Приклад створення анкети студента
« НазадПриклад створення анкети студентаПрактична робота № VB. Програмування кнопок. Об'єкти: форма, текстове поле, зображення, кнопка Мета роботи. Створити форму "Анкета студента" з даними про себе і двома фотографіями (портретній і художній), які перекривають один одного і повинні з'являтися в результаті натиснення на відповідні кнопки.
Теоретичні відомостіОзнайомитися з такими об'єктами: форма (Form), текстове поле (Label), зображення (Image), кнопка (Command Button), і їх основними властивостями: підпис (Caption), колір (ForeColor, BackColor), шрифт (Font), видимість (Visible), ширина (Width), висота (Height) і ін. Теоретичні відомості. Об'єкт Form використовують для створення нового вікна. Розглянемо наступні властивості форми:
Об'єкт Label використовують для створення текстових полів (написів, текстів) у вікні програми. Окрім аналогічних властивостей Width, Height, Font, BackColor, Name, Caption, Enabled, Left, Top, вказаних в попередній таблиці, він володіє ще і такими:
Об'єкт Image призначений для вставки графічних об'єктів з файлів типу *.bmp, *.emf, *.ico, *.wmf у форму. Окрім вже відомих властивостей Width, Height, Name, Enabled, Left, Top, Visible, він володіє ще такими:
Об'єкт CommandButton використовують для створення кнопок на формі. Кнопки мають такі властивості: Visible, Width, Height, Font, BackColor, Name, Caption, Enabled, Left, Top і ін. Хід роботи1. Завантажите середовище візуального програмування Visual Basic. Для запуску Visual Basic клацають на піктограмі Microsoft Visual Basic. Також можна скористатися каскадним меню Start (Пуск) => Programs (Програми) => Microsoft Visual Studio х.О => Microsoft Visual Basic x.O, де х - версія програми. У вікні New Project виберемо Standard EXE => Відкрити. На екрані буде відкрите декілька вікон, зокрема: головне вікно Project l-Microsoft Visual Basic [design], в якому знаходяться панель інструментів і головне меню;
Зауваження. Якщо на екрані немає вікна форми або палітри компонентів, то їх можна відкрити за допомогою команд головного меню View => Object і View => Toolbox відповідно. 2. Активізуйте ще два вікна Visual Basic:
Якщо цих вікон немає, виконаєте команди головного меню View => Properties Window і View => Code. 3. Запустите програму Project 1 на виконання і розглянете вікно порожньої поки що форми. Запустити програму можна декількома способами:
Виконаєте наступні дії: максимізуйте вікно, відновіть його до попереднього розміру, мінімізуйте і знову розверніть вікно, пересуньте на робочому столі і задайте його розміри, викличте системне меню (Alt + пропуск). Виконаєте ті ж дії за допомогою команд Move, Size і ін., а також за допомогою клавіатури. Висновок: вікно форми володіє всіма властивостями стандартного вікна операційної системи Windows. Закрийте вікно програми Form l, мінімізуйте головне вікно Visual Basic і створіть на робочому диску папку з ім'ям Basic. Знову активізуйте вікно Visual Basic. Збережете створену програму в своїй папці. Для цього виберіть команду головного меню File_=> Save Project as (Зберегти проект як) або натисніть на кнопку Save Project на панелі інструментів. У першому рядку вікна, яке з'явиться ("Save File As") під заголовком "Save in:" (Папка:), за допомогою випадного меню виберіть робочий диск, після чого знайдіть і відкрийте свою папку. Задайте ім'я файлу форми, заздалегідь видаливши запропоноване комп'ютером ім'я Form l => Save. У наступному вікні "Save Project As" введіть ім'я файлу проекту, видаливши запропоноване комп'ютером ім'я Project l => Save. 6. Візуально ознайомтеся з властивостями форми Width і Height. Змінюйте розміри форми за допомогою миші. Переконаєтеся, що зміна розмірів форми веде до зміни її властивостей Width і Height (ширина і висоти форми) у вікні властивостей Properties-Form 1. Зауваження. Переглядати або міняти значення властивостей об'єктів найзручніше на закладці Categorized вікна Properties, де вони згруповані пo своєму призначенню. На закладці Alphabetic цього вікна властивості об'єктів розміщені в алфавітному порядку. Виключенням є властивість Name - ім'я об'єкту. 7. Досліджуйте, як зміна значень властивостей Width або Height форми у вікні Properties веде до зміни розміру форми. Введіть відповідне значення в типах і натисніть на клавішу Enter. 8. Поміняйте колір фону форми. Для цього у вікні властивостей форми в рядку BackColor за допомогою випадного меню ▼. задайте значення кольору фону одним із способів:
Поекспериментуйте з властивістю BackColor і задайте його значення за власним розсудом. 9. Виконаєте програму ще раз (див. пункт 3). 10. Вставте у форму текстове поле (об'єкт типу Label) з текстом "Анкета студента". Двічі клацніть мишею на піктограмі Label палітри компонентів. Розташуєте вставлений об'єкт, наприклад, так, як показано на рис.13, перетягуючи його мишею. Якщо об'єкт Labell не виділений, активізуйте його і у вікні Properties зрадите значення властивості Caption з Label 1 на текст "Анкета студента" без лапок. Задайте значення властивості AutoSize цього об'єкту True. Зрадите значення властивості Font (шрифт) цього поля на такі: Font: Times New Roman Cyr (або MS Sans Serif); Font style: Bold;: 14; Задайте колір підпису, вказавши значення властивості ForeColor. Попередження. У вікні Properties відображається список властивостей лише активного на даний момент об'єкту. 11. Аналогічно вставте у форму ще декілька текстових полів з вашими біографічними даними. Один з варіантів розміщення текстових полів показаний на рис.14. 12. Вставте у форму об'єкт типу Image (малюнок). Для цього клацніть один раз лівій клавішею миші на піктограмі Image - палітри компонентів і, наприклад, в нижньому правому кутку форми обведіть контур майбутнього зображення (фотографії). У разі потреби поміняйте розмір форми або вставленого об'єкту і добийтеся якнайкращого розташування на ній створених раніше об'єктів. Міняти розміри об'єкту можна методом їх "розтягання" за маркери (чорні габаритні квадратики). Запам'ятаєте ім'я, яке Visual Basic привласнить цьому об'єкту (значення властивості Name), або заміните його. За умовчанням цьому об'єкту буде привласнено стандартне ім'я Imagel. 13. Вставте свою портретну фотографію за допомогою властивості Picture (ілюстрація) об'єкту Imagel. Для цього спочатку виділіть об'єкт і задайте значення True його властивості Stretch. Активізуйте рядок Picture у вікні Properties. Клацнувши на кнопці ▬, викличте діалогове вікно вибору малюнка Load picture, де вкажіть повний шлях до файлу з фотографією. Якщо у вас немає на комп'ютері файлу з вашою фотографією, скористайтеся будь-яким малюнком з бібліотеки Microsoft Clipart. За умовчанням вона знаходиться в теці С:\ Program Files \ Microsoft Office \ Clipart \ Popular. Виберіть будь-який файл => Open. 14. Накладете свою художню фотографію на портретну, вставивши у форму ще один об'єкт типу Image. Один з варіантів розташування фотографії показаний на рис.15. Вважатимемо, що цей об'єкт має ім'я Image2. Зауваження. Під час роботи з об'єктами може з‘явитись необхідність міняти порядок їх відображення. Для цього використовують команди Send To Back (перемістити назад) або Bring To Front (перенести вперед), що знаходяться в контекстному меню (права клавіша миші). 15. Поекспериментуйте з властивістю Visible (видимість) обох зображень, кожного разу виконуючи програму (див. пункт 3). Встановіть значення False властивості Visible для обох зображень. 16. Вставте у форму кнопки для почергового відображення фотографій - два об'єкти типу CommandButton з іменами Соmmandl і Command2. Піктограма об'єкту типу CommandButton (кнопка) знаходиться на палітрі компонентів Visual Basic. Зробіть підписи на кнопках (властивість Caption) "Портретна фотографія" і "Художня фотографія" відповідно. Виберіть якнайкращий, на ваш розсуд шрифт для підписів кнопок. Якщо ви використовуєте картинки із стандартної бібліотеки Clipart, виберіть для кнопок цікаві підписи. Один з варіантів розташування кнопок показаний на рис.16. 17. Запрограмуйте кнопку "Портретна фотографія" так, щоб після натиснення на неї у формі з'являлася портретна фотографія. Для програмування кнопки Commandl необхідно двічі клацнути на ній лівій клавішею миші. В результаті активізується вікно тексту програми із заготівкою процедури CommandlClick, яка оброблятиме подію клацання на кнопці Command 1: Private Sub Commandl_Click() ... End Sub У заготівку необхідно вставити текст програми реакції на цю подію. Процедура матиме такий вигляд: Private Sub Commandl_Click() Imagel.Visible = True 'Портретна фотографія стає видимою Image2.Visible = False 'Художня фотографія стає невидимою End Sub За допомогою даної процедури властивість видимості об'єкту Imagel включаємо, і цією ж властивість об'єкт Image2 вимикаємо. Для кнопки "Художня фотографія" дії будуть протилежні. Зверніть увагу на використання складених імен типу Imagel.Visible, у яких ім'я об'єкту від його властивості відділяється крапкою. Такі складені імена дають доступ до значення конкретної властивості об'єкту. Після введення з клавіатури точки Visual Basic пропонує програмісту список властивостей, методів і подій для даного об'єкту. Вибір потрібної властивості здійснюється клавішами із стрілками, а підтвердження - пропуском. Крім того, ім'я потрібної властивості або методу можна безпосередньо набрати на клавіатурі. 18. Запрограмуйте кнопку "Художня фотографія" відповідно її призначенню (див. пункт 17). Текст процедури для цієї кнопки матиме вигляд: Private Sub Command2_Click() Imagel.Visible = False 'Портретна фотографія стає невидимою Image2.Visible = True 'Художня фотографія стає видимою End Sub 19. Запустите програму і переконаєтеся, що кнопки виконують свої функції. Закрийте вікно програми "Анкета студента". 20. Збережете створену програму в своїй папці. Виберіть елемент головного меню File => Save Project або натисніть на кнопку Save Project на панелі інструментів. 21. Створіть ехе-файл програми. Виконаєте команду головного меню File => Make <имя проекта.ехе... >. У вікні, що відкрилося, вкажіть ім'я своєї теки і ім'я ехе-файлу => Ок. 22. Закрийте Visual Basic, виконайте створену програму і поекспериментуйте з кнопками. Запустите ехе-файл з ім'ям проекту і піктограмою з своєї папки. 23. Продемонструйте створену форму викладачу. Закінчите роботу.
Індивідуальне завданняЗавдання 1. Вставте у форму третю фотографію (фото вашого будинку або машини) і ще одну кнопку з відповідним до нею написом. Якщо файлу з такою фотографією немає, скористайтеся будь-яким файлом з бібліотеки Clipart (див. п. 13). Завдання 2. Змініть написи на кнопках на наступні: "Поміняти фотографію" і "Прибрати фотографію", перепрограмувавши кнопки відповідно новому призначенню. Запишіть фрагменти зміненого програмного коду в звіт. Виконаєте програму і переконаєтеся в правильності її роботи. Підказка. У тексті процедур, що описують роботу кнопок, можна скористатися командами вигляду: If Imagel.Visible = True Then . . . 'Якщо видимість = True 'Або рівносильною командою If Imagel.Visible Then 'Тут умова також істинно, якщо видимість включена Завдання 3. Поміняйте сценарій роботи програми в завданні 2 на наступний: - відразу після запуску програми фотографій не видно, є дві кнопки "Портретна фотографія" і "Прибрати фотографію", доступна тільки перша кнопка; - після клацання на кнопці "Портретна фотографія" на формі з'являється портретне фото, напис на першій кнопці повинен помінятися на напис "Художня фотографія", стає доступною кнопка "Прибрати фотографію"; - після клацання на кнопці "Художня фотографія" фотографія у формі повинна помінятися на художню, а напис на цій кнопці помінятися на "Третя фотографія"; - після клацання на кнопці "Третя фотографія" фотографія у формі повинна помінятися на третю, а напис на цій кнопці помінятися на напис "Портретна фотографія"; - після клацання на кнопці "Прибрати фотографію" фотографія повинна зникнути, а кнопка стати недоступною. Запишіть фрагменти програмного коду в звіт. Виконаєте програму і переконаєтеся в правильності її роботи. Підказка. У тексті процедур, що описують роботу кнопок, можна скористатися командами, які змінюють властивості кнопок Caption (підпис), Visible (видимість), Enabled (доступність). Завдання 4. В умовах завдання 3 запрограмуйте кнопку "Прибрати фотографію" так, щоб після клацання на ній ця кнопка ставала не тільки недоступною, але і невидимою. Завдання 5. Змініть програмний код рішення завдання 4 так, щоб після відключення фотографій напис на першій кнопці завжди відповідав фотографії, яка повинна з'явитися після її натиснення. Завдання 6. Виходячи з умови завдання 5, добийтеся того, щоб послідовність перемикання фотографій не порушувалася унаслідок їх відключення, а також додайте текстовий підпис з назвою фотографії, видимої у нинішній момент. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |