Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1382 Лекція на тему Бази даних і системи управління ними

Лекція на тему Бази даних і системи управління ними

« Назад

БАЗИ ДАНИХ І СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ НИМИ

Як відомо, для зберігання та опрацювання даних використовують різні засоби: бази даних, сховища даних, оперативні сховища даних. Дамо визначення цих понять та здійснимо їх характеристику.

Наведемо декілька найбільш поширених визначень бази даних (БД).

База даних – сукупність екземплярів різних типів записів і відношень між записами та елементами.

Базу даних можна визначити як сукупність взаємозв'язаних даних (прості чи складені типи), що зберігаються разом на одному носії та описують якусь предметну область за наявності такої мінімальної надмірності, яка допускає їх використання оптимальним чином для одного або декількох застосувань. Розрізняють ієрархічні, мережеві, реляційні, часові (темпоральні), постреляційні (об’єктно-орієнтовані, з гніздуванням), розподілені та багатовимірні бази даних.

Використання бази даних припускає роботу з нею декількох прикладних програм (застосувань), що вирішують завдання різних користувачів.

Сховище даних – це аґреґований інформаційний ресурс, що містить консолідовану інформацію з усієї проблемної області та використовується для підтримки прийняття рішень.

Важливий аспект у розробці сховища даних пов'язаний із створенням репозиторію метаданих – „дані про дані”. Застосовуючи дане визначення до сховищ даних, мають на увазі, що метадані – це „мапа” розташування даних в сховищі даних.

Виділяють три види метаданих сховища:

- метадані оперативних систем – використовуються в процесах управління завантаженням та доступом до джерел даних;

- метадані кінцевих користувачів – описують розміщення та структуру даних, об‘єми даних та алгоритми, тобто є навігатором по даним сховища для кінцевого користувача;

- метадані управління сховищем – включають всі правила отримання, очищення, перетворення, агрегування, передачі та завантаження даних до сховища даних та відносяться до як до даних, що розміщують у самому сховищі даних, так і до проміжного середовища, де дані готуються до завантаження чи вивантаження.

Консолідована інформація – це одержані з декількох джерел та системно інтеґровані різнотипні інформаційні ресурси, які в сукупності наділені ознаками повноти, цілісності, несуперечності та складають адекватну інформаційну модель проблемної області з метою її аналізу опрацювання та ефективного використання в процесах підтримки прийняття рішень.

Типове сховище даних зазвичай відрізняється від традиційної реляційної бази даних. По-перше, традиційні бази даних призначені для того, щоб допомогти користувачам виконувати повсякденну роботу, тоді як сховища даних призначені для прийняття рішень. Наприклад, продаж товару і виписування рахунку здійснюється з використанням бази даних, призначеної для опрацювання транзакцій, а аналіз динаміки продажів за декілька років, що дозволяє спланувати роботу з постачальниками, — за допомогою сховища даних.

По-друге, традиційні бази даних характеризуються постійними змінами у процесі роботи користувачів, а сховище даних відносно стабільне: дані у ньому зазвичай оновлюються за розкладом (наприклад, щотижня, щодня або щогодини — залежно від потреб). В ідеалі процес
поповнення (або як далі ми будемо називати завантаження) є просто додаванням нових даних за певний період часу без зміни попередньої інформації, що вже міститься в сховищі.

І, по-третє, традиційні бази даних найчастіше є джерелом даних, що потрапляють у сховище. Крім того, сховище може поповнюватися за рахунок зовнішніх джерел, наприклад статистичних звітів. Дані, що надходять до бази даних з іншої бази, є невеликого обсягу (тисячі записів), мають ту ж схему даних, що і база даних-приймач. На відміну від них сховища даних у визначені терміни отримують значно більші обсяги даних, які можуть відріхнятися від приймача форматом, а інколи і типом, що вимагає застосування додаткових процедур трансформування та завантаження даних (так звані процедури Extract, Transform, Load).

Як бази даних, так і сховища даних, можуть будуватись на основі певної системи керування базами даних (СКБД) (реляційна, постреляційна тощо). СКБД забезпечує загальний репозиторій для зберігання і опрацювання структурованих даних. СКБД підтримує набір взаємозв'язаних послуг і дозволяє розробникам зосередитись на специфічних проблемах їх застосувань, а не на завданнях, які виникають при потребі в узгодженому й ефективному керуванні великими обсягами даних. Проте СКБД вимагають, щоб всі дані знаходилися під єдиним адміністративним керуванням і відповідали єдиній схемі. У відповідь на задоволення цих обмежень СКБД можуть забезпечити розвинені засоби маніпулювання даними та опрацювання запитів зі зрозумілою і строгою семантикою, а також строгі транзакційні ґарантії оновлень, паралельного доступу і довготривалого зберігання (так звані властивості ACID).

Реляційна модель даних подає дані у вигляді множини таблиць. Структура бази даних визначається встановленням зв'язків між таблицями замість моделювання схеми даних відповідно до способу їхнього фізичного розташування

Перевага її полягає в тім, що для кожного самостійного набору даних створюється власний файл.

Система управління базами даних Microsoft Access входить до складу пакета Microsoft Office. Вона дозволяє розв’язувати широке коло завдань користувачів без програмування і доступна для широкого кола непрофесійних користувачів персональних комп’ютерів.

Система управління базами даних (СУБД) Access розроблена для експлуатації у комп’ютерних мережах у середовищі Windows.

Одна з основних переваг СУБД Ассеss полягає у тому, що вона має прості та зручні засоби обробки кількох таблиць у одній базі даних. Таблиця є основним об’єктом бази даних. У одній базі даних зберігається кілька таблиць та засоби зв’язування таблиць.

У системі Acсess є різні способи управління даними, а саме:

  • система меню;

  • панелі інструментів;

  • контекстивне меню;

  • укажчик миші;

  • комбінації клавіш.

СУБД Access має значну кількість спеціальних програм – “майстрів”. Є майстер таблиць, майстер кнопок, майстер форм та ін. Майстри здійснюють діалог з користувачем, у процесі якого визначаються дані, необхідні для розв’язування відповідної задачі. Для зручності роботи кожен майстер має певні етапи (кроки). Будь-який етап можна пропустити або звернутись до попередніх.

Формою видачі даних на екран користувач може управляти. Важливо правильно конструювати форми, оскільки саме з ними працює користувач при введенні і редагуванні записів бази даних. Крім того, форми можна використовувати для збирання та виведення інформації.

Етапи створення бази даних у середовищі Microsoft Access:

  • визначення мети створення бази даних;

  • визначення таблиць, які повинна містити база даних;

  • визначення структури таблиць (полів та їх типів);

  • призначення ключів таблиць та створення потрібних індексів;

  • визначення зв'язків між таблицями;

  • завантаження даних;

  • створення інших об'єктів бази даних: запитів, форм, звітів, макросів та модулів;

  • аналіз ефективності бази даних за допомогою майстра таблиць (меню СЕРВИС > АНАЛИЗ > ТАБЛИЦА) та аналізатора швид­кодії (меню СЕРВИС > АНАЛИЗ > БЬІСТРОДЕЙСТВИЕ).

Розглянемо призначення об'єктів Access.

Таблиця призначена для збереження даних у вигляді записів (рядків) і полів (стовпців). Таблиці складають основу бази даних. Саме в них зберігається інформація, організована певним чином.

Запит - дозволяє отримати потрібні дані з однієї чи декількох таблиць, розрахувати значення деяких даних за формулами.

Форма - об'єкт, призначений, як для введення, так і для ви-ведення даних у зручному для користувача вигляді. У формі можна розмістити елементи керування, які застосовуються для введення, зображення і зміни даних у полях таблиць.

Звіт - об'єкт, призначений для друку даних.

Макроси - засоби для автоматизації роботи з формами, звітами та ін.

Модулі - програмні модулі мовою Visual Basic.

 

Практична робота  № 1 Тема: „Microsoft Access. Розробка бази даних у вигляді реляційних таблиць

Мета роботи: навчитись створювати базу даних, розробляти таблиці, використовуючи засоби СУБД Microsoft Access.

Створення таблиць бази даних

Розглянемо послідовність необхідних дій при створенні файлу й таблиць бази даних. База даних «Навчальний процес» буде складатися із семи таблиць, властивості полів яких наведені наприкінці цієї глави в додатку A.

Для створення файли бази даних виконаємо команди меню Файл|Создать. У вікні Создание виберемо Новая база данных (рис 1.1).

Даємо назву базі даних, визначаємо папку, у якій буде зберігатись цей файл і клацаємо кнопкою миші на значку Создать (рис 1.2).

Створення структури таблиці ГРУПА

Почнемо створення таблиці ГРУПА з визначення її структури в режимі конструктора таблиць. Основні параметри структури таблиці ГРУПА, представлені в табл. 1.1.

У вікні бази даних виберемо вкладку Создание і натиснемо кнопку Конструктор таблиць (рис. 1.3).

Відповідно до наведеного в табл. 3.1 проектними параметрами структури для таблиці ГРУПА у вікні конструктора Таблиця1:таблиця (рис. 1.4) потрібно:

  • У стовпець Имя поля ввести в потрібній послідовності імена полів НГ, КІЛ, ПБАЛ

  • У стовпці Тип данных вибрати потрібний тип даних для кожного поля, використавши кнопку списку

  • На вкладці Описание задати властивості полів (рис. 1.5):

o Размер поля, натиснувши в ньому кнопку списку;

o для текстового поля НГ задамо розмір поля 3;

o для числового поля КІЛ виберемо значення Байт, що визначає довжину цілого числа, достатнього для розміщення максимального значення поля (40 студенів у групі) (рис. 1.6);

o для числового поля ПБАЛ виберемо Одинарное с плавающей точкой;

o Формат поля для поля ПБАЛ – Фиксированный;

o Число десятичных знаков для поля ПБАЛ – 2;

o Подпись, Условие на значение, Сообщение об ошибке– для кожного з полів виберемо, як зазначено в табл. 3.1

Умова на значення, що заноситься в бланк запиту, є виразом, що може бути сформоване за допомогою Построителя выражения (рис. 1.8). Построитель викликається при натисканні кнопки праворуч від рядка Условие на значение, у яке вводиться умова (рис. 1.7).

Увага

Для введення операторів <більше дорівнює> і <менше дорівнює> існують спеціальні знаки. Не допускайте пробілів при введенні виразів. Потрібні пробіли Построитель уведе сам.

Після введення виразу у вікні Построителя  натискаємо клавішу <Enter> . Access виконує синтаксичний аналіз виразу і відобразить його у рядку Условие на значение.

Тепер визначимо первинний ключ таблиці. Виділимо поле НГ, клацнувши кнопкою миші на області маркування ліворуч від імені поля, і натиснемо кнопку Ключевое поле у вкладці Конструктор. Ознакою установки ключа є зображення ключа ліворуч від імені поля. Визначимо властивості ключового поля відповідно до табл. 3.1.

Збережемо створену структуру таблиці і привласнимо ім'я новій таблиці - “ГРУПА”.

Виконаємо команду Файл|Сохранить і уведемо це ім'я у вікні Сохранения (рис. 1.9).

Таблиця ГРУПА з'явиться в списку об'єктів Таблицы у вікні Все объекти Access

При збереженні таблиці відбувається відновлення файлу бази даних Навчальний процес. accdb.

Аналогічно створюються структури таблиць КАФЕДРА, ПРЕДМЕТ, ВИКЛАДАЧІ, СТУДЕНТ. При створенні таблиць використовуються проектні параметри їх структур, які представлені в додатку A.

Розглянемо деякі особливості в створенні структури таблиць КАФЕДРА, ПРЕДМЕТ, ВИКЛАДАЧІ СТУДЕНТ бази даних “Навчальний процес”.

Використання даних типу Поле об'єкта OLE (OLE Object)

У таблиці КАФЕДРА передбачена поле ФОТО, що повинне містити фотографію завідувача, що зберігається у форматі графічного редактора Paint у файлі з розширенням .bmp. Тип даних такого поля повинно бути визначено як Поле об'єкта OLE (OLE Object). Розміщення цього об'єкта в полі провадиться на етапі заповнення полів таблиці. Об'єкт може бути впровадженим або зв'язаним.

Зауваження. OLE (Object Linking and Embedding - зв'язування і впровадження об'єкта) - це метод передачі інформації у вигляді об'єктів між додатками Windows. Поле об‘єкта OLE є засобом, що дозволяють встановити зв'язок з об'єктами іншого додатка або впровадити об'єкт у базу даних. Об'єктами можуть бути тексти прості і форматовані рисунки, діаграми, файли звукозапису (.WAV), музика у форматі MIDI (музично інструментальний цифровий інтерфейс), файли анімації ( .FLI, .MMM), відеокліпи (.AVI), електронні таблиці з інших додатків, що підтримують ці засоби. Access, підтримуючи OLE, повністю інтегрований з іншими додатками пакета Microsoft Office.

Впроваджений об'єкт зберігається у файлі бази даних і завжди є доступним. Подвійним клацанням миші в клітинці, що містить впроваджений об'єкт, відкривається можливість редагування об'єкта засобами додатка, у якому об'єкт був створений.

Зв'язаний об'єкт зберігається у файлі об'єкта. Файл об'єкта можна обновляти незалежно від бази даних. Останні зміни будуть виведені на екран при наступному відкритті форми або звіту. При роботі з базою даних також можна переглядати і редагувати об'єкт.

Відредагований зв'язаний об'єкт буде зберігатися у файлі об'єкта, а не у файлі бази даних. Зв'язування об'єкта зручно при роботі з великими об'єктами, які не бажано включати у файл БД, а також з об'єктами, які використовуються в декількох формах і звітах. Якщо зв'язаний файл об'єкта переміщено, то необхідно повторно встановити зв'язок.

Зауваження. Для відображення об'єкта OLE у формі або звіті необхідно створити елемент керування “Присоединённая рамка объекта”.

Використання даних типу Поле MEMO

У таблиці ПРЕДМЕТ передбачений поле ПРОГР, що буде містити текстове дане великої довжини – коротку програму курсу. Для такого поля вибирається тип даних – Поле MEMO (Memo). Введення даних у це поле можна виконати безпосередньо у таблиці, або через область введення, завдяки натисканням на клавіши <Shift>+<F2>.

Якщо тексти програм по предметах підготовлені в деякому текстовому редакторі, наприклад, Microsoft Word, і зберігаються в окремих файлах, зручно для цього поля задати тип Поле объекта OLE (OLE Object) і при введенні значень у нього встановити зв'язок з файлами.

Використання даних типу Гіперпосилання (Hyperlink)

Спеціальний тип даних Гиперссылка (Hyperlink) дозволяє зберігати гіперпосилання в полях таблиць БД.

Поля з типом Гиперссылка (Hyperlink) використаються для переходу до об'єктів тієї ж самої або іншої бази даних Access, до документів, створених у різних додатках Microsoft Office, і розташованих на локальних або мережних дисках, до сторінок Web- серверів і документів інших ресурсів у мережі Internet або Іntranet. При клацанні мишею на гіперпосилання здійснюється перехід до документа, що відкривається його додатком, яким було створено.

Визначення складеного первинного ключа

У таблиці СТУДЕНТ у складений первинний (унікальний) ключ входять поля НГ і НС. Для визначення його в режимі конструктора таблиць треба виділити два поля, клацнути кнопкою миші на області маркування при натиснутій клавіші <Ctrl>. Потім натиснути кнопку панелі інструментів Ключове поле . Аналогічно визначаються складені ключі в таблицях НАВЧАННЯ УСПІШНІСТЬ.

Для створення структури таблиць НАВЧАННЯ і УСПІШНІСТЬ використовуйте параметри, які представлені в додатку A.

Додаток А. Опис властивостей полів таблиць БД «Навчальний процес»

Таблиця A.1. Опис властивостей полів таблиці СТУДЕНТ

Имя поля

Ключевое поле

Обязательное поле

Тип данных

Размер

Число десятич-ных знаков

Подпись поля

НГ

Да

Да

Текстовый

3

 

Група

НС

Да

Да

Текстовый

2

 

Номер студента

ПІБ

 

Да

Текстовый

15

 

ПІБ

РІКН

 

Нет

Числовое

Целое

 

Рік народження

АДРЕСА

 

Нет

Текстовый

25

 

 

ПБАЛ

 

Нет

Числовой

С плав. точк.

4 байта

2

Прохідний бал

Таблиця A.3. Опис властивостей полів таблиці КАФЕДРА

Имя поля

Ключевое слово

Уникальное

Обязательное поле

Тип данных

Размер

Подпись поля

ККАФ

Да

Да

Да

Текстовый

2

Код

НКАФ

 

 

Нет

Текстовый

15

Назва

ТЕЛ

 

 

Нет

Текстовый

9

Номер телефону

ЗАВ

 

 

Нет

Текстовый

15

ПІБ зав. кафедрою

ФОТО

 

 

Нет

Поле объкта OLE

 

Фотографія завідувача

Таблиця A.4. Опис властивостей полів таблиці ВИКЛАДАЧІ

Имя поля

Ключевое слово

Уникальное

Обязательное поле

Тип данных

Размер

Подпись поля

ТАБН

Да

Да

Да

Текстовый

4

Таб.номер

ПІБ

 

 

Да

Текстовый

30

ПІБ викладача

ВС

 

 

Нет

Текстовый

15

Вч. ступінь

ВЗ

 

 

Нет

Текстовый

10

Вч. звання

ККАФ

 

 

Да

Текстовый

2

Код кафедри

Таблиця A.5. Опис властивостей полів таблиці ПРЕДМЕТ

Имя поля

Клю. слово

Уник.

Обязат. поле

Тип данных

Размер

Подпись поля

Условие на значение

Сообщение об ошибке

КП

Да

Да

Да

Текстовый

2

Код предмету

 

 

НП

 

 

Нет

Текстовый

15

Назва предмету

 

 

ГОДИНИ

 

 

Нет

Числовой

Целое

Всього годин

>0 and<=300

Годин повинно бути не більше 300

ЛЕК

 

 

Нет

Числовой

Целое

Лекції

 

 

ПР

 

 

Нет

Числовой

Целое

Практика

 

 

ЧС

 

 

Нет

Числовой

Целое

Семестри

 

 

ПРОГР

 

 

 

Поле МЕМО

 

Програма

 

 

Таблиця A.6. Опис властивостей полів таблиці НАВЧАННЯ

Имя поля

Ключевое слово

Обязательное поле

Тип данных

Размер

Число десятичных знаков

Подпись поля

НГ

Да

Да

Текстовое

3

 

Номер групи

КП

Да

Да

Текстовое

2

 

Код предмету

ТАБН

Да

Да

Текстовое

4

 

Таб.ном. викладача

ВИДЗ

Да

Да

Текстовое

3

 

Вид занять

ГОДИНИ

 

Нет

Числовое

Целое

0

Середній бал по предметам

СБАЛГР

 

Нет

Числовое

С плав. точк.

4 байта

2

Середній бал групи

Таблиця A.7. Опис властивостей полів таблиці УСПІШНІСТЬ

Имя поля

Ключевое слово

Обязательное поле

Тип данных

Размер

Число десятичных знаков

Подпись поля

НГ

Да

Да

Текстовый

3

 

Номер групи

НС

Да

Да

Текстовый

2

 

Номер студента

КП

Да

Да

Текстовый

2

 

Код предмету

ТАБН

Да

Да

Текстовый

4

 

Таб. номер викладача

ВИДЗ

Да

Да

Текстовый

3

 

Вид занять

ОЦІНКА

 

Нет

Цисловой

Целое

0

 

Введення даних у таблиці

Введення записів у режимі таблиці

У вікні Области навигации встановимо курсор на таблиці КАФЕДРА, клацнемо правою кнопкою миші на таблиці і виберемо в контекстному меню пункт Открыть. Таблиця відкриється в режимі таблиці. Заповнимо рядки (записи) таблиці, що відкрилися, у відповідності з назвами стовпців (полів).

Введемо кілька записів у таблицю КАФЕДРА, дані для яких представлені в табл. 2.1.

 Таблиця 2.1. Дані таблиці КАФЕДРА  

Код

Назва

ТЕЛ.

ПІБ зав. кафедрою

01

ІНФОРМАТИКА

310-47-74

Ігнатьева В. В.

02

МАТЕМАТИКА

310-47-15

Іванов И. И.

03

ІСТОРІЯ

310-47-16

Смирнова И. В.

04

ІНОЗЕМНА МОВА.

310-47-17

Жданова А. Е.

05

ФІЗКУЛЬТУРА

310-47-67

Плетньов В. А.

06

ФІЛОСОФІЯ

310-47-18

Бондаренко В. В.

Коректність вводу даних (відповідність заданому типу поля, розміру і умові на значення, які визначені у властивостях полів у режимі конструктора) перевіряюся автоматично при їхньому введенні. Відслідковується унікальність значень ключових полів.

Скасувати введення значення в поле до переходу до іншого поля можна, натиснувши на клавішу <Esc> або  на Панели быстрого доступа.

Якщо на Панели быстрого доступа відсутній знак  , тоді клацнемо правою кнопкою миші на Ленте і у контекстному меню виберемо пункт Настройка панели быстрого доступа…,у вікні, що відкрилося, Параметры Access виберемо вкладку Панель быстрого доступа. У списку знайдемо команду Отменить, клацнемо на ній і далі натиснемо кнопки Добавить і ОК, після чого на Панели быстрого доступа з'явитися потрібна нам команда.

Для скасування змін у полі, і в записі натисніть клавішу <ESC> два рази. Перехід від одного поля до іншого можна виконати клавішею <Tab>, <ВПРАВО>, <ВЛЕВО> або переводом курсору. Щоб перейти до наступного поля в стовпці, натисніть клавішу <ВВЕРХ> або <ВНИЗ>, або клацніть на потрібний клітинці.

Завершення введення нових значень запису, тобто редагування, здійснюється при переході до будь-якого іншого запису (при зміні поточного запису). Після переходу до іншого запису можна скасувати введення (редагування) всього запису,  натиснувши  .

Команда  займає одну позицію, але залежно від контексту здобуває різний зміст, а спливаюча підказка повідомляє про поточне її призначення. По цій команді може бути скасована тільки одна остання дія.

Розміщення об'єкта OLE

Розглянемо розміщення об'єкта OLE на прикладі поля Фотографія завідувача в таблиці КАФЕДРА. Нехай фотографії зберігаються у форматі графічного редактора Paint у файлах з розширенням .bmp.

Розглянемо варіант впровадження об'єкта у файл бази даних. Установимо курсор у відповідне поле таблиці. Клацнемо правою кнопкою миші на поле таблиці і виберемо в контекстному меню пункт Вставка объекта.  У вікні Вставка объекта (рис. 2.1) треба відмітити перемикач Создать из файлa.

Вікно Вставка объекта прийме вид (рис. 2.1), що дозволяє ввести ім'я файлу з фотографією. Для пошуку файлу можна скористатися кнопкою Обзор, по якій виведеться діалогове вікно, що дозволяє переглянути диски|папки і вибрати необхідний файл.

Прапорець Связь за замовчуванням не відзначений а, отже файл буде введен у поле як внедренный объект. Побачити вміст поля можна через форму або звіт. Подальші зміни файлу не будуть відображатися на об'єкті. Для введення в поле зв'язаного об'єкта треба встановити прапорець Связь. Це заощадить місце в базі даних і дасть можливість відображати всі зміни, внесені у файл.

У результаті заповнення таблиці у відповідному полі буде зазначений вид об'єкта "Крапковий рисунок". Для перегляду впровадженого об'єкта необхідно у відповідному полі встановити курсор і двічі клацнути кнопкою миші.

Для відображення вмісту поля у вигляді значка, що представляє файл із документом, треба у вікні Вставка объекта встановити прапорець У вигляді значка. Значок може бути використано для подання зв'язаного об'єкта.

Введення логічно зв'язаних записів

Введемо трохи логічно взаємозалежних записів у таблиці ГРУПА і СТУДЕНТ. Об'єкти ГРУПА і СТУДЕНТ зв'язані один-до-багатьох відносинами, але поки не створена схема даних і зв'язку між таблицями, система не може контролювати логічний взаємозв'язок даних, що вводять. Тому для одержання цілісної бази, у якій всі записи підлеглої таблиці мають логічно пов'язані з нею головний запис, користувачеві необхідно самому відслідковувати логічні зв'язки записів. При введенні підлеглих записів необхідно перевіряти наявність запису в головній таблиці, значення ключа якої збігається зі значенням поля зв'язку (зовнішнього ключа) підлеглого запису, що вводять.

При безпосереднім введенні в таблицю записів, логічно пов'язаних із записами іншої таблиці, корисно відобразити на екрані обидві таблиці (рис. 2.2).

Для одночасного відображення відкритих таблиць можна скористатися командою Сверху вниз, Слева направо  або Каскадом на Ленте у вкладці Главная,  у групі Окно.

Очевидно, що в базі даних складної структури при введенні даних безпосередньо у таблицю не гарантується надійне і коректне обслуговування даних. У прикладі бази даних "Навчальний процес" при введенні даних у таблицю нижніх рівнів треба відслідковувати декілька вищестоящих.

Нижче будуть розглянуті засобі Access, що дозволяють автоматизувати контроль зв'язків цілісності і зробити завантаження бази даних простою і зручною процедурою. До таких засобів у першу чергу відноситься Схема данних і Форма. Крім того, в Access 2010 можуть бути використані такі прості засоби, як відображення в головній таблиці записів підлеглих таблиць декількох рівнів.

Додаток B. Дані таблиць БД «Навчальний процес»

Таблиця B.1. Дані таблиці СТУДЕНТ

Група

Номер студента у групі

ПІБ

Рік народження

Прохідний бал

101

01

Аристов Р.П.

1979

4,25

101

02

Бондаренко С.А.

1978

4,50

101

03

Борисова Е.И.

1979

4,25

101

04

Макова Н.В.

1977

4.75

102

01

Боярская Н.П.

1977

4,50

102

02

Федоров Д. К.

1977

4,25

102

03

Сидоров И. Р.

1977

4,50

103

01

Андреев Г.М.

1978

4,25

103

02

Петров O.K.

1979

4.75

104

01

Іванов К. К.

1977

4,50

Таблиця B.2. Дані таблиці ГРУПА

Номер групи

Кількість студентів у групі

Прохідний бал

101

30

4,50

102

32

4,50

103

29

4,80

104

35

4,40

105

35

4,80

201

35

3,90

202

30

4,00

203

28

4,70

204

25

4,00

Таблиця B.3. Дані таблиці КАФЕДРА

Код

Назва

Телефон

ПІБ зав. кафедрою

01

ІНФОРМАТИКА

310-47-74

Ігнатьева В. В.

02

МАТЕМАТИКА

310-47-15

Іванов И. И.

03

ІСТОРІЯ

310-47-16

Смирнова И. В.

04

ІНОЗЕМНА МОВА

310-47-17

Жданова А. Е.

05

ФІЗКУЛЬТУРА

310-47-67

Плетньов В. А.

06

ФІЛОСОФІЯ

310-47-18

Бондаренко В. В.

Таблиця B.4. Дані таблиці ВИКЛАДАЧІ

Таб. номер

ПІБ викладача

Вч. ступінь

Вч. звання

Код кафедри

101

Андреев А.П.

д-р. техн. наук

професор

01

102

Апухтин И. С.

канд. техн. наук

доцент

01

103

Глухе И. Л.

канд. техн. наук

доцент

01

104

Сєченов Ю. Б.

канд. техн. наук

доцент

01

105

Чернов Л. К.

канд. техн. наук

доцент

01

201

Блюмкина И. П.

д-р фіз. мат. наук

професор

02

202

Львова П. Р.

 

асистент

02

203

Шапошников С. И.

д-р техн. наук

професор

02

204

Новиков П. Н.

 

асистент

02

301

Ильясов И. Т.

канд. фил. наук

доцент

03

302

Пустынцев А. П.

канд. іст. наук

доцент

03

303

Романов Р. А.

канд. іст. наук

доцент

03

304

Цвєтков А. И.

канд. іст. наук

доцент

03

401

Сорокіна М. Ф.

канд. філ. наук.

доцент

04

402

Прочан П. Р.

канд. філ. наук.

доцент

04

403

Лысова М. И.

канд. філ. наук.

доцент

04

404

Шаповалова М. Ф.

канд. філ. наук.

доцент

04

405

Кудряшова Г. М.

 

асистент

04

501

Жигарьова П. Р.

канд. пед. наук

доцент

05

502

Егорова Т. И.

 

ст. викл.

05

503

Ермолин Е. Н.

 

асистент

05

601

Логинов A.M.

канд. філ. наук

доцент

06

602

Яковлев П. П.

канд. філ. наук

доцент

06

603

Раків А. В.

канд. філ. наук

доцент

06

604

Соловйов С. И.

 

асистент

06

  Таблиця B.5. Дані таблиці ПРЕДМЕТ

Код

Назва предмета

Усього

Лекції

Практичні

Семестр

01

Інформатика

200

80

120

4

02

Математика

200

100

100

4

03

Історія

140

90

50

3

04

Іноземний яз.

200

0

200

4

05

Філософія

100

40

60

2

06

Фізкультура

100

0

100

2

Таблиця B.6. Дані таблиці НАВЧАННЯ

Номер групи

Код предмету

Таб. номер викладача

Вид занять

Години

101

01

101

лек

40

101

01

102

пр

60

101

02

201

лек

50

101

02

202

пр

50

101

03

301

лек

48

101

03

302

пр

20

101

04

401

пр

50

101

05

501

лек

50

101

05

502

пр

50

101

06

601

лек

100

102

01

101

лек

100

102

01

103

пр

180

102

04

401

лек

100

105

01

101

лек

100

201

01

102

пр

180

201

02

201

пр

70

202

04

403

пр

100

203

01

101

лек

100

204

05

5030

пр

100

Таблиця B.7. Дані таблиці УСПІШНІСТЬ

Номер групи

Номер студента

Код предмету

Таб. номер викладача

Вид занять

Оцінка

101

01

01

101

лек

5

101

01

03

302

пр

0

101

02

01

101

лек

5

101

02

03

302

пр

0

101

03

01

101

лек

4

101

03

03

302

пр

0

101

04

01

101

лек

3

101

04

03

302

пр

0

Логічна структура бази даних

Логічна структура бази даних «Навчальний процес» наведена на рис.3.1. Вона є адекватним відображенням інформаційно-логічної моделі. Кожен інформаційний об'єкт моделі даних відображається відповідною реляційною таблицею.

Зв'язки між об'єктами моделі даних реалізуються однаковими реквізитами – ключами зв'язку у відповідних таблицях. При цьому ключем зв'язку завжди є унікальний ключ головної таблиці. Ключем зв'язку в підлеглій таблиці є або деяка частина унікального ключа в ній, або поле, що не входить до складу первинного ключа (наприклад, код кафедри в таблиці ВИКЛАДАЧІ). Ключ зв'язку в підлеглій таблиці називається зовнішнім ключем.

На цій схемі прямокутники відображають таблиці БД із повним списком їхніх полів, а зв‘язки показують, по яких полях здійснюється взаємозв'язок таблиць. Імена ключових полів для наочності виділені і перебувають у верхній частині повного списку полів кожної таблиці.

Включення таблиць у схему даних

Розглянемо процес створення схеми даних відповідно до логічної структури БД «Навчальний процес». При активному вікні Навчальний процес натиснемо на вкладку Робота з базами данных. У меню, що відкрився, натиснемо Схема данных. Натиснемо лівою кнопкою миші на вільній ділянці і виберемо Додати таблицю, виберемо таблиціы, натискаючи кнопку Додати, розмістимо у вікні Схема данных. Потім натиснемо кнопку Закрити. У результаті у вікні Схема данных будуть представлені всі таблиці бази даних «Навчальний процес» зі списками своїх полів (див. рис. 3.2).

Визначення зв'язків між таблицями схеми даних

Визначення зв'язків по простому ключу. Встановимо зв'язок між таблицями ГРУПА ы СТУДЕНТ по простому ключу НГ.

Для цього у вікні Схеми данных установимо курсор миші на ключовому полі НГ головної таблиці ГРУПА і перетягнемо його на поле НГ у підлеглій таблиці СТУДЕНТ. У відкритому вікні Зміна зв'язків у рядку Тип встановиться відношення один - до-багатьох. Відзначимо параметр Обеспечение целостности данных. Якщо таблиця ГРУПА і СТУДЕНТ раніше були заповнені коректними даними, між таблицями буде встановлено зв‘язок, позначений на схемі як 1:∞. Це свідчить про реєстрацію зв'язку типу 1:Б з параметром підтримки цілісності. У противному випадку з'явиться повідомлення про неможливість установити цей тип відносин.

Для забезпечення автоматичного коректування даних у взаємозалежних таблицях встановимо прапорець каскадное обновление связей звязаных полей і каскадное удаление звязаных записей.

Аналогічні дії виконуються для інших пар таблиць КАФЕДРА > ВИКЛАДАЧІ (ключ ККАФ), ПРЕДМЕТ > НАВЧАННЯ (ключ КН), ВИКЛАДАЧІ > НАВЧАННЯ (ключ ТАБН), ГРУПА > НАВЧАННЯ (ключ НГ).

Визначення зв'язків по складному ключі. Визначимо зв'язок між таблицями СТУДЕНТ > УСПІШНІСТЬ, які зв'язані по складному ключу НГ+НС. Для цього в головній таблиці СТУДЕНТ виділимо обидва поля, утримуючи клавішу Ctrl. Перетягнемо обидва поля на поле НГ у підлеглій таблиці УСПІШНІСТЬ.

У вікні Изменение звязи (рис. 3.3) для ключового поля НС головної таблиці ТАБЛИЦА/ЗАПРОС виберемо відповідне поле підлеглої таблиці СВЯЗАННАЯ ТАБЛИЦА/ЗАПРОС. У цьому ж вікні встановимо режими Обеспечение целостности данных і інші параметри зв'язку.

Аналогічно визначаються зв'язки між парою таблиць НАВЧАННЯ > УСПІШНІСТЬ (складний ключ зв'язку - НГ+КП+ТАБН+ВИДЗ).

Після визначення зв'язків таблиці можуть переміщатися в межах робочого простору вікна схеми даних. Переміщення і зміни розмірів таблиць здійснюються прийнятими у Windows способами. На рис. 3.2 показана схема даних «Навчальний процес», де таблиці розміщені відповідно до їхньої відносної підпорядкованості.

Перевірка працездатності схеми даних, підтримка цілісності здійснюється при конструюванні форм, запитів, звітів і їхньому використанні, а також при безпосередньому коректуванні таблиць.

Перевірка підтримки цілісності у базі даних

На рис. 3.2 у створеній схемі даних БД «Навчальний процес» всі зв'язки відзначені символами 1: ∞, що свідчить про встановлення зв'язків типу 1:Б (по простому або складному ключу), для яких буде забезпечуватися цілісність даних.

Перевіримо підтримку цілісності при внесенні змін у таблиці ГРУПА > СТУДЕНТ, зв'язані одне-багатозначними відносинами.

Перевірка цілісності при зміні значень зв'язаних полів у таблицях.

Відкриємо таблицю ГРУПА в режимі таблиці. Змінимо значення ключового поля НГ (номер групи) в одній із записів головної таблиці ГРУПА. Переконаємося, що у всіх записах підпорядкованої таблиці СТУДЕНТ, для студентів, що навчаються в цій групі, автоматично також зміниться значення поля НГ. Зміна відбувається, оскільки був установлений параметр каскадное обновление связных полей (див рис. 3.3). Причому ця зміна відбувається миттєво, як тільки запис перестає бути поточним. Для перегляду за автоматичними змінами у підлеглій таблиці відкриємо на екрані одночасно таблиці ГРУПА і СТУДЕНТ. Відкривши інші підлеглі таблиці, можна переконатися, що каскадне відновлення поширюється також на підлеглі таблиці НАВЧАННЯ і УСПІШНІСТЬ.

Змінимо значення ключа зв'язку НГ у підлеглій таблиці СТУДЕНТ на значення, якого нема в записах таблиці ГРУПА, і переконаємося, що така зміна заборонена, тому що при підтримці цілісності не може існувати запис підлеглої таблиці із ключем зв'язку, якого немає в головній таблиці.

Перевірка при додаванні записів у підлеглу таблицю. Переконаємося, що разом з видаленням запису в головній таблиці ГРУПА видаляються всі підлеглі записи, тому що був установлений параметр каскадное удаление связанных записей.

Якщо каскадне видалення не дозволене, з'явиться повідомлення (рис. 3.4).

Визначення технології завантаження бази даних

Розглянемо технологію завантаження на прикладі бази даних “Навчальний процес”, у якому зв'язки між таблицями відповідають схемі даних, наведеної в цій главі .

Таблиці-об'єкти завантаження

Визначимо об'єкти завантаження - групи із взаємозалежних таблиць, що підлягають завантаженню з одного документа:

1. Таблиці ГРУПА >СТУДЕНТ. Завантаження записів цих таблиць буде провадитися одночасно з одного документа “Список студентів групи ”, що забезпечує формування взаємозв'язків записів студентів з відповідним записом групи. При цьому буде забезпечене однократне введення реквізитів ГРУПИ і однократне введення значень НГ для всіх студентів групи.

2. Таблиці КАФЕДРА> ВИКЛАДАЧІ. Завантаження записів цих таблиць також буде провадитися одночасно з одного документа “Список викладачів кафедри ”, що забезпечує відразу формування взаємозв'язків записів викладачів із відповідним записом кафедри. При цьому буде забезпечене однократне введення реквізитів КАФЕДРИ і однократне введення значень ККАФ для всіх викладачів кафедри.

3. Таблиця ПРЕДМЕТ. Завантаження цієї таблиці може провадитися із плану проведення занять у групах. При цьому досить ввести складений ідентифікатор заняття, не вводячи найменування предмета і прізвища викладача.

4. Таблиця НАВЧАННЯ. Завантаження цієї таблиці може провадитися із плану проведення занять у групах. При цьому досить ввести складний ідентифікатор заняття, не вводячи найменування предмета і прізвища викладача.

5. Таблиця УСПІШНІСТЬ. Завантаження цієї таблиці може провадитися із заповненням екзаменаційної відомості групи. При цьому досить точно ввести складний ідентифікатор, не вводячи прізвища студента, найменування предмету, прізвища викладача.

Послідовність завантаження таблиць

Завантаження перших трьох об'єктів ГРУПА >СТУДЕНТ,  КАФЕДРА, ВИКЛАДАЧІ, ПРЕДМЕТ може провадитися у будь-якій послідовності тому що ці групи таблиць на схемі даних не перебувають у підлеглих відносинах.

Завантаження таблиці НАВЧАННЯ повинна провадитися після завантаження таблиць ГРУПА, ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ, тому що таблиця НАВЧАННЯ в схемі даних підлегла цим таблицям.

Завантаження таблиці УСПІШНІСТЬ може провадитися тільки після завантаження таблиць СТУДЕНТ і НАВЧАННЯ, тому що таблиця УСПІШНІСТЬ у схемі даних підлегла цим таблицям.

Технологія завантаження бази даних “Навчальний процес ” може бути представлена у вигляді таблиці і (див. табл. 3.1).

Таким чином, визначено послідовність етапів завантаження даних “Навчальний процес ”, а також об'єкти завантаження на окремих етапах і відповідні документи-джерела даних.

 Таблиця 3.1. Технологія завантаження бази даних “Навчальний процес”

Таблиця БД - об‘єкти завантаження

Документи-джерела

Вид інформації

Етапи завантаження

ПРЕДМЕТ

Учбовий план, програма

Довідкова

І

ГРУПА→СТУДЕНТ

Список студентів

Довідкова

І

КАФЕДРА→ВИКЛАДАЧІ

Список викладачів кафедри

Довідкова

І

НАВЧАННЯ

План занять групи

Облікова

ІІ

УСПІШНІСТЬ

Екзаменаційна відомість

Облікова

ІІІ

 Завдання:

  1. Створити нову базу даних <Власне прізвище> з таблицями визначеної структури.

  2. Встановити зв‘язки між таблицями.

  3. Заповнити таблиці даними (до 15 записів).

  4. Виконати дії над записами: вилучення, доповнення, сортування.

  5. Модифікувати структуру таблиці і ввести нові дані.

Технологія виконання роботи

1. Активізуйте Access, створити нову базу даних – MS Access Þ Файл Þ Создать Þ <Власне прізвище> Þ Создать.

2. В ній за допомогою конструктора створіть структури таблиць. При створенні таблиць використовуйте властивості полів з теоретичної довідки.

3. Між таблицями можуть бути встановлені зв‘язки із забезпеченням цілісності даних та каскадним видаленням і відновленням даних. Для налагодження зв'язків між таблицями призначена команда - Работа с базами данных Þ Схема данных, додайте таблиці. У діалоговому вікні Изменение связей встановіть прапорці  Обеспечение целостности данных, Каскадное обновление связаных полей, Каскадное удаление связаных записей.

4. Введіть дані у таблиці .

5. Виконати певні дії над записами: заховати перший стовпець, вилучити другий запис з таблиці, доповнити таблицю ще двома записами, впорядкувати введені дані за зростанням впорядкувати (Сортування) за зростанням.

6. Модифікувати структуру таблиці, для цього перейти  у режим конструктора і написати назву першого поля великими літерами.

7. Передбачте для телефону список підстановки: домашній, мобільний, службовий.

8. Перегляньте створені таблиці, відредагуйте дані та їх властивості і збережіть створену базу даних у своїй папці.

9. Збережіть результати роботи у своїй папці.

10. Захистіть виконану роботу.

Запитання до захисту практичної роботи:

  1. Яку базу даних називають реляційною?

  2. Які об’єкти існують у реляційній базі даних?

  3. Які способи створення таблиць існують в Microsoft Access?

  4. Як створити таблицю в режимі таблиці?

  5. Як створити таблицю в режимі конструктора?

  6. Як виконати імпортування таблиці?

  7. Які типи полів можна використовувати в Microsoft Access?

  8. Які основні властивості мають текстові поля і як їх задати?

  9. Які властивості мають числові поля і як їх задати?

  10. Скільки символів можна ввести в поле текстового типу?

  11. Які властивості має поле МЕМО? Що зберігається в полі МЕМО?

  12. Що таке маска вводу, як її задати?

  13. Які поля мають тип даних поле oб’єкта  ОLE?

  14. Яке поле таблиці можна вважати унікальним полем?

  15. Як надати унікальному полю статусу ключа таблиці?

  16. Поле якого типу є ключем в більшості таблиць?

  17. За допомогою якої клавіші зручно переміщуватись до наступного поля у записі?

  18. Яку назву має запис таблиці реляційної бази даних?

  19. Яку назву має поле запису  таблиці реляційної бази даних?

  20. Як змінити назву поля у таблиці, його властивості  чи вилучити його з таблиці?

  21. Які режими відображення таблиці існують в Microsoft Access і яке їх призначення? Як встановити відповідний режим?

  22. Чи потрібно переходити в режим конструктора при вилученні деякого запису в таблиці?

  23. Як  і з якою метою зв’язують таблиці  в  MS Access?

  24. Що означають прапорці Обеспечение целосности данных, Каскадное обновление і Каскадное удаление даних у діалоговому вікні Связи?

  25. Який зміст має тип даних Мастер подстановок?

  26. Які типи відношень між таблицями існують в реляційній базі даних?

  27. Який зміст має відношення „один –до – багатьох”?

  28. Який зміст має відношення „один –до– одного”?

  29. Як активізувати вікно Схема даних?

  30. Як виконати зв’язування таблиць?

  31. Як додати до Схеми даних нову таблицю?

  32. Як вилучити із схеми даних таблицю?

  33. Як розірвати зв’язок між таблицями?

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!