Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсуикового контролю знань з дисципліни Системи оброблення економічної інформації, КНЕУ
« Назад МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТімені ВАДИМА ГЕТЬМАНАФАКУЛЬТЕТ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ І ТЕХНОЛОГІЙ КАФЕДРА ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ В ЕКОНОМІЦІ МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
щодо змісту та організації самостійної роботи студентів,поточного і підсуикового контролю знань з дисципліни
“Системи оброблення економічної інформації” (для бакалаврів спеціальності “Інтелектуальні системи прийняття рішень”) Київ КНЕУ 2006 1. Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми:
2. Приклади типових завдань, що виносяться на іспит: 2.1. Побудувати структурну схему автоматизованої системи управління виробництвом, відтворивши на ній взаїмозв¢язки функціональних і забезпечуючих підсистем. 2.2. Розробити інформаційну модель атизованого розв’язання задач з управління збутом продукції в умовах АСУ виробництвом. 2.3. Скласти схему функціонування СЕП Національного банку України. 2.4. Розробити схему комп’ютерної технології обліку і контролю за сплатою податків юридичними особами в районних податкових інспекціях. 3. КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВз дисципліни „Системи оброблення економічної інформації”
4. Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань студентів4.1. Поточний контроль знань студентів4.1.1. Завдання і об’єкти поточного контролю знань студентів Основним завданням поточного контролю знань студентів з дисципліни "Системи оброблення економічної інформації" є перевірка засвоєння та розуміння програмного матеріалу дисципліни, здатності осмислити її теми, уміння в усній формі чи письмово представити повний матеріал (відповіді на практичних заняттях, при виконанні контрольних робіт, написанні рефератів, виконанні лабораторних робіт, тощо); перевірка вироблених навичок проведення проектно – розрахункових робіт з постановки і алгоритму рішення економічних задач, розробки програмного забезпечення і реалізації задачі на ЕОМ в середовищі сучасних СУБД. Об’єктом поточного контролю знань студента є: - контроль систематичності та активності роботи на протязі семестру над вивченням програмного матеріалу дисципліни; - виконання завдань для самостійного опрацювання навчального матеріалу; - контроль за виконанням модульних завдань; - контроль за самостійною роботою студентів. 4.1.2. Контроль системності та активності роботи При контролі систематичності та активності роботи студентів на протязі семестру оцінці підлягають: - відвідування практичних і лабораторних занять; - активність і рівень знань при обговоренні питань з тем курсу, виконані практичних завдань; - результати експрес-контролю; - результати виконання лабораторних робіт; - виконання завдань для самостійного вивчення окремих тем дисципліни, літературних джерел; - участь у студентських наукових конференціях, олімпіадах, конкурсах наукових студентських робіт та інших формах публічного представництва. При підготовці до поточного контролю знань слід ретельно опрацювати відповідні теми за конспектом лекцій і рекомендованою літературою. Усі пропущені з будь-яких причин практичні та лабораторні заняття студент має відпрацювати і здати викладачеві у вигляді заліку з теорії та виконаних відповідних письмових чи лабораторних завдань. Усі завдання потрібно виконувати і оформляти у спеціальному зошиті для практичної і самостійної роботи. Для перевірки засвоєння теоретичного матеріалу з дисципліни СОЕІ використовуються слідуючи методи контролю: усне або письмове експрес опитування, перевірка виконання домашніх завдань, виконання контрольної роботи в аудиторії. Перелік тем і питань, які повинен засвоїти студент, наведені в робочій програмі з дисципліни СОЕІ (14 тем, 88 питань першого та другого розділів). З лабораторних робіт складаються відповідні звіти, які захищаються на ПЕОМ. - оцінка за систематичну роботу, самостійне опрацювання навчального матеріалу та активність студентів протягом семестру не перевищує 10 балів і має експертний характер. Використовуються слідуючи критерії : - за систематичне відвідування практичних і лабораторних занять, якщо пропущено більше 50% занять ставиться " 0 " балів. - активність роботи студента протягом семестру, яка враховує активність і рівень знань при обговоренні питань з тем курсу, виробничих ситуацій, експрес опитуванні, контролі виконання домашніх завдань для самостійної роботи і лабораторних робіт, участь у олімпіадах, конференціях тощо може бути оцінена максимально 10 балами. За слабку активність і недостатній рівень знань оцінка студенту може бути знижена до 5 балів. Нуль балів виставляється студентам, які з’явилися на заняття непідготовленими, не виконували домашні завдання, лабораторні роботи, самостійне опрацювання навчального матеріалу, відмовлялися відповідати на практичних заняттях. Але як правило "0" балів отримують студенти, які не відвідували занять. Таким чином активність роботи студента має експертний характер і оцінюється викладачем за шкалою 0-5-10 балів. 4.1.3. Контроль за виконанням модульних завдань Модуль – це частина програми дисципліни, яка включає пов'язаний між собою матеріал відповідної галузевої орієнтації і практичних компонентів його змісту, тобто практичної направленості. В дисципліні СОЕІ відповідно до змісту тем і їх орієнтації на галузеві СОЕІ виділяються шість модулів: Модуль 1 – "Інформаційні системи у виробничій сфері". Він включає теми 1 –3. Модуль 2 – "Інформаційні системи в сфері маркетингу ". Він включає тем 4. Модуль 3 – "Інформаційні системи бухгалтерського обліку". Він включає тему 6. Модуль 4 – "Інформаційні системи у фінансових установах". Модуль включає теми 8,9. Модуль 5 – "Інформаційні системи в страхуванні". Модуль включає тему10. Модуль 6 – "Інформаційні системи в банках". Включає теми 11 –13. Згідно навчального плану і графіку навчального процесу для студентів ІV – курсу, спеціальності 6404 "Інтелектуальні системи прийняття рішень" дисципліна СОЕІ читається в двох семестрах – 7 і 8. В 7 семестрі читаються теми 1 – 6, а у 8 – теми 7-8. Завдання до модуля №1. На початку 7 семестру кожному студенту видається індивідуальне завдання для лабораторної роботи 1 з теми 3 згідно додатку 1, яке має комплексний характер і включає реалізацію конкретної економічної задачі на ЕОМ в середовищі СУБД ACCESS. У відповідності до вимог, наведених в методичному посібнику[1, c.209], виконується постановка задачі і її розв¢язання на ЕОМ. Максимальна оцінка за модуль №1 становить 50 балів. Завдання до модуля №2. Лабораторна робота 2 з теми 4 - “Автоматизоване оброблення маркетингової інформації” виконується з теми 4 в комп’ютерному класі згідно індивідуальних завдань, виданих викладачем . Максимальна оцінка за модуль №2 становить 25 балів. Завдання до модуля №3. Лабораторна робота 3 з теми 6 виконується з теми 6 в комп’ютерному класі в процесі занять в середовищі програмного комплексу “1С:Бухгалтерія”за вимогами, викладеними в навчальному посібнику [1,с.240]. Максимальна оцінка за модуль №3 становить 25 балів На основі практичних і лабораторних заняттях та результатів експрес опитування в 7-му семестрі студенту заноситься " зараховано" або " не зараховано" до заліково-екзаменаційної відомості. Модулі 4,5 і 6 включаються до поточного контролю знань студентів у 8 семестрі . Завдання до модуля №4. Лабораторна робота 4 (ЛР4) виконується по темі 9 - "Інформаційно-аналітична системи Державної податкової служби” в процесі занять в комп’ютерному класі з метою формування й оброблення податкової звітності платників податків із застосуванням ППП”БЕСТ – ЗВІТ” за вимогами, викладеними в навчальному посібнику [1,с.260]: - формування податкової звітності платниками податків – пакет ZVP85; - прийом і перевірка податкової звітності в податковій інспекції – пакет ZVTI108. Звіт з ЛР4 захищається на комп’ютері. Максимальна оцінка за модуль №4 становить 10 балів. Завдання до модуля №5. Лабораторна робота №5 (ЛР5) виконується за темі № 10 "Інформаційні системи в страхуванні" з використанням ППП "ПАРУС-СТРАХУВАННЯ". Студент повинен ввести інформацію про клієнта страхової компанії, сформувати новий договір (поліс), завести інформацію про заступлення страхового випадку та провести по ньому розрахунки суми відшкодування. Звіт з ЛР5 захищається на комп’ютері і може бути оціненим максимально в10 балів. Завдання до модуля 6. Модульний контроль знань з блоку "Інформаційні системи в банках" охоплює теми 11-13 і передбачає виконання лабораторної роботи з використанням пакету "Автоматизована система контролю за виконанням банківських нормативів". При виконанні роботи студенти повинні вивчити основні банківські нормативи: достатність капіталу банку, ліквідність (загальна та миттєва), валютна позиція банку та інші, а також ознайомитись зі структурою інформаційного забезпечення та підходами до автоматизованого розв'язання задач подібного класу. Виконання лабораторної робіт оцінюється в 10 балів за результатами захисту відповідного звіту на ПЕОМ.. Звіт з лабораторної роботи має містити титульний аркуш згідно встановленої форми та результати виконання роботи згідно завдань, наведених нижче. До захисту приймаються тільки звіти, підготовлені і роздруковані за допомогою програмних засобів оброблення текстів та ділової графіки. Шкала оцінок для модульного контролю: – 10 балів – звіт повністю відповідає вимогам, грамотно і акуратно оформлений; роботу виконано правильно або з незначними похибками, студент дає обґрунтовані, теоретично вірні відповіді на запитання викладача, може припускатися незначних помилок, які може виправити самостійно; – 5 балів – звіт про виконання лабораторних робіт є неповним, завдання виконані з помилками; у процесі захисту студент припускається помилок, які може виправити тільки за допомогою викладача; – 0 балів – звіт не відповідає вимогам, містить результати виконання чужого індивідуального варіанта; студент представляє звіт про виконання лабораторних робіт пізніше вказаного викладачем терміну, дає неправильні відповіді, припускається грубих помилок, не може їх виправити, ухиляється від захисту без поважних причин. Результатом поточного контролю знань студентів у восьмому семестрі в цілому з урахуванням систематичності і активності самостійної роботи та виконання модульних завдань оцінюється в діапазоні від 0 до 40 балів. 4.2. Система підсумкового контролю знань студентів
Підсумковий контроль знань студентів у 8 семестрі здійснюється у формі письмового іспиту за білетами, розробленими кафедрою. 1. Кожний білет включає 5 теоретичних питань і одну задачу, які охоплюють різні розділи програми. Послідовність відповідей не має значення. На екзаменінедозволяється користуватись допоміжними матеріалами: довідниками, навчально-методичними посібниками, конспектами, тощо. 2. Кожне питання оцінюється окремо за 10-ти бальною системою, яка в свою чергу, передбачає диференціацію балів за такою шкалою: 10, 5, 0 балів. Максимальна сума балів за відповіді на білет-60 балів. 3. Відповідь на теоретичні питання оцінюється в 10 балів за умови, що студент дав повну, теоретично правильну та аргументовану відповідьна поставлені питання, вона свідчить про глибоку обізнаність студента в області побудови систем обробки економічної інформації, знання сучасного стану та перспектив розвитку інформаційних систем. Така відповідь розкриває сутність та структуру питання і включає: - розгорнутий, вичерпний виклад змісту виділеного питання; - чітке знання теоретичного матеріалу, змісту, постановки економічної задачі, уміння розробити математичний і машинний алгоритм рішення задачі на ЕОМ, технології обробки інформації; - використання існуючих пакетів прикладних програм для рішення відповідного класу задач; - обізнаність студента з літературним джерелом даного питання; - здатність студента висловити та аргументувати своє ставлення до альтернативних поглядів на дане питання. 4. Оцінка 5 балів ставиться за відповідь, яка є достатньо повною та обгрунтова-ною, логічно побудованою, але містить ряд недоліків, основними з яких є: - часткові недоліки при розкритті змісту питання і пояснень його складових елементів; - незнання окремих складових елементів АСУ, постановки задачі і алгоритм її рішення на ЕОМ; - недостатнє знання сутності економічних задач з автоматизованого управління виробничими і невиробничими системами, їх взаємозв'язку і технології рішення в умовах мережі АРМ; - недостатня обізнаність студента з літературними джерелами з даного питання і практичного використання ППП. 5. Оцінка “0” балів ставиться, коли відповідь носить поверхневий, безсистемний характер і не розкриває сутності питання, має грубі помилки і перекручування його змісту або зовсім не відповідає поставленому питанню, що свідчить про незнання студентом матеріалу з даного питання. 6. В разі, коли студент на іспиті набрав менше ніж 30 балів, він отримує незадовільну оцінку за результатами іспиту та незадовільну загальну підсумкову оцінку. В цьому випадку отримані результати поточного контролю не враховуються. 7. Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається з суми балів за результатами поточного контролю знань і іспиту. До екзаменаційної відомості заносяться сумарні результати в балах поточного контролю та іспиту. 8. Переведення даних 100-бальної шкали в 4-х бальну здійснюється в такому поряду: - 85-100 балів – А – відмінно; - 80 балів – В – добре; - 65-75 балів – С – добре; - 60 балів - D - задовільно; - 50-55 балів - E - задовільно; - 20-45 балів - FX - незадовільно з можливістю повторної перездачі; - 0-15 балів - F - незадовільно з можливістю повторного вивчення дисципліни. Оцінка за 4-х бальною шкалою виставляється в заліково – екзаменаційній відомості поряд із загальною підсумковою оцінкою в 100 – бальній шкалі 9. Складання академічної заборгованості студентами всіх форм навчання з дисципліни СОЕІ у формі заліку передбачає виконання всіх завдань, передбачених даними методичними матеріалами для денної , вечірньої та заочної форм навчання. При заборгованості у формі іспиту студент повинен виконати всі модульні (модулі 1, 2, 3) і контрольні завдання та екзаменаційні завдання. Ліквідація заборгованості проводиться згідно “Положення про екзаменаційну сесію студентів I – IV курсів КНЕУ зі змінами і доповненнями (Ухвала Вченої ради університету від 29.11.2001 р.)”
5. Особливості поточного контролю знань студентів заочної форми навчанняОб'єктом поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є домашня індивідуальна письмова робота. Перелік контрольних робіт для студентів заочної форми навчання і методичні вказівки до їх виконання наведені у відповідних методичних вказівках. Самостійно виконані домашні письмові роботи перевіряються викладачем і захищаються з використанням ЕОМ в ході співбесіди зі студентом. Оцінюванню підлягають слідуючи складові домашньої контрольної роботи: Частина 1 - розроблені належним чином оформлені згідно методичним вказівкам “Постановка задачі”, “Алгоритм розв’язання задачі” і “Структура інформаційних масивів” оцінюються максимально 20 балами; Частина 2 - розроблений контрольний приклад і програмне забезпечення для реалізації задачі на ЕОМ, а також реалізація її безпосередньо на ЕОМ оцінюється максимально 20 балами. Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за результатами поточного контролю знань, дорівнює 40.
Шкала оцінок поточного контролю знань студентів заочної форми навчанняПерша частина контрольної роботи оцінюється: Ø 20 балами, якщо звіт повністю відповідає вимогам, грамотно і акуратно оформлений; опис постановки задачі, алгоритму її рішення і структури інформаційних масивів виконані згідно з вимогами держстандарту РД 50-34.698-90 “Автоматизовані системи. Вимоги до змісту документів”;роботу виконано правильно або з незначними помилками, які студент в процесі бесіди з викладачем самостійно виправляє; Ø 15 балів – звіт до контрольної роботи є повним, але має незначні похибки, які студент може виправити за допомогою викладача; Ø 10 балів – звіт до контрольної роботи містить суттєві помилки, але в процесі співбесіди з викладачем демонструє задовільні знання і окремі помилки може самостійно виправити; Ø 5 балів – звіт до контрольної роботи є не повним, містить суттєві помилки, які студент здебільшого самостійно не може виправити; Ø 0 балів – звіт не відповідає вимогам, студент представляє звіт чужого індивідуального завдання, завдання повністю списане або ж виконане сторонньою особою, при цьому студент не може пояснити суті виконаної роботи, дає неправильні відповіді, припускається грубих помилок, ухиляється від захисту роботи. Друга частина контрольної роботи оцінюється: Ø 20 балами, якщо контрольний приклад і програмне забезпечення задачі розроблені правильно, результати роботи програми додані до контрольної роботи, програма продемонстрована на комп’ютері, студент чітко відповідає на питання викладача з приводу роботи програми; Ø 15 балів – задача реалізована на комп’ютері і продемонстрована викладачеві але має незначні помилки при складанні контрольного прикладу; Ø 10 балів – контрольний приклад і прикладна програма мають суттєві помилки. В процесі співбесіди з викладачем студент показує задовільні знання, окремі помилки виправляє самостійно. Ø 5 балів – задача не реалізована на комп’ютері в повному обсягу, але студент намагався її реалізувати, про що свідчать окремі фрагменти, наприклад роздруковані зміст масивів, їх структура, структура вихідної машинограми тощо. Ø 0 балів – повністю відсутня реалізація задачі на комп’ютері, не підготовлені контрольний приклад і прикладна програма, студент взагалі не приступав до реалізації задачі на ЕОМ. Таким чином, загальний результат поточного контролю знань студентів заочної форми навчання заноситься до екзаменаційної відомості, за інших результатів у відомості проставляється “0” (нуль) балів. 6. Зразок екзаменгаційного білета
7. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРАОсновна:
Додаткова
Додаток ПЕРЕЛІК ПРЕДМЕТНИХ ОБЛАСТЕЙ, РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЛЯ ВИКОНАННЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА ДЛЯ ПОТОЧНОГО КОНТРОЛЮ СТУДЕНТІВ ЗАОЧНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ:1. Облік внутрицехового переміщення деталей та збірних одиниць. 2. Облік міжцехового переміщення деталей та збірних одиниць. 3. Облік готової продукції. 4. Облік прибутку основних засобів. 5. Облік вибуття основних засобів. 6. Облік надходження матеріальних цінностей на склад. 7. Облік видачі матеріальних цінностей зі складу. 8. Інвентаризація матеріальних цінностей на складі. 9. Облік матеріальних цінностей в цеховій каморі. 10. Облік малоцінних і швидкозношувальних предметів в експлуатації. 11. Облік основного складу. 12. Облік використання робочого часу. 13. Облік праці та нарахування відрядної заpoáiòíoї плати. 14. Облік праці та нарахування заробітної плати бригадам. 15. Облік браку. 16. Нарахування премій. 17. Облік листків непрацездатності. 18. Облік касових операцій. 19. Облік банківських операцій. 20. Облік розрахункових операцій. 21. Облік попиту на готову продукцію. 22. Облік договорів на постачання матеріальних цінностей. 23. Облік праці та нарахування погодинної заробітної плати. 24. Інвентаризація основних аасобів. 25. Застосування у виробі збірних одинець та деталей власного виробництва. 26. Покупні вироби. 27. Комплектація запасних деталей до виробу. 28. Трудомісткість виробу ва групами устаткування стосовно цехів. 29. Трудомісткості виробу за групами устаткування. 30. Подетальні норми витрат матеріалу на виріб. 31. Поопераційні розцінки на деталі й збірні одиниці. 32. Нормативна потреба технічного оснащення на виготовлення виробу. 33. Нормативні затрати праці та заробітної плати на виготовлення виробу в цеху. 34. Нормативні затрати праці та заробітної плати на виготовлення виробу. 35. Нормативна собівартість продукції. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |