Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1332 Робоча навчальна програма з курсу Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів, НУДПСУ

Робоча навчальна програма з курсу Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів, НУДПСУ

« Назад

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА Служба УКРАЇНИ

НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

Кафедра фінансів

Робоча навчальна програма з курсу “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів”

для підготовки фахівців за ОКР  магістр

денної та заочної форми навчання

за напрямом 0501 „Економіка і підприємництво”

спеціальності 8.050104 “Фінанси”

за магістерською програмою «Фінансова аналітика та прогнозування бізнес - процесів»

статус дисципліни: вибіркова

Ірпінь – 2011     

Робоча навчальна програма курсу “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” складена на основі навчального плану для підготовки магістрів за спеціальністю 8.050104 «Фінанси», затвердженого у 2008 р.

Зміст

ПЕРЕДМОВА

ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ „ФІНАНСОВЕ ПРОГНОЗУВАННЯ ТА МОДЕЛЮВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ”

Структура навчальної дисципліни

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ЗМІСТОВИМИ МОДУЛЯМИ

ЗМ. 2.  ФУНКЦІОНАЛЬНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ  ТА РОЗПОДІЛ БАЛІВ ЗА РЕЙТИНГОВОЮ СИСТЕМОЮ

ТЕМАТИКА НАУКОВИХ РОБІТ

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

ПЕРЕДМОВА

“Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” – це вибіркова навчальна дисципліна циклу професійної підготовки фахівців за напрямом „Економіка і підприємництво” спеціальності „Фінанси”, яка вивчає фінансові процеси і їх моделі, а також сукупності статистичних даних, що їх описують та характеризують в різні моменти або проміжки часу.  

Економічний зміст дисципліни розкривається через вивчення сутності і призначення фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів в сучасному фінансовому плануванні.

Мета дисципліни: є одержання студентами знань, методів та прийомів фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів з різним ступенем формалізації, сферою та часовим горизонтом застосування, оволодіння типовими методами кількісного обгрунтування оптимальних рішень у різних областях цілеспрямованої людської діяльності.

Завдання дисципліни - сформувати чіткі уявлення про критерії прогнозних оцінок, їх значущість та достовірність, навчити володіти типовими методами кількісного обгрунтування оптимальних рішень у різних областях цілеспрямованої людської діяльності та застосвувати їх на практиці. Враховуючи специфіку науково-дослідної роботи у ВУЗі дана дисципліна орієнтована на вирішення наступних задач:

  • з'ясувати сутність і призначення фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів;

  • виявити прийми і методи фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів;

  • засвоїти методику моделювання;

  • поглиблено вивчити критерії прогнозних оцінок, їх значущість  та достовірності;

  • навчити студентів затосовувати методи моделювання в процесі аналізу реальних  ситуацій .

Методи та форми навчання :

  • вивчення теоретичних аспектів дисципліни у тісному зв`язку з практикою;

  • налагодження міжпредметних зв`язків;

  • ігрове (імітаційне) планування діяльності студентів на семінарах та практичних заняттях, яке є різновидом  рольової гри, що стимулює активність студентів, привчає їх до праці у групі фахівців;

  • метод розвитку системного мислення – формування у студентів уміння і навичок виявляти взаємозв`язки між окремими факторами проблеми та знаходити оптимальне рішення;

  • метод стратегічного навчання, суть якого полягає у постановці перед студентами етапних завдань та опрацюванні широкого кола спеціальної інформації;

  • метод конструктивного навчання – тобто прищеплення студентам практичних навичок усунення конкретних помилок на певній ділянці роботи.

Застосування цих методів у ході навчання дає змогу реалізувати такі концептуальні принципи викладання, що випливають із вимог Болонського процесу:

  • проблемність (у процесі навчання розглядаються проблеми реального життя, пов`язані з інтересами і потребами тих, хто навчається);

  • узгодженість та системність цілей навчання;

  • навчання за принципом поступового ускладнення завдань;

  • націленість  на самонавчання (викладач лише допомагає студентові вчитися);

  • уміння застосовувати на практиці отримані знання;

  • зворотний зв`язок (студенти постійно отримують оцінку своїх зусиль).

В процесі навчання у студентів формується системне мислення на основі глибокого розуміння явищ, процесів у сфері фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів, практичні навики розв'язання задач оптимізації різного типу. Це дасть змогу майбутнім фахівцям опанувати інструментарій  вирішення економічних та фінансових проблем, допоможе стати активним економічним суб`єктом національної економіки.

Студенти повинні керуватися робочою програмою дисципліни під час самостійної роботи з навчальним матеріалом (в т.ч індивідуальної роботи під керівництвом викладача), підготовки до семінарських занять, виконання залікових контрольних робіт та індивідуальних завдань під час поточних модульних контролів, при написанні курсової роботи, а також при підготовці до заліку з курсу. При організації самостійної роботи студентам слід враховувати тісні між предметні зв’язки дисципліни “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” з такими навчальними дисциплінами: “Основи системного аналізу”, “Моделювання системних характеристик в економіці”, “Прогнозування соціально-економічних процесів”, “Моделі і структури даних”, “Інвестиційна діяльність”, „Моделювання економічної динаміки”“Математичний анализ», «Функціональний анализ», «Теорія ймовірностей та математична статистика», «Методи оптимізації», “Фінансовий аналіз” та інші.

Організація поточного та підсумкового контролю знань з дисципліни здійснюється в рамках кредитно-модульної системи підготовки фахівців, що регламентується відповідними нормативно-правовими документами. Під час модульних контролів та на підсумковій атестації при формуванні сумарної модульної оцінки в межах 100-бальної шкали в кінці семестру остаточною перевіркою рівня знань студентів є тренінговий семінар, який передбачає перевірку професійних знань, тобто студент повинен показати своє вміння опрацьовувати і відтворювати інформацію, знаходити вихід із нестандартної ситуації, обґрунтовувати власні дії. За підсумками модульних контролів студенти можуть бути атестовані з виставленням семестрової оцінки, яка обов’язково враховує наукові та інші творчі здобутки студента в межах програми дисципліни. Студенти, які є допущеними до семестрового контролю та бажають підвищити семестровий результат модульних контролів – обов’язково мають складати диференційований залік з дисципліни.

ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ „ФІНАНСОВЕ ПРОГНОЗУВАННЯ ТА МОДЕЛЮВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ”

Предмет: „Фінансове прогнозування та моделювання фінансових процесів” – це вибіркова навчальна дисципліна циклу професійної підготовки фахівців за напрямом „Економіка і підприємництво” спеціальності „Фінансовий моніторинг”, яка вивчає фінансове прогнозування та моделювання фінансових процесів.

Економічний зміст дисципліни розкривається через вивчення сутності  і призначення фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів; виявлення прийомів і методів фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів; методики моделювання; вивчення критерів прогнозних оцінок, їх значущості та достовірності, оптимізаці та засвоєння практичних методів оптимізації (чисельним методам та алгоритмам оптимізації та їх властивостям).

Мета: поглиблене вивчення фінансового прогнозування та моделювання фінансових процесів як об'єкту управління; виявлення прийомів і методів фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів; методики моделювання; вивчення критерів прогнозних оцінок, їх значущості та достовірності, оволодіння теоретичними основами і засвоєння практичних методів оптимізації

Курс: Пятий

Семестр: Девятий

Напрям, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість кредитів:

- ECTS – 2

 

 

Модулів: 1

 

Змістових модулів: 2

 

Загальна кількість годин: 72

0501

„Економіка і підприємництво”

Спеціальності 8.050104 «Фінанси»

За магістерсько програмою «Фінансова аналітика та прогнозування бізнес - процесів»

Освітньо – кваліфікаційний рівень магістр

За вибором

Рік підготовки: 5

Лекції: 12 годин

Семінари (практичні): 12 годин

Індивідуально-консультаційна робота:  8 годин

Розрахункова робота: 9

Самостійна робота: 27 години

Форма підсумкового контролю: ПМК

Передумови вичення (попередні дисципліни): “ Основи системного аналізу”, “Моделювання системних характеристик в економіці”, “Прогнозування соціально-економічних процесів”, “Моделі і структури даних”, “Інвестиційна діяльність”, „Моделювання економічної динаміки”“Математичний анализ», «Функціональний анализ», «Теорія ймовірностей та математична статистика», «Методи оптимізації», “Фінансовий аналіз”

Структура навчальної дисципліни „Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів”

за напрямом підготовки „Економіка і підприємництво”спеціальності 8.050104  “Фінанси” денної форми навчання

№ п/п

Змістові модулі

Кількість годин

Всього

Лекції

Семінар (практ) занят

Індивідуально-консультаційна робота

Самостійна робота студента

Модуль 1.

 

ЗМ 2. ТЕХНОЛОГІЇ КОМП’ЮТЕРНОГО МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Т.1.1.

Поняття складної системи. Управління в складних системах. Процесний підхід в управлінні економічними  системами

12

2

2

-

4

Т.1.2.

 Моделі  та моделювання

12

2

2

2

4

Т.1.3.

Розробка кількісних моделей засобами MS Excel та  надбудов

12

2

2

2

9

 

Разом по ЗМ 2

36

6

6

4

20

ЗМ 2. ФУНКЦІОНАЛЬНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Т. 2.1

Загальні принципи функціонального моделювання

8

2

2

1

4

Т. 2.2

Розробка моделей бізнес-процесів у середовищі системи BPWin в нотації IDEF0.

8

2

2

1

4

Т. 2.3

Розробка моделей бізнес-процесів у середовищі системи BPWin в нотації IDEF3.

12

2

2

2

9

 

Разом по ЗМ 2

36

6

6

4

20

Всього 2 залікових кредита

Форма контролю – контрольний захід (2 год.)

 

72

 

12

 

12

 

8

 

40

Разом

72

12

12

8

40

 

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ЗМІСТОВИМИ МОДУЛЯМИ:

ЗМ 1. СУТНІСТЬ І ЦІЛІ ФІНАНСОВОГО ПРОГНОЗУВАННЯ ТА МОДЕЛЮВАННЯ

Тема 1.1. СУТНІСТЬ, ЦІЛІ І МЕТОДИ ФІНАНСОВОГО ПРОГНОЗУВАННЯ. БАЗОВІ ФІНАНСОВІ МОДЕЛІ

План лекційного заняття:

  1. Характеристика і класифікація систем. Базові категорії систем.

  2. Принцип декомпозиції системи.

  3. Структура системи.

  4. Опис систем.

  5. Управління в складних системах.

  6. Особливості економічних систем.

  7. Поняття бізнес-процесу.

  8. Процесний підхід в управлінні, його сутність.

Семінарське заняття

  1. Метод "Паралельна інженерна розробка"

  2. Метод "Розгортання політики"

  3. Метод "Захист від помилок"

  4. Метод аналізу видів і наслідків відмов

  5. Метод "ABC"

Перелік питань до самостійної роботи:

  1. Які методи фінансового прогнозування ви знаєте?

  2. Охарактеризуйте базові фінансові моделі.

  3. Визначте роль фінансового прогнозування і мету побудови фінансових моделей.

Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень):

  1. Сучасні фінансові методи прогнозування.

  2. Методи оброблення просторових часових і просторово-часових сукупностей.

  3. Методи ситуаційного аналізу і прогнозування.

  4. Моделі амортизації активів.

  5. Моделі дисконту часу.

  6. Вартість капіталу.

  7. Визначення граничної ефективності проектів.

  8. Фінансовий ліверідж.

  9. Оцінка ризику і диверсифікація.

  10. Моделі обслуговування боргу.

  11. Базова модель ціноутворення

Література [1,2,3,8,9]

 

Тема 1.2. Моделі  і моделювання

План лекційного заняття:

  1. Цілі і завдання моделювання. Поняття моделі.

  2. Класифікація моделей.

  3. Комп’ютерні моделі: аналогові та символьні (кількісні моделі). Поняття про імітаційні моделі.

  4. Символьні (кількісні) моделі

Семінарське заняття

  1. Розробка  кількісних моделей прийняття рішень:  постановка і стуктуризація проблеми, визначення зовнішніх змінних і параметрів моделі, внутрішніх змінних та критерію ефе-ктивності, побудова   діаграми впливу змінних

  2. Метод "Бенчмаркінг"

  3. Методи Тагуті

  4. Метод "стрілкова діаграма"

  5. Метод "Стратегічні карти"

Перелік питань до самостійної роботи:

  1. Процес моделювання. Моделі і менеджмент.

  2. Моделі прийняття рішень.

  3. Вивчення середовища і управлінської проблеми, структуризація проблеми,  формалізація, побудова моделі).

  4. Формалізація моделі. Представлення моделі у вигляді „чорної скриньки”. Зовнішні змінні і параметри моделі. Внутрішні змінні моделі. Критерій ефективності.

  5. Побудова діаграми впливу для відображення зв’язків між зовнішніми змінними і внутрішніми. 

  6. Реалізація моделі у комп’ютерній системі.

Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень):

  1. Поняття детермінованої, ймовірнісної та  оптимізаційної моделі.

  2. Перевірка достовірності кількісної моделі.

Література [1,2,3,8,9]

 

Тема 1.3. Розробка кількісних моделей засобами MS Excel та  надбудов

План лекційного заняття:

1. Розробка детермінованих кількісних моделей прийняття управлінських рішень

2. Розробка ймовірнісних кількісних моделей прийняття управлінських рішень.          

3.Розробка прогнозуючих кількісних моделей на основі даних.

4. Засоби розробки оптимізаційних моделей.

5. Засоби розробки імітаційних моделей.

План семінарського заняття:

  1. Розробка детермінованих кількісних моделей прийняття рішеньу середовищі MS Excel

  2. Розробка  ймовірнісних кількісних моделей прийняття рішеньу середовищі MS Excel

  3. Розробка оптимізаційних кількісних моделей прийняття рішеньу середовищі MS Excel із застосуванням надбудови Поиск решения

  4. Метод "Діаграма Ісікави"

  5. Метод "Контрольні карти"

  6. Метод "Матриця пріоритетів"

  7. Метод "Модель Кано"

  8. Метод "Аутсорсинг"

Перелік питань до самостійної роботи:

Розробка імітаційних  моделей прийняття рішеньу середовищі MS Excel із використанням надбудови Пакет аналізу

Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень):

Розробити комп’ютерну оптимізаційну  кількісну модель діяльності економічної системи у відповідності до варіанту завдань індивідуальної роботи, задокументувавши всі етапи розробки моделі

Література [1,2,3,8,9,11]

 

ЗМ. 2. ФУНКЦІОНАЛЬНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Тема 2.1. Загальні принципи функціонального моделювання. (Лекція – 2 год)

  1. Саse- засоби функціонального моделювання.
  2. Загальні принципи функціонального моделювання.

  3. Пакет AllFusioin Suite і короткі характеристики його складових – BPwin, ERWin, ModelMart, Model Validator, Component Modeler.

  4. Методологія опису бізнес-процесів в середовищі BPWin.

  5. Вікно програми. Відкриття та збереження нового проекту. Складові проекту.

  6. Побудова контекстної діаграми бізнес-процесу.

План семінарського заняття:

  1. Побудова контексної діаграми бізнес-процесу

  2. Метод "Діаграма спорідненості"

  3. Метод "Діаграма зв'язків"

  4. Метод "Діаграма Парето"

  5. Метод "Гістограми"

Перелік питань до самостійної роботи:

  1. Етапи структурного аналізу.

  2. Опис систем.

  3. Програмні засоби для побудови діаграм MS Visio.

  4. Види стрілок. ICOM-коди.

  5. Правила опису заголовку діаграми. Призначення основних компонентів.

Індивідуальне завдання

Вивчення вікна програми BPWin, інструментів моделювання та основних фігур, які використовуються при моделюванні, робота зі стрілками, їх різновидами.

Побудова контексної діаграми бізнес-процесу

Література [4,5,6,7,9]

 

Тема 2.2 Розробка моделей бізнес-процесів у середовищі системи BPWin в нотації IDEF0. ( Лекція – 2 год)

  1. Методологія опису бізнес-процесів в середовищі BPWin.

  2. Технологія розробки моделей бізнес-процесів в нотації IDEF0.

  3. Документування моделі.

  4. Види відношень стрілка-робота.

  5. Приклади моделей бізнес-процесів в нотації IDEF0.

  6. Правила побудови IDEF0 діаграм.

  7. Розділення та злиття моделей.

Перелік питань до самостійної роботи:

  1. Робота із словником об’єктів.

  2. Практика  реінженірингу  бізнес-процесів.

Література [3, 4, 6, 15]

План семінарського заняття:

  1. Розробка моделі бізнес-процесу в нотації IDEF0. Створення діаграми декомпозиції

  2. «Створення діаграми вузлів. Розділення та злиття моделей»

  3. Метод "Шість сигм"

  4. Метод "Сім інструментів управління якістю"

  5. Метод "Сім основних інструментів контролю якості"

  6. Метод "ABC-аналіз"

Література:

 

Тема 2.3. Розробка моделей бізнес-процесів у середовищі системи BPWin в нотації IDEF3

  1. Призначенння та особливливості моделей бізнес-процесів в нотації IDEF3.

  2. Технологія розробки моделей бізнес-процесів в нотації IDEF3. Опис набору даних, побудова відношень

  3. Приклади моделей бізнес-процесів в нотації IDEF3.

  4. Типи зв’язків між об’єктами діаграми IDEF3.

  5. Види перехресть.

  6. Види об’єктів посилань.

  7. Побудова DFD діаграми бізнес-процесу.

План семінарського заняття

  1. Розробка моделі бізнес-процесу в нотації IDEF3. Створення діаграми DFD

  2. Побудова діаграм DFD. Вартісний аналіз (ABC)

  3. Метод "Бережливе виробництво"

  4. Метод "PDPC"  

  5. Метод "Контрольний листок"

  6. Метод Дельфі

  7. Метод "Діаграма розкиду"

Перелік питань до самостійної роботи:

  1. Правила побудови перехресть.

  2. Види об’єктів посилань.

  3. Правила нумерації об’єктів на діаграмах IDEF3 та DFD.

  4. Використання UDP для експорту даних.

  5. Проведення експертизи.

Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень):

Література [3, 4, 6, 14, 15]

 

МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ ТА РОЗПОДІЛ БАЛІВ ЗА РЕЙТИНГОВОЮ СИСТЕМОЮ

Об’єктом контролю знань є діяльність студентів на семінарських та практичних заняттях, вивчення окремих тем, написання контрольних заходів та результати виконання студентами самостійних та індивідуальних робіт.

Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських занять і має на меті перевірку рівня засвоєння студентами навчального матеріалу курсу. Під час практичних занять застосовуються такі засоби контролю: усне опитування з питань, поставлених у плані занять, самостійної роботи, а також з допомогою проміжного тестування. Результати роботи кожного студента (виступи, доповнення, коментарі, участь у дискусії, грамотно поставлені запитання тощо) визначаються викладачем на семінарах індивідуально. Тобто після будь-якого заняття кожен студент має в журналі оцінку від 0 до, наприклад, 6 балів за вдалий виступ, активне доповнення та самостійну роботу. Виходячи з конкретних обставин ці показники можуть коригуватися викладачем.

Оцінки «відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно» передбачають наступне:

ü  відмінному рівню відповідає правильна і вичерпна відповідь на поставлене питання, в якій студент показав всебічне системне знання програмного матеріалу; засвоєння основної та додаткової літератури; чітке володіння понятійним апаратом, методами, методиками та інструментами, вивчення яких передбачене програмами дисциплін; уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ;

ü  рівню добре відповідає правильна відповідь на поставлене запитання, в якій студент показав достатній рівень знань з основного  програмного  матеріалу, але не спромігся  переконливо аргументувати свою відповідь,

ü  задовільному рівню відповідає у цілому правильна відповідь на поставлене запитання, в якій студент показав достатній рівень знань з основного  програмного  матеріалу,  але помилився у використанні понятійного апарату, показав недостатні знання літературних джерел;

ü  незадовільному рівню відповідає неправильна або неповна відповідь на запитання, в якій студент продемонстрував значні прогалини у знаннях з основного програмного матеріалу; ухилився від аргументувань; показав незадовільні знання понятійного апарату і спеціальної літератури чи взагалі нічого не відповів.

Підсумковий контроль здійснюється під час виконання модульного контрольного заходу. Пакет контрольного заходу містить 4 варіанти, кожен з яких складається з 25 тестових питань. Максимальна кількість балів, яку студент може отримати при написанні контрольної роботи – 50 балів.

При визначення  підсумкового рейтингу студентів за кредитно – модульною системою оцінки знань згідно до вимог Болонської декларації використовується наступна шкала оцінки знань: 

Оцінка за 100-бальною шкалою

Оцінка за шкалою ECTS

Оцінка за розширеною національною шкалою

Оцінка за 5-бальною шкалою

90-100

A

«відмінно»

5

80-89

B

«дуже добре»

4,5

65-79

C

«добре»

4

55-64

D

«задовільно»

3,5

50-54

E

«достатньо»

3

35-49

FX

«незадовільно»

2

1-34

X

«неприйнятно»

1

Розподіл балів за рейтинговою системою з навчальної дисципліни «Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів»

 

Модуль 1= 50 балів

Підсумковий модульний контроль- 50

Підсумок 100 балів

 

ЗМ 1 = 15

ЗМ 2 = 15

Розрахункова  робота - 20

Тема

Т1

Т2

Т3

Т1

Т2

Т3

Практ

3

3

3

3

3

3

Сам

2

1

1

2

1

1

Інд.

 

 

2

 

 

2

Робоча навчальна програма курсу вміщує структурний план дисципліни із погодинним розподілом на лекційні, семінарські заняття, самостійну роботу студентів, план лекцій курсу та зміст семінарських занять, а також розподіл балів оцінювання роботи студентів згідно модульній системі.

ТЕМАТИКА НАУКОВИХ РОБІТ

  1. Цілі системи оподаткування. Моделі податкової політики.

  2. Модель оподаткування, що передбачає захист інтересів підприємств.

  3. Модель оптимізації ставки податку.

  4. Модель регулювання заробітної плати із врахуванням економії матеріальних витрат.

  5. Соціальний захист населення.

  1. Банківський маркетинг.

  2. Показники обмеження та платоспроможності банків.

  3. Коефіцієнти ліквідності банку.

  4. Факторний аналіз відсоткових ставок.

  5. Оцінка ризику в банку.

  6. Задачі упорядкування та координації.

  7. Задачі оптимізації послідовності виконання робіт, аналіз методів їх розв’язування.

  8. Критерій оптимальності

  9. Задачі сітьового планування та управління.

  10. Сітьова модель та сітьовий графік.

  11. Часові характеристики подій,тривалість виконання комплексу робіт.

  12. Сітьове планування з урахуванням вартості виконання робіт.

  13. Загальна характеристика задач з умовами невизначеності та конфлікту.

  14. Характеристики задач стохастичного програмування та методі їх розв’язування.

  15. Загальна характеристика задач теорії ігор.

  16. Матрична гра двох гравців з нульовою сумою.

  17. Транспортна задача і її математична модель.

  18.  Зведення відкритих транспортних задач до закритих.

  19. Властивості рішень транспортної задачі.

  20. Побудова первинного опорного плану: метод якнайменшої вартості.

  21.  Побудова первинного опорного плану: метод подвійної переваги.

  22. Динамічне програмування.

  23. Алгоритм симплекс-методу. Побудова первинного опорного плану.

  24.  Умова оптимальності. Побудова нового опорного плану.

  25. Задача оптимізації виробничої програми підприємства.

  26. Оптимізаційні задачі транспортного типу.

 

ВКАЗІВКИ ДО ВИКОНАННЯ НАУКОВИХ РОБІТ СТУДЕНТАМИ

Написання наукової роботи з курсу “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” є важливим етапом засвоєння положень дисципліни. Метою написання наукової роботи є поглиблення, систематизація і закріплення теоретичних знань, напрацювання навичок застосування інструментарію аналізу в сфері міжнародних фінансів, а також вміння аналізувати і узагальнювати результати розгляду ситуацій.

Як форма самостійної, наукова робота є різновидом індивідуального творчого дослідження, в якому в стислому вигляді висвітлюється сутність проблеми або дається наукова порівняльна характеристика явищ, категорій, теорій тощо. Причому, найважливішим у науковій роботі є формулювання власної позиції, оцінки, шляхів вирішення проблеми тощо. У процесі підготовки слід зібрати і вивчити матеріал за основними літературними джерелами (підручниками та навчальними посібниками), а також ознайомитись з додатковою літературою. Тексту наукової роботи передує простий план, що має здебільшого три пункти. Матеріал, що висвітлює суть питань, має бути логічно структурованим, проілюстрованим графічно, оформленим за встановленими правилами. Обов`язковим є посилання на джерела використаних у роботі положень і даних.

В кінці наукової роботи подається список літературних джерел (10 найменувань орієнтовно), які були використані для написання роботи. Обсяг наукової роботи становить 4,5 – 5,0 аркушів тексту на папері формату А4. В друкованому варіанті на одній сторінці тексту міститься до 30 рядків по 68-70 знаків кожному. Для цього зазвичай використовується шрифт Times New Roman розміру 14 та міжрядковий інтервал значенням 1,5. Якщо текст написаний від руки власноруч, то обсяг роботи збільшується в 1,5 – 2,0 рази в залежності від індивідуальних особливостей написання. В межах академічної групи теми не повинні дублюватися, що регулюється старостою академічної групи.

Шкала оцінювання оформлення та захисту наукових робіт:

30-26 балів – „відмінно”;

25-21 балів – „добре”;

20-16 балів – „задовільно”;

15-1 балів – „незадовільно”.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ:

  1. Цілі та методи фінансового прогнозування.

  2. Базові фінансові моделі

  3. Етапи ухвалення рішень управлінцями.

  4. Показники і критерії якості управління.

  5. Структура і цикли управління.

  6. Поняття оцінки стану, діагностики, прогнозування в поведінці систем.

  7. Цілі і завдання моделювання.

  8. Поняття моделі. Класифікація моделей.

  9. Моделювання в економічних системах.

  10. Комп'ютерна модель.Етапи побудова комп'ютерних моделей.

  11. Поняття про процесний підхід в управлінні.Поняття бізнес-процесу.

  12. Композиція і декомпозиція процесів.

  13. Типи структурних зв'язків процесів і підпроцесів. 

  14. Опис  моделей бізнесу. Аналіз існуючої моделі бізнесу.

  15. Характеристика основних етапів проведення реінженіринга.

  16. Визначення найважливішого процесу, якого необхідно перебудувати.

  17. Подальше вдосконалення бізнес-процесів.

  18. Особливості практичної реалізації реінженіринга бізнес-процесів.

  19. Складання програми реінженіринга. Формування команди.

  20. Оцінка ефективності заходів, що проводяться.

  21. Цілі і завдання моделювання. Поняття моделі.

  22. Класифікація моделей.

  23. Комп’ютерні моделі: аналогові та символьні (кількісні моделі). Поняття про імітаційні моделі.

  24. Символьні (кількісні) моделі

  25. Моделювання і прийняття рішень у реальному світі.

  26. Сутність функціонального моделювання.

  27. Основні принципи функціонального моделювання.

  28. Загальна структура пакету AllFusioin Process Modeller і короткі характеристики його складових – BPwin, ERWin, ModelMart, Model Validator, Component Modeler.

  29. Вартісний аналіз і властивості, які визначає  користувач в BPwin.

  30. Типи діаграм BPwin.

  31. Моделі IDEF0, DFD, IDEF3, їх використання на різних стадіях проектування систем.

  32. Характеристика і класифікація систем. Базові категорії систем.

  33. Принцип декомпозиції системи.

  34. Поняття бізнес-процесу.

  35. Процесний підхід в управлінні, його сутність

  36. Розробка детермінованих кількісних моделей прийняття управлінських рішень

  37. Розробка ймовірнісних кількісних моделей прийняття управлінських рішень. 

  38. Розробка прогнозуючих кількісних моделей на основі даних.

  39. Засоби розробки оптимізаційних моделей.

  40. Засоби розробки імітаційних моделей в Еxcel.

  41. Використання SADT технології для опису бізнес-процесів.

  42. Опис бізнес-процесів за допомогою методологій IDЕF0, IDEF3, DFD.

  43. Створення звітів в BPwin.

  44. Суть структурного підходу.

  45. Методологія моделювання IDEF3, опис набору даних, побудова відношень.

  46. Технологія розробки моделей в нотації DFD.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Томашевський В.М. Моделювання систем. – К.: Видавнича група BNV, 2005. – 352 с.

  2. Левина Н.С., Хаджиева С.В., Цветкова А.Л. MS Excel и MS Project в решении экономических задачах. – М.: СОЛОН-Прес, 2006.–112с.

  3. Гарнаев А.Ю. Использование MS Excel и VBA в экономике и финансах: – СПб.: БЧВ-Санкт-Петербург, 2000. – 336с.

  4. Сериков А.В., Титов Н.В., Белоцерковский  А.В., Лобанов А.В., Успаленко В.И. Компьютерное моделирование бизнес-процессов: Учебное издание – Харьков: Бурун Книга, 2007. — 304 с.

  5. Маклаков С.В. Моделирование бизнес-процессов с AllFusion Process Modeler (BPWin 4.1). – М.: ДИАЛОГ МИФИ, 2004. – 240с.

  6. В. Репин , В. Елиферов. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов. - М.: РИА "Стандарты и качество", 2004.

  7. Черёмных С.В. Моделирование и анализ систем. IDEF-технологии: практикум / С.В. Черёмных, И.О.Семёнов, В.С. Ручкин. – М.: Финансы и статистика, 2005. – 192 с.

  8. Арженовский С.В. Экономико-математическое моделирование динамики фирмы. Инвестиционный аспект. М: МГУ, 2001-96с.

  9. Костіна Н.І., А.А. Алексеев, Василик О.Д. Фінансове прогнозування: методи та моделі:  Навчальний осібник. – К. – : «Знання», КОО, 1997. – 183 с.

  10. Прогнозирование и планирование: Учебное пособие / Е.А. Черныш. М.: Приор, 1999. – 176 с.

  11. Финансовое планирование и контроль: Учебное пособие / под. Ред. М.А. Поукова, А.Х. Тейлора. М.: ИНФРА – М., 1996. – 479 с.

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА

  1. Мойсеєнко І.Є. Фінансове планування на підприємстві // Фінанси України – 2000. - №9. – С. 155-158.

  2. Прогнозирование и планирование в условиях рынка: Учебное пособие / ред. Т.Г. Морозова. – М.: ЮНИТИ, 1999. – 318 с.

  3. Коломина М. Сутність і вимір інвестиційних ризиків. //Фінанси-1994-№4-с.17-19 

ІНТЕРНЕТ САЙТИ

  1. www.agora.ru (переклад найвідоміших книг з фінансів на російську мову).

  2. www.allchina.ru.

  3. www.budgetrf.ru.

  4. www.nalog.km.ru.

  5. www.finansy.ru.

  6. www.german-embassy.Kiev.ua.

  7. www.inventech.ru

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!