Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1273 Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни Інформаційний менеджмент, КНЕУ

Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни Інформаційний менеджмент, КНЕУ

« Назад

КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

КАФЕДРА ІНФОРМАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ

Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни “Інформаційний менеджмент”

Київ - 2004

1. ВСТУП

Метою дисципліни  є  - формування у студентів необхідних теоретичних знань і практичних навичок з питань управління інформаційною діяльністю суб’єктів господарювання будь-якого виду, а також опанування відповідного інструментарію для успішного управління інформаційними ресурсами.

Завдання дисципліни полягає у підготовці висококваліфікованих інформаційних менеджерів здатних:

- Організувати та проводити інформаційну діяльність на будь-якому об’єкті (як інформаційної, так і не інформаційної сфери);

- Організувати  інформаційне  обслуговування  органів  управління  будь-якого  рівня;

- Очолювати керівництво інформаційної фірми (служби) (державної чи комерційної або керувати окремим її підрозділом), керувати всіма  основними  та  обслуговуючими  процесами,  що  складають  інформаційне  виробництво;

- Організувати  процес  розробки,  впровадження  та  експлуатації  інформаційної  системи  будь-якого  типу;

- Очолити команду та керувати колективом розробників нових інформаційних систем будь-якого  типу, БД програмних продуктів інших інформаційних продуктів та послуг (ІПП), нових інформаційно-обчислювальних фірм тощо;

- Виявляти резерви підвищення ефективності виробничо-господарської діяльності інформаційних структур (фірм, служби, ІТ-підрозділу тощо) та вміти мобілізувати їх.

Предметом дисципліни є бізнес-процеси, пов’язані з функціонуванням інформаційної інфраструктури суб’єктів господарювання будь якого рівня та виду економічної  діяльності, а також методи та інструменти ефективного управління інформаційними ресурсами та інформаційними технологіями.

Опанувавши дисципліну, студент повинен знати:

  • сутність, зміст, значення та місце інформаційного менеджменту в системі менеджменту на підприємстві;

  • методологічні аспекти й завдання інформаційного менеджменту на різних об’єктах;

  • які задачі стоять перед інформаційним менеджером на підприємстві;

  • які вимоги висуваються до індивідуальних та професійних якостей інформаційного менеджера

  • сутність поняття та класифікацію інформаційних ресурсів, особливості інформаційних ресурсів як економічної категорії та їх вплив на конкурентоспроможність підприємства;

  • методи визначення інформаційних потреб організації, джерела та канали отримання стратегічної інформації;

  • сутність міжнародних стандартів управління підприємством, еволюцію та тенденції їх розвитку, інформаційні системи, що їх підтримують;

  • сутність і переваги методології процесного управління підприємством;

  • сутність поняття реінжинірингу бізнес-процесів і його зв’язок з новими інформаційними технологіями;

  • сутність поняття інформаційної інфраструктури, вимоги до неї та принципи побудови;

  • загальні принципи та стратегії створення й розвитку системо-технічної складової інформаційної інфраструктури підприємства;

  • принципи вибору апаратних і програмних засобів інформатизації;

  • принципи вибору фірм-постачальників апаратних та програмних засобів;

  • організаційні підходи до створення і принципи побудови ефективної ІС;

  • нормативно-правове й науково-методичне забезпечення процесів управління інформаційними технологіями на підприємстві;

  • питання, пов’язані з організацією роботи інформаційної служби підприємства;

  • принципи управління ІТ відповідно до міжнародних стандартів СОВІТ, ITIL, ITSM, MOF тощо;

  • теоретичні засади визначення моделі зрілості організації щодо управління інформаційними технологіями;

  • які Критичні Фактори Успіху (КФУ), Ключові Індикатори Цілей (КІЦ), Ключові Індикатори Результату (КІР) повинна мати система управління інформаційними технологіями відповідно до міжнародних стандартів у сфері ІТ-індустрії;

  • основні (детальні) задачі управління інформаційними технологіями в організації;

  • принципи, моделі та основні етапи проведення аудиту інформаційних технологій в організації;

  • порядок здійснення процедури аудиту та критерії оцінки процесів управління ІТ в організації;

  • сутність і функції ІТ-консалтингу та його зв’язок з інформаційним менеджментом

  • етапи розроби проекту з ІТ-консалтингу та їх зміст;

  • сутність поняття економічної ефективності ІС та проблеми її оцінки;

  • найпоширеніші методики оцінки ефективності ІТ-інвестицій та проблеми їх використання;

  • сутність моделі сукупної вартості володіння (ТСО) та методики її розрахунку.

Види консалтингових послуг у сфері інформаційних технологій;

У результаті вивчення дисципліни студенти повинні вміти:

  • розробляти основні контури ІТ-стратегії та ІТ-політики організації залежно від конкретної ситуації;

  • розробляти моделі бізнес-процесів з використанням спеціалізованих програмних засобів (Bpwin, ARIS);

  • оцінювати рівень інформатизації об’єкта;

  • аналізувати та реорганізовувати діяльність підприємства з метою підвищення рівня його інформатизації;

  • розробляти плани розвитку інформаційної системи

  • вибирати готові ІТ-рішення, впроваджувати їх та обґрунтовувати своє рішення;

  • розробляти ефективну систему управління інформаційними технологіями на підприємстві;

  • визначати інформаційні потреби користувачів;

  • аналізувати та оцінювати економічну ефективність ІС за різними методиками.

За навчальним планом дисципліна "Інформаційний менеджмент" вивчається студентами у IX семестрі. Загальний обсяг ¾ 162 год. Дисципліна є вибірковою за вибором університету і читається для магістрів з економічної кібернетики за програмою “Інформаційний менеджмент”.

Дисципліна є інтегрованою, базується на таких загальноекономічних дисциплінах навчального плану, як макроекономіка, мікроекономіка, економіка підприємств, економічний аналіз, інвестування,  менеджмент, маркетинг, економіка праці, господарське законодавство, основи охорони праці тощо, а також таких професійно-орієнтованих дисциплінах, як інформаційні системи і технології, програмні оболонки і пакети, алгоритмізація та програмування, комп’ютерні мережі, проектування баз і сховищ даних та ін.

3. РОЗГОРНУТА ПРОГРАМА ДИСЦИПЛІНИ

Розділ 1. Інформаційний менеджмент як новий напрямок в теорії менеджменту

ТЕМА 1. Вступ

Предмет, цілі та задачі дисципліни. Основний зміст дисципліни та графік учбового процесу. Правила, яких необхідно дотримуватись при вивченні дисципліни. Короткий огляд наукових шкіл та напрямків розвитку теорії менеджменту. Місце інформаційного менеджменту в теорії менеджменту.

ТЕМА 2. Сутність та особливості інформаційного менеджменту

Сутність інформаційного менеджменту. Огляд різних трактувань концепції інформаційного менеджменту. Основні обов’язки інформаційного менеджера на підприємстві. Професійні та особистісні якості, що мають бути притаманні інформаційному менеджеру. Вимоги до освітньо-кваліфікаційного рівня інформаційного менеджера. Місце інформаційного менеджменту в організаційній структурі управління підприємством.

ТЕМА 3. Основи інформаційної культури сучасного менеджера

Типи та категорії управлінської інформації. Якості ділової інформації та її значення для менеджера. Прийняття рішень та менеджмент. Моделі прийняття рішень в організаціях. Проблеми та їх вирішення: економіко-математична модель. Основні етапи розробки управлінських рішень. Прийняття рішення, реалізація, аналіз результату. Використання інформації для прийняття рішень. Фактори ризику та шляхи їх зниження.

ТЕМА 4. Інформаційне забезпечення стратегії розвитку організації

Інформація та менеджер. Інформаційна складова компонентів менеджменту. Система інформації підприємства та управління нею.

Інформація для стратегічних рішень. Місія, стратегічна концепція, стратегія, організаційна модель. Інформаційна підтримка довгострокового та середньострокового прогнозування.

Інформація для тактичних рішень. Інформаційна підтримка маркетингової, фінансової діяльності, бізнес-планування тощо.

Інформаційна підтримка SWOT- аналізу, TQM-аналізу тощо. Інформація для вирішення оперативних питань. Картотека спостережень.

ТЕМА 5. Міжнародні стандарти управління

Еволюція міжнародних стандартів управління. Стандарт MRP (Material Requirement Planning - планування матеріальних потреб). Стандарт MRP-II (Manufacture Resource Planning - планування виробничих ресурсів). Стандарт ERP (Enterprase Resource Planning - планування ресурсів підприємства. Тенденції розвитку стандартів MRP-II / ERP.

Інформаційні системи, що підтримують міжнародні стандарти управління. Порівняльна характеристика вітчизняних систем управління підприємством та зарубіжних систем класу MRP II / ERP.

Розділ 2. Методологія антикризового управління в інформаційному менеджменті

ТЕМА. 6. Основи реінжинірингу бізнес-процесів

Сутність процесної організації управління. Поняття бізнес-процесу та його відмінність від функції (роботи). Власники і клієнти бізнес-процесу.

Поняття реінжинірингу і його зв’язок новими інформаційними технологіями. Методологія реінжинірингу бізнес-процесів (РБП) як напрямок розвитку інформаційного менеджменту.

Чим відрізняється реінжиніринг від удосконалення системи? Організація робіт з реінжинірингу. Методологія побудови моделі бізнес-процесів. Моделювання в середовищі BPwin.

ТЕМА 7. Динамічне моделювання бізнес-систем як основа ефективного реінжинірингу ІС

Концепція динамічного моделювання бізнес-процесів у сучасних корпоративних інформаційних системах.

Особливості динамічного моделювання в інтегрованій корпоративній системі управління підприємством BAAN IV.

Особливості динамічного моделювання в інтегрованій корпоративній системі управління підприємством SAP R/3.

Особливості динамічного моделювання в інтегрованій корпоративній системі управління підприємством IFS Applications.

Особливості динамічного моделювання в інтегрованій корпоративній системі управління підприємством Oracle Applications.

ТЕМА 8. Методологія та засоби моделювання інформаційної системи - ARIS

Сутність інтегрованої методології ARIS (Architecture of Integrated Information System) та перспективи її застосування при розробці та впровадженні ІС.

Загальна характеристика та методологія моделювання в системі ARIS.

Модуль ARIS Toolset - базове інструментальне середовище.

ARIS Easy Design - спрощене середовище моделювання.

ARIS Simulation - модуль динамічного імітаційного моделювання.

Модуль ARIS Link for R/3 - інтеграція з депозитарієм R/3.

Модуль ARIS Analyzer for R/3 - перевірка моделей, що створюються за відповідною методологією SAP.

Модуль ARIS Promt - вартісний аналіз.

Додаткові модулі - інтерфейси з системами Microsoft Project, ERwin, Designer/2000, IBM Flowmart ( клас workflow), Staffware та інші.

Модуль ARIS Link for BAAN IV - інтеграція з депозитарієм for BAAN IV.

Модуль ARIS Analyzer for BAAN IV - перевірка моделей, що створюються за відповідною методологією BAAN IV.

Використання ARIS.

Розділ 3. Інформаційна підтримка прийняття управлінських рішень

ТЕМА 9. Інформаційні ресурси

Поняття інформаційного ресурсу та його вплив на конкурентоспроможність підприємства. Класифікація інформаційних ресурсів. Особливості інформаційних ресурсів. Державні інформаційні ресурси України: склад національних інформаційних ресурсів; управління державними інформаційними ресурсами; фактичний стан справ у формуванні національних інформаційних ресурсів України. Формування інформаційних ресурсів підтримки підприємництва.

ТЕМА 10. Формування та управління інформаційними ресурсами підприємства

Джерела отримання інформації для прийняття управлінських рішень: суспільні служби, розподільники та агенти, консультанти та експерти, публікації, ярмарки, салони та конференції, адміністрація. Канали отримання інформації для прийняття управлінських рішень: текст, фірма, консультант, бесіда, джокер. Методики пошуку джерел інформації.

Цикли інформації для прийняття рішень: малий та великий. Аналіз, синтез та розвиток джерел інформації. Опосередкована інформація, хибна інформація, втрата інформації.

ТЕМА 11. Розробка стратегії розвитку інформаційної інфраструктури об’єкта управління

Поняття інформаційної інфраструктури та її вплив на діяльність організації. Вимоги до інформаційної інфраструктури організації. Сутність різних стратегій розвитку інформаційної інфраструктури організації. Агресивна стратегія. Помірна стратегія. Деструктивна стратегія. Обґрунтування доцільності тієї чи іншої стратегії в залежності від конкретних умов.

Стратегічне планування технічних систем. Розробка довгострокової стратегії використання технічних засобів інформаційної системи (тип, конфігурація ЕОМ, тип і масштаби створення мережі тощо).

Стратегічне планування прикладних систем.

Вибір фірм-постачальників апаратних та програмних засобів.

ТЕМА 12. Управління процесом створення/розвитку ІС

Організаційні підходи до створення ІС. Варіанти створення і розвитку ІС.

Розробка стратегії автоматизації. Методи та принципи аналізу та реорганізації діяльності об’єкта при автоматизації управління. Вибір та впровадження інформаційної системи. Експлуатація системи.

ТЕМА 13. Управління інформаційними технологіями

Стратегічні задачі управління технологією інформаційного обслуговування. Організація відслідковування технологічних та організаційних новацій у галузі збору, обробки, зберігання та передачі інформації, методи оцінки можливостей їх впровадження на конкретному об’єкті. Дослідження технологічних потреб об’єкта в цілому та/або конкретних користувачів з питань інформації та комунікацій.

ТЕМА 14. Консалтинг у сфері інформаційних технологій

Поняття та сутність консалтингу. Особливості консалтингу в галузі інформаційних технологій (ІТ-консалтингу), його місце в консалтинговій та інформаційній діяльності. Основні цілі розробки консалтингових проектів в галузі інформаційних технологій. Класифікація консалтингових послуг в галузі інформаційних технологій.

Методи роботи консультантів під час виконання консалтингового проекту

Ціноутворення на консалтингові послуги та фінансування діяльності консультантів. Форми договорів на консалтингові послуги.

Стадії консалтингового процесу. Етапи розробки консалтингових проектів в галузі інформаційних технологій та їх характеристика: аналіз первинних вимог і планування робіт; проведення обстеження діяльності підприємства; побудова моделей діяльності підприємства; розробка системного проекту; розробка пропозицій по автоматизації підприємства; розробка технічного проекту; подальші етапи (у разі розробки власної системи, у разі настройки існуючої системи MRP або ERP).

CASE-технології - методологічна та інструментальна база ІТ- консалтингу. Класифікація та загальна характеристика CASE–засобів.Характеристика найбільш поширених CASE–засобів.

ТЕМА 15. Економічна ефективність інформаційних систем

Поняття економічної ефективності ІС та проблеми її оцінки.

Методики оцінки ефективності ІТ-інвестицій та проблеми їх використання.

Моделі сукупної вартості володіння (ТСО). Сутність ТСО. Спрощена методика розрахунку ТСО.

Розширення та модифікації моделі ТСО. Особливості застосування моделі ТСО в умовах України.

4. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ ТА ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ ДИСЦИПЛІНИ

Для самостійного опанування дисципліни студенти отримують:

Ä  тексти лекцій в електронному вигляді,

Ä  перелік контрольних запитань для самоконтролю опанування матеріалу[1],

Ä  методичні вказівки з виконання лабораторних робіт1.

Для виконання студентом лабораторних робіт у разі неможливості їх відпрацювання на базі практики кафедра надає можливість виконати їх у комп‘ютерному центрі КНЕУ, графік виконання лабораторних робіт складається на початку семестру та доводиться до відому студентів.

Під час лекцій (16 год.) розглядаються проблемні питання з кожної теми, даються рекомендації щодо джерел інформації з відповідних питань, відбувається обмін інформацією зі студентами, які опановували їх самостійно.

У разі необхідності студенту надаються викладачем індивідуальні консультації за розкладом у відповідності з графіком, затвердженим на початку семестру.

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ПО ТЕМАХ

ТЕМА 1. Вступ

1. Що є предметомкурсу "Інформаційний менеджмент", деталізуйте його складові.
2. Сформулюйте мету та основні задачі курсу "Інформаційний менеджмент".

ТЕМА 2. Сутність та особливості інформаційного менеджменту

1. Як Ви розумієте поняття “інформаційний менеджмент”? Які концепції та визначення інформаційного менеджменту Вам відомі?
2. Які функціональні ролі може виконувати інформаційний менеджер. У чому вони полягають.
3. Які особистісні та професійні якості, повинні бути притаманними інформаційному менеджеру?
4. Яким, на Вашу думку, повинен бути статус інформаційного менеджера в організації?

ТЕМА 3. Основи інформаційної культури сучасного менеджера

1. Дати визначення поняття “управлінська інформація”. На які типи поділяється управлінська інформація?
2. Які категорії управлінської інформації Ви знаєте? Назвіть якості (характеристики), які притаманні управлінській інформації.
3. Взаємозв’язок процесу прийняття рішення та менеджменту. Моделі прийняття рішень.
4. Як зменшити вплив факторів ризику в процесі прийняття управлінських рішень?

ТЕМА 4. Інформаційне забезпечення стратегії розвитку організації

1. Яка інформація необхідна менеджеру для ефективної роботи?
2. Опишіть інформаційну складову кожного з компонентів менеджменту. Методи управління системою інформації підприємства.
3. Яка інформація потрібна для прийняття стратегічних рішень?
4. У чому полягає специфіка інформаційної підтримки довгострокового прогнозування.
5. У чому полягає специфіка інформаційної підтримки середньострокового прогнозування.
6. Яка інформація потрібна для прийняття тактичних рішень?
7. Яка інформація потрібна для інформаційної підтримки SWOT-аналізу.
8. У чому полягає специфіка інформаційної підтримки TQM-аналізу.
9. Яка інформація необхідна для вирішення оперативних питань управління компанією?

ТЕМА 5. Міжнародні стандарти управління

1. Сутність MRP - концепції побудови системи управління на підприємстві (Material Requirement Planning).
2. Сутність концепції системи управління MRPII - Manufacturing Resource Planning. Функції MRPII згідно зі стандартом APICS.
3. Сутність концепції ERP - системи управління підприємством (Enterprise Resource Planning).
4. Характеристика APS - систем (Advanced Planning/ Scheduling) - "Розвинені системи планування".
5. Коротко: еволюція стандартів управління підприємством.
6. Сутність та перспективи розвитку СІМ-систем (Computer Integrated Manufacturing).
7. Сутність та перспективи застосування BPR - технології удосконалення системи управління бізнесу (Business Process Reengineering)

ТЕМА 6. Основи реінжинірингу бізнес-процесів

1. Дайте визначення поняттям: “Бізнес-процес”, “Власник бізнес-процесу”.
2. Дайте визначення поняття “Клієнт бізнес-процесу”. На які види поділяють клієнтів бізнес-процесу?
3. Дайте визначення поняття “Реінжиніринг”. Чим відрізняється Реінжиніринг від удосконалення?
4. Охарактеризуйте ключові слова, що стосуються реінжинірингу: “фундаментальний”, “радикальний”, різкий (стрибкоподібний).
5. Назвіть учасників проекту по реінжинірингу. Охарактеризуйте їх роль у проведенні реінжинірингу.
6. Назвіть склад команди по Реінжинірингу. Охарактеризуйте роль учасників команди.
7. Які Ви пам’ятає обов’язки “президента”, “власника ресурсу”, “власника процесу”, “лідера процесу”, “оператора процесу” в процесно-орієнтованої компанії?
8. Які методології (стандарти) моделювання використовує пакет BPwin 4.1?
9. Які типи діаграм може містити модель побудована згідно стандарту IDEF0? Для чого вони призначені?
10.  Призначення діаграм DFD (Data Flow Diagraming).
11.  Суть методу опису процесів за стандартом IDEF3.

ТЕМА 7. Динамічне моделювання бізнес-систем як основа ефективного реінжинірингу ІС

1. Поняття “динамічне моделювання”. Які основні задачі вирішує динамічне моделювання підприємства?
2. За якими показниками оцінюється споживча цінність ERP-систем? Які Ви знаєте ERP-системи, що містять модулі динамічного моделювання? Які Ви знаєте спеціалізовані системи динамічного моделювання?
3. Які моделі дозволяє будувати модуль “Динамічне моделювання підприємства” системи BAAN IV? Що відображає кожна з цих моделей? Для вирішення яких задач вони будуються?
4. Головні компоненти модуля “Business-Engineer” системи SAP R/3.
5. Головні компоненти модуля “Business-Modeler” системи IFS Applications.

ТЕМА 8. Методологія та засоби моделювання інформаційної системи - ARIS

1. Яке призначення має система ARIS. Для яких фірм та у яких проектах доцільно використовувати систему ARIS.
2. Які модулі входять до системи ARIS. Їх функціональне призначення
3. У чому полягають переваги системи ARIS, що роблять її "привабливою" для розробників інформаційних систем.
4. Які типи моделей підтримує система ARIS , їх взаємозв'язок. У якій формі представляються моделі в системі ARIS.
5. Якими засобами підтримується взаємозв‘язок моделей, отриманих за допомогою системи ARIS з відповідною корпоративною системою, що впроваджується. Які КІС підтримує система ARIS.
6. Яка модель (етапи) життєвого циклу системи закладена в ARIS Toolset.
7. Основні етапи (ядро) технології застосування системи ARIS.
8. Імітаційне моделювання в системі ARIS. Мета імітації поведінки системи.
9. Функціонально-вартісний аналіз в системі ARIS. Мета проведення такого аналізу.

ТЕМА 9. Інформаційні ресурси

1. Дайте визначення поняттю “інформаційний ресурс”? Назвіть відомі Вам особливості інформаційних ресурсів.
2. За якими ознаками можна провести класифікацію інформаційних ресурсів? Наведіть класифікацію.
3. Назвіть відомі Вам категорії державних інформаційних ресурсів України. Сутність державної інформаційної політики в області інформаційних ресурсів, що затверджені у Національній програмі інформатизації.
4. Які органи державної влади здійснюють контроль і координацію діяльності по формуванню, веденню і використанню державних інформаційних ресурсів?
5. Назвіть відомі Вам проекти створення національної системи iнформацiйних ресурсiв, що передбачені Національною програмою iнформатизацiї.

ТЕМА 10. Формування та управління інформаційними ресурсами підприємства

1. Які умови повинна створити фірма, щоб адекватно реагувати на зміни зовнішнього середовища? Назвіть основні підходи до визначення ставлення фірми до інформації. Яке ставлення до інформації є найбільш адекватним сучасним ринковим відносинам і чому?
2. Назвіть типи інформаційних потоків підприємства. Що відноситься до внутрішньої і зовнішньої інформації?
3. Наведіть класифікацію інформації з точки зору її доступності.
4. Перелічіть джерела стратегічної інформації. Охарактеризуйте їх.
5. Назвіть канали надходження інформації. Охарактеризуйте їх.
6. Яких рекомендацій повинен дотримуватись керівник фірми, щоб покращити свій бізнес за допомогою інформаційно-аналітичних розробок?

ТЕМА 11. Розробка стратегії розвитку інформаційної інфраструктури

1. Дайте визначення поняття “інформаційної інфраструктури”. Назвіть складові інформаційної інфраструктури.
2. Назвіть загальні вимоги, що висуваються до інформаційної інфраструктури організації. Які ще вимоги, крім загальних, Ви пам’ятаєте?
3.  З якою метою проводиться планування інформаційної інфраструктури підприємства? Які стратегії планування інформаційної інфраструктури Ви знаєте. Дайте їм визначення.
4. Які фактори впливають на вибір апаратно-технічних засобів. У чому полягають експлуатаційні вимоги, організаційно-технічні та функціональні вимоги до апаратно-технічних засобів.
5. Які фактори, що впливають на вибір технологічної платформи комп'ютерної системи.
6. Визначте коло задач, що в першу чергу підлягають автоматизації.
7. Які стратегії вибору ПЗ Ви знаєте. У чому вони полягають, дайте їм визначення.
8. Поясніть, що впливає на вибір фірми-постачальника технічних та програмних засобів.

ТЕМА 12. Управління процесом створення/розвитку ІС

1. Перерахуйте відомі Вам сценарії створення інформаційних систем, що найчастіше зустрічаються. У чому їх сутність.
2. Сутність функціонально-зорієнтованих та процесно-зорієнтованих систем систем управління підприємством, їх переваги та недоліки.
3. Сутність поняття стратегії автоматизації підприємств. Які компоненти входять до її складу. Чому стратегію автоматизації доцільно формувати у відповідності зі стратегією бізнесу? У чому проявляється такий взаємозв‘язок?
4. Які чинники, на Вашу думку, впливають на формування стратегічного плану автоматизації. Які обмеження слід враховувати при формуванні стратегії автоматизації?
5. Перерахуйте основні етапи процесу впровадження ERP- систем на підприємстві. Чому на Вашу думку при впровадженні ERP-системи необхідно проводити реорганізацію діяльності підприємства?
6. Типи моделей, що відомі Вам. Які з них доцільно застосовувати у процесі аналізу підприємства при створенні ERP- системи. З якою метою проводиться аналіз об‘єкта при впровадженні ERP-системи? За допомогою яких засобів доцільно проводити такий аналіз?
7. У чому полягає сутність методики BSP проведення реорганізації діяльності підприємства при впровадженні інформаційної системи? Логічна послідовність дій при проведенні аналізу та реорганізації діяльності підприємства за методикою BSP.
8. Чому, на Вашу думку, при проведенні реорганізації підприємства за методикою BSP є такими важливими організаційні етапи. Що це за етапи?
9. У чому полягає сутність методики CPI/TQM проведення реорганізації діяльності підприємства при впровадженні інформаційної системи?
10.  Яку роль відіграє серія стандартів ISO-9000 у проведенні реорганізації діяльності підприємства? Які стандарти з цієї серії Вам відомі?
11. Що Вам відомо про застосування методології BPR при проведенніаналізу та реорганізації діяльності підприємства? Взаємозв‘язок методології BPR з проблемами впровадження інформаційних технологій та створення інформаційних систем.
12.  Які підходи до створення ІС за замовленням Вам відомі, їх недоліки та переваги?
13.  Основні підходи (стратегії) до впровадження систем. Їх сутність.
14. Чому, на Вашу думку, є такими важливими організаційні заходи щодо впровадження ІС? У чому вони полягають?
15. Чому впровадженню ІС повинні передувати організаційні зміни та реорганізація бізнес-процесів на підприємстві? У чому вони полягають?
16. Чому технічна інфраструктура є однією з ключових проблем у впровадженні ІС? Які дії доцільно здійснити, щоб її удосконалити?
17.  Якими заходами можна привернути на свою сторону співробітників – майбутніх користувачів ІС, що впроваджується? Чому це є дуже важливим для успіху проекту?
18. Які помилки є найбільш типовими при впровадженні Інформаційної системи?
19. Типова структура відділу розробки, впровадження та супроводу КІС. Функції основних його підрозділів.

ТЕМА 13. Управління інформаційними технологіями

1. Які міжнародні та вітчизняні методології та методики використовуються для управління інформаційними технологіями (ІТ) в організації та яке призначення має кожна з них?
2. Сутність поняття “IT Governance” та його зв’язок з проблемою управління ІТ.
3. Структура (склад) міжнародного стандарту СОВІТ (Control Objectives for Information and Related Technologies) та призначення кожної складової.
4. Які класи та категорії бізнес-вимог (інформаційні критерії) висуваються до інформації для досягнення цілей бізнесу?
5. Які класи ІТ-ресурсів є об’єктами контролю в системі управління інформаційними технологіями в організації? Які ще об’єкти контролю (управління) Вам відомі?
6. Які ІТ-процеси підтримує система управління ІТ відповідно до СОВІТ і в які домени управління вони групуються.
7. Стратегічні й тактичні задачі системи управління ІТ у компанії.
8. Що таке Модель Зрілості (Maturity Models, MM) системи управління ІТ компанії? Які рівні вона має та з якою метою оцінюють рівень Моделі Зрілості організації?
9. Які загальні фактори успіху ІТ-процесів Вам відомі? Сутність поняття Критичні Фактори Успіху (Critical Success Factor) (КФУ) . Наведіть приклади КФУ для конкретного ІТ-процесу.
10.  Сутність поняття Ключові Індикатори Цілей (Key Goal Indicator) (КІЦ). Наведіть приклади КІЦ.
11. Сутність поняття Ключові Індикатори Результату(Key Performance Indicator) (КІР). Наведіть приклади КІР.
12.   Сутність і взаємозв’язок понять високорівневі задачі управління (об’єкти контролю) та детальні задачі управління (об’єкти контролю). Наведіть приклади.
13. З якою метою і за якими моделями проводиться аудит ІТ-процесів?
14. На яких рівнях та за якими критеріями оцінюються процеси управління ІТ за СОВІТ.
15.  Модель і критерії оцінки процесів управління ІТ.
16.  Основні етапи аудиту та їх зміст.
17. Технологія аудиту ІТ за СОВІТ та інструментальні засоби його підтримки та полегшення.
18. Взаємозв’язок СОВІТ з іншими методиками та стандартами.

ТЕМА 14. Консалтинг у сфері інформаційних технологій

1. Дайте визначення поняття “консалтинг”. Основні форми консалтингових послуг. Які послуги надають консалтингові компанії на українському ринку?
2. Дайте визначення поняття “ІТ-консалтинг”. Основні форми ІТ- консалтингових послуг. Які послуги надають консалтингові компанії на українському ринку?
3. Наведіть універсальну узагальнену класифікацію консалтингових послуг.
4. Класифікація консалтингових послуг у сфері інформаційних технологій.
5. У чому полягають особливості ІТ-консалтингу.
6. Стадії консалтингового процесу.
7. Етапи розробки проекту з ІТ-консалтингу та їх характеристика.
8. Назвіть основні форми встановлення ціни на консалтингові послуги. Охарактеризуйте їх.
9. Методологічна та інструментальна база ІТ-консалтингу (стандарти і CASE–засоби).

ТЕМА 15. Економічна ефективність інформаційних систем

1. Сутність понять економічна ефективність і економічний ефект ІС, джерела економічної ефективності.
2. Які показники найчастіше використовують на практиці для оцінки ефективності й доцільності капіталовкладень у модернізацію вже існуючої або впровадження нової ІС?
3. Які фінансові методики визначення ефективності ІТ-інвестицій Вам відомі, їх зміст.
4. Які імовірнісні методики визначення ефективності ІТ-інвестицій Вам відомі, їх зміст.
5. Які методики якісного аналізу визначення ефективності ІТ-інвестицій Вам відомі, їх зміст.
6. Сутність класичної (спрощеної) моделі сукупної вартості володіння ІТ-інфраструктурою (Total Cost of Ownership, TCO) (СВВ)
7. Склад витрат, що враховуються в моделі СВВ ІТ-інфраструктурою.
8. Які фактори впливають на величину СВВ ІТ-інфраструктурою.
9. Для розв’язанню яких задач інформаційного менеджменту використовується модель сукупної вартості володіння ІТ-інфраструктурою.
10. Класифікація робочих місць підприємства в моделі СВВ ІТ-інфраструктурою.
11. Технологія застосування моделі СВВ для управління витратами на ІТ-інфраструктуру організації.
12. Особливості застосування моделі СВВ ІТ-інфраструктурою в умовах України.

 

7. ПОРЯДОК ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ, КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ, ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТА

Проведення модульного контролю знань регламентується "Положенням про рейтингову систему оцінки успішності навчання в Київському національному економічному університеті", де встановлена тривалість, порядок виконання контрольних завдань, термін перевірки, умови подачі та розгляду апеляції студента.

Дисципліна викладається за вибором університету  для магістрів з економічної кібернетики за програмою “Інформаційний менеджмент”.

Організація поточного контролю знань

Протягом семестру здійснюється два поточних контролі. Система поточного контролю знань магістрів виконується  за двома напрямками:

а) перевірка теоретичних знань;

б) перевірка виконання індивідуальних практичних завдань.

На перший поточний контроль винесено оцінювання теоретичних знань, що здійснюється за результатами роботи, підчас якої студент повинен у письмовій формі відповісти на всі 40 запитань опитувальної таблиці (як теоретичні, так і ті, що стосуються організації маркетингової діяльності на базі практики).

На другий поточний контроль виноситься захист лабораторної роботи.

Поточні контролі проводяться:

Перший - на 8-ому тижні дев’ятого  семестру:

Другий -  на 17-ому тижні дев’ятого семестру :

Критерії оцінювання на поточному контролі:

Контрольні завдання побудовані з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів.

Результати оцінювання знань на першому поточному контролі фіксуються на тексті виконаного індивідуального завдання (опитувальної таблиці). Кожне питання оцінюється у 0,5 бали, загальна сума балів за цю роботу - 20 балів, але для допуску до екзамену вона повинна бути не менше 10 балів.

Результати оцінювання знань на другому поточному контролі показують рівень освоєння функцій і можливостей, отримання навичок   роботи, виконання лабораторної роботи. Максимальна оцінка за виконання лабораторної роботи - 20 балів, але не менше 10 балів.

Таким чином студент може отримати за поточну роботу максимально 40 балів. Студенти, які отримали 20 і більше балів (25, 30, 35, 40), допускається до іспиту.

Об’єктом поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є індивідуальні завдання у вигляді опитувальних таблиць, які вони повинні заповнити на основі інформації з місця роботи та теоретичних знань, отриманих в результаті самостійного вивчення дисципліни. Крім того, проводиться співбесіда і захист індивідуальної роботи під час проведення практичних занять. Максимальна оцінка  виконаної роботи - 40 балів, мінімальна, яка достатня для допуску до екзамену, - 20 балів.

Підсумковий контроль знань студентів

Формою підсумкового контролю дисципліни є іспит. Об’єктом контролю знань студентів є результати виконання письмових екзаменаційних завдань.

Екзаменаційний білет містить 5 теоретичних питань і одну ситуаційну вправу; кожне завдання оцінюється за шкалою 10, 5, 0 балів. Результати іспиту оцінюються від 0 до 60 балів. Для успішного складання іспиту студент повинен набрати не менше 30 балів.

Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за результати поточного контролю (за умови, що студент набрав 20-40 балів) та за виконання завдань, що виносяться на іспит (за умови, що студент набрав 30 балів).

Підсумкова оцінка формується шляхом складання набраних балів та переведенням отриманого результату до 4-ри бальної системи та шкали за системою ECTS за схемою:

Загальна кількість балів

Оцінка за 4-ри бальною системою

Оцінка за шкалою ECTS

85-100

5 (відмінно)

А

80

4 (добре)

В

65-75

С

60

3 (задовільно)

D

50-55

Е

20-45

2 (незадовільно) з можливістю повторного складання

FX

0-15

2 (незадовільно) з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

F

 

9. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ З ДИСЦИПЛІНИ “ІНФОРМАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ”

9.1. Основні положення організації лабораторних занять

Дидактичною метою лабораторних занять з інформаційного менеджменту є практичне підтвердження окремих теоретичних положень даної дисципліни, набуття практичних умінь та навичок моделювання бізнес-процесів з метою створення інфор­маційної системи об'єкта дослідження з викорис­танням пакету AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1).

Основні етапи підготовки й проведення лабораторного заняття:

Ä  попередній контроль підготовленості студентів до виконання конкретної лабораторної роботи;

Ä  виконання конкретних завдань згідно із запропонованою тема­тикою, оформлення індивідуального звіту;

Ä  оцінювання викладачем результатів роботи студентів.

До початку виконання завдання студент повинен засвоїти ос­новні питання лекцій, що стосуються динамічного моделювання:

Ñ  методологія опису бізнес-процесів IDEF0;

Ñ  методологія опису процесів DFD;

Ñ  методологія опису процесів IDEF3.

Індивідуальні завдання для виконання лабораторних робіт наве­дено в розділі 3 цих методичних вказівок. Студент вибирає конк­ретний варіант із запропонованого переліку або, за попереднім по­годженням з викладачем, формулює індивідуальне завдання відпо­відно до обраної теми магістерської дипломної роботи чи іншої самостійно обраної теми, яка цікавить студента з практичних або теоретичних міркувань.

Лабораторна робота виконуються в класі комп’ютерного центру університету за графіком, встановленим кафедрою.

9.2. Перелік вимог до виконання лабораторної роботи

На лабораторне заняття студент повинен прийти з підготовленими вхідними даними для роботи з пакетом AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1).

Вхідні дані повинні містити наступну інформацію:

1. Бізнес-ідею компанії (місця практики).
2. Стратегічні цілі компанії: фінансові, ринкові, внутрішньої організації тощо.
3. Вимоги до бізнес-процесу, який буде моделюватися, у відповідності до бізнес-ідеї компанії (місця практики).
4. Опис бізнес-процесу “as is”, тобто так, як він реалізовується в компанії (місці практики) в наступній формі (див. табл. 1, 2, 3):
5.  Аналіз переваг та недоліків такої реалізації бізнес-процесу.
6. Пропозиції щодо вдосконалення бізнес-процесу.
7. Опис бізнес-процесу “to be”, тобто так, як він повинен виконуватися для забезпечення максимальної його ефективності. Форма опису аналогічна формі опису бізнес-процесу “as is”.

Бізнес-процес

 

Власник бізнес-процесу

 

 

посада

Таблиця 3 – Дані для моделювання за стандартом IDEF3 (береться один з не розписаних за стандартом IDEF0 підпроцесів)

Підпроцес

Короткий текстовий опис підпроцесу

Умови виконання підпроцесу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторна робота

Моделювання бізнес-процесів засобами пакету AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1) за методологіями IDEF0, DFD та IDEF3. Проведення функціонально-вартісного аналізу побудованої моделі за допомогою інструментарію АВС AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1). Побудова дерева вузлів та організаційної діаграми

Мета: вивчення основних положень методологій моделювання бізнес-процесів IDEF0, DFD та IDEF3; опанування методики функціонально-вартісного аналізу АВС; набуття навиків роботи з пакетом AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1).

Послідовність виконання роботи:

1. Вивчення основних положень методології IDEF0 та їх практичної реалізації в пакеті AllFusion Process Modeler.
2. Побудова моделі “as is” бізнес-процесу (згідно з варіантом індивідуального завдання) засобами пакету AllFusion Process Modeler:

2.1. Задання імені моделі та стандарту моделювання.

2.2. Повний опис моделі бізнес-процесу:

  • ім’я моделі;

  • проект, в розрізі якого будується модель;

  • повне ім’я та ініціали автора моделі;

  • тип моделі (as is чи to be);

  • мета побудови моделі;

  • точка зору, з якої проводиться моделювання;

  • детальне визначення моделі;

  • нотатки стосовно специфіки моделі;

  • джерела інформації;

  • статус моделі;

  • задання параметрів відображення інформації.

2.3. Установка шрифтів за замовченням

2.4. Опис роботи контекстної діаграми

  • ім’я бізнес-процесу;

  • повне ім’я автора;

  • детальне визначення бізнес-процесу;

  • опис специфіки бізнес-процесу.

2.5. Повний опис стрілок входу, виходу, механізму та управління:

  • ім’я стрілки;

  • стиль стрілки;

  • детальне визначення стрілки.

2.6. Побудова діаграми декомпозиції першого рівня за стандартом IDEF0 згідно даним таблиці 1:

  • повний опис всіх робіт діаграми декомпозиції, аналогічний опису роботи контекстної діаграми;

  • повний опис стрілок входу, виходу, механізму та управління всіх робіт діаграми декомпозиції, аналогічний опису стрілок контекстної діаграми.

2.7. Побудова діаграми декомпозиції другого рівня за стандартом IDEF0 згідно даним таблиці 1:

  • повний опис всіх робіт діаграми декомпозиції, аналогічний опису роботи контекстної діаграми;
  • повний опис стрілок входу, виходу, механізму та управління всіх робіт діаграми декомпозиції, аналогічний опису стрілок контекстної діаграми.

2.8. Побудова діаграми декомпозиції другого рівня за стандартом DFD згідно даним таблиці 2:

  • повний опис всіх робіт діаграми декомпозиції;

  • повний опис стрілок;

  • повний опис зовнішніх посилань;

  • повний опис сховищ даних.

2.9. Побудова діаграми декомпозиції другого рівня за стандартом IDEF3 згідно даним таблиці 3:

  • повний опис всіх робіт діаграми декомпозиції;

  • опис стрілок;

  • опис об’єктів посилань;

  • опис перехресть.

2.10. Перевірка діаграм на предмет порушення вимог відповідних методологій (IDEF0, DFD та IDEF3).

2.11. Приведення діаграм до читабельного вигляду.

2.12. Редагування словників робіт, стрілок, зовнішніх посилань, сховищ даних, об’єктів посилань та перехресть.

2.13. Проведення функціонально-вартісного аналізу АВС:

Ø установка одиниць вимірювання часу та грошей;

Ø створення та визначення центрів витрат;

Ø присвоєння всім недекомпонованим роботам вартості.

2.14. Побудова діаграми дерева вузлів

2.15. Побудова організаційної діаграми:

Ø створення та визначення груп ролей;

Ø створення та визначення ролей;

Ø створення та визначення ресурсів.

2.16. Створення звітів:

Ø звіту за моделлю (Model Report), який повинен містити у вказаній послідовності наступну інформацію:

  1. повне ім’я автора,
  2. ім’я моделі,
  3. тип моделі (as-is чи to-be),
  4. статус моделі,
  5. ціль моделювання,
  6. точку зору,
  7. детальний опис моделі,
  8. нотатки стосовно специфіки моделі,
  9. джерела інформації.

Ø звіту за об’єктами діаграми (Diagram Object Report), який повинен містити у вказаній послідовності наступну інформацію:

  1. номер роботи,
  2. ім’я роботи,
  3. опис роботи,
  4. ім’я стрілки входу,
  5. опис стрілки входу,
  6. ім’я стрілки управління,
  7. опис стрілки управління,
  8. ім’я стрілки механізму,
  9. опис стрілки механізму,

10. ім’я стрілки виходу,

11. опис стрілки виходу.

Ø Вартісного звіту (Activity Cost Report), який повинен містити у вказаній послідовності наступну інформацію:

  1. номер роботи,

  2. ім’я роботи,

  3. опис роботи,

  4. вартість роботи,

  5. ім’я центру витрат,

  6. опис центру витрат,

  7. вартість центру витрат.

Ø звіту помилок (Model Consistency Report).

3. Побудова моделі “to be” бізнес-процесу (згідно з варіантом індивідуального завдання) засобами пакету AllFusion Process Modeler. (Виконується аналогічно до побудови моделі “as is”)

4. Оформлення звіту з лабораторної роботи, який повинен містити:

  • вхідну інформацію (опис бізнес-процесу і таблиці 1, 2 та 3) по моделі “as-is” бізнес-процесу;

  • контекстну діаграму моделі “as-is” бізнес-процесу;

  • діаграми декомпозицій (як мінімум, дві за стандартом IDEF0, і по одній за стандартами DFD та IDEF3) моделі “as-is” бізнес-процесу;

  • дерево вузлів моделі “as-is” бізнес-процесу;

  • організаційну діаграму моделі “as-is” бізнес-процесу;

  • звіти AllFusion Process Modeler по моделі, об’єктам діаграми та помилок моделі “as-is” бізнес-процесу.

  • вхідну інформацію (опис бізнес-процесу і таблиці 1, 2 та 3) по моделі “to-be” бізнес-процесу;

  • контекстну діаграму моделі “to-be” бізнес-процесу;

  • діаграми декомпозицій (як мінімум, дві за стандартом IDEF0, і по одній за стандартами DFD та IDEF3) моделі “to-be” бізнес-процесу;

  • дерево вузлів моделі “to-be” бізнес-процесу;

  • організаційну діаграму моделі “to-be” бізнес-процесу;

  • звіти AllFusion Process Modeler за моделлю, об’єктами діаграми та помилок моделі “to-be” бізнес-процесу.

Як використовувати Case-засіб AllFusion Process Modeler для виконання лабораторної роботи описано в методичних вказівках до роботи в середовищі AllFusion Process Modeler (BPwin 4.1).

9.3. Варіанти завдань до лабораторної роботи

Варіант 1.

Змоделювати бізнес-процес “Вивчення ринків і споживачів” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Визначення потреб споживача

1.1. Проведення якісних оцінок

1.1.1. Проведення інтерв'ювання споживачів

1.1.2. Проведення дослідження за допомогою фокуса-групи (цільової групи)

1.2. Проведення кількісних оцінок

1.2.1. Розробка і проведення дослідження

1.3. Прогнозування купівельної поведінки споживачів

2. Вимір задоволення споживача:

2.1. Товарами і послугами

2.2. Результатами розгляду рекламацій

2.3. Комунікаціями

3. Відстеження змін на ринку чи змін в очікуваннях споживача

3.1. Визначення слабких сторін у пропозиціях товарів/послуг

3.2. Виявлення інновацій, що відповідають потребам споживачів

3.3. Визначення реакції споживачів на пропозицію конкурентів

Варіант 2.

Змоделювати бізнес-процес “Розширення представлень і стратегії” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Відстеження стану зовнішнього середовища

1.1.  Аналіз і вивчення конкуренції

1.2. Виявлення тенденцій в економіці

1.3. Виявлення політичних і регулюючих подій

1.4. Оцінка технологічних інновацій

1.5. Вивчення демографічних даних

1.6. Виявлення соціальних і культурних змін

1.7. Вивчення екологічних проблем

2. Визначення концепції бізнесу і стратегії організації

2.1. Вибір відповідних (цільових) ринків

2.2. Розробка довгострокового бачення

2.3. Формулювання стратегії організаційних одиниць

2.4.  Розробка формулювання загальної місії

3. Розробка структури організації та відносин між організаційними одиницями
4. Розробка та встановлення цілей організації

Варіант 3.

Змоделювати бізнес-процес “Розробка товарів і послуг” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Розробка концепції та планів випуску нового продукту/послуги

1.1. Формулювання вимог до продукту/послуги, виходячи з потреб споживачів

1.2. Планування та прийняття цілей якості

1.3. Планування та прийняття цілей за витратами

1.4. Розробка життєвого циклу продукту і розробка цілей за строками

1.5. Розробка й інтегрування провідних технологій у концепцію продукту/послуги

2. Розробка, створення й оцінка дослідних зразків продуктів і послуг

2.1. Розробка специфікацій продуктів і послуг

2.2. Ведення паралельного проектування

2.3. Впровадження методу розробки максимально ланцюгових виробів

2.4. Стандартизація форми документів

2.5. Розробка дослідних зразків

2.6. Подача заявок на патент

3. Удосконалення існуючих продуктів/послуг

3.1. Удосконалення продукту/послуг

3.2. Усунення проблем якості/надійності

3.3. Зняття з виробництва застарілих продуктів/послуг

4. Перевірка ефективності нових і удосконалених продуктів/послуг

5. Підготовка до виробництва

5.1. Розробка і тестування процесу виробництва дослідних зразків

5.2. Розробка та одержання необхідного устаткування й матеріалів

5.3. Впровадження і верифікація процесу чи методу

6. Управління процесом розробки продукту/послуг

 

Варіант 4.

Змоделювати бізнес-процес “Ринок і збут” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Збут товарів чи послуг у відповідних купівельних сегментах

1.1. Розробка стратегії ціноутворення

1.2. Розробка рекламної стратегії

1.3. Розробка маркетингових рекламних оголошень для роз'яснення вигод

1.4. Оцінка рекламних ресурсів і необхідного обсягу капіталу

1.5. Виявлення цільових споживачів та їх потреб

1.6. Розробка прогнозу продажів

1.7. Продаж продуктів і послуг

1.8. Визначення умов здійснення угоди

2. Обробка замовлень споживачів

2.1. Прийом замовлень від споживачів

2.2. Передача замовлень у виробництво та відділи доставки

 

Варіант 5.

Змоделювати бізнес-процес “Виробництво і доставка” (для виробничих підприємств) на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Планування й придбання необхідних ресурсів

1.1. Вибір і сертифікація постачальників

1.2. Закупка засобів виробництва

1.3. Закупка сировини і матеріалів

1.4. Придбання відповідної технології

2. Перетворення ресурсів у готову продукцію

2.1. Розробка і корегування процесу доставки продукції (для існуючих процесів)

2.2. Розробка календарного плану виробництва

2.3. Переміщення матеріалів і ресурсів

2.4. Виробництво продукту

2.5. Упаковка продукту

2.6. Складування і збереження продукту

2.7. Стадія готовності продукції до відправлення

3. Доставка продукції

3.1. Організація відправлення продукції

3.2. Доставка продукції покупцям

3.3. Установка продукції

3.4. Затвердження специфічних вимог до обслуговування окремих покупців

3.5. Виявлення та планування ресурсів, необхідних для задоволення вимог до обслуговування

3.6. Забезпечення обслуговування окремих покупців

4. Управління процесом виробництва й доставки

4.1. Документування і відстеження статусу замовлення

4.2. Управління запасами

4.3. Забезпечення гарантії якості продукції

4.4. Планування і забезпечення обслуговування

4.5. Відстеження обмежень, що накладаються зовнішніми умовами

 

Варіант 6.

Змоделювати бізнес-процес “Виробництво і доставка” (для сервісної організації) на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Планування і придбання необхідних ресурсів

1.1. Вибір і сертифікація постачальників

1.2. Покупка сировини і матеріалів

1.3. Придбання відповідної технології

2. Формування необхідних трудових ресурсів

2.1. Визначення кваліфікаційних вимог

2.2. Виявлення необхідності у проведенні навчання

2.3. Відстеження і управління підвищенням кваліфікації

3. Надання послуг покупцю

3.1. Затвердження специфічних вимог до обслуговування окремих покупців

3.2. Ідентифікація та планування ресурсів, необхідних для задоволення вимог до обслуговування

3.3. Забезпечення обслуговування окремих покупців

4. Забезпечення гарантії якості послуг

 

Варіант 7.

Змоделювати бізнес-процес “Виставляння рахунку і обслуговування покупців” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Виставлення рахунку клієнту

1.1. Розвиток, складання і підтримаєте складання рахунків клієнта

1.2. Виставлення рахунку клієнту

1.3. Відповідь на запити складання рахунків

2. Забезпечити післяпродажного обслуговування

2.1. Забезпечити пост-комерційне обслуговування

2.2. Порука за гарантії і вимоги

3. Відповідь на запити клієнта

3.1. Відповідь на інформаційні запити

3.2. Управління скаргами клієнта

Варіант 8.

Змоделювати бізнес-процес “Створення й управління людськими ресурсами” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Створення і управліннястратегією людських ресурсів

1.1. Виявлення організаційних стратегічних вимог

1.2. Визначення вартості людських ресурсів

1.3. Визначення вимог, що висуваються до людських ресурсів

1.4. Визначення організаційної ролі людських ресурсів

2. Аналіз та планування рівня виробництва

2.1. Аналіз, проектування чи перепроектування обсягу роботи

2.2. Визначення й порівняння виробки та нормативів

2.3. Визначення кола робочих обов'язків

3. Управління розміщенням персоналу

3.1. Планування та прогнозування потреби в робочій силі

3.2. Розробка планів наступності та розвитку кар'єри

3.3. Набір, добір і найм працівників

3.4. Створення й управліннякомандами

3.5. Переміщення працівників

3.6. Зміна структури і вибір потрібної кількості робочої сили

3.7. Управліннявиходом працівників на пенсію

3.8. Забезпечення підтримки працівникам, що скорочуються

4. Розвиток і підготовка працівників

4.1. Узгодження потреб у розвитку працівників і організації

4.2. Розробка й управлінняпрограмами навчання

4.3. Розробка й управлінняпрограмами орієнтації працівників

4.4. Розвиток функціональних/технологічних здібностей

4.5. Розвиток здібностей до управління/керівництва

4.6.  Розвиток командних здібностей

5. Управліннядіяльністю, заохоченням і визнанням заслуг працівників

5.1. Розробка вимірників показників діяльності

5.2. Розробка підходів до управліннядіяльністю та зворотним зв'язком

5.3. Управліннядіяльністю команди

5.4. Оцінка роботи для визначення ринкової та внутрішньої цінності

5.5. Розробка й управліннябазовою та змінною зарплатою

5.6. Управлінняпрограмами з заохочення та визнання заслуг

6. Гарантування матеріального благополуччя та задоволення

6.1. Управліннязадоволенням працівника

6.2. Розробка систем підтримки роботи і родини

6.3. Управлінняй адміністрування виплат працівникам

6.4. Управліннябезпекою робочого місця й охороною здоров'я

6.5. Управліннявнутрішніми комунікаціями

6.6. Управліннята підтримка диверсифікованості робочої сили

7. Забезпечення залучення працівників

8. Управліннявідносинами службовці/керівництво

8.1. Управлінняпроцесом колективних переговорів

8.2. Управлінняспівробітництвом службовці/керівництво

9. Розробка інформаційних систем людських ресурсів (Human Resource Information Systems)

 

Варіант 9.

Змоделювати бізнес-процес “Управління інформаційними ресурсами” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Планування управлінняінформаційними ресурсами

1.1. Формулювання вимог на основі стратегії фірми

1.2.  Визначення структури системи підприємства

1.3. Планування та прогнозування інформаційних технологій і методологій

1.4. Встановлення загальних для підприємства стандартів даних

1.5. Встановлення стандартів якості та контролю

2. Розробка та розгортання допоміжних систем підприємства

2.1. Проведення аналізу специфічних потреб

2.2. Вибір інформаційних технологій

2.3. Розробка допоміжних систем підприємства

2.4. Тестування, оцінка та впровадження допоміжних систем підприємства

3. Впровадження систем контролю та безпеки

3.1. Розробка стратегії та рівнів систем безпеки

3.2. Тестування, оцінка та впровадження систем контролю та безпеки

4. Управління збереженням й одержанням інформації

4.1. Створення інформаційних сховищ (баз даних)

4.2. Одержання та збір інформації

4.3. Збереження інформації

4.4. Модифікація та відновлення інформації

4.5.  Забезпечення можливості одержання інформації

4.6. Видалення інформації

5. Управління ресурсами та мережними операціями

5.1. Управління централізованими ресурсами

5.2. Управління розподіленими ресурсами

5.3. Управління мережними операціями

6. Управління інформаційними послугами

6.1. Управління бібліотечними й інформаційними центрами

6.2. Управління діловими паперами та документами

7. Полегшення розподілу та комунікації інформації

7.1. Управління зовнішніми системами комунікації

7.2. Управління внутрішніми системами комунікації

7.3. Підготовка та поширення публікацій

8. Оцінка та контроль якості інформації

 

Варіант 10.

Змоделювати бізнес-процес “Управління фінансовими і матеріальними ресурсами” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Управління фінансовими ресурсами

1.1. Розробка бюджетів

1.2. Управління розміщенням ресурсів

1.3. Планування ризикового капіталу

1.4. Управліннягрошовими потоками

1.5. Управлінняфінансовим ризиком

2. Обробка фінансових і бухгалтерських операцій

2.1. Обробка кредиторської заборгованості

2.2. Обробка нарахування заробітної плати

2.3. Обробка дебіторської заборгованості, кредиту та грошових зборів

2.4. Закриття книг

2.5. Обробка інформації з фінансових допомог і пенсій

3. Звітна інформація

3.1. Підготовка зовнішньої фінансової інформації

3.2. Підготовка внутрішньої фінансової інформації

4. Проведення внутрішнього аудита

5. Управління податковою функцією

5.1. Забезпечення відповідності податковим вимогам

5.2. Планування податкової стратегії

5.3. Застосування ефективної технології

5.4. Управління розбіжностями з питань оподатковування

5.5. Доведення до керівництва інформації про проблеми, що виникають у зв'язку з виплатою податків

5.6. Робота з податковим відомством

6. Управління матеріальними ресурсами

6.1. Управління плануванням капіталу

6.2. Придбання і перегрупування основних засобів

6.3. Управління ресурсами

6.4. Управління фізичним ризиком

 

Варіант 11.

Змоделювати бізнес-процес “Виконання програми з охорони навколишнього середовища” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Розробка стратегії охорони навколишнього середовища

2. Забезпечення відповідності нормам

3. Підготовка та навчання працівників

4. Впровадження програм по запобіганню забруднення навколишнього середовища

5. Управління зусиллями по захисту навколишнього середовища

6. Впровадження програм реагування на надзвичайні ситуації

7. Управління відносинами з громадськістю й урядовими агентствами

8. Управління проблемами стану навколишнього середовища

9. Розробка й управління інформаційною системою контролю навколишнього середовища

10. Відстеження реалізації програми заходів для охорони навколишнього середовища

Варіант 12.

Змоделювати бізнес-процес “Управліннязовнішніми зв'язками” на основі методу його реалізації на місці практики.

Приклад розбиття даного бізнес-процесу на підпроцеси:

1. Комунікація з акціонерами

2. Управліннязв'язками з акціонерами

3. Побудова відносин із кредиторами

4. Розробка програми зв'язків із громадськістю

5. Взаємодія з радою директорів

6. Установлення зв'язків з місцевим населенням

7. Управління правовими й етичними проблемами

Варіант 13.

Змоделювати бізнес-процес “Управлінняполіпшенням і змінами” на основі методу його реалізації на місці практики.


[1] Див. відповідний розділ Навчально-методичних матеріалів до вивчення дисципліни "Інформаційний менеджмент"

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!