Методичні рекомендації щодо виконання дипломної роботи за магістерською програмою Управління економічним розвитком суб’єктів оподаткування, НУДПСУ, Національний університет державної податкової служби України
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИМетодичні рекомендації щодо виконання дипломної роботи на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» за магістерською програмою «Управління економічним розвитком суб’єктів оподаткування»спеціальності 8.03050401«Економіка підприємства»
галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» (для студентів денної та заочної форми навчання) Ірпінь 2011 Методичні рекомендації щодо виконання дипломної роботи на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» за магістерською програмою «Управління економічним розвитком суб’єктів оподаткування» спеціальності 8.03050401«Економіка підприємства» галузі знань 0305 «Економіка і підприємництво» (для студентів денної та заочної форми навчання) розроблено відповідно до вимог галузевих стандартів вищої освіти Міністерства освіти і науки України, освітньо-кваліфікаційної характеристики та освітньо-професійної програми підготовки магістра за магістерською програмою «Управління економічним розвитком суб’єктів оподаткування» спеціальності 8.03050401«Економіка підприємства».
Зміст Вступ
Вступ
Методичні рекомендації розроблено відповідно до вимог галузевих стандартів вищої освіти Міністерства освіти і науки України, освітньо-кваліфікаційної характеристики та освітньо-професійної програми підготовки магістра за магістерською програмою «Управління ефективністю діяльності суб’єктів оподаткування» спеціальності 8.050107 «Економіка підприємства». Методичні рекомендації розраховані на магістрантів Національного Університету ДПС України, що навчаються за магістерською програмою «Управління економічним розвитком суб’єктів оподаткування» спеціальності 8.050107 «Економіка підприємства» і викладачів кафедри міжнародної економіки і підприємництва Університету, які здійснюють наукове керівництво виконанням дипломної роботи. Методична розробка визначає сутність, мету і завдання дипломної роботи; методичні рекомендації щодо вибору теми, структури та змісту дипломної роботи, порядок її рецензування та захисту перед Державною екзаменаційною комісією. 1. Загальні положення
Відповідно до Положення щодо організації навчального процесу у вищих учбових закладах України теоретичне та практичне навчання магістрантів спеціальності 8.03050401 «Економіка підприємства» завершується виконанням дипломної роботи та її захистом перед Державною екзаменаційною комісією. Дипломна робота, що виконується магістрантом, є підсумковою кваліфікаційною роботою наукового характеру і дає можливість виявити рівень засвоєння студентом теоретичних знань та практичної підготовки, здатність до науково-дослідної роботи за обраною магістерською програмою. Дипломна робота - це синтезуючий результат вивчення магістрантами фундаментальних загальнотеоретичних і спеціальних дисциплін, практики організації аналітико-економічної роботи на підприємствах різних форм власності та у державних органах влади. Дипломна робота виконується автором самостійно і має відображати сукупність результатів і положень, що характеризують її автора як випускника освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр», його особистий вклад у розробку теми. Метою написання і захисту дипломної роботи є виявлення рівня теоретичних і практичних знань магістранта, отриманих ним у процесі навчання у вищому навчальному закладі за обраною магістерською програмою. Магістр повинен уміти чітко визначити і сформулювати проблему, запропонувати шляхи і засоби її вирішення, використовуючи досвід світової практики і положення сучасної науки, запропонувати рекомендації з практичного використання результатів роботи на підприємствах (установах, організаціях) України. Дипломна робота повинна мати логічний, доказовий, характер і відповідати таким вимогам: Ø містити всебічний аналіз досліджуваної проблеми; Ø містити самостійні дослідження, розрахунки, виконані за допомогою ЕОМ; Ø містити обґрунтовані пропозиції щодо вдосконалення діяльності на досліджуваному об'єкті; Ø бути належно оформленою; Ø мати всі необхідні супровідні документи; Ø бути виконаною і поданою на кафедру в термін, передбачений графіком навчального процесу. Дипломна робота є кваліфікаційним документом, на підставі якого Державна екзаменаційна комісія приймає рішення щодо присвоєння студенту освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр». Дипломна робота виконується на основі матеріалів підприємства (установи, організації), на якому магістрант проходивмагістерське стажування.Діяльність цього підприємства (установи, організації) повинна забезпечувати можливість інформаційного забезпечення дослідження обраної магістрантом проблематики. Дипломна робота, яка не відповідає вимогам щодо змісту та оформлення, написана без дотримання затвердженого плану, не містить матеріалів конкретного дослідження теми на реальному підприємстві, обґрунтованих пропозицій, а також не має зовнішньої рецензії, до захисту не допускається. До виконання дипломної роботи допускаються студенти, які успішно склали заліково-екзаменаційну сесію, завершили магістерське стажування та захистилизвіт з нього.
2. Етапи виконання дипломної роботи Основними послідовними етапами виконання дипломної роботи є: Вибір теми та об'єкту дослідження, затвердження теми. Розробка завдання на дипломну роботу, складання календарного плану її Опрацювання літературних джерел і складання плану роботи. Збирання фактичного матеріалу під час переддипломної практики. Обробка фактичного матеріалу. Апробація матеріалів дослідження (доповідь на студентській науковій конференції). Написання розділів дипломної роботи відповідно до календарного плану та подання їх на ознайомлення науковому керівникові. Усунення недоліків, написання остаточного варіанта тексту, оформлення дипломної роботи. Подання роботи науковому керівникові, отримання відгуку наукового керівника. Попередній захист дипломної роботи та отримання магістрантом допуску до захисту. Подання роботи на кафедру міжнародної економіки та підприємництва (к. 323) для реєстрації. Отримання від заступника кафедри міжнародної економіки та підприємництва направлення на зовнішнє рецензування роботи. Отримання та ознайомлення магістранта із зовнішньою рецензією. Захист дипломної роботи у ДЕК (за умови виконання усіх попередніх етапів виконання дипломної роботи).
3. Вибір та затвердження теми дипломної роботи
Тема дипломної роботи повинна бути актуальною, відповідати вимогам сучасної економічної науки та потребам підприємства (установи, організації) – бази магістерського стажування. Тематика дипломних робіт розробляється і затверджується кафедрою міжнародної економіки та підприємництва щорічно з урахуванням змін, що відбуваються у законодавстві, економічній теорії та практиці господарювання і оподаткування економічних суб’єктів. Магістрант за погодженням із керівником може запропонувати свою тему дослідження лише за умов відповідного обґрунтування доцільності її розробки (відповідно до попередньої власної науково-дослідницької роботи, до місця роботи, можливостей отримання необхідної інформації для виконання роботи). Крім того, дипломні роботи можуть виконуватися за тематикою, яку замовляють державні установи та підприємницькі структури, що уклали із Університетом контракти на навчання студентів або договори про співпрацю. Вибір теми дипломної роботи оформлюється заявою на ім’я завідуючого кафедрою, у якій вказується повна назва теми та найменування підприємства (установи, організації) на матеріалах якого буде виконуватися робота. На кафедрі затверджується список наукових керівників дипломних робіт і рецензентів. Науковими керівниками можуть бути доктори та кандидати наук кафедри, а в разі необхідності - наукові співробітники та висококваліфіковані фахівці підприємств (установ, організацій), які мають вчений ступінь з економічних наук. Розподіл дипломних робіт, які мають виконуватися студентами, відбувається за принципом наступництва наукового керівництва студентською науковою роботою на попередніх курсах навчання, а також з урахуванням наукових інтересів, які виявлені студентом у цей період. Після затвердження теми науковий керівник видає письмове індивідуальне завдання на підготовку дипломної роботи. Терміни виконання, подання та захисту дипломної роботи встановлює кафедра згідно з навчальним планом підготовки магістрів.
4. Організація виконання дипломної роботи
4.1. Після затвердження теми магістрант приступає до написання дипломної роботи, яке включає: Ø роботу зі спеціальною економічною літературою, інструктивними і методичними матеріалами, законодавчими та нормативно-правовими актами за обраною темою; Ø вивчення об’єкту дослідження, збір і аналіз статистичних даних; Ø удосконалення плану дипломної роботи; Ø написання розділів дипломної роботи. 4.2. Написанню дипломної роботи передує ретельне вивчення наявної по даній темі спеціальної літератури, інструктивного матеріалу. Студент самостійно визначає список джерел, необхідних для магістерського дослідження. Літературу слід вивчати від простої, популярної до складної (монографії, наукові статті, теоретичні розробки, збірки наукових праць), знайомитися з вітчизняними, а потім із зарубіжними виданнями. 4.3. У процесі проходження магістерського стажування на базі підприємства (установи, організації) магістрант збирає, вивчає і узагальнює практичний матеріал за темою дослідження. З цією метою він використовує відкриту статистичну і бухгалтерську звітність, документи планового і фінансового відділів, відділів праці і заробітної плати, матеріально-технічного постачання, економічної лабораторії і інших відділів і служб підприємства (установи, організації). Для всебічного вивчення об’єкту, що аналізується, студенту необхідно зібраний матеріал узагальнити і згрупувати в таблиці для кращого аналізу і формування висновків. Вміст табличного матеріалу і повнота статистичних даних визначаються студентом спільно з його науковим керівником, а також керівником виробничої практики на підприємстві. Збір і обробка відповідного статистичного матеріалу повинні бути направлені на виявлення резервів підвищення ефективності функціонування підприємства (установи, організації). У дипломній роботі мають бути використані дані статистичної, фінансової звітності не менш, ніж за чотири останні роки. 4.4. Протягом усього періоду підготовки дипломної роботи науковий керівник проводить консультації (згідно з графіком, визначеним кафедрою) та контролює виконання окремих етапів роботи. 4.5. Порушення магістрантом графіка написання дипломної роботи фіксується науковим керівником. У разі порушення графіка виконання дипломної роботи без поважних причин, за рішенням кафедри, магістрант може бути не допущений до її захисту.
5. Структура, зміст і обсяг дипломної роботи
5.1. Дипломна робота має певну логічну побудову, послідовність та завершеність розгляду відповідного кола питань. Структура і зміст роботи, співвідношення її розділів визначаються обраною метою. 5.2. Дипломна робота послідовно включає такі складові: 5.2.1. Титульна сторінка (додаток А). 5.2.2. Завдання на дипломну роботу (додаток Б). 5.2.3. Реферат (додаток В). 5.2.4. Зміст роботи (додаток Д). 5.2.5. Вступ. 5.2.6. Основний зміст роботи (складається з трьох-чотирьох розділів, кожен з яких містить не менше двох підрозділів). 5.2.7. Висновки. 5.2.8. Список використаних джерел. 5.2.9. Додатки. 5.3. Дипломна робота виконується обсягом 4 друк. арк. (80-100 сторінок) без урахування списку використаних джерел та додатків. 5.4. У рефераті викладається матеріал з використанням синтаксичних конструкцій, притаманних мові ділових документів, уникаючи складних граматичних зворотів. У кінці наводять ключові слова, які подають у називному відмінку, друкують в рядок, через кому. 5.5. Зміст подається з початковими сторінками вступу, усіх розділів, підрозділів та пунктів (з їх заголовками), висновків, списку використаних джерел та додатків. 5.6. Вступ (загальний обсяг 3-4 стор.) послідовно включає такі частини: Ø актуальність теми; Ø мета та завдання роботи; Ø об’єкт дослідження; Ø предмет дослідження; Ø інформаційна база дослідження. Розкриття актуальності теми передбачає визначення її проблематики, наукового та прикладного значення для економічної науки, важливості розробки для конкретного підприємства (установи, організації); розкриття ступеня розробки наукової проблеми вітчизняними та зарубіжними вченими. Мета роботи – це запланований результат. Мета роботи тісно переплітається з її назвою. Відповідно до поставленої мети формуються завдання роботи, які включають 7-10 позицій з теоретичних, аналітичних і рекомендаційних настанов. Подання завдань роботи здійснюється у формі перерахування (узагальнити…, вивчити…, обґрунтувати…, з’ясувати…, надати пропозиції… та ін.) Об’єкт і предмет дослідження співвідносяться між собою як загальне і часткове. Об’єкт дослідження – це процес або явище, що породжують проблемну ситуацію і обрані для вивчення. Предмет дослідження – міститься в межах об’єкта і визначає тему дипломної роботи. Інформаційна база дослідження включає визначення магістрантом видів джерел, використаних під час написання роботи. Зазначені частини у тексті виділяються жирним шрифтом. Наприклад, з абзацного відступу друкується заголовок «Актуальність теми.», надалі після крапки починається викладення тексту. 5.7. Основна частина роботи включає три (за необхідності чотири) взаємопов’язаних між собою розділи. Загальний обсяг основної частини становить 80-100 сторінок. Розділи основної частини, а у їх межах підрозділи повинні бути чітко структуровані, викладені у логічній послідовності, взаємопов’язані та пропорційні за обсягом. У першому розділі необхідно викласти основні теоретичні і методичні положення вибраної теми, проблемні питання. Студент повинен показати глибокі знання економічної суті проблеми, її ролі і значення в сучасних умовах господарювання, виявити невирішені проблеми теми. Теоретичні положення повинні визначити методологічні підходи, методи та засоби економічного аналізу досліджуваних проблем, що будуть використовуватися у другому розділі роботи. У другому розділі необхідно детально проаналізувати статистичні та аналітичні матеріали, які визначають рівень вирішення окремих аспектів та досліджуваної проблеми в цілому на об’єкті дослідження. На основі вивчення, обробки та узагальнення аналітичних матеріалів магістрант повинен виявити вплив позитивних і негативних факторів, встановити причини недоліків, оцінити можливості підприємства, дати пропозиції щодо підвищення ефективності роботи за тими чи іншими напрямками його господарської діяльності. У третьому розділі роботи даються обґрунтовані рекомендації щодо вирішення основних проблем, визначення позитивних та негативних наслідків застосування цих рекомендацій, обґрунтовуються можливості практичного застосування результатів дослідження. Залежно від структури викладення матеріалу у другому або у третьому розділі обов’язково подаються прогнозні розрахунки діяльності підприємства з урахуванням досліджених та особисто запропонованих економічних рішень у межах обраної теми. Процес прогнозування і планування діяльності підприємства передбачає застосування економіко-економічного моделювання, експертних, формалізованих, факторних та інших методів прогнозування. Кожний розділ та підрозділ завершується проміжними висновками, що включають висвітлення результатів дослідження у них. При написанні основної частини роботи необхідно правильно використовувати мовні конструкції, що притаманні науковому стилю (додаток Е). 5.8. Висновки (загальний обсяг 5-7 стор.) виконують роль закінчення, зумовленого логікою проведення дослідження у формі синтезу, накопиченої в основній частині інформації. Висновки мають співвідноситись з метою та завданнями роботи, викладеними у вступі. 5.9. Список використаних джерел включає не менше 50 найменувань і подається відповідно до правил бібліографічного опису. Особливу увагу при поданні законодавчих і нормативно-правових актів слід звернути на їх чинність та внесення змін і доповнень на момент написання дипломної роботи. 5.10. Додатки включають допоміжний матеріал, зокрема, проміжні розрахунки, таблиці допоміжних цифрових даних, інструкції та методики, опис алгоритмів і програм розв’язання задач на ЕОМ, ілюстрації допоміжного характеру.
6. Вимоги до оформлення дипломної роботи
6.1. Загальні положення. Дипломна робота оформлюється відповідно Державного стандарту України 3008-95 «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення». Дипломна робота має бути виконана у вигляді комп'ютерного набору на одній сторінці аркуша формату А4 (210 х 297 мм). Допускається розміщувати таблиці та інші ілюстративні матеріали на аркушах формату А3 (не більше 40 рядків на сторінку). Текст розмішується на сторінці, яка обмежується полями: ліве – 30 мм, праве - 15 мм, верхнє та нижнє – 20 мм. Текст друкується через 1,5 інтервали на одній сторінці стандартного аркуша білого кольору, шрифт – Times New Roman, кегль – 14. Абзацні відступи дорівнюють 15 мм. Завершена робота має бути зброшурована в тверду палітурку. До внутрішньої сторони лицьової палітурки приклеюється конверт, у який вкладається відзив наукового керівника та рецензія на дипломну роботу. 6.2. Вимоги до літературного оформлення. Робота має виконуватися державною (українською) мовою. Викладення повинне мати науковий характер, бути чітким, без орфографічних і синтаксичних помилок, логічно послідовним. Обов'язкова умова високої якості роботи - її грамотність, чіткість логіки викладення, правильність мовностилістичного оформлення. Текст повинен бути старанно вивіреним автором після друку. Відповідальність за достовірність числових, фактичних даних, запису цитат несе автор дослідження. Процес літературного оформлення роботи передбачає знання і дотримання певних вимог, а саме: Ø чіткість, зрозумілість, систематизація і послідовність викладу матеріалу; Ø поділ тексту на абзаци: кожен абзац містить самостійну думку, виражену одним чи кількома реченнями; абзац починається з нового рядка, з великої літери, на відстані 1-1,5 см від полів; Ø працюючи над текстом, слід уникати повторів; не закінчивши попередню думку, не переходити до нової; скорочувати занадто довгі, ускладнені речення; Ø не подавати необґрунтованих пропозицій, висновків; якщо висловлюється спірна думка, то потрібно вказати, що вона лише приватна; не бажано в тексті посилатися на себе, але за необхідності можна вживати вирази у третій особі: «автор вважає», «на наш погляд»; неозначено-особові: «проводять аналіз результатів», «силами групи студентів розроблено...» тощо; Ø необхідно дотримуватись єдиних умовних позначень і скорочень слів, які відповідали б загальноприйнятим нормам. Наприклад, не можна писати 10 тонн чи 10тн, а лише 10 т (без крапки); Ø якщо поряд стоять дві цифри (позначки), одну з цих потрібно писати словами - 5 стометрових рулонів; Ø якщо речення починається з цифри, її потрібно писати словами: п'ятдесят аналізів; приблизні цифри теж пишуться словами: близько ста партій; Ø граничні величини починаються таким чином: від 25 до 50, або 25-50, або 25...50; Ø не можна скорочувати нулі нижньої границі: 10000-150000, а не 10-150000; Ø позначки ставляться біля верхньої границі: 20-25 млн. т; Ø римські цифри вживаються на позначення століть, кварталів року, місяців, томів, частин, черговості конгресів, з'їздів чи конференцій; Ø відмінкове закінчення ставиться після останньої цифри: 5,7,13-го числа; не ставляться відмінкові закінчення в номерах додатків, розділів, таблиць, тощо; Ø знаки +, -, %, ставляться лише біля цифр і не подвоюються: 5,8 а не 58; Ø № 8, 10, а не № шість чи № № 2,4; знак № не ставиться у порядковій нумерації розділів, сторінок, додатків, таблиць, малюнків, а також при скороченнях; Ø округлення числових значень величин повинно бути однаковим: 1, 75; 2,00 а не 1,75:2; Ø у тексті потрібно дотримуватись загальноприйнятих скорочень слів: табл., стор., рис. тощо; правила застосування скорочень регулюються стандартом ДСТУ 3582-97 «Інформація та документація. Скорочення слів в українській мові в бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила»; Ø не дозволяється використання довільних складоскорочень: молзавод, шкірвзуття тощо. 6.3. Зміст. Зміст містить найменування та номери початкових сторінок усіх розділів та підрозділів роботи. У змісті перераховуються всі структурні частини дипломної роботи та сторінки, на яких вони розміщені. Заголовки структурних частин роботи "ЗМІСТ", "ВСТУП", "ВИСНОВКИ", "СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ", «ДОДАТКИ» не мають порядкового номера. 6.4. Основна частина. Текст основної частини роботи поділяється на розділи, і підрозділи згідно із планом, викладеним у завданні на виконання дипломної роботи. Заголовки структурних частин дипломної роботи: "ЗМІСТ", "ВСТУП", "РОЗДІЛ", "СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ", "ДОДАТКИ", друкуються великими літерами по центру сторінки. Заголовки підрозділів друкуються маленькими літерами (крім першої великої) з абзацу. Крапка в кінці заголовка не ставиться. Відстань між заголовком (за винятком заголовка пункту) та текстом має дорівнювати 3 інтервалам в основному тексті. Кожний розділ дипломної роботи починається з нової сторінки. Основний текст від заголовку підрозділу пишеться без інтервалу, відстань між попереднім текстом і заголовком підрозділу – 4,5 інтервали. Не можна вміщувати заголовок внизу однієї сторінки, а текст починати з іншої. Не допускається розрив одного речення таблицею. У тексті роботи мають бути посилання на всі використані джерела. Друкарські помилки, описки і графічні неточності, які виявилися в процесі написання дипломної роботи можна виправляти підчищенням або зафарбовуванням білою фарбою і нанесенням на тому ж місці виправленого тексту (фрагменту рисунка) від руки або машинописним способом. 6.5. Нумерація. Починається нумерація з титульного листа (без позначення на ньому сторінки), арабськими цифрами у верхньому правому куті сторінки. Першим аркушем із зазначенням нумерації за номером 3 (три) є реферат. Нумерація сторінок роботи є суцільною. Нумерацію сторінок, розділів, підрозділів, пунктів, підпунктів, рисунків, таблиць, формул подають арабськими цифрами без знака №. Нумерацію розділів, підрозділів подають арабськими цифрами. Номер розділу ставлять після слова „РОЗДІЛ”. Підрозділи нумеруються в межах кожного розділу і складаються з номеру розділу та порядкового номера підрозділу, між якими ставлять крапку. Наприклад, „1.2.” (другий підрозділ першого розділу). 6.6. Ілюстрації та таблиці. Текст дипломної роботи ілюструють таблицями, кресленнями, фотографіями, графіками, діаграмами. Вибір виду ілюстрації залежить від змісту матеріалу та поставленої мети. Таблиці мають бути уніфікованими, а цифрова інформація - достовірною. Кожна таблиця повинна мати тематичний заголовок, який відтворює її зміст. За необхідності текст та цифри у таблиці можуть бути надруковані шрифтом 12. Заголовки розміщують над таблицею. Усі таблиці нумерують. Справа над тематичним заголовком з великої літери пишуть слово «Таблиця», її порядковий номер. Знак «№» перед цифрою не ставиться. Номер таблиці складається з номера розділу та порядкового номера таблиці, відокремлених крапкою. Наприклад: Таблиця 1.2. (друга таблиця першого розділу). У таблиці боковик не повинен займати більше, ніж 1/3 її формату, а висота заголовка - більше, ніж 1/3 висоти таблиці. Вертикальні графи нумерують у тих випадках, якщо в тексті на них є посилання або якщо таблицю частково переносять на наступну сторінку, а також при виконанні розрахунків за даними, розміщеними в різних графах. Назву їх пишуть з великої літери, а підзаголовки, якщо вони граматично пов'язані з назвою, з малої, в інших випадках - з великої. Розміщення заголовка таблиці по діагоналі не дозволяється. Висота рядка має бути не меншою, ніж 8мм. Графу «№ з/п» в таблицю не вводять. Якщо таблицю переносять на іншу сторінку, то пишуть: «Продовження табл. ...». Якщо всі показники таблиці мають однакові одиниці виміру, їх виносять у заголовок, якщо різні - вказують у боковику. Позначення одиниць виміру повинно відповідати стандартам. Якщо текст у таблиці повторюється і складається з двох або більше слів, при першому повторенні його замінюють сполученням «те саме», а далі - лапками. Не дозволяється ставити лапки замість повторюваних цифр, марок, знаків, математичних і хімічних символів. Якщо цифрові або інші дані відсутні, то ставлять пропуск. Цифри в графах таблиці належить проставляти так, щоб відповідні розряди чисел по всій колонці були розміщені один під одним. Потрібно дотримуватись однакової кількості десяткових знаків для всіх значень цифрових величин в одній графі. Кожну таблицю необхідно супроводжувати коротким аналізом змісту й висновками. Якщо є посилання на таблицю, то вказують її номер і слово «таблиця...» в скороченому вигляді. Наприклад: табл. 1.2. Таблиця 1.2 Індекси виробництва промислової продукції (у відсотках до попереднього року)[1]
Діаграми за формою побудови бувають площинні, лінійні та об'ємні. Найчастіше використовуються лінійні, а із площинних - стовпчикові та секторні /сегментні/. На лінійні діаграми можна наносити показники, використовуючи такий самий колір, як і для позначення ліній. На стовпчикових діаграмах дані зображують у вигляді вертикальних прямокутників однакової ширини, на стрічкових - у вигляді горизонтальних прямокутників однакової висоти. Секторна діаграма - це коло, поділене на сектори, розмір яких відповідає величинам зображених предметів або рівням показників. Схема за допомогою умовних позначень без дотримання масштабу передає основну конструкцію будь-якого механізму, показує взаємозв'язок явищ. Ілюстрації (фотографії, схеми, креслення, діаграми тощо) іменуються рисунками і нумеруються послідовно в межах розділу, розділяючи крапкою номер розділу і порядковий номер рисунка. Наприклад: рис. 2.1 (другий рисунок першої глави). Номер і назву рисунка пишуть під графічним зображенням. Усі ілюстративні матеріали розміщують після посилання на них. Таблиці, графічний матеріал розміщують так, щоб їх можна було читати без повороту рукопису. Якщо це неможливо, їх розміщують так, щоб для читання треба було повернути рукопис за годинниковою стрілкою. Роботу не слід перенасичувати ілюстративним матеріалом. 6.7. Формули. Формули, на які дається посилання в тексті, нумеруються арабськими цифрами в межах розділу. Номер формули розміщується з правого поля аркуша в круглих дужках. Наприклад, (3.2) – друга формула третього розділу. Пояснення значень символів, числових коефіцієнтів у формулах треба подавати безпосередньо під формулою в тій послідовності, в якій вони подані в формулі, і кожне – з нового рядка. Перший рядок пояснення починають зі слова "де" без двокрапки. Рівняння і формули треба виділяти з тексту вільними рядками. Вище і нижче кожної формули потрібно залишати не менш як один вільний рядок. Якщо рівняння не вміщується в один рядок, його слід перенести після знака рівності (=) або після знаків плюс (+), мінус (–), множення (×) і ділення (:). 6.8. Список використаних джерел. Список використаних джерел містить їх бібліографічні описи, розміщені у порядку появи посилань у тексті. Посилання у тексті позначаються порядковим номером за переліком списку використаних джерел і їх сторінками, виділеними квадратними дужками. Наприклад, [2, с.15-20] (посилання на текст сторінок 15-20 другого джерела списку використаної літератури). Якщо табличні дані запозичені з літературного джерела, то на нього треба посилатися у тексті, взявши номер джерела у квадратні дужки, а номер таблиці в круглі. Наприклад, за даними [4] види податків (табл. 1.3.). Список використаних джерел складається згідно ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 «Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання». Приклади оформлення літературних джерел наведено у додатку Ж. 6.9. Додатки. У додатки слід включати допоміжні матеріали (проміжні математичні розрахунки, таблиці допоміжних цифрових даних, ілюстрації допоміжного характеру, таблиці, схеми, рисунки, графіки, які в основному тексті займають більше половини сторінки). Додатки оформлюють як продовження дипломної роботи після списку використаних джерел, розміщуючи їх у порядку появи посилань у тексті дипломної роботи. Кожний додаток повинен починатися з нової сторінки. Додаток повинен мати заголовок, написаний (або надрукований) угорі малими літерами з першої великої симетрично відносно тексту сторінки. Праворуч у верхньому куті над заголовком друкується слово “Додаток __” і велика літера, що позначає додаток. Додатки слід позначати послідовно великими літерами української абетки і відповідними арабськими цифрами, завинятком літер Г, Є, И, І, Ї, Й,О,Ч, Ь. Наприклад: “Додаток А1.1”( додаток, посилання на який знаходиться в п.1.1. розділу 1), “Додаток Б1.2.” ( додаток ,посилання на який знаходиться в п.1.2 розділу 1) і т.д. Відзив наукового керівника (додаток З), зовнішня рецензія (додаток К) до загальної нумерації сторінок не включаються і подаються окремо.
7. Підготовка до захисту та захист дипломної роботи
7.1. На виконану дипломну роботу науковий керівник готує відзив, в якому дає оцінку якості виконання самої роботи і праці магістранта над нею та робить висновок про можливість допуску дипломної роботи до захисту перед ДЕК. 7.2. Дипломна робота, підписана студентом та його науковим керівником, за наявності позитивного письмового відзиву наукового керівника, подається на попередній захист комісії у складі викладачів кафедри. 7.3. Після успішного передзахисту та доопрацювання зауважень (за наявності) рукопис у твердій палітурці подається магістрантом завідувачу кафедри або його заступнику, який приймає рішення щодо допуску роботи до захисту. Якщо завідувач кафедри вважає за неможливе допустити дипломну роботу до захисту через її незадовільну якість, то питання виноситься на засідання кафедри за участю наукового керівника. Обговорення оформлюється протоколом і подається на затвердження декану факультету і ректору університету. 7.4. Робота реєструється на кафедрі і направляється заступником завідувача кафедри на зовнішнє рецензування. Магістрантові надається можливість ознайомитися з рецензією до захисту роботи на засіданні ДЕК. 7.5. Захист дипломної роботи відбувається на відкритому засіданні Державної екзаменаційної комісії, графік роботи якої затверджує ректор університету. На засідання ДЕК до початку захисту подаються такі документи: Ø витяг із наказу ректора про затвердження персонального складу цієї комісії; Ø список студентів екзаменаційної групи, які допущені до захисту дипломних робіт (проектів) чи до складання державного екзамену за підписом декана факультету; Ø довідка від деканату про виконання студентом навчального плану та про одержані ним оцінки; Ø дипломна робота магістранта; Ø письмовий відзив керівника дипломної роботи; Ø зовнішня рецензія на дипломну роботу; Ø інші матеріали, які характеризують наукову і практичну цінність виконаної дипломної роботи (довідки про впровадження пропозицій магістранта у практичну діяльність підприємства, видані статті магістранта за темою дипломної роботи та ін.). 7.6. Під час підготовки до захисту студент має погодити зі своїм науковим керівником складену ним стислу доповідь щодо дипломної роботи і підготовлені наочні матеріали (4-6 сторінок з найважливішими ілюстративними матеріалами: плакати або роздатковий матеріал, дискети, слайди, фотографії, макети, рекламні проспекти тощо). Зразок оформлення роздаткового матеріалу наведено у додатку Л. Обсяг тексту доповіді має відповідати 10 хвилинам виступу, містити основні результати аналізу матеріалів діючого підприємства і пропозицій та рекомендацій, які є результатом проведеного дослідження. Перед захистом слід ретельно прочитати рецензію, особливу увагу звернути на висловлені рецензентом зауваження, і за можливістю, усунути зазначені недоліки або дати аргументовану відповідь у доповіді. Наочні матеріали мають послідовно ілюструвати доповідь студента і забезпечувати повноту висвітлення всіх положень, які підлягають захисту. Обов’язковим є виконання презентації у Power Point. 7.7. Процедура захисту протоколюється секретарем комісії. Магістрант стисло доповідає комісії сутність проведеного дослідження, дає оцінку отриманим результатам, ілюструючи доповідь наочними матеріалами. Після доповіді магістранта член ДЕК зачитує відзив наукового керівника та рецензію на дипломну роботу, а магістрант відповідає на всі зауваження рецензента. Під час захисту дипломної роботи члени ДЕК, присутні на захисті викладачі, спеціалісти можуть задавати магістранту запитання щодо змісту дипломної роботи. Відповіді магістранта мають бути конкретними, аргументованими і короткими. За результатами захисту дипломної роботи ДЕК приймає рішення щодо оцінки захисту й роботи та про присвоєння магістранту відповідної кваліфікації і про видачу йому диплома державного зразка. Студент, який отримав на захисті дипломної роботи незадовільну оцінку, має бути відрахованим з ВНЗ, і в цьому випадку йому видається академічна довідка встановленого зразка. За ним залишається право бути повторно допущеним до захисту дипломної роботи протягом наступних трьох років. Повторно дипломна робота виконується за наявності заяви магістранта про допуск до захисту, дозволу ректора і рішення випускової кафедри про затвердження теми й об'єкта дослідження, призначення наукового керівника. На вимогу кафедри тему дипломної роботи може бути змінено або в межах тієї ж теми матеріали роботи можуть бути магістрантом суттєво оновлені і доповнені. Якщо захист дипломної роботи не відбувся з поважних причин, (про що студент має подати відповідні документи у ДЕК, то ректор університету може подовжити термін його навчання до наступного терміну роботи ДЕК із захисту дипломних робіт, але не більше ніж на один рік. Незалежно від причин повторний захист дипломних робіт протягом одного навчального року категорично забороняється. Додаток В Зразок оформлення реферату дипломної роботи
РЕФЕРАТ Робота містить 120 сторінок, 12 таблиць, 7 рисунків, список використаних джерел - 67 найменувань, 12 додатків. ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ВИРОБНИЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА Об’єктом дослідження є процеси диверсифікації виробничої діяльності підприємства в сучасних умовах господарювання. Предметом дослідження є економічний механізм диверсифікації виробничої діяльності підприємства. Мета роботи - теоретичне обґрунтування та розробка практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності економічного механізму диверсифікації виробничої діяльності підприємства. За результатами дослідження запропоновано методичні підходи до проведення диверсифікації виробничої діяльності підприємства, впровадження яких дозволить забезпечити зростання прибутковості та розширення ринків збуту продукції. Одержані результати можуть бути використані у практичній діяльності підприємств при проведенні диверсифікації їх виробничої діяльності. Ключові слова: диверсифікація, економічний механізм, стратегія диверсифікації, диверсифікаційний портфель. Додаток Е Мовні конструкції, які використовуються в науковій роботі для виконання функції засобів зв’язку між реченнями
Продовження додатку Е
Продовження додатку Е
Додаток Ж Приклади оформлення бібліографічного опису у списку джерел, який наводят в дипломній роботі
Продовження додатку Ж
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |