Робоча навчальна програма з курсу CASE технології, НУДПСУ
« Назад ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
Кафедра інтелектуальних систем прийняття рішень Робоча навчальна програма з курсу “CASE технології”для підготовки бакалаврів за напрямом 0804 “Комп'ютерні науки”спеціальності 6.080400 “Інтелектуальні системи прийняття рішень” денної форми навчання статус дисципліни: вибіркова Ірпінь – 2012 Робоча навчальна програма курсу “CASE технології” складена на основі навчального плану з підготовки бакалавра за напрямом 0804 “Комп'ютерні науки” спеціальності 6.080400 “Інтелектуальні системи прийняття рішень”, затвердженого в 2012 році.
Зміст Пояснювальна записка Опис навчальної дисципліни Структура навчальної дисципліни “CASE технології” Зміст навчальної дисципліни за модулями Модуль I. Методології аналізу і проектування Тема 1. Вступ. методології проектування, їх порівняльна оцінка Тема 2. Методології структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування Тема 3. Методологія функціонального проектування IDEF0 Тема 4. Методологія проектування послідовності процесів IDEF3 Тема 5. Методологія DFD - структурний аналіз потоків даних Модуль II CASE – засоби Тема 6. Загальна характеристика і класифікація CASE – засобів Тема 7. Програмні засоби підтримки життєвого циклу програмного забезпечення Тема 8. Порівняльна характеристика CASE – засобів Тема 9. Оцінка і вибір CASE – засобів Тема 10. Технологія впровадження CASE-засобів Зміст лабораторного практикуму „Створення програмного продукту "Індивідуальна система" на основі CASE-засобів структурного аналізу і проектування” Зміст індивідуальних робіт „Тестові завдання" з дисципліни "CASE-технології" Форми та засоби поточного та підсумкового контролю знань студентів Критерії оцінки знань Умови переведення даних 100-бальної шкали оцінювання у 5 - бальну та шкалу ECTS Розподіл балів при рейтинговій системі Контрольні питання з дисципліни Перелік питань до 1-го модуля Перелік питань до 2-го модуля Перелік питань з курсу Література ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКАДисципліна “CASE технології" призначена для оволодіння майбутніми бакалаврами за напрямом спеціальності знаннями сучасної програмної інженерії - методологій та інструментальних засобів і систем для автоматизованого аналізу, проектування та розробки програмних продуктів, на основі чого провадиться подальше вивчення спеціальних дисциплін, пов’язаних з фаховою діяльністю. Основу курсу становлять методології структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування, а також CASE-технології для рішення задач проектування (перепроектування) інформаційних систем та розробки програмного забезпечення. Програма курсу “CASE технології” охоплює достатній обсяг матеріалу, який дозволяє підготувати бакалаврів належного рівня та забезпечити загальний розвиток світогляду студентів. Вона складена згідно з вимогами “Положення про програму дисципліни” і є нормативним документом, який визначає мету і завдання курсу, містить тематичний план курсу. Мета курсу Основною метою вивчення навчальної дисципліни є узагальнення та розширення знань студентів з технологій аналізу і проектування програмних продуктів на основі методологій структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування, а також вироблення навиків застосування CASE-технології для рішення задач проектування (перепроектування) інформаційних систем та розробки програмного забезпечення. Завдання курсу Сформувати у студентів теоретичні знання і виробити навики щодо застосування методологій структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування, а також CASE-технології для рішення задач проектування (перепроектування) інформаційних систем та розробки програмного забезпечення. Предмет навчальної дисципліни: Методології структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування програмних систем. CASE-технології з проектування (перепроектування) інформаційних систем та розробки програмного забезпечення. Основні вимоги до знань і вмінь студентів: Повинні знати: основи методологій структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу бізнес-логіки предметної області і проектування програмних систем, а також CASE-технології з їх реалізації. Повинні вміти: розв’язувати основні задачі аналізу бізнес-логіки предметної області і проектування (перепроектування) інформаційних систем та розробки програмного забезпечення за допомогою CASE-технології . Міжпредметні зв’язки Навчальна дисципліна “CASE технології” пов’язана з дисциплінами: основи програмування та алгоритмічні мови, об’єктно-орієнтоване програмування, організація баз даних і знань, автоматизація роботи в органах ДПС України, технологія програмування та створення програмних продуктів, системне програмування та операційні системи, системний аналіз та проектування систем обробки інформації, моделювання систем, технології сховищ даних і знань. Методи і форми викладання дисципліни Вивчення дисципліни передбачає лекційні та практичні заняття в комп’ютерних класах, індивідуальну та самостійну роботу студента. Навчальні технології, що застосовуються для активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів наступні: 1. Проблемні лекції – застосовуються при викладанні основного лекційного матеріалу. 2. Робота в малих групах – основний метод активізації роботи студентів. 3. Кейс-метод (метод аналізу конкретних ситуацій) – застосовується для наближення процесу навчання до реальної лабораторної діяльності спеціалістів і передбачає розгляд конкретних виробничих, управлінських ситуацій у процесі вивчення і виконання навчальних завдань. 4. Презентації – виступи перед аудиторією – використовуються для представлення результатів роботи в малих групах на практичних заняттях, звітів про виконання індивідуальних завдань студентів. 5. Значна частина матеріалу дисципліни відведена під самостійну роботу студента (СРС) та індивідуальні заняття студентів під керівництвом викладача. СРС використовується студентами для опрацювання лекційного матеріалу, навчально-методичної літератури, при підготовці до лабораторних робіт. Студентам рекомендуються такі форми самостійної роботи: Ø опрацювання лекційного матеріалу з використанням конспекту лекцій та рекомендованої літератури; Ø самостійне вивчення окремо визначених тем та питань на основі навчальної літератури та методичних розробок кафедри; Ø самостійне виконання індивідуальних завдань; Ø підготовка до виконання контрольних та лабораторних робіт; Ø самостійна підготовка до ПМК. 6. Індивідуальна робота студента, яка здійснюється за графіком навчального процесу відповідно до тем та окремих завдань у формі: індивідуальних занять, консультацій, перевірки індивідуальних завдань, перевірки та захисту завдань, що винесені на поточний контроль тощо. Форми і засоби проміжного та підсумкового контролюКонтроль знань та вмінь проводиться у формі експрес-контролю рівня готовності студента до проведення практичних (лабораторних) робіт, захисту практичних (лабораторних) робіт; перевірки виконання поза аудиторних завдань; оцінки роботи студента під час заняття (виступи, доповнення, участь у дискусії); оцінювання виконання індивідуальних завдань; контрольних робіт в кінці залікового кредиту. В процесі вивчення дисципліни студенти виконують дві контрольні роботи. Оцінка індивідуальних результатів здобуття знань студентами проводиться у формі заліку за кредитно-модульною методологією навчання, критерії якої визначаються у навчальній робочій програми за стобальною системою, яка трансформується у стандартні залікові диференційовані оцінки відповідно до вимог Міністерства освіти та науки України. Критерії оцінки успішності повинні відповідати навчальній програмі й найбільш важливим вимогам до знань студентів: Ø знання основ теорії сховищ даних і знань; Ø навики розв’язувати основні задачі проектування і організації структур та елементів сховищ даних і знань; Ø навики здійснювати постановку та розробку алгоритму рішення задачі; Ø навики отримати доступ до сховищ даних і знань; Ø навики адмініструвати сховища даних і знань в інформаційних системах; Ø навики досягати максимальної ясності, точності висловлювання думки, а також навики відстоювати свої погляди. Форма підсумкового контролю – ПМК Загальний обсяг навчальної дисципліни: Всього - 108 години, з них 20 годин відведено на лекції, 16 годин – лабораторні, 4 годин - індивідуальні та 68 годин на самостійну роботу; Опис навчальної дисципліни “CASE технології”Предмет: Методології структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування програмних систем. CASE-технології з проектування (перепроектування) інформаційних систем та розробки програмного забезпечення. Мета: Узагальнення та розширення знань студентів з технологій аналізу і проектування програмних продуктів на основі методологій структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування, а також вироблення навиків застосування CASE-технології для рішення задач проектування (перепроектування) інформаційних систем та розробки програмного забезпечення.
Передумови вивчення - наступні дисципліни:
Структура навчальної дисципліни “CASE технології”напрям підготовки - 0804 “Комп'ютерні науки” спеціальність - 6.080400 “Інтелектуальні системи прийняття рішень”
Зміст навчальної дисципліни за модулямиМодуль І. Методології аналізу і проектуванняТема 1. Вступ. Методології проектування, їх порівняльна оцінкаАктуальність інженерних методів аналізу і проектування (перепроектування). Методології аналізу предметної сфери і проектування програмних систем. Поняття методу і методології. Еволюція методів проектування програмних систем (проблеми і принципи рішення задачі). Сучасні методи проектування. Предмет та визначення CASE технології автоматизованого аналізу предметної сфери і проектування системи. Методичні особливості CASE-засобів. Практикум з освоєння CASE технології. Лекція №1. Вступ. Методології проектування, їх порівняльна оцінка (2 год.)
Перелік питань до самостійної роботи
Література [1]- [8], [10] - [11] Тема 2. Методології структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування. Актуальність методологій автоматизованого структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування. Види методологій структурного аналізу і проектування (IDEF0, IDEF3, DFD). Методологія об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування. Комп'ютерна підтримка методологій структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування. Порівняння і взаємозв'язок структурного і об'єктно-орієнтованого підходів Лекція №2. Методології структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування ( 2 год.) 1. Актуальність методологій автоматизованого структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування 2. Види методологій структурного аналізу і проектування 2.1. IDEF0-технологія функціонального аналізу й проектування. 2.2. IDEF3-технологія формування послідовності дій або підпроцесів 2.3. DFD (Data Flow Diagram) - структурний аналіз потоків даних. 3. Методологія об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування. 4. Комп'ютерна підтримка методологій структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу проектування 5. Порівняння і взаємозв'язок структурного і об'єктно-орієнтованого підходів Лабораторна робота № 1. Дослідження та опис предметної області для розробки програмного продукту. (2 год.) Індивідуальна робота №1. За вибраною темою сформувати теоретичний матеріал в розмірі, який достатній для розкриття суті прблеми і тестових завдань з посиланням на актуальні джерела (2 год.) Перелік питань до самостійної роботи
Література [1]- [17] Тема 3. Методологія функціонального проектування IDEF0Методологія функціонального моделювання IDEF0. Синтаксис і семантика моделей IDEF0 (моделі IDEF0, дії, межі і зв'язки, тунелі). Побудова моделей IDEF0 (діаграми, цикл «експерт-аналітик», побудова моделей, точка зору, межі моделювання, вибір найменування контекстного блоку, визначення стрілок на контекстній діаграмі, нумерація блоків і діаграм, зв'язок між діаграмою і її батьківським функціональним блоком, два підходи до початку моделювання - в «ширину» і « глибину», умови завершення). Інші діаграми IDEF0 (дерево моделі, презентаційні діаграми) Лекція №3. Методологія функціонального проектування IDEF0 (2год.) 1. Методологія функціонального моделювання IDEF0 2. Синтаксис і семантика моделей IDEF0 (моделі IDEF0, дії, межі і зв'язки, тунелі) 3. Побудова моделей IDEF0 (діаграми, цикл «експерт-аналітик», побудова моделей, точка зору, межі моделювання, вибір найменування контекстного блоку, визначення стрілок на контекстній діаграмі, нумерація блоків і діаграм, зв'язок між діаграмою і її батьківським функціональним блоком, два підходи до початку моделювання - в «ширину» і « глибину», умови завершення 4. Інші діаграми IDEF0 (дерево моделі, презентаційні діаграми) Лабораторна робота №2. Дослідження та опис предметної області „Індивідуальна система” відповідно до завдання для індивідуальних робіт, які виконувались під час вивчення курсу “Організація баз даних і знань” (2 год.). Перелік питань до самостійної роботи 1. Інші діаграми IDEF0 (дерево моделі, презентаційні діаграми) Література [1]- [17] Тема 4. Методологія проектування послідовності процесів IDEF3Загальне визначення методології IDEF3. Синтаксис і семантика моделей IDEF3 (моделі IDEF3, діаграми, одиниця роботи, дія). Зв'язки: "Часове передування", "Об'єктний потік" і "Нечітке відношення". З'єднання: "І", "Ексклюзивне АБО" і "АБО". Синхронні і асинхронні з'єднання. Парність і комбінації з'єднань. Покажчики і декомпозиція дій. Вимоги IDEF3 до опису бізнес-процесів. Визначення сценарію, границь моделювання, точки зору, дій і об'єктів. Послідовність і паралельність. Взаємозв'язок моделей IDEF0 і IDEF3. Створення моделей IDEF3 для відображення блоків IDEF0. Лекція №4. Методологія проектування послідовності процесів IDEF3( 2год.)
Лабораторна робота №3. Методологія IDEF0 зі створення функціональної моделі бізнес-процесів прототипу - системи „Служба зайнятості в рамках ВУЗу” (4 год.). Перелік питань до самостійної роботи
Література [1] - [6], [8]- [11] Тема 5. Методологія DFD (Data Flow Diagram) - структурний аналіз потоків данихПризначення діаграм потоків даних. Синтаксис і семантика діаграм потоків даних (функціональні блоки, зовнішні сутності, стрілки (потоки даних), сховища даних, розгалуження і об'єднання). Побудова діаграм потоків даних. Два підходи до побудови DFD-моделей. Нумерація об'єктів. Застосування діаграми потоків даних (DFD). Лекція №5. Методологія DFD (Data Flow Diagram) - структурний аналіз потоків даних ( 2 год.)1. Призначення діаграм потоків даних 2. Синтаксис і семантика діаграм потоків даних 2.1. Функціональні блоки 2.2. Зовнішні сутності 2.3. Стрілки (потоки даних) 2.4. Сховища даних 2.5. Розгалуження і об'єднання 3. Побудова діаграм потоків даних 3.1. Два підходи до побудови DFD-моделей 3.2. Нумерація об'єктів 4. Застосування діаграми потоків даних (DFD) Лабораторна робота №4. Методологія IDEF0 зі створення функціональної моделі бізнес-процесів „Індивідуальної системи” ( 2 год.). Перелік питань до самостійної роботи
Література [1]- [17] МОДУЛЬ ІІ. CASE - засоби Тема 6. Загальна характеристика і класифікація CASE - засобівОсобливості та визначення CASE технології аналізу предметної області і проектування інформаційної системи (напрямки реалізації, актуальність та визначення). Фактори ефективного функціонування CASE-засобів (стандарти, інтеграція, підтримка стандартних методів, несуперечність, автоматизація). Загальна характеристика CASE – засобів (область застосування, характерні риси, компоненти інтегрованих CASE-засобів). Класифікація CASE – засобів. Ознаки класифікації CASE – засобів. Типи CASE - засобів (за компонентним складом, допоміжні). Ринок CASE – засобів. Лекція №6. Загальна характеристика і класифікація CASE - засобів (2год.) 1. Особливості та визначення CASE технології аналізу предметної області і проектування інформаційної системи (напрямки реалізації, актуальність та визначення) 2.Фактори ефективного функціонування CASE-засобів (стандарти, інтеграція, підтримка стандартних методів, несуперечність, автоматизація) 3.Загальна характеристика CASE – засобів (область застосування, характерні риси, компоненти інтегрованих CASE-засобів) 4.Класифікація CASE - засобів 4.1. Ознаки класифікації CASE - засобів 4.2.Типи CASE - засобів (за компонентним складом, допоміжні) 5. Ринок CASE - засобів Лабораторна робота №5. Дослідження методології діаграм потоків даних (DFD) на прикладі системи „Служба зайнятості в рамках ВУЗу” (2год.). Індивідуальна робота №2. За теоретичним матеріалом вибраної теми сформувати 10 тестових питань з набором 4-6 відповідей, частина яких є вірною. (2год.). Перелік питань до самостійної роботи
Література [1]- [17] Тема 7. Програмні засоби підтримки життєвого циклу (ЖЦ) програмного забезпечення (ПЗ) Вимоги до методик реалізації і програмних інструментальних засобів. Технологія об’єктно-орієнтованих CASE-засобів. Інтегрований комплекс інструментальних засобів Rational Suite. Технологія Computer Associates (CA). Загальна характеристика компонентів пакету CA AllFusion Modeling Suite, їх функціональні можливості). Технологія Oracle. Методичні основи ПЗ корпорації Oracle (метод CDM з розробки прикладного ПЗ, м етод PJM з управління проектом). Комплекс Oracle Developer Suite швидкого створення додатків. CASE-засіб Oracle Designer - інтегрований засіб розробки. Технологія Borland. Перспективи технології створення програмних засобів. Лекція №7. Програмні засоби підтримки ЖЦ ПЗ (2год.). 1. Вимоги до методик реалізації і програмних інструментальних засобів 2. Технологія об’єктно-орієнтованих CASE-засобів. 3. Інтегрований комплекс інструментальних засобів Rational Suite. 4. Технологія Computer Associates 4.1. Загальна характеристика компонентів пакету Computer Associates 4.2. Функціональні можливості пакету - AllFusion Modeling Suite 7.1 5. Технологія Oracle 5.1. Методичні основи ПЗ корпорації Oracle (метод CDM з розробки прикладного ПЗ, метод PJM з управління проектом) 5.2. Комплекс Oracle Developer Suite швидкого створення додатків 5.3. CASE-засіб Oracle Designer - інтегрований засіб розробки 6. Технологія Borland 7. Перспективи технології створення програмних засобів. Лабораторна робота № 6. Розробка проекту шляхом побудови діаграм потоків даних (DFD) „Індивідуальної системи”. (2год.). Перелік питань до самостійної роботи Ø Технологія Oracle (методичні основи, комплекс Oracle Developer Suite); Ø CASE-засіб Oracle Designer - інтегрований засіб розробки; Ø Технологія Borland. Література [1]- [17] Тема 8. Порівняльна характеристика CASE - засобівПараметри процесу оцінки і вибору (модель процесу оцінки і вибору, цілі процесу оцінки і вибору, елементи процесу оцінки і вибору, список критеріїв процесу оцінки й вибору). Методологія процесу оцінки (мета і етапи процесу оцінки, аналіз етапів процесу оцінки, способи оцінки даних про CASE-засоби, види критеріїв оцінки даних про CASE-засоби). Документування звіту з оцінки CASE-засобу. Процес вибору (взаємозалежність процесів оцінки і вибору, етапи процесу вибору). Алгоритм аналізу результатів і вибору CASE-засобу. Лекція №8.Порівняльна характеристика CASE - засобів (2год.). 1. Параметри процесу оцінки і вибору 1.1. Модель процесу оцінки й вибору 1.2. Цілі процесу оцінки і вибору 1.3. Елементи процесу оцінки і вибору 1.4. Список критеріїв процесу оцінки й вибору 2. Методологія процесу оцінки 2.1.Мета і етапи процесу оцінки 2.2. Аналіз етапів процесу оцінки 2.3. Способи оцінки даних про CASE-засоби 2.4. Види критеріїв оцінки даних про CASE-засоби 3. Документування звіту з оцінки CASE-засобу 4. Процес вибору 4.1. Взаємозалежність процесів оцінки і вибору 4.2. Етапи процесу вибору 4.3. Алгоритм аналізу результатів і вибору CASE-засобу Лабораторна робота №7 .Методологія опису взаємозв'язків між процесами за допомогою діаграм IDEF3 (WorkFlow) на прикладі системи „Служба зайнятості в рамках ВУЗу” (2 год.). Перелік питань до самостійної роботи
Література [1]- [17] Тема 9. Оцінка і вибір CASE - засобівМіра та структура критеріїв оцінки і вибору. Функціональні характеристики (середовище функціонування; функції, орієнтовані на фази життєвого циклу; загальні функції). Надійність. Простота використання. Ефективність. Супровід. Переносимість. Загальні критерії. Приклад підходу до визначення критеріїв вибору CASE-засобів. Лекція №9. Оцінка і вибір CASE - засобів (4 год.) 1. Міра та структура критеріїв оцінки і вибору 2. Функціональні характеристики 2.1.Середовище функціонування. 2.2. Функції, орієнтовані на фази життєвого циклу: 2.3. Загальні функції 3. Надійність 4. Простота використання 5. Ефективність 6. Супровід 7. Переносимість 8. Загальні критерії 9. Приклад підходу до визначення критеріїв вибору CASE-Засобів Лабораторна робота № 8.Розробка проекту шляхом побудови діаграм IDEF3 (WorkFlow) „Індивідуальної системи” (2 год.). Перелік питань до самостійної роботи
Література [1]- [17] Тема10. Технологія впровадження CASE-засобівЕтапи впровадження CASE-засобів. Визначення потреб в CASE-засобах. Аналіз можливостей організації (загальні питання; проекти, що ведуться в організації; технологічна база; персонал; готовність). Визначення організаційних потреб (мета організації; потреби організації; очікувані результати; реалістичні і нереалістичні очікування; витрати на впровадження). Аналіз ринку CASE-засобів. Визначення критеріїв успішного впровадження. Розробка стратегії впровадження CASE-засобів. Складові стратегії впровадження CASE-засобів. Підходи до розробки стратегії впровадження CASE-засобів (спадний і висхідний підходи). Ніша CASE-засобів. Лекція №10. Технологія впровадження CASE-засобів (4год.) 1. Етапи впровадження CASE-засобів 2. Визначення потреб в CASE-засобах2.1. Аналіз можливостей організації (загальні питання; проекти, що ведуться в організації; технологічна база; персонал; готовність) 3. Визначення організаційних потреб (мета організації; потреби організації; очікувані результати; реалістичні і нереалістичні очікування; витрати на впровадження) 4. Аналіз ринку CASE-засобів5. Визначення критеріїв успішного впровадження 6. Розробка стратегії впровадження CASE-засобів 6.1. Складові стратегії впровадження CASE-засобів 6.2. Підходи до розробки стратегії впровадження CASE-засобів (спадний і висхідний підходи) 7. Ніша CASE-засобів.Перелік питань до самостійної роботи 1. Аналіз можливостей організації з впровадження CASE-засобів (загальні питання; проекти, що ведуться в організації; технологічна база; персонал; готовність) 2. Визначення організаційних потреб (мета організації; потреби організації; очікувані результати; реалістичні і нереалістичні очікування; витрати на впровадження) 3. Складові стратегії впровадження CASE-засобів 4. Аналіз ринку CASE-засобів 5. Ніша CASE-засобів. Література [1]- [17] Зміст лабораторного практикуму„Створення програмного продукту "Індивідуальна система" на основі CASE-засобів структурного аналізу і проектування” Всі лабораторні роботи, які виконуються при вивченні дисципліни, об'єднані в один цикл логічно і технологічно пов'язаних між собою робіт із проектування і створення баз та сховищ даних. Завдання: 1. На прикладі проекту „Служба зайнятості в рамках ВУЗу” ознайомитись з особливостями [10-17]: Ø дослідження та формального опису предметної області; Ø реалізації принципів методологій IDEF0, DFD та IDEF3 (WorkFlow) за допомогою CASE-засобу BPWin; 2. Вивчити особливості власного проекта (інфологічної і концептуальної моделі) БД, створеного на основі заданого документа і запитів відповідного завдання для індивідуальних робіт, які виконувались під час вивчення курсу “Організація баз даних і знань” [10]. 3. Виконати опис предметної області індивідуального завдання - „Індивідуальної системи" [11]. 4. Створити новий проект в BPWin на основі опису предметної області „Індивідуальної системи" [11]: Ø сформувати контекстну діаграму системи відповідно до методології IDEF0 (задати входи, виходи, механізми й керування; виконати декомпозицію контекстної діаграми; провести зв'язки за виходами; провести зв'язки за керуванням; провести зв'язки за входами; зберегти проект в окремому файлі); Ø доповнити створену діаграму IDEF0 діаграмою IDEF3 та DFD (додати на діаграму DFD зовнішню сутність і сховище даних; зв'язати діаграму й зовнішню сутність; зв'язати діаграму й сховище; визначити ім'я зв'язку із зовнішньою сутністю); 5. Оформити звіт за допомогою MS Word, де повинні найти відображення: Ø титульний листок; Ø прізвище, ініціали і № групи студента; Ø тема і мета роботи; Ø паперовий варіант проекту „Індивідуальна система” відповідно до лабораторної роботи; Ø екранні форми проекту „Індивідуальна система” на основі відповідних методологій, реалізованого за допомогою CASE-засобів BPWin; Ø відповідь на контрольні питання. 6. Роботу захистити і представити на іспит. Лабораторна робота № 1. Тема роботи: Дослідження предметної області для розробки системи „Служба зайнятості в рамках ВУЗу”. Мета роботи: Ознайомитись з системою „Служба зайнятості в рамках ВУЗу”, розробити її інфологічну і концептуальну моделі. Лабораторна робота № 2. Тема роботи: Дослідження та опис предметної області „Індивідуальна система” відповідно до завдання для індивідуальних робіт, які виконувались під час вивчення курсу “Організація баз даних і знань”. Мета роботи: На основі досвіду дослідження та опису предметної області „Служба зайнятості в рамках ВУЗу” описати предметну область „Індивідуальна система” відповідно до індивідуального завдання, вдосконалити її інфологічну та концептуальну моделі. Лабораторна робота № 3. Тема роботи: Методологія IDEF0 зі створення функціональної моделі бізнес-процесів прототипу - системи„Навчальний_заклад” Мета роботи: Ø вивчення основних принципів методології IDEF0; Ø відтворення проекту в CASE-засобі AllFussion Process Modeller (BPWin) пакету AllFussion Modeling Suite згідно п. 5 з формуванням контекстної діаграми, діаграм декомпозиції і формування зв'язків; Ø закріплення методології IDEF0 шляхом створення функціональної моделі бізнес-процесів для програмного продукту „Індивідуальна система”. Лабораторна робота № 4. Тема роботи: Методології діаграм потоків даних (DFD) для розробки програмного продукту. Мета роботи:
Лабораторна робота № 5 Тема роботи: Методологія опису взаємозв'язків між процесами за допомогою діаграм IDEF3 (WorkFlow) для розробки програмного продукту. Мета роботи:
Лабораторна робота № 6 Тема роботи: „Технологія створення звітів в CASE-засобі BPWin” Мета роботи: Вивчити види звітів і способи їхнього створення та освоїти метод пошуку помилок у діаграмах, використовуючи звіти. Зміст індивідуальних робіт „Тестові завдання" з дисципліни "CASE-технології" Індивідуальна робота №1 За вибраною темою сформувати теоретичний матеріал в розмірі, який достатній для розкриття суті проблеми і тестових завдань з посиланням на актуальні джерела. Індивідуальна робота №2 За теоретичним матеріалом вибраної теми сформувати 20 тестових питань з набором 5-6 відповідей, частина яких є вірною. Оформлена робота повинна бути представлена в електронному вигляді і роздукована. Примітка. 1. Вибір теми дослідження здійснюється відповідно до "Структури навчальної дисципліни "CASE-технології", поданої в робочій програмі, та порядковим номером студента в журналі за їх співвідношенням: №пп = {2 * №теми - 5; 2 * №теми - 4 }, №теми = 3,…, 10. 2. Теоретичний матеріал погоджується з викладачем. 3. Студент з: Ø непарним №пп готовить теоретичний матеріал і тести з 1-ї половини теми; Ø парним №пп готовить теоретичний матеріал і тести з 2-ї половини тем. 4. Теоретичний матеріал з 1-ї та 2-ї половини теми змістовно являють собою єдине ціле та узгоджуються з викладачем. ФОРМИ ТА ЗАСОБИ ПОТОЧНОГО ТА ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВОб‘єктивність оцінки знань студентів залежить від форм та засобів поточного й підсумкового контролю. Форми проведення поточного контролю, їх періоди визначаються робочим планом викладача Контроль засвоєння студентами дисципліни здійснюється в кілька етапів:
Програмний матеріал навчальної дисципліни поділяється на два модулі. Перший модуль охоплює з 1 по 5 теми; другий – 6-10. Оцінювання проводиться з урахуванням усіх видів навчального процесу: - знань з теорії за відсутності практичної роботи по темі відбувається у вигляді письмового контрольного заходу на 10-15хв. під час лекції; - знань, умінь і практичних навичок студента за результатами захисту звіту про виконання практичних та лабораторних робіт; - індивідуальної роботи студента; - самостійної роботи студента. Контрольний захід проводиться у вигляді контрольної роботи в аудиторії за розкладом у кожній академічній групі окремо. У випадку неявки студента на контрольний захід з поважних причин, підтверджених документально, викладач проводить контрольне опитування студента в усній формі під час чергової консультації. Узагальнююче оцінювання знань, умінь і практичних навичок студента здійснюється за 100 бальною системою. Критерії оцінки знаньКритерії оцінки успішності повинні відповідати навчальній програмі й найбільш важливим вимогам до знань студентів: 1. Знання фактів, явищ. Правильне, науково достовірне їх пояснення. 2. Оволодіння науковими термінами, поняттями, законами, методами, правилами; навики користуватися ними при пояснені нових фактів, розв‘язуванні різних питань і виконанні практичних завдань. 3. Максимальна ясність, точність думки, навики відстоювати свої погляди, захищати їх. 4. Знання повинні мати практичну значимість. Усні відповіді повинні бути повними, логічними, доведеними. Письмові відповіді повинні бути виконані з точним дотриманням методичних вказівок, інструкцій, акуратно оформлені. Перевіряючи відповіді, викладач оцінює рівень знань по кожному питанню. Оцінювання проводиться з урахуванням всіх видів навчального процесу: знань, умінь і практичних навичок студента за результатами захисту звіту в залежності від її складності про виконання 1. Лабораторні роботи - 60(5 лаб. робіт*12) балів. 2. Індивідуальна та самостіна робота - 20(2*10) балів. 3. Контрольна робота - 20 балів Умови переведення даних 100-бальиої шкали оцінювання у 5 - бальну та шкалу ECTSПереведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 5 - бальну та шкалу за системою ECTS здійснюється в такому порядку :
У разі отримання оцінки "Незадовільно" студент має право на два перескладання: викладачу та комісії. Замість перескладання комісії студент може вибрати: Ø повторне вивчення дисципліни; Ø проходження практики; Ø виконання курсової роботи понад обсяги встановлені навчальним планом в наступному навчальному періоді. У разі отримання оцінки "Неприйнятно" студент зобов'язаний: Ø вивчити навчальну дисципліну; Ø пройти практику; Ø виконати курсову роботу понад обсяги встановлені навчальним планом за рахунок власного часу в наступному навчальному періоді. Розподіл балів при рейтинговій системіКОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ДИСЦИПЛІНИПерелік питань до 1-го модуля Тема 1. Методології проектування ІС та створення ПЗ, їх порівняльна оцінка
Тема 2. Методології структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування 1. Актуальність методологій автоматизованого структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування 2. Види методологій структурного аналізу і проектування 2.1. IDEF0-технологія функціонального аналізу й проектування. 2.2. IDEF3-технологія формування послідовності дій або підпроцесів 2.3. DFD (Data Flow Diagram) - структурний аналіз потоків даних. 3. Методологія об’єктно-орієнтованого аналізу і проектування. 4. Комп'ютерна підтримка методологій структурного та об’єктно-орієнтованого аналізу проектування 5. Порівняння і взаємозв'язок структурного і об'єктно-орієнтованого підходів Тема 3. Методологія функціонального проектування IDEF0 1. Методологія функціонального моделювання IDEF0 2. Синтаксис і семантика моделей IDEF0 (моделі IDEF0, дії, межі і зв'язки, тунелі) 3. Побудова моделей IDEF0 (діаграми, цикл «експерт-аналітик», побудова моделей, точка зору, межі моделювання, вибір найменування контекстного блоку, визначення стрілок на контекстній діаграмі, нумерація блоків і діаграм, зв'язок між діаграмою і її батьківським функціональним блоком, два підходи до початку моделювання - в «ширину» і « глибину», умови завершення 4. Інші діаграми IDEF0 (дерево моделі, презентаційні діаграми) Тема 4. Методологія проектування процесів IDEF3
Тема 5. Методологія DFD (Data Flow Diagram) - структурний аналіз потоків данихПерелік питань до 2-го модуля Тема 6. Загальна характеристика і класифікація CASE - засобів 1. Особливості та визначення CASE технології аналізу предметної області і проектування інформаційної системи (напрямки реалізації, актуальність та визначення) 2. Фактори ефективного функціонування CASE-засобів (стандарти, інтеграція, підтримка стандартних методів, несуперечність, автоматизація) 3. Загальна характеристика CASE – засобів (область застосування, характерні риси, компоненти інтегрованих CASE-засобів) 4. Класифікація CASE – засобів (ознаки класифікації CASE – засобів, типи CASE - засобів за компонентним складом/допоміжні) 5. Ринок CASE - засобів Тема 7. Програмні засоби підтримки ЖЦ ПЗ 1. Вимоги до методик реалізації і програмних інструментальних засобів 2. Технологія об’єктно-орієнтованих CASE-засобів. 3. Інтегрований комплекс інструментальних засобів Rational Suite. 4. Технологія Computer Associates 4.1. Загальна характеристика компонентів пакету Computer Associates 4.2. Функціональні можливості пакету - AllFusion Modeling Suite 7.1 5. Технологія Oracle 5.1. Методичні основи ПЗ корпорації Oracle (метод CDM з розробки прикладного ПЗ, метод PJM з управління проектом) 5.2. Комплекс Oracle Developer Suite швидкого створення додатків 5.3. CASE-засіб Oracle Designer - інтегрований засіб розробки 6. Технологія Borland 7. Перспективи технології створення програмних засобів. Тема 8. Порівняльна характеристика CASE - засобів
Тема 9. Оцінка і вибір CASE - засобів
Тема 10. Технологія впровадження CASE-засобів 1. Етапи впровадження CASE-засобів 2. Розробка стратегії впровадження CASE-засобів (критерії успішного впровадження, складові і підходи до розробки стратегії) 3. Визначення потреб в CASE-засобах організації і аналіз її можливостей (загальні питання; проекти, що ведуться в організації; технологічна база; персонал; готовність, мета організації; потреби організації; очікувані результати; реалістичні і нереалістичні очікування; витрати на впровадження) 4. Аналіз ринку і ніша CASE-засобів Перелік питань з курсу
Література
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |