Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни Бізнес-планування інформаційної діяльності, КНЕУ
« НазадКИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
КАФЕДРА ІНФОРМАЦІЙНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ Навчально-методичні матеріали до вивчення дисципліни “Бізнес-планування інформаційної діяльності”Київ – 2004 1. ВСТУП
Навчальним планом дисципліна "Бізнес-планування інформаційної діяльності" вивчається студентами у Х семестрі. Загальний обсяг ¾ 162 год. Дисципліна є вибірковою для магістрів з економічної кібернетики за програмою “Інформаційний менеджмент”. Метою дисципліни є формування теоретичних знань і практичних навичок, необхідних для планування інформаційної діяльності, обґрунтування проектів інформаційних систем або їх фрагментів. Основні завдання курсу: -- дати студентам необхідні теоретичні положення, що розкривають:- призначення (функціональні ролі) і цілі розробки бізнес-планів (БП); - вимоги до організації процесу планування; - інформаційну підтримку процесу розробки БП та джерела отримання інформації; - структуру, зміст і логіку розробки БП; - вимоги до змісту та ступеню деталізації інформації кожного розділу БП; - правила оформлення БП. -- закріпити отримані теоретичні знання:- при виконанні завдань на базах виробничої практики; - при виконанні лабораторної роботи з розробки бізнес-плану інформаційної фірми, проекту інформаційної системи або її фрагмента з використанням пакету Project Expert 6. Предметом дисципліни є процеси планування інформаційної діяльності на різних рівнях управління економікою та інструментарій, що використовується при цьому для ефективного здійснення управління. Опанувавши дисципліну, студент повинен знати:
Студент повинен вміти:
3. РОЗГОРНУТА ПРОГРАМАРОЗДІЛ 1. Підготовча стадія розробки бізнес-плану інформаційної діяльності Тема 1. Вступ. Предмет курсу Предмет, цілі та задачі дисципліни, графік учбового процесу. Бізнес-план, його призначення. Цілі розробки БП. Вимоги до організації процесу планування. Основні ролі БП: стратегічний план, засіб виміру досягнутих результатів, інструмент ведення переговорів та ін. Як краще і хто повинен складати БП. Тема 2. Інформаційне забезпечення процесу планування. Інформація, необхідна для розробки БП фірми, що діє у інформаційній сфері. Джерела отримання інформації. Збір необхідної інформації згідно з методом "ЗВ" (цілі — інформаційні потреби — бази для спостереження). Тема 3. Стратегічне планування на підготовчій стадіїЛогіка розробки стратегії інформаційно-обчислювальної фірми (ІОФ). Визначення місії (призначення) фірми. Аналіз зовнішнього середовища інформаційного бізнесу. Аналіз внутрішнього середовища інформаційної фірми. Визначення цілей діяльності. Аналіз стратегічних альтернатив. Вибір стратегії ІОФ. РОЗДІЛ 2. Зміст бізнес-плану інформаційно-обчислювальної фірми Тема 4. Структура бізнес-плану ІОФЛогіка розробки БП. Основні розділи БП. Вимоги та правила оформлення БП. Тема 5. Вимоги до виконавчого резюме бізнес плану ІОФ Зміст резюме. Загальні відомості про фірму (або проект), характеристика цільового ринку (основні користувачі, особливості їх обслуговування, обсяг продажу, очікувана частка ринку). Виробничі можливості ІОФ і стратегія їх реалізації. Найбільш вагомі конкурентні переваги ІОФ, або її продуктів. Характеристика високого рівня компетентності основних керівників ІОФ. Фінансове резюме (скільки необхідно вкласти в розвиток свого бізнесу і скільки необхідно кредитів, як буде здійснюватись повернення інвестицій партнерам та кредиторам). Тема 6. Галузь, фірма та її продукціяЗадачі та зміст цього розділу БП. Основні відомості про галузь. Загальний опис ІОФ. Концепція поведінки фірми в галузі. Опис характеристик інформаційних продуктів та послуг (ІПП), що запропоновані ІОФ. Тема 7. План інформаційного маркетингуВизначення попиту та можливостей виробництва. Ідентифікація потенційних користувачів. Сегментація та вибір Цільового ринку. Визначення конкурентної ситуації на інформаційному ринку. Рівень конкуренції. Майбутні джерела конкуренції. Інші зовнішні чинники. Конкурентні переваги. Вибір стратегії інформаційного маркетингу. Стратегія збуту та розповсюдження ІПП. Стратегія ціноутворення, організація реклами. Політика підтримки ІПП (сервіс та гарантійне обслуговування). Розвиток стратегії маркетингу. Прогноз обсягів виробництва: в часі, по продуктам та послугам, по групам користувачів. Тема 8. План виробництва інформаційних продуктів та послугСтан розробки інформаційних продуктів (послуги). Виробництво ІПП: технологія та основні операції виробничого процесу, комплекс технічних засобів, потреба в матеріальних та трудових ресурсах, характеристика потреб в приміщеннях (виробничих і невиробничих), виробничі потужності та система контролю якості. Обслуговування та сервіс. Засоби правового та інших форм захисту ІПП. Тема 9. Організаційно-правова форма інформаційного бізнесуОбґрунтування вибору відповідної юридичної форми організації інформаційного бізнесу. Прогноз можливих змін юридичного статусу фірми на перспективу. Джерела та форми. Отримання необхідних коштів. Умови та термін повернення коштів інвесторам. Тема 10. Управління та організаціяХарактеристика команди менеджерів/власників. Схема організаційної структури ІОФ та план її розвитку. Розробка кадрової політики і стратегії: визначення термінів комплектування штатів, підбір кадрів, система оплати праці. Тема 11. Оцінка ризиківВизначення можливих ризиків і проблем в бізнесі. Аналіз причин виникнення найбільш вірогідних типів ризиків. Профілактичні заходи по запобіганню настання несприятливих наслідків. Тема 12. Фінансовий планПлан доходів та видатків. План грошових надходжень та виплат. Плановий баланс ІОФ. Аналіз фінансових коефіцієнтів та статистичних показників. 4. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬ ТА ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ ДИСЦИПЛІНИДля самостійного опанування дисципліни "Бізнес-планування інформаційної діяльності" студенти отримують: Ä тексти лекцій з дисципліни в електронному вигляді; Ä методичні вказівки до виконання лабораторної роботи[1]; Ä перелік контрольних запитань з курсу для самоконтролю опанування матеріалу (наведені далі). Для виконання студентом лабораторних робіт у разі неможливості їх відпрацювання на базі практики кафедра надає можливість виконати їх у комп‘ютерному центрі КНЕУ, графік виконання лабораторних робіт складається на початку семестру та доводиться до відому студентів. Підчас лекцій (16 год.) розглядаються проблемні питання з кожної теми, даються рекомендації щодо джерел інформації з відповідних питань, відбувається обмін інформицією зі студентами, які опанували їх самостійно. У разі необхідності студенту надаються викладачем індивідуальні консультації у відведені години у відповідності з затвердженим на початку семестру графіком проведення. КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПАНУВАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
5. ПЕРЕЛІК ЗАВДАНЬДЛЯ ВИКОНАННЯ НА БАЗАХ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ЩОДО ЇХ ОФОРМЛЕННЯ ТА ПОДАННЯ
Під час проходження другого етапу виробничої (переддипломної) практики студенти повинні: 1. Ознайомитись з порядком проведення бізнес-планування в організації. 2. Проаналізувати мету складання БП. Для кого складається БП? Чи є БП документом внутрішньофірмового планування, чи він є основою обгрунтування інвестиційного проекту? 3. Проаналізувати структуру БП, ступінь деталізування та варіанти викладення інформації в обох випадках з п.2. 4. Проаналізувати міру участі у бізнес-плануванні всіх, хто бере участь у його складанні. 5. Проаналізувати та описати підходи, що використовуються в організації до аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища організації. 6. Проаналізувати та описати підходи, що використовуються в організації до формування поведінки (стратегії) організації всіх її аспектів: ▪ конкурентної поведінки; ▪ маркетингової стратегії; ▪ стратегії збуту та розповсюдження ІПП; ▪ стратегії ціноутворення та організації реклами; ▪ кадрової політики організації і т. ін. 7. Яким чином здійснюється оперативне регулювання та коригування планів у разі відхилення від запланованого ходу робіт та виконання бізнес-плану. 8. Ознайомитись з засобами автоматизації бізнес-планування , які використовуються в організації (на базі практики). Навести порівняльну характеристику з Рrоjесt Expert. У разі відсутності будь-яких прикладних пакетів в організації надати пропозиції щодо їх використання. У разі відсутності на базі практики бізнес-планування студенти повинні надати пропозиції щодо доцільності його використання в інформаційній діяльності та обгрунтувати їх, спираючись на теоретичні матеріали курсу. Результатом виконання завдань на базі практики з дисципліни "Бізнес- планування інформаційної діяльності" є оформлений у відповідності з вимогами звіт, який має бути представлений на другий модульний контроль (див. відповідний пункт) Всі завдання, які студент виконує на базі практики, мають бути відображенні у лабораторній роботі та відповідати всім вимогам, які висуваються до них (див. методичні вказівки до виконання лабораторних робіт). Робота, яка має бути виконана з цієї дисципліни, може стати частиною дипломної роботи за умови відповідної теми. Завдання лабораторної роботи виконується засобами пакету Рrоjесt Expert. При наявності на базі практики інших засобів автоматизації бізнес-планування завдання може виконуватися з застосуванням цих засобів за попереднім узгодженням з викладачем.
6. ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНОЇ РОБОТИ
Студентам надаються індивідуальні консультації один раз на тиждень у відповідності з графіком, затвердженим на початку семестру, на яких вони отримують відповіді на всі запитання, що виникають при вивченні теоретичного матеріалу дисципліни, виконанні завдань на базі виробничої практики та виконанні лабораторних робіт. Оскільки тематика дапломних робіт магістерської програми «Інформаційний менеджмент» передбачає подальший розвиток по окремих питаннях дисципліни «Бізнес-планування інформаційної діяльності», студенти можуть отримати відповіді щодо використання заходів бізнес-планування та різних зособів його автоматизації в дипломних роботах.
7. ПОРЯДОК ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ, КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ, ЗРАЗОК ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО БІЛЕТАПоточне і підсумкове оцінювання знань студентів з дисципліни “Бізнес-планування інформаційної діяльності” здійснюється відповідно до вимог Ухвали Вченої ради університету від 27.11.2003 р. "Порядок оцінювання знань студентів магістерського рівня підготовки", а також "Положення про рейтингову систему оцінки успішності навчання в Київському національному економічному університеті", де встановлена тривалість, порядок виконання контрольних завдань, термін перевірки, умови подачі та розгляду апеляції студента, якщо він не згоден з оцінкою. За навчальним планом дисципліна "Бізнес-планування інформаційної діяльності" вивчається студентами у Х семестрі. Загальний обсяг ¾ 162 год. Дисципліна є вибірковою і викладається за вибором студентів для магістрів з економічної кібернетики за програмою “Інформаційний менеджмент”. Підсумковий семестровий контроль проводиться у формі семестрового іспиту. 7.1.Організація поточного контролю знаньПротягом семестру з дисципліни проводиться два поточних контролі, які передбачають оцінювання знань за двома напрямками: а) перевірка теоретичних знань; б) перевірка виконання індивідуальних практичних завдань. Студент може бути допущений до складання іспиту у разі, коли він успішно справився з виконанням завдань по кожному з контролів і набрав при цьому 20 і більше балів. Сумарна оцінка за усі види поточного контролю складається з оцінок, отриманих студентом протягом семестру:
Перший поточний контроль проводиться - на 6-ому тижні десятого семестру. Другий - на 10-ому тижні десятого семестру. На перший поточний контроль винесено оцінювання теоретичних знань, яке здійснюється за результатами роботи, під час якої студент повинен у письмовій формі відповісти на 10 теоретичних питань з дисципліни. Контрольні завдання побудовані з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів. Кожне питання оцінюється за шкалою: 10 балів – якщо студент дає обґрунтовані, теоретично правильні відповіді на запитання; демонструє знання підручників, посібників, періодичних видань; викладає матеріал у логічній послідовності; приводить узагальнення і висновки; встигає відповісти у відведений час; грамотно й акуратно оформлює завдання; 5 балів - студент знає матеріал завдання на рівні попереднього пункту, але ним допущені незначні помилки у формулюванні термінів, категорій, розрахунків; 0 балів - студент дає на запитання мало обґрунтовану невичерпну відповідь або неправильну відповідь, припускається грубих помилок. На виконання модульного контрольного завдання надається одна академічна година. Оцінка за перший модуль виводиться як середня арифметична з оцінок, отриманих студентом за кожне теоретичне питання. Результати модульної оцінки фіксуються на тексті виконаного контрольного завдання і заносяться в журнал обліку поточної успішності студентів. На другий поточний контроль виноситься: ú виконання лабораторної роботи з використанням пакету прикладних програм "Project Expert". Робота має бути виконана відповідно до вимог, які викладені у "Методичних вказівках до виконання лабораторних робіт", з дисципліни "Бізнес-планування інформаційної діяльності", наведених далі. Максимальна сума балів за цей вид поточного контролю - 20 балів. Студент отримує 10 балів за підготовку вхідних даних для виконання лабораторної роботи і текстової частини бізнес-плану і 10 балів за захист лабораторної роботи. ú захист практичного завдання, яке студент має виконати на базі виробничої практики - 10 балів. Оцінювання виконання практичного завдання здійснюється за шкалою, наведеною вище. Оцінка за практичне завдання виводиться як середня арифметична з оцінок, отриманих студентом за кожне питання. Результатом поточного контролю є сумарна оцінка за усі види поточного контролю. Студент, що отримав 20 і більше балів за результатом поточного контролю, допускається до складання іспиту з дисципліни. За результатами поточного контролю знань студентів, занесеними викладачем в екзаменаційну (залікову) відомість, декан факультету допускає або не допускає до іспиту тих студентів, які не виконали хоча б один вид поточного контролю, та не набрали 20 балів. У разі невиконання завдань поточною контролю з об'єктивних причин, студент має право, за дозволом декана, ліквідувати заборгованість до початку екзаменаційної сесії. Час та порядок ліквідування заборгованості визначає викладач. 7.2. Організація підсумкового контролюПідсумковий семестровий контроль проводиться у формі семестрового іспиту, підчас якого студент має у письмовій формі відповісти на 6 питань екзаменаційного білету. Екзаменаційні завдання побудовані з урахуванням вимоги однакової складності для всіх студентів. Кожне завдання оцінюється 0, 5 та 10 балів за шкалою, наведеною раніше. Максимальна кількість балів, яку можна отримати за відповідь на білет складає, відповідно, 60 балів. Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за результати поточного контролю (за умови, що студент набрав 20-40 балів) та за виконання завдань, що виносяться на іспит (за умови, що студент набрав не менше 30 балів). Підсумкова оцінка формується шляхом складання набраних балів та переведенням отриманого результату до 4-ри бальної системи та шкали за системою ECTS за схемою:
7.3. Зразок екзаменаційного білета
8. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Основна:
Додаткова:
[1] Див. відповідний розділ Методичних вказівок з вивчення дисципліни «Бізнес-планування інформаційної діяльності» З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |