Лекція на тему Бази даних і системи управління ними
« НазадБАЗИ ДАНИХ І СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ НИМИ
Як відомо, для зберігання та опрацювання даних використовують різні засоби: бази даних, сховища даних, оперативні сховища даних. Дамо визначення цих понять та здійснимо їх характеристику. Наведемо декілька найбільш поширених визначень бази даних (БД). База даних – сукупність екземплярів різних типів записів і відношень між записами та елементами. Базу даних можна визначити як сукупність взаємозв'язаних даних (прості чи складені типи), що зберігаються разом на одному носії та описують якусь предметну область за наявності такої мінімальної надмірності, яка допускає їх використання оптимальним чином для одного або декількох застосувань. Розрізняють ієрархічні, мережеві, реляційні, часові (темпоральні), постреляційні (об’єктно-орієнтовані, з гніздуванням), розподілені та багатовимірні бази даних. Використання бази даних припускає роботу з нею декількох прикладних програм (застосувань), що вирішують завдання різних користувачів. Сховище даних – це аґреґований інформаційний ресурс, що містить консолідовану інформацію з усієї проблемної області та використовується для підтримки прийняття рішень. Важливий аспект у розробці сховища даних пов'язаний із створенням репозиторію метаданих – „дані про дані”. Застосовуючи дане визначення до сховищ даних, мають на увазі, що метадані – це „мапа” розташування даних в сховищі даних. Виділяють три види метаданих сховища: - метадані оперативних систем – використовуються в процесах управління завантаженням та доступом до джерел даних; - метадані кінцевих користувачів – описують розміщення та структуру даних, об‘єми даних та алгоритми, тобто є навігатором по даним сховища для кінцевого користувача; - метадані управління сховищем – включають всі правила отримання, очищення, перетворення, агрегування, передачі та завантаження даних до сховища даних та відносяться до як до даних, що розміщують у самому сховищі даних, так і до проміжного середовища, де дані готуються до завантаження чи вивантаження. Консолідована інформація – це одержані з декількох джерел та системно інтеґровані різнотипні інформаційні ресурси, які в сукупності наділені ознаками повноти, цілісності, несуперечності та складають адекватну інформаційну модель проблемної області з метою її аналізу опрацювання та ефективного використання в процесах підтримки прийняття рішень. Типове сховище даних зазвичай відрізняється від традиційної реляційної бази даних. По-перше, традиційні бази даних призначені для того, щоб допомогти користувачам виконувати повсякденну роботу, тоді як сховища даних призначені для прийняття рішень. Наприклад, продаж товару і виписування рахунку здійснюється з використанням бази даних, призначеної для опрацювання транзакцій, а аналіз динаміки продажів за декілька років, що дозволяє спланувати роботу з постачальниками, — за допомогою сховища даних. По-друге, традиційні бази даних характеризуються постійними змінами у процесі роботи користувачів, а сховище даних відносно стабільне: дані у ньому зазвичай оновлюються за розкладом (наприклад, щотижня, щодня або щогодини — залежно від потреб). В ідеалі процес І, по-третє, традиційні бази даних найчастіше є джерелом даних, що потрапляють у сховище. Крім того, сховище може поповнюватися за рахунок зовнішніх джерел, наприклад статистичних звітів. Дані, що надходять до бази даних з іншої бази, є невеликого обсягу (тисячі записів), мають ту ж схему даних, що і база даних-приймач. На відміну від них сховища даних у визначені терміни отримують значно більші обсяги даних, які можуть відріхнятися від приймача форматом, а інколи і типом, що вимагає застосування додаткових процедур трансформування та завантаження даних (так звані процедури Extract, Transform, Load). Як бази даних, так і сховища даних, можуть будуватись на основі певної системи керування базами даних (СКБД) (реляційна, постреляційна тощо). СКБД забезпечує загальний репозиторій для зберігання і опрацювання структурованих даних. СКБД підтримує набір взаємозв'язаних послуг і дозволяє розробникам зосередитись на специфічних проблемах їх застосувань, а не на завданнях, які виникають при потребі в узгодженому й ефективному керуванні великими обсягами даних. Проте СКБД вимагають, щоб всі дані знаходилися під єдиним адміністративним керуванням і відповідали єдиній схемі. У відповідь на задоволення цих обмежень СКБД можуть забезпечити розвинені засоби маніпулювання даними та опрацювання запитів зі зрозумілою і строгою семантикою, а також строгі транзакційні ґарантії оновлень, паралельного доступу і довготривалого зберігання (так звані властивості ACID). Реляційна модель даних подає дані у вигляді множини таблиць. Структура бази даних визначається встановленням зв'язків між таблицями замість моделювання схеми даних відповідно до способу їхнього фізичного розташування Перевага її полягає в тім, що для кожного самостійного набору даних створюється власний файл. Система управління базами даних Microsoft Access входить до складу пакета Microsoft Office. Вона дозволяє розв’язувати широке коло завдань користувачів без програмування і доступна для широкого кола непрофесійних користувачів персональних комп’ютерів. Система управління базами даних (СУБД) Access розроблена для експлуатації у комп’ютерних мережах у середовищі Windows. Одна з основних переваг СУБД Ассеss полягає у тому, що вона має прості та зручні засоби обробки кількох таблиць у одній базі даних. Таблиця є основним об’єктом бази даних. У одній базі даних зберігається кілька таблиць та засоби зв’язування таблиць. У системі Acсess є різні способи управління даними, а саме:
СУБД Access має значну кількість спеціальних програм – “майстрів”. Є майстер таблиць, майстер кнопок, майстер форм та ін. Майстри здійснюють діалог з користувачем, у процесі якого визначаються дані, необхідні для розв’язування відповідної задачі. Для зручності роботи кожен майстер має певні етапи (кроки). Будь-який етап можна пропустити або звернутись до попередніх. Формою видачі даних на екран користувач може управляти. Важливо правильно конструювати форми, оскільки саме з ними працює користувач при введенні і редагуванні записів бази даних. Крім того, форми можна використовувати для збирання та виведення інформації. Етапи створення бази даних у середовищі Microsoft Access:
Розглянемо призначення об'єктів Access. Таблиця призначена для збереження даних у вигляді записів (рядків) і полів (стовпців). Таблиці складають основу бази даних. Саме в них зберігається інформація, організована певним чином. Запит - дозволяє отримати потрібні дані з однієї чи декількох таблиць, розрахувати значення деяких даних за формулами. Форма - об'єкт, призначений, як для введення, так і для ви-ведення даних у зручному для користувача вигляді. У формі можна розмістити елементи керування, які застосовуються для введення, зображення і зміни даних у полях таблиць. Звіт - об'єкт, призначений для друку даних. Макроси - засоби для автоматизації роботи з формами, звітами та ін. Модулі - програмні модулі мовою Visual Basic. Практична робота № 1 Тема: „Microsoft Access. Розробка бази даних у вигляді реляційних таблицьМета роботи: навчитись створювати базу даних, розробляти таблиці, використовуючи засоби СУБД Microsoft Access. Створення таблиць бази данихРозглянемо послідовність необхідних дій при створенні файлу й таблиць бази даних. База даних «Навчальний процес» буде складатися із семи таблиць, властивості полів яких наведені наприкінці цієї глави в додатку A. Для створення файли бази даних виконаємо команди меню Файл|Создать. У вікні Создание виберемо Новая база данных (рис 1.1). Даємо назву базі даних, визначаємо папку, у якій буде зберігатись цей файл і клацаємо кнопкою миші на значку Создать (рис 1.2). Створення структури таблиці ГРУПАПочнемо створення таблиці ГРУПА з визначення її структури в режимі конструктора таблиць. Основні параметри структури таблиці ГРУПА, представлені в табл. 1.1. У вікні бази даних виберемо вкладку Создание і натиснемо кнопку Конструктор таблиць (рис. 1.3). Відповідно до наведеного в табл. 3.1 проектними параметрами структури для таблиці ГРУПА у вікні конструктора Таблиця1:таблиця (рис. 1.4) потрібно:
o Размер поля, натиснувши в ньому кнопку списку; o для текстового поля НГ задамо розмір поля 3; o для числового поля КІЛ виберемо значення Байт, що визначає довжину цілого числа, достатнього для розміщення максимального значення поля (40 студенів у групі) (рис. 1.6); o для числового поля ПБАЛ виберемо Одинарное с плавающей точкой; o Формат поля для поля ПБАЛ – Фиксированный; o Число десятичных знаков для поля ПБАЛ – 2; o Подпись, Условие на значение, Сообщение об ошибке– для кожного з полів виберемо, як зазначено в табл. 3.1 Умова на значення, що заноситься в бланк запиту, є виразом, що може бути сформоване за допомогою Построителя выражения (рис. 1.8). Построитель викликається при натисканні кнопки праворуч від рядка Условие на значение, у яке вводиться умова (рис. 1.7). Увага Для введення операторів <більше дорівнює> і <менше дорівнює> існують спеціальні знаки. Не допускайте пробілів при введенні виразів. Потрібні пробіли Построитель уведе сам. Після введення виразу у вікні Построителя натискаємо клавішу <Enter> . Access виконує синтаксичний аналіз виразу і відобразить його у рядку Условие на значение. Тепер визначимо первинний ключ таблиці. Виділимо поле НГ, клацнувши кнопкою миші на області маркування ліворуч від імені поля, і натиснемо кнопку Ключевое поле у вкладці Конструктор. Ознакою установки ключа є зображення ключа ліворуч від імені поля. Визначимо властивості ключового поля відповідно до табл. 3.1. Збережемо створену структуру таблиці і привласнимо ім'я новій таблиці - “ГРУПА”. Виконаємо команду Файл|Сохранить і уведемо це ім'я у вікні Сохранения (рис. 1.9). Таблиця ГРУПА з'явиться в списку об'єктів Таблицы у вікні Все объекти Access При збереженні таблиці відбувається відновлення файлу бази даних Навчальний процес. accdb. Аналогічно створюються структури таблиць КАФЕДРА, ПРЕДМЕТ, ВИКЛАДАЧІ, СТУДЕНТ. При створенні таблиць використовуються проектні параметри їх структур, які представлені в додатку A. Розглянемо деякі особливості в створенні структури таблиць КАФЕДРА, ПРЕДМЕТ, ВИКЛАДАЧІ СТУДЕНТ бази даних “Навчальний процес”. Використання даних типу Поле об'єкта OLE (OLE Object)У таблиці КАФЕДРА передбачена поле ФОТО, що повинне містити фотографію завідувача, що зберігається у форматі графічного редактора Paint у файлі з розширенням .bmp. Тип даних такого поля повинно бути визначено як Поле об'єкта OLE (OLE Object). Розміщення цього об'єкта в полі провадиться на етапі заповнення полів таблиці. Об'єкт може бути впровадженим або зв'язаним. Зауваження. OLE (Object Linking and Embedding - зв'язування і впровадження об'єкта) - це метод передачі інформації у вигляді об'єктів між додатками Windows. Поле об‘єкта OLE є засобом, що дозволяють встановити зв'язок з об'єктами іншого додатка або впровадити об'єкт у базу даних. Об'єктами можуть бути тексти прості і форматовані рисунки, діаграми, файли звукозапису (.WAV), музика у форматі MIDI (музично інструментальний цифровий інтерфейс), файли анімації ( .FLI, .MMM), відеокліпи (.AVI), електронні таблиці з інших додатків, що підтримують ці засоби. Access, підтримуючи OLE, повністю інтегрований з іншими додатками пакета Microsoft Office. Впроваджений об'єкт зберігається у файлі бази даних і завжди є доступним. Подвійним клацанням миші в клітинці, що містить впроваджений об'єкт, відкривається можливість редагування об'єкта засобами додатка, у якому об'єкт був створений. Зв'язаний об'єкт зберігається у файлі об'єкта. Файл об'єкта можна обновляти незалежно від бази даних. Останні зміни будуть виведені на екран при наступному відкритті форми або звіту. При роботі з базою даних також можна переглядати і редагувати об'єкт. Відредагований зв'язаний об'єкт буде зберігатися у файлі об'єкта, а не у файлі бази даних. Зв'язування об'єкта зручно при роботі з великими об'єктами, які не бажано включати у файл БД, а також з об'єктами, які використовуються в декількох формах і звітах. Якщо зв'язаний файл об'єкта переміщено, то необхідно повторно встановити зв'язок. Зауваження. Для відображення об'єкта OLE у формі або звіті необхідно створити елемент керування “Присоединённая рамка объекта”. Використання даних типу Поле MEMOУ таблиці ПРЕДМЕТ передбачений поле ПРОГР, що буде містити текстове дане великої довжини – коротку програму курсу. Для такого поля вибирається тип даних – Поле MEMO (Memo). Введення даних у це поле можна виконати безпосередньо у таблиці, або через область введення, завдяки натисканням на клавіши <Shift>+<F2>. Якщо тексти програм по предметах підготовлені в деякому текстовому редакторі, наприклад, Microsoft Word, і зберігаються в окремих файлах, зручно для цього поля задати тип Поле объекта OLE (OLE Object) і при введенні значень у нього встановити зв'язок з файлами. Використання даних типу Гіперпосилання (Hyperlink)Спеціальний тип даних Гиперссылка (Hyperlink) дозволяє зберігати гіперпосилання в полях таблиць БД. Поля з типом Гиперссылка (Hyperlink) використаються для переходу до об'єктів тієї ж самої або іншої бази даних Access, до документів, створених у різних додатках Microsoft Office, і розташованих на локальних або мережних дисках, до сторінок Web- серверів і документів інших ресурсів у мережі Internet або Іntranet. При клацанні мишею на гіперпосилання здійснюється перехід до документа, що відкривається його додатком, яким було створено. Визначення складеного первинного ключаУ таблиці СТУДЕНТ у складений первинний (унікальний) ключ входять поля НГ і НС. Для визначення його в режимі конструктора таблиць треба виділити два поля, клацнути кнопкою миші на області маркування при натиснутій клавіші <Ctrl>. Потім натиснути кнопку панелі інструментів Ключове поле . Аналогічно визначаються складені ключі в таблицях НАВЧАННЯ УСПІШНІСТЬ. Для створення структури таблиць НАВЧАННЯ і УСПІШНІСТЬ використовуйте параметри, які представлені в додатку A. Додаток А. Опис властивостей полів таблиць БД «Навчальний процес» Таблиця A.1. Опис властивостей полів таблиці СТУДЕНТ
Таблиця A.3. Опис властивостей полів таблиці КАФЕДРА
Таблиця A.4. Опис властивостей полів таблиці ВИКЛАДАЧІ
Таблиця A.5. Опис властивостей полів таблиці ПРЕДМЕТ
Таблиця A.6. Опис властивостей полів таблиці НАВЧАННЯ
Таблиця A.7. Опис властивостей полів таблиці УСПІШНІСТЬ
Введення даних у таблиціВведення записів у режимі таблиціУ вікні Области навигации встановимо курсор на таблиці КАФЕДРА, клацнемо правою кнопкою миші на таблиці і виберемо в контекстному меню пункт Открыть. Таблиця відкриється в режимі таблиці. Заповнимо рядки (записи) таблиці, що відкрилися, у відповідності з назвами стовпців (полів). Введемо кілька записів у таблицю КАФЕДРА, дані для яких представлені в табл. 2.1. Таблиця 2.1. Дані таблиці КАФЕДРА
Коректність вводу даних (відповідність заданому типу поля, розміру і умові на значення, які визначені у властивостях полів у режимі конструктора) перевіряюся автоматично при їхньому введенні. Відслідковується унікальність значень ключових полів. Скасувати введення значення в поле до переходу до іншого поля можна, натиснувши на клавішу <Esc> або на Панели быстрого доступа. Якщо на Панели быстрого доступа відсутній знак , тоді клацнемо правою кнопкою миші на Ленте і у контекстному меню виберемо пункт Настройка панели быстрого доступа…,у вікні, що відкрилося, Параметры Access виберемо вкладку Панель быстрого доступа. У списку знайдемо команду Отменить, клацнемо на ній і далі натиснемо кнопки Добавить і ОК, після чого на Панели быстрого доступа з'явитися потрібна нам команда. Для скасування змін у полі, і в записі натисніть клавішу <ESC> два рази. Перехід від одного поля до іншого можна виконати клавішею <Tab>, <ВПРАВО>, <ВЛЕВО> або переводом курсору. Щоб перейти до наступного поля в стовпці, натисніть клавішу <ВВЕРХ> або <ВНИЗ>, або клацніть на потрібний клітинці. Завершення введення нових значень запису, тобто редагування, здійснюється при переході до будь-якого іншого запису (при зміні поточного запису). Після переходу до іншого запису можна скасувати введення (редагування) всього запису, натиснувши . Команда займає одну позицію, але залежно від контексту здобуває різний зміст, а спливаюча підказка повідомляє про поточне її призначення. По цій команді може бути скасована тільки одна остання дія. Розміщення об'єкта OLEРозглянемо розміщення об'єкта OLE на прикладі поля Фотографія завідувача в таблиці КАФЕДРА. Нехай фотографії зберігаються у форматі графічного редактора Paint у файлах з розширенням .bmp. Розглянемо варіант впровадження об'єкта у файл бази даних. Установимо курсор у відповідне поле таблиці. Клацнемо правою кнопкою миші на поле таблиці і виберемо в контекстному меню пункт Вставка объекта. У вікні Вставка объекта (рис. 2.1) треба відмітити перемикач Создать из файлa. Вікно Вставка объекта прийме вид (рис. 2.1), що дозволяє ввести ім'я файлу з фотографією. Для пошуку файлу можна скористатися кнопкою Обзор, по якій виведеться діалогове вікно, що дозволяє переглянути диски|папки і вибрати необхідний файл. Прапорець Связь за замовчуванням не відзначений а, отже файл буде введен у поле як внедренный объект. Побачити вміст поля можна через форму або звіт. Подальші зміни файлу не будуть відображатися на об'єкті. Для введення в поле зв'язаного об'єкта треба встановити прапорець Связь. Це заощадить місце в базі даних і дасть можливість відображати всі зміни, внесені у файл. У результаті заповнення таблиці у відповідному полі буде зазначений вид об'єкта "Крапковий рисунок". Для перегляду впровадженого об'єкта необхідно у відповідному полі встановити курсор і двічі клацнути кнопкою миші. Для відображення вмісту поля у вигляді значка, що представляє файл із документом, треба у вікні Вставка объекта встановити прапорець У вигляді значка. Значок може бути використано для подання зв'язаного об'єкта. Введення логічно зв'язаних записівВведемо трохи логічно взаємозалежних записів у таблиці ГРУПА і СТУДЕНТ. Об'єкти ГРУПА і СТУДЕНТ зв'язані один-до-багатьох відносинами, але поки не створена схема даних і зв'язку між таблицями, система не може контролювати логічний взаємозв'язок даних, що вводять. Тому для одержання цілісної бази, у якій всі записи підлеглої таблиці мають логічно пов'язані з нею головний запис, користувачеві необхідно самому відслідковувати логічні зв'язки записів. При введенні підлеглих записів необхідно перевіряти наявність запису в головній таблиці, значення ключа якої збігається зі значенням поля зв'язку (зовнішнього ключа) підлеглого запису, що вводять. При безпосереднім введенні в таблицю записів, логічно пов'язаних із записами іншої таблиці, корисно відобразити на екрані обидві таблиці (рис. 2.2). Для одночасного відображення відкритих таблиць можна скористатися командою Сверху вниз, Слева направо або Каскадом на Ленте у вкладці Главная, у групі Окно. Очевидно, що в базі даних складної структури при введенні даних безпосередньо у таблицю не гарантується надійне і коректне обслуговування даних. У прикладі бази даних "Навчальний процес" при введенні даних у таблицю нижніх рівнів треба відслідковувати декілька вищестоящих. Нижче будуть розглянуті засобі Access, що дозволяють автоматизувати контроль зв'язків цілісності і зробити завантаження бази даних простою і зручною процедурою. До таких засобів у першу чергу відноситься Схема данних і Форма. Крім того, в Access 2010 можуть бути використані такі прості засоби, як відображення в головній таблиці записів підлеглих таблиць декількох рівнів. Додаток B. Дані таблиць БД «Навчальний процес» Таблиця B.1. Дані таблиці СТУДЕНТ
Таблиця B.2. Дані таблиці ГРУПА
Таблиця B.3. Дані таблиці КАФЕДРА
Таблиця B.4. Дані таблиці ВИКЛАДАЧІ
Таблиця B.5. Дані таблиці ПРЕДМЕТ
Таблиця B.6. Дані таблиці НАВЧАННЯ
Таблиця B.7. Дані таблиці УСПІШНІСТЬ
Логічна структура бази данихЛогічна структура бази даних «Навчальний процес» наведена на рис.3.1. Вона є адекватним відображенням інформаційно-логічної моделі. Кожен інформаційний об'єкт моделі даних відображається відповідною реляційною таблицею. Зв'язки між об'єктами моделі даних реалізуються однаковими реквізитами – ключами зв'язку у відповідних таблицях. При цьому ключем зв'язку завжди є унікальний ключ головної таблиці. Ключем зв'язку в підлеглій таблиці є або деяка частина унікального ключа в ній, або поле, що не входить до складу первинного ключа (наприклад, код кафедри в таблиці ВИКЛАДАЧІ). Ключ зв'язку в підлеглій таблиці називається зовнішнім ключем. На цій схемі прямокутники відображають таблиці БД із повним списком їхніх полів, а зв‘язки показують, по яких полях здійснюється взаємозв'язок таблиць. Імена ключових полів для наочності виділені і перебувають у верхній частині повного списку полів кожної таблиці. Включення таблиць у схему данихРозглянемо процес створення схеми даних відповідно до логічної структури БД «Навчальний процес». При активному вікні Навчальний процес натиснемо на вкладку Робота з базами данных. У меню, що відкрився, натиснемо Схема данных. Натиснемо лівою кнопкою миші на вільній ділянці і виберемо Додати таблицю, виберемо таблиціы, натискаючи кнопку Додати, розмістимо у вікні Схема данных. Потім натиснемо кнопку Закрити. У результаті у вікні Схема данных будуть представлені всі таблиці бази даних «Навчальний процес» зі списками своїх полів (див. рис. 3.2). Визначення зв'язків між таблицями схеми данихВизначення зв'язків по простому ключу. Встановимо зв'язок між таблицями ГРУПА ы СТУДЕНТ по простому ключу НГ. Для цього у вікні Схеми данных установимо курсор миші на ключовому полі НГ головної таблиці ГРУПА і перетягнемо його на поле НГ у підлеглій таблиці СТУДЕНТ. У відкритому вікні Зміна зв'язків у рядку Тип встановиться відношення один - до-багатьох. Відзначимо параметр Обеспечение целостности данных. Якщо таблиця ГРУПА і СТУДЕНТ раніше були заповнені коректними даними, між таблицями буде встановлено зв‘язок, позначений на схемі як 1:∞. Це свідчить про реєстрацію зв'язку типу 1:Б з параметром підтримки цілісності. У противному випадку з'явиться повідомлення про неможливість установити цей тип відносин. Для забезпечення автоматичного коректування даних у взаємозалежних таблицях встановимо прапорець каскадное обновление связей звязаных полей і каскадное удаление звязаных записей. Аналогічні дії виконуються для інших пар таблиць КАФЕДРА > ВИКЛАДАЧІ (ключ ККАФ), ПРЕДМЕТ > НАВЧАННЯ (ключ КН), ВИКЛАДАЧІ > НАВЧАННЯ (ключ ТАБН), ГРУПА > НАВЧАННЯ (ключ НГ). Визначення зв'язків по складному ключі. Визначимо зв'язок між таблицями СТУДЕНТ > УСПІШНІСТЬ, які зв'язані по складному ключу НГ+НС. Для цього в головній таблиці СТУДЕНТ виділимо обидва поля, утримуючи клавішу Ctrl. Перетягнемо обидва поля на поле НГ у підлеглій таблиці УСПІШНІСТЬ. У вікні Изменение звязи (рис. 3.3) для ключового поля НС головної таблиці ТАБЛИЦА/ЗАПРОС виберемо відповідне поле підлеглої таблиці СВЯЗАННАЯ ТАБЛИЦА/ЗАПРОС. У цьому ж вікні встановимо режими Обеспечение целостности данных і інші параметри зв'язку. Аналогічно визначаються зв'язки між парою таблиць НАВЧАННЯ > УСПІШНІСТЬ (складний ключ зв'язку - НГ+КП+ТАБН+ВИДЗ). Після визначення зв'язків таблиці можуть переміщатися в межах робочого простору вікна схеми даних. Переміщення і зміни розмірів таблиць здійснюються прийнятими у Windows способами. На рис. 3.2 показана схема даних «Навчальний процес», де таблиці розміщені відповідно до їхньої відносної підпорядкованості. Перевірка працездатності схеми даних, підтримка цілісності здійснюється при конструюванні форм, запитів, звітів і їхньому використанні, а також при безпосередньому коректуванні таблиць. Перевірка підтримки цілісності у базі данихНа рис. 3.2 у створеній схемі даних БД «Навчальний процес» всі зв'язки відзначені символами 1: ∞, що свідчить про встановлення зв'язків типу 1:Б (по простому або складному ключу), для яких буде забезпечуватися цілісність даних. Перевіримо підтримку цілісності при внесенні змін у таблиці ГРУПА > СТУДЕНТ, зв'язані одне-багатозначними відносинами. Перевірка цілісності при зміні значень зв'язаних полів у таблицях. Відкриємо таблицю ГРУПА в режимі таблиці. Змінимо значення ключового поля НГ (номер групи) в одній із записів головної таблиці ГРУПА. Переконаємося, що у всіх записах підпорядкованої таблиці СТУДЕНТ, для студентів, що навчаються в цій групі, автоматично також зміниться значення поля НГ. Зміна відбувається, оскільки був установлений параметр каскадное обновление связных полей (див рис. 3.3). Причому ця зміна відбувається миттєво, як тільки запис перестає бути поточним. Для перегляду за автоматичними змінами у підлеглій таблиці відкриємо на екрані одночасно таблиці ГРУПА і СТУДЕНТ. Відкривши інші підлеглі таблиці, можна переконатися, що каскадне відновлення поширюється також на підлеглі таблиці НАВЧАННЯ і УСПІШНІСТЬ. Змінимо значення ключа зв'язку НГ у підлеглій таблиці СТУДЕНТ на значення, якого нема в записах таблиці ГРУПА, і переконаємося, що така зміна заборонена, тому що при підтримці цілісності не може існувати запис підлеглої таблиці із ключем зв'язку, якого немає в головній таблиці. Перевірка при додаванні записів у підлеглу таблицю. Переконаємося, що разом з видаленням запису в головній таблиці ГРУПА видаляються всі підлеглі записи, тому що був установлений параметр каскадное удаление связанных записей. Якщо каскадне видалення не дозволене, з'явиться повідомлення (рис. 3.4). Визначення технології завантаження бази данихРозглянемо технологію завантаження на прикладі бази даних “Навчальний процес”, у якому зв'язки між таблицями відповідають схемі даних, наведеної в цій главі . Таблиці-об'єкти завантаженняВизначимо об'єкти завантаження - групи із взаємозалежних таблиць, що підлягають завантаженню з одного документа: 1. Таблиці ГРУПА >СТУДЕНТ. Завантаження записів цих таблиць буде провадитися одночасно з одного документа “Список студентів групи ”, що забезпечує формування взаємозв'язків записів студентів з відповідним записом групи. При цьому буде забезпечене однократне введення реквізитів ГРУПИ і однократне введення значень НГ для всіх студентів групи. 2. Таблиці КАФЕДРА> ВИКЛАДАЧІ. Завантаження записів цих таблиць також буде провадитися одночасно з одного документа “Список викладачів кафедри ”, що забезпечує відразу формування взаємозв'язків записів викладачів із відповідним записом кафедри. При цьому буде забезпечене однократне введення реквізитів КАФЕДРИ і однократне введення значень ККАФ для всіх викладачів кафедри. 3. Таблиця ПРЕДМЕТ. Завантаження цієї таблиці може провадитися із плану проведення занять у групах. При цьому досить ввести складений ідентифікатор заняття, не вводячи найменування предмета і прізвища викладача. 4. Таблиця НАВЧАННЯ. Завантаження цієї таблиці може провадитися із плану проведення занять у групах. При цьому досить ввести складний ідентифікатор заняття, не вводячи найменування предмета і прізвища викладача. 5. Таблиця УСПІШНІСТЬ. Завантаження цієї таблиці може провадитися із заповненням екзаменаційної відомості групи. При цьому досить точно ввести складний ідентифікатор, не вводячи прізвища студента, найменування предмету, прізвища викладача. Послідовність завантаження таблицьЗавантаження перших трьох об'єктів ГРУПА >СТУДЕНТ, КАФЕДРА, ВИКЛАДАЧІ, ПРЕДМЕТ може провадитися у будь-якій послідовності тому що ці групи таблиць на схемі даних не перебувають у підлеглих відносинах. Завантаження таблиці НАВЧАННЯ повинна провадитися після завантаження таблиць ГРУПА, ПРЕДМЕТ і ВИКЛАДАЧІ, тому що таблиця НАВЧАННЯ в схемі даних підлегла цим таблицям. Завантаження таблиці УСПІШНІСТЬ може провадитися тільки після завантаження таблиць СТУДЕНТ і НАВЧАННЯ, тому що таблиця УСПІШНІСТЬ у схемі даних підлегла цим таблицям. Технологія завантаження бази даних “Навчальний процес ” може бути представлена у вигляді таблиці і (див. табл. 3.1). Таким чином, визначено послідовність етапів завантаження даних “Навчальний процес ”, а також об'єкти завантаження на окремих етапах і відповідні документи-джерела даних. Таблиця 3.1. Технологія завантаження бази даних “Навчальний процес”
Завдання:
Технологія виконання роботи 1. Активізуйте Access, створити нову базу даних – MS Access Þ Файл Þ Создать Þ <Власне прізвище> Þ Создать. 2. В ній за допомогою конструктора створіть структури таблиць. При створенні таблиць використовуйте властивості полів з теоретичної довідки. 3. Між таблицями можуть бути встановлені зв‘язки із забезпеченням цілісності даних та каскадним видаленням і відновленням даних. Для налагодження зв'язків між таблицями призначена команда - Работа с базами данных Þ Схема данных, додайте таблиці. У діалоговому вікні Изменение связей встановіть прапорці Обеспечение целостности данных, Каскадное обновление связаных полей, Каскадное удаление связаных записей. 4. Введіть дані у таблиці . 5. Виконати певні дії над записами: заховати перший стовпець, вилучити другий запис з таблиці, доповнити таблицю ще двома записами, впорядкувати введені дані за зростанням впорядкувати (Сортування) за зростанням. 6. Модифікувати структуру таблиці, для цього перейти у режим конструктора і написати назву першого поля великими літерами. 7. Передбачте для телефону список підстановки: домашній, мобільний, службовий. 8. Перегляньте створені таблиці, відредагуйте дані та їх властивості і збережіть створену базу даних у своїй папці. 9. Збережіть результати роботи у своїй папці. 10. Захистіть виконану роботу.
Запитання до захисту практичної роботи:
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |