Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Системи підтримки прийняття рішень, КНЕУ
« Назад МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТімені ВАДИМА ГЕТЬМАНАФАКУЛЬТЕТ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ І ТЕХНОЛОГІЙ кафедра інформаційних систем в економіці МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИщодо змісту та організації самостійної роботи студентів,поточного і підсумкового контролю їх знань
з дисципліни“Системи підтримки прийняття рішень”(для студентів-бакалаврів спеціальності 6102 “Економічна кібернетика”) Київ КНЕУ 2006 САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВВивчення дисципліни передбачає самостійне опрацювання студентами роботи з одною СППР за вибором, а також набуття практичних навичок машинної імітації випадкових величин. Відповідні методичні вказівки та інструктивні матеріали наведені у навчально- методичних посібниках для самостійного вивчення дисциплін [ 2; 4 ]. Самостійному опрацюванню підлягає теоретичний матеріал за темами "Засоби штучного інтелекту в СППР", "СППР на основі сховищ даних та OLAP-технологій", "Групові СППР" [1; 2]. Крім того, до самостійної відносяться такі види робіт як: - підготовка до практичних і лабораторних робіт; - систематика вивченого матеріалу курсу перед іспитом тощо. КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТАз дисципліни “Системи підтримки прийняття рішень”для спеціальності 6102 “Економічна кібернетика”
ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТАІндивідуально-консультативна робота з дисципліни здійснюється у формі консультацій за графіком (одна консультація кожного тижня). На консультаціях студентам надаються пояснення з виконання самостійної роботи, підготовки до лабораторних робіт, здійснюється перевірка та захист завдань, винесених на поточний контроль, тощо. Графік проведення індивідуально-консультативної роботи (ІКР) з дисципліни "Системи підтримки прийняття рішень" на VII (VIII) семестр
СИСТЕМА ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ
Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми дисципліни1. Історична довідка про розвиток систем підтримки прийняття рішень (СППР). 2. Чинники, які сприяють сприйняттю і поширенню СППР. 3. Сучасний підхід до концепції інформація. 4. 12 ознак корисності інформації для користувача СППР. 5. Інформаційні ресурси та їх характеристика. 6. Розвиток інформаційних технологій. 7. Характеристики нової інформаційної технології. 8. Загальна схема автоматизованого розв'язку задач. 9. Три покоління інформаційних систем. 10. Схема до обгрунтування концепції бази моделей. 11. Загальна характеристика сучасних інформаційних систем в економіці (континуум прикладних інформаційних систем). 12. Загальна схема підготовки і прийняття рішення. 13. Характеристики раціональних рішень. 14. Класифікація Саймона проблем прийняття рішень в організаційному управлінні. 15. Загальні характеристики і особливості слабоструктурованих проблем, для яких в основному призначені СППР. 16. Класифікація працівників організаційного управління. 17. Особливості роботи керівників з технологічної точки зору. 18. Нормативні моделі підтримки управлінських рішень. 19. Дескриптивні (описові) моделі підтримки управлінських рішень. 20. Система ПЕРТ для прийняття упорядкувальних рішень. 21. Графіки Ганта для прийняття упорядкувальних рішень. 22. Системний підхід в організаційному управлінні. 23. Суть і компоненти СППР. 24. Концепції побудови систем підтримки прийняття рішень. 25. Три покоління СППР. 26. Характеристика СППР третього поколінння. 27. Характеристики сучасних СППР. 28. Галузі застосування СППР. 29. СППР Marketing Expert. 30. Система підтримки прийняття багатокритеріальних рішень Decision Grid. 31. СППР RealPlan, TAX ADVISOR, Advanced Scout. 32. СППР Federal Express, ShopKo. 33. Система підтримки прийняття фінансових рішеньVisual IFPS/Plus. 34. СППР PLEXSYS. 35. Загальна архітектура СППР. 36. Ключові аспекти та механізми користувацького інтерфейсу. 37. Основні принципи (вимоги) до користувацького інтерфейсу. 38. Питання проектування користувацького інтерфейсу. 39. Симулятори користувацького інтерфейсу. 40. Підсистема даних в СППР. 41. Схема підсистеми даних в СППР. 42. Аналіз систем управління базами даних для СППР. 43. База моделей в СППР. 44. Системи управління базою моделей (СУБМ) в СППР. 45. Представлення моделей в СУБМ. 46. Структурне моделювання. 47. Управління поштою (повідомленнями) в СППР. 48. Використання ресурсів Інтернет в СППР. 49. Основи та загальна схема класифікації СППР . 50. Таксономія СППР Альтера та розширена рамка СППР Пауера. 51. Класифікація СППР на основі інструментального підходу. 52. Класифікація СППР за ступенем залежності ОПР в процесі прийняття рішень. 53. Класифікація СППР за ознакою часового горизонту. 54. Способи взаємодії особи, яка приймає рішення, з СППР. 55. Моделі СППР в рамках інформаційного підходу. 56. Модель СППР, основана на знаннях. 57. Модель СППР ієрархії управління. 58. Моделі СППР, орієнтовані на особистість ОПР. 59. Моделі СППР для планування і прогнозування. 60. Модель СППР для конторської діяльності (для офісу). 61. Орієнтовані на моделі СППР. 62. СППР Analytica. 63. СППР Expert Choice. 64. Родове дерево методологій в СППР. 65. Рейтинг сімейств методологій . 66. Процес прийняття рішень. 67. Ситуації, пов’язані з прийняттям рішень. 68. Функції і задачі прийняття рішень. 69. Узагальнена матриця методів/ситуацій рішень. 70. Оцінка програмного забезпечення СППР: техніко-економічний аналіз. 71. Оцінка програмного забезпечення СППР: метод ціни (вартості) інформації. 72. Оцінка програмного забезпечення СППР: моделі багатоатрибутної корисності. 73. Фактори, які визначають інженерію СППР. 74. Загальні фази аналізу, проектування та розробки СППР (загальна схема створення СППР). 75. Методологія СППР: визначення опису системи і попереднє проектування. 76. Методологія СППР: детальне проектування і розробка програм та задач користувача. 77. Методологія СППР: тестування, перетворення даних і реалізація системи, експлуатація і супроводження системи. 78. Суть і стратегія макетування СППР. 79. Дев’ятиетапна модель макетування СППР: загальна схема. 80. Дев’ятиетапна модель макетування СППР: аналіз вимог. 81. Дев’ятиетапна модель макетування СППР: моделювання. 82. Дев’ятиетапна модель макетування СППР: вибір методів. 83. Дев’ятиетапна модель макетування СППР: вибір і проектування програмного забезпечення. 84. Дев’ятиетапна модель макетування СППР: вибір і компонування апаратних засобів; складання (комплектація) системи. 85. Дев’ятиетапна модель макетування СППР: передача системи; оцінка системи; зворотний зв’язок. 86. Базові засоби штучного інтелекту і їх застосування в системах оброблення інформації. 87. Дейтамайнінг - засоби інтелектуального аналізу даних в СППР. 88. Застосування нейромереж в СППР. 89. Використання генетичних алгоритмів в СППР. 90. Програмні (інтелектуальні) агенти в СППР. 91. Розвиток та застосування СППР на основі сховищ даних та OLAP-систем. 92. Загальне проектування і процес розробки орієнтованих на дані СППР. 93. Сховище даних і створення на цій основі СППР. Вітрини даних. 94. Система аналітичної інтерактивної обробки OLAP. 95. Система оперативної аналітичної обробки Oracle Express. 96. Суть підтримки прийняття групових рішень. 97. Групове програмне забезпечення (Groupware) і його застосування в групових системах підтримки прийняття рішень (ГСППР). 98. Підтримуючі засоби ГСППР. 99. ГСППР GroupSystems. 100. Підсистема управління сеансами в ГСППР PLEXSYS. 101. Управління моделями в ГСППР PLEXSYS. 102. Виконавчі інформаційні системи як різновид СППР. 103. Організаційно-технологічні основи створення та прийняття виконавчих рішень. 104. Модель та компоненти ВІС. 105. Сутністьмашинної імітації (імітаційного моделювання). 106. Переваги і головні вади методу машинної імітації. 107. Програмна реалізація імітаційних моделей. 108. Мови машинного моделювання. 109. Основні етапи побудови імітаційних моделей. 110. Поняття про метод Монте-Карло. 111. Генерування рівномірно розподілених на відрізку [0,1] випадкових чисел. 112. Генерування випадкових подій, дискретних і неперервних величин. 113. Планування імітаційних експериментів: основні визначення. 114. Одержання апроксимуючих поліномів. 115. Статистична перевірка результатів імітаційних експериментів. 116. Планування імітаційних експериментів при дослідженні та оптимізації систем. 117. Задачі СППР, реалізовані за допомогою машинної імітації. Приклади типових завдань, що виносяться на іспит
Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліниОб'єктом поточного контролю знань студентів з дисципліни є: 1) контроль систематичності та активності роботи протягом семестру над вивченням програмного матеріалу дисципліни; 2) контроль за виконанням модульних завдань; 3) контроль виконання завдань для самостійного опрацювання. Контроль систематичності та активності роботи студентів денної та вечірньої форм навчання Максимальна оцінка за систематичну і активну роботу студента дорівнює 10 балам і складається з оцінок, отриманих студентом на практичних заняттях під час розв'язання завдань та відповідей на теоретичні питання. Контроль за виконанням модульних завдань студентів денної та вечірньої форм навчанняПрограма дисципліни умовно поділяється на два модулі, яким відповідають такі теми і модульні завдання. 1. Перший модуль об'єднує теми "Історична довідка про розвиток методів підтримки прийняття рішень і СППР та застосування їх в Україні", "Ретроспективний аналіз еволюції інформаційних технологій та інформаційних систем", "Організаційно-технологічні засади створення та прийняття рішень", "Розвиток і запровадження СППР", "Базові компоненти СППР", "Класифікація СППР", "Стратегія оцінювання та вибору методів підтримки прийняття рішень", "Створення, впровадження та оцінювання СППР", "СППР на основі сховищ даних та OLAP-технологій". Модульне завдання передбачає виконання лабораторної роботи №1 "Підтримка прийняття рішень у багатокритеріальних задачах з дискретними альтернативами із застосуванням СППР Decision Grid" та №2 "Створення OLAP-презентацій із застосуванням інструментального засобу Oracle Express Analyzer" Максимальна оцінка за виконання лабораторних робіт становить 15 балів (10 балів - Decision Grid та 5 балів - Oracle Express Analyzer). 2. Другий модуль об'єднує теми "Засоби штучного інтелекту в СППР", "Групові СППР", "Виконавчі інформаційні системи", "Засоби машинної імітації в СППР". Модульне завдання передбачає виконання лабораторних робіт №3 "Орієнтована на моделі СППР Expert Choice" та №4 "Реалізація імітаційної моделі з використанням мови моделювання GPSS". Максимальна оцінка за виконання модульного завдання становить 10 балів (по 5 балів за роботу). Контроль виконання завдань для самостійного опрацювання студентів денної та вечірньої форм навчанняМаксимальна оцінка за виконання самостійної роботи становить 5 балів. Особливості поточного контролю знань з дисципліни студентів заочної форми навчання Об’єктами поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є такі завдання: 1. Домашня контрольна робота, що включає теоретичне і практичне завдання. Максимальна оцінка за виконання і захист контрольної роботи - 20 балів. 2. Модульне завдання - виконання лабораторної роботи №1 "Підтримка прийняття рішень у багатокритеріальних задачах з дискретними альтернативами із застосуванням СППР Decision Grid". Максимальна оцінка за виконання лабораторної роботи №1 становить 10 балів. 2. Модульне завдання - виконання лабораторної роботи №2 "Створення OLAP-презентацій із застосуванням інструментального засобу Oracle Express Analyzer". Максимальна оцінка за виконання лабораторної роботи №2 становить 10 балів. Загальні результати поточного контролю знань студента (з урахуванням систематичності і активності роботи, виконання модульних завдань та самостійної роботи) оцінюються в діапазоні від 0 до 40 балів. Результати поточного контролю знань студента вносяться до заліково-екзаменаційної відомості. У разі невиконання завдань поточного контролю з об'єктивних причин, студент має право за дозволом декана скласти їх до останнього практичного заняття. Порядок складання визначає викладач. Порядок підсумкового оцінювання знаньЕкзаменаційні білети вміщують п'ять теоретичних питань і одне практичне завдання. Кожна відповідь на питання або завдання оцінюється за шкалою 10, 5, 0 балів. Далі оцінки підсумовуються в межах білета. Результати іспиту оцінюються у діапазоні від 0 до 60 балів. Оцінювання рівня знань при відповіді на питання або завдання білету здійснюється за такими критеріями: • Відмінному рівню (10 балів) відповідає виявлення всебічного системного і глибокого знання програмного матеріалу; засвоєння інформації з лекційного курсу, основної і додаткової літератури; чітке володіння понятійним апаратом, методами та інструментарієм, передбаченими програмою; вміння використовувати їх для вирішення як типових, так і нетипових проблемних ситуацій. • Задовільному рівню (5 балів) відповідає виявлення знання основного програмного матеріалу; засвоєння інформації в основному з лекційного курсу; володіння основним понятійним апаратом, методами та інструментарієм, передбаченими програмою, вміння використовувати їх для рішення типових ситуацій, допускаючи окремі непринципові помилки. • Незадовільному рівню (0 балів) відповідає виявлення значних прогалин в знаннях основного програмного матеріалу; володіння окремими поняттями, методами і інструментарієм, допускаючи при їх використанні принципові помилки; відсутність відповіді на питання. Далі оцінки за окремі питання й завдання підсумовуються в межах білета. Результати іспиту оцінюються у діапазоні від 0 до 60 балів. Якщо на іспиті студент набрав менше 30 балів, він отримує незадовільну оцінку, а загальна підсумкова оцінка включає лише результати поточного контролю. Інакше загальна підсумкова оцінка знань студента з дисципліни складається з суми балів за результати поточного контролю та суми балів за результати іспиту (за умови, що ця сума складає 30 балів або вище). Переведення загальної підсумкової оцінки зі 100-бальної шкали оцінювання у 4-бальну здійснюється у такий спосіб: - від 0 до 15 балів - оцінка "незадовільно" з повторним вивченням дисципліни; - від 20 до 45 балів - оцінка "незадовільно" з можливістю повторного складання іспиту; - від 50 до 60 балів - оцінка "задовільно"; - від 65 до 80 балів - оцінка "добре"; - від 85 до 100 балів - оцінка "відмінно". Переведення даних 100-бальної шкали в оцінку за системою ECTS: 85-100 - A; 80 - B; 65-75 - C; 60 - D; 50-55 - E; 20-45 - FX; 0-15 - F.
Завдання для поточного контролю знань студентів заочної форми навчання
Варіанти контрольних робіт з дисципліни "Системи підтримки прийняття рішень" для заочної форми навчання наведені у таблиці 10.4.1. Таблиця
Зразок екзаменаційного білетаКиївський національний економічний університетНавчальний предмет Системи підтримки прийняття рішеньЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № …
Затверджено на засіданні кафедри ІСЕ , протокол № ____ від ______р. Зав.кафедри ІСЕ Ситник В.Ф. Екзаменатор Ситник В.Ф. Список рекомендованої літератури
Основна
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |