Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1276 Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни Управління проектами інформатизації, КНЕУ

Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни Управління проектами інформатизації, КНЕУ

« Назад

КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

КАФЕДРА ІНФОРМАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни “Управління проектами інформатизації”

Київ - 2004

ВСТУП

Метою дисципліни є формування у студентів необхідних теоретичних знань і практичних навичок з методології управління проектами, яка є перспективним напрямком розвитку теорії менеджменту і набуває все більшого поширення в усіх сферах економічної діяльності, а також опанування відповідного інструментарію для успішного управління проектами інформатизації різних типів та видів.

Завдання дисципліни:

  • засвоїти основні теоретичні, методичні та організаційні основи проектного менеджменту;

  • оволодіти методами управління проектами на всіх фазах життєвого циклу проекту;

  • ознайомитися з особливостями, принципами та задачами проектного менеджменту у сфері інформатизації;

  • навчитися застосовувати методи та інструменти управління проектами в діяльності, пов‘язаній з інформатизацією економіки;

  • ознайомитися з можливостями найбільш поширених в Україні програмних засобів управління проектами;

  • набути практичних навичок створення інформаційної системи управління проектами у середовищі MS Project;

  • отримати практичні навички організації, планування, контролю та регулювання процесів управління ІТ-проектами;

  • навчитиcя застосовувати набуті знання з управління проектами при здійсненні проектів інформатизації соціально-економічний об’єктів, реінжинірингу бізнес-процесів, консалтингових проектів, пов’язаних із впровадженням інформаційних технологій тощо.

Предметом дисципліни є процеси управління проектами інформатизації та інструментарій, використовуваний менеджером проекту для ефективного управління ним.

Опанувавши дисципліну, студент повинен знати:

  • як використовувати методи та інструменти методології управління проектами в діяльності, пов’язаній з інформатизацією, реінжинірингом бізнес-процесів, консалтинговою діяльністю у сфері інформаційних технологій;

  • які організаційні проблеми виникають у зв’язку з використанням методології УП в інформаційній діяльності;

  • як створити умови для здійснення будь-якого проекту інформатизації та визначити його стратегічні цілі, а також встановити необхідні вимоги до кінцевих результатів проекту;

  • як вибрати та обґрунтовувати модель життєвого циклу проектів інформатизації різних типів і видів

  • як визначати фази та етапи життєвого циклу проекту;

  • як сформувати перелік робіт та терміни їх виконання;

  • які функціональні можливості мають найпоширеніші програмні системи УП;

  • як використовувати спеціальні програмні засоби в управлінні проектами інформатизації

  • як інтерпретувати та використати отриману інформацію про хід робіт по проекту;

  • як приймати стратегічні рішення стосовно розвитку проекту.

Отримані знання можуть бути використані у практичній діяльності при управлінні інформаційно-технологічними проектами і програмами.

Студент повинен вміти:

  • оцінити обсяги робіт по проекту;

  • організовувати працю та раціонально розподілити роботи між виконавцями,

  • сформувати проектну команду та ефективно управляти нею на всіх етапах життєвого циклу, щоб забезпечити успішне виконання ІТ-проекту;

  • управляти змінами (предметною областю) при здійсненні проектів інформатизації різних типів і видів

  • ефективно управляти часовими характеристиками проектів інформатизації;

  • визначати вартість проектів інформатизації різних типів і видів, ефективно управляти вартістю проекту на всіх етапах життєвого циклу;

  • управляти якістю проектів інформатизації відповідно до вимог стандартів ISO 9000;

  • ефективно управляти ризиком в проектах інформатизації різних типів та видів;

  • укладати контракти й організовувати тендери на здійснення проектів інформатизації;

  • розробляти управлінські рішення у відповідь на зміни ситуації у ході робіт по проекту;

  • створювати інформаційну систему управління проектом інформатизації на базі спеціального програмного засобу УП.

 

3. РОЗГОРНУТА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ

Вступ

Предмет, цілі та задачі дисципліни. Основний зміст дисципліни та графік навчального процесу. Правила, яких необхідно дотримуватись при вивченні дисципліни.

Розділ 1. Основи управління проектами

Тема 1. Проект і сутність проектної діяльності

Сутність поняття «управління проектом». Визначення проекту в методології управління проектами (УП). Причини виникнення та відмінності між управлінням проектами та управління виробництвом.

Стан та перспективи застосування методології управління проектами в Україні.

Міжнародні та національні стандарти з управління проектами. Предмети стандартизації в управлінні проектами. Професійні ті національні кваліфікаційні стандарти для менеджерів проектів і фахівців з проектного менеджменту. Рамкові стандарти з УП (ICB IPMA, PM BoK тощо).

Роль та значення управління проектами у сфері інформаційних технологій та систем.

Тема 2. Типи проектів

Ознаки класифікації проектів. Сутність проектів різних типів та їх характеристика. Проекти організаційного, економічного, соціального, технічного, змішаного типів. Монопроекти, мультипроекти, мегапроекти. Інвестиційні, інноваційні, дослідження та розвитку, навчально-освітні, змішані проекти. Короткострокові, середньострокові та довгострокові проекти. Прості, складні, надскладні проекти. Малі, середні, великі та надвеликі проекти.

Поняття "нормального" (усередненого) проекту в методології УП. Ознаки (характеристики) за якими виділяють "нормальний" проект.

Особливості застосування інструментів методології УП до проектів різних типів. Методи управління малими проектами, мегапроектами, мультипроектами, короткостроковими та бездефектними проектами, проектами комплектно-блочної розробки, міжнародними проектами та ін.

Тема 3. Життєвий цикл і фази проекту

Поняття життєвого циклу проекту (проектного циклу) та його фази. Принципи виділення фаз життєвого циклу проекту (ЖЦП). Характеристика фаз ЖЦП.

Поняття цілей проекту. Процес цілепокладання. Цілі «результати» та цілі «спосіб дії» (умови реалізації). Вимоги до формування цілей проекту. Визначення можливих цілей проекту. Ієрархія цілей. Опис цілей проекту.

Тема 4. Учасники й  оточення проекту

Склад учасників проекту, чинники, що на нього впливають. Функції основних учасників проекту: ініціатора, замовника, інвестора, керівника проекту (менеджера), генерального контрактора, субконтракторів, проектувальників, постачальників та ін.

Чинники, що впливають на склад учасників проекту.

Роль та місце замовника та інших зацікавлених сторін в Управлінні проектами інформатизації (створення, впровадження та розвиток ІС або її фрагментів, реінжиніринг бізнес-процесів тощо).

Поняття середовища оточення проекту. Сутність зовнішнього і внутрішнього середовища проекту.

Характеристика (чинники) ближнього оточення зовнішнього середовища проекту (середовище об‘єкту, у межах якого здійснюється проект). Характеристика (чинники) дальнього оточення зовнішнього середовища проекту (оточення самого об‘єкту).

Характеристика (чинники) внутрішнього середовища проекту.

Вплив чинників зовнішнього і внутрішнього середовища на проекти різних типів.

Тема 5. Методичні засади структуризації проекту

Визначення поняття структури проекту. Основні задачі та правила структуризації проекту (по висхідній та по спадаючій). Технологія процесу структуризації проекту (послідовність дій). Моделі, що використовуються на різних етапах структуризації проекту: дерево цілей, дерево рішень, дерево робіт (ієрархія виробів та ієрархія робіт), схема організаційної структури, матриця розподілу відповідальності виконавців, сітьової моделі, таблиця ресурсів, що споживаються та ін.

Тема 6. Методичні засади планування проектів

Необхідність, сутність та особливості планування в УП.

Цілі, призначення та види планів на різних рівнях управління: концептуальному, стратегічному, тактичному.

Розробка плану проекту. Документація по пакету планів.

Методи планування проекту. Розвиток методів планування. Лінійні діаграми. Методи дослідження операцій, діаграми Гантта. Методи сіткового моделювання. Сіті типу «вершини-роботи», «вершини-події», змішані сіті.

Сіткове планування методом критичного шляху (СРМ). Розрахунок моделі (ранні і пізні дати початку і закінчення роботи, тривалість роботи, резерв часу, критичний шлях). Аналіз критичного шляху. Критичні роботи, використання резерву, використання фіктивних робіт, планування робіт, лінійні діаграми СРМ.

Метод аналізу та оцінки програм (PERT). Стохастичні характеристики в методі PERT. Моделювання PERT-сіток.

Метод аналізу та графічної оцінки (GERT). Процедура GERT. Місце моделі GERT серед сіткових моделей. GERT-моделювання.

Сутність та задачі календарного планування. Методи розрахунку тривалості роботи та дат календарного плану (ранні і пізні дати, резерв часу та ін.).

Організація та управління процесом планування. Процес планування: основні етапи. Методи організації процесу планування.

Тема 7. Організація проектно-орієнтованої  діяльності

Поняття організаційної форми та організаційної структури УП. Класифікація організаційних форм УП. Сутність «основної системи», «системи розширеного управління» та «системи прискореного будівництва». Розподіл обов’язків повноважень та відповідальності між учасниками проекту при різних організаційних формах.

Типи організаційних структур для груп по управлінню проектами. Проектна структура, матрична структура. Переваги та недоліки кожної з них.

Критерії вибору типу оргструктури для умов конкретного проекту.

Умови використання оргструктури функціонального типу для управління проектом. Узагальнена (базова) оргструктура команди проекту. Адаптація базової оргструктури до умов конкретного проекту. Підходи до формування команди проекту з розробки та впровадження ІС.

Функції основних членів команди проекту: менеджера, координатора, менеджерів з проектування, менеджера з консультації, керівника фінансової групи, адміністративного керівника контрактів, менеджера служби контролю, менеджера інформаційної служби, адміністративного помічника та ін.

Менеджер проекту ІС: його роль, функції, підготовка до сертифікації.

Тема 8. Методичні засади контролю та регулювання проектів

Сутність та основні задачі функції контролю в УП. Види контролю. Принцип реалізації функції контролю менеджером проекту. Варіанти технології проведення поточного контролю.

Побудова системи контролю за ходом реалізації проекту та вимоги до неї. Поняття «прогрес» в реалізації проекту. Критерії оцінки прогресу. Якісний і кількісний прогрес. Ступінь деталізації та джерела інформації для потреб контролю.

Моделі, прийоми та способи контролю календарних планів і планів використання ресурсів. Стрічкові графіки. Сітковий графік як основа для моніторингу в УП. S-криві прогресу. Матричні розклади.

Регулювання ходу процесу реалізації проекту, та його основні задачі. Оновлення моделей управління проектом.

Тема 9. Функції та елементи управління проектами

Поняття додаткових елементів та характеристик проекту, які відіграють важливу роль в УП. Початкові умови, область допустимих рішень, альтернативні рішення та їх оцінка, документація проекту, види забезпечення проекту.

Сучасний арсенал управління проектом. Декомпозиція функцій в управлінні проектами: функціональний, динамічний, предметний та процесний підхід. Процеси в проектах, Групи процесів. Взаємодія процесів. Декомпозиція функцій за рівнем діяльності. Поняття базових та інтеграційних функцій управління проектом.

Розділ 2. Особливості управління проектами у сфері інформатизації

Тема 10. Класифікація проектів інформатизації

Ознаки класифікації проектів інформатизації. Сутність проектів різних типів і видів, їх характеристика.

Бізнес-проекти, пов’язані зі створенням нових сервісів (послуг) інформаційних технологій для бізнес-підрозділів і ринку. Особливості управління бізнес-проектами.

Інфраструктурні проекти. Проекти підтримки, розширення, розв’язання проблем, розвитку інформаційної служби. Особливості управління інфраструктурними проектами.

Проекти реінжинірингу бізнес-процесів, проекти ІТ-консалтингу, проекти впровадження корпоративних інформаційних систем тощо. Особливості управління проектами реінжинірингу бізнес-процесів. Особливості управління консалтинговими ІТ-проектами. Особливості управління проектами впровадження корпоративних інформаційних систем.

Особливості застосування інструментів методології УП до проектів різних типів.

Тема 11. Моделі життєвих циклів проектів інформатизації

Моделювання життєвого циклу проекту інформаційної системи. Узагальнена модель. Каскадна модель. Спіральна модель. Моделювання ЖЦП із застосуванням методу швидкого прототипу та методу послідовного нарощування функцій. Еволюційна модель. Модель, що базується на повторному використанні компонентів ІС. Модель, що базується на автоматизованому синтезі програм. Недоліки та переваги різних моделей ЖЦП ІС.

Методи, технічні прийоми та моделі, що використовуються в УП на різних фазах проектного циклу.

Тема 12. Стандарти організації життєвих циклів проектів інформатизації

Види (класифікація) стандартів.

Корпоративні стандарти життєвих циклів інформаційних систем. Oracle Method. Методика Oracle CDM (Castom Development Method). "Класична" модель ЖЦП ІС. Модель ЖЦП ІС - "прискорена розробка" (Fast Track). Використання інструментів моделювання та програмування Oracle (Designer/2000). Модель ЖЦП ІС - "полегшений підхід". Взаємозв'язок фаз та процесів ЖЦП ІС.

Методика управління проектом ІС Oracle PJM (Project Development Method). Основні процеси, що розглядаються в PJM: Контроль і Звіти; Управління Роботами; Управління Ресурсами; Управління Якістю; Управління конфігурацією. Етапи життєвого циклу в Oracle PJM: планування проекту; планування фази; управління фазою; завершення фази; завершення проекту

Міжнародний стандарт ISO/IEC 12207. Основні (базові) процеси:

Процес придбання (замовлення). Процес постачання. Процес розробки. Процес функціонування. Процес супроводу: управління модифікаціями; підтримка його поточного стану та функціональної придатності; інсталяція та вилучення програмного виробу з обчислювальної системи.

Допоміжні процеси, що підтримують інші процеси ЖЦП ІС і забезпечують відповідну якість проекту: вирішення проблем; документування; управління конфігурацією; забезпечення якості; процес верифікації; процес атестації; перевірка відповідності спільної оцінки (об'єднаних оглядів); процес аудиту (ревізії).

Організаційні процеси: процес управління; процес створення інфраструктури; процес удосконалення процесів ЖЦ; процес навчання.

Тема 13. Управління змістом (предметною областю) проектів інформатизації

Сутність управління предметною областю та зміст його функцій. Розробка концепції проекту. Аналіз проблем і потреб в проекті. Визначення цілей задач та обмежень проекту.

Визначення предметної області проекту. Встановлення критеріїв вартості, часу, якості, взаємозв’язків з оточуючим середовищем.

Основні інструменти управління змістом проекту (предметною областю) в інформаційній сфері. Регулювання конфліктів та управління змінами в проекті ІС.

Управління змінами. Моделі змін. Маніпулювання ресурсами. Маніпулювання часом. Маніпулювання продуктом (якістю).

Тема 14. Управління якістю в проектах інформатизації

Сутність управління якістю та його основні функції.

Управлінські аспекти забезпечення якості. Технічні аспекти забезпечення якості проекту.

Інтеграція функцій забезпечення якості. Організація управління якістю.

Способи і техніка управління якістю проектів ІС.

Розробка системи управління і забезпечення якості програмних продуктів у відповідності з ISO-9000: Загальна характеристика стандартів ISO-9000 із забезпечення якості продукції чи послуг. Необхідність розробки системи управління по забезпеченню якості ПП. Відповідальність керівництва. Система якості. Аналіз контракту. Управління проектуванням. Управління документацією і даними. Закупки. Ідентифікація та відслідковування продукції. Управління процесами. Контроль та випробування. Управління продукцією, що не відповідає вимогам. Коригуючі та запобіжні дії. Погрузочно-розгрузочні роботи, зберігання, упаковка, консервація та поставка. Управління реєстрацією даних про якість. Внутрішній аудит якості. Підготовка кадрів. Обслуговування.

Тема 15. Управління часовими характеристиками проектів інформатизації

Сутність управління часом та її зв’язок з іншими функціями УП.

Зміст функції управління часом. Визначення тривалості початку і завершення проекту, його частин, найважливіших (контрольних) подій, оптимізація часових характеристик, використання резервів часу.

Контроль за розвитком проекту за його часовими характеристиками. Прогнозування, попередження та усунення небажаних часових відхилень.

Тема 16. Управління витратами (вартістю) у проектах інформатизації

Сутність управління вартістю та його функції. Бюджет і бюджетування, Портфель проектів. Структура бюджетів.

Методи оцінки та прогнозування вартості проекту інформатизації. Складання кошторису. Структура статей доходів і витрат.

Визначення джерел фінансування і бюджету проекту, планування грошових потоків, прогнозування доходів і прибутків, контроль за використанням та надходженням грошових коштів, прийняття рішень у разі відхилень від фінансових планів.

Методи і техніка управління вартістю проекту в умовах ринку. Процес проектного бюджетування. Аналіз виконання бюджету проекту за методом освоєного обсягу.

Тема 17. Управління ризиками

Сутність управління ризиком та його функції.

Класифікація ризиків за різними ознаками. Управління ризиками. Управління проблемами.

Формальні методи визначення, аналізу, оцінки, попередження виникнення, прийняття заходів щодо зниження ступеню ризику протягом ЖЦП ІС і розподіл збитків від ризику між учасниками.

Тема 18. Управління персоналом у проектах інформатизації

Сутність управління персоналом та його функції.

Адміністративні аспекти управління персоналом.

Принципи побудови команди ІТ-проекту

Регулювання відносин і взаємодії учасників та членів команди ІТ-проекту.

Тема 19. Управління контрактами і забезпеченням проекту

Сутність управління контрактами і забезпеченням проекту та його функції. Вибір стратегії контрактної діяльності; організація інформаційно-рекламної роботи, підготовка контрактних пропозицій; вибір контрагентів та постачальників шляхом торгів, конкурсів, тендерів тощо. Процедури організації конкурентних торгів (тендерів) по проекту.

Методи і моделі управління контрактами.

Розділ 3. Практичні аспекти управління проектами інформатизації

Тема 20. Організація офісу проекту

Поняття офісу проекту. Основні принципи проектування й склад офісу проекту. Основні принципи організації віртуального офісу проекту.

Тема 21. Автоматизація функцій управління проектами

Мета та принципи автоматизації УП. Призначення систем автоматизації УП (САУП). Вимоги до САУП. Функції управлінської діяльності, що підлягають автоматизації.

Використання можливостей САУП різними учасниками проекту: замовником, підрядчиком, менеджером проекту.

Вибір програмного засобу управління проектами.

Тема 22. Інформаційні, програмно-апаратні і телекомікаційні засоби управління проектами

Інформаційні технології та програмні засоби в Управління проектами. Стан ринку програмних засобів САУП в Україні.

Аналітичний огляд найпоширеніших програмних засобів управління проектами.

Тема 23. Розробка стандарту управління проектами інформатизації рівня підприємства

Загальні положення щодо спеціалізації та деталізації стандарту.

Основні етапи процесу створення стандарту підприємства.

Зміст Статуту (Плану) управління проектом. Зміст кожного розділу Статуту проекту.

4. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ ТА ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ  ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ ДИСЦИПЛІНИ

Для самостійного опанування дисципліни студенти отримують:

- тексти лекцій в електронному вигляді;

- перелік контрольних запитань для самоконтролю опанування матеріалу[1];

- методичні вказівки з виконання лабораторних робіт.

Для виконання студентом лабораторних робіт у разі неможливості їх відпрацювання на базі практики кафедра надає можливість виконати їх у комп‘ютерному центрі КНЕУ, графік виконання лабораторних робіт складається на початку семестру та доводиться до відому студентів.

Під час лекцій (16 год.) розглядаються проблемні питання з кожної теми, даються рекомендації щодо джерел інформації з відповідних питань,  відбувається обмін інформацією зі студентами, які опановували їх самостійно.

У разі необхідності студенту надаються викладачем індивідуальні консультації за розкладом у відповідності з графіком, затвердженим на початку семестру.

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ПО ТЕМАХ

Тема 1.  Проект і сутність проектної діяльності

  1. Наведіть визначення поняття проекту.

  2. Назвіть основні фактори, під впливом яких сформувалася система (концепція) Управління Проектами.

  3. Сформулюйте чинники та умови, за яких методологія Управління Проектами може стати вигідною.

  4. Перелічіть основні відмінності між Управлінням Проектами та виробничим управлінням.

  5. Назвіть основні міжнародні (рамкові) стандарти з управління проектами. У чому принципова різниця між ними?

  6. Доведіть, що методологія управління проектами є актуальною для діяльності у сфері інформатизації.

Тема 2. Типи проектів

  1. Наведіть класифікацію типів проектів: основні класифікаційні ознаки.

  2. Наведіть визначення поняття "нормального" (усередненого) проекту та чинники, що його визначають

  3. Наведіть визначення поняття "малого" проекту та особливості його управлінням.

  4. Наведіть визначення поняття "мегапроекту" та особливості його управлінням.

  5. Наведіть визначення поняття "короткострокового" проекту та особливості його управлінням.

  6. Наведіть визначення поняття "бездефектного" проекту та особливості його управлінням.

  7. Наведіть визначення поняття "мультипроекту" та особливості його управлінням.

  8. Сутність та особливості управління міжнародними проектами.

  9. Сутність та особливості управління проектами модульного будівництва.

  10. Особливості та типові умови здійснення соціальних проектів.

  11. Особливості та типові умови здійснення економічних проектів

  12. Особливості та типові умови здійснення організаційних проектів

  13. Особливості та типові умови здійснення інвестиційного проекту.

Тема 3 . Життєвий цикл і фази проекту

  1. Наведіть визначення життєвого циклу проекту(ЖЦП).

  2. Принципи, за якими відокремлюють моменти:

  • початку та закінчення проекту;

  • початку та закінчення окремих фаз ЖЦП.

  1. Що таке контрольна точка проекту?

  2. Наведіть перелік видів діяльності, які є основною діяльністю щодо проекту, а також видів діяльності, які стосуються забезпечення проекту.

  3. Зміст робіт на фазах ЖЦП: концепція, розробка, реалізація, завершення.

  4. Цілі та процеси в управлінні проектами.

  5. Етапи визначення цілей проекту. Вимоги та обмеження до встановлення цілей.

  6. Основні складові описування цілей проекту:  результати проекту, хід здійснення проекту, ієрархія цілей.

Тема 4 . Учасники і оточення проекту

  1. Основні учасники проекту. Основні функції ініціатора, замовника та інвестора.

  2. Чим визначається склад учасників проекту?

  3. Основні функції  команди проекту.

  4. Основні функції контрактора, субконтрактора, генерального підрядника, субпідрядників, проектувальника.

  5. Основні функції ліцензора, постачальника, виробника продукції, споживача продукції та ін.

  6. Дії по визначенню повного складу учасників проекту.

  7. Що таке оточення проекту?

  8. Класифікація чинників оточення проекту.

  9. Чинники ближнього оточення та прояв їх впливу.

  10. Чинники внутрішнього оточення та прояв їх впливу.

  11. Чинники ближнього оточення та прояв їх впливу.

  12. Чинники дальнього оточення та прояв їх впливу.

  13. Чинники зовнішнього оточення та прояв їх впливу.

  14. Вплив чинників зовнішнього оточення на проекти різних класифікаційних груп.

Тема 5. Методичні засади структуризації проекту

  1. Наведіть поняття структури проекту. Основні задачі структуризації проекту.

  2. Основні етапи структуризації проекту. Правила структуризації.

  3. Типові елементи, які є основою структури проекту. Методи та моделі структуризації проекту.

Тема 6. Методичні засади планування проектів

  1. Значення та необхідність функції планування в методології управління проектами.

  2. Сутність та цілі процесу планування в управлінні проектами, призначення планів.

  3. Основні етапи процесу планування.

  4. Основні методи організації процесу планування. Підходи до формування планів на випадок кризового стану.

  5. Назвіть види планів у відповідності з їх класифікацією за рівнем управління. Основний зміст та призначення планів кожного рівня.

  6. Види планів, які виділяються за будь-якою ознакою у концепції управління проектами.

  7. Назвіть методи планування, що використовуються в методології УП.

  8. Типова структура виконавчого плану проекту (плану реалізації проекту). Зміст та вимоги до всіх розділів плану проекту.

  9. Сутність методу критичного шляху. Чи може мати проект кілька критичних шляхів? Чому?

  10. Які основні завдання вирішує календарне планування? З чого воно складається? Класифікація календарних планів в УП. Їх призначення на кожному рівні управління.

  11. Методи розрахунку терміну роботи та фактори, що впливають на нього.

  12. Процедура визначення і планування потреби у ресурсах.

  13. Які ресурси є найбільш проблемними з погляду забезпечення ними проекту? Чому?

  14. Що характеризують ресурсні гістограми і як вони будуються?

  15. Особливості планування в умовах обмежених ресурсів і в умовах обмеженого часу.

  16. За якими напрямами плануються проектні витрати?

Тема 7. Організація проектно-орієнтованої діяльності

  1. Наведіть визначення понять організації робіт проекту та організаційної структури управління проектом.

  2. Чинники, що впливають на вибір організаційної форми реалізації проекту. Класифікація організаційних форм реалізації проекту.

  3. Сутність організаційної форми "основна система" та розподіл обов‘язків серед учасників проекту у відповідності з цією системою.

  4. Сутність організаційної форми "система розширеного управління" та розподіл обов‘язків серед учасників проекту у відповідності з цією системою.

  5. Сутність організаційної форми "система прискореного будівництва" та розподіл обов‘язків серед учасників проекту у відповідності з цією системою.

  6. Переваги та недоліки проектної структури управління. В яких випадках слід використовувати цей тип структур для управління проектами.

  7. Переваги та недоліки матричної структури управління. В яких випадках слід використовувати цей тип структур для управління проектами.

  8. Принципи формування і типовий склад проектної команди.

  9. Функції основних членів команди проекту.

  10. Роль, функції, сертифікація менеджера проекту.

Тема 8. Методичні засади контролю в управлінні проектами

  1. Мета, призначення та задачі контролю за ходом реалізації проекту.

  2. Види контролю. Призначення та сутність кожного з них.

  3. Загальні принципи, за якими здійснюється контроль за ходом реалізації проекту.

  4. Етапи побудови системи контролю. Як функція контролю пов’язана з плануванням проекту?

  5. Основні елементи, які частіше за все стають об‘єктами контролю.

  6. Особливості вибору системи показників, які характеризують рівень виконання проекту.

  7. Визначення терміну "прогрес" у розвитку проекту. Якісні та кількісний прогрес, методи його оцінювання.

  8. Основні відмінності та взаємозв‘язок між контролем та оцінкою ходу проекту.

  9. Основні вимоги до системи звітування за проектом.

  10. Регулювання ходу процесу здійснення проекту та його основні задачі.

Тема 9. Функції та елементи управління проектами

  1. Аспекти здійснення проекту, за якими слід його аналізувати протягом усього ЖЦП.

  2. У чому полягає аналіз фінансового, економічного, організаційного, технічного, комерційного аспектів здійснення проекту.

  3. Техніко-економічні показники, які відносять до основних характеристик проекту.

  4. Техніко-економічні показники, які відносять до додаткових характеристик проекту.

  5. Основні методи та технічні прийоми управління проектами на різних фазах ЖЦП.

  6. Основні види ефективного управління проектами.

  7. У чому полягає та чим зумовлена необхідність вибору та оцінки альтернатив проекту.

  8. Які підходи до декомпозиції функцій в управлінні проектами Вам відомі? Їх сутність.

  9. Чим відрізняються процеси в управлінні проектами від функцій?

  10.  Поняття базових та інтеграційних функцій управління проектами.

  11. Наведіть приклади декомпозиції функцій управління проектами у відповідності з рівнем діяльності.

  12. Наведіть основні функцій управління проектами у відповідності з предметним підходом.

  13. Наведіть основні функцій управління проектами у відповідності з функціональним підходом.

  14. Наведіть основні функцій управління проектами у відповідності з динамічним підходом.

  15. Наведіть основні процеси управління проектами відповідно до рекомендацій PM BoK.

Тема 10. Класифікація проектів інформатизації

  1. За якими ознаками класифікують проекти інформатизації? Які типи та види проектів розрізняють?

  2. Які проекти відносять до бізнес-проектів? Особливості управління  бізнес-проектами.

  3. Які проекти відносять до інфраструктурних? Особливості управління інфраструктурними проектами.

  4. Особливості управління та типові умови здійснення проектів реінжинірингу бізнес-процесів.

  5. Особливості управління та типові умови здійснення консультаційних ІТ-проектів.

  6. Особливості управління та типові умови здійснення проектів впровадження корпоративних інформаційних систем.

Тема 11. Моделі життєвих циклів проектів інформатизації

  1. Узагальнена модель ЖЦ інформаційної системи: основні фази та їх характеристика.

  2. Сутність каскадної моделі ЖЦ ІС. Переваги та недоліки.

  3. Сутність спіральної моделі ЖЦ ІС. Переваги та недоліки.

  4. Сутність моделі швидкого прототипу ЖЦ ІС. Переваги та недоліки.

  5. Сутність моделі послідовного нарощування функцій ЖЦ ІС. Переваги та недоліки.

  6. Сутність еволюційної моделі ЖЦ ІС. Переваги та недоліки.

  7. Сутність моделі ЖЦ ІС, яка ґрунтується на повторному використанні компонентів. Переваги та недоліки.

  8. Сутність моделі ЖЦ ІС, яка ґрунтується на автоматизованому синтезі програм. Переваги та недоліки.

  9. Яким чином здійснюється вибір моделі ЖЦ для конкретного проекту інформатизації?

Тема 12. Стандарти організації життєвих циклів проектів інформатизації

  1. На які види (класифікація) поділяються стандарти, що використовуються в проектах інформатизації?

  2. Призначення корпоративного стандарту Oracle Method.  Сутність методики Oracle CDM (Castom Development Method). "Класична" модель ЖЦП ІС.

  3. Моделі ЖЦП ІС - "прискорена розробка" (Fast Track) і "полегшений підхід". Взаємозв'язок фаз та процесів ЖЦП ІС за методикою Oracle CDM.

  4. Методика управління проектом Oracle PJM (Project Development Method). Основні процеси, що розглядаються в PJM.

  5. Етапи життєвого циклу в Oracle PJM.

  6. Міжнародний стандарт ISO/IEC 12207. Основні (базові) процеси.

  7. Міжнародний стандарт ISO/IEC 12207. Процеси супроводу.

  8. Міжнародний стандарт ISO/IEC 12207. Допоміжні процеси, що підтримують інші процеси ЖЦП ІС і забезпечують відповідну якість проекту.

  9. Міжнародний стандарт ISO/IEC 12207. Організаційні процеси.

Тема 13. Управління змістом (предметною областю) проекту інформатизації

  1. Сутність управління предметною областю та зміст його функцій. Визначення предметної області проекту.

  2. Що таке зміни в проекті, коли вони виникають і які можуть мати наслідки?

  3. Що таке стратегія управління змінами в проекті? Які бувають стратегії змін?

  4. Основні заходи маніпулювання ресурсами, пов’язані зі змінами у проекті.

  5.  Основні заходи маніпулювання часовими характеристиками, пов’язані зі змінами у проекті.

  6. Основні заходи, пов’язані  з маніпулюванням в області продуктового планування через зміни у проекті.

  7. Основні відмінності інструментів управління змістом проекту (предметною областю) у сфері інформатизації та інших сферах діяльності.

Тема 14. Управління якістю в проектах інформатизації

  1. Сутність управління якістю та його основні функції на всіх стадіях проекту.

  2. Підходи до розробки системи управління і забезпечення якості  програмних продуктів у відповідності зі стандартом ISO-9000.

  3. Які комплекси стандартів включає стандарт ISO - 9000?

  4. Необхідність розробки системи управління по забезпеченню якості програмних продуктів (ПП). Сутність стадій при розробці системи управління і забезпечення якості ПП відповідно до ISO - 9000.

  5. Загальна характеристика стандартів ISO-9000 із забезпечення якості продукції чи послуг.

  6. Які складові має система якості? За що відповідальне керівництво компанії у системах якості?

  7. Які дії з аналізу контракту передбачає система якості відповідно до ISO – 9000?

  8. Які дії з управління проектуванням ПП передбачає система якості відповідно до ISO - 9000. Як модель ЖЦ проекту розробки ПП пов’язана з моделлю ЖЦП, пропонованою стандартом ISO – 9000-3?

  9. Які дії з управління документацією і даними передбачає система якості відповідно до ISO – 9000?

  10. Які дії, пов’язані з закупками, ідентифікацією та відстеженням продукції  передбачає система якості відповідно до ISO – 9000?

  11. Які дії, пов’язані з управлінням процесами, контролем і випробуваннями  передбачає система якості відповідно до ISO – 9000?

  12. Які дії, пов’язані з управлінням продукцією, що не відповідає вимогам, коригуючими та запобіжними діями  передбачає система якості відповідно до ISO – 9000?

  13. Які дії, пов’язані з вантажно-розвантажувальними роботами, зберіганням, упаковкою, консервацією та поставками передбачає система якості відповідно до ISO – 9000?

  14. Які дії, пов’язані з управлінням реєстрацією даних про якість, внутрішнім аудитом якості, підготовкою кадрів і обслуговуванням передбачає система якості відповідно до ISO – 9000?

Тема 15. Управління часовими характеристиками проектів інформатизації

  1. Сутність функції управління часом на всіх стадіях проекту.

  2. Взаємозв’язок управління часом з іншими функціями УП.

  3. Зміст функції управління часовими характеристиками проекту.

  4. Здійснення контролю за розвитком проекту, його часовими характеристиками.

Тема 16. Управління витратами (вартістю) у проектах інформатизації

  1. Сутність управління вартістю. Основні функції управління вартістю на всіх стадіях проекту.

  2. Що таке проектний бюджет і як види бюджетів бувають?

  3. Взаємозв’язок управління вартістю з іншими функціями УП.

  4. Методи і техніка управління вартістю проекту в умовах ринку. Процес проектного бюджетування.

  5. Кошторисне планування проекту та структура статей витрат и доходів.

  6. Основні методи оцінки та прогнозування вартості проекту інформатизації, їх сутність.

  7. Сутність аналізу виконання проекту за методом освоєного обсягу.

Тема 17. Управління ризиками

  1. Сутність управління ризиками.

  2. Основні функції управління ризиками на всіх стадіях проекту.

  3. Взаємозв’язок управління ризиками з іншими функціями УП.

  4. Класифікація ризиків за різними ознаками.

  5. Формальні методи визначення, аналізу, оцінки, попередження виникнення, прийняття заходів щодо зниження ступеню ризиків.

Тема 18. Управління персоналом у проектах інформатизації

  1. Сутність управління персоналом.

  2. Основні функції управління персоналом на всіх стадіях проекту.

  3. Зміст функції управління персоналом в адміністративному аспекті.

  4. Яким чином здійснюється регулювання відносин і взаємодії учасників та членів команди проекту.

Тема 19. Управління контрактами і забезпеченням проекту

  1. Сутність управління контрактами і забезпеченням проекту.

  2. Основні функції управління контрактами і забезпеченням проекту на всіх стадіях проекту.

  3. Взаємозв’язок управління контрактами і забезпеченням проекту з іншими функціями управління проектами.

  4. Методи і моделі управління, які застосовуються для управління контрактами і забезпеченням проекту.

Тема 20. Організація офісу проекту

  1. Що таке офіс проекту. У яких випадках він є необхідним.

  2. Основні принципи проектування офісу проекту.

  3. Склад офісу проекту.

  4. Основні принципи організації віртуального офісу проекту.

Тема 21. Автоматизація функцій управління проектами

  1. Мета автоматизації та призначення інформаційної системи  управління проектами.

  2. Вимоги, які висуваються до інформаційної системи управління проектами на різних рівнях керівництва та управління проектами.

  3. Основні функції, які підлягають автоматизації, та функціональні можливості інформаційної системи для управління проектами.

  4. Значення та необхідність впровадження АІСУП.

Тема 22.Інформаційні, програмно-апаратні і телекомікаційні засоби управління проектами

  1. Які інформаційні технології та програмні засоби використовуються в Управлінні проектами.

  2. Стан ринку програмних засобів САУП в Україні.

  3. Переваги та недоліки програмного продукту управління проектами Microsoft Project.

  4. Переваги та недоліки програмного продукту Open Plan Professional.

  5. Переваги та недоліки програмного продукту P3 (Primavera Project Planner).

  6. Переваги та недоліки програмного продукту Sure Trek Project Manager.

  7. Переваги та недоліки програмного продукту Spider Project.

Тема 23. Розробка стандарту управління проектами інформатизації рівня підприємства

  1. Загальні положення щодо спеціалізації та деталізації стандарту.

  2. Основні етапи процесу створення стандарту підприємства.

  3. Зміст Статуту (Плану) управління проектом.

  4. Зміст кожного розділу Статуту проекту.

 

5. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ ДЛЯ ВИКОНАННЯ НА БАЗАХ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ЩОДО ЇХ ОФОРМЛЕННЯ ТА ПОДАННЯ

На базі практики студент повинен ознайомитись з особливостями проектної організації робіт. Аналізу підлягають наступні питання:

1. Ознайомитись із порядком організації та проведенням проектних робіт в організації та скласти організаційну структуру управління проектами, що використовується.

2. Проаналізувати міру участі у проекті різних учасників:

 …якщо внутрішній проект — участь вищого керівництва у координації робіт;

 …якщо зовнішній проект — участь замовника та інших учасників;

3. Проаналізувати та описати підходи, що використовуються на базі практики до: …формування проектної команди; …структури проектної команди; …розподілу обов'язків всередині команди; і т.ін.

4. Проаналізувати взаємовідносини із замовником (з контрагентами): Які методи визначення обсягів робіт і їх вартості застосовуються. За якими формами договорів укладаються угоди. Як організовано розрахунки за виконану роботу і т.ін.

5. Вивчити порядок організації планування робіт по проекту та доведення до виконавців поточних планів. Розробити пропозиції щодо його удосконалення.

6. Вивчити порядок організації обліку та контролю виконаної роботи. Розробити пропозиції щодо його удосконалення.

7. Ознайомитись зі стандартами, що використовуються при розробці проектів. Яка структура життєвого циклу проекту (ЖЦП) у відповідності зі стандартом, що використовується; ступінь деталізації робіт на кожному з етапів.

8. Яка форма та система оплати праці виконавців використовується.  Проаналізувати систему мотивації персоналу. Розробити пропозиції щодо удосконалення.

9. Яким чином здійснюється оперативне регулювання та коригування  планів у разі відхилення від запланованого ходу робіт; стратегія поведінки менеджера проекту.

10. Які програмні засоби автоматизації управління проектами (АУП) використовуються на базі практики. Навести порівняльну характеристику використовуваного на базі практики програмного засобу УП та  пакету МS Ргоjесt. У разі використанні останнього, навести приклад по конкретному проекту.

Якщо на базі практики відсутня проектна організація робіт, студенти повинні надати і обгрунтувати пропозиції щодо доцільності її використання, спираючись на теоретичні матеріали курсу.

Результати проведеного аналізу та пропозиції щодо удосконалення проектної організації робіт на базі практики оформлюються як письмовий звіт про виконану роботу, здаються керівникові курсу. Результати захисту поданих звітів враховуються у другому поточному модульному контролі.

Кожне питання оцінюється за шкалою:

10 балів - студент дав обгрунтовані, глибоко продумані відповіді на запитання; виклав матеріал у логічній послідовності; навів узагальнення і висновки; грамотно і акуратно оформив завдання;

5 балів - студент володіє знанням матеріалу на рівні попереднього пункту, але викладений ним матеріал має деякі вади, пов’язані з повнотою та глибиною висвітлення питань, є незначні недоліки в оформленні звіту;

0 балів - студент виклав матеріал практичного завдання поверхово, при захисті демонструє слабке знання матеріалу, або дає неправильні відповіді,  допускає грубі помилки.

Максимальна сума балів – 100 (по 10 балів за кожне завдання для виконання на базі практики).

 

7. ПОРЯДОК ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ, КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ, ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА

Поточне і підсумкове оцінювання знань студентів з дисципліни “Управління проектами інформатизації” здійснюється відповідно до вимог Ухвали Вченої ради університету від 27.11.2003 р. "Порядок оцінювання знань студентів магістерського рівня підготовки", а також "Положення про рейтингову систему оцінки успішності навчання в Київському національному економічному університеті", де встановлена тривалість, порядок виконання контрольних завдань, термін перевірки, умови подачі та розгляду апеляції студента, якщо він не згоден з оцінкою.

Дисципліна "Управління проектами інформатизації" є нормативною зі спеціальності “Економічна кібернетика”. За навчальним планом дисципліна вивчається студентами усіх магістерських програм у ІХ семестрі. Загальний обсяг ¾ 162 год.

7.1.Організація поточного контролю знань

Проведення поточного контролю з дисципліни “Управління проектами інформатизації” здійснюється в два етапи:

- перевірка рівня теоретичної підготовки студентів з окремих тем через написання контрольної роботи/тестів;

- перевірка рівня практичної підготовки студентів за результатами виконання лабораторних робіт та практичних завдань для виконання на базі практики.

Протягом семестру проводиться два модульних контролі, а в кінці семестру – тренінг. Максимальна сума балів за поточний контроль – 40 балів.

На першому модульному контролі студент максимально може отримати 10 балів - за теоретичні питання і за лабораторну роботу № 1.

На другому модульному контролі студент максимально може отримати 10 балів - за теоретичні питання і за практичне завдання, виконане на базі виробничої практики.

На тренінгу студент максимально може отримати 20 балів.

Завдання для контролю теоретичної підготовки студента складені з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів і містять 10 теоретичних питань і/або тестів.  Кожне питання/тест оцінюється за шкалою:

10 балів – якщо студент дає обґрунтовані, теоретично правильні відповіді на запитання; демонструє знання підручників, посібників, періодичних видань; викладає матеріал у логічній послідовності; приводить узагальнення і висновки; встигає відповісти у відведений час; грамотно й акуратно оформлює завдання;

5 балів - студент знає матеріал завдання на рівні попереднього пункту, але ним допущені незначні помилки у формулюванні термінів, категорій, розрахунків;

0 балів - студент дає на запитання мало обґрунтовану невичерпну відповідь або неправильну відповідь, припускається грубих помилок.

Оцінка за кожний модуль виводиться як середня арифметична з оцінок, отриманих студентом за кожне питання/тест і практичне завдання.

На виконання модульного контрольного завдання надається одна академічна година.

Результати модульної оцінки фіксуються на тексті виконаного контрольного завдання і заносяться в журнал обліку поточної успішності студентів.

Перший модульний контроль проводиться на 6-му тижні ІХ семестру і охоплює теми:

Тема 1. Проект і сутність проектної діяльності.

Тема 2. Типи проектів.

Тема 3. Життєвий цикл і фази  проекту.

Тема 4. Учасники і оточення проекту.

Тема 5. Методичні засади структуризації проекту.

Тема 6. Методичні засади планування проектів.

Тема 7. Організація проектно-орієнтованої діяльності.

Тема 8. Методичні засади контролю та регулювання в управлінні проектами.

Тема 9. Функції та елементи управління проектами.

Тема 10. Класифікація проектів інформатизації.

Тема 11. Моделі життєвих циклів проектів інформатизації.

Тема 12. Стандарти організації життєвих циклів проектів інформатизації.

До першого модульного контролю студенти повинні виконати лабораторну роботу № 1 згідно з методичними вказівками, наведеними далі.

Другий модульний контроль проводиться на 12-му тижні та охоплює теми:

Тема 13. Управління змістом (предметною областю) проектів інформатизації.

Тема 14. Управління якістю в проектах інформатизації.

Тема 15. Управління часовими характеристиками проектів інформатизації.

Тема 16. Управління витратами (вартістю) у проектах інформатизації.

Тема 17. Управління ризиками у проектах інформатизації.

Тема 18. Управління персоналом у проектах інформатизації.

Тема 19. Процедури організації проведення конкурентних торгів (тендерів) у сфері інформатизації.

Тема 20. Організація офісу проекту.

Тема 21. Автоматизація управління проектами.

Тема 22. Інформаційні, програмно-апаратні і телекомунікаційні засоби управління проектами.

Тема 23. Розробка стандарту управління проектами інформатизації рівня підприємства.

Для другої контрольноїперевіркистуденти повинні виконати практичні завдання для виконання на базі виробничої практики.

Оцінювання виконання практичних завдань здійснюється за шкалою, наведеною вище.

Студентам, які з поважних причин не пройшли поточний контроль, надається можливість зробити це на заліковому тижні за модульними завданнями. Оцінки студентам, що своєчасно не виконали модульні завдання (як теоретичні, так і практичні) виставляються за наведеною вище шкалою з коефіцієнтом 0,8.

На 13-14 тижні проводиться тренінг на якому студенти виконують лабораторні роботи № 2-5 згідно з методичними вказівками до виконання лабораторних робіт, наведеними далі. За виконання кожної лабораторної роботи студент може отримати максимально 5 балів.  Сумарна максимальна оцінка за усі лабораторні роботи складає  20 балів.

Студент, який протягом семестру набрав сумарно за усі види поточного контролю 20 і більше балів допускається до іспиту.

За результатами поточного контролю знань студентів, занесеними викладачем в екзаменаційну (залікову) відомість, декан факультету допускає або не допускає до іспиту тих студентів, які не виконали хоча б один вид поточного контролю, та не набрали 20 балів.

Об’єктом поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є індивідуальні практичні завдання, які вони повинні виконати на основі інформації з місця роботи та теоретичних знань, отриманих в результаті самостійного вивчення дисципліни. Індивідуальні завдання для домашнього самостійного виконання видаються безпосередньо студентам під час установчої сесії (начитки лекцій). Студент має можливість отримати на кафедрі інформаційного менеджменту індивідуальні завдання і по закінченні сесії. За виконання індивідуального практичного завдання студент може отримати максимально 20 балів.

Крім того, студенти повинні самостійно виконати лабораторні роботи № 1 – 5 за варіантом, узгодженим під час установочної лекції. Лабораторні роботи виконуються згідно з вимогами, наведеними далі у "Методичних вказівках до виконання лабораторних робіт", з дисципліни "Управління проектами інформатизації". Захист лабораторних робіт відбувається у ході співбесіди з викладачем під час проведення практичних і лабораторних занять. За виконання  кожної лабораторної роботи студент може отримати максимально 5 балів. Сумарна максимальна оцінка за усі лабораторні роботи складає  20 балів.

Максимальна оцінка  виконаної роботи (індивідуальне практичне завдання і лабораторні роботи) - 40 балів, мінімальна, яка достатня для допуску до екзамену, - 20 балів.

За результатами поточного контролю знань студентів, занесеними викладачем в екзаменаційну (залікову) відомість, декан факультету допускає або не допускає до іспиту тих студентів, які не виконали домашні індивідуальні практичні завдання або лабораторні роботи, та не набрали 20 балів.

У міжсесійний період проводяться групові й індивідуальні консультації за графіком складеним кафедрою, який доводиться до відома студентів під час начитки лекцій.

За місяць до початку сесії студенти здають або пересилають поштою на кафедру виконані домашні роботи. Дата подання робіт фіксується на кафедрі в спеціальному журналі.

7.2. Підсумковий контроль знань студентів

Формою підсумкового контролю знань студентів з дисципліни "Управління проектами інформатизації" є іспит. Оцінювання знань студентів здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (іспиту).

Успішне виконання студентом завдань поточного контролю є обов'язковою умовою його участі у складанні іспиту.

Об’єктом контролю знань студентів є результати виконання письмових екзаменаційних завдань.

На іспит виносяться вузлові питання курсу, що потребують творчої відповіді та уміння синтезувати отримані знання і застосовувати їх при вирішенні практичних задач.

Результати іспиту оцінюються від 0 до 60 балів (включно).

Екзаменаційний білет містить:

- п’ять теоретичних питань. Кожне завдання оцінюється за шкалою 10, 5, 0 балів. Максимально студент може набрати за теоретичні питання 50 балів (включно).

- одне тестове завдання. Кожне питання тестового завдання оцінюється за шкалою 10, 5, 0 балів. Остаточна оцінка виводиться як середня арифметична. Максимально студент може набрати за тестове завдання 10 балів (включно)

Для успішного складання іспиту студент повинен набрати не менше 30 балів.

У разі, коли відповіді студента оцінені менше ніж у ЗО балів, він отримує незадовільну оцінку за результатами іспиту та незадовільну загальну підсумкову оцінку. В цьому випадку отримані результати поточного контролю не враховуються.

Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за результати поточного контролю (за умови, що студент набрав 20-40 балів) та за виконання завдань, що виносяться на іспит (за умови, що студент набрав не менше 30 балів).

Підсумкова оцінка формується шляхом складання набраних балів та переведенням отриманого результату до 4-ри бальної системи та шкали за системою ECTS за схемою:

Загальна кількість балів

Оцінка за 4-ри бальною системою

Оцінка за шкалою ECTS

85-100

5 (відмінно)

А

80

4 (добре)

В

65-75

С

60

3 (задовільно)

D

50-55

Е

20-45

2 (незадовільно) з можливістю повторного складання

FX

0-15

2 (незадовільно) з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

F

7.3. Зразок екзаменаційного білета

  1. Основні функції управління якістю на всіх стадіях проекту створення програмного продукту.

  2. Класифікація ризиків у проектах інформатизації.

  3. Основні принципи організації віртуального офісу проекту.

  4. Процедура організації конкурентних торгів (тендеру) по проекту інформатизації за державним замовленням.

  5. Основні функціональні можливості інформаційної системи управління проектами та вимоги до засобів описування комплексу робіт проекту, зв‘язків між роботами та їх часових характеристик.

  6. Тестове завдання (40 тестів).

Приклад тестового завдання:

1. Виділіть складові функції управління часовими характеристиками проекту:

а) визначення тривалості термінів початку і завершення проекту;

б) якість робіт, що виконуються;

в) встановлення системи інформації;

г) прогнозування термінів завершення робіт;

д) контроль над виконанням контракту;

е) мінімізація часових характеристик.

2.  Яка функція управління проектами реалізується через вибір інформаційно-рекламної стратегії, визначення складу, номенклатури і термінів суб'єктів, що залучаються за контрактом,  вибір постачальників, підготовку документації, закриття і розрахунок за завершеними контрактами:

а) управління взаємодіями та інформаційними зв'язками;

б) управління ризиком;

в) управління персоналом;

г) управління контрактами і забезпеченням проекту.

3. Доповніть перелік техніко-економічних показників оцінки результатів проекту:

а) обсяги робіт;

б) терміни виконання робіт;

в) …

4.  Який підхід до декомпозиції функцій УП визначає так зване спеціальне управління реалізації проекту, яке включає аналіз проблеми, розробку концепції проекту, базове і детальне проектування, будівельно-монтажні і пусково-налагоджувальні роботи, експлуатацію і демонтаж, всі інші процеси, пов'язані з основною діяльністю по виконанню проекту, які  розглядаються  у часі і пов'язуються з логікою розвитку робіт:

а) функціональний;

б) динамічний;

в) предметний.

5.  Який з пунктів містить повний перелік одиниць вимірювання тривалості робіт, що використовуються в MS Project:

а) рік, півріччя, квартал, місяць;

б) місяць, тиждень, день, година;

в) рік, місяць, тиждень, день;

г) тиждень, день, година, хвилина;

6.  При використанні пакету MS Project дата початку побудови проекту за умовчанням встановлюється:

а) 1-е число поточного місяця;

б) поточна дата;

в) 1-е число наступного місяця;

г) понеділок найближчого наступаючого тижня.

7.  Укажіть групи звітів, формування яких можливе при роботі в MS Project:

а) загальні звіти по проекту;   звіти по задачах;   звіти, що відображають  фінансову сторону проекту;

б) звіти про ресурси;   звіти в різних розрізах з перетином ресурсів і   робіт;

в) можливість самостійного формування звітів;

г) всі перераховані в пунктах а)  і  б).

8.  Для якого виду залежності потреби у ресурсах від ходу робіт характерне лінійно зростаюче завантаження ресурсу від початку роботи до максимального значення, а потім спадає до закінчення роботи:

а) східчастий;

б) постійний;

в) трикутний

9.  Який контроль на Вашу думку здійснюється з метою інтегральної оцінки реалізації проекту:    

а) поточний;

б) заключний;

в) попередній.

10.  Виділіть в переліку пункти, в яких містяться параметри, що призначаються ресурсам проекту при роботі в MS Project:                    

а) групова назва;

б) порядковий номер задачі, в якій використовується ресурс;

в) вартість стандартної одиниці робочого часу;

г) тип обліку ресурсу;

д) загальне завантаження ресурсу (в годинах);

е) максимальна кількість на весь проект;

є) ініціали ресурсу;

11.  Вставка роботи, що повторюється, в MS Project передбачає обов'язкове  зазначення:

а) періодичності виконання роботи;

б) видів звітів, в яких враховується робота;

в) кількості повторень роботи

12.  Оберіть вірний з наведених варіантів, що відповідає виразу: “початок робіт 9 та 10 пов’язані між собою, але 10-та робота починається на 2 дні пізніше”:

а)  9;10SS;

б)  9SS-2d;

в)  9SS+2d;

г)  9FS+2d;

д) 10SS+2d.

13.  За якої оргструктури персонал робочої групи проекту може працювати більше, ніж над одним проектом:

а) проектна структура;

б) матричний структура;

в) і в проектній, і в матричній.

14. На якому рівні управління проектами до програмного забезпечення висуваються наступні вимоги: потужність засобів часового аналізу термінів, ресурсного планування, вартісного аналізу і аналізу ризиків:

а) рівень вищого керівництва;

б) стратегічний рівень;

в) рівень операцій.

15. Доповніть перелік типів логічних взаємозалежностей між роботами:

а) закінчення -  початок

б) закінчення -  закінчення

в) …

16.  Розташуйте послідовно структурні елементи плану проекту по створенню виробничого об'єкта:

а) фінансовий план проекту;

б) аналіз чинників виконання проекту;

в) основні цілі проекту;

г) план виконання субконтрактів;

д) функціональний план;

е) додатки до плану проекту.

17.  Сіткова діаграма:

а) графічне відображення робіт по проекту та їх взаємозв‘язків;

б) ієрархічна структура задач проекту;

в) горизонтальна лінійна діаграма.

18.  Позначте пункти в переліку задач, які належать до основних підпроцесів планування:

а) визначення предметної області;

б) визначення складу робіт;

в) планування якості;

г) оцінка ризику;

д) планування ресурсів;

е) планування постачання;

є) розробка бюджету;

19.  Доповніть перелік критеріїв, за якими здійснюється оцінка прогресу:

а) досягнення контрольних точок (етапів) у виконанні календарного плану робіт;

б) величина отриманих прибутків або обсягів виконаних робіт;

в) ...

20. При  роботі в MS Project для створення структурованого (ієрархічного) проекту потрібно використати команди:

а) розірвати задачу.

б) створити/ розірвати зв'язок між роботами;

в) знизити/ підвищити рівень роботи;

г) зробити сортування;

21. Доповніть перелік можливостей, які повинна мати інформаційна система управління проектами:

а) засоби підтримки інформації про ресурси і витрати по проекту та призначення ресурсів і витрат окремим роботам;

б) засоби контролю за ходом виконання проекту;

в) …

22.  При якій організаційній формі проекту менеджер проекту не несе фінансової відповідальності за рішення, що приймаються:

а) основна система,

б)система розширеного управління,

в) система прискореного будівництва.

23.  Яке визначення поняття “Проект" найбільше відповідає концепції “Управління проектами":

а) сукупність документації по створенню будь-якого об'єкта;

б) цілеспрямований процес зміни системи;

в) сукупність робіт у певній області.

24.  Головна мета інноваційного проекту полягає  у розробці та застосуванні нових технологій, ноу-хау та інших нововведень, що забезпечують розвиток системи:

а)  Так;

б) Ні.

25  Для яких проектів є характерними:  висока вартість, великий обсяг робіт, велике фінансування, можливість участі інших країн:

а) мультипроект;

б) мегапроект;

в) монопроект.

26.  Які чинники відносяться до ближнього оточення проекту:

а) фінанси;

б) виробництво;

в) інфраструктура підприємства;

г) закони і право;

д) збут;

е) керівництво підприємства.

27. Вибрати найбільш відповідне визначення поняття життєвого циклу проекту:

а) проміжок часу між розробкою і завершенням проекту;

б) послідовність етапів реалізації проекту;

в) проміжок часу між появою проекту і його завершенням.

28. Які роботи виконуються на фазі ЖЦ проекту “концепція":

а) структуризація проекту; визначення необхідних ресурсів; встановлення вимог до якості; календарне планування; ...

б) встановлення основних вимог, ресурсів, потенційних учасників;

в) організація виконання робіт; детальне проектування, складання технічної специфікації; ...

29. Яка модель ЖЦ проекту інформаційної системи передбачає багаторазове проходження одних тих самих  стадій проекту до задоволення вимог замовника:

а) модель нарощування функцій;

б) еволюційна;

в) спіральна;

г) каскадна.

30.  Доповніть перелік можливих учасників проекту:

а) проектувальник;

б) ініціатор;

в) ліцензор;

г)...

31. В якому варіанті  найбільш повно враховано показники, що визначаються при описуванні мети проекту:

а) результат проекту; перелік учасників; відносини власності;

б) результат проекту; терміни закінчення; витрати; ієрархія залежних цілей;

в) ієрархія залежних цілей; мотивація учасників та їх перелік; витрати.

32. Відтворіть логічну послідовність кроків, якої слід дотримуватись при розгляданні проблеми формування команди проекту:

а) система управління;

б) культура проекту;

в) ціль проекту;

г) команда проекту.

33.  Який з варіантів відповідей можна визначити як фазу ЖЦ проекту “РОЗРОБКА":

а) призначення керівника проекту і формування команди; складання кошторису; визначення необхідних ресурсів;

б) формулювання основних вимог; визначення потенційних учасників; визначення задач; визначення результатів;

в) детальне проектування і технічна специфікація; координація  робіт; прогноз стану; оперативний контроль.

34.  Контроль за реалізацією проекту  здійснюється в MS Project через задавання у %:

а) використаного часу від загального терміну, призначеного елементарній роботі;

б) використаної трудомісткості від загальної трудомісткості елементарної роботи ;

в) використаного ресурсу в означений термін від загальної кількості ресурсу;

г) використаного ресурсу в означеній роботі, на яку було призначено ресурс.

35.  Які моделі ЖЦ підтримує стандарт з розробки ІС Oracle CDM:

а) класичну каскадну;

б) спіральну;

в) модель прискореної розробки (Fast Track);

г) еволюційну;

д) модель, що підтримує "полегшений підхід".

36.  До якого зі стандартів  розробки ІС відноситься перелік вказаних процесів: придбання; постачання; розробка; функціонування; супровід:

а) Oracle CDM;

б) Oracle PJM;

в) ISO/IEC 12207

37. Чи ґрунтується стандарт з розробки ІС Oracle CDM  на послідовності процесів всіх стадій ЖЦ системи:

а) Так;

б) Ні.

38.  Для якої стадії життєвого циклу команди проекту:

а) формування;

б) спрацьовування;

в) робоча стадія;

г) реорганізація;

д) розформування

є характерним: додаткове залучення нових фахівців; запрошення тимчасових експертів; зміна структури управління проектом; завершення окремих стадій проекту;  заміна обсягів і видів робіт....

39. Доповніть перелік відмінностей управління проектами від виробничого управління:

а) одноразове виконання;

б) невизначеність в результативності на всіх фазах;

в). ..

40. Яку модель ЖЦ проекту ІС потрібно обрати, якщо замовником проекту є державна організація:

а) модель нарощування функцій;

б) еволюційна;

в) каскадна;

г) спіральна.

8. СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Основна:

  1. Арчибальд Р. Управление высокотехнологическими программами и проектами. - М.: ДМК Пресс, 2002.- 464 с.

  2. Батенко Л.П., Загородніх О.А., Ліщинська В.В. Управління проектами: Навч. посібник. – К.: КНЕУ, 2003. – 231 с.

  3. Кантор М. Управление программными проектами. Практическое руководство по разработке успешного программного обеспечения.: Пер. с. англ. – М.: Издательский дом "Вильямс", 2002. – 176 с.

  4. Кочетков А.Г. и др. Управление проектами (зарубежный опыт). –СПб.:"ДваТри", 1992. – 515 с.

  5. Ройс У. Управление проектами по созданию программного обеспечения. Унифицированный подход. - М. : "ЛОРИ", 2002. – 424 с.

  6. Управление программами и проектами: (Модульная программа для менеджеров) / М.Л. Разу и др. – М.: ИНФРА – М., 2000. – 392 с.

  7. Фергус О’Коннел. Как успешно руководить проектами. Серебряная пуля: Пер. с англ. – М.: КУДИЦ-ОБРАЗ, 2003. – 288 с.

  8. Шапиро В.Д. и др. Управление проектами. – СПб.: "ДваТри", 1993. – 443 с.

Додаткова:

  1. Ахъюджа Х. Сетевые методы в проектировании и производстве. –М.: Мир, 1979. – 638с.

  2. Богданов В. "Управление проектами в Microsoft Project 2003". Учебный курс. – СПб.: Издательский дом "Питер", 2004. – 608 с.

  3. Мерсер Д. ИБМ: Управление в самой преуспевающей корпорации мира. –М.: Прогресс, 1991. – 453 с.

  4. Мир управления проектами / Под ред. Х.Решке, Х.Шелле; Пер. с англ. – М.:"Альянс", 1993, 304 с.

  5. Роджерс Ф., Фостер Д. ИБМ: Взгляд изнутри : человек ¾ фирма ¾ маркетинг. М.: Прогресс, 1990. – 287 с.


[1] Див. відповідний розділ Методичних вказівок з вивчення дисципліни "Управління проектами інформатизації"

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!