Практична робота 3 на тему Розробка інфологічної моделі і створення структури реляційної бази даних
« НазадПрактична робота №3Тема: Розробка інфологічної моделі і створення структури реляційної бази даних. Мета: Засвоїти методику роботи з СУБД Access. Завдання1. Розробити інформаційно-логічну модель реляційної бази даних:
2. Розробити логічну модель реляційної бази даних.
3. Файл бази даних з власним іменем перейменувати на Деканат _№(-) (у скобках вказати номер по журналу в списку групи). 4. У фалі Деканат створити структуру таблиці Студенти. 5. Створити структуру таблиці Дисципліна. 6. Змінити структуру таблиці Викладачі 7. Створити структуру таблиці Оцінки. 8. Розробити схему даних, тобто створити зв’язки між таблицями. 9. Створити форму Студенти. 10. Заповнити даними таблицю Студенти за допомогою форми Студенти. 11. Створити форму Дисципліни. 12. Заповнити даними таблицю Дисципліни, використовуючи форму Дисципліни. 13. Створити форму Оцінки. 14. Заповнити даними таблицю Оцінки, використовуючи форму Оцінки. 15. Написати звіт. 16. Перед розробкою інформаційно-логічної моделі реляційної бази даних необхідно визначити з яких інформаційних об’єктів повинна складатись ця база даних. У даному випадку можна виділити три об’єкта, які не будуть володіти надмірністю, — Студенти, Дисципліни і Викладачі. Розглянемо склад реквізитів цих об’єктів у вигляді „назва об’єкта (перелік реквізитів)”. Технологія роботи
Розглянемо зв’язок між об’єктами Студенти і Дисципліни. Кожен студент вивчає декілька дисциплін, що визначає багатозначний зв’язок і на схемі позначається подвійною стрілкою. Зрозуміло, що кожна дисципліна вивчається багатьма студентами. Це також багатозначний зв’язок, який позначається подвійною стрілкою (зв’язок „один” позначено одинарною стрілкою). Таким чином зв’язок між об’єктами Студенти і Дисципліни — багато до багатьох (М:М)). Зв’язок між об’єктами Дисципліни і Викладачі. Кожну дисципліну викладає декілька викладачів, а викладач викладає одну дисципліну (зв’язок "один" визначається одинарною стрілкою), таким чином зв’язок між об’єктами Дисципліни – Викладачі – один до багатьох (1:М)). Типи зв’язків між об’єктами Студенти, Дисципліни і Викладачі Зв’язок багато до багатьох ускладнює управління базою даних, наприклад у СУБД Access не можна використовувати механізм каскадного оновлення для зв’язків М:М. Тому використовувати такі зв’язки небажано і потрібно будувати реляційну модель, яка не містить зв’язків типу М:М. В Access для контролю цілісності даних з можливістю каскадного оновлення і знищення даних необхідно створити допоміжний об’єкт зв’язку, який складається з ключових реквізитів об’єктів, що пов’язані, і який може бути доповнений описовими реквізитами. У нашому випадку таким новим об’єктом для зв’язку є інформацій об’єкт Оцінки, реквізитами якого є — код студента, код дисципліни і оцінки. Кожен студент має оцінки по декількох дисциплінам, тому зв’язок між об’єктами Студенти і Оцінки буде один до багатьох (1:М). Кожну дисципліну здає багато студентів, тому зв’язок між об’єктами Дисципліни і Оцінки також буде один до багатьох (1:М). У результаті отримуємо таку інфологічну модель бази даних: Інформаційно-логічна модель реляційної бази даних
Таблиця 3
Таблиця даних "Студенти"
Примітка. Заповнювати таблицю не треба, це буде зроблено у режимі форми. 4. Створити структуру таблиці Дисципліни аналогічно п.4 у відповідності з табл. 4. Таблиця 4
Таблиця даних "Дисципліна"
У якості ключового полю задати поле Код дисципліни. Заповнюватись таблиця буде також у режимі форми. 5. Структура таблиці Викладачі вже створена в практичної роботі №1 і заповнена даними. У таблицю Викладачі потрібно додати поле Код дисципліни (тип – Числовой, розмір поля – Целое). 6. Створити структуру таблиці Оцінки аналогічно п.4 у відповідності з табл. 5. Таблиця 5
Таблиця даних "Оцінки"
В цій таблиці ключове поля задавати не потрібно, так як дані у всіх полях можуть повторюватись. Дані у таблицю будуть занесені у режимі форми. 7. Розробити схему даних, тобто створити зв’язки між таблицями. Для цього необхідно:
Примітка. Задання каскадного оновлення зв’язаних полів і каскадного знищення зв’язаних записів дозволить відредагувати записи лише у таблиці Дисципліни, а у таблиці Оцінки ці дії будуть виконані автоматично. Наприклад, якщо знищити з таблиці Дисципліни один предмет, то в таблиці Оцінки знищаться всі рядки, які пов’язані з цим предметом.
8. Для створення форми Студенти необхідно:
Примітка. Макет форми можна змінити у режимі конструктора. 9. Заповнити даними, які наведені в таблиці 6, таблицю Студенти, за допомогою форми. Таблиця 6
Таблиця Студенти
Примітка. Перехід між полями краще здійснювати клавішею ТАВ або мишею. Закрити форму, надавши їй ім’я Студенти. 10. Створити форму Дисципліни аналогічно п. 9. 11. Заповнити даними, які наведені в таблиці 7, таблицю Дисципліни, за допомогою форми і закрити форму, давши їй ім’я Дисципліни. Таблиця 7
Таблиця Дисципліни
12. Створити форму Оцінки аналогічно п. 9. 13. Заповнити даними, які наведені в таблиці 8, таблицю Оцінки, за допомогою форми і закрити форму, давши їй ім’я Оцінки. Таблиця 8
Таблиця Оцінки
14. Написати звіт, у якому відобразити схематично інфорлогічну модель, схему зв’язків таблиць і хід виконання завдання. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |