Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1234 Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Моделювання систем, КНЕУ

Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Моделювання систем, КНЕУ

« Назад

МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА

ФАКУЛЬТЕТ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ І ТЕХНОЛОГІЙ

кафедра інформаційних систем в економіці

МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ

щодо змісту та організації самостійної роботи студентів,

поточного і підсумковогоконтролю їх знань

з дисципліни

Моделювання систем

(для бакалаврів спеціальності 6404 “Інтелектуальні системи прийняття рішень”)

Київ КНЕУ 2006

САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

Самостійна робота студентів із вивчення дисципліни “Моделювання систем” є однією з необхідних форм організації навчання, важливою формою оволодіння навчальним матеріалом у вільний від обов’язкових навчальних занять час.

Вичерпний зміст завдань для опрацювання навчального матеріалу викладений нижче у картці самостійної роботи студента.

КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

з дисципліни «Моделювання систем» 

для студентів-бакалаврів спеціальності 6404

Види самостійної роботи

Планові терміни  виконання

Форми контролю

та звітності

Максимальна кількість балів

 

Денна форма навчання

 

1. Обов’язкові

 

Підготовка до семінарських (практичних, лабораторних) занять 

Протягом семестру

Активна участь в семінарських (практичних) заняттях

10 балів

Підготовка до модульної (№1) контрольної роботи

Відповідно до робочої навчальної програми

Перевірка модульних контрольних робіт

10 балів

 

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №1

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №1 на ПЕОМ

 

5 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №2

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №2 на ПЕОМ

 

5 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №3

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №3 на ПЕОМ

 

5 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №4

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №4 на ПЕОМ

 

5 балів

Разом балів  за обов’язкові види СРС   -   40

 

2. Вибіркові

 

Написання рефератів на одну з обраних тем наведених у додатку 1

До залікового тиждня

Захист реферату

5 балів

 

Підготовка до наукових студентських конференцій

Відповідно до робочої навчальної програми

Виступ з доповіддю з питань створення та використання імітаційних моделей

10 балів

 

Разом балів за вибіркові види СРС   -    15

 

Всього максимальна кількість балів за СРС   -  40

 

Вечірня форма навчання

 

1. Обов’язкові

 

Підготовка до семінарських (практичних, лабораторних) занять 

Протягом семестру

Активна участь в семінарських (практичних) заняттях

10 балів

Підготовка до модульної (№1) контрольної роботи

Відповідно до робочої навчальної програми

Перевірка модульних контрольних робіт

10 балів

 

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №1

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №1 на ПЕОМ

 

5 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №2

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №2 на ПЕОМ

 

5 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №3

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №3 на ПЕОМ

 

5 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №4

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №4 на ПЕОМ

 

5 балів

Разом балів  за обов’язкові види СРС   -   40

 

2. Вибіркові

 

Написання рефератів на одну з обраних тем наведених у додатку 1

До залікового тиждня

Захист реферату

5 балів

 

Підготовка до наукових студентських конференцій

Відповідно до робочої навчальної програми

Виступ з доповіддю з питань створення, використання, перспектив розвитку інформаційних технологій в сфері ІАД

10 балів

 

Разом бал за вибіркові види СРС   -    15

 

Всього максимальна кількість балів за СРС   -  40

 

Заочна форма навчання

1. Обов’язкові

 

Підготовка до модульної (№1) контрольної роботи

Відповідно до робочої навчальної програми

Перевірка модульних контрольних робіт

10 балів

 

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №1

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №1 на ПЕОМ

 

10 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №2

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №2 на ПЕОМ

 

10 балів

Виконання по обраній  темі модульної (№2) лабораторної роботи  №3

 

Відповідно до робочої навчальної програми

Захист лабораторної роботи  №3 на ПЕОМ

 

10 балів

Разом максимальний бал  за обов’язкові види СРС   -   40

 

2. Вибіркові

 

Написання рефератів на одну з обраних тем наведених у додатку 1

До залікового тижня

Захист реферату

5 балів

 

Разом максимальний бал за вибіркові види СРС   -    5

 

Всього максимальна кількість балів за СРС   -  40

 

Крім вищенаведеного, студентам слід звернути увагу на такі аспекти вивчення дисципліни:

- більш поглиблене опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу із використанням відповідних наукових ресурсів мережі Internet;

- додаткове знайомство з доступним програмним забезпечення імімітаційного моделювання, яке не увійшло до тематики лабораторних робіт;

- вивчення предметних областей та підготовку вхідних даних для подальшого виконання лабораторних робіт;

- письмове оформлення схем, діаграм по результатам виконання лабораторних робіт;

-  систематизацію вивченного матеріалу перед іспитом.

ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА

Індивідуально-консультативна робота полягає в проведенні консультацій студентів з виконання лабораторних та самостійних завдань, їх перевірки та захисту. Індивідуально-консультативна робота проводиться керівниками курсу не рідше одного разу на тиждень згідно графіку, що складається на кожен  семестр окремо.

Графік проведення індивідуально-консультативної роботи 

з дисципліни «Моделювання систем»

на 8-ий семестр __________ н.р.

Форми індивідуально-консультативної роботи

Навчальні тижні

Кіль-кість годин

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

Денна форма навчання

1

Індивідуальні заняття

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

-

-

-

6

2

Консультації

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

-

-

-

4

3

Перевірка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

-

-

-

4

Разом

 

14

Вечірня форма навчання

1

Індивідуальні заняття

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

6

2

Консультації

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

4

3

Перевірка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

4

Разом

 

12

Заочна форма навчання

1

Індивідуальні заняття

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Консультації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Перевірка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Разом

 

0

СИСТЕМА ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ З ДИСЦИПЛІНИ

Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми

1. Охарактеризуйте основні види моделювання.

2. Які основні напрями використання машинної імітації (імітаційного моделювання)?.

3. Сформулюйте поняття машинної імітації (імітаційного моделювання).

4. Які переваги та вади методу машинної імітації?

5. Опишіть імітація еволюційних процесів у динамічних моделях.

6. Дайте загальну схему і сформулюйте цілі машинної імітації.

7. Якими способами проводиться програмна реалізація імітаційних моделей?

8. Що таке мови імітаційного моделювання? Опишіть їх класифікацію.

9. Наведіть приклад імітаційної моделі обчислювальної системи.

10. Які вам відомі основні етапи побудови імітаційної моделі?

11. В чому полягає суть оптимального керування запасами?

12. Сформулюйте статичну детерміновану модель керування запасами.

13. Опишіть економіко-математичну модель керування багатопродуктовими запасами?

14. Опишіть концептуальної імітаційна модель керування запасами.

15. Наведіть блок-схема алгоритму імітаційної моделі керування запасами.

16. Охарактеризуйте розвиток і застосування методу Монте-Карло.

17. Яким чином здійснюється обчислення означеного інтегралу методом Монте-Карло?

18. Як визначається точність оцінки ймовірності за допомогою відносної частоти?

19. Що таке рівномірна випадкова послідовність чисел РВП [0, 1] і які її властивості?

20. Опишіть табличний спосіб одержання РВП [0, 1].

21. Як реалізуються фізичні генератори РВП [0, 1]?

22. Охарактеризуйте найбільш відомі програмні датчики РВП [0, 1].

23. Якими способами проводиться перевірка якості псевдовипадкових чисел?

24.Опишіть схему випробувань за «жеребком» (СВЖ).

25. В чому суть першого способу використання СВЖ?

26. Як реалізується другий спосіб використання СВЖ?

27. Наведіть стандартний метод імітації дискретно розподілених випадкових величин.

28. Охарактеризуйте спеціальні методи імітації деяких дискретних розподілів.

29. В чому полягає стандартний метод імітації неперервних випадкових величин?

30. Наведіть приклади застосування стандартного методу імітації неперервних випадкових величин.

31. Що таке метод добору (відбраковки) і які особливості його застосування?

32. Як проводиться наближене формування розподілів?

33.Опишіть використання центральної граничної теореми для генерування нормально розподілених випадкових чисел.

34. В чому суть методу Бокса–Маллера генерування нормально розподілених випадкових чисел?

35. Як можна реалізувати метод Марсальї–Брея генерування нормально розподілених випадкових чисел?

36. Наведіть загальну схему генетичних алгоритмів та охарактеризуйте основні генетичні оператори.

37. Як виконується імітація основних генетичних операторів в генетичних алгоритмах?

38. Охарактеризуйте основні задачі й поняття планування імітаційних експериментів.

39. Як отримати апроксимуючий поліном функції відгуку?

40. Що таке дворівнева система вимірювання факторів?

41. Охарактеризуйте повний факторний план (експеримент) і його властивості.

42. Охарактеризуйте дробовий факторний план (експеримент) і його властивості.

43. Як реалізувати лінійну апроксимація функції відгуку?

44. Які вам відомі способи одержання апроксимуючого полінома другого ступеня?

45. Що таке композиційні плани і які його характеристики?

46. Охарактеризуйте ортогональний центральний композиційний план.

47. Охарактеризуйте рототабельний композиційний план.

48. Як проводиться статистична перевірка однорідності дисперсій?

49. Як проводиться статистична перевірка значущості коефіцієнтів регресії?

50. Як проводиться статистична перевірка адекватності моделі?

51. Для чого і як проводиться планування експерименту під час дослідження систем?

52. В чому полягає перший спосіб пошуку екстремуму функції відгуку?

53. Опишіть загальну схему методу Бокса–Уїлсона.

54. Як здійснюється рух у напрямі крутого сходження (спаду)?

Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліни

Дисципліна читається в одному семестрі. Підсумковий  контроль знань у формі іспиту  проводиться в 8-му семестрі за  результатами вивчення всього курсу.

Поточний контроль

Поточний контроль знань студентів і рівень їх підготовки до занять здійснюється шляхом усного опитування, письмовою перевіркою, і перевіркою виконання лабораторних робіт  на комп’ютері.

Об'єктом поточного контролю знань студента з дисципліни є:

а) Систематичність та активність роботи на заняттях.

При контролі систематичності та активності роботи студентів оцінці підлягають: відвідування лекційних занять,  поточні оцінки при опитування на семінарських і практичних заняттях.

Оцінки активності та рівню знань студента при відповідях на теоретичні питання  та при розв'язанні завдань на практичних заняттях (від 0 до 10 балів):

  • немає пропусків, всі поточні оцінки "відмінно"   - 10 балів

  • немає пропусків, всі поточні оцінки "добре" та задовільно  -  5   балів

  • має пропуски занять, є оцінки "незадовільно"   - 0 балів.

б) Виконання завдань для самостійного опрацювання.

Передбачає виконання наступного вибіркового завдання: написання студентами реферату на одну з переліку тем (Додаток 1), що відповідають навчальній програмі дисципліни і до поглибленого вивчення якої є зацікавленість студента. Проте, обрану тему студент погоджує з викладачем, а викладач спрямовує студента на написання реферату на тему, лекцію з якої пропустив студент. Написаний реферат, студент захищає і може отримати 5 балів. При цьому загальна кількість балів, що вноситься до залікової відомості за поточний контроль - не може перевищувати 40 балів.

с) Виконання модульних завдань.

Програма дисципліни умовно поділяється на два модулі, яким відповідають такі теми і модульні завдання.

Перший обов’язковий модуль по теоретичній частині курсу передбачає написання контрольної роботи, що охоплює всі теми курсу. За написання контрольної роботи студент може отримати максимально 10 балів (пакети контрольних завдань щорічно формуються з переліку питань питань, що охоплюють зміст робочої програми,  викладені в додатку 3).

Другий обов’язковий модуль по практичній частині курсу передбачає виконання 4-х лабораторних робіт, оформлених у вигляді письмових звітів. Максимально можлива оцінка за виконання кожної лабораторної роботи – 5 балів. Оцінку може бути знижено : а) за неповноту представлених результатів або припущені в них помилки; б) невчасне представлення звітів; в) неякісне оформлення звітів

д) Завдання, що не увійшли до об’єктів поточного контролю.

Якщо студент (протягом семестру, в якому вивчається дисципліна) за власним бажанням взяв участь у науковій конференції, або підготував наукову публікацію за темою дисципліни - то він може додатково отримати за це 10 заохочуючих балів. При цьому загальна кількість балів, що вноситься до залікової відомості за поточний контроль - не може перевищувати 40 балів.

Підсумковий контроль

З дисципліни «Інтелектуальний аналіз даних» передбачено іспит.

Екзаменаційний білет  складається з 6-ти теоретичних питань.

Завдання для поточного контролю студентів заочної форми навчання

В рамках поточного  контролю студенти заочної форми навчання повинні опрацювати наступні блоки завдань:

1. Виконати 4 лабораторні роботи з переліку (див.п.5) та оформити їх у вигляді звіту (орієнтовний перелік рекомендованих предметних областей поданий у додатку 2).
2. Виконати модульну контрольну роботу з теоретичних питань (додаток 3).
3. За власним бажанням виконати завдання для самостійного опрацювання  - написати реферат на одну з тем, поданих в додатку 1.

Зразок екзаменаційного білету

1.

Переваги та вади методу машинної імітації.

2.

Програмна реалізація імітаційних моделей.

3.

Імітаційна модель керування запасами: опис концептуальної моделі

4.

Генерування нормально розподілених випадкових чисел: використання центральної граничної теореми.

5.

Імітація основних генетичних операторів в генетичних алгоритмах.

6.

Основні задачі й поняття планування імітаційних експериментів.

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Основна література

1. Ситник В. Ф., Орленко Н. С. Імітаційне моделювання: Навч. посібник. — К.: КНЕУ, 1998. — 232 с.

2. Ситник В. Ф., Орленко Н. С. Імітаційне моделювання: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. — К.: КНЕУ, 1999. — 208 с.

3. Кельтон В., Лоу А. Имитационное моделирование. Классика CS. — СПб; Питер; Киев; Издательская группа BHV, 2004. — 847 с.

Додаткова література

1.  Бусленко Н. П. Моделирование сложных систем. — М.: Наука, 1968. — 355 с.

2. Ермаков С. М., Михайлов Г. А.Статистическое моделирование. — М.: Наука, 1982. — 296 с.

3. Соломатин Н. А., Беляев Г. В., Петроченко В. Ф., Прошлякова Е. В. Имитационное моделирование в оперативном управлении производством. — М.: Машиностроение, 1984. — 208 с.

4. Имитационное моделирование производственных систем / Под общ. ред.А. А. Вавилова. — М.: Машиностроение. — Берлин: Техника, 1983. — 416 с.

5. Киндлер Е. Языки моделирования. — М.: Энергоатомиздат, 1985. — 288 с.

6. Клейн Дж. Статистические методы в имитационном модели-ровании. — М.: Статистика, 1978. — Т.1. — 222 с., Т.2. — 335 с.

7. Нейлор Т.Машинные имитационные эксперименты с моделями экономических систем. — М.: Мир, 1975. — 500 с.

8. Прицкер В.Введение в имитационное моделирование и язык СЛАМ ІІ. — М.: Мир, 1987. — 645 с.

9. Ситник В.Ф. Системи підтримки прийняття рішень: Навч.посібник. - К.:КНЕУ, 2004. – 614 с.

10. Советов Б. Я., ЯковлевС. А.Моделирование систем. — М.: Высш. шк., 1985. — 271 с.

11. Советов Б. Я., Яковлев С. А.Моделирование систем: Курсовое проектирование. — М.: Высш. шк., 1988. — 135 с.

12. Сытник В. Ф. Основы машинной имитации производственных и организационно-экономических систем. — К.: УМК ВО, 1988. — 188 с.

13. Шеннон Р.Имитационное моделирование систем — искусство и наука. — М.: Мир, 1978. — 418 с.

14. Харин Ю. С. Малюгин В. И., Кирлица В. П. Основы имитационного и статистического моделирования: Учеб. пособие. — Минск: Дизайн ПРО, 1997. — 288 с.

Додаток 1

ПЕРЕЛІК РЕКОМЕНДОВАНИХ ТЕМ ДЛЯ НАПИСАННЯ РЕФЕРАТІВ

  1. Роль і значення імітаційного моделювання для науки і практики.

  2. Історія розвитку інструментальних засобів імітаційного моделювання та напрямки їх подальшого розвитку.

  3. Сфери застосування імітаційого моделювання в бізнесі та промисловості.

  4. Сутність та обчислювальні аспекти методу Монте-Карло

  5. Використання методу Монте-Карло в генетичних алгоримах.

  6. Моделювання системи массового обслуговування.

  7. Моделювання системи керування запасами.

  8. Моделювання банку з декількома кассами.

  9. Моделювання виробничих систем.

  10. Етапи дослідження системи за допомогою імітаційного моделювання.

  11. Класифікація засобів програмної реалізації імітаційних моделей.

  12. Універсальні та предметно орієнтовані пакети імітаційного моделювання.

  13.  Універсальні пакети імітаційного моделювання.

  14.  Можливості программ імітаційного моделювання.

  15. Об’єктно-орієнтоване моделювання.

  16.  Методи підвищення валідації і довіри до імітаційних моделей.

  17.  Вибір вхідних розподілів імовірностей в імітаційних моделях.

  18. Генератори випадкових чисел.

  19. Тестування генераторів випадкеових чисел.

  20.  Генерування неперервних випадкових величин.

  21.  Генерування дискретних випадкових величин.

  22. Генерування корельованих випадкових величин.

  23.  Планування імітаційних експериментів.

  24.  Імітаційні методи оптимізації систем.

Додаток 2

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ПРЕДМЕТНИХ ОБЛАСТЕЙ, РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ

1. Імітаційне моделювання в торгівлі та маркетингу (керування товарно-матеріальними запасами, оптимальні обсяги поставок, визначення і аналіз ризику).

2. Імітаційне моделювання в промисловості (синхронізації виробничих процесів, оптимальне календарне планування).

3. Імітаційне моделювання в банківській справі (дослідження  структури системи електронних платежів, визначення оптимальної оргструктури комерційних банків).

5. Імітаційне моделювання при проектування народногосподарських систем (структура транспортних систем, дослідження екології на регіональному рівні).

6. Імітаційне моделювання на транспорті (складання розписів руху транспортних засобів).

7. Імітаційне моделювання в телекомунікаціях (аналіз структури комунікаційних мереж).

8. Імітаційне моделювання в проектування інформаційних систем (автоматизація проектування).

9. Імітаційне моделювання в інформатиці (визначення оптимальної конфігурації обчислювальних мереж)

10. Імітаційне моделювання в фінансах (аналіз ризику фінансових операцій).

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!