Методичні рекомендації для організації самостійних, індивідуальних та лабораторних робіт з курсу Алгоритмізація та програмування, НУДПСУ
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИЗАТВЕРДЖУЮ Проректор з навчальної ___________ М.М. Касьяненко « ___ »_____________ 2010р. Методичні рекомендації для організації самостійних, індивідуальних та лабораторних робіт з курсу Алгоритмізація та програмування
для підготовки бакалаврів галузь знань 0305 “Економіка та підприємництво” напрям підготовки 6.030502 “Економічна кібернетики”, статус дисципліни: вибіркова денної форми навчання Ірпінь 2010 Методичні рекомендації з курсу «Алгоритмізація та програмування» для організації аудиторної та самостійної роботи студентів розроблені на основі робочої навчальної програми, затвердженоїь у 2009 році. ЗМІСТ Передмова Структура навчальної дисципліни Зміст навчальної дисципліни за темами Лабораторні роботи Лабораторна робота № 1 Лабораторна робота № 2 Лабораторна робота № 3 Лабораторна робота № 4 Лабораторна робота № 5 Лабораторна робота № 6 Лабораторна робота № 7 Лабораторна робота № 8 Лабораторна робота № 9 Лабораторна робота № 10 Лабораторна робота № 11 Лабораторна робота № 12 Лабораторна робота № 13 Лабораторна робота № 14 Лабораторна робота № 15 Самостійна робота студентів Індивідуальні завдання Вказівки до виконання курсової роботи Структура курсової роботи Вимоги до змісту курсової роботи Вимоги до оформлення курсової роботи Орієнтовна тематика курсових робіт Запитання до заліку Рекомендована література ПередмоваСучасний стан інформаційних технологій вимагає від сучасних спеціалістів знання комп’ютерної техніки і вміння її використовувати для розв’язування конкретних задач в своїй професійній діяльності, В курсі «Алгоритмізація та програмування» розглядаються основні поняття теорії алгоритмів, способи опису алгоритмів, принципи розробки типових алгоритмів процесу пошуку, передавання, обробки інформації в різних інформаційних технологіях; наводяться основні положення теорії програмування, способи конструювання і верифікації програм. Детально вивчаються принципи організації та реалізації програм; технології структурного, модульного та об’єктно - орієнтованого програмування, особливості візуального програмування. Основна мета дисципліни – формування науково обґрунтованих поглядів на сучасні технологічні процеси в інформаційній галузі, організацію, алгоритмізацію та програмування інформаційних процесів на персональних комп'ютерах. Завдання дисципліни полягає у формуванні базових знань про сучасні технології програмування та практичних навичок з алгоритмізації реальних задач, розробки, налагодження і тестування програм. Предметом вивчення є засоби і методи автоматизації програмування інформаційних процесів на прикладі середовища візуального програмування VB 6.0. Зміст дисципліни «Алгоритмізація та програмування» включає сукупність двох взаємопов’язаних компонентів: теоретичного, спрямованого на формування у студентів поняття про технології розробки програмних продуктів в умовах багаторазового використання створених програм і роботи комп’ютерних систем в реальному масштабі часу, опрацюванню і зберіганню великих обсягів інформації, діалоговому режимі роботи на ПК та практичного, пов’язаного з виробленням навичок аналізу і формалізації предметних задач та вміння розробляти, налагоджувати, тестувати програми. В результаті вивчення дисципліни студенти повинні знати: - основні принципи алгоритмізації; - основні методи опрацювання даних - етапи розроблення програм і методи автоматизації програмування; - основні поняття і методи технології програмування; - теоретичні основи візуального програмування; - конструкції мови програмування VB; - характеристику та функціональні можливості системи швидкого створення додатків; - основні принципи об'єктного-орієнтованого програмування; - головні умови ефективності застосування розроблених додатків; - ергономічні та естетичні вимоги до інтерфейсу розробленого програмного забезпечення; Уміти: - застосовувати на практиці одержані знання по розробці додатків, що функціонують в середовищі Windows; - налагоджувати та тестувати створені програми; - здійснювати пошук методів розв'язування задач, передбачення наслідків виконання програми та всібічний аналіз одержаних результатів; - користуватися довідковою системою інтегрованого середовища для вирішення питань, що постають в ході реалізації поставленої мети; Бути ознайомленими: - з основною термінологією систем візуального програмування; - з можливостями використання мов програмування різного рівня; - з основними проблемами та тенденціями в галузі розробки мов програмування. Для закріплення теоретичних знань і формування стійких навичок роботи на ПК студенти виконують курсову роботу з метою самостійного розв’язування реальних задач на ПК та детального вивчення технології підготовки програм. Значення дисципліни визначається широким впровадженням комп’ютерних технологій в усі галузі виробництва, наукові дослідження, управління, побут, освіту, що вимагає від студентів високого рівня теоретичної та практичної підготовки. Структура навчальної дисципліни Алгоритмізація та програмуваннягалузі знань 0305 “Економіка та підприємництво” напряму підготовки 6.030502 “Економічна кібернетика”
Зміст навчальної дисципліни за темамиВступ Предмет, методи і завдання дисципліни. Зміст навчальної дисципліни. Методи оцінювання в умовах кредитно-модульної системи навчання. Вказівки до виконання курсової роботи. Тема 1. Основні поняття алгоритмізації Етапи розв’язування задач на ПК. Формалізація розв’язування реальної задачі. Визначення алгоритма. Основні властивості алгоритма. Виконавець алгоритму. Способи запису алгоритмів. Блок-схема як форма візуального подання алгоритму. Базові алгоритмічні структури. Тема 2. Методи алгоритмізації задач Алгоритми лінійної структури. Алгоритми розгалуженої структури. Алгоритми циклічної структури. Обчислення в циклі з декількома параметрами, що змінюються одночасно. Обчислення суми і добутку. Знаходження найбільшого та найменшого значення. Алгоритми із структурою вкладених циклів. Тема 3. Система програмування VB 6.0 Комп’ютерні програми і мови програмування. Процедурне, об’єктно-орієнтоване та візуальне програмування. Середовище візуального програмування VB 6.0. Основні вікна і панелі управління. Форма. Візуальні елементи управління виконанням програми. Властивості, методи, події. Правила запису операторів у вихідному тексті програми. Поняття процедури і функції. Формальні і фактичні параметри. Способи визначення та виклику процедур і функцій. Стандартні елементи управління. Програма, як сукупність реакцій на події, що генерують елементи управління. Тема 4. Мова програмування Visual Basic Основні елементи мови Visual Basic (VB). Типи даних VB. Змінні. Типи змінних. Оголошення змінних. Область видимості змінних. Константи. Коментарі. Операції і стандартні математичні функції VB. Оператор присвоювання. Оператори введення та виведення даних. Рядки. Процедури і функції для роботи з рядками. Функції дати і часу. Перетворення типів даних. Тема 5. Створення та редагування програмного коду у середовищі VB 6.0 Програмування лінійних обчислювальних процесів. Програмування розгалужених обчислювальних процесів. Оператор прийняття рішень. Логічні функції. Оператор вибору. Програмування циклічних обчислювальних процесів. Типи циклів. Арифметичний цикл. Ітераційний цикл з передумовою. Ітераційний цикл з післяумовою. Тема 6. Використання масивів та матриць у середовищі VB 6.0. Оголошення масивів. Введення – виведення елементів масивів. Програмування типових алгоритмів на опрацювання масивів: заповнення масиву за визначеним правилом, обчислення суми і добутку елементів масиву, пошук елементів масиву, знаходження максимального і мінімального елементу в масиві. Оголошення матриць. Введення – виведення матриць. Програмування типових алгоритмів на опрацювання матриць: транспонування матриці, впорядкування матриці, вставка та видалення елементів матриці. Тема 7. Розробка користувацького інтерфейсу у середовищі VB 6.0 Типи інтерфейсів. Елементи інтерфейсу: меню, панелі інструментів. Вбудовані діалогові вікна. Використання стандартних елементів управління Visual Basic. Введення та виведення даних із файлів. Введення та виведення даних з електронних таблиць. Тема 8. Графічні засоби мови Visual Basic Прості елементи управління для роботи з графікою (лінія, контур, рамка) та їх властивості. Об’єкти для роботи з графічними зображеннями та їх властивості. Встановлення та видалення зображень. Функції кольору. Графічні методи, функції та константи. Анімаційна графіка. Використання відеофайлів. Мультимедіа у Visual Basic Тема 9. Робота з базами даних у середовищі VB 6.0 Проектування БД. Нормалізація даних, індекси. Створення бази даних. Створення таблиць. Перегляд та модифікація таблиць. Перейменування та видалення таблиць. Копіювання структури таблиць. Пошук інформації в базі даних. Тема 10. Створення та використання довідкової системи в додатках Проектування довідкової системи. Створення змісту довідкової системи. Створення ключів для пошуку тем. Створення довідкової системи у форматі WinHelp. Створення довідкової системи у форматі HTML. Використання довідкової системи в додатках. Лабораторні роботиЛабораторна робота № 1 Тема. Формалізація процесу розв’язування задачі (побудова інформаційної моделі). Розв’язування задач на складання лінійних алгоритмів. Мета. Навчитись складати формалізовану схему розв’язування задачі та записувати математичну модель до задачі. Виробити вміння складати і описувати лінійні алгоритми різними способами. Завдання 1. Вибрати задачу з наведеного нижче переліку (номер задачі = номеру студента у списку групи). 2. Проаналізувати умову задачі та скласти формалізовану схему розв’язування задачі, включивши в неї:
3. Описати словесно алгоритм розв’язування задачі. 4. Подати алгоритм розв’язування задачі у вигляді блок-схеми. 5. Підготувати електронний звіт з назвою Звіт_ЛР1_<власне прізвище>.doc, що містить такі розділи: І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи:
ІV. Висновки Задачі до лабораторної роботи № 1 №1. Задано а=3.85 – довжина ребра куба. Обчислити значення виразу: S- площа бічної поверхні куба (S=4a2), V – об’єм куба (V= a3), =0,87. №2. Обчислити значення виразу: №3. Задано точки М1(x1,y1) і М2(x2,y2). Координати точок довільні. Обчислити значення виразу: d – відстань між точками М1 і М2 (. №4. Трикутник задано довжинами сторін (а=3,5; b=6; c=4,85). Обчислити значення виразу: №5. Задано довжину кола С=8,375. Обчислити значення виразу: s – площа кола №6. Задано гіпотенузу (а=8,5) і катет (b=4,57) прямокутного трикутника. Обчислити значення виразу: с – другий катет r – радіус вписаного кола p – півпериметр №7. Задана сторона рівностороннього трикутника а=2,5. обчислити значення виразу: s – площа трикутника №8. Обчислити значення виразу: №9. Задано катети прямокутного трикутника а=1,35; b=2,7. Обчислити: S – площа трикутника p – півпериметр с – гіпотенуза №10. Обчислити значення виразу:
Лабораторна робота № 2 Тема. Розв’язування задач на складання алгоритмів з розгалуженим обчислювальним процесом. Мета. Навчитись складати формалізовану схему розв’язування задачі та записувати математичну модель до задачі. Виробити вміння складати і описувати алгоритми з розгалуженим обчислювальним процесом. Завдання 1. Вибрати задачу з наведеного нижче переліку (номер задачі = номеру студента у списку групи). 2. Проаналізувати умову задачі та скласти формалізовану схему розв’язування задачі, включивши в неї: - Опис вхідних даних та обмеження на їх значення; - Опис та аналіз результатів; - Математичну модель розв’язування задачі, записану за правилами алгоритмічної мови; - Описати словесно алгоритм розв’язування задачі. 3. Подати алгоритм розв’язування задачі у вигляді блок-схеми. 4. Підготувати електронний звіт з назвою Звіт_ЛР2_<власне прізвище>.doc, що містить такі розділи: І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки
Лабораторна робота № 3 Тема. Розв’язування задач на складання алгоритмів з циклічним обчислювальним процесом. Мета. Виробити вміння складати формалізовану схему задачі, математичну модель і описувати алгоритми з циклічним обчислювальним процесом з використанням арифметичного циклу. Завдання 1. Вибрати задачу з наведеного нижче переліку, номер задачі = номеру студента у списку групи. 2. Проаналізувати умову задачі та скласти формалізовану схему розв’язування задачі, включивши в неї:
3. Словесний опис алгоритму розв’язування задачі з формулами, записаними за правилами алгоритмічної мови. 4. Побудувати блок-схему розв’язування задачі. 5. Підготувати електронний звіт з назвою Звіт_ЛР3_<власне прізвище>.doc, що містить такі розділи: І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки
Лабораторна робота № 4 Тема. Розв’язування задач на складання алгоритмів з циклічним обчислювальним процесом. Мета. Виробити вміння складати формалізовану схему задачі, математичну модель і описувати алгоритми з циклічним обчислювальним процесом з використанням ітераційного циклу. Літературні джерела: 3,11,12,13,14,17 Завдання 1. Вибрати задачу з наведеного нижче переліку, номер задачі = номеру студента у списку групи. 2. Проаналізувати умову задачі та скласти формалізовану схему розв’язування задачі, включивши в неї:
3. Описати словесно алгоритм розв’язування задачі, використовуючи ітераційний цикл а) з передумовою- цикл ПОКИ; б) з післяумовою – цикл ДО. 4. Побудувати блок-схему розв’язування задачі. 5. Підготувати електронний звіт з назвою Звіт_ЛР4_<власне прізвище>.doc, що містить такі розділи: І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки
Задачі до лабораторної роботи № 4
Лабораторна робота № 5 Тема. Вивчення середовища програмування VB 6.0. Мета. Ознайомитися із структурою вікон та їх призначенням. Виробити практичні навички написання програмного коду мовою VB у середовища програмування VB 6.0. Літературні джерела: 2,3,5,6,7,9 Завдання 1. Розробити простий проект – цифровий годинник для Windows, і прослідкувати на цій задачі за етапами розробки проекта. Цифровий годинник, зовнішній вид якого показано на рис. 1, повинен показувати поточну дату і час. Дана інформація повинна поновлюватися при клацанні на кнопці с написом "Показати час". 2. Опис зовнішнього вигляду цифрового годинника є практично першим етапом розробки проекту, який називається плануванням користувацького інтерфейсу. Для реалізаціїї проекту треба: 1. Запустите VB. У вікні New Project вибрати Standart EXE (стандартний) на закладинці New (новий) та клацнути на кнопці Открить. 2. Клацнути на кнопці Project Explorer (Обозреватель проекта) на панелі інструментів. Вікно проекту (Project) тепер виділено. 3. Якщо у вікні проекта зліва від піктограми Project1 відображається знак (+), то треба клацнути на цьому значку. Потім двічі клацнути на піктограмі Form1 у вікні проекту. 4. Для відображення вікна властивостей вибрати у рядку меню вказівку View (вид), Properties (свойства), щоб вивести вікно властивостей Form1, як показано на рис. 2. 5. Для збереження проекту треба виконати вказівки меню File (файл), Save Project (Сохранить проект). У діалоговому вікні SaveFileAs (Сохранить файл Як) вибрати свій диск і у новостворенній папці з іменем LR5_prszvysche набрати ім’я MyClock в поле введення FileName (Имя файла) та натиснути клавішу Enter. Форма Form1 буде збережена у файлі з іменем MyClock.frm. 6. Потім у діалоговому вікні Save Project As (Сохранение проекта) набрати MyClock и натиснути Enter. Файл проекту буде записано в робочій папці під іменем MyClock.vbp. 7. У вікні властивостей форми вибрати властивість Width (ширина) та переглянути поточне значення властивостей. Слід пам’ятати, що лінійні розміри у VB вимірюються в твіпах (1см=567 твіпів). Встановіть ширину форми 4000 твіпів та висоту форми (властивість Height) на 4000тв. 8. Збережіть проект, клацнувши на кнопці SaveProjekt панелі інструментів. 9. Ознайомтесь з панелю елементів управління. Для нашої програми потрібні три елемента: Label (Напис), Command Button (Кнопка) и Timer (Таймер) (рис. 3). 10. Використовуючи панель елементів управління, створіть інтерфейс, як на Рис.4. 11. Клацніть двічі на кнопці "Показати час" та перейдіть у вікнопрограмного коду, як на рис. 5.. 12. Зупинити виконання програми для цього клацнути на кнопці End (Закінчити) панелі інструментів та перейти в режим розробки і між вказівками Private Sub (Локальна процедура) та End Sub (Кінець процедури) вставити текст програми: LblTime.Caption = Now Стандартная функция Now повертає поточний час і дату. 13. Закрити вікно тексту процедури і зберегти проект (виберіть File, Save Project або клацніть на кнопці Save Project панелі інструментів). 14. Запустити проект на виконання та декілька разів клацнути по кнопці «Показати час», як на рис. 6. 15. Завершите работу программи. 16. Удоскональте проект, щоб показання дати і часу змінювалися через визначений проміжок часу без натиснення на кнопку. 17. Знайти елемент Timer (у вигляді маленького секундоміра) і двічі клацніть на ньому, елемент Timerдодано на форму Form1 ( таймер не буде видно на формі при виконанні програми). 18. Змініть значення властивості Interval таймера на 1000 (час у мілісекундах). Це означає, що таймер буде запускати процедуру через кожну секунду. 19. Виберіть File, SaveProject, щоб зберегти внесені зміни. 20. Запустити проект. Впевнитись у правильній роботі цифрового годинника та завершитиь роботу створеної програми. 21. Скомпілюйте розроблений проект цифрового годинника. 22. Вибрати File, Make myclock.exe, щоб відкрити діалогове вікно для визначення папки призначення. 23. Щоб завершити роботу у середовищі VB, виберіть File, Exit. 24. Запустити Проводник, и вибрати файл myclock.exe та двічі клацнути на нему, щоб запустити цю програму. 25. Перевірити її роботу. Завершите роботу програми. 26. Підготувати електронний звіт з назвою Звіт_ЛР2_<власне прізвище>.doc, що містить такі розділи: І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки Контрольні запитання 1. Знайти у вікні VB наступні елементи та пояснити їх призначення:
2. Як виконати запуск системи VB та вихід з неї? 3. Кроки розробки проекта. 4. Як відобразити на екрані і як закрити:
5. Пояснити призначення властивостей: Alignment, Caption, Font, Height, Width.
Питання до роботи
Лабораторна робота № 6 Тема: Обчислення значень виразів у середовищі VB6.0 з використанням лінійних обчислювальних процесів. Мета: Виробити вміння записувати математичні вирази за правилами мови VB та практичні навички програмування лінійних обчислювальних процесів з використанням процедур та функцій користувача для обчислення значень виразів. Завдання
10. Здати роботу викладачу.
Контрольні запитання
Лабораторна робота № 7 Тема. Створення, редагування та виконання програм розгалуженої структури Мета. Виробити практичні навички створення, введення, редагування, виконання програм розгалуженої структури. Завдання
10. Здати роботу викладачу. Контрольні запитання
Лабораторна робота № 8 Тема. Створення, редагування та виконання програм циклічної структури Мета. Виробити практичні навички створення, введення, редагування, виконання програм циклічної структури з використанням арифметичного циклу. Літературні джерела: 1,3,4,6 Завдання 1. Записати програму мовою VB до задачі з лабораторної роботи № 3. 2. У середовищі програмування VB6.0 виконати вказівку Insert→Module, Insert →Procedure 3. У вікні Add Procedure ввести ім’я (власне_прізвище) и встановити перемикачі: Type (тип) – в положення Procedure (процедура); Scope (Область визначення) - в положення Public (Загальна) і натиснути ОК. 4. В код процедури помістити послідовність вказівок для розв’язування задачі з описанного алгоритму, передбачивши виведення результату і всіх проміжних обчислень вказівкою Debug.Print. 5. Ввести, відредагувати та виконати створену процедуру. 6. Відкрити вікно Immediate та переглянути і проаналізувати результат. 7. Записати коментар до кожної вказівки створеної програми. 8. Зберегти проект з назвою LR8. 9. Створити електронний звіт з назвою Звіт_ЛР8_<власне прізвище>.doc, в який помістити: - Програмний код з поясненнями до кожної вказівки; - Результат виконання програми; - Відповіді на контрольні запитання; 10. Здати роботу викладачу.
Контрольні запитання
Лабораторна робота № 9 Тема. Створення, редагування та виконання програм циклічної структури Мета. Виробити практичні навички створення, введення, редагування, виконання програм циклічної структури з використанням ітераційного циклу. Завдання 1. Записати програму мовою VB до задачі з лабораторної роботи № 4. 2. У середовищі програмування VB6.0 виконати вказівку Insert→Module, Insert →Procedure 3. У вікні Add Procedure ввести ім’я (власне_прізвище) и встановити перемикачі: Type (тип) – в положення Procedure (процедура); Scope (Область визначення) - в положення Public (Загальна) і натиснути ОК. 4. В код процедури помістити послідовність вказівок для розв’язування задачі з описанного алгоритму, передбачивши виведення результату і всіх проміжних обчислень вказівкою Debug.Print. 5. Ввести, відредагувати та виконати створену процедуру. 6. Відкрити вікно Immediate та переглянути і проаналізувати результат. 7. Записати коментар до кожної вказівки створеної програми. 8. Зберегти проект з назвою LR9. 9. Створити електронний звіт з назвою Звіт_ЛР9_<власне прізвище>.doc, в який помістити: - Програмний код з поясненнями до кожної вказівки; - Результат виконання програми; - Відповіді на контрольні запитання; 10. Здати роботу викладачу. Контрольні запитання
Лабораторна робота № 10 Тема: Розв’язування задач на складання програм з використанням масивів Мета: Освоїти технології програмування з використанням масивів. Завдання 1. Вибрати задачу з наведеного нижче переліку, номер задачі = номеру студента у списку групи. 2. Проаналізувати умову задачі та скласти формалізовану схему розв’язування задачі, включивши в неї:
3. Описати словесно алгоритм розв’язування задачі 4. Побудувати блок-схему розв’язування задачі. 5. Записати програму мовою VB. 6. У середовищі програмування VB6.0 виконати вказівку Insert→Module, Insert →Procedure 7. У вікні Add Procedure ввести ім’я (власне_прізвище) и встановити перемикачі: Type (тип) – в положення Procedure (процедура); Scope (Область визначення) - в положення Public (Загальна) і натиснути ОК. 8. В код процедури помістити програму для розв’язування задачі, передбачивши виведення результату і всіх проміжних обчислень вказівкою Debug.Print. 9. Відредагувати та виконати її у середовищі редактора VB. 10. Зберегти проект з назвою LR10. 11. Створити електронний звіт з назвою Звіт_ЛР10_<власне прізвище>.doc, що містить такі розділи: І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки
Задачі до лабораторної роботи № 10 Задача 1. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Знайти суму та кількість елементів, не більших заданого числа А (А=5).
Задача 2. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Знайти максимальне значення серед від'ємних елементів масиву та його номер.
Задача 3. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Знайти мінімальне значення серед додатних елементів масиву та його номер.
Задача 4. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити суму та кількість від'ємних елементів. Задача 5. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити кількість та добуток додатних елементів.
Задача 6. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити кількість та добуток від'ємних елементів.
Задача 7. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити суму та кількість додатних елементів.
Задача 8. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Знайти кількість та добуток парних елементів.
Задача 9. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Знайти кількість та суму непарних елементів.
Задача 10. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Знайти мінімальне по модулю значення та його номер.
Задача 11. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Знайти максимальне по модулю значення та його номер.
Задача 12. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити кількість та добуток елементів, що задовольняють умові
Задача 13. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити кількість та суму елементів, що задовольняють умові . Задача 14. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити кількість та суму елементів, що задовольняють умові або. Задача 15. Задано масив з п чисел (п=20) Х{-20;15;3;-9; 7; -6; 14; -13; 6; -7; 9; -12; 5; 7; -2; 17; 10: -1; 16;-3}. В заданому масиві Обчислити кількість та добуток елементів, що задовольняють умові або.
Лабораторна робота № 11 Тема. Розв’язування задач на складання програм з використанням матриць Мета. Освоїти технології програмування з використанням матриць. Літературні джерела: 1,3,4,6,8,10,11 Завдання
І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки
Задачі до лабораторної роботи №11 Cкласти програму, що містить дві процедури – для формування матриці та для виведення її на екран. Форма має містити текстове вікно для виведення початкової матриці, 2 кнопки для запуску розвязування задачі і відповідні їм текстові вікна. Якщо задача зв’язана із зміною матриці, наприклад, обнулення рядка чи стовпця, то в результаті треба вивести змінену матрицю. Всі текстові вікна повинні мати пояснювальні написи.
Задача 1. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Вивести на екран координати мінімального елемента матриці. 3. Обнулити максимальний елемент матриці.
Задача 2. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити суму елементів, що входять в інтервал 4-7. 3. Визначити максимальний елемент другорядної діагоналі матриці.
Задача 3. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити суму елементів другорядної діагоналі матриці. 3. Визначити кількість елементів головної діагоналі рівних 4.
Задача 4. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Обнулити стовпчик номер 1. 3. Визначити максимальний елемент матриці, який менше 6.
Задача 5. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Обнулити рядок номер 3. 3. Визначити максимальний від’ємний елемент матриці.
Задача 6. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити мінімальний елемент матриці, який більше 6. 3. Поміняти місцями перший і останній елементи матриці.
Задача 7. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити мінімальний додатній елемент матриці. 3. Поміняти місцями максимальний і мінімальний елементи матриці.
Задача 8. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Поміняти місцями максимальний и мінімальний елементи матриці. 3. Визначити добуток додатних елементів, які більші 5.
Задача 9. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити суму елементів, що дорівнюють 4 або 7. 3. Поменять місцями максимальний и мінімальний елементи матриці.
Задача 10. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити кількість елементів менших 5 або рівних 8. 3. Визначити суму елементів, що належать інтервалу 1-5.
Задача 11. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити кількість елементів, що не належать інтервалу 3-6. 3. Вивести на екран координати мінімального елемента матриці. Задача 12. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити суму елементів, що належать інтервалу 4-7. 3. Обнулити максимальний елемент матриці.
Задача 13. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Обнулити стовпчик номер 1. 3. Визначити суму елементів головної діагоналі матриці.
Задача 14. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Визначити максимальний від’ємний елемент матриці. 3. Обнулити рядок номер 3.
Задача 15. 1. Сформувати матрицю, вивести її на екран. 2. Поменяти місцями перший і останній елементи матриці. 3. Визначити суму елементів, які належать інтервалу 2-5.
Контрольні запитання 1. Чим відрізняється процедура Form_Load від CommandButton_Click? 2. Описати алгоритм формування і виведення матриці на екран. 3. Описати алгоритм суми всіх елементів матриці. 4. Описати алгоритм добутку всіх елементів матриці. 5. Описати алгоритм пошуку максимума і мінімума матриці. 6. Навести програмні формули виділення елементів головної і другорядної діагоналей квадратної матриці. 7. Описати алгоритм добутку всіх елементів головної діагоналі матриці. 8. Описати алгоритм суми елементів матриці, що належать інтервалу від 2 до 8. 9. Описати алгоритм добутку елементів матриці, які не належать інтервалу від 2 до 8. 10. Описати алгоритм, для того, щоб поміняти значення двох елементів матриці. 11. Описати алгоритм підрахунку суми елементів другого стовпчика матриці. 12. Описати алгоритм пошуку максимального елемента третього рядка матриці.
Лабораторна робота № 12 Тема: Задача табулювання функції Мета: Освоїти роботу з об’єктами: форма, текстове поле, кнопка, прапорець, рамка. Літературні джерела: 1,3,4,6,8,10,11 Завдання
І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки.
Задачі до лабораторної роботи №12 Скласти програму, яка розв’язує три задачі на обробку текстових даних. Зовнішній вид форми, а також назви елементів управлення задати самостійно. Початкові значення текстових змінних і результати їх обрабки потрібно виводити на екран.
Задача 1. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної (кількість вводиться за допомогою текстових вікон). 2. Вивести всі знаки текстової змінної у форматі «№ = Буква». 3. У слові «АВРОРА» всі букви «Р» замінити на цифру 1.
Задача 2. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «/». 2. Замінити 5-у букву слова на знак «#». 3. Вивести на екран знаки з ANSI-номерами 48-57 у форматі «знак – номер».
Задача 3. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної. 2. Вивести всі знаки текстовой переменной у форматі «№ + Буква». 3. Вивести на екран знаки с ANSI-номерами 65-90 у форматі «буква = номер».
Задача 4. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «-». 2. Замінити 4-у букву слова на знак «@». 3. Вивести на екран знаки з ANSI-номерами 97-122 у форматі «буква + номер».
Задача 5. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної. 2. Вивести всі знаки текстової змінної у форматі «Буква / №». 3. У слові «КОНТОРА» всі букви «О» замінити на цифру 1.
Задача 6. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «/». 2. Замінити 6-у букву слова на знак «~». 3. Ввести ширину, висоту, довжину і вивести об’єм у форматі «Об’єм XX м^3».
Задача 7. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної. 2. Вивести всі знаки текстової змінної у форматі «№ --- Буква». 3. Ввести числа A, B, C і вивести їх суму у форматі «= XX».
Задача 8. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «/». 2. Замінити 7-у букву слова на знак «%». 3. Вивести на екран знаки з ANSI-номерами 224-255 у форматі «буква – номер».
Задача 9. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної. 2. Вивести всі знаки текстової змінної у форматі «№ ++ Буква». 3. Вивести на екран ANSI-номера цифр від 0 до 9 у форматі «цифра – номер».
Задача 10. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одно текстовое окно через знак «---». 2. Замінити визначену букву слова на знак «^». 3. У слові «КАРАВАН» всі букви «А» замінити на цифру 5.
Задача 11. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної. 2. Вивести всі знаки текстовой змінної у форматі «№ ++ Буква». 3. У слові «КАРАНДАШ» всі букви «А» замінити на цифру 7.
Задача 12. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «---». 2. Замінити 2-у букву слова на знак «^». 3. Вивести на екран ANSI-номери великих та малих букв українського алфавіту у форматі «буква – номер».
Задача 13. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «//». 2. Замінити 3-ю букву слова на знак «&». 3. Вивести на екран ANSI-номери великих та малих букв російськлшл алфавіту у форматі «номер – буква».
Задача 14. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «==». 2. Замінити 4-у букву слова на знак «*». 3. Вивести на екран ANSI-номери великих та малих букв англійського алфавіту у форматі «номер – буква».
Задача 15. 1. Вивести задану кількість початкових і кінцевих знаків текстової змінної в одне текстове вікно через знак «><». 2. Замінити 5-у букву слова на знак «%». 3. Вивести всі знаки текстової змінної у форматі «Буква == №».
Контрольні запитання 1. Які типи текстових змінних вам відомі? 2. Навести приклади оголошення текстових змінних різних типів. 3. Навести приклади присвоєння значень текстовим змінним. 4. Які дії можна виконувати над текстовими змінними? Навести приклади. 5. Для чого призначена функція Len? Навести приклади. 6. Для чого призначена функція Left? Навести приклади. 7. Для чого призначена функція Right? Навести приклади. 8. Для чого призначена функція Mid? Навести приклади. 9. Для чого призначений оператор Mid? Навести приклади. 10. Для чого призначена функція Asc? Навести приклади. 11. Для чого призначена функція Chr? Навести приклади.
Лабораторна робота № 13 Тема. Задача про анкету. Робота в середовищі редактора VB. Розробка форм користувача з елементами управління Мета: Ознайомитись з основними способами створення користувацького інтерфейсу. Освоїти роботу з об’єктами: форма, текстове поле, зображення, кнопка. Літературні джерела: 1,3,4,6,8,10,11 Завдання 1. Викликати середовище програмування VB. 2. Створити форму із заголовком вікна форми «Анкета студента <власне прізвище>» з даними про себе і двома фотографіями, які перекривають одна одну і з’являються в результаті натискання на відповідну кнопку. 3. Перевірити роботу створеної форми і зберегти результат з назвою LR13_Anketa. 4. Створити другу форму із заголовком вікна форми «Фінансовий калькулятор <власне прізвище>», для нарахування заробітної плати робітнику, якщо відомо його ставка, кількість робочих днів у місяці та кількість відпрацьованих робітником днів. 5. На формі розмістити 3 написи Label1 – Label3 - для позначення ставки (s), для позначення кількості робочих днів у місяці (krd), для позначення кількості відпрацьованих робітником днів (kvd). 6. На формі розмістити 3 текстових поля Text1 – Text3 для введення для введення ставки, для введення кількості робочих днів у місяці, для введення кількості відпрацьованих робітником днів. 7. Додати на форму 3 командні кнопки Command1- Command3 для здійснення розрахунків з назвами:
8. Результат обчислень вивести у написи Label4 - Label6. 9. Виконати форматування форми і об’єктів на формі, задавши колір фону, вирівнювання об’єктів по лівому краю, а написів на них по центру. 10. Перевірити роботу створеної форми і зберегти результат з назвою LR13_Calc. 11. Створити електронний звіт з назвою Звіт_ПР13_<власне прізвище>.doc, в який помістити програмні коди процедур до кожного проекту з коментарем вказівок, відповіді на контрольні запитання та висновки. Контрольні запитання 1. Що таке VB? 2. Яку структуру має вікно редактора VB ? 3. Які основні об’єкти VB? 4. Які типи модулів розрізняють у VB ? 5. Що таке властивість об’єкта? 6. Що таке метод об’єкта? 7. Що таке форма користувача та для чого вона призначена? 8. Які основні властивості форми? 9. Які основні події форми? Коли вони відбуваються? 10. Які основні події мишки? Коли вони відбуваються? 11. Які різновиди елементів управління додатком існують у VB? 12. Яку структуру має процедура? 13. Що таке функція і як вона визначається? 14. Які типи вбудованих функцій є у VB? 15. З якою метою використовують у формах текстові поля? 16. Яку роль відіграють написи? 17. Яка властивість задає значення напису? 18. Яка властивість задає значення текстового поля? 19. Як звернутись у коді процедури до певної властивості елемента управління?
Лабораторна робота № 14 Тема: Задача табулювання функції. Побудова графіка функції Мета: Освоїти роботу з об’єктами: форма, текстове поле, кнопка, прапорець, рамка. Літературні джерела: 1,3,4,6,8,10,11 Завдання
10. Записати команду мовою VB для вказівки меню «Очистити поле виведення»: Privat Sub mnuClear_click() Text1.Text = ” ” End Sub 11. Запрограмуйте команду Кінець головного меню: Privat Sub mnuEnd_click() End End Sub 12. Зберегти проект (Save Project). 13. Ввести та відредагувати програму для вказівки «Протабулювати»: Privat Sub mnuTabul_click() Dim x as Double, y as Double Dim NewLine as String, Space as String NewLine=Chr(13)+Chr(10) Space=Chr(9) Text1.Text = ”X ” +Space+”Y”+newline For x=Text2.text To Text3.text Step Text4.text Y=sin(x)+1 If Check1.value = Checked Then Text1.text=Text1.text+Str(x)+Space+Str(Format$(y,”0.0000”))+NewLine End if Next End Sub 14. Виконайте програму та поекспериментуйте з різними значеннями лівої, правої межі та кроку зміни аргумента. 15. Зберегти проект з назвою LR14. 16. Створити електронний звіт з назвою Звіт_ЛР14_<власне прізвище>.doc, що містить такі розділи: І. Назва лабораторної роботи ІІ. Тема, мета роботи. ІІІ. Виконання роботи
ІV. Висновки 17. Виконайте додаткові завдання: 1) Визначити кількість значень функції більших 0,5 і менших 1. 2) Визначити мінімальне та максимальне значення функції 18. Побудуйте графік функції: 1) Виконайте команду «Components» контекстного меню панелі компонентів і на закладинці Controls встановити прапорець в позицію ChartFX 2.0 OLE Custom Control [Ok. Вставте у форму об'єкт ChartFX (діаграма) для побудови графіка функції. Вибрати контекстне меню Properties (Властивості) цього об'єкта і на закладинці Appearance у списку Gallery Type виберіть піктограму потрібного графіка. На закладинці 3DView зняти прапорець 3D. На закладинці DataValues задати орієнтовані максимальне і мінімальне значення функції [Ok. 2) Створити додатковий пункт меню або вставте кнопку «Намалювати графік» для одержання графіка і запрограмуйте кнопку: Privat Sub Command1_click() Dim x as Double Dim n as Long, I as Long, cod as Long x=1 n=20 Cod=ChartFX1.OpenDataEx(COD_VALUES,1,n) For i=0 to n-1 ChartFX1.Value(i)=sin(x)+1 ChartFX1.Legend(i)=x X=x+0.2 Next ChartFX1.CloseData(COD_VALUES) End Sub
Лабораторна робота № 15 Тема. База данних телефонних номерів Мета. Ознайомитися з використанням в програмі файлу записів. Створити програму для роботи з базою даних телефонних номерів. Ознайомитися з використанням в програмі файлу послідовного доступу. Літературні джерела: 1,3,4,6,8,10,11,17,23 Завдання 1. Створити програму для роботи з базою даних телефонних номерів, поданою у вигляді файлу записів, яка дозволяє записувати у файл ім’я і телефон людини, а потім зхнаходити цю інформацію у загальному списку. 2. Після зчитування імена записуються в елемент управління ComboBox, розкриваючи список цього елемента та клацаючи по вибраному імені одержують відповідний номер телефону. Діалогове вікно програми може мати такий вид: 1. Опис глобальних типів у VB здійснюється в окремому модулі. Вікно модуля можна відкрити за допомогою команди головного меню Project → Add Module → Open. 2. Заготовку власної функції чи процедури можна вставити у код програми за допомогою команди головного меню Tools → Add Procedure. 3. Вибір потрібних модулів і форм проекту здійснюється у вікні провідника проекту Project Explorer. 4. Запис і зчитування даних здійснюються за допомогою масива Person. Тип цього масиву - PersonInfo, а його параметри Name і PhoneNumber. 5. Тип PersonInfo створити окремо від основного тексту програми в модулі. Type PersonInfo Name As String PhonNum As Double End Type 6. Оголосити масив з даним типом з можливістю збереження до 300 записів. Dim Person(0 To 300) As PersonInfo 7. Записати дані у файл із текстових вікон, що містять ім’я та телефонний номер: ChanNum = FreeFile Open "D:\STUDENT\Phone.dat" For Append As #ChanNum Print #ChanNum, txtNewName.Text Print #ChanNum, txtNewPhone.Text Close #ChanNum 8. Для зручності роботи з формою включити команди автоматичної очистки текстових вікон. 9. Можна передбачити зчитування данних із файлу, коли файл даних вже існує: ChanNum = FreeFile k = 0 Open "D:\STUDENT\Phone.dat" For Input As #ChanNum Do While Not EOF(ChanNum) Input #ChanNum, Person(k).Name Input #ChanNum, Person(k).PhonNum k = k + 1 Loop Close #ChanNum 10. Для заповнення ComboBоx можна використати один цикл For...Next: cboName.Clear ‘Очищаем список For i = 0 To k - 1 cboName.AddItem Person(i).Name Next i 11. Після клацання мишкою по імені зі списку для виведення відповідного телефонногот номеру можна використати таку процедуру: Private Sub cboName_Click() For i = 0 To k - 1 If Person(i).Name = cboName.Text Then txtPhone.Text = Person(i).PhonNum End If Next i End Sub 12. Записати програмний код мовою VB, що реалізує такі операції:
13. Ввести, відредагувати та виконати його у середовищі редактора VB та зберегти проект з назвою LR14. Контрольні запитання 1. Опишіть можливості програми, створеної в рамках данной лабораторної роботи. 2. Записати формат оголошення користувацького типу. Назвати об’єкт, в якому треба розмістити код оголощення. 3. Скласти алгоритм запису даних у файл, який використовують у данній лабораторній роботі. 4. Скласти алгоритм читання данних із файла, який використовують у данній лабораторній роботі. 5. Скласти алгоритм заповнення ComboBоx, який використовують у данній лабораторній роботі. 6. Скласти алгоритм реакції програми на вибір елемента у ComboBоx, який використано у данній лабораторній роботі.
Самостійна робота студентівДля самостійного вивчення студентам пропонуються такі теми: Введення в об’єктно - орієнтоване програмування. Системне й прикладне програмне забезпечення. Вертикальні й горизонтальні додатки. Функціональність та масштаб додатків. Програми реального часу. Класифікація офісних додатків. Текстові процесори. Системи керування базами даних. Електронні таблиці. Ділова графіка. Електронні комунікації. Ознайомлення з мовою візуального програмування VisualBasic (VB) Умовні позначки. Алфавіт і лексика VB. Типи даних. Вбудовані типи даних. Константи. Оголошення змінних. Масиви. Тип, що перераховує. Тип, обумовлений користувачем. Оператори. Оператори присвоювання. Умовні оператори. Оператори циклу. Статичні та динамічні структури даних мови VB. Структура програми. Виклик процедур і функцій. Оголошення процедур і функцій. Убудовані процедури й функції. Класи й об'єкти. Створення класу й оголошення об'єктів. Процедури класу. Сімейства. Вироблення практичних навичок розроблення проектів, модулів, процедур та функцій. Створення та налагодження програмних кодів. Отладчик. Обробка помилок. Проекти. Маніпулювання структурою проекту. Зв'язування і впровадження об'єктів. Технологія OLE. Проектування користувацького інтерфейсу засобами VB. Конструювання інтерфейсу користувача. Розробка діалогових вікон. Розробка меню й панелей інструментів. Елементи керування. Настільний додаток: Форми, шаблони й документи Закладки, поля й формули. Автоматичний запис макросів та настроювання. Перетворення макросу в універсальну процедуру. Розподілений додаток. Архітектура. Структура, настроювання робочої книги. Глобальні змінні. Ведення файлу протоколу. Функції додатка. Уведення вихідних, пересилання, одержання обробка даних. Додаток багатьох користувачів. Створення логічної моделі додатка, моделі даних. Система захисту мережного додатка. Створення моделі керування даними, фізичної моделі додатка. Компонентне подання й подання розподілу. Створення моделі подання даних. Архітектура додатків Модель програмування в залежності від події. Програмні об'єкти й події. Технології доступу до даних. Архітектури файл-сервер і клієнт-сервер. Об'єктна модель ADO. Технології Інтернету. Основи динамічного HTML. VB і документи HTML. Web-компоненти. Інтеграція додатків Імена додатків-серверів Automation. Використання спеціальної вставки для впровадження об'єктів. Впровадження існуючого об'єкта. Впровадження нового об'єкта. Зв'язування й впровадження об'єктів. Кошти Automation..Обмін даними між Excel і Access. Керування офісними додатками з Visual Basic. Захист даних і додатків Доступ до документів і коду VB. Захист паролем документів Word і Excel. Захист коду VB. Захист документів від макровірусів. Цифрові сертифікати. Одержання цифрового сертифіката. Робота з підписаними проектами. Захист рішень в Access. Додаткові методи захисту. Захист на рівні користувача. Використання досягнень об’єктно – орієнтованого програмування у VB. Порівняння мов VB і VBScript До контролю знань студентів використовуються такі методи:
Завдання до контрольної роботи
Розробити власний проект мовою VB, в якому створити: - Інтерфейс користувача, - Особисте головне меню; - Випадаюче меню; - Підменю; - Панелі користувача; - Діалогові вікна. В проекті мають бути використані: - Об’єкти, клас яких призначив користувач; - Створення динамічних структур даних. Індивідуальні завданняЗавдання № 1. Ознайомитися з основами роботи в середовищі редактора блок-схем. Створити блок–схему до задачі з ЛР № 1
Завдання № 2. У середовищі редактора блок-схем створити блок – схему до задачі з ЛР № 2
Завдання № 3. У середовищі редактора блок-схем створити блок – схему до задачі з використанням циклу ДЛЯ з ЛР № 3
Завдання № 4. У середовищі редактора блок-схем створити блок – схему до задачі з використанням ітераційного циклу ДО і циклу ПОКИ з ЛР № 4.
Завдання № 5. Описати етапи розробки проекту до задачі з ЛР № 5.
Завдання № 6. Записати коментар до кожної вказівки програми з ЛР № 6.
Завдання № 7. Записати коментар до кожної вказівки програми з ЛР № 7.
Завдання № 8. Записати коментар до кожної вказівки програми з ЛР № 8.
Завдання № 9. Записати коментар до кожної вказівки програми з ЛР № 9.
Завдання № 10. У середовищі редактора блок-схем створити блок – схему до задачі з ЛР № 10. Записати коментар до кожної вказівки програми.
Завдання № 11. У середовищі редактора блок-схем створити блок – схему до задачі з ЛР № 11. Записати коментар до кожної вказівки програми.
Завдання № 12. У середовищі редактора блок-схем створити блок – схему до задачі з ЛР № 12. Записати коментар до кожної вказівки програми.
Завдання № 13. У середовищі редактора блок-схем створити блок – схему до задачі з ЛР № 13. Записати коментар до кожної вказівки програми. Вставити кнопку «Побудувати графік» та записати програмний код для побудови графіка функції.
Завдання № 14. Вставити у форму «Анкета» третю фотографію і ще одну кнопку з відповідним написом, яка буде її відкривати
Завдання № 15. На формі «Телефонна книга» вставити і запрограмувати кнопку «Вилучити запис».
Вказівки до виконання курсової роботиМетою курсової роботи є набуття студентом практичних навичок роботи над задачами на порядок більш складними, ніж стандартні, вироблення вмінь з розроблення повноцінного програмного продукту, доповненого комплектом програмної документації та опанування сучасними інструментальними засобами. Передбачається обов'язкова робота з літературою, самостійне опрацювання необхідного навчального матеріалу, адаптація відомих засобів програмування для розв'язування конкретних задач з урахуванням їх особливостей, комбінування різних засобів, застосування у комплексних задачах знань з різних розділів курсу тощо. Виконання курсової роботи передбачає виконання студентом цілої низки стандартних дій по розробці програмного забезпечення - від постановки задачі до програмної реалізації, розробки програмної документації та захисту роботи. Крім того, під час захисту курсової роботи студент повинен проявити такі якості як впевненість у знаннях, вміння відстоювати власну думку, вміння виступати перед аудиторією. Таким чином курсова робота є завершальним етапом у вивченні курсу «Алгоритмізація та програмування». Для курсової роботи може бути обрана тема навчальної задачі з розроблення об’єктно-орієнтованої програми мовою VB, або розроблення прикладної програми різної проблематики. Вибрана тема погоджується з науковим керівником і затверджується на кафедрі. Подальше її змінення або коригування можливе лише з дозволу наукового керівника при достатньому обґрунтуванні змін студентом. Завдання студентам видаються в загальному вигляді, тобто не формалізовано. Повна формалізація завдання здійснюється в технічному завданні, яке розробляється студентами і затверджується науковим керівником. Науковий керівник курсової роботи: - видає завдання з графіком виконання етапів роботи; - організує процес виконання роботи: - рекомендує необхідну літературу, нормативно-технічну документацію, довідкові та інші матеріали; - надає консультативну допомогу студентам під час виконання роботи; - пише відгук на курсову роботу; - інформує кафедру про хід виконання роботи. Структура курсової роботиНезалежно від обраної теми структура курсової роботи має бути такою: - Титульний аркуш; - Технічне завдання на курсову роботу з календарним планом; - Реферат; - Зміст; - Перелік умовних позначень (при необхідності); - Вступ; - Основна частина з декількома розділами; - Висновки; - Список використаних джерел; - Додатки. Вимоги до змісту курсової роботиТитульний аркуш містить інформацію про дисципліну з якої виконується курсова робота, тему індивідуального завдання, автора пояснювальної записки і заповнюється за формою, наведеною в Додатку А. Титульна сторінка не нумерується, але враховується при нумерації. Технічне завдання на курсову роботу з календарним планом заповнюється за формою, наведеною в Додатку Б. Технічне завдання не нумерується, але враховується при нумерації. Реферат містить:
Текст реферату повинен відбивати мету курсової роботи, метод вирішення задачі, отримані результати. Перелік ключових слів повинен включати від 5 до 15 слів або сполучень із тексту записки, що у найбільшій мірі характеризують її зміст і забезпечують можливість інформаційного пошуку. Ключові слова приводяться в називному відмінку і друкуються прописними літерами у рядок через кому. Із сторінки змісту починається нумерація, але сама сторінка у змісті не вказується. ВступУ вступі коротко викладають оцінку сучасного стану проблеми в даній галузі, до якої має відношення розробка;, актуальність даної роботи і підстави для її проведення, мету роботи й галузь застосування. Кількість сторінок вступу не повинна перевищувати 1-2 стор. Основна частинаРозділи основної частини можуть поділятися на пункти або на підрозділи і пункти. Пункти, якщо необхідно, розділяють на підпункти. Кожний пункт і підпункт повинен містити закінчену інформацію. Обов’язковими розділами основної частини є:
Інструкція користувачу містить вимоги щодо апаратної частини та програмного забезпечення комп’ютера, на якому планується використовувати програмний продукт (процесор, об’єм пам’яті, відеокарта, тип операційної системи тощо); рекомендації щодо інсталяції та запуску програмного продукту та інструкцію для роботи з програмою. ВисновкиУ висновках наводять оцінку отриманих результатів роботи (у тому числі негативних); запропоновані області використання результатів роботи; народногосподарську, наукову, навчальну, соціальну значимість роботи. Список використаних джерелСписок використаних джерел оформлюється як розділ пояснювальної записки з нової сторінки відповідно до вимог ГОСТ 7. 1-84 Библиографическое описание документа. Общие требования и правила составления. ДодаткиДодатки необхідно оформлювати як продовження пояснювальної записки на наступних її сторінках, або в окремій частині, розташовуючи додатки в порядку появи посилань на них у тексті пояснювальної записки. Кожний додаток повинен починатися з нової сторінки і мати заголовок, надрукований вгорі малими літерами з першої прописної, симетрично щодо тексту сторінки. Посередині рядка над заголовком малими літера з першої прописної повинне бути надруковане слово “Додаток ” і прописна буква, що позначає додаток. Додатки слід позначати послідовно прописними буквами українського алфавіту, за винятком букв Г, Є, З, І, Ї, Й, О, Ч, Ь. Один додаток позначається як А. Додатки повинні мати загальну з іншою частиною пояснювальної записки наскрізну нумерацію. Текст кожного додатка, при необхідності, може бути розділений на підрозділи і пункти, що нумеруються арабськими цифрами в межах кожного додатка. Другий рядок додатку повинен містити у центрі слово "(обов’язковий)" або "(довідковий)" у круглих дужках. Третій рядок повинен містити тематичний заголовок додатку. Обов’язковими додатками є роздруковані тексти програми, процедур і функцій та екранні форми. Довідкові додатки можуть містити роздруковані тексти вихідних даних та одержаних результатів, роздруковані графічні результати виконання програми. Вимоги до оформлення курсової роботиТекст курсової роботи повинен бути надрукований у редакторі Microsoft Word на стандартних аркушах формату A4 (210 х 297 мм) відповідно до ДСТУ 3008-95 Документація. Звіти в сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення [1]. Шрифт – Times New Roman, розмір 14. Міжрядковий інтервал – 1,5. Відступи від країв аркуша: зверху, знизу і зліва – 2,0 см; справа – 1,5 см. Абзац – 5 знаків. Нумерація сторінок в правому верхньому кутку, починаючи зі змісту. Заголовки структурних частин, розділів виконують великими літерами посередині рядка, всі інші з абзацу малими літерами починаючи з великої. Слово “Додаток” малими літерами з першої великої посередині рядка. Кожен розділ рекомендується починати з нової сторінки. Заголовок розділу записують посередині великими буквами з більш високою насиченістю. Заголовки розділів, підрозділів, пунктів та підпунктів (при наявності заголовка) записують з абзацу малими буквами починаючи з великої. Розділи нумерують порядковими номерами в межах всього документа (І, 2, і т.д.). Після номера крапку не ставлять, а пропускають один знак. Підрозділи нумерують в межах кожного розділу, пункти в межах підрозділу і т.д. за формою (3.1, 3.2, 3.2.1, 3.2.2, 3.2.2.1 і т.д.). Цифри, які вказують номер, не повинні виступати за абзац. Прізвища, назви додатків, організацій, фірм та інші імена наводяться на мові оригіналу. Структурні елементи “РЕФЕРАТ”, “ЗМІСТ”, “ВСТУП”, “ВИСНОВКИ”, “Список використаних джерел”, ) не нумерують, а їхні найменування слугують заголовками структурних розділів. Розділи і підрозділи повинні мати заголовки. Пункти і підпункти можуть мати заголовки. Заголовки структурних елементів записки і заголовки розділів необхідно розташовувати в середині рядка і друкувати прописними літерами без крапки наприкінці, не підкреслюючи. Заголовки підрозділів, пункти і підпунктів записки необхідно починати з абзацного відступу і друкувати малими літерами, крім першого прописного, не підкреслюючи, без крапки наприкінці. Абзацний відступ повинен бути однаковим по всьому тексту записки і рівним п'ятьом знакам. Якщо заголовок складається з двох або більш речень, їх розділяють крапкою. Переноси слів у заголовку розділу не припускаються. Відстань між заголовком і наступним або попереднім текстом повинна бути не менше двох рядків. Не припускається розміщувати найменування розділу, підрозділу, а також пункту і підпункту в нижній частині сторінки, якщо, після нього розташована тільки один рядок тексту. Нумерувати сторінки треба арабськими цифрами, дотримуючи наскрізну нумерацію по всьому тексту. Номер сторінки проставляють у правому верхньому куті без крапки наприкінці . Перелік вимог, вказівок, положень, що міститься у тексті пункту або підпункту можуть позначатися арабськими цифрами з дужкою або можуть взагалі не позначатися. При цьому кожен перелік повинен починатися з абзацу і закінчуватися крапкою з комою. Ілюстрації варто розташовувати в пояснювальній записці безпосередньо після тексту, у якому вони вперше згадуються, або на наступній сторінці. На всі ілюстрації повинні бути посилання в пояснювальній записці. Ілюстрації можуть мати назву, що розташовують над ілюстрацією. При необхідності під ілюстрацією розташовують пояснювальні дані. Ілюстрація позначається словом “Рис. ”, що разом із назвою малюнка пишуть після пояснювальних даних, наприклад, Таблиці необхідно розташовувати в пояснювальній записці безпосередньо після тексту, у якому вони вперше згадуються, або на наступній сторінці. На всі таблиці повинні бути посилання в пояснювальній записці. Таблиця може мати назву, що друкують малими літерами (крім першої прописної) і розміщують над таблицею. Якщо рядки або графи таблиці виходять за формат сторінки, таблицю поділяють на частини, розташовуючи одну частину під іншою, або поруч, або переносячи частини таблиці на наступну сторінку. Слово “Таблиця ”, вказують один раз зліва над першою частиною таблиці, над іншими частинами пишуть: “Продовження таблиці _” з вказівкою номера таблиці. Таблиці варто нумерувати арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком таблиць, наведених у додатках. Номер таблиці складається з номера розділу і порядкового номера таблиці, розділених крапкою. Формули і рівняння розташовують у пояснювальній записці безпосередньо після тексту, у якому вони вперше згадуються, посередині сторінки. Вище і нижче кожної формули повинно бути залишено не менше одного вільного рядка. Формули і рівняння варто нумерувати арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком формул і рівнянь, наведених у додатках. Номер формули або рівняння складається з номера розділу і порядкового номера формули або рівняння, розділених крапкою. Номер формули або рівняння вказують на рівні формули або рівняння в дужках у крайньому правому положенні на рядку. Пояснення символів і числові коефіцієнти, що входять до формули або рівняння, варто наводити безпосередньо в тій послідовності, у якій вони надані у формулі або рівнянні. Пояснення значення кожного символу або числового коефіцієнта необхідно давати з нового рядка. Перший рядок пояснення починають з абзацу словом ”де” без двокрапки. Переносити формули або рівняння на такий рядок припускається тільки на знаках виконуваних операцій, причому знак операції на початку такого рядка повторюють. При переносі формули або рівняння на знаку операції множення застосовують знак “х”. Формули, що йдуть одна за одною, і не розділені текстом, відокремлюють комою. Посилання в тексті на джерела необхідно наводити в міру їх згадування в записці, вказуючи порядковий номер, виділений двома квадратними дужками, наприклад: [5]. У тексті пояснювальної записки припускається робити тільки загальновживані скорочення (наприклад і т.д., і т.п., і ін. або роз'яснення абревіатури). Якщо в пояснювальній записці прийнята специфічна термінологія, а також вживаються мало поширені скорочення, нові символи, позначення і т.п., то їх перелік необхідно надати у окремому списку. Перелік повинний розташовуватися стовпчиком, у якому слова (за абеткою) приводяться скорочено, а справа - їхнє докладне розшифровування. Якщо спеціальні символи, терміни, скорочення, і позначення приводяться менше трьох разів, перелік їх не складається, а їхнє розшифровування наводять у тексті при першому згадуванні. Рекомендований обсяг курсової роботи не менше 30 друкованих аркушів.
Орієнтовна тематика курсових робітРозробка об’єктно-орієнтованих програм мовою Visual Basic за наведеними нижче темами
Запитання до заліку10. Створення класів і оголошення об'єктів у VB. Принципи інкапсуляції і спадкування. 11. Процедури класу. Процедури - методи і процедури - астивості. 12. Об'єкти, класи і сімейства. Оголошення сімейства. 13. Об'єктна модель VB. Призначення об'єктів і сімейств об'єктів. 14. Зв'язування і впровадження об'єктів. Технологія OLE. 15. Приклад програмного коду для виведення повідомлень за допомогою помічника. 16. Приклад програмного коду для створення користувальницького меню в панелі інструментів. 17. Приклад програмного коду для відображення/приховання панелей інструментів і створення контекстного меню. 18. Приклад програмного коду для роботи c формами меню. 19. Що таке програма в середовищі VBA? 20. Що таке проект в середовищі VBA? Які складові проекту VBA? 21. Що таке модуль у VBA? 22. Що таке форма VBA? 23. Що таке об’єкт у VBA? 24. Що таке подія? 25. Що таке процедура опрацювання події? 26. Що таке властивість об’єкту? Як змінити її? 27. Яку структуру має програмний код VBA? 28. Що таке команда (вказівка) мовою VBA? 29. Як записується коментар до команд програми мовою VBA? 30. Що таке змінна? Типи змінних. 31. Що таке константа Типи констант. 32. Як оголосити змінні та константи у VBA? 33. Що таке видимість змінних у проекті VBA? 34. Яку конструкцію мови VBA реалізує оператор Select Case ? 35. Яку конструкцію мови VBA реалізує оператор If... Then ... Else ... ? 36. Яку конструкцію реалізує оператор If...Then ? 37. Якщо умова А хибна і умова B хибна,то якою буде умова (А або B)? 38. Якщо умова А істина і умова B істина, то якою буде умова (А або B)? 39. Якщо умова А хибна і умова B хибна,то якою буде умова (А і В )? 40. Якщо умова А істина і умова B істина,то якою буде умова (А і В )? 41. Якщо умова А істина, а умова В хибна, то якою буде умова (А або В)? 42. Якщо умова А істина, а умова В хибна, то якою буде умова (А і В)? 43. Які типи даних використовуються у мові програмування VBA? 44. Яким буде значення виразу 2+3*4^2 ? 45. Які існують способи запису алгоритмів? 46. Які групи символів використовують для запису операцій над числами? 47. Які символи використовують для запису простих умов? 48. Які з наведених функцій є вбудованими стандартними функціями VBA? 49. Яке значення набуде змінна А1=int(B/A) + B/A, якщо В=5, А=2? 50. Яка вказівка VBA виводить на екран результат обчислень? 51. Як записати вираз "sinx поділити на корінь із суми a і b" мовою VBA? 52. За допомогою якого символу записують коментар у текст програми? 53. Які види розгалужень існують у VBA? 54. Який запис є повною формою вказівки розгалуження у мові VBA? 55. Який тип змінної визначається за суфіксом $? 56. Який тип змінної визначається за суфіксом @? 57. Який тип змінної визначається за суфіксом #? 58. Який тип змінної визначається за суфіксом !? 59. Який тип змінної визначається за суфіксом &? 60. Який тип змінної визначається за суфіксом %? 61. Яка функція перетворює дані числового типу у текстові? 62. Яка функція перетворює дані текстового типу у числові? 63. Які змінні оголошуються з використанням службового слова Private? 64. Які змінні оголошуються з використанням службового слова Static? 65. Які змінні оголошуються з використанням службового слова Dim? 66. Яке призначення службового слова Public? 67. Що задають у вікні властивостей об'єкту (Properties) середовища VB? 68. Яка характеристика об'єкту називається методом? 69. Яка характеристика об'єкту називається подією? 70. Який обчислювальний процес називається циклічним? 71. Що таке параметр цикл? 72. Як називається цикл, у якому заздалегідь відома кількість повторень? 73. Як називається цикл, у якому невідома кількість повторень? 74. Який формат має оператор умовного циклу з передумовою у VBА? 75. Який формат має оператор умовного циклу з післяумовою у VBА? 76. Чим відрізняється цикл ДО від циклу ПОКИ? 77. Яку конструкцію описує оператор For... Next ? 78. Яку конструкцію описує оператор Do... Loop Until ? 79. Яку конструкцію описує оператор Do While ... Loop ? 80. Як очистити значення текстового поля номер три в користувацькій формі номер два? 81. Як виділити діапазон клітинок від D6 до E8 на аркуші "Лист2"? 82. Як вийти з програми - додатку? 83. Як сховати форму № 6? 84. Як очистити діапазон клітинок від А1 до С10? 85. Продовжити визначення: Метод - це… 86. Як треба записати формулу для підрахунку дискримінанта в квадратному рівнянні? 87. Як називаються такі дії, як клацання мишкою, натиснення на клавішу, переміщення мишки, вихід з програми? 88. Що є об'єктом VBA? 89. Як зберегти проект? 90. Яку конструкцію мови VB реалізує оператор Select Case ? 91. Яку конструкцію мови VB реалізує оператор If... Then ... Else ... ? 92. Яку конструкцію реалізує оператор If...Then ? 93. Яку конструкцію описує оператор Do... Loop Until ? 94. Яку конструкцію описує оператор Do While ... Loop ? 95. Яку конструкцію описує оператор For... Next ? 96. Масив - це набір змінних 97. Якщо умова А хибна і умова B хибна,то якою буде умова (А або B)? 98. Якщо умова А істина і умова B істина, то якою буде умова (А або B)? 99. Якщо умова А хибна і умова B хибна,то якою буде умова (А і В )? 100. Якщо умова А істина і умова B істина,то якою буде умова (А і В )? 101. Якщо умова А істина, а умова В хибна, то якою буде умова (А або В)? 102. Якщо умова А істина, а умова В хибна, то якою буде умова (А і В)? 103. Які типи даних використовуються у мові програмування VB? 104. Яким буде значення виразу 2+3*4^2 ? 105. Які існують способи запису алгоритмів? 106. Які групи символів використовують для запису операцій над числами? 107. Які символи використовують для запису простих умов? 108. Які з наведених функцій є вбудованими стандартними функціями VB? 109. Яке значення набуде змінна А1=int(B/A) + B/A, якщо В=5, А=2? 110. Яка вказівка VB виводить на екран результат обчислень? 111. За допомогою якого символу записують коментар у текст програми? 112. Які види розгалужень існують у VB? 113. Який запис є повною формою вказівки розгалуження у мові VB? 114. Що таке параметр цикл? 115. Як називається цикл, у якому заздалегідь відома кількість повторень? 116. Як називається цикл, у якому невідома кількість повторень? 117. Чим відрізняється цикл ДО від циклу ПОКИ? 118. Який оператор VB використовують для введення і зберігання вхідних даних? 119. Який оператор VB використовується для виведення повідомлень? 120. Що задають у вікні властивостей об'єкту (Properties) у середовищі VBА? Рекомендована література
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |