Робоча навчальна програма дисципліни Маркетинговий менеджмент в АПК, КНЕУ ім. В. Гетьмана
« Назад Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»КАФЕДРА ЕКОНОМІКИ АГРОПРОМИСЛОВИХ ФОРМУВАНЬ
Робоча навчальна програма дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК»для спеціальності 8504 «Економіка підприємств» (магістерська програма – 8504/1 «Економіка підприємств АПК»)
Київ – КНЕУ – 2011
Зміст
1. ВСТУП Останні перетворення в аграрній сфері економіки України призвели до того, що стара колгоспна система поступово відмирає, місце якої займає нова формація бізнесменів, які вкладають багатомільйонні інвестиції в сільське господарство, переробку сільськогосподарської продукції, харчову промисловість, агросервіс тощо. Виникають нові форми інтеграційних зв’язків. Набуває динамічного розвитку аграрний ринок, представлений товарними біржами, торговими домами, оптово-роздрібними магазинами фірмової торгівлі аграрних, переробних і сервісних підприємств, постійно діючими ярмарками-виставками та ін. В сферу управління АПК приходять консалтингові фірми, дорадчі служби, осередки «ноу-хау», кредитні спілки. Продукція АПК України все більше виходить на зовнішній ринок. Швидкі темпи інтеграції України до світових економічних процесів вимагають відповідної адаптації системи менеджменту, маркетингу та організації бізнесу вітчизняних підприємств. Проте в Україні тривалий час панували, а в багатьох випадках і досі панують, думки про те, що в сільському господарстві маркетинг непотрібний, або ж необхідні лише його певні атрибути. Таке уявлення про маркетинг є цілком природнім, якщо врахувати історію та специфіку розвитку аграрної економіки в Україні як в радянський період, так і в роки незалежності. Більш того, в сучасних умовах часто поширюється доктрина про те, що агробізнес – це взагалі не бізнес, а лише інструментарій забезпечення продовольчої безпеки країни. Саме тому державні структури можуть в будь який час безапеляційно втручатися в базові бізнесові процеси (раптова незапланована заборона вивозу продукції із регіону або країни, «диктування» цін, перекладання вини з власних прорахунків із формування державних резервів на плечі підприємців тощо). Проте, не зважаючи на таку протидію розвитку агробізнесу з боку держави, в аграрному секторі економіки України в останні роки активно відбуваються процеси капіталізації. Так, домінуючу роль почали відігравати нові агропромислові формування (холдинги, транснаціональні корпорації, фінансово-промислові групи тощо); змінилися споживацькі уподобання та можливості; все відчутнішим є вплив світових тенденцій та закономірностей на розвиток бізнес-процесів в Україні. Глобалізація відкриває кордони не залежно від того, бажаємо ми цього чи ні. Значно посилився фактор невизначеності та збільшення ролі навколишнього середовища підприємств АПК. Отже, виробникам агропромислової продукції необхідно розраховувати, як правило, тільки на власні сили, що неможливо здійснити без максимальної адаптації до середовища, де посилилася конкуренція і відбуваються постійні зміни. Таким чином, правило «виробляти те, що буде продаватися, а не продавати те, що виробляється» стає для них обов`язковим законом діяльності. Такі радикальні зміни в сфері виробництва і управління АПК потребують професійних кадрів з новим, ринковим мисленням. Це означає, що істотно змінюється відношення до науки «маркетинг» в сфері АПК. Вже неможливо уявити ситуацію, коли маркетингові служби на підприємств АПК були майже відсутні. Це й не дивно, адже, якщо раніше отримання ресурсів аграрними підприємствами цілковито «залежало» від розпорядчої діяльності державних та наближених до адміністративних органів посередницьких структур, то зараз на перше місце виходить споживач, від ступеня задоволення потреб якого і буде визначатися успішна реалізація продукції, що виробляється. Крім того, власники новостворених агропромислових формувань прагнуть звести до мінімуму кількість помилкових рішень, що не можливо без обов`язкової інтеграції маркетингу як невід`ємної складової управління будь-яким підприємством. Іншими словами, запровадження маркетингової діяльності на даному етапі – не данина моді, а обов`язкова умова виживання підприємств АПК в середовищі, яке недосконале. Впровадження маркетингової діяльності власниками та менеджерами підприємств АПК повинно бути свідомим. Це означає, що маркетинг має зайняти чільне місце в структурі управління агропромисловими формуваннями, і бути тісно пов`язаний із формуванням стратегії їх розвитку. Іншими словами, впровадження принципів маркетингового менеджменту повинно налагодити роботу всіх структурних підрозділів підприємств АПК з думкою про кінцевий результат своєї діяльності – завоювання цільових ринків. З цією метою і необхідно вивчати науку «Маркетинговий менеджмент в АПК» майбутніми спеціалістами з аграрної економіки. Дисципліна «Маркетинговий менеджмент в АПК» викладається на 5 курсі в обсязі 144 год. в циклі дисциплін спеціальної підготовки магістрів із спеціальності 8504 «Економіка підприємств» (магістерська програма – 8504/1 «Економіка підприємств АПК»). Вона є логічним продовженням дисципліни «Маркетинг», яка читалася на 3 курсі, і базується на окремих дисциплінах фундаментального циклу: «Економіка підприємств», «Соціологія», «Логістика», «Інфраструктура аграрного ринку», «Планування на підприємстві», «Стратегічне управління», «Основи менеджменту», «Менеджмент аграрного підприємства». Дисципліна «Маркетинговий менеджмент в АПК» тісно пов`язана із іншими дисциплінами магістерської програми підготовки - «Управління стратегічними змінами», «Управління конкурентоспроможністю підприємств», «Управління проектами», «Економічне управління підприємством», «Аграрна політика». Предметом вивчення дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» є система знань про управління процесами маркетингової діяльності підприємств АПК, використання практичного інструментарію у вирішенні актуальних проблем розвитку з орієнтацією на потреби споживачів цільових ринків АПК. Мета вивчення курсу «Маркетинговий менеджмент в АПК» – виклад принципів, завдань та функцій управління маркетинговою діяльністю підприємств АПК, розгляд алгоритмів, стратегій та політик, які дозволять озброїти майбутніх спеціалістів з агробізнесу необхідними теоретичними знаннями і практичними навичками в області теорії і практики організації маркетингової діяльності на підприємствах АПК та побудови їх роботи на принципах маркетингу. В процесі викладання дисципліни реалізуються такі завдання: - з`ясувати суть та значення маркетингового менеджменту для підприємств АПК; - вивчити поняття процесу маркетингового менеджменту; - вивчити організацію дослідження маркетингових можливостей підприємств АПК та визначення ринкового профілю підприємств; - навчити практичним навичкам розв`язку маркетингових завдань, виховати здатність до творчого пошуку напрямів та резервів удосконалення систем та процесів управління маркетинговою діяльністю підприємств АПК; - навчити визначати маркетингові стратегії та проводити маркетингового планування на підприємствах АПК; - засвоїти основні положення управління маркетинговою товарною, ціновою, збутовою та комунікаційною політикою підприємств АПК; - вивчити основні підходи до організації маркетингової діяльності на підприємствах АПК. По закінченню курсу «Маркетинговий менеджмент в АПК» майбутні фахівці з агробізнесу повинні оволодіти наступними групами завдань: 1) Аналітичними – здійснювати аналіз: - стратегії діяльності підприємства, зокрема маркетингових стратегій; - конкурентного середовища функціонування підприємства; - цільових ринків підприємств АПК (як постачальників, так і споживачів); - впливу зовнішнього середовища, особливо державного регулювання, на ефективність маркетингової діяльності підприємства; 2) Планово-проектними: - формувати маркетингової стратегії підприємства; - здійснювати маркетингове обґрунтування випуску нових видів продукції; - розробляти маркетингову частину бізнес-планування на підприємстві; - розробляти бюджети на маркетинг. 3) Організаційними: - координувати діяльність структурних підрозділів, що відповідають за реалізацію маркетингових функцій; - координувати взаємодію між різними структурними підрозділами підприємства, які впливають на досягнення маркетингових цілей, зокрема надання необхідної інформації; - організовувати роботу із об’єктами маркетингової діяльності підприємства (цільовими ринками). 4) Контрольними – контролювати : - реалізації маркетингової стратегії та маркетингових програм; - своєчасності та доцільності використання коштів на маркетинг; - своєчасності збору необхідної інформації. 5) Обліково-статистичними: - вміти накопичувати, обробляти, аналізувати та ефективно представляти інформацію щодо маркетингових досліджень; - розробляти форми звітності структурних підрозділів щодо маркетингової інформації. 6) Науково-дослідницькими: - виконувати наукові дослідження у сфері маркетингу та взаємопов’язаних напрямках; - проводити науково-методичну роботу з удосконалення методики планування маркетингової діяльності. 7) Навчально-методичними: - здійснювати розробку методичного забезпечення навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів із маркетингу; - проводити консультації для спеціалістів інших підрозділів з питань організації роботи підприємства на принципах маркетингу.
2. Тематичний план дисципліни Викладення курсу ведеться в послідовності, обумовленій сучасними концептуальними підходами, логікою і технологією проведення комплексу маркетингових робіт. При вивченні і обґрунтуванні організації маркетингової діяльності в підприємствах агропромислової сфери широко використовуються знання і закономірності, запозичені із інших наук економічного спрямування. Навчальним планом підготовки магістрів спеціальності 8504 «Економіка підприємств» (магістерська програма – 8504/1 «Економіка підприємств АПК») на вивчення дисципліни «Маркетинговий менеджмент В АПК» на денній формі навчання виділено 144 години в тому числі 16 год. лекцій, 28 для індивідуальної і 100 – самостійної роботи; на заочній формі навчання – виділено 144 години, в тому числі 16 год. лекцій, 29 – для індивідуальної, 90 – для самостійної роботи, 6 – практичних занять, 3 – підсумковий контроль (табл.1). 3. Зміст дисципліни за темамиТема 1 «Розуміння маркетингового менеджменту та процес маркетингового менеджменту» Сучасне розуміння маркетингу. Різні підходи до визначення маркетингу. Значення маркетингу в сучасних умовах функціонування підприємств АПК. Виникнення маркетингу та зв`язок розвитку маркетингу із еволюцією суспільства.. Комплекс маркетингу (маркетинг-мікс). Суть маркетингового менеджменту. Місце маркетингового менеджменту в системі управління діяльністю підприємств АПК. Основні завдання і функції маркетингового менеджменту. Особливості маркетингового менеджменту в АПК. Концепції маркетингового менеджменту. Поняття процесу маркетингового менеджменту. Основні етапи процесу маркетингового менеджменту. Сучасні тенденції розвитку маркетингового менеджменту. Тема 2. «Організація маркетингового менеджменту на підприємствах АПК» Суть організації маркетингу та маркетингового менеджменту. Принципи та способи ефективної організації маркетингу на підприємствах АПК різних типів. Маркетингові організаційні структури, обґрунтування принципів їх організації і функціонування. Інтегровані та не інтегровані маркетингові організаційні структури. Склад служб маркетингу. Тимчасові маркетингові структури та неформальні маркетингові утворення. Сучасні тенденції розвитку маркетингових організаційних структур. Алгоритм організації маркетингу на підприємстві та характеристика його етапів. Способи мотивації працівників підприємств АПК за виконання маркетингових функцій. Тема 3 «Особливості ринків продукції АПК та аналіз зовнішнього середовища підприємств АПК»Суть ринків продукції АПК та їх класифікація. Особливості маркетингової діяльності на ринках агропромислової продукції різних типів. Характеристика бізнес-середовища підприємств АПК. Вплив різних складових навколишнього середовища на результати кінцевої діяльності підприємств АПК. Необхідність та способи дослідження навколишнього середовища. Маркетингова інформація та способи її збирання. Внутрішні фактори маркетингової діяльності та їх взаємозв`язок з діяльністю підприємств АПК. Структура зовнішнього маркетингового середовища функціонування підприємств АПК та фактори впливу на їхню діяльність. Контрольовані та неконтрольовані фактори зовнішнього бізнес-середовища. Законодавче і політичне регулювання бізнес-процесів виробництва основних видів продукції АПК. Тема 4 «Аналіз маркетингових можливостей підприємств АПК» Суть маркетингових можливостей підприємств АПК та алгоритм їх визначення. Методика проведення SWOT-аналізу. Вибір цільових ринків підприємствами АПК. Сегментація ринку і позиціювання товару. Основні рекомендації щодо проведення сегментації продуктів АПК. Основні способи охоплення (завоювання) ринку підприємствами АПК. Визначення конкуренції. Основні форми прояву конкуренції в АПК. Оцінка можливостей підприємств АПК різних видів стосовно участі у конкурентній боротьбі. Форми прояву недобросовісної конкуренції в АПК та основні шляхи боротьби з нею. Законодавче регулювання конкуренції в АПК. Особливості маркетингового менеджменту на підприємствах АПК для різних типів бізнесової діяльності: бізнес для споживачів, бізнес для бізнесу, споживачі для споживачів, споживачі для бізнесу. Тема 5 «Маркетингові стратегії та маркетингове планування» Суть маркетингових стратегій та їх основні типи. Фактори, які впливають на вибір стратегії маркетингу підприємствами АПК. Еволюція маркетингових стратегій. Сутність та можливості застосування підприємствами АПК різних маркетингових стратегій: стратегії утримання конкурентних переваг (М.Портер), зростання, стратегії конкуренції (Ф.Котлер), маркетингових стратегії за Р.Майлзом та П.Сноу, маркетингових стратегії за П.Дракером та інші. Моделі та процес розробки маркетингових стратегій. Поняття стратегічної зони господарювання. Застосування матриць для маркетингового стратегічного планування. Сутність стратегічного планування маркетингу та його основні принципи і задачі. Характеристика основних складових маркетингового стратегічного планування. Класифікація планів маркетингу. Методологія складання плану маркетингу. Характеристика основних етапів процесу маркетингового планування. Сутність тактичного і оперативного планування маркетингу. Місце маркетингового планування в бізнес-плануванні підприємств АПК. Підходи до розробки бюджету маркетингу. Тема 6 «Управління маркетинговими програмами» Суть, зміст та основні завдання розробки маркетингових програм. Типи маркетингових програм. Алгоритм та проблеми розробки програми комплексу маркетингу. Маркетинговий продуктовий план: мета розробки та зміст. Маркетингові стратегії захисту товару та бізнесу (рівні товарів) та їх особливість для підприємств АПК. Особливості маркетингових стратегій щодо товарів АПК, класифікованих за різними ознаками. Маркетингові стратегії формування конкурентоспроможності товарів АПК. Якість продукції та її вплив на ефективність маркетингової діяльності підприємств АПК. Управлінські рішення щодо товарної марки, упаковки, маркування продукції та налагодження ефективної роботи служби сервісу. Стратегія створення бренду для продукція АПК різних типів. Стратегічні підходи до розробки нових товарів в АПК. Особливості маркетингових продуктових програм в залежності від життєвого циклу товарів. Управління товарною асортиментною політикою підприємств АПК. Маркетингові програми управління ціновою політикою: мета розробки та зміст. Основні ціноутворюючі фактори у маркетингу та їх вплив на встановлення ціни на агропромислову продукцію. Управління процесом ціноутворення та характеристика основних етапів ціноутворення. Практика встановлення цін на продукцію АПК. Вплив цінової еластичності на встановлення ціни. Характеристика основних методів ціноутворення та можливість їх застосування в агропромисловій сфері. Механізм біржового ціноутворення на продукцію АПК та ціноутворення з врахуванням франко-цін. Практика здійснення моніторингу цін на продукцію АПК. Маркетингові цінові стратегії: поняття та різновиди. Умови застосування підприємствами АПК тих чи інших цінових стратегій. Особливості маркетингових цінових стратегій при встановленні ціни на новий товар. Маркетингові програми управління збутовою політикою: мета розробки та зміст. Стратегія вибору каналу збуту. Обґрунтування вибору торгових посередників для підприємств АПК різного типу. Організація збутової діяльності. Маркетингові збутові системи та можливість їх створення і функціонування різними типами підприємств АПК. Маркетингова політика розподілу і логістика. Маркетингові програми управління комунікаційною політикою: мета розробки та зміст. Розробка програми комплексу просування продукції для підприємств АПК різних типів. Основні етапи здійснення ефективної комунікаційної політики. Стратегічне обґрунтування вибору способів та носіїв реклами та пропаганди підприємствами АПК. Практика використання Public Relation підприємствами АПК та участь їх у проведенні ярмарок і виставок. Стратегічні підходи до основних методів стимулювання кінцевих споживачів, посередників і представників роздрібної торгівлі підприємствами АПК. Можливості організації персонального продажу підприємствами АПК. Тема 7 «Контроль та аналіз маркетингової діяльності» Сутність та процес контролю маркетингової діяльності. Контролінг маркетингу. Аналіз маркетингової діяльності підприємств АПК: сутність та алгоритм. Методологія оцінки показників ефективності маркетингової діяльності. Маркетинговий аудит: сутність та процес.
4. Плани лекцій Тема 1 «Розуміння маркетингового менеджменту та процес маркетингового менеджменту»
Тема 2. «Організація маркетингового менеджменту на підприємствах АПК»
Тема 3 «Особливості ринків продукції АПК та аналіз зовнішнього середовища підприємств АПК»
Тема 4 «Аналіз маркетингових можливостей підприємств АПК»
Тема 5 «Маркетингові стратегії та маркетингове планування»
Тема 6 «Управління маркетинговими програмами»
Тема 7 «Контроль та аналіз маркетингової діяльності»
5. Плани семінарських (практичних, лабораторних) занять (для заочної форми навчання) План семінарського заняття № 1 Тема 1 «Розуміння маркетингового менеджменту та процес маркетингового менеджменту»
Тема 2. «Організація маркетингу на підприємствах АПК»
Тема 3 «Особливості ринків продукції АПК та аналіз зовнішнього середовища підприємств АПК»
Тема 4 «Аналіз маркетингових можливостей підприємств АПК»
Література: 1) Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: Підручник. – К.: КНЕУ, 1998, с.3-85, 238-258. 2) Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. – К.: КНЕУ, 2000, с.7-30. 3) Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. та ін. Маркетинговий менеджмент: Підручник. – К.: «Хімджест», 2008. – 720 с. 4) Гаркавенко С.С. Маркетинг. Підручник. – К.: «Лібра», 2002. – с.13-201. 5) Єранкін О.О. Маркетинг підприємств АПК в умовах глобалізації: Монографія. – К.: КНЕУ, 2009. – с. 173-235, 248-317. Структура заняття: теоретичне обговорення питань тем або написання контрольної роботи (1 год..) та презентація індивідуальних завдань (1 год.). План семінарсько-практичного заняття № 2Тема 5 «Маркетингові стратегії та маркетингове планування»
Література: 1) Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: Підручник. – К.: КНЕУ, 1998, с.85-113. 2) Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. – К.: КНЕУ, 2000, с.30-61. 3) Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. та ін. Маркетинговий менеджмент: Підручник. – К.: «Хімджест», 2008. – 720 с. 4) Куденко Н.В. Маркетингові стратегії фірми: Монографія. – К.: КНЕУ, 2002, с.9-101, 142-233. Структура заняття: теоретичне обговорення питань тем або написання контрольної роботи (1 год..) та презентація індивідуальних завдань (1 год.). План семінарсько-практичного заняття № 3Тема 6 «Управління маркетинговими програмами»
Тема 7 «Контроль та аналіз маркетингової діяльності»
Література: 1) Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: Підручник. – К.: КНЕУ, 1998, с.113-233, 247-258. 2) Войчак А.В. Маркетинговий менеджмент: Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. – К.: КНЕУ, 2000, с.61-76. 3) Котлер Филипп. Маркетинг. Менеджмент – Спб.: «Питер Ком», 2003. – с.435-754. 4) Куденко Н.В. Маркетингові стратегії фірми: Монографія. – К.: КНЕУ, 2002, с.101-142. 5) Гаркавенко С.С. Маркетинг. Підручник. – К.: «Лібра», 2002. – с.201-460. 6) Єранкін О.О. Маркетинг підприємств АПК в умовах глобалізації: Монографія. – К.: КНЕУ, 2009. – с. 173-235, 248-317. Структура заняття: теоретичне обговорення питань тем або написання контрольної роботи (1 год..) та презентація індивідуальних завдань (1 год.).
6. Самостійна робота студентів Самостійна робота студентів денної та заочної форми навчання над навчальною дисципліною «Маркетинговий менеджмент в АПК» включає: - опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу; - самостійне опрацювання окремих питань тем курсу, які не виносяться на лекції або які потребують додаткового вивчення (табл.2); - переклад наукових статей із проблем маркетингу з іноземних мов (крім російської); - самостійний пошук прикладів реалізації на практиці основних складових маркетингу; - систематика вивченого матеріалу курсу; - виконання індивідуальних завдань, в тому числі і на базі практики (безпосередньо на підприємстві). Табл.2 Окремі питання дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК», які виносяться на самостійне вивчення студентами або потребують додаткового вивчення
Студенти денної форми навчання виконують п’ять індивідуальних завдань. Перше індивідуального завдання: провести маркетингове дослідження кон’юнктури ринку (динаміка зміни попиту і пропозиції, насиченість ринку, експортні можливості, ступінь конкуренції, цінова ситуація тощо) одного із товарів АПК, яке виробляє підприємство (орієнтовні теми наведені нижче); вивчити вплив законодавчих актів регулювання ринку даної продукції в Україні. Орієнтовні теми другого індивідуального завдання:
Друге індивідуального завдання: здійснити сегментацію ринку (на основі другого завдання) за різними ознаками і відповідні можливі варіанти позиціювання товару (привести приклади існуючої сегментації та розробити власні варіанти). Розробити стратегію виведення на ринок нового товару (бізнесу) або розвиток вже існуючого товару (бізнесу), використовуючи чотирьохрівневу систему захисту. При цьому детально описати всі можливі елементи захисту на кожному рівні, спрогнозувавши максимально можливу кількість загроз та слабких сторін цих елементів, та варіанти вирішення проблем, що виникають або можуть виникнути. Одночасно з цим спрогнозувати для кожного рівня приховані можливості захисту товару (бізнесу). Третє індивідуального завдання: зробити діагностику існуючого рівня маркетингових можливостей підприємства (повести SWOT-аналіз): сучасний економічний стан підприємства, його місце на ринку агропродовольчої продукції та спроможність завоювати цільові ринки. Четверте індивідуального завдання: Дослідити організацію та ефективність роботи маркетингової служби на підприємстві; її спроможність виконувати стратегічні завдання. Проаналізувати практику взаємодії між різними підрозділами підприємства, що виконують маркетингові функції підприємства, конфлікти, що виникають, та практику по їх усуненню. Зробити власні пропозиції по удосконаленню здійснення підприємством маркетингової діяльності. Сформувати можливі варіанти місії даного підприємства та порівняти з можливими варіантами місії для підприємств АПК різних типів. Сформулювати програмну заяву підприємства. Розбити принципові маркетингові стратегії для підприємства. Розробити декілька варіантів маркетингових стратегій (оптимістичний, песимістичний та прогнозований варіанти розвитку подій). Скласти план реалізації маркетингових стратегій (цілі, задачі, заходи, терміни). П’яте індивідуального завдання: розробити критерії визначення конкурентоспроможності товарів (бізнесу) підприємства на основі якісних та економічних параметрів. Розв’язати на основі використання ПК (програма EXCELL) задачу по визначенню конкурентоспроможності товару, що обрано для аналізу. Індивідуальні завдання студенти захищають індивідуально під час індивідуально-консультативної роботи у терміни, згідно графіку (розділ 6, табл. 5, 6). Завдання повинні бути належним чином оформлені у письмовому (роздрукованому) вигляді. Студенти заочної форми навчання виконують три індивідуальних завдання. Перше індивідуального завдання: провести маркетингове дослідження кон’юнктури ринку (динаміка зміни попиту і пропозиції, насиченість ринку, експортні можливості, ступінь конкуренції, цінова ситуація тощо) одного із товарів АПК, яке виробляє підприємство (орієнтовні теми наведені нижче); вивчити вплив законодавчих актів регулювання ринку даної продукції в Україні. Друге індивідуального завдання: Здійснити сегментацію ринку (на основі другого завдання) за різними ознаками і відповідні можливі варіанти позиціювання товару (привести приклади існуючої сегментації та розробити власні варіанти). Орієнтовні теми наведені у другому індивідуальному для студентів денної форми навчання. Третє індивідуального завдання: Розробити стратегію виведення на ринок нового товару (бізнесу) або розвиток вже існуючого товару (бізнесу), використовуючи чотирьохрівневу систему захисту. При цьому детально описати всі можливі елементи захисту на кожному рівні, спрогнозувавши максимально можливу кількість загроз та слабких сторін цих елементів, та варіанти вирішення проблем, що виникають або можуть виникнути. Одночасно з цим спрогнозувати для кожного рівня приховані можливості захисту товару (бізнесу). Тематика рефератів та есе охоплює питання, які є новими або проблематичними у вивчення дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» або розкривають питання, які виносяться на самостійне вивчення. Орієнтовні теми рефератів, есе та критичного огляду публікацій:
Перелік завдань для самостійної роботи студентів (обов’язкових для виконання та за вибором студентів), форми її організації та звітності, орієнтовні затрати часу (акад. год.), терміни виконання та кількість балів, які можна отримати за виконання завдань з самостійної роботи студентів, включаються до Карти самостійної роботи студентів (табл. 3, 4). Студенти, що приступають до вивчення дисципліни, на перших заняттях інформуються викладачем щодо організації самостійної роботи з даного курсу – обов’язкових та вибіркових завдань, формах її організації та звітності, орієнтовних затратах часу (акад. год.), термінах їх виконання та кількість балів, які можна отримати за кожен вид робіт, а також отримати докладну інформацію про розміщення на сайті університету. Після одержання інформації про організацію самостійної роботи з дисципліни, кожен студент роздруковує (або отримує екземпляр) Карти самостійної роботи студентів з дисципліни, визначається щодо вибіркової складової своєї самостійної роботи, виконує вибіркові і обов’язкові завдання і відповідно до вказаних термінів звітує викладачу щодо їх виконання. Оцінки (бали), одержані студентами за виконання різних видів самостійної роботи, проставляються викладачем в Журналі обліку поточної успішності студентів. Табл.3 КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» для студентів спец. 8504 «Економіка підприємств» (магістерська програма – 8504/1 «Економіка підприємств АПК») (10-й семестр)
Табл.4 КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» для студентів спец. 8504 «Економіка підприємств» (магістерська програма – 8504/1 «Економіка підприємств АПК»)
Критерії оцінювання завдань для самостійної роботи студентів будедетально розглянуто у розділі 8.
7. Індивідуально-консультативна робота Індивідуально-консультативна робота викладача дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» із студентами здійснюється у формі індивідуальних занять, консультацій, перевірки та захисту індивідуальних завдань, що винесені на поточний контроль за графіком, який затверджується на кафедрі економіки агропромислових формувань перед початком семестру. Індивідуальні заняття із студентами та проведення консультацій з питань, які викликають складнощі або додатковий інтерес проводяться не менш, ніж раз у тиждень протягом двох годин. З графіком консультацій студенти можуть ознайомитися на кафедрі економіки агропромислових формувань на початку семестру. Табл.5 ГРАФІК ПРОВЕДЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНОЇ РОБОТИ з дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» у 10 семестрі (денна форма навчання)
Табл.6 ГРАФІК ПРОВЕДЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНОЇ РОБОТИ з дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» у 10 семестрі (заочна форма навчання)
8. Методики активізації процесу навчання В процесі викладання дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» використовуються такі методи активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів як кейс-метод (моделювання конкретних виробничих ситуацій), рольові ігри (інсценізації) та презентації. Одним із способів підвищення ефективності навчального процесу, який максимально наближає студентів до складних реальних умов трудової діяльності, є використання ігрових методів навчання, головною метою яких є забезпечення швидкої адаптації майбутніх спеціалістів до жорстких вимог на ринку праці щодо потенційних працівників, коли з об`єктивних причин ускладнено проходження студентами виробничої практики на підприємствах. Звідси, значного поширення повинні набути такі ігрові методи навчання, як аналіз (моделювання) виробничих (маркетингових) ситуацій, інциденту та ситуаційні розрахункові задачі, оскільки вони не потребують великих витрат часу на їх підготовку і проведення, і можуть досить легко «вкраплюватися» в більшість питань різних тем курсу навчання. Зокрема, згадані ігрові методи обов`язково повинні використовуватися для підготовки спеціалістів з маркетингу, оскільки вивчення даної науки максимально пов`язане із використанням прикладів із реального бізнесового життя. Оскільки маркетинг основну увагу приділяє вивченню основних потреб споживачів та способів їх задоволення окремо взятим суб`єктом підприємницької діяльності як основної умови виживання останнього в ринкових умовах, а всі студенти і є споживачами (беруть участь у здійсненні маркетингового процесу), то ми автоматично маємо готовий матеріал для дослідження. Зокрема, коли студент дає відповідь на те чи інше питання, треба «примушувати» його бути підприємцем (тобто тим, хто має певний капітал, займається виробництвом певної продукції, яку треба продати), а решту студентів розглядати як споживачів (з відповідною їх сегментацією), які повинні приймати рішення про купівлю товарів, що виробляє даний «підприємець». Для створення більш реальної картини викладач або один чи декілька студентів мають виступати в ролі конкурентів, які повинні заважати успішній реалізації продукції тим, хто відповідає на питання. В результаті, в процесі обговорення питання бере участь вся група (найбільш активні «споживачі» чи «конкуренти» отримують відповідну оцінку), при цьому адекватно оцінюються знання того, хто дає відповідь на питання теми. Таким чином, за умови використання моделювання конкретних виробничих ситуацій основна увага при підготовці спеціалістів з маркетингу приділяється їх адаптації до умов, що змінюються, та постійній орієнтації на практичній корисності знань, які вони отримують. Таким чином, за допомогою кейс-методу та рольових ігор студенти мають перш за все навчитися сегментувати ринок та позиціонувати продукцію, а також розробляти товарну, цінову, збутову та комунікаційну політику для підприємства АПК. За допомогою презентації студенти доповідають про результати виконання індивідуальних завдань або проведеної самостійної роботи. Враховуючи відсутність практичних занять, проведення моделювання конкретних виробничих ситуацій і рольових ігор доцільно робити під час читання лекцій з відповідним стимулюванням студентів, які прийняли активну участь у даній роботі.
9. Система поточного і підсумкового контролю знань 9.1. Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК»
9.2. Порядок поточно-модульного контролю (ПМК) з дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» студентів денної форми навчання Оцінювання знань студентів денної форми навчання з дисципліни здійснюється на основі результатів поточно-модульного контролю. Оцінювання здійснюється за 100-бальною шкалою. Поточний контроль успішності студентів включає виконання студентами індивідуальних завдань. Модульний контроль передбачає перевірку теоретичних знань. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння матеріалу курсу, набутих навичок самостійного виконання практичних завдань, уміння самостійно опрацьовувати текстовий матеріал, здатності розуміння змісту теми чи розділу дисципліни, а також вміння представляти матеріал (письмово чи усно). Оцінювання поточного контролю дозволить включити одержану студентом оцінку у загальну оцінку ПМК. Підсумкове оцінювання рівня знань студентів за результатами поточно-модульного здійснюється в діапазоні від 0 до 100 балів (включно). Об`єктом оцінювання ПМК студента є: 1) рівень виконання модульного контролю – оцінюється максимум 30 балами; 2) виконання завдань для самостійної роботи – оцінюється максимум 60 балами. 3) виконання вибіркових завдань – оцінюється максимум 10 балами. Оцінювання рівня засвоювання теоретичних знань студентів здійснюється під час виконання письмової контрольної (модульної) роботи у заліковий тиждень. Час проведення модульного контролю встановлюється кафедрою і доводиться до студентів. Питання модульного контролю охоплюють всі теми дисципліни. Студент дає відповідь на три питання, кожне з яких оцінюється за шкалою від 0 до 10 балів залежно від рівня знань: Табл.7 Шкала оцінювання екзаменаційних завдань
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВпо окремих питаннях контрольної роботи або іспитового білету (для заочної форми навчання) Оцінювання знань студентів по окремих завданнях модульних завдань здійснюється таким чином: 10 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 8 балів – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади використання тих чи інших складових маркетингу товарів АПК присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 6 балів – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. Приклади із маркетингу товарів АПК або відсутні, або мають суто формальний характер і мало пов’язані із теорією питання. 0 балів –студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів. Модульний контроль приймається потоковим способом. Кожний студент самостійно витягує квиток і сідає на те місце, яке відповідає номеру вказаного білета. При цьому використанні інших електронних засобів комунікації (мобільного зв’язку) суворо забороняється. Зразок модульного завдання ДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Кафедра Економіки агропромислових формувань Дисципліна Маркетинговий менеджмент в АПК Спеціальність 8504/1V курс, X семестр Завдання № _____
Оцінювання рівня виконання індивідуальних практичних завдань здійснюється за результатами виконання та захисту п’яти індивідуальних практичних завдань, що виконуються студентом (див. Розділ 5). Індивідуальне завдання №1 оцінюється максимально 20 балами, при цьому максимум 10 балів можна отримати за належне виконання та оформлення завдання, решта 10 балів – за належні презентацію та захист завдання. Диференціація оцінювання виконання та оформлення завдання відбувається наступним чином: 10 балів – завдання виконано повністю, оформлено належним чином, розкриті його основні пункти, витримана логіка дослідження, дані по кон’юнктурі ринків відображають поточну ситуацію, є актуальними; 8 балів – завдання в цілому виконано, дані в основному є актуальними, проте є окремі недоліки непринципового характеру. 6 балів – завдання можна вважати виконаним, проте існують значні недоліки у змісті та оформленні роботи, не всі пункти розкриті, не всі дані є актуальними. 0 балів – завдання не виконано, або виконано на низькому рівні, існують помилки принципового характеру, дані є застарілими; за умови виявлення та доказу несамостійного характеру виконання роботи. До захисту завдання допускаються студенти, які отримали при перевірці завдання отримали попередньо позитивні оцінки (10, 8, 6 балів). Диференціація оцінювання презентації та захисту завдання відбувається наступним чином: 10 балів – студент чітко володіє матеріалом, знає про головні та останні події на ринку, дає точні та чіткі відповіді на питання, може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя та зробити власний прогноз розвитку подій на ринку. 8 балів – студент в цілому володіє матеріалом, знає про головні та останні події на ринку. Проте при відповіді на питання припускає неточності непринципового характеру. 6 балів – студент володіє матеріалом поверхнево, знає не про всі головні та останні події на ринку, при відповіді на питання припускає неточності принципового характеру, не завжди може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя. 0 балів – студент не володіє матеріалом, не знає про значні події на даному ринку, очевидна несамостійність виконання завдання. Індивідуальні завдання №№ 2-5 оцінюється максимально 10 балами (кожне), при цьому максимум 5 балів можна отримати за належне виконання та оформлення завдання, решта 5 балів – за належні презентацію та захист завдання. Диференціація оцінювання виконання та оформлення завдання відбувається наступним чином: 5 балів – завдання виконано повністю, оформлено належним чином, розкриті його основні пункти, витримана логіка дослідження, дані по кон’юнктурі ринків відображають поточну ситуацію, є актуальними; 4 бали – завдання в цілому виконано, дані в основному є актуальними, проте є окремі недоліки непринципового характеру. 3 бали – завдання можна вважати виконаним, проте існують значні недоліки у змісті та оформленні роботи, не всі пункти розкриті, не всі дані є актуальними. 0 балів – завдання не виконано, або виконано на низькому рівні, існують помилки принципового характеру, дані є застарілими; за умови виявлення та доказу несамостійного характеру виконання роботи. До захисту завдання допускаються студенти, які отримали при перевірці завдання отримали попередньо позитивні оцінки (5, 4, 3 балів). Диференціація оцінювання презентації та захисту завдання відбувається наступним чином: 5 балів – студент чітко володіє матеріалом, знає про головні та останні події на ринку, дає точні та чіткі відповіді на питання, може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя та зробити власний прогноз розвитку подій на ринку. 4 бали – студент в цілому володіє матеріалом, знає про головні та останні події на ринку. Проте при відповіді на питання припускає неточності непринципового характеру. 3 бали – студент володіє матеріалом поверхнево, знає не про всі головні та останні події на ринку, при відповіді на питання припускає неточності принципового характеру, не завжди може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя. 0 балів – студент не володіє матеріалом, не знає про значні події на даному ринку, очевидна несамостійність виконання завдання. Контроль виконання завдань для самостійної роботи включає оцінку самостійного опрацювання студентом матеріалів, які розширюють обов’язковий матеріал дисципліни (аналітичний (критичний) огляд наукових публікацій, підготовка рефератів, есе, переклад статей із іноземної мови), а також (або) виконання третього індивідуального завдання (див.: Картку самостійної роботи) і передбачає оцінювання будь-якого із видів самостійної роботи за п’ятибальною шкалою: «відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно». При цьому незадовільна оцінка («2») підраховується у загальному підсумку як «0» (нуль) балів. В разі виконання і захисту кількох видів самостійної роботи для загального оцінювання поточного контролю враховується кращий результат. Студенти, які беруть активну участь у роботі гуртків, подають наукові роботи на конкурси олімпіади та наукові конференції в рамках дисципліни, і за результатами поточного контролю не набрали максимальну кількість балів, додатково отримують 10 балів. В разі невиконання завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студент має право за дозволом декана скласти їх у визначені кафедрою терміни. Порядок складання визначає викладач. Отримані бали за 100-бальною шкалою переводяться також у 4-х-бальну та шкалу ЕCTS у такому порядку:
Результати поточного-модульного контролю знань студентів в 100-бальній і 4-х бальній шкалах, а також за шкалою ЕCTS вносяться до відомості обліку успішності за поточно-модульним контролем. Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 21 до 59 балів, після належної підготовки мають право повторно складати залік. Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 0 до 20 балів, зобов’язані написати заяву на повторне вивчення дисципліни на різних формах навчання свого чи іншого факультету і там скласти залік. 9.3.Порядок поточного і підсумкового контролю з дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» студентів заочної форми навчанняОцінювання знань студентів заочної форми навчання з дисципліни здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю (іспиту). Оцінювання здійснюється за 100-бальною шкалою. Завдання поточного контролю оцінюються в межах від 0 до 20 балів, а завдання, що виносяться на іспит, – від 0 до 100 балів. 9.3.1. Організація поточного контролюПоточний контроль успішності студентів є невід‘ємною частиною підсумкового контролю знань студентів і включає: виконання студентами індивідуальних завдань та перевірку теоретичних знань. Завданням поточного контролю є перевірка розуміння та засвоєння матеріалу курсу, набутих навичок самостійного виконання практичних завдань, уміння самостійно опрацьовувати текстовий матеріал, здатності розуміння змісту теми чи розділу дисципліни, а також вміння представляти матеріал (письмово чи усно). Оцінювання поточного контролю дозволить включити одержану студентом оцінку за поточну успішність у загальну підсумкову оцінку рівня засвоєння знань студентами (вноситься до відомості обліку поточної і підсумкової успішності). Завдання поточного контролю оцінюються в межах від 0 до 20 балів, а завдання, що виносяться на іспит, – від 0 до 100 балів. Об`єктом оцінювання поточного контролю студента є: 1) виконання вибіркового завдання для самостійної роботи – оцінюється максимум 5 балами; 2) перевірка виконання індивідуальних практичних завдань – оцінюється максимум 15 балами. Об’єктом поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є домашні письмові роботи. Самостійно виконані домашні письмові роботи перевіряються викладачем та підлягають захисту у ході співбесіди із студентом. Кожне завдання для самостійної роботи оцінюється максимум у 5 балів. Критерії оцінювання рівня виконання завдання: 5 балів – завдання виконано повністю, оформлено належним чином, розкриті його основні пункти, витримана логіка дослідження, дані по кон’юнктурі ринків відображають поточну ситуацію, є актуальними; студент чітко володіє матеріалом, знає про головні та останні події на ринку, дає точні та чіткі відповіді на питання, може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя та зробити власний прогноз розвитку подій на ринку 4 бали – завдання в цілому виконано, дані в основному є актуальними, проте є окремі недоліки непринципового характеру; студент в цілому володіє матеріалом, знає про головні та останні події на ринку. Проте при відповіді на питання припускає неточності непринципового характеру 3 бали – завдання можна вважати виконаним, проте існують значні недоліки у змісті та оформленні роботи, не всі пункти розкриті, не всі дані є актуальними; студент володіє матеріалом поверхнево, знає не про всі головні та останні події на ринку, при відповіді на питання припускає неточності принципового характеру, не завжди може встановити логічний зв'язок між різними явищами економічного життя 0 балів – завдання не виконано, або виконано на низькому рівні, існують помилки принципового характеру, дані є застарілими; за умови виявлення та доказу несамостійного характеру виконання роботи; студент не володіє матеріалом, не знає про значні події на даному ринку, очевидна несамостійність виконання завдання. Індивідуальні завдання для домашнього самостійного виконання видаються під час установчої сесії. Студент має можливість отримати індивідуальне завдання і по закінченню сесії. Ці завдання включені до магістерської програми, яку студенти отримують в бібліотеці, і розміщені на сайті університету У міжсесійний період щотижня викладачем проводяться консультації за графіком, складеним кафедрою і доведеним до відома студентів під час читання лекцій. Під час таких консультацій студенти можуть захищати виконані домашні роботи. За місяць до початку сесії студенти здають або пересилають поштою на кафедру виконані домашні роботи. Дата подання робіт фіксується на кафедрі в спеціальному журналі. Роботи студентів мають бути перевірені у семиденний термін, і в разі недопущення їх до захисту, повернені студентам на доопрацювання. Складання академічної заборгованості з дисципліни має включати виконання завдань поточного контролю, що передбачені для студентів заочної форми навчання, і підсумкового контролю та проводиться у визначеному кафедрою порядку. Табл.8 ГРАФІК ПРЕЗЕНТАЦІЇ виконаних самостійно завдань з дисципліни «Маркетинговий менеджмент в АПК» у 10 семестрі Заочна форма навчання
9.3.2. Організація підсумкового контролюЗавданням іспиту є перевірка розуміння студентом програмного матеріалу в цілому, логіки та взаємозв’язків між окремими розділами. здатності творчого використання накопичених знань, уміння сформувати своє ставлення до певної проблеми навчальної дисципліни тощо. Результати поточного контролю знань студентів вносяться до відомості обліку поточної і підсумкової успішності без переведення їх у 4-х бальну шкалу. В разі невиконання завдань поточного контролю з об’єктивних причин, студент має право за дозволом декана скласти їх у визначені кафедрою терміни. Порядок складання визначає викладач. Студенти, які беруть активну участь у роботі гуртків, подають наукові роботи на конкурси олімпіади та наукові конференції в рамках дисципліни, і за результатами поточного контролю не набрали 20 балів, додатково отримують 10 балів. На іспит виносяться вузлові питання, типові та комплексні задачі, ситуації, завдання, що потребують творчої відповіді та уміння синтезувати отримані знання і застосовувати їх при вирішенні практичних задач тощо. Перелік питань, що охоплюють зміст програми дисципліни, критерії оцінювання екзаменаційних завдань визначаються кафедрою та доводяться до студентів на початку семестру. Іспит приймається потоковим способом. Кожний студент самостійно витягує іспитовий квиток і сідає на те місце, яке відповідає номеру вказаного білета. Для оперативного розв’язання задач студенти повинні мати при собі калькулятори. Іспит проводить керівник курсу. Результати іспиту оприлюднюються на наступний день. На складання іспиту відводиться три астрономічних години. В кожному білеті передбачається 10 питань, в тому числі одна задача. Кожне виконане іспитове завдання оцінюється за шкалою від 0 до 10 балів залежно від рівня знань: Табл.9 Шкала оцінювання екзаменаційних завдань
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВпо окремих питаннях іспитового білету Оцінювання знань студентів по окремих завданнях модульних завдань здійснюється таким чином: 10 балів - студент дав правильну і вичерпну відповідь на поставлене запитання, при цьому показав високі знання понятійного апарату, уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ, знання літературних джерел. Відповіді на питання підкріплені конкретними прикладами із сфери агробізнесу. 8 балів – студент у цілому успішно відповів на поставлене запитання, проте існують окремі помилки у аргументації відповіді та у використанні понятійного апарату. Приклади використання тих чи інших складових маркетингу товарів АПК присутні, проте не повністю розкривають особливість питання, мають не зажди логічний зв'язок із теорією питання. 6 балів – студент у цілому відповів на поставлене запитання, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, серйозно помилився у використанні понятійного апарату. Приклади із маркетингу товарів АПК або відсутні, або мають суто формальний характер і мало пов’язані із теорією питання. 0 балів –студент дав неправильну відповідь на запитання, ухилився від аргументувань, показав незадовільні знання понятійного апарату або взагалі не відповів. Результати іспиту оцінюються в діапазоні від 0 до 100 балів. Якщо відповіді студента на екзамені оцінені менше ніж на 30 балів, він отримує незадовільну оцінку за результатами іспиту (тобто 0 балів), а загальна оцінка включає лише результати поточного контролю. Відповідно до відомості обліку поточної і підсумкової успішності заносяться сумарні результати в балах поточного контролю та іспиту. Отримані бали за 100-бальною шкалою переводяться також у 4-х-бальну та шкалу ЕCTS у такому порядку: Табл.8
Підсумкова оцінка в 100-бальній і 4-х бальній шкалах, а також за шкалою ЕCTS виставляється в відомість обліку поточної і підсумкової успішності. Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 21 до 59 балів, після належної підготовки мають право повторно складати іспит. Студенти, які набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 0 до 20 балів, зобов’язані написати заяву на повторне вивчення дисципліни на різних формах навчання свого чи іншого факультету і там скласти іспит. Студенти, які не з’явилися на екзамен без поважних причин, вважаються такими, що одержали незадовільну оцінку і мають академічну заборгованість. Рівень знань оцінюється за результатами поточного контролю. 9.3.3. Зразок екзаменаційного білетаДВНЗ «КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА» Кафедра Економіки агропромислових формувань Дисципліна Маркетинговий менеджмент в АПК Спеціальність 8504/1 «Економіка підприємств АПК», V курс, X семестр
10. Рекомендована література 10.1. Основна література:
10.2. Додаткова література:
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |