Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1383 Практична робота 11 на тему MS Access та Робота з формами

Практична робота 11 на тему MS Access та Робота з формами

« Назад

Практична робота  № 11 Тема MS Access. Робота з формами

Мета. Навчитися створювати форми, вставляти у форми елементи керування, вводити дані у форму, створювати підпорядковані форми.

Однотабличні форми

Форма на основі таблиці може бути побудована як самостійна для завантаження, перегляду і коректування таблиць, а також як допоміжна для включення в складну форму.

Будь-яка форма, за допомогою якої можна переглядати, вводити або редагувати записи таблиць БД, повинна бути попередньо спроектована і далі сконструйована засобами Access.

Для створення форми можуть бути використані майстри Access. Однак, точне формування макета форми відповідно до вимог, забезпечується засобами конструювання форм.

Конструювання форми

Для конструювання форм в Access використовуют Конструктор форм. При конструюванні однотабличної форми визначається таблиця БД, на основі якої створюється форма, вибираються поля таблиці, які повинні бути представлені у формі, здійснюється їхнє розміщення в макеті форми, створюються поля, що обчислюються, і інші графічні елементи: кнопки, вимикачі, елементи оформлення, текст пояснень, рисунки. Для настроювання різних елементів форм використовується типовий набір їх властивостей.

Області і елементи форми в режимі конструктора

Форма в режимі Конструктора форм має три області: Область данных Заголовок форми, і Примечание формы. Області форми наповнюються різними графічними об'єктами.

Елементи або графічні об'єкти. Графічні об'єкти, пов'язані із записами таблиць і призначені для відображення даних деякого поля, називаються елементами керування. Основними типами елементами керування: Поле, Поле со списком, Список. Тип елемента керування, обраний для поля за замовчуванням, визначається у властивостях поля таблиці бази даних, з яким зв'язане поле форми. Задається ця властивість в режимі конструктора таблиць на вкладці Подстановка.

Графічні об'єкти, не пов'язані з таблицями або запитами, призначені насамперед для створення макета форми і містять написи полів.

Створення однотабличної форми за допомогою інструмента «Форма»

В області переходів клацніть таблицю або запит з даними, які повинні відображатися у формі. На вкладці Создать в групі Форма натисніть кнопку Форма.  (див. рис.4.1)

Буде створена нова форма і відображена в режимі макета. У режимі макета можна внести змінні в структуру форми при одночасному відображенні даних. Наприклад, можна настроїти розмір полів відповідно до даних.

Робота команди «Форма» завершується відображенням форми (рис. 4.2). При цьому з‘являється панель інструментів Режим формы. Кнопки цієї панелі по призначенню аналогічні кнопкам панелі Таблица в режиме таблицы.

Увага

Підписи полів у формі відповідають заданим у їхніх властивостях при визначенні структури таблиці. Підпис форми відповідає імені таблиці джерела, при збереженні форми можна підтвердити це ім'я або змінити його.

Редагування форми

Перехід у режим конструктора форми. Для уточнення тексту написів, місцеположення, розміру, шрифту і інших параметрів відображення елементів форми необхідно перейти в режим конструктора форм. При відкритій формі перехід у режим конструктора можна здійснити натисканням у вкладці Режимы кнопки Режим (рис 4.3). Кнопка Режим забезпечена списком, розгорнувши який можна вибрати необхідний режим представлення форми.

Перехід у режим конструктора можна здійснити також за допомогою Контекстного меню даної форми.(рис 4.4)

Після переходу в режим конструктора створена форма відкриється у вікні конструктора форм (рис. 4.5).

Після вибору режиму конструктора у вікні Access з'являються панель Конструктор форм і Панель элементов. Панель форматування Формат (Форма/ Отчет) може бути викликана при активному вікні форми по команді меню Вид|Панель инструментов|Формат (Форма/Отчет).

Створення заголовка. Для введення тексту заголовка в отриману форму у вікні конструктора (рис. 4.6) розширимо область заголовка форми, установивши курсор миші на границю області даних і перетаскуючи цю границю на потрібну відстань.

Для введення тексту заголовка треба створити графічний елемент Надпись. Починається створення елемента клацанням миші на кнопці панелі елементів Надпись. Тепер на панелі форматування можна вибрати потрібний шрифт й інші параметри оформлення. Перемістимо курсор миші на місце початку тексту. Натиснемо кнопку миші і, не відпускаючи її, розтягнемо рамку тексту до потрібного розміру. Уведемо текст. Створення елемента Надпись завершується натисканням клавіші <Enter> або клацанням миші поза рамкою елемента.

Форматування елемента Надпись може бути виконано в будь-який момент. Для цього елемент треба виділити клацанням миші усередині його рамки. Для зміни тексту напису курсор повинен бути переведений на текст, при цьому сам елемент залишається невиділеним, а команди форматування недоступні.

Елемент Надпису може бути переміщений у межах області заголовка, можуть бути також змінені розміри рамки елемента. Рамка позначеного елемента може бути розтягнута або стисла при розміщенні курсору на спеціальних крапках рамки, у яких з‘являється двонаправлена стрілка. Переміщення можливо з появою зображення руки.

Зауваження

При установці курсору миші на будь-якій границі рамки курсор відображається у вигляді розкритої долоні і тоді можливо переміщати елемент і за межі області. При встановленні курсору в лівому верхньому куті курсор відображається у вигляді вказівного пальця і переміщення можливо тільки в межах області, що при цьому може автоматично розширюватися.

Для видалення елемента його треба виділити й натиснути клавішу <Del>.

Зміна написів і відображення значень полів. При редагуванні зв'язаних елементів Поле і Надпись , якщо між ними встановлений зв'язок, або отримані за допомогою кнопки Список полей  на панелі конструктора форм, варто мати на увазі, що незалежне переміщення поля і його напису можливо, тільки якщо курсор прийме вид вказівного пальця. У противному випадку обидва елементи переміщаються синхронно.

Зміна властивостей. Редагування форми і її елементів може бути виконано не тільки графічними засобами, але й шляхом зміни їхніх властивостей. Для цього необхідно за допомогою подвійного клацання відкрити Окно свойств необхідного елемента. А також його можна відкрити за допомогою контекстного меню. На рис 4.7 показана вкладка Макет у вікні властивостей Поле: НП .

Збереження форми після редагування. По завершенні редагування форми вона може бути збережена. Якщо форма ще не зберігалася, виконується команда меню Файл|Сохранить  або натискається кнопка панелі інструментів Сохранить. Можна зберегти форму і при її закритті командою Файл|Закрыть (File|Close) або натисканням кнопки  (Закрити) вікна форми. Далі треба підтвердити необхідність її зберігання, і в діалоговому вікні Сохранение ввести назву (ПРЕДМЕТ-ПРОГРАМА) у текстовому полі Имя форми (рис. 4.8).

Якщо редагували форму, що, була раніше збережена, то для збереження зміненої форми під новим ім'ям треба виконати команду меню Файл|Сохранить как.

Остаточний вид відредагованої форми в режимі конструктора представлений на рис 4.6.

Робота з даними таблиці в режимі форми

Для переходу в режим форми з режиму конструктора потрібно нажати у вкладці Режимы кнопки Режим і вибрати Режим формы.

Для завантаження , перегляду і коректування даних таблиці ПРЕДМЕТ через раніше збережену форму у вікні: база данных у групі Объекты треба перейти до рядка Формы і виділивши в робочій області назву форми ПРЕДМЕТ-ПРОГРАМА, натиснути кнопку Открыть.

На рис.4.9. приводиться форма ПРЕДМЕТ-ПРОГРАМА у режимі форми, у якій відображені дані з одного рядка таблиці ПРЕДМЕТ.

Значення, що вводять у поля форми, повинні відповідати типам даних і їх властивостям, заданим при визначенні структури таблиці.

Для завершення створення (редагування) запису таблиці ПРЕДМЕТ досить перейти до іншого запису в поле номера запису внизу форми.

Форми для завантаження двох таблиць

У даному розділі на прикладі докладно розглядається послідовність конкретних дій при розробці складеної форми для завантаження двох таблиць, зв'язаних однозначними-багатозначними відносинами. Технологія розробки будь-якої багатотабличної форми включає проектування макета форми і процес конструювання засобами Access.

Відповідно до розділу «Етапи завантаження бази даних і проектування форм» при проектуванні складеної форми виконаємо:

  • Визначення підсхеми даних для розроблювальної форми;

  • Визначення загальної структури екранної форми, тобто її макета у відповідності зі структурою вхідного документа й подсхемою даних;

  • Визначення складу й розміщення реквізитів для кожної із частин складеної форми.

На основі результатів проектування здійснимо конструювання екранної форми коштами Access.

Нижче розглядається технологія розробки складеної форми для одночасного завантаження і роботи з даними таблиць ГРУПА і СТУДЕНТ  у відповідності до етапів завантаження бази даних «Навчальний процес».

Проектування форм на основі двох таблиць

Здійснимо проектування форми для завантаження даних у таблицю ГРУПА і СТУДЕНТ, перегляду і редагування цих даних. Документом-джерелом такої форми є «Список студентів групи» (див. рис. 2.3). Із цього документа будуть завантажуватися одночасно дві таблиці: ГРУПА і СТУДЕНТ, які в сукупності утворять об'єкт завантаження.

Визначення підсхеми даних для складеної форми

Оскільки об'єкти завантаження: ГРУПА > СТУДЕНТ не підкоряються у схемі даних іншим таблицям, підсхема не повинна включати інших таблиць. Така підсхема наведена на рис.5.1.

Визначення загальної структури складеної форми

Відповідно до наведеної підсхеми визначимо загальну структуру складеної форми, яку назвемо СПИСОК ГРУПИ.

Для того щоб забезпечити зручне введення даних з документа, у формі передбачимо основну частину з реквізитами групи й підлеглу із записами про студентів групи. Підлеглу форму назвемо СПИСОК СТУДЕНТІВ.

Таким чином, складену форму СПИСОК ГРУПИ визначають:

  • Тип форми – багатотаблична

  • Джерело записів для основної частини форми – таблиця ГРУПА

  • Підлегла форма, що включає - СПИСОК СТУДЕНТІВ.

Підлеглу форму СПИСОК СТУДЕНТІВ визначають:

  • Тип форми – підлегла

  • Джерело записів – таблиця СТУДЕНТ.

На підсхемі (рис.5.1) показано призначення таблиць при створенні форми.

Розміщення реквізитів основної і підлеглої форми

Розміщення реквізитів в основній частині форми і підлеглій формі повинно відповідати вхідному документу «Список студентів групи».

В основній частині складеної форми СПИСОК ГРУПИ вгорі розмістимо реквізити, з відповідними полям таблиці ГРУПА:

  • Номер групи (НГ - ключ);

  • Кількість студентів (КІЛ);

  • Середній прохідний бал у групі (ПБАЛ).

У підлеглій формі СПИСОК СТУДЕНТІВ розмістимо як заголовки стовпців назви реквізитів відповідних полів таблиці СТУДЕНТ:

  • Номер студента в групі (НС);

  • Прізвище І. Б. (ПІБ);

  • Рік народження (РІКН);

  • Адреса (АДРЕСА);

  • Середній бал при надходженні (ПБАЛ).

Звертаємо увагу, що ключове поле НГ не включене в підлеглу форму, тому що поле зв'язку НГ включено в основну частину форми.

Створення форми для двох таблиць за допомогою майстра

Здійснимо засобами Access конструювання форми для одночасного завантаження і коректування двох таблиць ГРУПА й СТУДЕНТ у базі даних «Навчальний процес».

У вікні: базы данных вибираємо в групі Объекти рядок Формы і натискаємо кнопку Создать. Создание –Формы- Мастер форм.

У діалоговому вікні Новая форма (New Form) вибираємо режим створення Мастер форм (Form Wizard) і таблицю ГРУПА, що буде служити джерелом даних для основної частини, створюваної багатотабличної форми.

У вікні, що відкрилося, Создание форм у списку Таблицы/Запросы буде вже віділена раніше обрана таблиця ГРУПА. Виберемо для неї у списку Доступные поля ті поля, які ввійшли в спроектований макет форми, переміщаючи їх в область Выбранные поля. Виберемо далі таблицю СТУДЕНТ і її поля (рис. 5.2). Ця таблиця буде джерелом записів підлеглої форми, пов'язаною із записом відображеним в основній частині форми.

Вибір типу форми

У наступному сеансі вікна Создание форм відображається макет форми з переліком полів в основній частині форми і у підлеглій формі (рис. 5.3). У цьому вікні вже буде виділена таблиця ГРУПА – джерело записів основної частини форми. Таблиця СТУДЕНТ – джерело записів підлеглої форми. Для безпосереднього включення підлеглої форми виберемо перший варіант – Подчиненные форми.

У наступному сеансі діалогового вікна майстра вибираємо зовнішній вигляд підлеглої форми ленточный для одержання багатозаписевої підлеглої форми і виводу в ній підписів полів.

Присвоєння імені формі і її відкриття

В останньому сеансі вікна Создание форм (рис. 5.4) уведемо імена (заголовки) складеної форми – СПИСОК ГРУПИ і підлеглої форми – СПИСОК СТУДЕНТІВ. Виберемо також подальші дії майстра – Открытие форм для просмотра и ввода данных.

Відповідно до обраних дій після завершення роботи майстра виводиться форма з даними із таблиць бази даних.

При цьому в підлеглій формі виводяться ті записи таблиці СТУДЕНТ, які зв‘язані з поточним записом таблиці ГРУПА, дані якої відображаються в основній частині форми (рис. 5.5).

Зауваження. При роботі з формою якщо буде потреба можна відобразити дані підлеглої форми у вигляді таблиці з іменами полів таблиці БД. Для цього в режимі форми виконується команда Вид|таблица підлеглої форми (View|Subform Datasheet), яка працює як перемикач. Курсор попередньо встановлюється на підлеглій формі.

Редагування форми в режимі конструктора

Зміна написів і розміщення полів

У вікні: базы данных (рис. 5.6) в області Объєкты виділимо рядок Формы. Виберемо для редагування створену раніше багатотабличну форму СПИСОК ГРУПИ і натиснемо кнопку Конструктор. Якщо форма була відкрита раніше в режимі перегляду, то для переходу в режим конструктора досить нажати кнопку Вид на панелі конструктора форм .

У вікні конструктора форм (рис. 5.7) зазначене ім'я форми, СПИСОК ГРУПИ, представлені поля з написами основної частини форми, розміщені в області даних, а також поля і написи підлеглої форми СПИСОК СТУДЕНТІВ у рамці, створеної для неї майстром.

Зробимо доробку форми СПИСОК ГРУПИ, використовуючи техніку редагування. Уведемо в область заголовка повну назву форми СПИСОК СТУДЕНТІВ ГРУПИ №, що буде виводитися при роздруківці форми і буде відповідати макету документа.

Відмічаємо курсором миші і перетягуючи відмічені елементи, розмістимо поля так, як це показано на рис. 5.8. Уточнимо підписи полів, шрифт і розміри полів і підписи, заголовок форми. Можна змінити розмір будь-якого елемента, переміщаючи границі його рамки. Ширину і висоту підпису відповідно до розміру і шрифтом тексту можна задати, використовуючи кнопку. По размеру данных на панелі конструктора форм. Вирівнювання попередньо виділених елементів, наприклад, по горизонталі виконується командою меню Формат|Выравнять|по нижнему краю .

Створення кнопок для переходу до іншого запису

Для того щоб у формі можна було переходити до наступного і попереднього записів таблиці ГРУПА, створимо відповідні кнопки керування в основній частині форми.

Натиснемо на Панели элементовAccess кнопку Мастер элементов, а потім використаємо інструмент Кнопка. Після натискання, перенесення кнопки курсором миші в потрібне місце і накресливши її рамку запуститься майстер кнопок Создание кнопок (рис. 5.9).

У вікні майстра кнопок виберемо дію, який необхідно виконувати при натисканні кнопки. У групі Категорії виберемо рядок Переходы по записям, у групі Действия виберемо рядок Предыдущая запись. У наступному сеансі діалогового вікна можна вибрати вид кнопки: Текст або Рисунок і вибрати його зі списку. Відзначимо прапорці Рисунокі Показать все . Далі вибираємо підходящий рисунок зі списку, наприклад, Стрелка вверх(синя). Після натискання кнопки Готово кнопка з обраним рисунком вбудовується у форму. Аналогічні дії виконуються для вбудовування кнопки переходу до наступного запису таблиці. При цьому вибирають, відповідно, у групі Действия – рядок Следующая запись і рисунок Стрелка вниз(синя). Відредагуємо написи кнопок для переходу до записів іншої групи, записавши - «ПОПЕРЕДНЯ», «НАСТУПНА».

Для створення кнопки закриття форми в групі Категории треба вибрати рядок Робота с формой, а в групі Действия Закрыть форму. Після формування кнопки дамо назву  «ЗАКРИТИ».

Редагування підлеглої форми

Аналогічні дії по доробці виконаємо для підлеглої форми СПИСОК СТУ- ДЕНТІВ. Перейдемо до редагування підлеглої форми, переводячи курсор в область підлеглої форми (див. рис. 5.7) або відкриваючи підлеглу форму у вікні бази даних.

Використовуючи техніку редагування форми, видалимо поле НГ, що відображає номер групи, тому що це поле є полем зв'язку і його достатньо зберегти в основній частині форми. Уточнимо підписи полів-стовпців у заголовку форми, а також шрифт, розміри полів і підписів. Після редагування форми збережемо її, натиснувши кнопку панелі інструментів Сохранить. На рис. 5.10 наведена підлегла форма СПИСОК СТУДЕНТІВ після редагування.

Перехід у режим форми і завантаження таблиць

Завершивши редагування форми, перейдемо з режиму конструктора в режим форми, вибравши його на панелі конструктора форм або виконавши команду меню Вид|Режим формы. На рис. 5.11 показана остаточно відредагована форма в режимі перегляду.

Якщо після редагування  форма була закрита, то для початку сеансу роботи з даними через форму необхідно у вікні Навчальний процес: база данных (див. рис. 5.6) у групі Объекты перейти до рядка Формы, виділити ім'я створеної багатотабличної форми СПИСОК ГРУПИ і натиснути кнопку Открыть.

Отримана багатотаблична форма СПИСОК СТУДЕНТІВ ГРУПИ забезпечує одночасне завантаження і роботу з даними таблиць ГРУПА і СТУДЕНТ. Зповнимо ці таблиці даними відповідно до Додатка А.

У процесі заповнення спочатку вводяться значення реквізитів групи: номер групи, кількість студентів і середній бал групи.

Зауваження. Введення ключового поля НГ завжди обов'язково для створення запису в таблиці ГРУПА. Причому цей запис створюється незалежно від того, чи буде уведений відразу список студентів групи. Інші два реквізити групи можуть вводитися і пізніше при перегляді даних через форму, якщо не уведені додаткові обмеження на їхні значення у властивостях при конструюванні таблиці.

Далі вводяться реквізити студентів в область підлеглої форми. При цьому введення номера студента в групі завжди обов'язково для утворення запису в таблиці СТУДЕНТ, який разом з уведеним в основну частину форми номер групи утворить унікальний ключ у цій таблиці. Запис про студента зберігається при переході до чергового рядка в підлеглій формі.

Для переходу до запису іншої групи можна використати створені кнопки зі стрілками вгору (вниз), для переміщення по записах студентів – стандартні кнопки переходу в поле номера запису в нижній частині підлеглої форми. Для завершення роботи з формою використовується створена у формі кнопка ЗАКРИТИ або стандартною кнопкою  вікна в Windows.

Аналогічно створюється форма для таблиць КАФЕДРА і ВИКЛАДАЧІ (рис. 5.12).

1. Відповідно до технології завантаження бази даних, здійсніть проектування форми для завантаження даних у таблиці КАФЕДРА і ВИКЛАДАЧІ із документа-джерела «Список викладачів кафедри»:

• Визначте підсхему даних для складеної форми.

• Відповідно до підсхеми визначить загальну структуру складеної форми.

Сплануйте розміщення реквізитів у макеті форми так, щоб забезпечити зручне введення даних з документа «Список викладачів кафедри».

2. Створіть форму засобами майстра форм і відредагуйте в конструкторі форм.

3. Введіть дані через побудовану форму в таблиці КАФЕДРА і ВИКЛАДАЧІ. Використайте значення, наведені в Додатку А.

Багатотабличні форми

Відповідно до етапів завантаження бази даних "Навчальний процес", визначеними вище (див. табл. 4.1), завантаження записів про заняття поточного семестру у таблицю НАВЧАННЯ повинно виконуватись після завантаження таблиць із довідковими даними, що забезпечить встановлення зв'язків записів, з відповідними записами цих таблиць.

На етапі проектування визначимо всі необхідні вимоги до створюваної форми і її макета.

При визначенні вимог до форми розглянемо особливості призначення і роботи з формою, складемо підсхему даних для створення форми, визначимо загальну структуру форми і розміщення реквізитів у відповідності зі структурою вхідного документа і підсхеми даних.

Проектування форми

Виконаємо проектування форми, що забезпечує завантаження у таблицю НАВЧАННЯ даних про заняття поточного семестру у кожній групі, і визначимо вимоги до форми, на основі яких можна перейти до її створення.

Документом позамашиної сфери, що містить необхідні дані для завантаження таблиці НАВЧАННЯ, може бути "План проведення занять у групі". Тому завантаженні через форму записів доцільно групувати відповідно до їх підлеглих записів іншої таблиці - ГРУПА.

У таблицю НАВЧАННЯ відповідно до її структури поряд з номером групи і видом заняття потрібно вводити ідентифікатори предмета і викладача. У документі - джерелі зазначені найменування предметів і прізвища викладачів. Для того щоб при завантаженні правильно вводити тільки ідентифікатори, передбачимо відображення у формі інформацію, що розшифровує: найменування предмета (НП) і прізвища викладачів (ПІБ) з таблиць ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ.

Оскільки форма служить не тільки для завантаження, але і для перегляду, включимо у форму й інші описові реквізити з таблиць ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ для їх відображення.

Визначення підсхеми даних

У результаті завантаження даних про заняття у групах повинні формуватися тільки записи таблиці НАВЧАННЯ (об'єкт завантаження), яку треба включити у підсхему даних для форми вводу-виводу даних про заняття у групах (див. рис 6.1).

Оскільки завантаження і перегляд даних зручно провадити по кожній групі окремо, у підсхему включимо таблицю ГРУПА. Виберемо таблицю ГРУПА як джерело основної частини складеної форми. Звернемо увагу, що дані таблиці ГРУПА повинні тільки відображатися у формі, але не вводитись у неї. У підсхему (рис.6.1) включимо також таблиці ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ, тому що у формі необхідно передбачити відображення описових даних про предмет і викладача.

Визначення загальної структури форми

На основі отриманої підсхеми (рис. 6.1) визначимо загальну структуру форми, яку назвемо ПЛАН ЗАНЯТЬ.

Основна частина форми. Багатотаблична форма ПЛАН ЗАНЯТЬ буде містити основну частину на основі таблиці ГРУПА для угруповання даних про заняття по кожній групі студентів. Таким чином, форму ПЛАН ЗАНЯТЬ визначають:

  • Тип форми – багато таблична.

  • Джерело записів для основної частини форми – таблиця ГРУПА.

  • Підлегла  форма, що  включає,  НАВЧАННЯ  із  джерелом  записів-таблицю НАВЧАННЯ.

Підлегла форма, що включається в основну. Для розшифровки ідентифікаторів предмета і викладача передбачимо включення в підлеглу форму НАВЧАННЯ полів з таблиць ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ, що є головними щодо таблиці, на якій будується форма НАВЧАННЯ.

Таким чином, підлеглу форму НАВЧАННЯ визначають:

  • Тип форми – підлегла.

  • Джерело записів для основної частини форми НАВЧАННЯ - таблиця НАВЧАННЯ.

  • Джерела відображуваних полів форми - таблиці ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ.

Розміщення реквізитів форми

Основна частина форми. В основній частині складеної форми ПЛАН ЗАНЯТЬ вгорі будемо розміщати поля таблиці ГРУПА:

  • НГ - номер групи (унікальний ключ).

  • КІЛ - кількість студентів.

  • ПБАЛ - середній бал у групі при вступі.

Доступ до полів повинен бути обмежений тільки читанням, тому що значення цих полів не повинні вводитися і змінюватись з документа «План занять».

Підлегла форма НАВЧАННЯ. У підлеглій формі НАВЧАННЯ розмістимо всі поля таблиці НАВЧАННЯ, крім ключового реквізиту НГ (номер групи), включеного в основну частину форми, що забезпечує однократне відображення однакових номерів групи за формою :

  • КП - код предмету.

  • ТАБН - ідентифікатор викладача.

  • ВИДЗ - вид занять.

  • ГОДИНИ - число годин занять.

  • СБАЛГР – середній бал у групі по предметам.

Поля таблиць ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ  дозволяють відобразити довідкову інформацію про предмет і викладача, який веде заняття:

поля таблиці ПРЕДМЕТ:

  • НП - назва предмета

  • ГОДИНИ - усього годин

  • ЛЕК - годин лекцій

  • ПР - годин практики

Поля таблиці ВИКЛАДАЧІ:

  • ПІБ - прізвище викладача

  • ВС - вчена ступінь

  • ВЗ - вчене звання

Створення багатотабличної форми з підлеглою формою засобами майстра

Використовуючи майстра форм, створимо відповідно до результатів проектування складної форми ПЛАН ЗАНЯТЬ, що включає підлеглу форму НАВЧАННЯ.

У вікні бази даних виберемо вкладку Создание, у групі Формы натиснемо кнопку Мастер форм. Виберемо таблицю ГРУПА, яка буде джерелом записів основної частини складної форми.

У першому сеансі діалогова вікна Создание форм виберемо поля таблиці ГРУПА, а потім поля таблиць НАВЧАННЯ, ПРЕДМЕТ, ВИКЛАДАЧІ. У наступному вікні (рис. 6.2) уже буде виділена таблиця ГРУПА, яка обрана для створення основної частини форми. Оскільки ця таблиця є головною в схемі даних надається можливість вибрати тип форми - Подчиненные формы.

У наступному сеансі вікна майстра вид форми Ленточный (Tabular) і стиль оформлення Стандартный (Standard). В останньому сеансі вікна Создание форм (Form Wizard) задамо ім'я складеної форми – ПЛАН ЗАНЯТЬ, а також ім'я підлеглої форми – НАВЧАННЯ. Виберемо також подальші дії майстра – Открыть форму для просмотра и ввода данных (Open the form to view or enter information).

По завершенню роботи майстра виводиться форма з даними із таблиць, які були задані користувачем у діалозі з майстром. У підлеглій формі виводяться всі записи про заняття для однієї групи (рис. 6.3). При цьому запис про заняття містить, крім полів з таблиці НАВЧАННЯ, також поля з таблиць ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ. Майстер, проаналізувавши схему даних, сам формує підлеглу форму НАВЧАННЯ.

Розробка форми, що забезпечує зручний інтерфейс користувача для завантаження підлеглої таблиці

Виконаємо розробку форми, більше зручної  для перегляду занять групи і завантаження нових занять, і захистимо в ній поля довідкових даних.

Вимоги до форми.

Забезпечимо можливість компактного відображення на екрані всієї інформації про одне заняття і збережемо в той же час можливість об'єднання записів про заняття по групам, як у формі на рис. 6.3. Крім того, доцільно у формі в одну групу об‘єднати поля, у які вводяться значення при завантаженні таблиці НАВЧАННЯ, а в іншу - поля, які містять тільки довідкову інформацію про предмет і викладача, яка відображається для розшифровки ідентифікаторів заняття.

У процесі конструювання забезпечимо захист довідкових даних у таблицях ГРУПА, ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ від випадкових змін при завантаженні даних про заняття у таблицю НАВЧАННЯ. Передбачимо для зручності користувача кнопки переходу до перегляду занять для іншої групи і кнопку закриття форми. Для візуальної перевірки правильності ідентифікаторів викладачів і предметів використаємо поля зі списком.

Відповідно до перерахованих вимог для первісного розміщення полів і створення підлеглої форми можна скористатися формою ПЛАН ЗАНЯТЬ, створеної майстром (див. рис. 6.3). Відкриємо цю форму в режимі конструктора. Для цього в Границе области переходов (область навигации)  виберемо для редагування створену раніше багатотабличну форму ПЛАН ЗАНЯТЬ. Якщо форма була відкрита раніше в режимі перегляду або в режимі макета, то для переходу в режим конструктора достатньо вибрати відповідний тип представлення у групі Режимы на вкладці Главная.

Редагування основної частини форми.

В основній частині форми розмістимо і відредагуємо поля таблиці ГРУПА так, як це показано на рис. 6.4. Уточнимо текст підписів полів, шрифт і розміри полів і підписів, уведемо текст у заголовок форми. Видалимо елемент із підписом підлеглої форми. Знищимо розділові лінії між розділами форми: заголовком, областю даних і примітки. Для цього у властивостях форми на вкладці Макет у рядку Разделительные липни виберемо Нет. Заберемо область виділення запису, проставивши у властивостях форми у відповідному рядку "Нет". Створимо дві кнопки для переходу до наступної або попередньої групи, а також кнопку для закриття форми.

Захистимо дані записів таблиці ГРУПА при роботі з формою, тому що вони повинні використовуватись тільки для відображення. Для захисту поля виділимо рамку поля і за допомогою контекстного меню викличемо властивості поля. У вікні властивостей на вкладці Данные в рядку Блокировка виберемо «Да». Після установки цієї властивості поле доступно тільки для читання.

Збережемо форму під новим ім'ям -«ПЛАН ЗАНЯТЬ У ГРУПІ», використовуючи команду Сохранить как.

Редагування підлеглої форми НАВЧАННЯ

Раніше майстром була отримана підлегла стрічкова форма, яка у режимі конструктора показана на рис. 6.5.

Для зміни виду підлеглої форми викличемо її властивості. На вкладці Макет у вікні Окно свойств (прав. кнопка миші - пункт «властивості форми») (рис. 6.6) замінимо у рядку Режим по умолчанию значення Ленточная форма на Простая форма. Це дозволить відображати у підлеглій формі один запис про заняття. Вид форми у конструкторі залишиться колишнім.

У підлеглій формі розмістимо поля так, як це показано на рис. 6.7. Після переміщення всіх підписів полів із заголовка в область даних можна скоротити його розмір до нуля переміщенням границі заголовка і області даних. Поля таблиці НАВЧАННЯ, у якій треба вводити дані з документа «План занять», розмістимо у верхній частині області даних. У нижній частині області даних розмістимо поля, у які будуть автоматично виводитися довідкові дані з таблиць ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ для розшифровки ідентифікаторів заняття, що вводять. Ці поля служать тільки для відображення відомостей про предмет і викладача. Для створення рамок використаємо кнопку панелі елементів керування Прямоугольник .

Уточнимо текст підписів полів, шрифт і розміри полів і підписів. Виконаємо вирівнювання написів і полів за допомогою команди Главная|Форматирование текста|Выровнять.

В область приміток форми введемо інструкцію користувачеві, що вимагає обов‘язкове введення даних у поля, що ідентифікують заняття: код предмета - КП, номер викладача - ТАБН і вид заняття - ВИДЗ. Без цього не може бути створений запис у таблиці НАВЧАННЯ.

Захист довідкових даних від змін.

Захистимо поля НП, ГОДИНИ, ЛЕК, таблиці ПРЕДМЕТ і поля ПІБ, ВС, В3 таблиці ВИКЛАДАЧІ від випадкових змін при роботі з формою. Для захисту поля виділимо рамку поля і за допомогою контекстного меню викличемо властивості поля. У вікні властивостей на вкладці Данные в рядку Блокировка виберемо «Да». Після установки цієї властивості поле доступно тільки для читання.

Для візуального контролю правильності введення ідентифікаторів заняття: КП і ТАБН можна використати Поле со списком. Процес створення такого поля розглядається нижче.

Створення полів зі списком

При введенні ідентифікаційних даних через форму в Access є можливість отримати довідкову інформацію з раніше завантажених таблиць, що дозволяє вибрати вже введені значення у базу і тим самим підвищити вірогідність інформації, що вводиться. Відображення даних з довідкових таблиць при введенні ідентифікатора свідчить про наявність у базі даних головних записів для завантаження підлеглих записів, що необхідно для успішного завершення введення при встановленому параметрі цілісності в схемі даних.

Поле зі списком поєднує поле форми, у яке потрібно ввести дані, і список. Список містить записи із зв'язаною головною таблицею. У списку можна вибрати із відповідного поля потрібне значення і увести його в поле форми (рис. 6.8).

Створення поля зі списком за допомогою майстра

Створимо поле зі списком для введення значень коду предмета - КП у таблицю НАВЧАННЯ. Це дозволить переглядати і вводити значення, які вже є у головній таблиці ПРЕДМЕТ, а також перевіряти відповідність коду і найменування предмету, наявних у документі-джерелі «План занять».

Виберемо кнопку Поле со списком у групі Элементы управления на вкладці Конструктор, установимо курсор миші у потрібне місце, натиснемо кнопку миші і, не відпускаючи  її,  накреслимо  рамку  елемента.  Після  відпускання  кнопки  миші  запуститься майстер і відкриється діалогове вікно Создание полей со списком. У цьому вікні визначимо спосіб, яким список поля одержує свої значення. Для формування списку зі зв'язаної таблиці виберемо варіант Таблица или запрос содержат значения, которые использует поле со списком (рис 6.9).

У наступному вікні виберемо таблицю ПРЕДМЕТ, що буде поставляти значення у список поля (рис 6.10).

Потім виберемо поле КП, а також поле НП для розшифровки коду КП (рис. 6.11). Ці поля утворять записи списку.

Далі у таблиці, що з'явилася, визначимо ширину стовпців списку у відповідності з розміром значень. Для цього курсор миші встановимо на лінію, що розділяє імена стовпців, і перемістимо її в потрібне місце (рис. 6.12).

Далі виберемо поле списку КП, що є ключем зв'язаної таблиці ПРЕДМЕТ. Із цього поля буде вибиратися значення для введення в поле форми (рис. 6.13).

У наступному вікні відмітимо перемикач Сохранить в поле і виберемо поле форми КП (поле таблиці НАВЧАННЯ ), у яке будуть вводитися значення зі списку (рис. 6.14).

Далі введемо підпис поля зі списком - «Код предмету» (рис. 6.15).

Натиснемо кнопку Готово. У результаті одержимо поле КП зі списком представленого на рис. 6.18.

Використання поля зі списком предметів можливо в режимі форми. Для зручності пошуку потрібного значення у списку можна скористатися операціями пошуку і сортування. Доступ до цих операцій можливий за допомогою кнопок Найти (група Найти), Сортировка по возрастанию, Сортировка по убыванию групи Сортировка и фильтр.

Створення поля зі списком без використання майстра

Створимо поле зі списком для введення значень ідентифікатора викладача ТАБН. Це дозволить переглядати і вводити значення, які вже є в головній таблиці ВИКЛАДАЧІ, а також перевіряти відповідні номери і прізвища викладачів.

Натиснемо на вкладці Конструктор у групі Элементы управления кнопку Поле со списком.

Установимо курсор миші на елемент Свободный (рис. 6.16).

Натиснемо праву кнопку миші, щоб викликати контекстне меню. Виберемо пункт Свойства, потім – вкладку Данные. У строчці Данные виберемо поле ТАБН, які необхідно заповнювати через форму у таблиці НАВЧАННЯ (рис. 6.17). У рядку Тип источника строк виберемо елемент Таблица|Запрос, а в рядку Источник строк – таблицю ВИКЛАДАЧІ. Поля, що включаються у список, і їхній порядок визначаються у побудовнику, що викликається в цьому ж рядку натисканням кнопки  .

Побудовник виводить бланк запитів, у який перетягнемо з таблиці ВИКЛАДАЧІ поля ТАБН і ПІБ.

Для того щоб у списку виводилися два поля, на вкладці Макет необхідно в рядку Число столбцов указати «2». Для настроювання ширини стовпців списку у рядках Ширина списка і Ширина столпца задамо підходящі значення. Закриємо вікно властивостей Поле со списком У результаті одержимо поле ТАБН зі списком  в остаточній формі, представленої на рис. 6.18.

Зауваження

Якщо необхідно перетворити звичайне поле у поле зі списком , треба в контекстному меню поля вибрати Преобразовать элемент в і далі вибрати рядок Поле со списком. При включеній кнопці Мастера элементов елемент буде перетворений майстром. При виключеній кнопці необхідно для одержання поля зі списком установити властивості цього поля, як описано вище.

Завантаження даних у підлеглу таблицю через форму

Для завантаження даних у підлеглу таблицю НАВЧАННЯ через форму ПЛАН ЗАНЯТЬ можна відразу перейти з режиму конструктора у Режим формы. Для цього на вкладці Главная у списку кнопки Режим вибирається Режим формы.

Якщо форма була закрита, необхідно у вікні Область навигации вибрати форму ПЛАН ЗАНЯТЬ.

На рис. 6.19 приводиться форма ПЛАН ЗАНЯТЬ у режимі форми, що забезпечує завантаження і коректування даних про заняття у таблиці НАВЧАННЯ, підлеглої таблицям ГРУПА, ПРЕДМЕТ, ВИКЛАДАЧІ, дані з яких тільки відображаються у формі.

Завантаження підлеглої таблиці. Для завантаження запису нового заняття у таблицю НАВЧАННЯ через викликану форму необхідно зробити поточний номер групи, для якої вводяться дані про заняття з документа «План занять». Це можна зробити шляхом перегляду записів груп за допомогою кнопок Попередня група і Наступна група (рис. 6.19).

При великій кількості груп доцільно використати функцію пошуку потрібного запису. Щоб здійснити пошук, установимо курсор у поле номера групи, натиснемо на вкладці Главная у групі Найти кнопку Найти і у вікні, що відкрилося, Поиск и замена (рис.6.20) задамо як зразок пошуку номер потрібної групи. Після натискання в цьому вікні кнопки Найти далее у формі відобразяться дані заданої групи.

Для введення нових записів повинен бути забезпечений перехід у режим додавання нового запису у підлеглу форму. Для цього може бути створена спеціальна кнопка переходу до порожнього запису Додати запис (див. рис. 6.19).

Для формування такої кнопки використаємо майстер кнопок, у діалоговому вікні якого Создание кнопок (рис. 6.21) треба вибрати відповідну категорію Обработка записей і дія Добавить запись, які забезпечать формування потрібної процедури обробки події.

Встановлення властивостей Разрешить добавление, Разрешить удаление, Разрешить изменение, що забезпечують можливість додавання, видалення і зміни записів при завантаженні і коректуванні записів таблиці НАВЧАННЯ – джерела записів, показаного у вікні властивостей підлеглої форми (рис. 6.22).

Аналогічно створюється форма, для завантаження результатів іспитів у таблицю УСПІШНІСТЬ і їх перегляд. Відповідно до технології завантаження бази даних  здійсніть проектування форми для завантаження даних у підлеглу таблицю УСПІШНІСТЬ із документа-джерела «Екзаменаційна відомість».

Визначите загальну структуру складеної форми для введення (перегляду) даних про оцінки студентів групи по предметах відповідно до підсхеми даних для складеної форми, наведеної на рис. 6.23.

У результаті завантаження даних про оцінки студентів групи по предметах у БД повинні формуватися тільки записи таблиці УСПІШНІСТЬ (об'єкт завантаження). Завантаження і перегляд цих даних зручно переглядати по кожному проведеному в групі заняттю окремо з відповідною «Екзаменаційною відомістю». Тому в підсхему для форми введення включається таблиця НАВЧАННЯ. Крім того, у формі передбачити висновок (відображення) даних про предмет і викладача, що проводить заняття, а в списку студентів необхідно передбачити відображення його прізвища. Для цього в підсхему включені таблиці СТУДЕНТ, ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ.

Сплануйте розміщення реквізитів у макеті форми так, щоб забезпечити зручне введення даних у таблицю УСПІШНІСТЬ із документа «Екзаменаційна відомість», а також відображення довідкової інформації про студента, предмет і викладача, у списку студентів передбачите виведення прізвища студента.

Виконаєте конструювання екранної форми (рис. 6.24), через яку буде відбуватися введення, додавання і зміна записів таблиці УСПІШНІСТЬ.

Завдання:

  1. Створити форми до таблиць.

  2. Вставите у форму текст заголовка і картинку.

  3. Створити форму для таблиці «Відділ кадрів». Вставити у форму нове поле Стаж, де буде обчислюватися стаж.

  4. Розмістити елементи керування: кнопки Вперед, Назад, Створити новий запис, Закрити форму.

  5. Вставити підпорядковану форму в основну.

Технологія виконання роботи

  1. Запустити Access, відкрити базу даних – MS Access Þ <Прізвище>.

  2. Створити форму для головної таблиці. Створити нову форму за допомогою майстра форм -  Создание > Мастер форм >  вибрати усі поля серед доступних, зовнішній вигляд – в один стовбець. Вставити у форму новий запис.

  3. Вставити у форму картинку - Конструктор>Элементы управления>Рисунок>указати шлях до рисунка або Конструктор > Вставить изображение> Обзор> указати шлях до рисунка.

  4. Вставити заголовок у форму Конструктор > Заголовок, а потім натискаємо на кнопку Аа на панелі елементів управління, клацаємо у полі заголовка, натискаємо на клавішу вводу.

  5. Створити у формах нові елементи керування кнопок: Вперед, Назад, Створити новий запис, Закрити форму. Для створення цих кнопок потрібно натиснути на кнопку Кнопка на панелі елементів і клацаємо на формі, де треба розмістити кнопку. Кнопка Запуск майстра також має бути натиснутою, відкриваємо вікно майстра створення кнопок, у відповідних категоріях вибрати дії, які нам потрібні Вперед, Назад, Створити новий запис, Закрити форму, вводимо відповідний текст підпису кнопки, вибрати рисунок кнопки з меню зразків, Готово.

  6. Створіть форму для завантаження двох таблиць за допомогою майстра (головна і підлегла форми). Задайте для якогось поля властивість ПолеСоСписком.

  7. Створіть багато табличну форму. Сплануйте розміщення у макеті форми так, щоб забезпечити зручне введення  та перегляд даних у таблицях.

Запитання до захисту практичної роботи:

  1. Що таке реляційна форма?

  2. Яке призначення форм?

  3. Які ви знаєте способі створення форм у MS Access?

  4. Що таке макет форми і як його змінити?

  5. Які елементи управління ви знаєте?

  6. Як вставити заголовок у форму?

  7. Що таке Поле зі списком?

  8. Що таке підпорядкована форма?

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!