Таблиці до підготовки звіту з переддипломної практики з курсу Економічна діяльність підприємства
« НазадТАБЛИЦІ ДО ПІДГОТОВКИ ЗВІТУ З ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИКИ1. Загальна характеристика підприємства. Повне найменування підприємства, його місцезнаходження, юридична форма. Історія створення і розвитку підприємства; форми власності та господарювання, їх трансформування за умов розвитку ринкових відносин; різновиди продукції, її номенклатура і асортимент; динаміка їх випуску та реалізації за останні 3-4 роки; типи виробництва на підприємстві; рівень спеціалізації і кооперування; основні технологічні процеси і загальний організаційно-технічний рівень виробництва. З'ясувати перспективи розвитку підприємства. Таблиця 1.1 Види економічної діяльності ____________________
Таблиця 1.2 Аналіз місії _________________________
Майно і власність підприємства. Ознайомитися зі складом майна підприємства, основних засобів, оборотних та інших активів; формами власності на майно. Якщо підприємство державне, треба з'ясувати, чи буде проводитись його приватизація, чи ні. У випадку приватизації підприємства слід ознайомитися з її формою, особливостями і в якій стадії цей процес знаходиться. Вивчити джерела формування власного капіталу підприємства (внески засновників, доходи підприємства від виробничої діяльності, цінних паперів, капітальні вкладення і дотації з бюджету та ін.). Особливу увагу приділити цим питанням, якщо підприємство є акціонерним товариством. Таблиця 2.1 Активи підприємства за 20..-20.. рр.
Таблиця 2.2 Інформація про основні засоби підприємства за 20.. рік
Таблиця 2.3
Динаміка показників, що характеризують наявність та стан використання основних засобів підприємства
Первинні документи, які можуть бути використані при дослідженні майна та власності підприємства: 1) Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва (форми № 1, № 2) 2) Форма № 1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)» 3) Форма № 2 «Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)» 3. Середовище функціонування підприємства. З'ясувати місце підприємства у виробничо-господарському комплексі регіону, скласти схему його взаємозв'язків з іншими підприємствами, організаціями і установами (зовнішнім середовищем): постачальниками матеріально-технічних ресурсів, покупцями продукції, банками, фінансовими органами, біржами, науково-дослідними організаціями і т. і. Оцінити стабільність виробничих зв'язків, ступінь їх регулярності і вплив на ефективність діяльності підприємства та конфігурацію органів управління. Орієнтовно визначити авторитет підприємства як партнера у підприємницькому середовищі. Ознайомитися з зовнішньоекономічною діяльністю підприємства, перспективами розширення зовнішньоекономічних зв'язків. За їх відсутності – з перспективами виходу на зовнішній ринок. Таблиця 3.1 Аналіз зовнішнього середовища підприємства
Таблиця 3.2 Характеристика споживачів (покупців) продукції підприємства
Таблиця 3.3 Характеристика постачальників підприємства
Таблиця 3.4 Вихідна інформація для побудови карти стратегічних груп конкурентів
Рис. 1 Приклад побудови карти стратегічних груп за параметрами «Темпи зростання частки ринку» та «Співвідношення якість / ціна»*. Таблиця 3.5 Характеристика основних конкурентів підприємства
Таблиця 3.6 Аналіз внутрішнього середовища підприємства
Таблиця 3.7 Матриця для здійснення SWOT-аналізу підприємства
Документи які можуть бути використані при дослідженні середовища функціонування підприємства: 1) статистичні дані галузевих щорічників; 2) матеріали спеціальних обстежень; 3) інформація, отримана за результатами маркетингових досліджень та експертних опитувань; 4) контракти, договори поставок; 5) дані управлінського обліку. 4. Організаційна структура управління підприємством. Ознайомитися зі структурою виробничих підрозділів підприємства (основних, допоміжних і обслуговуючих цехів), підрозділами і службами невиробничого характеру, механізмом взаємозв'язку, юридичним статусом. Зробити схему виробничої структури підприємства. З'ясувати, як трансформувалась виробнича структура підприємства в умовах його адаптації до ринку. Дати оцінку ступеня автономності підрозділів, з’ясувати доцільність відокремлення від підприємства самостійних фірм, стратегію організаційної перебудови підприємства на найближчу перспективу. Ознайомитися з організаційною структурою управління підприємством, визначити її різновид. Проаналізувати можливість централізації (децентралізації) основних управлінських функцій. Більш глибоко вивчити економічні служби на підприємстві, їх функції за умов адаптації підприємства до динамічного зовнішнього середовища, взаємозв'язок з іншими службами. Зробити схему структури управління підприємством. Виявити, які зміни відбулися в структурі органів управління за минулий період. З'ясувати плани організаційних змін на найближчу перспективу, дати їм оцінку. Таблиця 4.1 Організаційна побудова ____________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 4.2Аналіз структурних підрозділів підприємства
Таблиця 4.3 Основні показники, що характеризують систему управління _______________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 4.4 Нормативні, методичні та інструктивні документи, що регламентують управління діяльністю підприємства _______________________________________ (назва підприємства)
Первинні документи, які можуть бути використані при дослідженні організаційної структури управління підприємством:
5. Система і стратегія маркетингу підприємства. Ознайомитися зі структурою підрозділу, що управляє маркетинговою діяльністю. За відсутності його організаційних форм з'ясувати розподіл маркетингових функцій між відділами заводоуправління, роль відділів збуту та постачання в системі маркетингу підприємства. Визначити специфічні особливості організації та контролю маркетингової діяльності. Вивчити ринок продукції підприємства, його особливості і перспективи. З'ясувати, як проводиться аналіз ринкових можливостей підприємства, дослідження попиту на продукцію і наскільки вони ефективні. Дати оцінку конкурентоспроможності продукції підприємства на внутрішньому і зовнішньому ринках. Охарактеризувати (за наявності) підсистему управління конкурентоспроможністю підприємства. Слід з'ясувати стратегію маркетингу підприємства на перспективу щодо номенклатури продукції, ринку збуту (розробку продуктових стратегій). Вивчити систему цін та політику ціноутворення на продукцію підприємства, порядок підготовки і встановлення цін; роль затрат на виробництво, попиту і конкуренції у політиці ціноутворення (стратегії ціноутворення). Особливу увагу приділити питанням взаємозв'язку маркетингу та виробництва, каналам збуту, систем обробки замовлень та регулювання товарних запасів. Таблиця 5.1 Динаміка обсягів реалізації продукції (в розрізі окремих її видів) _______________________________________ (назва підприємства) у 20..-20.. рр.
Таблиця 5.2 Номенклатура та асортимент продукції / послуг _______________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 5.3. Динаміка обсягу реалізації продукції (у розрізі видів та місць реалізації) _______________________________________ (назва підприємства) за 20..-20.. рр.
Таблиця 5.4 Комплекс маркетингу (маркетинг-мікс) ___________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 5.5 Нормативні, методичні та інструктивні документи, що регламентують роботу маркетингової та збутової служб _______________________________________ (назва підприємства)
Таблиця 5.6 Спеціалізоване програмне забезпечення, що використовується в управлінні роботою маркетингової та збутової служб _________________________________ (назва підприємства)
Навести основні показники, що характеризують ефективність виробництва та якість продукції. Описати систему управління якістю на підприємстві. Дати характеристику системи управління запасами на підприємстві: системи планування та регулювання. Оцінити ступінь використання ЕОМ та ЕММ при управлінні виробництвом на підприємстві. Таблиця 6.1 Основні показники, що характеризують виробничу діяльність _______________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 6.2 Основні технологічні процеси та контроль їх виконання _______________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 6.3 Основне технологічне обладнання й устаткування _______________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 6.4 Склад підрозділів основного виробництва _____________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 6.5 Склад підрозділів виробничої інфраструктури _____________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 6.6 Результати інноваційної діяльності _______________________________________ (назва підприємства) станом на кінець 201_ рр.
Таблиця 6.7 Нормативні, методичні та інструктивні документи, що регламентують роботу виробничої та постачальницької служб _______________________________________ (назва підприємства)
Таблиця 6.8 Спеціалізоване програмне забезпечення, що використовується в управлінні роботою виробничої та постачальницької служб _________________________________ (назва підприємства)
Таблиця 6.9 Показники ефективності виробництва (діяльності) підприємства
Узагальнюючі показники: рівень задоволення потреб ринку, виробництво чистої продукції на одиницю витрат ресурсів, прибуток на одиницю загальних витрат, рентабельність виробництва, витрати на одиницю товарної продукції, частка приросту продукції за рахунок інтенсифікації виробництва. Показники ефективності використання праці (персоналу): темпи зростання продуктивності праці, частка приросту продукції за рахунок зростання продуктивності праці, відносне вивільнення працівників, коефіцієнт використання фонду робочого часу, трудомісткість одиниці продукції, зарплато місткість одиниці продукції. Показники ефективності використання виробничих засобів: загальна фондовіддача (за обсягом продукції), фондовіддача активної частини основних засобів, рентабельність основних засобів, фондомісткість одиниці продукції, матеріаломісткість одиниці продукції, коефіцієнт використання найважливіших видів сировини та матеріалів. Показники ефективності використання фінансових активів: оборотність оборотних активів, рентабельність оборотних активів, відносне вивільнення оборотних активів, питомі капітальні вкладення ( на одиницю приросту потужності або продукції), рентабельність інвестицій, строк окупності вкладених інвестицій. Первинні документи, які можуть бути використані при дослідженні ефективності виробництва (діяльності) підприємства:1) Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва (форми № 1, № 2) 2) Форма № 1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)» 3) Форма № 2 «Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід)» 4) Форма № 1П-НПП (річна) «Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції» 5) Форма № 1-інновація. «Обстеження інноваційної діяльності промислового підприємства за __- рік» 6) Форма ІНН (раз на два роки) «Обстеження інноваційної діяльності підприємства за період 2012-2014 рр.» 7. Система планування діяльності підприємства. Ознайомитися з системою планів підприємства, організацією їх розробки. З'ясувати, яким підрозділом і якими методами проводиться розробка і вибір стратегії розвитку підприємства. Дати характеристику виробничої програми основних розділів стратегічного та поточного планів і їх показників. Визначити роль поточного плану і його взаємозв'язок зі стратегією розвитку підприємства. З'ясувати, як враховується фактор часу і фактор ризику при прийнятті господарських рішень. Вивчити систему оперативного регулювання комерційної діяльності підприємства з урахуванням зміни ринкової кон'юнктури. З'ясувати, як здійснюється оперативне регулювання виробництвом: склад календарно-планових нормативів, планово-облікові одиниці, система ОКП, зміст і порядок розробки план-графіків виробництва і випуску продукції. Дати оцінку ритмічності виробництва. Таблиця 7.1 Загальна характеристика планів _____________________________________ (назва підприємства)
Таблиця 7.2 Плани виробничої діяльності _____________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Таблиця 7.3. Плани постачальницької діяльності _____________________________________ (назва підприємства) (станом на кінець 201_ р.)
Первинні документи, які можуть бути використані при дослідженні системи планування діяльності підприємства:
8. Управління персоналом. Вивчити систему підбору, найму, розподілу, просування та звільнення персоналу на підприємстві; якісний (кваліфікаційний) та кількісний склад, проаналізувати систему планування та динаміку змін у персоналі на підприємстві, а також фактори, що зумовили зміни у кадровому складі за останні 3-4 роки. Дослідити системи мотивації та винагороди робітників на підприємстві, особливо приділити увагу контрактній системі. Проаналізувати зміни у кадровому складі підприємства. Описати домінуючі системи лідирування та стилі керівництва. Таблиця 8.1 Чисельність і рух персоналу _______________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
Таблиця 8.2 Структура персоналу за категоріями ______________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
Таблиця 8.3 Структура персоналу за віком ______________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
Таблиця 8.4 Фонд оплати праці персоналу _______________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
Таблиця 8.5 Нормативні, методичні та інструктивні документи, що регламентують роботу кадрової служби _______________________________________ (назва підприємства)
9. Управління фінансами та затратами. Ознайомитисяз системою фінансування та інвестування підприємства, основними фінансовими стратегіями та стратегіями використання фінансовими ресурсі. Вивчити систему управління затратами, показники собівартості продукції: кошторис затрат на виробництво, собівартість товарної, реалізованої продукції. Обчислити прибуток від реалізації продукції, валовий прибуток. Вивчити розподіл і використання прибутку. Обчислити рентабельність продукції і виробництва. Ознайомитись із системою податків підприємства, методикою їх обчислення. Здійснити розрахунки з належними поясненнями величини податку на прибуток (дохід) та інших податків, якщо підприємство їх сплачує (ПДВ, АЗ та ін.). Звернути увагу на пільги оподаткування, їх стимулюючу роль в інвестиційній діяльності підприємства і виконанні соціальних програм. Вивчити обов’язкові платежі і внески підприємства, передбачені законом, дати схему їх обчислення за певний період у поточному році: плати за природні ресурси, відрахувань на соціальні потреби, обов'язкові страхування майна та ін. Таблиця 9.1 Обсяг, структура та динаміка витрат (за функціональним призначенням) _______________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
*-крім малих підприємств Таблиця 9.2 Обсяг, структура та динаміка витрат ( за економічними елементами ) ( крім малих підприємств) _______________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
Таблиця 9.3 Обсяг, структура та динаміка фінансових результатів _______________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
*- крім малих підприємств Таблиця 9.4 Основні показники, що визначають фінансово-господарський стан ____________________________________ (назва підприємства) в 201_ – 201_ рр.
Таблиця 9.5 Податки та специфічні види обов’язкових зборів _________________________________________ (назва підприємства) (станом на 201_ р.)
Таблиця 9.6 Нормативні, методичні та інструктивні документи, що регламентують роботу фінансової служби ___________________________________________ (назва підприємства)
Таблиця 9.7 Спеціалізоване програмне забезпечення, що використовується в роботі обліково-фінансових служб ___________________________________________ (назва підприємства)
Первинні документи, які можуть бути використані при дослідженні управління фінансами та затратами підприємства:
* де: 1 – 15 – порядкові номери досліджуваних підприємств відповідно до таблиці аналізу даних; 1 – 6 – стратегічні групи конкурентів, виокремлені за результатами аналізу. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |