Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1274 Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни Інформаційний маркетинг, КНЕУ

Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни Інформаційний маркетинг, КНЕУ

« Назад

КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

Кафедра інформаційного менеджменту

Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни "Інформаційний маркетинг"

Київ - 2004

1. ВСТУП

Метою вивчення дисципліни "Інформаційний маркетинг" є формування у студентів необхідних теоретичних знань та практичних навичок з методології використання маркетингу в інформаційному виробництві, на інформаційному ринку, при вирішенні проблем ціноутворення інформаційних продуктів та послуг, просування їх на ринок, рекламної діяльності тощо.

Завдання дисципліни - вивчення теорії та практики маркетингової діяльності західних інформаційних фірм та вітчизняних підприємств, ознайомлення з особливостями, принципами, задачами інформаційного маркетингу та функціями, які виконують відповідні маркетингові служби, відпрацювання практичних навичок вирішення стратегічних, тактичних та поточних маркетингових задач.

Предметом дисципліни є маркетингова інформація, ринок інформаційних продуктів і послуг, маркетингова діяльність інформаційних підприємств, програмні продукти реалізації маркетингових досліджень.

Опанувавши дисципліну, студент повинен знати:

  • місце маркетингової інформації в інформаційній системі підприємства;

  • методи збору і дослідження маркетингової інформації;

  • методи дослідження ринку інформаційних продуктів і послуг;

  • особливості конкурентної боротьби в інформаційній галузі;

  • особливості ціноутворення на ринку інформаційних продуктів і послуг;

  • програмні засоби реалізації маркетингової діяльності.

Студент повинен вміти:

  • вибрати джерела та метод збору маркетингової інформації про зовнішнє середовище підприємства;

  • зробити її аналіз, визначити основних конкурентів і місце підприємства на ринку інформаційних продуктів і послуг;

  • розробити маркетингову стратегію і заходи для її реалізації;

  • розробляти управлінські рішення у відповідь на зміни ситуації на ринку.

2. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛІНИ

3. РОЗГОРНУТА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ

Назва теми

Зміст

Тема 1.

Введення в інформаційний маркетинг

1.1.      Особливості інформаційного виробництва

1.2.      Сутність інформаційного маркетингу

1.3.      Цілі та функції інформаційного маркетингу

1.4.      Види інформаційного маркетингу

1.5.      Об'єкти і суб'єкти інформаційного маркетингу

Тема 2.

Маркетингова інформація

2.1. Інформація в маркетингу

2.2. Типи маркетингової інформації та її джерела

2.3. Маркетингове середовище інформаційної фірми

2.4. Маркетингові інформаційні системи

Тема 3.

Економіко -математичні методи та моделі у маркетингу

3.1. Моделювання бізнесу

3.2. Статистичні методи обробки маркетингової інформації

3.3. Балансові моделі в маркетингу

3.4. Оптимізаційні методи та моделі в маркетингу

3.5. Методи та моделі управління товарними запасами в маркетингу

3.6. Моделювання попиту і споживання в маркетингу

3.7. Моделі прогнозування купівельного попиту

3.8. Теорія масового обслуговування в задачах маркетингу

3.9.Теорія ігор в задачах маркетингу

3.10. Експертні методи у маркетингових дослідженнях

Тема 4.

Методи дослідження маркетингової інформації

4.1. Основні напрямки досліджень в маркетингу

4.2. Методи і засоби вимірювання в маркетингу

4.3. Проблеми достовірності первинної інформації

4.4. Організація вибіркових досліджень

Тема 5.

Проведення маркетингових досліджень

5.1. Планування процесу маркетингових досліджень

5.2. Визначення потреб в інформації

5.3. Передача та використання результатів досліджень

Тема 6.

Управління маркетинговою діяльністю

6.1. Системи управління маркетингом

6.2. Організація служби маркетингу, її структура

6.3. Функціональна структура

6.4. Структура, що орієнтується на конкретні продукти та послуги

6.5. Структура, що орієнтується на окремі ринки

6.6. Структура загального керівництва

Тема 7.

Стратегія маркетингу

7.1. Загальні положення, стратегічне планування

7.2. Стратегічні задачі зростання підприємства ІОО

7.3. Загальна схема планування маркетингу

Тема 8.

Виробнича політика інформаційної фірми

8.1. Класифікація ІПП

8.2. Життєвий цикл ІПП

8.3.Продуктові та технологічні інновації в  інформаційній галузі

8.4. Маркетинговий підхід у виробничій політиці українських інформаційних фірм

Тема 9.

Розподільна та рекламно -збутова політика інформаційної фірми

 

9.1.Особливості розподільної політики на інформаційному ринку

9.2.Особливості просування інформаційних товарів на ринок

9.3.Розподільна та збутова діяльність на інформаційному ринку Європи

9.4.Розподільна та рекламно - збутова діяльність в інформаційній галузі України

Тема 10.

Загальний аналіз інформаційного ринку

10.1. Інформаційна індустрія та інформаційні ринок

10.2. Сегментація ринку

10.3. Український ринок ІПП та основні фактори, що на нього впливають

Тема 11.

Дослідження ринку апаратних засобів

 

11.1.Тенденції розвитку комп’ютерної індустрії в країні

11.2.Класифікація апаратних засобів

11.3. Світовий ринок ПК

11.4. Ринок апаратних засобів в Україні

Тема 12.

Дослідження ринку програмних засобів

12.1. Особливості ринку ПЗ

12.2. Класифікація програмних продуктів

12.3. Сегментація ринку ПЗ

12.4. Позиціонування на ринку ПЗ

12.5. Світовий ринок ПЗ

12.6. Ринок ПЗ в Україні

Тема 13.

Дослідження ринку інформаційних ресурсів та послуг

13.1. Формування та особливості ринку інформаційних ресурсів

13.2. Формування та особливості ринку інформаційних послуг

13.3. Особливості ринку інтерактивних послуг

13.4. Сегментація ринку інтерактивних послуг

13.5. Світовий та вітчизняний ринок інтерактивних  послуг

Тема 14.

Дослідження ринку Internet-послуг

14.1.Класифікація Internet -послуг

14.2. Використання Internet в рекламній діяльності фірми

14.3. Використання Internet у збутовій діяльності фірми

14.4. Використання Internet у маркетинговій діяльності фірми

14.5. Послуги Internet-провайдерів

14.6. Перспективи розвитку світового ринку Internet-послуг

Тема 15.

Дослідження ринку маркетингових та консалтингових послуг

15.1. Сектор маркетингових послуг

15.2.Сектор консалтингових послуг

15.3. ІТ-консалтинг

15.4. Сектор навчальних послуг

Тема 16.

Дослідження ринку праці в інформаційній галузі

 

16.1. Інформатизація економіки і проблеми пошуку ІТ- персоналу

16.2. Ринок праці програмістів

16.3. Проблеми навчання

16.4. Оцінка праці ІТ- спеціалістів

Тема 17.

Особливості конкурентної боротьби на інформаційному ринку

17.1. Передумови побудови бізнес -моделей конкурентоспроможності фірми

17.2. Класифікація конкуренції

17.3. Фактори успіху на інформаційному ринку

17.4. Параметри конкурентоспроможності

17.5. Розрахунок параметрів конкурентоспроможності

17.6. Визначення конкурентоспроможності фірми

Тема 18.

Ціноутворення в інформаційній галузі

18.1. Основні види ринкового ціноутворення і типи ринків

18.2. Особливості ціноутворення в інформаційній галузі

18.3. Формування ціни виробником ІПП

18.4. Цінова політика інформаційних фірм

18.5. Визначення ціни, прийнятної для споживача

Тема 19.

Ціноутворення на ринку інформаційних послуг

 

19.1. Особливості ціноутворення на ринку інформаційних послуг

19.2. Ціноутворення на ринку інформаційних ресурсів і послуг

19.3. Ціноутворення на ринку маркетингових послуг

19.4. Особливості ціноутворення на ринку  консалтингових послуг

19.5. Ціноутворення на ринку консалтингових послуг

Тема 20.

Ціноутворення на ринку програмних продуктів

 

20.1. Особливості ціноутворення програмних  продуктів

20.2. Методи визначення ціни на ПЗ

20.3. Порядок розрахунку ціни на ПЗ

20.4. Ліцензування програмних продуктів

20.5. Стратегія фірми щодо встановлення ціни на ПЗ

20.6. Правовий захист програмних продуктів

Тема 21.

Програмна реалізація методів маркетингових досліджень

21.1. Класифікація програмних засобів маркетингу

21.2. Огляд пакетів, найбільш часто  використовуваних у практичній діяльності

21.3. Порівняльний аналіз пакетів та рекомендації  щодо їх вибору


4. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ ТА ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ  ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ ДИСЦИПЛІНИ

Для самостійного вивчення дисципліни студенти отримують навчальний посібник, навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни, тексти лекцій з нового додаткового матеріалу в електронному вигляді, пакет контрольних запитань та опис виробничої ситуації до кожної теми для самоконтролю опанування матеріалу.

Під час лекцій (16 год) розглядаються проблемні питання з кожної теми, даються рекомендації щодо джерел інформації з відповідних питань,  відбувається обмін інформацією зі студентами, які опановували їх самостійно.

У разі необхідності студенту надаються викладачем індивідуальні консультації за розкладом у відповідності з графіком, затвердженим на початку семестру.

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ПО ТЕМАХ

Тема 1. Введення в інформаційний маркетинг

  1. Визначення,  сутність та цілі інформаційного маркетингу.

  2. Види інформаційного маркетингу.

  3. Особливості інформаційного виробництва.

  4. Особливості використання інформаційних продуктів.

  5. Об’єкти та суб’єкти інформаційного маркетингу.

Cитуаційна вправа

Ваша фірма займається складанням та продажем комп'ютерної техніки. Обсяги продажу почали зменшуватись. Зробіть свої пропозиції щодо поліпшення становища за рахунок маркетингу.

Тема 2. Маркетингова інформація

  1. Яка інформація використовується в маркетингу?

  2. Типи та джерела маркетингової інформації.

  3. Маркетингове середовище інформаційної фірми та його складові.

  4. Маркетингова інформаційна система та її складові.

Ситуаційна вправа

Ваша фірма спеціалізується на впровадженні інформаційних систем. Ринок знаходиться на стадії зростання. Необхідна інтенсифікація виробничої та маркетингової діяльності. Які зміни необхідно провести в маркетинговій інформаційній системі?

Тема 3. Економіко -математичні методи та моделі у маркетингу

  1. Цілі та задачі моделювання бізнесу

  2. Статистичні методи обробки маркетингової інформації

  3. Використання балансового методу в задачах аналізу матеріальних, трудових  та фінансових ресурсів.

  4. Оптимізаційні методи та моделі, що використовуються для розв'язання маркетингових задач.

  5. Моделювання поведінки покупців.

  6. Моделювання розвитку інформаційної галузі.

  7. Моделювання маркетингового середовища фірми.

  8. Методи та моделі прогнозування попиту та споживання ІПП.

  9. Теорія ігор та масового обслуговування в задачах інформаційного  маркетингу.

  10. Експертні методи у маркетингових дослідженнях.

Тема 4. Методи дослідження маркетингової інформації

  1. Основні напрямки досліджень в маркетингу.

  2. Правила і процедури маркетингових досліджень.

  3. Вимірювання в маркетингу,  оцінка помилок та похибок.

  4. Організація вибіркових досліджень

  5. Методи аналізу маркетингової інформації.

Ситуаційна вправа

Ваша фірма спеціалізується на впровадженні інформаційних систем, вона знаходиться на стадії стабілізації діяльності. Як краще використовувати набутий досвід роботи у проведенні маркетингових досліджень, що треба зробити для їх покращення, для втримання фірми на даній стадії життєвого циклу?

 Тема 5. Проведення маркетингових досліджень

  1. Планування процесу дослідження інформації.

  2. Визначення потреб в інформації на етапах дослідження.

  3. Запобігання спотворенню маркетингової інформації та появі зайвої інформації.

  4. Забезпечення необхідною маркетинговою інформацією керівників на всіх  рівнях управління.

Ситуаційна вправа

Ваша фірма спеціалізується на наданні навчальних послуг у комп’ютерній галузі. Потреби у навчальних послугах починають суттєво диференціюватись, на ринку з’являються нові суб’єкти-продавці, ваша фірма починає пробуксовувати. Ваші дії?

Тема 6. Управління маркетинговою діяльністю

  1. Методи маркетингової діяльності.

  2. Місце маркетолога в організаційній структурі інформаційної фірми.

  3. Системи управління маркетингом.

  4. Організація служби маркетингу, її структура.

  5. Особливості служби маркетингу, організованої за функціональним принципом.

  6. Структура служби маркетингу, що орієнтується на конкретні продукти та  послуги.

  7. Структура служби маркетингу, що орієнтується на окремі ринки.

  8. Структура загального керівництва маркетингом.

Ситуаційна вправа

Ви - майбутній керівник відділу маркетингу на фірмі. Директор фірми доручив Вам підготувати пропозиції щодо перебудови організаційної структури фірми для орієнтації її на маркетинг. Ви повинні обговорити різні пропозиції (із завідуючим відділу кадрів, головним бухгалтером, головним інженером, завідуючим комерційним відділом, представниками колективу, відповідальним за рекламну діяльність тощо) і надати директору кілька загальних альтернативних пропозицій для вибору однієї з них. Які питання Ви повинні обговорити з кожним спеціалістом, як вони будуть відображені та обґрунтовані у різних запропонованих організаційних структурах?

Тема 7. Стратегія маркетингу

  1. Зв’язок стратегії маркетингу із стратегією розвитку інформаційної фірми?

  2. Основні маркетингові стратегії інформаційної фірми.

  3. Стратегічні задачі зростання підприємства ІОО.

  4. Тактичні маркетингові задачі при інтенсивному зростанні інформаційної фірми.

  5. Тактичні маркетингові задачі при інтеграційному зростанні інформаційної  фірми.

  6. Тактичні маркетингові задачі при диверсифікаційному зростанні інформаційної фірми.

  7. Основні етапи та заходи програми інформаційного маркетингу і контроль їх виконання.

Ситуаційна вправа

Ваша фірма займається складанням та продажем комп’ютерної техніки. Ваші прибутки падають, ринок збільшується, і структура його змінюється. Без зміни стратегії не обійтися. Дайте свої пропозиції, що робити?

Тема 8. Виробнича політика інформаційної фірми       

  1. Сучасна класифікація ІПП

  2. Життєвий цикл ІПП

  3. Продуктові та технологічні інновації на інформаційному ринку

  4. Стадії розробки нових ІПП

  5. Маркетинговий підхід у розробці апаратних засобів в Україні

  6. Маркетинговий підхід у розробці ПЗ в Україні

Ситуаційна вправа

Фірма спеціалізується на розробці та продажу програмних продуктів. Прибутки фірми почали зменшуватись, на ринку зросла кількість конкурентів. Зробіть свої пропозиції, як треба змінити виробничу політику фірми?

Тема 9. Розподільна та рекламно-збутова політика інформаційної фірми

  1. Особливості торговельної діяльності інформаційних фірм.

  2. Особливості просування інформаційних товарів на ринок.

  3. Особливості рекламної діяльності інформаційної фірми та її зв’язок з життєвим циклом ІПП.

  4. Рекламні заходи та засоби, використовувані інформаційними фірмами.

  5. Використання презентацій в рекламній діяльності інформаційних фірм.

  6. Використання Internet у рекламно-збутовій діяльності фірми.

Ситуаційна вправа

Ваша нова фірма спеціалізується на WEB-дизайні. Які ваші пропозиції щодо виходу на інформаційний ринок?

Тема 10. Загальний аналіз інформаційного ринку

  1. Визначення та особливості інформаційного ринку.

  2. Технологія та засоби вивчення інформаційного ринку.

  3. Продуктовий та інституційний аналіз інформаційного ринку.

  4. Основні сектори інформаційного ринку.

  5. Принципи сегментації ринку ІПП та взаємозв’язок між розвитком окремих сегментів.

  6. Особливості українського ринку ІПП та основні фактори, які впливають на його розвиток.

Ситуаційна вправа

Ви вирішили створити фірму, яка буде спеціалізуватись на розробці, продажу та впровадженні програмного забезпечення. Для отримання інвестицій необхідно розробити бізнес-план, а отже провести аналіз всіх секторів ринку програмного забезпечення, вибрати той,  продукти якого на даний момент користуються найбільшим попитом, провести сегментацію цього ринку та зробити всі інші кроки для обґрунтування своїх маркетингових рішень та стратегії виходу фірми на ринок програмних продуктів. Які будуть Ваші дії?

Тема 11. Дослідження ринку апаратних засобів

  1. Особливості ринку апаратних засобів та їх класифікація.

  2. Об’єкти та суб’єкти ринку апаратних засобів.

  3. Сегментація ринку апаратних засобів.

  4. Поняття інформаційного еталону апаратного засобу.

  5. Проблеми тестування апаратних засобів.

  6. Проблеми стандартизації апаратних засобів.

  7. Особливості ринку апаратних засобів в Україні та перспективи його  розвитку.

Ситуаційна вправа

Ваша фірма спеціалізується на складанні та продажу комп’ютерної техніки. Прибутки вашої фірми почали падати. Які Ваші пропозиції щодо покращення становища фірми?

Тема 12. Дослідження ринку програмних засобів

  1. Особливості ринку ПЗ.

  2. Об’єкти та суб’єкти ринку ПЗ.

  3. Класифікація програмних продуктів.

  4. Нові об’єкти ринку ПЗ.

  5. Нові версії програмних продуктів як об’єкти ринку ПЗ.

  6. Основні характеристики програмних продуктів.

  7. Порівняльний аналіз пакетів прикладних програм.

  8. Основні сегменти ринку ПЗ.

  9. Позиціонування на ринку ПЗ.

  10. Ринок ПЗ в Україні.

Ситуаційна вправа

Ви створили фірму, яка спеціалізується на розробці, продажу та впровадженні програмного забезпечення, зокрема Internet-додатків. Як вийти на ринок та завоювати стійку позицію на ньому? Які будуть ваші пропозиції?

Тема 13. Дослідження ринку інформаційних ресурсів та послуг

  1. Формування інформаційних ресурсів та інформаційних потреб. 

  2. Особливості ринку інформаційних ресурсів.

  3. Об’єкти ринку інформаційних ресурсів та послуг.

  4. Суб’єкти ринку інформаційних ресурсів та послуг.

  5. Сектори ринку інформації.

  6. Сегментація ринку інформаційних ресурсів та послуг.

  7. Особливості ринку інтерактивних послуг.

  8. Суб’єкти ринку інтерактивних послуг.

  9. Сегментація ринку інтерактивних послуг.

  10. Споживчий сегмент ринку інтерактивних послуг.

  11. Сегмент споживачів з великими сподіваннями.

  12. Корпораційний сегмент ринку інтерактивних послуг.

  13. Сегмент споживачів-експертів ринку інтерактивних послуг.

  14. Стратегії на ринку інтерактивних послуг.

  15. Стратегія масового ринку на ринку інтерактивних послуг.

  16. Стратегія корпораційної ніші.

  17. Стратегія посередницької ніші.

  18. Світовий ринок інтерактивних послуг.

  19. Український ринок інтерактивних послуг та тенденції його розвитку.

Ситуаційна вправа

Ваша фірма буде спеціалізуватись на продажу інформації про будівельні матеріали, що продаються на території країни. Які ваші пропозиції відносно того, що треба зробити для виходу на інформаційний ринок та подальшого завоювання стійкої позиції на ньому?

 Тема 14. Дослідження ринку Internet-послуг

1. Класифікація Internet -послуг

2. Можливості використання Internet в рекламній діяльності фірми

3. Використання Internet у збутовій діяльності фірми

4. Використання засобів Internet у маркетинговій діяльності фірми

5. Які послуги надають Internet - провайдери ?

6. Перспективи розвитку світового ринку Internet -послуг

7. Ринок Internet -послуг в Україні та його перспективи

Ситуаційна вправа

Ваша фірма спеціалізується на складанні, продажу та впровадженні апаратних засобів. Прибутки фірми почали падати. Ви вирішили використовувати у діяльності фірми Internet.  Надайте свої пропозиції щодо його використання.

Тема 15. Дослідження ринку  маркетингових  та консалтингових послуг

1. Суб’єкти ринку маркетингових послуг

2. Суб’єкти ринку консалтингових послуг

3. Особливості взаємовідносин суб’єктів ринку консалтингових послуг

4. ІТ-консалтинг, його особливості та відмінності, суб’єкти ринку ІТ- консалтингу

5. Сектор навчальних послуг ринку ІТ-консалтингу

Ситуаційна вправа

Ви створили фірму для надання маркетингових і консалтингових послуг. Проаналізуйте можливості вашого персоналу та запрошених сторонніх фахівців. Дайте пропозиції щодо організації діяльності фірми.

Тема 16. Дослідження ринку праці в інформаційній галузі

  1. Інформатизація економіки: кадрові проблеми

  2. Проблеми пошуку ІТ - персоналу

  3. Світовий ринок праці програмістів

  4. Український ринок праці програмістів

  5. Офшорний бізнес у програмуванні

  6. Проблеми навчання ІТ-спеціалістів

  7. Оцінка праці ІТ- спеціалістів

Ситуаційна вправа

Ваша фірма надає маркетингові та консалтингові послуги. Як вона вирішує і у подальшому планує вирішувати проблему підбору та запрошення спеціалістів для виконання певних замовлень та завдань. Дайте свої пропозиції щодо удосконалення діяльності фірми та підвищення її ефективності.

Тема 17.Особливості конкурентної боротьби на інформаційному ринку

  1. Визначення поняття конкуренції.

  2. Об’єкти та суб’єкти конкуренції різних рівнів.

  3. Загальна класифікація конкуренції.

  4. Класифікація конкуренції за способом задоволення потреб.

  5. Цінова конкуренції на ринку ІПП.

  6. Нецінова конкуренції на ринку ІПП.

  7. Законні методи конкуренції на ринку ІПП.

  8. Незаконні методи конкуренції на ринку ІПП

  9. Оцінка стратегії конкурентів на ринку ІПП

  10. Класифікація параметрів конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  11. Технічні параметри конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  12. Нормативні параметри конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  13. Економічні параметри конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  14. Організаційні параметри конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  15. Абсолютні та відносні параметри конкурентоспроможності

  16. Розрахунок інтегрального показника конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  17. Алгоритм визначення та оцінка конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  18. Фактори успіху на інформаційному ринку

  19. Рейтинг інформаційних фірм, хто і як його визначає

  20. Що таке імідж, бренд, гудвіл фірми?

  21. Назвіть найбільш відомі та впливові фірми - суб’єкти інформаційного ринку

Ситуаційна вправа

Ваша фірма спеціалізується на розробці Internet-додатків. На ринку з’явилось багато нових фірм, які пропонують аналогічні продукти. Дайте пропозиції щодо підвищення конкурентного статусу фірми на вказаному ринку.

Тема 18. Ціноутворення в інформаційній галузі

  1. Основні види ринкового ціноутворення.

  2. Типи ринків.

  3. Проблема платності інформаційного обслуговування.

  4. Особливості ціноутворення в інформаційній галузі.

  5. Класифікація цін та їх розрахунок.

  6. Формування ціни виробником ІПП

  7. Цінова політика інформаційних фірм

  8. Визначення ціни, прийнятної для споживача

Ситуаційна вправа

Ваша фірма займається складанням та продажем комп’ютерів. З появою численних конкурентів, як втримати існуючу конкурентну позицію на ринку? Надайте свої пропозиції для вирішення своєї задачі.

Тема 19. Ціноутворення на ринку інформаційних послуг

  1. Особливості ціноутворення на ринку інформаційних послуг

  2. Ціноутворення на ринку інформаційних ресурсів

  3. Ціноутворення на ринку маркетингових послуг

  4. Особливості ціноутворення на ринку консалтингових послуг

  5. Ціноутворення на ринку консалтингових послуг

Ситуаційна вправа

Ваша фірма буде спеціалізуватись на продажу інформації про будівельні матеріали, що продаються на території країни. Які ваші пропозиції відносно того, що треба зробити для виходу на інформаційний ринок та подальшого завоювання стійкої позиції на ньому?

Тема 20. Ціноутворення на ринку програмних продуктів

  1. Особливості ціноутворення програмних продуктів

  2. Які існують методи визначення цін на ПЗ

  3. Порядок розрахунку ціни на ПЗ

  4. Ліцензування програмних продуктів

  5. Стратегія фірми щодо встановлення ціни на ПЗ

  6. Правовий захист програмних продуктів

Ситуаційна вправа

Ви створили фірму, яка спеціалізується на розробці, продажу та впровадженні програмного забезпечення, зокрема Internet-додатків. Як вийти на ринок та завоювати стійку позицію на ньому? Які будуть ваші пропозиції?

Тема 21. Програмна реалізація методів маркетингових досліджень

  1. Класифікація програмних засобів маркетингу.

  2. Які функції маркетингової діяльності підтримуються програмними засобами різних пакетів автоматизації управлінської діяльності фірми?

  3. Огляд пакетів, найбільш часто використовуваних у практичній діяльності.

  4. Порівняльний аналіз пакетів та рекомендації щодо їх вибору.

  5. Які засоби підтримки маркетингової діяльності ви знаєте?

  6. Internet-засоби підтримки маркетингової діяльності.

Ознайомлення з роботою пакету програм "БЭСТ-маркетинг" та виконання лабораторної роботи

 

5. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ ДЛЯ ВИКОНАННЯ НА БАЗАХ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ЩОДО ЇХ ОФОРМЛЕННЯ ТА ПОДАННЯ

Передбачається, що студент самостійно ознайомиться з рекомендованою літературою для набуття теоретичних знань з області інформаційного маркетингу, а також із співставлення із загальним маркетингом споживчих та промислових продуктів, який студенти вивчали на 3-му курсі. З практичними аспектами маркетингової діяльності студент знайомиться протягом переддипломної практики. Термін практики дозволяє поступово і детально вивчити маркетингової діяльності фірми.

Протягом практики студент заповнює опитувальну таблицю, а наприкінці оформлює звіт про виконання індивідуального завдання. Якщо відповідь буде більш поширена, то можна її викласти додатково з відповідним номером. Якщо деякі маркетингові заходи, або об’єкти відсутні, то в таблиці ставиться "-".

Опитувальна таблиця

п/п

Питання

1

Які види маркетингу існують? Які з них використовуються на об’єкті?

2

Чи використовується маркетинговий підхід в організації діяльності?

3

Яка організаційна структура служби управління маркетингом?

4

Який зміст маркетингової діяльності на фірмі ?

5

Які інформаційні продукти та послуги фірма пропонує на інформаційному ринку?

6

До якого класу належать продукти та послуги, пропоновані фірмою (технічні, комунікаційні, програмні засоби, інформаційні технології, продукти, консалтингові, навчальні, впровадницькі, супроводжувальні, ремонтні послуги)?

7

До якого класу суб’єктів інформаційного маркетингу належить фірма (виробники, постачальники, посередники…)?

8

Маркетингове середовище фірми та його вплив на її діяльність :

1)            мікросередовище:

2) макросередовище:

9

Які типи маркетингової інформації використовуються фірмою?

10

Канали та джерела маркетингової інформації, використовувані фірмою?

11

Яка інформаційна система маркетингу використовується на фірмі?

12

Хто на фірмі займається інформаційною базою, хто збирає інформацію, хто досліджує?

13

Які методи аналізу інформації використовуються на фірмі?

14

Інформаційна модель фірми та системи маркетингу

15

Маркетингова стратегія фірми

16

Тактика маркетингу фірми

17

На якому інформаційному ринку (ринках) працює фірма?

18

На яких цільових сегментах ринку працює фірма?

19

Як вивчається ринок? Як проводиться його сегментація? Як обирається цільовий сегмент?

20

Характеристика ринкового сегменту:

- обсяги продажу

-         попит

-         реакція на нові ІПП

-         місткість ринку

-         доля фірми в обсягах продажу

-         яку місткість має обраний сегмент

-         чи є можливість його подальшого розширення

-         чи довго буде існувати цей сегмент взагалі

-         чи може фірма задовольнити всіх споживачів цього сегмента

21

Хто є головним конкурентом фірми?

-         чи не є обраний сегмент об’єктом активної комерційної діяльності конкурентів

-         доля конкурентів на ринку

-         обсяг їх товарообігу

-         фірмовий знак, назва продукції, її гасло

-         системи та канали збуту

-         види та засоби реклами

-         рівень сервісного обслуговування

-         ціни та умови оплати

-         дизайн продукту

-         експортний потенціал фірми та організації, що підтримують конкурента

22

Які методи конкурентної боротьби використовує фірма

23

Визначення конкурентоспроможності ІПП

-         які параметри конкурентоспроможності використовуються фірмою

-         оцінити конкурентоспроможність ІПП за алгоритмом (див. Методичні вказівки до вивчення дисципліни)

24

На якому етапі ЖЦ знаходиться (знаходяться) ІПП фірми

25

Які маркетингові заходи виконуються щодо кожного ІПП

26

Ведеться чи планується розробка нових ІПП, на якій стадії

27

Виробнича політика фірми, оцінка її фінансового стану, планування стратегії розвитку, формування портфеля замовлень (робіт)

28

Ведеться чи планується і по яких напрямках удосконалення якості ІПП

29

Методи ціноутворення на ІПП, використовувані фірмою

30

Системи знижок, умови та терміни платежів, використовувані фірмою

31

Як керівництво фірми вирішує кадрову проблему, де і як знаходить необхідних спеціалістів

32

Як вирішується питання підвищення кваліфікації на фірмі

34

Використання реклами на фірмі

35

Стимулювання збуту на фірмі

36

Як здійснюється контроль та економічна оцінка маркетингових рішень та коригування програми маркетингу

37

Чи автоматизована маркетингова діяльність, в якій частині?

38

Які програмні та інструментальні засоби використовуються в маркетинговій діяльності?

39

Які напрямки вдосконалення маркетингової діяльності ви можете запропонувати керівництву фірми?

40

Що особисто ви могли б зробити для реалізації ваших пропозицій?

Викладіть свої пропозиції у письмовій формі (3 екз.) для звіту про практику, для подання керівництву фірми, для звіту про виконання індивідуального завдання з дисципліни "Інформаційний маркетинг".

 

6. ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНОЇ РОБОТИ

Студентам надаються індивідуальні консультації один раз на тиждень у відповідності з графіком, затвердженим на початку семестру, на яких вони опрацьовують пакет прикладних програм "БЭСТ-маркетинг"; захищають лабораторну роботу, виконану з використанням цього пакету; отримують відповіді на всі запитання, що виникають при вивченні теоретичного матеріалу дисципліни, розгляді ситуаційних задач та виконанні завдань на базі виробничої практики.

Крім того, всі студенти можуть отримати відповіді на запитання, пов’язані з використанням інформаційного маркетингу в дипломних роботах.

 

7. ПОРЯДОК ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ, КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ, ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА

Проведення модульного контролю знань регламентується "Положенням про рейтингову систему оцінки успішності навчання в Київському національному економічному університеті", де встановлена тривалість, порядок виконання контрольних завдань, термін перевірки, умови подачі та розгляду апеляції студента, якщо він не згоден з оцінкою, а також Ухвалою Вченої ради університету (від 27.11.2003 р.) "Порядок оцінювання знань студентів магістерського рівня  підготовки".

За навчальним планом дисципліна "Інформаційний маркетинг" вивчається студентами у ІХ семестрі. Загальний обсяг ¾ 162 год. Дисципліна викладається за вибором університету  для магістрів з економічної кібернетики за програмою “Інформаційний менеджмент”.

Організація поточного контролю знань

Протягом семестру здійснюється два поточних контролі. Система поточного контролю знань магістрів виконується  за двома напрямками:

а) перевірка теоретичних знань;

б) перевірка виконання індивідуальних практичних завдань.

На перший поточний контроль винесено оцінювання теоретичних знань, що здійснюється за результатами роботи, підчас якої студент повинен у письмовій формі відповісти на всі 40 запитань опитувальної таблиці (як теоретичні, так і ті, що стосуються організації маркетингової діяльності на базі практики).

На другий поточний контроль виноситься захист лабораторної роботи, виконаної з використанням пакету прикладних програм "БЭСТ-маркетинг".

Поточні контролі проводяться:

Перший - на 8-ому тижні дев’ятого  семестру:

Другий -  на 17-ому тижні дев’ятого семестру :

Критерії оцінювання на поточному контролі:

Контрольні завдання побудовані з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів.

Результати оцінювання знань на першому поточному контролі фіксуються на тексті виконаного індивідуального завдання (опитувальної таблиці). Кожне питання оцінюється у 0,5 бали, загальна сума балів за цю роботу - 20 балів, але для допуску до екзамену вона повинна бути не менше 10 балів.

Результати оцінювання знань на другому поточному контролі показують рівень освоєння функцій і можливостей пакету прикладних програм "БЭСТ-маркетинг", отримання навичок   роботи з ним, використання його для виконання лабораторної роботи. Максимальна оцінка за виконання лабораторної роботи - 20 балів, але не менше 10 балів.

Таким чином студент може отримати за поточну роботу максимально 40 балів. Студенти, які отримали 20 і більше балів (25, 30, 35, 40), допускається до іспиту.

Об’єктом поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є індивідуальні завдання у вигляді опитувальних таблиць, які вони повинні заповнити на основі інформації з місця роботи та теоретичних знань, отриманих в результаті самостійного вивчення дисципліни. Крім того, проводиться співбесіда і захист індивідуальної роботи під час проведення практичних занять. Максимальна оцінка  виконаної роботи - 40 балів, мінімальна, яка достатня для допуску до екзамену, - 20 балів.

Підсумковий контроль знань студентів

Формою підсумкового контролю дисципліни "Інформаційний маркетинг" є іспит. Об’єктом контролю знань студентів є результати виконання письмових екзаменаційних завдань.

Перелік питань, що охоплюють зміст програми дисципліни

  1. Визначення,  сутність та цілі інформаційного маркетингу

  2. Види інформаційного маркетингу

  3. Об’єкти та суб’єкти інформаційного маркетингу

  4. Яка інформація використовується в маркетингу?

  5. Типи та джерела маркетингової інформації.

  6. Маркетингове середовище інформаційної фірми та його складові.

  7. Маркетингова інформаційна система та її складові.

  8. Статистичні методи обробки маркетингової інформації

  9. Оптимізаційні методи та моделі, що використовуються для розв'язання маркетингових задач

  10. Методи та моделі прогнозування попиту та споживання ІПП

  11. Теорія ігор та масового обслуговування в задачах інформаційного  маркетингу

  12. Експертні методи у маркетингових дослідженнях

  13. Основні напрямки досліджень в маркетингу

  14. Вимірювання в маркетингу,  оцінка помилок та похибок.

  15. Організація вибіркових досліджень

  16. Методи аналізу маркетингової інформації

  17. Управління маркетингом та  місце маркетолога в організаційній структурі інформаційної фірми

  18. Організація служби маркетингу, її структура та принципи її побудови

  19. Особливості служби маркетингу, організованої за функціональним принципом

  20. Структура служби маркетингу, що орієнтується на конкретні продукти та послуги

  21. Структура служби маркетингу, що орієнтується на окремі ринки

  22. Зв’язок стратегії маркетингу із стратегією розвитку інформаційної фірми?

  23. Основні маркетингові стратегії інформаційної фірми

  24. Тактичні маркетингові задачі при інтенсивному зростанні інформаційної фірми

  25. Тактичні маркетингові задачі при інтеграційному зростанні інформаційної фірми

  26. Тактичні маркетингові задачі при диверсифікаційному зростанні інформаційної фірми

  27. Програма інформаційного маркетингу і контроль її виконання

  28. Сучасна класифікація ІПП

  29. Продуктові та технологічні інновації на інформаційному ринку

  30. Маркетинговий підхід у розробці апаратних засобів в Україні

  31. Маркетинговий підхід у розробці ПЗ в Україні

  32. Особливості торговельної діяльності інформаційних фірм

  33. Особливості просування інформаційних товарів на ринок

  34. Особливості рекламної діяльності інформаційної фірми та її зв’язок з життєвим циклом ІПП

  35. Рекламні заходи та засоби, використовувані інформаційними фірмами

  36. Використання презентацій в рекламній діяльності інформаційних фірм

  37. Використання Internet у рекламно-збутовій діяльності фірми

  38. Особливості інформаційного ринку

  39. Технологія та засоби вивчення інформаційного ринку

  40. Продуктовий та інституційний аналіз інформаційного ринку

  41. Основні сектори інформаційного ринку

  42. Принципи сегментації ринку ІПП

  43. Особливості українського ринку ІПП та основні фактори, які впливають на його розвиток

  44. Об’єкти та суб’єкти ринку апаратних засобів

  45. Сегментація ринку апаратних засобів

  46. Поняття інформаційного еталону апаратного засобу

  47. Проблеми тестування та стандартизації апаратних засобів

  48. Особливості ринку апаратних засобів в Україні та перспективи його розвитку

  49. Особливості ринку ПЗ

  50. Об’єкти та суб’єкти ринку ПЗ

  51. Класифікація програмних продуктів

  52. Нові версії програмних продуктів як об’єкти ринку ПЗ

  53. Основні характеристики програмних продуктів

  54. Основні сегменти ринку ПЗ

  55. Ринок ПЗ в Україні

  56. Особливості ринку інформаційних ресурсів

  57. Об’єкти ринку інформаційних ресурсів та послуг

  58. Суб’єкти ринку інформаційних ресурсів та послуг

  59. Сектори ринку інформації

  60. Сегментація ринку інформаційних ресурсів та послуг

  61. Суб’єкти ринку інтерактивних послуг

  62. Сегментація ринку інтерактивних послуг

  63. Стратегії на ринку інтерактивних послуг

  64. Світовий ринок інтерактивних послуг.

  65. Український ринок інтерактивних послуг та тенденції його розвитку

  66. Класифікація Internet -послуг

  67. Використання Internet в рекламній діяльності фірми

  68. Використання Internet у збутовій діяльності фірми

  69. Використання засобів Internet у маркетинговій діяльності фірми

  70. Перспективи розвитку світового ринку Internet -послуг

  71. Ринок Internet -послуг в Україні та його перспективи

  72. Суб’єкти ринку маркетингових послуг

  73. Суб’єкти ринку консалтингових послуг

  74. Особливості взаємовідносин суб’єктів ринку консалтингових послуг

  75. ІТ-консалтинг, його особливості та відмінності, суб’єкти ринку ІТ-консалтингу

  76. Сектор навчальних послуг ринку ІТ-консалтингу

  77. Інформатизація економіки: кадрові проблеми

  78. Проблеми пошуку ІТ - персоналу

  79. Світовий ринок праці програмістів

  80. Український ринок праці програмістів

  81. Офшорний бізнес у програмуванні

  82. Проблеми навчання ІТ-спеціалістів

  83. Оцінка праці ІТ- спеціалістів

  84. Цінова конкуренції на ринку ІПП

  85. Нецінова конкуренції на ринку ІПП

  86. Законні методи конкуренції на ринку ІПП

  87. Незаконні методи конкуренції на ринку ІПП

  88. Оцінка стратегії конкурентів на ринку ІПП

  89. Параметри конкурентоспроможності інформаційних продуктів

  90. Фактори успіху на інформаційному ринку

  91. Рейтинг інформаційних фірм, хто і як його визначає

  92. Назвіть найбільш відомі та впливові фірми - суб’єкти інформаційного ринку

  93. Проблема платності інформаційного обслуговування

  94. Особливості ціноутворення в інформаційній галузі

  95. Класифікація цін та їх розрахунок

  96. Цінова політика інформаційних фірм

  97. Особливості ціноутворення на ринку інформаційних послуг

  98.  Ціноутворення на ринку інформаційних ресурсів

  99. Ціноутворення на ринку маркетингових послуг

  100. Особливості ціноутворення на ринку консалтингових послуг

  101. Ціноутворення на ринку консалтингових послуг

  102. Особливості ціноутворення програмних продуктів

  103. Які існують методи визначення цін на ПЗ

  104. Ліцензування програмних продуктів

  105. Стратегія фірми щодо встановлення ціни на ПЗ

  106. Правовий захист програмних продуктів

  107. Класифікація програмних засобів маркетингу

  108. Огляд пакетів, найбільш часто використовуваних у практичній діяльності

  109. Internet-засоби підтримки маркетингової діяльності

Екзаменаційний білет містить 5 теоретичних питань і одну ситуаційну вправу; кожне завдання оцінюється за шкалою 10, 5, 0 балів. Результати іспиту оцінюються від 0 до 60 балів. Для успішного складання іспиту студент повинен набрати не менше 30 балів.

Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за результати поточного контролю (за умови, що студент набрав 20-40 балів) та за виконання завдань, що виносяться на іспит (за умови, що студент набрав 30 балів).

Підсумкова оцінка формується шляхом складання набраних балів та переведенням отриманого результату до 4-ри бальної системи та шкали за системою ECTS за схемою:

Загальна кількість балів

Оцінка за 4-ри бальною системою

Оцінка за шкалою ECTS

85-100

5 (відмінно)

А

80

4 (добре)

В

65-75

С

60

3 (задовільно)

D

50-55

Е

20-45

2 (незадовільно) з можливістю повторного складання

FX

0-15

2 (незадовільно) з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

F

 

Зразок екзаменаційного білета

  1. Цілі інформаційного маркетингу.

  2. Український ринок ІПП. 

  3. Особливості ціноутворення на ринку ПЗ.

  4. Організаційні структури служби маркетингу.

  5. Джерела маркетингової інформації.

Ситуаційна вправа

Ваша фірма спеціалізується на наданні навчальних послуг в інформаційній  галузі. Потреби у навчальних послугах починають суттєво диференціюватись, на ринку з’являються нові суб’єкти-продавці, прибутки вашої фірми починають падати. Ваші дії?

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
  1. Котлер. Основы маркетинга. - М.: Прогресс, 1992. -735 с.

  2. Коломієць Г.С., Маньковський А.Л. Інформаційна продукція: ринок, маркетинг, підготовка кадрів. - К.: Либідь, 1991.-96 с.

  3. Лазарева А.Г. Маркетинг информационных продуктов и услуг в США. - М.: Дело,1989. 176 с.

  4. Шкардун В.Д. Маркетинг в практике информационных служб организаций и предприятий /Методическое пособие/. - М.: НПО "Союзмединформ", 1992.

  5. Майоров С.И. Информационный бизнес: коммерческое распространение и маркетинг. - М.: Финансы и статистика, 1993. -128 с.

  6. Родионов И.И. Мировой рынок информационных услуг: основные характеристики, цены и методы маркетинга. - 1991.

  7. Тамбовцев В.Л. Пятый рынок: экономические проблемы производства информации. - М.: Из-во МГУ,1993.-127с.

  8. Корюшникова А.А. Информационный рынок: продукция, услуги, цены и ценообразование. - М.:Коринф,1992.-108с.

  9. Тамбовцев В.Л., Пятый рынок: экономические проблемы производства информации. - М.:МГУ, 1993. -128с.

  10. Введение в информационный бизнес // под редакцией В.П.Тихомирова, А.В.Хорошилова, М., ФиС, 1996 с.

  11.  Сурмин Ю.П. Методология анализа ситуаций (Case study). -Киев: Центр инноваций и развития, 1999. - 94 с.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!