

- невисока вартість переходу до інших постачальників

- відсутність власних оборотних коштів

- нестача складських приміщень

 

 

 

 

Іпост

 

5. Конкуренція між вже існуючими на ринку фірмами

5.1. Ступінь інтенсивності конкуренції

 

 

 

 

 

5.2. Конкурентні позиції досліджуваних підприємтсв

- узагальнений показник інтенсивності конкуренції

- наявність малих підприємств-конкурентів

- сильними конкурентами є великі міжнародні компанії

- значний приріст попиту на товари підприємства

- вдале місце розташування фірми

- відсутність дослідження конкурентів

- досліджувані конкуренти мають сильні конкурентні переваги

 

 

 

Ік

 

Коефіцієнт впливу конкурентного середовища

 

  

  1. Визначте рівень інтенсивності конкуренції на ринку СБС та у сегменті модифікаторів бетону (індекси Герфіндаля-Гіршмана; Розенблюта; чотирьохчастковий к-т концентрації, інтенсивність конкуренції, розрахована на основі оцінки ступеня схожості часток конкурентів; показник інтенсивності конкуренції з урахуванням рентабельності ринку; темпи зростання місткості ринку; узагальнений показник інтенсивності конкуренції). Прокоментуйте отримані результати. Порівняйте результати для ринку СБС в цілому та сегменту модифікаторів бетону. 

  2. Здійсніть факторний аналіз динаміки ринкової частки компанії “Євроресурс Корп.”.

Примітки:

S - ринкова частка досліджуваної фірми на релевантному ринку;

Sm - середня ринкова частка фірми на релевантному ринку;

Smax - найбільша ринкова частка;

Smin - найменша ринкова частка;

σ1 - дисперсія ринкових часток фірм зі слабкою конкурентною позицією;

σ2 - дисперсія ринкових часток фірм із сильною конкурентною позицією;

σt - дисперсія темпів приросту ринкових часток фірм;

Ts - темп приросту ринкової частки компанії;

Tt - річний темп приріст ринку;

Tmin - максимальний темп приросту ринкових часток. 

Побудуйте матрицю SWOT-аналізу для компанії “Євроресурс Корп.” та запропонуйте адекватну конкурентну стратегію (лідирування за витратами, диференціації, зосередження тощо).
Побудуйте ланцюжок створення цінності для компанії Євроресурс Корп., який би дозволив максимально реалізувати на практиці запропоновану конкурентну стратегію.

Додаток 2

Показники оцінки фінансового стану компанії “Євроресурс Корп.”

Показник

Значення

Загальні показники

2009

2010

2011

2012

Статутний капітал

87,0

87,0

87,0

87,0

Власний капітал

2497,0

1694,7

3790,2

3496,0

Кількість акціонерів

2,0

2,0

2,0

2,0

Виручка від реалізації

551,0

389,3

1381,3

5666,7

Чистий прибуток

430,9

127,0

-411,0

294,2

Дебіторська заборгованість

732,3

2360,4

3617,6

3586,9

Кредиторська заборгованість

3206,6

1330,3

1187,4

1234,0

Нематеріальні активи

23,9

23,9

23919,0

180,0

Необоротні активи

1078,9

384,0

770,4

1212,6

Оборотні активи

4791,1

2641,0

4000,0

3898,5

 

 

 

 

 

Показники платоспроможності

 

 

 

 

Показник поточної платоспроможності

1,49

1,99

3,37

3,16

Показник швидкої платоспроможності

1,49

1,98

3,23

3,12

Показник абсолютної платоспроможності

0,00

0,00

0,13

0,04

Чистий робочий капітал

1584,50

1310,70

2812,60

2664,50

 

 

 

 

 

Показники заборгованості

 

 

 

 

Показник загальної заборгованості

57,46

43,98

24,89

24,14

Показник фінансової незалежності

42,54

56,02

75,11

75,86

Співвідношення довгострокової заборгованості і власного капіталу

6,66

 -

 -

 -

 

 

 

 

 

Показники рентабельності

 

 

 

 

Рентабельність за чистим прибутком

78,20

32,62

-34,13

6,23

Рентабельність інвестицій

7,34

4,20

-8,62

5,76

Термін окупності інвестицій (активів)

13,62

23,82

-

17,37

Рентабельність власного (акціонерного) капіталу

17,26

7,49

-11,47

7,59

Термін окупності власного капіталу

5,79

13,34

-

13,18

Дохід на акцію

0,43

0,13

-0,41

0,29

 

 

 

 

 

Показники оборотності (ділової активності)

 

 

 

 

Оборотність запасів

 -

102,95

3,06

48,35

Тривалість 1 обороту

 -

3,50

117,58

7,45

Оборотність дебіторської заборгованості

0,46

0,15

0,33

1,32

Середній термін повернення (інкасації) дебіторської заборгованості)

789,32

2417,17

1081,49

273,49

Оборотність основних засобів

0,51

1,01

1,56

3,89

Оборотність активів

0,09

0,13

0,25

0,92

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!