Практична робота 25 на тему Visual Basic та Розробка додатків, що реалізують лінійний обчислювальний процес
« НазадПрактична робота №25Тема: ”VisualBasic. Розробка додатків, що реалізують лінійний обчислювальний процес” Мета: навчитись використовувати засоби Visual Basic для розробки додатків з лінійним обчислювальним процесом. Хід роботиЗапишіть тему і мету роботи. Складіть звіт виконання практичної роботи. Завдання 1. Знайомство з середовищем програмування Visual Basic.
Це вікно містить три вкладки: - New (Новий)- містить шаблони і майстра для створення нового проекту; - Existing (Існуючий) – відкриття існуючого проекту; - Recent (Недавно створений) – містить список проектів, які відкривались останнім часом. За замовчуванням відкривається вікно з активною вкладкою New і списком шаблонів і майстрів. Для створення стандартного додатку потрібно обрати шаблон Standard EXE. Зауважимо, що шаблон VB Application Wizard викликає майстра додатків, VB Wizard Manager - майстра створення майстрів користувача, Data Project - проект управління базою даних. Зауваження. Щоб діалогове вікно New Project вибору шаблону чи майстра не з’являлось при наступних активаціях Visual Basic (тобто активним був шаблон стандартного додатку), потрібно встановити прапорець þ Don’t show this dialog in the future ( Не показувати цей діалог надалі) Натисніть кнопку Открыть. Після цього відкриється вікно з засобами проектування стандартного Windows – додатку. Уважно вивчіть склад команд головного меню вікна та призначення кнопок стандартної панелі інструментів. Зауваження. Щоб отримати підказку про функції конкретної кнопки, розташуйте над цією кнопкою покажчик Миші і затримайте його на деякий час. Завдання 2. Вивчіть вікно конструктора форми (Form1). У вікні конструктора форми візуально конструюються елементи додатка. Для точного розміщення об’єктів у формі слугує сітка. При виконанні додатку вона не відображається. За необхідності її можна відключити, скориставшись параметрами діалогового вікна Options, що відкривається командою Options (Параметри) з меню View (Вид). Розмір форми у вікні можна змінювати, використовуючи маркери виділення форми і Мишу. Для зміни розміру форми необхідно встановити покажчик Миші на маркер розміру і, коли він набуде вигляду двонапрямленої стрілки, пересувати його до отримання потрібного розміру. Завдання 3. Вивчіть панель об’єктів управління (General). Елементи управління додатком під час проектування форми вибираються з об’єктів панелі управління. Об’єкт – елемент інтерфейсу, який створюється в екранній формі VB за допомогою засобів панелі управління. Об’єкт характеризується властивостями, методами та подіями. Подія– це характеристика об¢єкта, що описує зовнішній вплив, на який реагує об¢єкт при застосуванні додатка. Події – це, наприклад, завантаження форми, натиснення клавіші на клавіатурі, клацання Миші, подвійне клацання Миші на об’єкті тощо. Кожна подія має своє ім’я. Є дві події, найбільш поширені при використанні Миші: - Сlick – подія, яка виникає, коли користувач клацає кнопкою Миші на об’єкті; - Dbclick – подвійне клацання на елемент, керування. Ще одна характеристика об¢єкта – метод. Метод – це дія, яка може здійснюватися над об¢єктом. Метод – це також процедура. Елементи панелі управління: 1. Pointer (Покажчик) - для позиціювання покажчика Миші; 2. PictureBox (Графічне вікно) - розміщує у формі графічне вікно, призначене для об’єднання елементів у групи, вставки в нього графічних об’єктів, тексту, анімації та ін.; 3. Label (Напис) - розміщує у формі текстові об’єкти-написи, редагувати які під час виконання додатку неможливо; 4. TextBox (Текстове поле) - розміщує у формі поле для введення текстової інформації, чисел, дат; 5. Frame (Рамка) - створює у формі рамку із заголовком для логічного групування об’єктів; 6. CommandButton (Командна кнопка) - розміщує у формі кнопки управління для ініціювання дій, виконання команд і т.д.; 7. CheckBox (Прапорець) - розміщує у формі індикаторний перемикач, призначений для формування умов виконання чи певних налаштувань, значення якого (Value) при встановленому прапорці- 1; за відсутності прапорця – 0; позначений, але неактивний стан - 2; 8. OptionButton (Перемикач) - створює у формі альтернативний перемикач для вибору налаштування чи режиму виконання програми; 9. ComboBox (Поле зі списком) - створює у формі об’єкт, що містить одночасно поле введення тексту і список значень, введений текст додається до елементів списку; 10. ListBox (Список) - створює у формі список для вибору одного чи декількох значень із запропонованого списку; 11. HScrollBar (Горизонтальна смуга прокручування) -розміщує у формі горизонтальну смугу прокручування; 12. VScrollBar(Вертикальна смуга прокручування) - розміщує у формі вертикальну смугу прокручування; 13. Timer (Таймер) - розміщує у формі таймер; 14. DriveListBox (Список пристроїв) - створює у формі список пристроїв; 15. DirListBox (Список папок) — створює у формі деревоподібний список папок; 16. FileListBox (Список файлів) - створює у формі список файлів; 17. Shape (Фігура) - створює у формі геометричні фігури: прямокутник, квадрат, коло, еліпс, прямокутник і квадрат із заокругленими кутами; 18. Line (Лінія) - створює лінії; 19. Image (Зображення) - створює у формі поля для відображення графічних зображень; 20. Data (Дані) - створює елементи управління даними в базі даних, для переміщення по записах і відображення результатів навігації; 21. OLE- створює у формі поля для розміщення об’єктів за допомогою OLE-технологій. Об’єкти управління на формі створюються таким чином: 1 спосіб. Слід вибрати потрібний елемент на панелі елементів управління і клацнути на ньому. У межах форми курсор Миші прийме вигляд хрестика. „Намалювати” на формі об’єкт, утримуючи натиснутою ліву кнопку Миші. 2 спосіб. Подвійним клацанням на значку об’єкта на панелі елементів управління. Об’єкт з’явиться у формі, у місці та з розмірами, визначеними за замовчуванням. Завдання 4. Вивчіть вікно провідника проекту (Project1). Завдання 5. Вивчіть вікно властивостей форми (Properties: Form1 ) та її об’єктів. Вікно властивостей Properties призначене для відображення і задання властивостей форми, а також розміщених у ній об’єктів. За допомогою вкладок Alphabetic (За алфавітом) і Categorized (По категоріях) властивості об’єкта можна переглянути за абеткою чи по групах (категоріям) відповідно. У даному вікні можна проглянути властивості не тільки вибраного об’єкта: вибрати інші можна зі списку, розміщеного під заголовком вікна. Списки властивостей складаються з двох стовпців: у першому з них вказано назву властивості, у другому - її значення. Для зміни значень передбачені різ конкретного випадку: введення нових значень може відбуватись як у текстовому полі (наприклад, назва форми - у полі Name), вибором зі списку (наприклад, колір підкладки форми - у списку BackColor), а деколи й з діалогового вікна (наприклад, шрифт - Font). Після виділення властивості у нижній частині вікна з’являється пояснення призначення обраної властивості. Якщо вибрати відразу кілька об’єктів, то у вікні властивостей відобразяться загальні для цих об’єктів властивості. Наприклад, усі без винятку об’єкти форми мають властивість Name (Ім’я), яка використовується при написанні програмних кодів. Ім’я об’єкта повинне бути унікальним у формі. Розміри об’єкта визначаються властивостями Height (Висота) і Width (Ширина). Задання положення об’єкта у формі визначають властивості Left (відстань від лівого краю форми) і Тор (відстань від верхнього краю форми). Розглянемо основні групи властивостей, згруповані за типом на вкладці Categorized вікна Properties. У групі оформлення Appearanceмістяться властивості об’єкта, які задають атрибути його зовнішнього вигляду. Основні властивості даної групи такі: - Caption - задає текст в рядку заголовка об’єкта; - BorderStyle - задає стиль рамки об’єкта; - Palette - встановлює колірну палітру; - Picture - призначає значок, картинку для об’єкта. Можна задати фонове графічне зображення. Властивості об’єктів, що характеризують їх поведінку, зібрані в групі Behavior. Основні властивості даної групи такі: - Causes Validation - встановлює ознаку перевірки умови достовірності даних при виході з об’єкта; - Enabled - дозволяє або забороняє доступ до об’єкта; - MaxLength - встановлює максимальну довжину даних в об’єкті; - Visible - встановлює видимість об’єкта. Група Fontмає одну властивість - Font, що викликає діалогове вікно для задання шрифту тексту об’єкта, його розміру, стилів накреслювання. Властивості групи Misc задають загальні атрибути об’єкта. Основні властивості цієї групи такі: - Name - задає ім’я об’єкта; - Text - встановлює текст в полі за умовчанням; - Index - задає унікальний індекс об’єкта. Група Position слугує для позиціонування об’єктів у системі координат форми і встановлення їх розмірів. Основні властивості цієї групи такі: - Left - задає положення об’єкта по горизонтальній осі під лівого краю форми; - Тор - задає положення об’єкта по вертикальній осі під його верхнього краю до верхньої сторони форми; - Width - задає горизонтальний розмір (ширину) об’єкт, - Height - задає вертикальний розмір (висоту) об’єкта; Властивості групи Scaleвстановлюють максимальні масштаби об’єктів в системі координат форми. Основні властивості цієї групи такі: - ScaleLeft - задає максимальне положення об’єкта по горизонтальній осі; - ScaleTop - задає максимальне положення об’єкта по вертикальній осі; - Scale Width - задає максимальний горизонтальний розмір (максимальна ширина); - ScaleHeight - задає максимальний вертикальний розмір (максимальна висота). 7. Вивчіть вікно Редактор коду Властивості об'єктів допускається змінювати при виконанні додатка, написавши відповідні коди в процедурах, що створюються за допомогою редактора коду. З елементом управління, як правило, пов'язуються певні події. Для того, щоб додаток працював, як нам потрібно, слід запрограмувати процедури обробки певних подій. Це здійснюється у вікні редактора коду. Вікно редактора коду можна активізувати подвійним кліком на об’єкті управління. Розташування форми на екрані при виконанні визначається властивостями Left і Тор, що вказують відстані від лівого і верхнього краю відповідно. Крім цього, для задання розташування форми під час виконання додатку використовується властивість StartUpPosition, яка може мати такі значення: - Manual - положення форми задають властивості Left і Тор; - CenterOwner - форма розташовується в центрі робочого стола Windows; - CenterScreen - форма розташовується в центрі екрана; - WindowsDefault - положення форми задається системою, виходячи з кількості відкритих вікон і їх розташування. Форма, як і будь-яке інше вікно Windows, може містити з правого боку заголовка кнопки управління її розмірами. Статус цих кнопок визначають властивості MaxButton і MinButton. Властивість MaxButton визначає, чи буде кнопка максимізації активною при запуску форми на виконання, а властивість MinButton, відповідно, визначає активність Кнопки мінімізації форми. Властивість ControlBox форми визначає, чи буде під час виконання форми в рядку заголовка розташовуватися кнопка виклику системного меню, в якому присутні команди переміщення, зміни розміру, закриття форми. Завдання 2. Розробити засобами Visual Basic додаток Windows для обчислення суми виплат по вкладу у банку.Методичні рекомендаціїПри заданому розмірі початкового вкладу V, заданому терміні вкладу T і річній процентній ставці p, сума виплат S обчислюється за формулою: Для розробки додатка потрібно врахувати цю математичну модель, яка передбачає задання значення початкового вкладу V, значення терміну вкладу V, значення відсоткової ставки p і далі обчислювати значення суми виплат S у відповідності з заданою формулою. Значення цих величин можна описати типом – дійсні числа. Обчислювальний процес є лінійним. ЕТАПИ РОЗРОБКИ ДОДАТКУ:1) розробка інтерфейсу користувача; 2) введення тексту програмного коду процедур подій; 3) виконання проекту; 4) збереження проекту як незалежного додатку.
1. Розробка інтерфейсу користувача Розробимо форму з назвою Виплати, в якій будуть такі об’єкти: 6 написів Label1 – Label6 (один напис для позначення даних про фізичну особу – ПІБ, один напис для позначення початкового вкладу, наступні два написи - для терміну вкладу і річної процентної ставки, один напис для позначення суми виплат і ще один напис – для виведення результату обчислення суми виплат), 4 текстових поля Text1 – Text4 для введення даних (одне поле для введення даних про фізичну особу – ПІБ, одне для введення розміру початкового вкладу, наступні два текстових поля - для значення терміну вкладу і значення процентної ставки) і одна командна кнопка Command1. З командною кнопкою Command1 пов’язана подія – клік на цій кнопці, який запускає на виконання процедуру обчислення суми виплат. Результат обчислення виводиться у напис з ім’ям Label6. Програмний код процедури потрібно розробити. У вікні властивостей форми задайте для властивості Caption значення Виплати, для властивості ForeColor виберіть зі списку вказаний на рисунку колір. Для всіх написів задайте відповідне значення (властивість Caption), колір фону і вирівнювання по центру у відповідності з наведеним нижче рисунком. Для текстових полів також задайте зачення „пусто” (властивість Text), вирівнювання по центру у відповідності з наведеним нижче рисунком. Дотримайтесь вказаного розташування об’єктів і усвідомте логічний зв’язок між об’єктами: Label1 −> Text1 Label2 −> Text2 Label3 −> Text3 Label4 −> Text4 Для командної кнопки Command1 встановіть значення Розрахувати (властивість Caption), вирівнювання по центру у відповідності з рисунком нижче. 2. Введення тексту програмного коду процедур подій Двічі клацніть на командній кнопці і у вікні редактору коду створіть код процедури як у наведеному вище вікні, після чого закрийте вікно коду. При створенні коду процедури необхідно пам’ятати наступне: Змінна – це поіменоване зарезервоване місце оперативної пам’яті для тимчасового збереження даних. Кожна змінна має ім’я, яке задається з використанням таких правил: - довжина – не більше 255 символів; - може містити букви, цифри і деякі спеціальні символи; - починається завжди з букви; - не містить пробілів; - ім’я кожної змінної повинно бути унікальним; - не повинне співпадати з зарезервованими іменами; - рекомендується використовувати спеціальні префікси з метою покращення читабельності.
Математичні оператори Visual Basiс
Кожна змінна має певний тип, що вказує на тип даних, які зберігає змінна. За замовчуванням усі змінні мають тип Variant, що не завжди доречно. У Visual Basiс існують такі типи даних:
Способи оголошення типів змінних: 1) явне оголошення за допомогою ключових слів - Public ім’я_змінної [As тип_даних]; при цьому у квадратних дужках вказано синтаксично необов’язкову конструкцію. Приклади: Dim Сost As Currency; Public a, b, KrokZm As Single. 2) явне оголошення з використання суфіксів:
Приклад: Dim a#, b%, d! За допомогою одного оператора можна оголошувати декілька змінних одного типу, розділяючи їх комами. Якщо змінна оголошується з використанням ключового слова Dim, то вона буде локальною – видимою тільки у цій процедурі, при виході з процедури її значення буде втрачено. Якщо змінна оголошується з використанням ключового слова Static, то вона буде локальною – видимою тільки у цій процедурі, але після виходу з цієї процедури її значення не втратиться. Якщо змінна оголошується з використанням ключового слова Private, то вона може бути видимою у всіх процедурах одного модуля, до якого належать ці процедури, але опис такої (чи таких) змінної потрібно зробити у розділі Declarations. Якщо змінна повинна бути видимою усім процедурам усіх модулів, то її оголошують з ключовим словом Public. Така змінна має назву глобальної змінної. Вона може бути оголошена у стандартному модулі. У процедурах обробки подій об’єктів форми можуть оголошуватись тільки локальні змінні, але використовуватись можуть і глобальні змінні даного проекту. Інколи при використанні змінних можуть траплятись випадки, коли через помилку в імені змінної вона може трактуватись як нова змінна і це може привести до неправильних обчислень. Щоб уникнути подібних ситуацій, необхідно в початок модуля поставити оператор Option Explicit (явне оголошення змінних). Неявне оголошення змінної. При такому оголошенні тип змінної визначається при першому операторі присвоєння. Опис змінної як такий відсутній. Якщо змінна має спеціальні кінцеві символи (суфікси), то тип визначається за суфіксом, за його відсутності змінній буде надано тип Variant.
При використанні неявного оголошення змінних код розглянутої вище процедури у цьому проекті міг би бути таким: Private Sub Command1_Click() a@ = Val(Text2.Text) b! = Val(Text4.Text) c! = Val(Text3.Text) d@ = a@ * (1 + b! / 100) ^ c! Label6.Caption = d@ End Sub У коді процедури використана стандартна функція Val, яка перетворює текст (символьний рядок) у текстовому вікні у числове значення. При написанні програмних кодів можуть використовуватись коментарі для роз’яснення тексту програми. Коментар може міститись як окремим рядком так і у рядку програмного коду після символа ‘. Наприклад: a@ = Val(Text2.Text) ‘ змінній а присвоєно числове значення ‘символьного рядка текстового поля Text2 форми При перенесенні довгих операторів у наступний рядок потрібно набрати пропуск, а далі символ підкреслення. Наприклад: d@ = a@ * (1 + b! / 100) _ ^ c! Константою називають змінну, значення якої не змінюється в процесі виконання програми, але використовується у певних процедурах. Для оголошення констант використовується ключове слово const. Оголошення має такий синтаксис: const ім’я_константи [As тип_даних]. Visual Basic має величезну кількість вбудованих констант, які непотрібно оголошувати. Їх імена починаються з префіксу vb. Вбудовані константи використовують у процедурах для задання кольору (vbRed, vbBlue тощо), кнопок та ін. Вони згруповані по категоріям і доступні з вікна браузера Object Browser (натиснути однойменну кнопку на стандартній панелі інструментів). У коді процедури можуть використовуватись стандартні функції. Після створення коду процедури збережіть форму і проект у своїй папці на сервері: збереження форми: меню File −> Save Form −> у діалоговому вікні вкажіть місце збереження і ім’я форми Виплати, після чого натисніть кнопку Сохранить. Збереження проекту: меню меню File −> Save Project −> у діалоговому вікні вкажіть місце збереження і ім’я проекта MyProject, після чого натисніть кнопку Сохранить. 3. Виконання проекту Запустіть розроблений проект на виконання, скориставшись відповідним меню Run=>Start або кнопкою Cтарт панелі інструментів. При цьому на екрані з’явиться вікно форми Виплати, в якому в текстових полях потрібно задати значення відповідних величин і натиснути кнопку Розрахувати. Після виконання обчислень у формі у написі Label6 буде виведено результат обчислення суми виплат.
4. Збереження проекту як незалежного додатку Щоб надати розробленому проекту статусу незалежного додатку, потрібно зберегти цей проект як виконуваний (скомпільований файл) з розширенням ЕХЕ. Для цього потрібно у меню File вікна редактора Visual Basic клацнути на команді Make MyProject.exe і вказати місце збереження та ім’я файлу. Збережіть додаток у вашій власній папці на сервері з ім’ям MyProject. Закрийте вікно програми Microsoft Visual Basic. Завдання 3. Зробіть висновки. Захистіть виконану роботу. Питання до захисту практичної роботи
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |