Методичні рекомендації для організації лабораторних, самостійних та індивідуальних робіт з курсу Інформаційні технології віртуальних підприємництв, НУДПСУ
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ Кафедра економічної кібернетики
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ для організації лабораторних, самостійних та індивідуальних робіт з курсу «Інформаційні технології віртуальних підприємництв» для підготовки бакалаврів в галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» за напрямом підготовки 6.030502 «Економічна кібернетика», денної форми навчання статус дисципліни: за вибором
Ірпінь – 2013 Методичні рекомендації з курсу «Інформаційні технології віртуальних підприємництв» складена на основі робочої навчальної програми, затвердженої у 2013 році.
ПЕРЕДМОВА
На сучасному етапі розвитку людства значна роль відведена інформатизації економічних процесів та впровадженню в практику управління виробництвом новітніх інформаційних технологій. Дисципліна „Інформаційні системи і технології в управлінні” є вибірковою серед циклу професійних дисциплін, що завершують підготовку бакалаврів з економічної кібернетики. Предмет вивчення – засади і технології проектування, впровадження та розвитку інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами. В результаті опанування курсу « Інформаційні системи і технології в управлінні “ студент повинен знати: - концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами; - принципи побудови інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами; - типові структури інформаційних систем з управління економічними об’єктами: на рівні підприємства, банків, фінансово-кредитних установ та державних установ тощо; - технологічні особливості впровадження інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами вміти: - систематизувати та аналізувати інформацію про систему управління економічним об’єктом; - будувати й аналізувати економіко-математичні моделі об’єктів і систем управління; - використовувати методологію проектування до побудови інформаційних систем різних типів і рівнів управління; - розробляти інформаційне забезпечення систем управління; - розробляти програмну документацію на інформаційну систему або її фрагмент; - знаходити оптимальні рішення щодо створення, впровадження та розвитку інформаційних систем та інших аспектів інформатизації; - обґрунтовувати доцільність застосування технічних та програмних засобів в умовах реального об’єкту; - оцінювати ефективність і ризикованість рішень, що приймаються. Мета дисципліни: підготовка бакалаврів з економічної кібернетики з напряму підготовки 6.030502, які мають теоретичні знання з управлінських інформаційних систем і навички застосування новітніх інформаційних технологій. Зміст дисципліни: вивчення концептуальних засад управлінських інформаційних систем та новітніх управлінських інформаційних технологій, методів обробки і аналізу економічної інформації на ПК, набуття навичок використання загальних та спеціальних інструментальних засобів, здійснення операційного аналізу даних на ПК. Завдання дисципліни: вивчення методів автоматизованого розв’язання управлінських задач та особливостей управлінських інформаційних систем. Значення дисципліни визначається широким впровадженням у практику роботи спеціаліста з економіки новітніх інформаційних управлінських технологій, що вимагає від студентів високого рівня теоретичної та практичної підготовки з даного напрямку. Міжпредметні зв’язки Матеріал дисципліни базується на знаннях навчальних курсів “Економічна кібернетика”, “ Інформаційні системи в діяльності підприємств”, “ Інформаційні системи в економіці”, “ Інформаційні технології в менеджменті”, “Зовнішньоекономічна діяльність”, “ Інформаційні технології та системи у податковій службі України” тощо і є основою для подальшого навчання та професійної діяльності, а також для виконання курсових і дипломних робіт. Методи і форми викладання: вербальні (лекція, пояснення, бесіда); наочні (аудіовізуальні засоби, комп’ютерна техніка); практичні (практичні роботи, індивідуальні завдання, розв’язування задач, робота з літературними джерелами, комп’ютерними програмами, в мережі Інтернет, підготовка та складання тестів тощо). Форми і засоби проміжного та підсумкового контролю: поточне оцінювання активності на лекційних диспутах; поточне оцінювання активності на практичних роботах; оцінювання виконання самостійної роботи; оцінювання виконання індивідуальної роботи під керівництвом викладача; оцінювання результатів науково-дослідної роботи; оцінювання результатів тестового контролю. СТРУКТУРА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ«Інформаційні технології і системи в управлінні» (ЕКБ-41) за напрямом підготовки 0305 «Економіка і підприємництво»спеціальність 6.030502 «Економічна кібернетика»
ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ1. Роль інформаційних технологій в системі організаційного управління.Система (від грецького systema - ціле, складене з частин, з'єднання) - це організаційне або складове ціле, набір або комбінація елементів чи частин, що утворюють єдиний комплекс, спрямований на досягнення певної (єдиної для всього комплексу) мети або характеризується лише йому притаманними властивостями (наприклад, Сонячна система, система аксіом, система планування, система протиповітряної оборони, нервова система). Одним із найважливіших принципів теорії систем є принцип декомпозиції (розкладання) її на окремі підсистеми, які, у свою чергу, можуть бути системами нижчого рангу. Кожна система функціонує в деякому середовищі. Навколишнє середовище є джерелом зовнішнього впливу на систему. Зовнішні дії на систему називаються вхідними величинами, а елементи системи, до яких вони прикладені, - входами системи. Дії системи на зовнішнє середовище характеризуються значеннями її вихідних величин (параметрів). Наприклад, якщо виробничий процес на підприємстві розглядати як окрему систему, то при цьому праця робітників, різні види енергії, напівфабрикати і сировина є вхідними величинами, а готові вироби - вихідними величинами. Окрім вхідних і вихідних параметрів, система характеризується множиною змінних, які визначають її внутрішній стан. Множина спостережуваних станів функції системи описує траєкторію руху системи. Важливими характеристиками системи є її структура, розмір і складність. Під структурою розуміють спосіб організації та налагодження взаємозв'язків між елементами системи Розмір системи характеризується кількістю її елементів і зв'язків між ними, складність - різноманітністю, неоднорідністю властивостей елементів і особливостями зв'язків між ними. Великі і складні системи вирізняються з-поміж інших не лише кількістю елементів, а й вищим рівнем їх організації, складнішими взаємозв'язками цих елементів. Найчастіше виділяють такі характерні властивості системи:
Системи можна поділити на матеріальні та абстрактні. Абстрактні системи - це продукт людського мислення: гіпотези, знання, теореми. Матеріальні системи утворюються з матеріальних об'єктів. Усю сукупність матеріальних систем можна поділити на неорганічні (технічні, хімічні і т. ін.), органічні (біологічні) та змішані (де містяться елементи як органічної, так і неорганічної природи). У множині змішаних систем вирізняють підклас ерготехнічних систем (систем "людина-машина"), які складаються з людини (оператора) та машини. Розрізняють також статичні і динамічні системи. Стан статичної системи з плином часу не змінюється, а динамічні системи, навпаки, з часом змінюють свій стан. Динамічні системи, стан елементів яких можна описати як функцію часу, називають детермінованими. Якщо передбачити стан системи в такий спосіб неможливо, то вона належить до класу імовірнісних або стохастичних систем. За характером взаємодії системи і зовнішнього (навколишнього) середовища розділяють на закриті та відкриті системи. Закриті системи ізольовані від навколишнього середовища, усі процеси відбуваються лише всередині самої системи. Відкриті системи активно взаємодіють з навколишнім середовищем. Управління - функція системи, що забезпечує збереження сукупності її основних властивостей, чи її розвиток згідно з визначеною метою У будь-якому процесі управління існує об'єкт, яким керують (верстат, колектив), і орган, що здійснює управління (технічний засіб, людина). В процесі управління керуючий орган отримує інформацію про стан об'єкта керування, обробляє її і видає виконавчому органу вказівки щодо впливу на об'єкт. Керуючий орган, виконавчий орган і об'єкт керування утворюють систему управління. Керуючий орган і виконавчий орган об'єднують в одне поняття - суб'єкт управління. Управління здійснюється з певною метою, яка повинна бути завжди визначена для заданого об'єкта і пов'язана зі станом об'єкта і середовища, в якому він перебуває. Ступінь досягнення поставленої мети визначається цільовою функцією управління. Зворотній зв'язок представляє собою дані про наслідки управління об'єктом, його стан. Зворотній зв'язок дозволяє накопичувати досвід, прогнозувати майбутній стан системи в залежності від її стану в минулому. При управлінні будь-якою системою необхідно дотримуватись системного підходу. Системний підхід (принцип) розглядає систему як сукупність взаємопов'язаних елементів, які здійснюють взаємний вплив одне на одного. Системний аналіз - це комплекс спеціальних процедур, заходів, які забезпечують реалізацію системного підходу при вивчені даних ситуацій. Прийняття управлінських рішень - це безперервний процес перетворення інформації, тому він нерозривно пов'язаний з функціонуванням інформаційних систем. Тоді, з точки зору управління, Інформаційна система - це система, яка організовує накопичення і оперування інформацією у певній області. Аналогічно, автоматизована інформаційна система - це інформаційна система, яка використовує ПК на етапах вводу, обробки (включаючи зберігання) і вивід даних. Система організаційного управління (організаційна) - це система, де об'єктом управління є люди, колективи людей. Можна виділити такі рівні організації інформаційної діяльності у сфері організаційного управління:
Кожному рівню управління необхідна інформація, яка здобувається і розповсюджується засобами комунікацій. Процес управління характеризується ієрархією рівнів управління і багатофункціональністю. Відповідно до ієрархії в управлінні підприємством виділяють: o Вищий рівень приймає стратегічні рішення: визначає цілі управління, зовнішню політику, обсяги матеріальних, трудових та фінансових ресурсів, розробляє довгострокові плани і стратегію їх виконання. ІС для вищого рівня управління повинна надавати дані стосовно аналізу ринку, конкуренції, кон'юнктури, а також для пошуку альтернативних стратегій розвитку підприємства на випадок виявлення загрозливих тенденцій у сфері його інтересів;
На кожному з рівнів виконуються роботи, що в комплексі забезпечують процес управління. Ці роботи часто називають функціями. Функції та задачі управління. До функцій управління відносять: прогнозування, планування, облік, контроль, аналіз, регулювання. Прогнозування - функція, за допомогою якої здійснюються формування й обґрунтування передумов перспективи розвитку об'єкта управління, можливих змін його стану до певного моменту часу в майбутньому. Воно посідає чільне місце в діяльності вищого управління і служить інструментом для: визначення економічної політики фірми; орієнтації в найбільш імовірній перспективі конкурентної боротьби; визначення можливостей збуту з обліком тенденцій на тому або іншому товарному ринку; розробки інвестиційних планів; вибору оптимального рішення з можливих варіантів плану; оцінювання майбутніх тенденцій розвитку фірми. Планування - функція, за допомогою якої в чіткій формі реалізується мета управління. На вищому рівні управління планування орієнтовано на тривалий термін, на середньому - на більш короткий термін, при цьому план вищого рівня деталізується. Оперативне управління здійснює детальне опрацювання плану середнього рівня за часовими періодами, об'єктами планування і місцями. Облік - функція, спрямована на одержання інформації на оперативному та середньому рівнях. Контроль - зіставлення фактичних показників із плановими і нормативними, визначення відхилень, що виходять за межі допустимих значень. Виконується на всіх трьох рівнях управління. Аналіз - встановлення причин відхилень, виявлення резервів, знаходження способів усунення неузгодженостей між фактичними показниками і запланованими. Виконується на середньому та вищому рівнях управління. Регулювання - коригування ходу роботи об'єкта управління, прийняття рішень для виправлення ситуації, що утворилася, і виведення об'єкта управління на заплановані показники. Виконується на середньому та вищому рівнях управління. Для аналізу та регулювання в АІС використовуються бази моделей, які містять фонд моделей з оцінювання економічних та виробничих ситуацій. Для пошуку шляхів виходу із ситуації, що утворилася, призначені експертні системи. Для розв'язання слабоформалізованих задач управління, які виникають внаслідок високого рівня невизначеностей ринкового середовища, в АІС застосовуються системи підтримки прийняття рішень. Серед основних сучасних засобів, що сприяють підвищенню ефективності управління є такі мережеві комплекси, як: Інтернет, Інтранет, Екстранет, електронна пошта тощо. З погляду кінцевого користувача задачі управління за своїм призначенням поділяються на регламентні, інформаційно-довідкового обслуговування, поглибленого економічного аналізу. Суть регламентних задач полягає у складанні заданих форм звітності, що формуються у чітко визначені терміни. Інформаційно-довідкові задачі пов'язані із забезпеченням інформаційного сервісу користувача. Для розв'язування задач економічного аналізу використовують розвинений апарат математичних методів і економіко-математичних моделей: математичне програмування (лінійне, динамічне, евристичне), математична логіка, теорія графів, теорія множин, теорія масового обслуговування, дослідження операцій, теорія ігор та інші. Технологічною основою розв'язування задач поглибленого економічного аналізу є сукупність пакетів прикладних програм, в основі використання яких закладено концепцію банку моделей. Це, наприклад, моделі теорії фірми, маркетингу, вільної конкуренції тощо. Задачі оптимізації розв'язуються пошуком одного рішення серед багатьох можливих варіантів. Вони характеризуються складною методикою розрахунків (що зумовлює необхідність використання різноманітних моделей), а також відносно невеликими обсягами вхідних даних. В основній своїй масі задачі сучасної комп'ютерної ІС належать до задач прямого розрахунку. Для них характерні великі розміри та складність вхідних даних, проста методика розрахунку й одноваріантність розв'язування. Інформаційно-пошукові задачі, тобто задачі типу "запитання -відповідь" характеризуються складною методикою розрахунку та значними обсягами вхідної інформації. Комп'ютерні інформаційні системи докорінним чином змінюють управління підприємством. Однією з головних цілей розробки ІС є полегшення колективного використання інформації. При цьому велику роль відіграє застосування нових інформаційних технологій, що ґрунтуються на використанні комп'ютерної техніки, розподільної (децентралізованої) обробки інформації та економіко-математичних методів. 2. Управлінські підходи: системний, процесний, ситуаційний. Підхід до управління з позиції виділення різних наукових шкіл. Процесний, системний і ситуаційний підходи в управлінні. Формування управління як науки, як галузі наукових досліджень частково було відгуком на потреби великого бізнесу, частково - спробою скористатися перевагами нової техніки, а частково зумовлене науковими розробками найбільш ефективних методів виконання робіт. Відомо чотири основні підходи, що внесли суттєвий вклад у розвиток теорії та практики управління, а саме:
Школа наукового управління (1885—1920 pp.). Засновником школи наукового управління вважається Фредерік Тейлор, що працював у металургійній компанії. Своїми експериментами і науковими працями він намагався довести, що розроблені ним методи наукової організації праці і сформовані на їх підставі "принципи наукового менеджменту" здійснять революцію у виробництві, замінять авторитарні методи управління на більш раціональні наукові підходи. Головні свої ідеї Тейлор сформулював у вигляді принципів "наукового управління": розробка оптимальних методів виконання роботи завдяки науковому вивченню витрат часу, затрачених рухів і зусиль працівників; абсолютне дотримання розроблених на наукових підставах стандартів і правил; підбір, підготовка і розстановка працівників на ті робочі місця і завдання, на яких вони принесуть найбільшу користь; оплата за результатами (менші результати — невелика оплата, більші результати — вища оплата); використання функціональних менеджерів, які забезпечують виконання робіт і їх контроль за спеціалізованими напрямами; підтримка товариських відносин між працівниками і менеджерами. Значний внесок у розвиток цієї школи зробив американський промисловець, король автомобілебудування США Генрі Форд (1863—1947 pp.), ім'я якого стало символом XX ст., зразковим утіленням "американської мрії". Саме Г. Форд сформулював організаційно-технічні принципи управління, якими і користувався в своїй практичній діяльності. Крім Тейлора і Форда школу наукового управління вдосконалювали Г. Емерсон, Френк і Лілія Гілберт, Генрі Гант, А. Хопф та ін. Класична школа управління (1920—1950 pp.). "Батьком" класичного менеджменту вважається французький підприємець і інженер Анрі Файоль (1841—1925 pp.), який створив першу цілісну класичну школу управління і сформулював її основні принципи і функції. Основні принципи адміністративного управління А. Файоля: Влада невіддільна від персональної відповідальності. Розподіл праці за спеціалізацією (але у цьому процесі є межа, за якою ефективність управління падає), Єдність розпорядження, або єдиноначальність (що суперечить функціональному підходу до управління, введеному Ф. Тейлором). Дисципліна, обов'язкова для всіх, що передбачає взаємоповагу керівників і підлеглих, дотримання укладених угод. Єдність управління за принципом "один керівник і єдиний план для сукупності операцій, що мають спільну мету". Підпорядкування індивідуальних інтересів загальному. Справедлива винагорода для всіх. Спеціалізація, у межах розумного, яка послаблюється із збільшенням масштабів підприємства. Ієрархія, що допускає мінімізацію управлінських ступенів для оптимального використання горизонтальних зв'язків. Порядок, який ґрунтується на принципі: "кожному своє місце і кожний працівник на своєму місці". Відданість персоналу загальній справі. Постійність персоналу, оскільки висока плинність — наслідок невмілого управління. Ініціатива працівників, яка потребує від керівника застосування винагороди і відмову від особистої амбіційності. Корпоративний дух, тобто єдність інтересів робітників і колективізм у роботі. Управляти, як вважав Файоль, — "це означає передбачити, організувати, розпоряджатись, координувати і контролювати". Послідовниками Файоля можна вважати Л. Гюліка, Л. Урвіка, Дж. Муні, К. Адамецького, А. Рейлі, Ч. Барнарда та інших учених, які розвинули і конкретизували це вчення. Теорія ідеальної бюрократії (з 1920 p.). Сформував теорію "ідеальної бюрократії" відомий німецький соціолог Макс Вебер (1864—1920 pp.). Сутність цієї теорії складають поняття: чіткий розподіл праці, що веде до появи висококваліфікованих спеціалістів на кожній посаді; ієрархія управління, за якою кожен нижчий рівень контролюється вищим і підпорядковується йому; наявність взаємопов'язаної системи узагальнених правил і стандартів, що забезпечують координацію виконання різних завдань; відсутність непорозуміння в міжособових стосунках; організація найму на роботу в суворій відповідності до технічних кваліфікаційних вимог, а також захист службовців від безпідставних звільнень; стратегія довгострокового найму співробітників; рух нагору в середині організації на підставі компетентності і широких знань, що набуваються з вислугою років. Школа людських стосунків (з 1930 p.). Творцем школи людських стосунків є американський соціолог і психолог Елтон Мейо (1880—1949 pp.). Багаторічними дослідженнями, проведеними під його керівництвом у м. Хоторні (це поблизу Чикаго), було встановлено, що продуктивність праці робітників підвищується не стільки через підвищення заробітної плати, скільки через зміни взаємин між виконавцями і менеджерами в кращий бік, ріст задоволеності своєю працею і стосунками в колективі. Основна заслуга Мейо полягає в тому, що він довів залежність результатів праці від правильно підібраних прийомів управління міжособистісними стосунками. Виникнення школи людських стосунків безпосередньо пов'язано також з іменем німецького психолога Гюго Мюнстерберга (1863 - 1916 pp.). У своїй праці "Психологія і промислова ефективність" він сформулював основні принципи, згідно з якими необхідно відбирати працівників на керівні посади, а також довів важливість гуманізації процесу управління, оскільки менеджер повинен керувати передусім людьми, а не машинами. Серед учених, котрі досліджували цей напрям, слід відзначити роботи Мері Фолетт (1868—1933 pp.), яка проаналізувала стилі управління і розробила теорію лідерства, а також наукові розробки Ф. Герцберга, Д. Мак-Грегора, Р. Блейка, К. Арджіріса. Емпірична школа управління (з 1940 p.). Емпіричну школу управління репрезентують вчені, які поєднали розробку теорії з вивченням практики управлінської діяльності на ґрунті синтезу основних ідей класичної школи та школи людських стосунків. Одним з видатних теоретиків менеджменту і засновником зазначеної школи вважається професор менеджменту Нью-Йоркського університету Пітер Дракер (нар. в 1909 p.). Небезпідставно Дракеру приписують першість у створенні систематизованого вчення про управління як навчальну дисципліну, що дало змогу вивчати її в навчальних закладах. Найвідомішою його теоретичною засадою є концепція "управління за цілями", яка зробила "революцію", в світовій управлінській науці. Загальна характеристика управління за цілями зводиться до трьох найбільш істотних його елементів: визначення чітких стратегічних цілей; залучення до процесу визначення цілей усіх працівників системи; оцінка ефективності на підставі результатів. До провідних представників емпіричної школи відносяться також А. Слоун, Р. Девіс, Е. Плоумен, А. Чандлер, Л. Ньюмен, Д. Міллер та інші вчені, в яких теоретичні дослідження поєднані з практичною діяльністю. Школа соціальних систем (з 1970 p.). Засновниками школи стали Ч. Барнард, Д. Марч, Г. Саймон, І. Ан Сорф, Вони сформулювали ідею про те, що будь-яка організація як відкрита складна система має тенденцію пристосовуватись до досить складного зовнішнього середовища, і головні причини того, що відбувається в системі, треба шукати поза нею. Запропонований ними системний підхід до управління дає змогу уникнути ситуацій, коли рішення в одній сфері переростає в проблему для іншої. Ситуаційні теорії менеджменту (з 1980 p.). Серед "синтетичних" учень про управління особливе місце посідає ситуаційний, або кейсовий підхід (від англ. case — ситуація). Це скоріше спосіб мислення, ніж набір конкретних дій. Розроблений у Гарвардській школі бізнесу, він допомагає майбутнім менеджерам швидко розв'язувати проблеми. Найбільш досконалими ситуаційними теоріями с теорія адаптації (стратегії пристосування), теорія глобальної стратегії і теорія управління за результатами, створена фінськими фахівцями. Формування поведінкового менеджменту стало результатом посилення взаємозв'язків концепції людських відносин із психологією, соціологією та ергономікою. Представниками його є Р. Лайкерт, А. Маслоу, Д. Мак-Грегор. Дуже популярною серед системних концепцій менеджменту є теорія "7-S", яку розробили дві пари американських дослідників (першу пару склали Томас Пітере і Роберт Уотермен, другу — Ричард Паскаль і Єнтьні Атос). Учені дійшли висновку, що ефективна сучасна організація формується на базі семи взаємопов'язаних елементів, зміна кожного з яких веде до зміни шести інших. Засадничими моментами цієї концепції є: стратегія, структура, системи, штати, стиль, кваліфікація та цінності, які можна так чи інакше поділяти. Теорія організаційної культури (з 1985 p.). Ця теорія є ще одним новим підходом до розробки теорії і практики сучасного менеджменту. Серед його представників відзначимо В. Сате, Е. Шайна, І. Парсонса, Р. Квіна, Дж. Рорбаха. У межах теорії менеджменту організаційна культура розглядається як потужний Інструмент, що дає змогу орієнтувати всі підрозділи організації і окремих осіб на досягнення спільних цілей, мобілізувати ініціативу співробітників, виховувати відданість організації, поліпшувати процес комунікації, поведінку. Набуває все більшого поширення теорія культури управління — теорія раціональної організації праці апарату управління, розкриття ролі культурного елементу в ньому. "Нова школа" характеризується прагненням впровадити в науку управління методи і апарат точних наук (кібернетика і теорія дослідження операцій). Представниками цієї школи є Р. Акофф, С. Бір, Д. Берталанфі, Р. Люс та ін. Процесний, системний і ситуаційний підходи в управлінні Процесний підхід трактує управління як серію безпосередніх взаємопов'язаних дій. Ці дії, кожна з яких сама по собі вже є процесом, значною мірою визначають успіх діяльності організації. Вони дістали назву "управлінські функції". Кожна управлінська функція — це також процес. Отже, процес управління являє собою суму всіх функцій. Процес управління містить функції планування, організування, мотивації, контролювання та регулювання. Цих п’ять первинних функцій управління поєднані з процесами комунікацій та прийняття рішень. Керівництво (лідерство) — це самостійна діяльність. Функція планування передбачає рішення про те, якими мають бути цілі організації (підприємства) і що слід зробити, щоб досягти їх. Передусім треба відповісти на такі питання: стан справ, бажані результати, шляхи досягнення їх. Планування — це один з способів, за допомогою якого керівництво спрямовує зусилля всіх членів колективу на досягнення його загальних цілей. Функція організування. Організувати — означає створити деяку структуру з метою досягнення певної мети. Сюди входить розподіл робіт між працівниками, делегування завдань і повноважень. Функція організування забезпечує організованість, дисципліну, відповідальність за доручену справу. Функція мотивування. Керівник має завжди пам'ятати, що навіть прекрасно складений план, найдосконаліша структура організації втрачають зміст, якщо працівники не виконують доручену їм роботу або виконують її неякісно, безініціативно. Функція мотивування спрямована на забезпечення виконання працівниками підприємства делегованих їм обов'язків. Для цього в організації мають бути створені умови для матеріальної та моральної зацікавленості працівників у виконанні робіт. Функція контролювання — це процес забезпечення досягнення організацією своїх цілей. Існує три аспекти управлінського контролю: встановлення стандартів, зміни того, що було фактично досягнуто за відповідний період, порівняння досягнутого з очікуваним результатом. Розглянуті функції управління мають дві загальні характеристики: всі вони потребують прийняття рішення. Тому прийняття рішення і комунікації належать до сполучних процесів управління. Функція регулювання — вид управлінської діяльності, спрямований на усунення відхилень, збоїв, недоліків тощо в керованій системі шляхом розроблення і впровадження керуючою системою відповідних заходів. Регулювання покликане усунути всі недоліки, відхилення, збої, виявлені у процесі контролювання. При цьому регулювальні заходи можуть застосовуватись на всіх попередніх етапах технології менеджменту (планування, мотивування, організування). Для цього вдаються до коригуючих дій, що базуються на виборі таких рішень: усунення відхилень; перегляд стандартів та критеріїв; усунення відхилень з переглядом стандартів і критеріїв. Особливість регулювання полягає в тому, що, на відміну від функцій планування, організування та мотивування, які удосконалюються безпосередньо в керуючій системі організації, регулювання, як і контролювання, вдосконалюється в керуючій та керованій системах. Системний підхід. Система — це деяка цілість, що складається із взаємозалежних частин, кожна з яких певною мірою характеризує ціле. Згідно з системним підходом керівник має розглядати організацію як сукупність взаємопов'язаних елементів, таких як люди, структура, завдання, технологія, що орієнтовані на досягнення певних цілей і тісно переплетені з зовнішнім світом. Дещо спрощено організацію як систему можна описати так. Організація отримує з зовнішнього середовища інформацію, капітал, матеріали, трудові ресурси. Ці компоненти мають назву "входи". У процесі перетворення ці входи перетворюються на підприємстві у продукцію або послуги. Вони і є виходами організації. Якщо організація управління ефективна, то в процесі перетворення утворюється додаткова вартість. За цих умов збільшується обсяг продажу, зростають прибуток, задоволення працівників результатами своєї праці. Ситуаційний підхід ґрунтується на тому, що пріоритетність методів управління визначається ситуацією. Через те що існує безліч факторів як у самій організації, так і у зовнішньому середовищі, не існує єдиного "кращого" методу управління. Щодо конкретної ситуації найефективнішим є той, що найбільш повно відповідає її суті.
ЗМІСТ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ТЕМАМИ Тема 1. Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами. Сутність, мета і задачі інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами. Характеристика і рівні управління економічними об’єктами. Організаційно-економічна модель економічного об’єкту. Класифікація та характеристика інформаційних систем. Базові складові інформаційних систем. Економічна інформація як основа для прийняття управлінських рішень. Структура, форми подання та відображення економічної інформації. Формалізований опис економічної інформації. Концептуальна модель управління економічними об’єктами. Тема 2. Структура інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами. Типова структура та склад інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами: функціональні, забезпечуючі та організаційні компоненти. Функціональна декомпозиція інформаційної системи управління економічним об’єктом. Види забезпечень інформаційної системи: інформаційне, лінгвістичне, програмне, математичне, технічне та правове. Характеристика організаційних компонентів інформаційних систем. Функціональні задачі та типові структури інформаційних систем в управлінні підприємствами, банками, фінансово-кредитними установами, державними установами. Концептуальний опис структури системи: бізнес-архітектура, архітектура програмних систем, технологічна архітектура, інформаційна архітектура. Напрямки розвитку сучасних інформаційних систем і технологій. Тема 3. Організація інформаційного забезпечення в інформаційних системах. Структура інформаційного забезпечення: методичні та інструктивні документи, система класифікації та кодування, інформаційна база. Методика проектування інформаційного забезпечення. Поняття машинної та позамашинної інформаційної бази. Технологія підготовки техніко-економічної інформації. Розроблення класифікаторів техніко-економічної інформації. Кодування економічної інформації. Уніфікова система документації. Проектування форм вихідної інформації. Проектування форм первинних документів. Національні класифікатори техніко-економічної інформації та їх використання (ЗКПО, класифікатор форм власності, тощо).
Тема 4. Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні. Принципи створення і впровадження інформаційних систем в управлінні. Організація робіт зі створення та впровадження інформаційних систем в управлінні. Модель системи комп’ютерізованого управління. Автоматизація промислових підприємств і бізнес-систем. Типові технологічні операції обробки даних. Моделі життєвого циклу інформаційних систем. Основні етапи життєвого циклу: аналіз вимог, розробка технічного завдання, проектування реалізація, тестування та налагодження.Сучасні класи технологій проектування інформаційних систем в управлінні: канонічна, індустріальна автоматизована, індустріальна типова.Особливості функціонально-орієнтованого підходу проектування інформаційних систем. Технологія підготовки загальних рішень. Технологія проектування інформаційних систем, проектна документація та державні стандарти на розробку інформаційних систем. Особливості та різновиди індустріальної автоматизованої технології створення інформаційних систем в управлінні (структурно-орієнтована, об’єктно-орієнтована, процесно-орієнтована та агентно-орієнтована). Методика інтегрованого процесно-орієнтованого проектування інформаційних систем (ARIS). Характеристика систем автоматизованого проектування. Використання CASE – технологій. Задачі, компоненти і організація інтегрованих CASE-засобів. Оцінка і вибір CASE-засобів. Типові проекти з впровадження CASE-засобів.
Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу. Загальна характеристика методологій структурного підходу. Учасники та етапи розробки моделей. Методологія функціонального моделювання SADT (IDEF0) – сутність, основні елементи, типи та ієрархія діаграм, типи зв’язків між функціями і даними. Синтаксис і семантика моделей IDEF3. Технологія моделювання потоків даних (процесів). Моделювання CASE-засобами BPwin, Erwin, AllFusion Process Modeler 7. Моделювання CASE-засобами Vantage Team Builder.
Тема 6. Об’єктно-орієнтоване проектування інформаційних систем. Сутність об’єктно-орієнтованого підходу до створення інформаційних систем – об’єктно-орієнтований аналіз, об’єктно-орієнтоване проектування, об’єктно-орієнтоване програмування. Етапи розробки об’єктно-орієнтованих моделей. Основні елементи універсальної мови моделювання UML. Засіб візуального об’єктно-орієнтованого моделювання інформаційних систем IBM Rational Rose: структура, функціональне призначення, інтеграція з іншими інструментальними засобами підтримки життєвого циклу інформаційної системи. Характеристика та особливості використання засобів Rational Software Architect і Rational XDE, Borland Together при проектуванні інформаційних систем.
Тема 7. Інформаційні системи і технології на підприємстві. Загальна характеристика та класифікація інформаційних систем підприємств. Функціональні підсистеми інформаційних систем ІС підприємства. Характеристика основних функцій і задач управління виробництвом. Підсистема технічної підготовки виробництва. Підсистема оперативного керування основним виробництвом. Підсистема техніко-економічного планування. Підсистема управління матеріально-технічним забезпеченням виробництва. Підсистема управління збутом продукції. Підсистема бухгалтерського обліку і аналізу виробництва. Інформаційне забезпечення підсистем управління виробництвом. Технічні засоби підсистем управління виробництвом. Підготовка підприємства до впровадження підсистем управління виробництвом. Перспективи, основні концепції, напрями створення і розвитку сучасних інформаційних технологій управління трудовими ресурсами на підприємствах. Характерист ика комплексів економічних задач з управління трудовими ресурсами які розв’язуються на рівні промис лового підприємства. Інформаційні зв’язки задач. Склад і зміст інформаційної бази. Алгоритми й технологія розв’язання основних економічних задач з нормування, планування, обліку, контролю і аналізу трудових показників. Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи маркетингових досліджень. Автоматизоване оброблення інформації з дослідження і аналізу ринку та товарів на ньому. Автоматизація прогнозування попиту. Ситуаційний аналіз і планування маркетингової діяльності в інформаційних системах маркетингу. Оброблення інформації з ціноутворення та прибутків. Автоматизація функцій рекламної діяльності. Загальна характеристика відомих функціонально-орієнтованих інформаційних систем підприємства. Фінансово-управлінські інформаційні системи. Інформаційні системи бухгалтерського обліку. Сучасний стан інтегрованих інформаційних системи управління підприємством.
Тема 8. Технологічні особливості наукомісткого виробництва. Концептуальні засади проектування інформаційних сисем в наукомісткому виробництві. Характеристика об’єкту дослідження: класифікація, функції та задачі наукомістких виробничих підприємств, систем, бізнесу. Інтегровані інформаційні системи управління наукомісткими підприємствами. Структура, характеристика і особливості впровадження інформаційних систем. Програмне, технічне і технологічне забезпечення.
Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках. Концепція побудови автоматизованої банківської системи (АБС). Інформаційні технології, що застосовуються при розробці АБС. Архітектура сучасної банківської системи. Інформаційні технології дистанційного банківського обслуговування: Call-центри, Contact-центр, „Клієнт-банк”(РС-банкінг), „Інтернет-банкінг”, домашній банк, WАP-банкінг, SMS-банкінг.Типова структура АБС та її характеристика. Характеристика основних підсистем АБС та технологічні особливості їх функціонування і підтримки. Поняття та особливості і характеристика міжбанківських операцій. Автоматизована технологія міжбанківських платежів на рівні комерційного банку.
Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ. Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи фінансових розрахунків. Інформаційні системи фінансових розрахунків та їх роль і особливості у формуванні та виконанні бюджетів різних ієрархічних рівнів управління бюджетним процесом. Характеристика автоматизованої системи фінансових розрахунків. Структура і склад системи фінансових розрахунків. Інформаційне забезпечення фінансових розрахунків.
Тема 11. Інформаційні системи в управлінні держаних установ. Призначення, структура та технологічні особливості функціонування інформаційної системи державних установ. Характеристика систем автоматизації держаних установ. Структура і характеристика типових інформаційних систем в управлінні державних установ. Програмне, технічне і технологічне забезпечення. Типові технологічні операції обробки даних.
ПЛАНИ ЛАБОРАТОРНИХ ЗАНЯТЬПід час вивчення курсу важливе значення мають практичні заняття, на які виносяться найважливіші теми і питання. Мета практичних занять - закріпити, розширити і поглибити знання, одержані студентами на лекціях і під час самостійної роботи з літературними джерелами. На практичних заняттях студенти набувають навичок з проектування і розробки окремих елементів ГСПР. Практичні заняття передбачають опитування студентів з вивченого матеріалу, перевірку і розв’язання практичних завдань.
Заняття № 1 Тема 1. Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами Практичне заняття "Інформаційні системи в управлінні економічними об’єктами "Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − щодо сутності інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами; − щодо основних характеристика інформаційних систем; − про основні складові інформаційних систем; вміння: − володіти термінологією предметної області; − визначати структуру економічної інформації; − здійснювати формалізований опис економічної інформації. План заняття
Інформаційне забезпечення Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 1.
Заняття № 2 Тема 3. Організація інформаційного забезпечення в інформаційних системах Практичне заняття «Інформаційне забезпечення інформаційних систем»Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про основні компоненти інформаційних систем; − види забезпечень інформаційних систем; − структура інформаційного забезпечення; − поняття машинної та позамашинної інформаційної бази; − про технологію підготовки техніко-економічної інформації. вміння: − володіти термінологією предметної області; − описувати структуру інформаційного забезпечення; − розробляти класифікатори техніко-економічної інформації; − здійснювати кодування економічної інформації; − проектувати форми вихідної інформації; − проектувати форми первинних документів.
План заняття
Перелік задач практичного заняття 1. Структура інформаційного забезпечення Задача 1.1 Спроектувати структуру інформаційного забезпечення задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”: - за умов, коли стабільні ціни на матеріальні ресурси; за умов, коли ціни на матеріальні ресурси нестабільні. Задача 1.2 Спроектувати структуру інформаційного забезпечення задачі «Облік праці та заробітної плати”: 1. За умов, коли нормативно-довідкова інформація стабільна.2. За умов, коли нормативно-довідкова інформація нестабільна. 2. Основні поняття класифікації і кодування інформації. Класифікатори техніко-економічної інформації. Задача 2.1 Визначити необхідні класифікатори і коди для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі” Задача 2.2 Визначити необхідні класифікатори і коди для задачі «Облік праці та заробітної плати”. Задача 2.3 Розробити код структурних підрозділів для машино-будівного підприємства на базі різних методів кодування, оформити у вигляді табл. 1. Таблиця 1
Задача 2.4 Розробити код для кодування всіх академічних груп КНЕУ (код має визначати форму навчання, спеціальність, курс, факультет, групу). Задача 2.5 Розробити класифікатор академічних груп КНЕУ. Для прикладувзяти не менше двох форм навчання та трьох факультетів. Задача 2.6. Розробити код і класифікатор одиниць вимірів матеріальних цінностей для машинобудівного підприємства. Передбачити чотири групи: вибору маси, довжини, обсягу та кількості. Задача 2.7 Розробити код матеріальних цінностей. Задача 2.8 Розробити код і класифікатор операції руху матеріальних цінностей на складах машинобудівного підприємства. 3. Проектування форм вихідної інформації. 3адача 3.1 Розробити форми вихідних повідомлень для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”. Описати їх призначення. Задача 3.2 Спроектувати вихідне повідомлення “Характеристика працюючих на підприємстві по освіті” на основі масиву “KADR” (прізвище, ініціали, табельний номер, дата народження, стать, категорія, професія, розряд, освіта, код цеху, код бригади, код дільниці) Задача 3.3 Спроектувати вихідне повідомлення по формалізованому опису. Задача 3.4 Розробити форми вихідних повідомлень для задачі «Облік праці та заробітної плати”. Описати їх призначення. 4. Проектування форм первинних документів. Задача 4.1 Опрацювати вхідні повідомлення для задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”: 1. За умов, коли стабільні ціни на матеріальні ресурси. 2. За умов, коли ціни на матеріальні ресурси нестабільні. Задача 4.1 Опрацювати вхідні повідомлення для задачі «Облік праці та заробітної плати”: 1. За умов, коли нормативно-довідкова інформація стабільна. 2. За умов, коли нормативно-довідкова інформація нестабільна. 5. Технологія проектування розміщення даних на екрані. Задача 5.1 Розробити форму прибуткового ордеру на екрані. Задача 5.2 Розробити форму нарада на екрані. Задача 5.2 Розробити форми виводу всіх нормативно-довідкових даних на екран з бази даних. Інформаційне забезпечення Теоретичні основи лекційного матеріалу, теми 2,3.
Заняття № 3 Тема 4. Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні Практичне заняття "Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні "Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про програмне та технічне забезпечення інформаційних систем; − про принципи створення і впровадження інформаційних систем в управлінні; − про особливості підходів до проектування інформаційних систем; − про сучасні класи технологій проектування інформаційних систем в управлінні; вміння: − володіти термінологією предметної області; − визначати перелік робіт на різних стадіях проектування інформаційних систем; − складати словники показників і атрибутів; − описувати функції підсистем інформаційної системи; − розробляти постановку задач інформаційної системи. План заняття
Перелік задач практичного заняття Завдання 1. Задача 1.1. Розглянути структуру ІС для заданої предметної області. Задача 1.2. Описати структуру економічної інформації на прикладі завдання обліку матеріальних цінностей на складі. Задача 1.3. Описати структуру економічної інформації на прикладі завдання з обліку праці та заробітної плати. Завдання 2. Завдання треба виконувати для двох предметних областей - облік матеріальних цінностей на складі, облік праці та заробітної праці. Задача 2.1 Опрацювати перелік робіт на перепроектних стадіях. Задача 2.2 Розробити структуру предметної області. Задача 2.3 Визначити функції предметної області і кожного робочого місця. Задача 2.4 Визначити перелік об‘єктів предметної області, знати їх призначення тахарактеристику. Задача 2.5 Розробити схеми даних. Задача 2.6 Розробити документообіг. Задача 2.7 Скласти словник показників. Задача 2.8 Скласти словник атрибутів. Задача 2.9 Обчислити обсяги інформації Задача 2.10 Опрацювати перелік заходів щодо вдосконалення ІС. Завдання 3. Задача 3.1 Визначити склад робіт із проектування ІС “Облік матеріальних цінностей на складі”. Задача 3.2 Визначити склад робіт із проектування ІС “Облік праці та заробітної праці”. Задача 3.3 Розробити структуру ІС “Управління матеріальними ресурсами” Задача 3.4 Розробити структуру ІС “Управління праці та заробітної плати” Задача 3.5 Скласти схему данних задачі “Облік матеріальних цінностей на складі”. Задача 3.6 Скласти схему даних задачі “Облік праці та заробітної праці”. Задача 3.7 Описати функції ІС “Управління матеріальними ресурсами”. Задача 3.7 Описати функції ІС “Управління праці та заробітної плати”. Задача 3.8 Розробити опис постановки задачі «Облік матеріальних цінностей на складі”. Задача 3.9 Розробити опис постановки задачі «Облік праці та заробітної плати”. Інформаційне забезпечення Теоретичні основи лекційного матеріалу, тема 4.
Заняття № 4 Тема 4. Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні Лабораторна робота № 1"Функціонально-орієнтоване проектування інформаційних систем. Розроблення постановки й алгоритму розв’язання економічної задачі та її програмна реалізація на ЕОМ"Мета — закріпити теоретичні знання студентів і набути практичних навичок проектування й організації автоматизованого розв’язання економічних задач у середовищі конкретної СКБД. Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про особливості функціонально-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем; вміння: − володіти термінологією предметної області; − досліджувати предметну область економічних задач; − розробляти інформаційну модель задачі; − розробляти постановку задач інформаційної системи; − розробляти схему алгоритму економічних задач. План заняття
Кожному студенту видається індивідуальне завдання на лабораторну роботу. Завдання полягає в розробленні постановки й алгоритму розв’язання задачі та її програмній реалізації. Виконують лабораторні роботи на ЕОМ, сумісних з ІВМ РС. Послідовність виконання лабораторної роботи № 1
Заняття № 5 Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу Практичне заняття «Структурний підхід до проектування інформаційних систем»Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про характеристики методологій структурного підходу; − про методологію функціонального моделювання SADT; вміння: − володіти термінологією предметної області; − досліджувати предметну область економічних задач; − створювати функціональні моделі за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3. План заняття
Розроблення моделей за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3.
Заняття № 6 Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу Лабораторна робота № 2« Структурне проектування інформаційних систем з використанням CASE-засобу BPwіn»Мета —освоїти концепцію структурного проектування інформаційних систем та функціональні можливості сучасних CASE-засобів для структурного проектування інформаційних систем на стадії підготовки загальних рішень на прикладі пакету BPwіn; навчитися будувати функціональні моделі та генерувати звіти для предметних областей за допомогою пакета BPwіn. Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − щодо CASE-засобів функціонально-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем; вміння: − користуватись CASE-засобом BPwin для створення функціональних моделей за стандартами IDEF0, DFD, IDEF3; − будувати функціональні моделі та генерувати звіти для предметних областей в середовищі пакета BPwіn. План заняття
Кожному студенту видається індивідуальне завдання на лабораторну роботу. Завдання полягає в розробленні постановки й алгоритму розв’язання задачі та її програмній реалізації. Виконують лабораторні роботи на ЕОМ, сумісних з ІВМ РС. Захист лабораторної роботи № 1. Послідовність виконання лабораторної роботи № 2 Для виконання цієї лабораторної роботи студенти повинні мати теоретичні знання щодо: CASE-технології, базових понять методології IDEFX0, IDEFX1, IDEFX3 та основних функціональних можливостей пакета BPwіn. Імпортувати результати виконання лабораторної роботи №1 із пакета ERwin. На основі вивчення предметної області здійснити опис функціональної моделі предметної області. Здійснити функціональну декомпозицію системи та побудувати діаграми. Згенерувати звіти. Доповннити модель процесів (ІDEF0) діаграмою потоків даних DFD (Data Flow Dіagrammіng) та діаграмою потоків робіт WorkFlow (ІDEF3). Інструкція для виконання роботи надається в електронному вигляді.
Заняття № 7 Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу Лабораторна робота № 3«Синхронізація моделей даних в середовищах BPWin та Erwin»Мета — Ознайомитися із методикою синхронізації діаграм, розроблених у CASE-системах BPWin/ERWin. Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про технологію синхронізації діаграм, розроблених у CASE-системах BPWin та ERWin; вміння: − володіти термінологією предметної області; − досліджувати предметну область економічних задач; − описувати сутності, атрибути та правила використання даних в середовищі BPWin; − здійснювати експорт даних в середовище ERWin. План заняття
Для розробленої IDEF0 моделі в лабораторній роботі № 2 описати сутності та атрибути, описати правила використання даних та здійснити експорт в середовище ERWin. Імпортовану в ERWin базу даних привести до 4 нормальної форми та згенерувати у вибрану базу даних. Захист попередньо підготовленої лабораторної роботи № 2. Захист лабораторної роботи № 3.
Заняття № 8,9,10 Тема 6. Об'єктно-орієнтоване проектування інформаційних систем Лабораторна робота № 4 «Автоматизація проектування інформаційних систем на основі методології об’єктного проектування IBM Rational Unified Process» Мета — вивчити сутність об’єктно-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем та функціональні можливості використання інструментального засобу Rational Rose на різних стадіях створення інформаційної системи. Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про сутніст об’єктно-орієнтованого підходу до проектування інформаційних систем; − про основні поняття мови UML; − про принципи побудови діаграм (Use Case, станів, взаємодії, класів, діяльності, компонентів, розміщення); − про основні функціональні можливості пакету Rational Rose. вміння: − володіти термінологією предметної області; − досліджувати предметну область економічних задач; − проектувати інформаційну систему з використанням CASE-засобу пакету Rational Rose; − будувати діаграми класів, взаємодії, діяльності, компонентів, розміщення в середовищі CASE-засобу Rational Rose. План заняття
Розроблення об’єктно-орієнтованих моделей мовою UML. Для предметної області, обраної для самостійної роботи відпрацювати автоматизацію проектування інформаційної системи з використанням CASE-засобу пакету Rational Rose. Інструкція для виконання роботи надається в електронному вигляді. Кожний студент отримує індивідуальне завдання для лабораторної роботи. Склад і зміст завдань, а також правила їх виконання визначаються окремими методичними розробками. Захист лабораторної роботи № 4.
Заняття № 11,12Тема 7. Інформаційні системи і технології на підприємстві Практичне заняття «Інформаційні системи і технології на підприємстві»Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − основних функцій і задач управління виробництвом; − характеристики відомих функціонально-орієнтованих інформаційних систем підприємства; − про фінансово-управлінські інформаційні системи; інформаційні системи управління трудовими ресурсами, інформаційні системи маркетингу, інформаційні системи бухгалтерського обліку; вміння: − володіти термінологією предметної області; − застосовувати теоретичні знання на практиці; − розв’язувати задачі управління виробництвом: задачі технічної підготовки виробництва, оперативного керування основним виробництвом, техніко-економічного планування, управління матеріально-технічним забезпеченням виробництва, управління збутом продукції, бухгалтерського обліку і аналізу виробництва; − розробляти інформаційне забезпечення підсистем управління виробництвом.. План заняття
Інформаційне забезпечення
Заняття № 13 Тема 7. Інформаційні системи і технології на підприємстві Лабораторна робота № 5«Знайомство з інформаційними системами автоматизації бухгалтерського обліку на прикладі інформаційної системи «1С:Підприємство»Мета: ознайомлення з методикою розв’язування задач у бухгалтерського обліку. Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − щодо особливостей застосування інформаційної системи 1С:Підприємство; вміння: − володіти термінологією предметної області; − застосовувати теоретичні знання на практиці; − розв’язувати задачі бухгалтерського обліку та управління підприємством за допомогою інформаційної системи 1С:Підприємство. План заняття
В лабораторній роботі необхідно в новій базі даних заповнити константи, та довідники. Ввести інформацію про господарські операції та отримати звіти. Оформити необхідний звіт.
Заняття № 14 Тема 7. Інформаційні системи і технології на підприємстві Лабораторна робота № 6Конфігурування системи «1С:Підприємство 8 Мета: знайомство з засобами конфігурації в середовищі 1С:Підприємство версії 8. і вище. Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про особливості налаштування інформаційної системи 1С:Підприємство; вміння: − здійснювати налаштування інформаційної системи 1С:Підприємство для потреб замовника; − в середовищі 1С:Підприємство створювати базу даних, розробляти елементи інформаційної системи.. План заняття
В лабораторній роботі необхідно створити нову базу даних, розробити словники. константи та документи. Заповнити створену базу відповідними даними.
Заняття № 15 Тема 7. Інформаційні системи і технології на підприємстві Лабораторна робота № 7«Інформаційні системи бізнес-планування на підприємстві» Мета: Знайомство з інформаційними системами бізнес-планування на підприємстві на прикладі системи Project Expert. Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − щодо основних інформаційних систем бізнес-планування та їх використання на підприємствах; вміння: − володіти термінологією предметної області; − досліджувати предметну область економічних задач; − застосовувати отримані знання на практиці; − розробляти бізнес-модель підприємства в середовищі програмного пакета Project Expert. − аналізувати отримані фінансові результати; − здійснювати імітаційне моделювання за методом Монте-Карло та робити висновки. План заняття
В лабораторній роботі необхідно створити проект діяльності підприємства, розробити інвестиційний план, розробити стратегію збуту продукції, розробити план виробництва, персоналу та використання витрат. Здійснити фінансовий аналіз та аналіз за методом Монте-Карло. Підготував звіт для захисту на ПК.
Заняття № 16,17Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках Практичне заняття «Інформаційні системи і технології в банках «Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − концепції побудови автоматизованих банківських систем (АБС); − про архітектуру банківських інформаційних систем; − про характеристику основних підсистем АБС та технологічні особливості їх функціонування і підтримки; − про особливості і характеристику міжбанківських операцій; − щодо автоматизованих технологій міжбанківських платежів на рівні комерційного банку. вміння: − володіти термінологією предметної області; − розробляти структуру бази даних банківських задач; − здійснювати опис інформаційного забезпечення задач управління комерційним банком. План заняття
Інформаційне забезпечення
Заняття №18Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ Тема 11. Інформаційні системи в управлінні держаних установ Семінар «Інформаційні системи в фінансових та кредитних установах»Завдання. Сформувати наступні компетенції: знання: − про призначення, структуру та технологічні особливості функціонування інформаційної системи фінансових розрахунків; − про інформаційні системи фінансових установ; − щодо призначення, структури та технологічних особливостей функціонування інформаційної системи державних установ. − про принципи оцінки економічної ефективності інформаційних систем; вміння: − володіти термінологією предметної області; − здійснювати аналіз інформації. − вибирати та обґрунтувати критеріїв ефективності інформаційних систем; − визначати показники економічної ефективності інформаційних систем. План заняття
Питання, що виносяться на практичне заняття Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ
Тема 11. Інформаційні системи в управлінні держаних установ
5. ПРИКЛАДИ ТИПОВИХ ЗАВДАНЬ, ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ІСПИТ 1. Задача. Вихідне повідомлення з обліку руху готової продукції на складі (ОРГП-51) містить такі реквізити: місяць, код складу, код і прізвище матеріально відповідальної особи, код найменування готової продукції, одиницю виміру, ціну, операцію руху готової продукції, залишок на складі на початок місця (кількість і вартість), надходження (кількість і вартість), видачу (кількість і вартість), залишок на кінець місяця (кількість і вартість). Підсумкові показники підраховуються за операціями руху, кодами продукції та по матеріально відповідальній особі. Необхідно: 1) Спроектувати форму вихідної машинограми, вказавши на ній порядок розташування вихідної інформації. 2) Визначити вхідну інформацію, яка необхідна для розв’язання задачі на ЕОМ (масиви, реквізити, показники). 3) Розробити математичний алгоритм розрахунку показників спроектованої машинограми. 4) Розробити схему алгоритму розв’язання задачі на ЕОМ 2. Задача прийому працівника на роботу. Розробити контексну діаграму (стандарт IDEF0) Розробити діаграму декомпозиції збору і оброблення інформації (стандарт DFD) 3. Розробити класифікатор та присвоїти коди, застосувавши серійно-порядковий метод кодування. Початкові дані наведено у таблиці. Ознака класифікації – рівень освіти. Можливе збільшення групи на 3 особи.
6. САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ Самостійна робота студентів передбачає самостійне вивчення окремих тем і розділів дисципліни, повторення пройденого матеріалу на лекційних заняттях, роботу з літературними джерелами, розвиток навиків самостійного творчого мислення. Основними її видами є: - вивчення програмного матеріалу за літературними джерелами і текстами лекцій; - підготовка до практичних і лабораторних занять; - підготовка для контрольних робіт і комплексної перевірки знань з дисципліни; - виконання індивідуальних домашніх завдань, підготовка до розгляду виробничих ситуацій;
КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА з дисципліни «Інформаційні системи і технології в управлінні» для студентів напряму підготовки 6.030502 "Економічна кібернетика" галузі знань (спеціальності) 0305 "Економіка і підприємництво"
Денна форма навчання
Перелік завдань самостійної роботи студентів з дисципліни включає наступне: 1. Опрацювання тематики прослуханого лекційного матеріалу з використанням рекомендованої літератури; 2. Підготовка до лабораторних занять; 3. Написання дипломної роботи (теоретичні розділи) або реферату за заданою проблематикою (переліком тем рефератів); 4. Виконання індивідуальної роботи з використанням системи проведення електронних нарад і колективного обговорення проблеми. 5. Самостійне вивчення тем та питань дисципліни, які ґрунтуються на використанні основної та додаткової літератури, перелік якої наведений в розділі „Список рекомендованої літератури”.
На самостійну роботу студента виносяться наступні теоретичні питання по темах науки, які поглиблюють рівень засвоєння навчального матеріалу:
Тема 1. Концептуальні засади інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами. 2. Характеристика і рівні управління економічними об’єктами. Організаційно-економічна модель економічного об’єкту. Базові складові інформаційних систем. Концептуальна модель управління економічними об’єктами.
Тема 2. Структура інформаційних систем в управлінні економічними об’єктами. Функціональні задачі та типові структури інформаційних систем в управлінні підприємствами, банками, фінансово-кредитними установами, державними установами. Концептуальний опис структури системи: бізнес-архітектура, архітектура програмних систем, технологічна архітектура, інформаційна архітектура. Напрямки розвитку сучасних інформаційних систем і технологій.
Тема 3. Організація інформаційного забезпечення в інформаційних системах. Методичні та інструктивні документи, система класифікації та кодування, інформаційна база. Технологія підготовки техніко-економічної інформації. Національні класифікатори техніко-економічної інформації та їх використання (ЗКПО, класифікатор форм власності, тощо).
Тема 4. Сучасні підходи до побудови інформаційних систем в управлінні. Модель системи комп’ютерізованого управління. Автоматизація промислових підприємств і бізнес-систем. Технологія підготовки загальних рішень. Технологія проектування інформаційних систем, проектна документація та державні стандарти на розробку інформаційних систем. Особливості та різновиди індустріальної автоматизованої технології створення інформаційних систем в управлінні. Використання CASE – технологій. Типові проекти з впровадження CASE-засобів. Оцінка і вибір CASE-засобів. Методика інтегрованого процесно-орієнтованого проектування інформаційних систем (ARIS).
Тема 5. Автоматизація проектування інформаційних систем на основі структурного підходу. Синтаксис і семантика моделей IDEF0. Синтаксис і семантика моделей DFD. Синтаксис і семантика моделей IDEF3. Технологія моделювання потоків даних (процесів). Моделювання CASE-засобами BPwin, Erwin, AllFusion Process Modeler 7. Моделювання CASE-засобами Vantage Team Builder.
Тема 6. Об’єктно-орієнтоване проектування інформаційних систем.
Об’єктно-орієнтований аналіз. Об’єктно-орієнтоване проектування. Об’єктно-орієнтоване програмування. Структура та функціональне призначення IBM Rational Rose. Інтеграція Rational Rose з іншими інструментальними засобами підтримки життєвого циклу інформаційної системи. Характеристика та особливості використання засобів Rational Software Architect і Rational XDE, Borland Together при проектуванні інформаційних систем.
Тема 7. Інформаційні системи і технології на підприємстві. 1. Підсистема оперативного керування основним виробництвом. 2. Підсистема техніко-економічного планування. 3. Підсистема управління матеріально-технічним забезпеченням виробництва. 4. Підсистема управління збутом продукції. 5. Технічні засоби підсистем управління виробництвом. 6. Підготовка підприємства до впровадження підсистем управління виробництвом. 7. Інформаційні зв’язки задач управління трудовими ресурсами на підприємствах. 8. Склад і зміст інформаційної бази управління трудовими ресурсами на підприємствах. 9. Оброблення інформації з ціноутворення та прибутків. 10. Автоматизація функцій рекламної діяльності. 11. Сучасний стан інтегрованих інформаційних системи управління підприємством.
Тема 8. Технологічні особливості наукомісткого виробництва. 1. Структура, характеристика і особливості впровадження інформаційних систем. 2. Програмне, технічне і технологічне забезпечення.
Тема 9. Інформаційні системи і технології в банках. 1. Call-центри 2. Contact-центр. 3. „Клієнт-банк”(РС-банкінг). 4. „Інтернет-банкінг”. 5. Домашній банк, 6. WАP-банкінг, SMS-банкінг.
Тема 10. Інформаційні системи в управлінні фінансових установ 1. Структура і склад системи фінансових розрахунків. 2. Інформаційне забезпечення фінансовоих розрахунків.
Тема 11. Інформаційні системи в управлінні держаних установ. 1. Типові технологічні операції обробки даних в державних установах.
ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТАІндивідуально-консультативна робота Тема: Комп’ютерний аналіз та аудит фінансово-економічної діяльності підприємства з метою прийняття управлінського рішення. Мета: набути знання та навички з представлення економічної інформації для здійснення комп’ютеризованого економічного аналізу; дослідження основної тенденції розвитку на основі аналізу динамічних рядів даних; вивчення впливу та взаємозв'язку даних в аналізі діяльності підприємства. Завдання: створити індивідуальний аналітичний документ, в якому здійснити комп’ютерний аналіз та аудит фінансово-економічних показників діяльності базового підприємства з метою прийняття управлінського рішення. Порядок виконаня та оформлення індивідуальної роботи Передмова. Постановка мети та задачі управління і визначення інформаційних (первинні документи, на підставі яких проводиться аналіз (аудит), технічних, програмних, технологічних засобів її розв’язання. Частина 1. Представлення економічної інформації для здійснення комп’ютеризованого економічного аналізу. Частина 2. Дослідження основної тенденції розвитку на основі аналізу динамічних рядів даних. Частина 3. Вивчення впливу та взаємозв'язку даних в аналізі діяльності підприємства. Висновки і пропозиції. Сформулювати загальні висновки на основі проведеного аналізу і порівняння одержаних результатів і запропонувати конкретні управлінські рішення.
ТЕМАТИКА Рефератів з курсу:Навчальним планом підготовки бакалаврів з економічної кібернетики передбачено написання і захист рефератів з курсу.
Основні теми рефератів з курсу „Інформаційні системи і технології в управлінні»
7. Автоматизація контролю звітності про сплату податкових платежів у районній ДПІФорма підсумкового контролю успішності навчання
Підсумковий контрольний захід проводиться у вигляді контрольної роботи в аудиторії за розкладом у кожній академічній групі окремо. На контрольну роботу відводиться дві академічні години. При цьому завдання включають три запитання з теоретичного матеріалу і одне практичне завдання певного змістовного модуля. При визначення підсумкової оцінки знань за кредитно – модульною системою згідно до вимог Болонської декларації використовується наступна шкала оцінки знань:
Враховується дисциплінованість студента: за несвоєчасність виконання завдань кількість запланованих з даної теми балів може бути зменшена. При підсумковому контролі знань по кожному модулю враховується загальна кількість балів, отриманих студентом по кожній з тем модуля. Враховується науково - дослідницька робота студента та участь у науково-практичних конференціях та наукових семінарах (максимальна кількість балів - 5).
Засоби діагностики успішності навчання
Засоби діагностики успішності навчання: експрес-контроль рівня готовності студента до проведення лабораторних робіт; перевірка виконання позааудиторних завдань; оцінка роботи студента під час заняття (виступи, доповнення, участь у дискусії); виконання домашніх завдань; контрольні роботи в кінці залікового кредиту. Оцінка індивідуальних результатів здобуття знань студентами проводиться у формі заліку за кредитно-модульною методологією навчання, критерії якої визначаються у навчальній робочій програми за стобальною системою, яка трансформується у стандартні залікові диференційовані оцінки відповідно до вимог Міністерства освіти та науки України.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З КУРСУ
1. Сутність інформаційного процесу управління. 2. Інформаційні ресурси в управлінській діяльності. 3. Задачі, принципи створення та життєвий цикл управлінських інформаційних систем (УІС). 4. Основні характеристики ринку електронної інформації. 5. Інформаційний ринок підприємців, пов’язаних з міжнародною діяльністю. 6. Поняття інформаційного середовища об’єкта у міжнародному бізнесі. 7. Міжнародні системи класификації і кодування. 8. Закон України «Про Єдиний митний тариф». 9. Основні правила класифікації за Гармонізованою системою опису
ЛІТЕРАТУРАОсновна:
Додаткова:
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |