Робоча навчальна програма з курсу Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів, НУДПСУ
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА Служба УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИКафедра фінансів Робоча навчальна програма з курсу “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів”для підготовки фахівців за ОКР магістр денної та заочної форми навчання за напрямом 0501 „Економіка і підприємництво” спеціальності 8.050104 “Фінанси” за магістерською програмою «Фінансова аналітика та прогнозування бізнес - процесів» статус дисципліни: вибіркова Ірпінь – 2011 Робоча навчальна програма курсу “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” складена на основі навчального плану для підготовки магістрів за спеціальністю 8.050104 «Фінанси», затвердженого у 2008 р. Зміст ПЕРЕДМОВА ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ „ФІНАНСОВЕ ПРОГНОЗУВАННЯ ТА МОДЕЛЮВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ” Структура навчальної дисципліни ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ЗМІСТОВИМИ МОДУЛЯМИ ЗМ. 2. ФУНКЦІОНАЛЬНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ ТА РОЗПОДІЛ БАЛІВ ЗА РЕЙТИНГОВОЮ СИСТЕМОЮ ТЕМАТИКА НАУКОВИХ РОБІТ РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ПЕРЕДМОВА“Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” – це вибіркова навчальна дисципліна циклу професійної підготовки фахівців за напрямом „Економіка і підприємництво” спеціальності „Фінанси”, яка вивчає фінансові процеси і їх моделі, а також сукупності статистичних даних, що їх описують та характеризують в різні моменти або проміжки часу. Економічний зміст дисципліни розкривається через вивчення сутності і призначення фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів в сучасному фінансовому плануванні. Мета дисципліни: є одержання студентами знань, методів та прийомів фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів з різним ступенем формалізації, сферою та часовим горизонтом застосування, оволодіння типовими методами кількісного обгрунтування оптимальних рішень у різних областях цілеспрямованої людської діяльності. Завдання дисципліни - сформувати чіткі уявлення про критерії прогнозних оцінок, їх значущість та достовірність, навчити володіти типовими методами кількісного обгрунтування оптимальних рішень у різних областях цілеспрямованої людської діяльності та застосвувати їх на практиці. Враховуючи специфіку науково-дослідної роботи у ВУЗі дана дисципліна орієнтована на вирішення наступних задач:
Методи та форми навчання :
Застосування цих методів у ході навчання дає змогу реалізувати такі концептуальні принципи викладання, що випливають із вимог Болонського процесу:
В процесі навчання у студентів формується системне мислення на основі глибокого розуміння явищ, процесів у сфері фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів, практичні навики розв'язання задач оптимізації різного типу. Це дасть змогу майбутнім фахівцям опанувати інструментарій вирішення економічних та фінансових проблем, допоможе стати активним економічним суб`єктом національної економіки. Студенти повинні керуватися робочою програмою дисципліни під час самостійної роботи з навчальним матеріалом (в т.ч індивідуальної роботи під керівництвом викладача), підготовки до семінарських занять, виконання залікових контрольних робіт та індивідуальних завдань під час поточних модульних контролів, при написанні курсової роботи, а також при підготовці до заліку з курсу. При організації самостійної роботи студентам слід враховувати тісні між предметні зв’язки дисципліни “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” з такими навчальними дисциплінами: “Основи системного аналізу”, “Моделювання системних характеристик в економіці”, “Прогнозування соціально-економічних процесів”, “Моделі і структури даних”, “Інвестиційна діяльність”, „Моделювання економічної динаміки”“Математичний анализ», «Функціональний анализ», «Теорія ймовірностей та математична статистика», «Методи оптимізації», “Фінансовий аналіз” та інші. Організація поточного та підсумкового контролю знань з дисципліни здійснюється в рамках кредитно-модульної системи підготовки фахівців, що регламентується відповідними нормативно-правовими документами. Під час модульних контролів та на підсумковій атестації при формуванні сумарної модульної оцінки в межах 100-бальної шкали в кінці семестру остаточною перевіркою рівня знань студентів є тренінговий семінар, який передбачає перевірку професійних знань, тобто студент повинен показати своє вміння опрацьовувати і відтворювати інформацію, знаходити вихід із нестандартної ситуації, обґрунтовувати власні дії. За підсумками модульних контролів студенти можуть бути атестовані з виставленням семестрової оцінки, яка обов’язково враховує наукові та інші творчі здобутки студента в межах програми дисципліни. Студенти, які є допущеними до семестрового контролю та бажають підвищити семестровий результат модульних контролів – обов’язково мають складати диференційований залік з дисципліни. ОПИС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ „ФІНАНСОВЕ ПРОГНОЗУВАННЯ ТА МОДЕЛЮВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ”Предмет: „Фінансове прогнозування та моделювання фінансових процесів” – це вибіркова навчальна дисципліна циклу професійної підготовки фахівців за напрямом „Економіка і підприємництво” спеціальності „Фінансовий моніторинг”, яка вивчає фінансове прогнозування та моделювання фінансових процесів. Економічний зміст дисципліни розкривається через вивчення сутності і призначення фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів; виявлення прийомів і методів фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів; методики моделювання; вивчення критерів прогнозних оцінок, їх значущості та достовірності, оптимізаці та засвоєння практичних методів оптимізації (чисельним методам та алгоритмам оптимізації та їх властивостям). Мета: поглиблене вивчення фінансового прогнозування та моделювання фінансових процесів як об'єкту управління; виявлення прийомів і методів фінансового прогнозування і моделювання фінансових процесів; методики моделювання; вивчення критерів прогнозних оцінок, їх значущості та достовірності, оволодіння теоретичними основами і засвоєння практичних методів оптимізації
Структура навчальної дисципліни „Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів”за напрямом підготовки „Економіка і підприємництво”спеціальності 8.050104 “Фінанси” денної форми навчання
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЗА ЗМІСТОВИМИ МОДУЛЯМИ:ЗМ 1. СУТНІСТЬ І ЦІЛІ ФІНАНСОВОГО ПРОГНОЗУВАННЯ ТА МОДЕЛЮВАННЯТема 1.1. СУТНІСТЬ, ЦІЛІ І МЕТОДИ ФІНАНСОВОГО ПРОГНОЗУВАННЯ. БАЗОВІ ФІНАНСОВІ МОДЕЛІ
План лекційного заняття:
Семінарське заняття
Перелік питань до самостійної роботи:
Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень):
Література [1,2,3,8,9]
Тема 1.2. Моделі і моделюванняПлан лекційного заняття:
Семінарське заняття
Перелік питань до самостійної роботи:
Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень):
Література [1,2,3,8,9]
Тема 1.3. Розробка кількісних моделей засобами MS Excel та надбудовПлан лекційного заняття: 1. Розробка детермінованих кількісних моделей прийняття управлінських рішень 2. Розробка ймовірнісних кількісних моделей прийняття управлінських рішень. 3.Розробка прогнозуючих кількісних моделей на основі даних. 4. Засоби розробки оптимізаційних моделей. 5. Засоби розробки імітаційних моделей. План семінарського заняття:
Перелік питань до самостійної роботи: Розробка імітаційних моделей прийняття рішеньу середовищі MS Excel із використанням надбудови Пакет аналізу Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень): Розробити комп’ютерну оптимізаційну кількісну модель діяльності економічної системи у відповідності до варіанту завдань індивідуальної роботи, задокументувавши всі етапи розробки моделі Література [1,2,3,8,9,11]
ЗМ. 2. ФУНКЦІОНАЛЬНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІТема 2.1. Загальні принципи функціонального моделювання. (Лекція – 2 год)
План семінарського заняття:
Перелік питань до самостійної роботи:
Індивідуальне завдання Вивчення вікна програми BPWin, інструментів моделювання та основних фігур, які використовуються при моделюванні, робота зі стрілками, їх різновидами. Побудова контексної діаграми бізнес-процесу Література [4,5,6,7,9] Тема 2.2 Розробка моделей бізнес-процесів у середовищі системи BPWin в нотації IDEF0. ( Лекція – 2 год)
Перелік питань до самостійної роботи:
Література [3, 4, 6, 15] План семінарського заняття:
Література:
Тема 2.3. Розробка моделей бізнес-процесів у середовищі системи BPWin в нотації IDEF3
План семінарського заняття
Перелік питань до самостійної роботи:
Індивідуальне завдання (підготовка реферативних повідомлень): Література [3, 4, 6, 14, 15]
МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ ТА РОЗПОДІЛ БАЛІВ ЗА РЕЙТИНГОВОЮ СИСТЕМОЮ
Об’єктом контролю знань є діяльність студентів на семінарських та практичних заняттях, вивчення окремих тем, написання контрольних заходів та результати виконання студентами самостійних та індивідуальних робіт. Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських занять і має на меті перевірку рівня засвоєння студентами навчального матеріалу курсу. Під час практичних занять застосовуються такі засоби контролю: усне опитування з питань, поставлених у плані занять, самостійної роботи, а також з допомогою проміжного тестування. Результати роботи кожного студента (виступи, доповнення, коментарі, участь у дискусії, грамотно поставлені запитання тощо) визначаються викладачем на семінарах індивідуально. Тобто після будь-якого заняття кожен студент має в журналі оцінку від 0 до, наприклад, 6 балів за вдалий виступ, активне доповнення та самостійну роботу. Виходячи з конкретних обставин ці показники можуть коригуватися викладачем. Оцінки «відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно» передбачають наступне: ü відмінному рівню відповідає правильна і вичерпна відповідь на поставлене питання, в якій студент показав всебічне системне знання програмного матеріалу; засвоєння основної та додаткової літератури; чітке володіння понятійним апаратом, методами, методиками та інструментами, вивчення яких передбачене програмами дисциплін; уміння аргументувати своє ставлення до відповідних категорій, залежностей та явищ; ü рівню добре відповідає правильна відповідь на поставлене запитання, в якій студент показав достатній рівень знань з основного програмного матеріалу, але не спромігся переконливо аргументувати свою відповідь, ü задовільному рівню відповідає у цілому правильна відповідь на поставлене запитання, в якій студент показав достатній рівень знань з основного програмного матеріалу, але помилився у використанні понятійного апарату, показав недостатні знання літературних джерел; ü незадовільному рівню відповідає неправильна або неповна відповідь на запитання, в якій студент продемонстрував значні прогалини у знаннях з основного програмного матеріалу; ухилився від аргументувань; показав незадовільні знання понятійного апарату і спеціальної літератури чи взагалі нічого не відповів. Підсумковий контроль здійснюється під час виконання модульного контрольного заходу. Пакет контрольного заходу містить 4 варіанти, кожен з яких складається з 25 тестових питань. Максимальна кількість балів, яку студент може отримати при написанні контрольної роботи – 50 балів. При визначення підсумкового рейтингу студентів за кредитно – модульною системою оцінки знань згідно до вимог Болонської декларації використовується наступна шкала оцінки знань:
Розподіл балів за рейтинговою системою з навчальної дисципліни «Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів»
Робоча навчальна програма курсу вміщує структурний план дисципліни із погодинним розподілом на лекційні, семінарські заняття, самостійну роботу студентів, план лекцій курсу та зміст семінарських занять, а також розподіл балів оцінювання роботи студентів згідно модульній системі. ТЕМАТИКА НАУКОВИХ РОБІТ
ВКАЗІВКИ ДО ВИКОНАННЯ НАУКОВИХ РОБІТ СТУДЕНТАМИНаписання наукової роботи з курсу “Фінансове прогнозування та моделювання бізнес-процесів” є важливим етапом засвоєння положень дисципліни. Метою написання наукової роботи є поглиблення, систематизація і закріплення теоретичних знань, напрацювання навичок застосування інструментарію аналізу в сфері міжнародних фінансів, а також вміння аналізувати і узагальнювати результати розгляду ситуацій. Як форма самостійної, наукова робота є різновидом індивідуального творчого дослідження, в якому в стислому вигляді висвітлюється сутність проблеми або дається наукова порівняльна характеристика явищ, категорій, теорій тощо. Причому, найважливішим у науковій роботі є формулювання власної позиції, оцінки, шляхів вирішення проблеми тощо. У процесі підготовки слід зібрати і вивчити матеріал за основними літературними джерелами (підручниками та навчальними посібниками), а також ознайомитись з додатковою літературою. Тексту наукової роботи передує простий план, що має здебільшого три пункти. Матеріал, що висвітлює суть питань, має бути логічно структурованим, проілюстрованим графічно, оформленим за встановленими правилами. Обов`язковим є посилання на джерела використаних у роботі положень і даних. В кінці наукової роботи подається список літературних джерел (10 найменувань орієнтовно), які були використані для написання роботи. Обсяг наукової роботи становить 4,5 – 5,0 аркушів тексту на папері формату А4. В друкованому варіанті на одній сторінці тексту міститься до 30 рядків по 68-70 знаків кожному. Для цього зазвичай використовується шрифт Times New Roman розміру 14 та міжрядковий інтервал значенням 1,5. Якщо текст написаний від руки власноруч, то обсяг роботи збільшується в 1,5 – 2,0 рази в залежності від індивідуальних особливостей написання. В межах академічної групи теми не повинні дублюватися, що регулюється старостою академічної групи. Шкала оцінювання оформлення та захисту наукових робіт: 30-26 балів – „відмінно”; 25-21 балів – „добре”; 20-16 балів – „задовільно”; 15-1 балів – „незадовільно”.
КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ:
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА
ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА
ІНТЕРНЕТ САЙТИ
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |