Практична робота 20 на тему Створення та використання експертних систем
« Назад Практична робота 20 Створення та використання експертних систем Мета: показати можливість внесення елементів штучного інтелекту в електронні таблиці і їхню роль у практичній реалізації систем-консультантів на робочому місці кінцевого користувача Завдання: на основі створеної експертної інформаційної системи (ЕІС) та звіту підприємства зробити висновок про стабільність підприємства
Короткі теоретичні відомості Перед прийняттям багатьох управлінських рішень необхідно швидко розрахувати та оцінити цілий ряд аналітичних коефіцієнтів (частки валового прибутку, чистого прибутку, експлуатаційних витрат, відшкодувань і знижок і ін.) по оперативним даним і звітам про результати. Тому на робочих місцях управлінців поширюються системи штучного інтелекту (СШІ), що імітують на комп'ютері процеси мислення й прискорюють їх. СШІ — це складна програмна система, що імітує на комп'ютері мислення людини (маніпулює знаннями) з метою одержання задовільного й ефективного рішення у вузькій предметній області. Штучний інтелект додає комп'ютеру риси розуму. Методи штучного інтелекту засновані на структуризації систем прийняття рішень. Системи виконують у таких випадках роль експертів-консультантів, оскільки побудовані на знаннях компетентних експертів і мають компетентність (штучно відтворюють компетентність експертів). Експертна система (ЕС) - це заснована на знаннях вузької професійної області СШІ, що виконує роль експерта-консультанта для кінцевих користувачів з метою забезпечення високоефективного рішення управлінських задач. Основними структурними елементами ЕС є правила (у них виражені знання) і факти (їхній оцінюють за допомогою правил). Найчастіше в управлінській практиці правила бувають виведеними емпірично із сукупності фактів, а не шляхом математичного чи аналізу алгоритмічного рішення. Такі правила називають евристиками. Правило має наступну структуру: ЯКЩО <умова>, ТО <висновок>. Обидві частини правила виражені символами. У теорії баз знань ця конструкція зветься правила-продукції. Знання - це інформація, необхідна програмі, щоб вона поводилася "інтелектуально". Виділені знання про предметну область називають базою знань, у той час як загальні знання, використані в конкретної ЕС для знаходження рішень, називають механізмом виведення (під терміном "виведення" тут мається на увазі виведення логічних висновків). За аналогією з базою знань назвемо базою фактів сукупність фактів (оцінюваних за допомогою знань). В узагальненій концептуальній структурі ЕС можна виділити три головних елементи: базу фактів, базу знань, механізм висновку, вікно висновку (для розміщення логічного висновку на екрані). Ресурсними компонентами ЕС є апаратні, програмні і людські ресурси. Програмні ресурси - це механізм висновку, а також інші програми для роботи зі знаннями і для зв'язку з кінцевими користувачами. Зручними засобами розробки ЕС є програми-оболонки, які спеціально створюються для конкретної експертної системи. Також великі практичні можливості кінцевим користувачам і експертам у створенні ЕС надають електронні таблиці (EXCEL, LOTUS 1-2-3 і ін.), які називають обмеженими генераторами підтримки прийняття рішень, оскільки вони надають користувачу кілька основних аналітичних інструментів ("якщо, то", кореляційно-регресійний і деякі інші види статистичного аналізу, оптимізацію, побудову й аналіз трендів). За сферами використання ЕС їх можна розділити на виробничі й управлінські. Виробничі ЕС дають експертний висновок по керуванню виробничими процесами, управлінські - допомагають управлінцям приймати рішення. Особливо ЕС ефективні при рішенні аналітичних задач. Відомі 10 напрямів застосування ЕС в управлінській діяльності:
Хід виконання роботи
Контрольні питання
З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |