Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1230 Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Інформаційні системи і технології на підприємствах, КНЕУ

Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Інформаційні системи і технології на підприємствах, КНЕУ

« Назад

МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА

ФАКУЛЬТЕТ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ І ТЕХНОЛОГІЙ

кафедра інформаційних систем в економіці

МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ

щодо змісту та організації самостійної роботи студентів,

поточного і підсумкового контролю їх знань

з дисципліни

“Інформаційні системи і технології на підприємствах”

(для бакалаврів спеціальності 6107/1

“Економіка агропромислових формувань”)

Київ КНЕУ 2006

САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

               Тема

       Зміст роботи

  Літера-  

   тура

 Бали

 

Тема 1 Інформаційні системи та їхня роль в управлінні народним господарством.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

 

[ 1-3, 5, 9]

 1

 

Тема 2. Економічна  інформація та засоби її формалізованого  опису.

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

Самостійне виконання завдань

[ 1-3, 4, 5, 9]

 

 

Завдання 2.10-2.11[ 3]

 2

 

 

 5

 

 

Тема 3. Інформаційні технології та технологічні процеси оброблення економічної інформації.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

Робота з базами даних

[ 1-3, 5, 8]

 1

 

 

 5

 

Тема 4. Організація інформаційної бази систем оброблення економічної інформації.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

Самостійне виконання завдання

Розв”язування вибіркових задач

[ 1-3, 4, 5, 9]

 

Завдання 4.5.4[ 3]

 

 1

 

 

 5

 

 10

 

Тема 5. Організаційно-методичні основи створення та функціо-нування  інформаційних систем.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

Самостійне виконання завдання

[ 1-3, 4, 5, 9]

 

 

Завдання 5.5.1[ 3]

 1

 

 

 10

 

 

Тема 6. Управлінські інформаційні системи в аграрних підприємствах.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

 

[ 1-3, 7, 13, 14]

 2

 

Тема 7. Інформаційні системи нормування в аграрних підприємствах.         

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

 

[ 2-3]

 2

 

Тема 8. Інформаційні системи планування в аграрних підприємствах.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

Складання планів з допомогою окремих програм

Складання бізнес- планів з

Project Expert

Складання планів робіт з допомогою MS Project

Вибіркове завд. 4А

[ 2-3, 8]

 4

 

 

 

 5

 

 15

 

 5

 

 

 

Тема 9. Інформаційні системи облі-ку, контролю, аудиту, аналізу  та ре- гулювання в аграрних підприємствах.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

Самостійне виконання завдання

Вибіркове завд. 6Б

[ 2-3, 8, 11]

 

 

Завдання 9.5.5[ 3]

 2

 

 

 10

 

 

 Тема 10. Інформаційні системи уп-равління маркетингом в аграрних підприємствах.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

 

[ 2-3, 8, 10]

 1

 

Тема 11. Інформаційні системи електронної комерції в галузі сільського господарства.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

 

[ 2-3, 6]

 2

 

 

 10

 

Тема 12. Інформаційні системи аграрного менеджменту на регіо-нальному та державному рівнях.

 

Опрацювання літературних джерел та лекційного матеріалу

 

[ 2-3]

 1

 

                             Разом

 100

 

КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТА

з дисципліни «Інформаційні системи і технології на підприємствах» для

студентів спеціальності 6107/1 «Економіка агропромислових  формувань»

 

Види самостійної роботи

Планові терміни виконання

Форми контролю та звітності

Максимальна кількість балів

                         Денна форма навчання,      7-й семестр

І. Обов'язкові

За систематичність і активність роботи на заняттях

І.І.Підготовка до практичних і лабораторних занять

2-17 тижні

Активна участь в практичних і лабо-раторних заняттях

20

За виконання модульних завдань

1.2. Підготовка і виконання завдань

2-17 тижні

Перевірка   завдань

70

ІІ. Вибіркові

2.1. Підготовка і виконання завдань:

2.1.1. Розв'зування задач ме

тодом пошуку рішень

2.1.1. Розв'зування задач з використанням ППП

 

 

5-7 тижні

 

14-17 тижні

 

 

 

Перевірка правильності виконання  завдань

10

Всього балів за СРС

100

                       Заочна форма навчання,     8-й семестр

І. Обов'язкові

За систематичність і активність роботи

І.І.Підготовка і захист контрольної роботи

За графіком деканату

Якісна робота і її активний захист

20

За виконання модульних завдань

1.2. Підготовка до занять і виконання завдань

На сесійних заняттях

Перевірка знань і   завдань

70

ІІ. Вибіркові

2.1. Підготовка і виконання завдань:

2.1.1. Розв'зування задач ме

тодом пошуку рішень

2.1.2. Розв'зування задач з використанням ППП

На сесійних заняттях

Перевірка правильності виконання  зав  дань

10

Всього балів за СРС

100

 

ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА

Індивідуально-консультативна робота проводиться у вигляді консультацій за щотижневим графіком консультацій, проведенням індивідуальних занять в позаурочний час, під час перевірки і захисту завдань, що винесені на поточний контроль (див. розд. 9).

Графік проведення  індивідуально-консультативної роботи 

з дисципліни «Інформаційні системи і технології на підприємствах»

для студентів спеціальності 6107/1 «Економіка агропромислових  формувань»

на 7-ий семестр __________ н.р.

Форми індивідуально-консультативної роботи

Навчальні тижні

Кіль-кість годин

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

Денна форма навчання

1

Індивідуальні заняття

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

 

 

16

2

Консультації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

2

6

3

Перевірка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

2

6

Разом

 

28

Вечірня форма навчання

1

Індивідуальні заняття

 

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

2

 

 

16

2

Консультації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

4

3

Перевірка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

2

6

Разом

 

26

Заочна форма  навчання

1

Індивідуальні заняття

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Консультації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Перевірка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Разом

 

0

 

СИСТЕМА ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ   

Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми дисципліни 

  1. Створення комп”ютерної технології управління сільським господарством - об”єктивний процес інформатизації сучасного суспільства.

  2. Класифікація комп”ютерних інформаційних систем у сільському господарстві.

  3. Структура комп”ютерних інформаційних систем у сільському господарстві. Коротка  характеристика складових частин.

  4. Поняття структурних і кібернетичних моделей інформаційних систем у сільському господарстві.

  5. Принципи створення інформаційних систем для аграрних  підприємств.

  6. Розвиток інформаційних систем у сільському господарстві.

  7. Інформаційні системи планування MRPI i MRPII, системи планування та управління ERP i APS. Особливості застосування їх принципів у сільському господарстві.

  8. Поняття  і різновиди економічної інформації в сільському господарстві.

  9. Основні поняття класифікації і кодування  інформації сільськогосподарської галузі.

  10. Методи класифікації і кодування інформації сільськогосподарської галузі.

  11. Методи контролю кодів інформаційних одиниць в сільському господарстві.

  12. Моделювання елементів сільськогосподарської економічної інформації.

  13. Загальна характеристика класифікаторів і кодів, що застосовуються в інформаційних системах галузі сільського господарства.

  14. Основні різновиди первинних документів, що використовуються в комп"терних інформаційних системах галузі сільського господарства, та вимоги до них.

  15. Основні різновиди носіїв машинної інформаційної бази в інформаційних системах аграрних підприємств.

  16. Автоматизований банк даних і особливості його використання в аграрних підприємствах.

  17. Бази даних, знань і моделей. Сховища даних. Можливості їх використання в аграрних підприємствах.

  18. Особливості технологічних процесів і операцій в технологіях інформаційних систем аграрного менеджменту.

  19. Технологія оперативного оброблення даних OLAP та різновиди її реалізації (ROLAP, MOLAP,  HOLAP) в сільському господарстві.

  20. Основні режими обробки інформації в інформаційних системах аграрних підприємств. Організація діалогового і пакетного режимів обробки даних.

  21. Характеристика видів інформаційної підтримки функціонування сучасних інформаційних систем аграрних підприємств.

  22. Характеристика сучасної програмної підтримки функціонування інформаційних систем аграрних підприємств.

  23. Характеристика сучасної технічної підтримки функціонування інформаційних систем аграрних підприємств.

  24. Різновиди мереж і засобів для  обробки даних в мережах сільськогосподарської галузі.

  25. Призначення, особливості функціонування системи Інтернет та її використання в аграрних підприємствах.

  26. Характеристика сучасної організаційної підтримки функціонування інформаційних систем аграрного менеджменту.

  27. Проектна документація на створювану інформаційну систему в аграрних підприємствах.

  28. Призначення і структура документа «Постановка задачі ».

  29. Економічна ефективність впровадження і функціонування інформаційних систем аграрних підприємств.

  30. Суть, принципи побудови і структура управлінських інформаційних систем галузі сільського господарства.

  31. Інформаційно-пошукові системи в аграрних підприємствах.

  32. Інформаційно-пошукові системи в мережі Інтернет. Україномовні інформаційно-пошукові системи в мережі Інтернет і їх  застосування в аграрних підприємствах.

  33. Загальна характеристика управлінських інформаційних систем агропромислового комплексу.

  34. Системи підтримки прийняття управлінських рішень. Перспективні системи підтримки прийняття управлінських рішень в сільському господарстві.

  35. Інтелектуальні інформаційні системи. Поняття експертних систем і їх застосування в сільському господарстві.

  36. Основні контури і модулі управлінської комп’ютерної системи ГАЛАКТИКА.

  37. Зміст головного меню модуля ТЕП управлінської комп’ютерної системи ГАЛАКТИКА.

  38. Призначення і структура  систем підтримки прийняття рішень в аграрних підприємствах АГРОТЕХ, ЗООТЕХ, AG DECISIONS.

  39. Призначення і структура  систем підтримки прийняття рішень PLUSPROB i DGRID. Можливості їх використання в аграрних підприємствах.

  40. Основні пакети прикладних програм (ППП), що використовуються для розв’язування задач нормування і планування в аграрних підприємствах.

  41. Основні комплекси та види автоматизовано розв”язуваних задач нормування в аграрних підприємствах.

  42. Основні комплекси та види автоматизовано розв”язуваних задач планування в аграрних підприємствах.

  43. Характеристика автоматизовано розв”язуваних задач з обліку основних засобів і товарно-матеріальних цінностей в аграрних підприємствах.

  44. Характеристика автоматизовано розв”язуваних задач з обліку праці і зарплати  в аграрних підприємствах.

  45. Характеристика автоматизовано розв”язуваних задач з обліку відхилень від постійних цін матеріалів та їх розподілу в аграрних підприємствах.

  46. Характеристика автоматизовано розв”язуваних задач з обліку затрат на виробництво в аграрних підприємствах.

  47. Характеристика автоматизовано розв”язуваних задач з обліку експлуатаційних показників вантажного автотранспорту і тракторного парку в аграрних підприємствах.

  48. Характеристика основних задач, що автоматизовано розв”язуються в інформаційних системах на регіональному рівні.

  49. Склад та зміст інформаційної бази для автоматизованого розв”язування задач нормування в аграрних підприємствах.

  50. Склад та зміст інформаційної бази для автоматизованого розв”язування задач поточного планування в аграрних підприємствах.

  51. Склад та зміст інформаційної бази для автоматизованого розв”язування задач оперативного планування в аграрних підприємствах.

  52. Склад та зміст інформаційної бази для автоматизованого розв”язування задач з обліку праці і зарплати в аграрних підприємствах.

  53. Склад та зміст інформаційної бази для автоматизованого розв”язування задач з обліку товарно-матеріальних цінностей в аграрних підприємствах.

  54. Склад та зміст інформаційної бази для автоматизованого розв”язування задач з обліку основних засобів в аграрних підприємствах.

  55. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач нормування в аграрних підприємствах.

  56. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач поточного планування в аграрних підприємствах.

  57. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач оперативного планування в аграрних підприємствах

  58. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач з обліку праці і зарплати в аграрних підприємствах.

  59. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач з обліку основних засобів в аграрних підприємствах.

  60. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач з обліку товарно-матеріальних цінностей в аграрних підприємствах.

  61. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач з обліку експлуатаційних показників вантажного автотранспорту і тракторного парку в аграрних підприємствах.

  62. Характеристика вихідної інформації при розв”язуванні задач складання звітності в аграрних підприємствах.

  63. Вхідна інформація для автоматизованого розв”язування задач на регіональному рівні.

  64. Вихідна інформація при автоматизованому розв”язуванні задач на регіональному рівні.

  65. Вихідна інформація в системі цінового моніторингу Мінагрополітики України.

  66. Основні алгоритми розв”язування задач нормування в аграрних підприємствах.

  67. Основні алгоритми розв”язування задач планування в аграрних підприємствах.

  68. Основні алгоритми розв”язування обліково-аналітичних задач в аграрних підприємствах.

  69. Інформаційні зв”язки автоматизовано розв”язуваних задач нормування в аграрних підприємствах.

  70. Інформаційні зв”язки автоматизовано розв”язуваних задач поточного планування в аграрних підприємствах.

  71. Інформаційні зв”язки автоматизовано розв”язуваних задач оперативного планування в аграрних підприємствах.

  72. Інформаційні зв”язки автоматизовано розв”язуваних облікових задач в аграрних підприємствах.

  73. Структурно-організаційна схема системи АРМів в інформаційній системі обліку, контролю, аналізу і аудиту сільськогосподарської галузі.

  74. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач нормування в аграрних підприємствах з використанням системи АРМ-РІЛЬНИКА.

75. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач нормування в аграрних підприємствах з використанням системи АРМ-ОРЕНДАРЯ.

76. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач нормування в аграрних підприємствах з використанням системи ГАЛАКТИКА.

77. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач нормування в аграрних підприємствах з використанням системи ПРАЙС.

78. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач оперативного планування в аграрних підприємствах з використанням системи АРМ-ОРЕНДАРЯ.

79. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач оперативного планування в аграрних підприємствах з використанням системи АРМ-ЗООТЕХНІКА.

80. Організація і технологія автоматизованого оперативного складання бізнес-планів в аграрних підприємствах з використанням системи SUCCESS.

81. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач поточного планування в аграрних підприємствах. з використанням системи АРМ-РІЛЬНИКА.

82. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач поточного планування в аграрних підприємствах з використанням системи ПРАЙС.

83. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач поточного планування в аграрних підприємствах з використанням системи ПРОГНОЗ.

84. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач поточного планування в аграрних підприємствах з використанням системи ГАЛАКТИКА.

85. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач складання бізнес-планів в аграрних підприємствах з використанням системи PROJECT EXPERT.

86. Організація і технологія управління проектами з використанням системи MS PROJECT.

87. Організація і технологія автоматизованого розв”язування обліково-аналітичних задач в аграрних підприємствах з використанням системи ПАРУС.

88. Організація і технологія автоматизованого розв”язування  обліково-аналітичних задач в аграрних підприємствах з використанням системи 1С.

89. Організація і технологія автоматизованого розв”язування обліково-аналітичних задач в аграрних підприємствах з використанням системи ЛУКА.

90. Організація і технологія автоматизованого розв”язування задач з використанням однієї з систем: ОРСЕК, РАЦІОН1, АССТР, WINMIX.

91. Організація і технологія автоматизованого розв”язування маркетингових задач в аграрних підприємствах.

92. Організація і технологія електронної комерції.

93. Організація і технологія роботи з порталом “Агротрейдер”.

94. Технологія роботи з WEB-сервером Мінагрополітики України.

Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань з дисципліни

Поточний контроль з даної дисципліни передбачається здійснювати вибірковим опитуванням (в т.ч. і на лекціях), виконанням контрольних робіт, проведенням і захистом лабораторних робіт,  комп’ютерним тестуванням з використанням АНС «Адоніс»,   застосуванням рейтингової оцінки.

Суть контрольних робіт полягає в тому, що студент повинен на протязі 10 - 15 хвилин в аудиторії дати відповідь у письмовій формі на одне із  питань, яке йому попадеться, з розглянутих раніше тем навчального модуля.  Перелік питань для поточного контролю  попередньо повідомляється викладачем.

За результатами якості контрольної роботи нараховується  0 або 5 балів.

Контроль з допомогою лабораторної роботи полягає у виявленні знань та навиків студента в процесі виконання  ним роботи безпосередньо на ПЕОМ і в процесі захисту  звіту. За кожну достатньо якісно виконану лабораторну роботу нараховується 5 чи 10 балів. Не зарахована чи не виконана робота оцінюється в 0 балів.

Тестовий контроль знань і навиків на ПЕОМ здійснює і оцінює результати сама ПЕОМ. Якість здачі кожного тесту оцінюється в  0, 2, 3, 4, і 5 балів (2 – 5 балів нараховує ПЕОМ, 0 – якщо тестування не було). Для включення тестових балів в загальну кількість балів за модуль набрані бали за кожен тест підсумовуються, а підсумок ділиться на кількість передбачуваних для здачі тестів у модулі. Частка від ділення додається до інших балів, набраних за контрольну і лабораторні роботи.    За активність експертним шляхом викладач нараховує максимум 10 балів. При цьому враховується якість відповідей студента на заняттях, своєчасність здачі лабораторних робіт тощо.

Нараховані бали фіксуються у відомості поточної (рейтингової) оцінки, що складається на комп'ютері. У такій відомості поточної успішності  кожному студенту виводиться загальна оцінка успішності в балах (яка  не буде перевищувати 100 балів).

Загальна схема віднесення тем дисципліни до навчальних модулів та форми поточного контролю приведені в таблиці форм поточного модульного контролю.

Таблиця форм модульного контролю

Номер модуля

Назва теми

Форми контролю

Термін

     1

  

  

    

    

    

 

    

 

    

 Тема 1. Роль комп’ютерних технологій в управлінні галуззю  сільського господарства. Класифікація і загальна характеристика інформаційних систем  в управлінні народним господарством.

Тема 2. Економічна інформація як об’єкт автоматизованної обробки та засоби формалізованого опису економічної інформації.

Тема 3. Організація позамашинної і машинної інформаційної бази.

 

     Контрольна  

     робота №1

 

 Тест 1 АНК  «ОІС»,  

  

 

 

  Тест 2 АНК «ОІС», 

 

    Тест 3 АНК  

 «ОІС»,

3-5 тиж-день

Тема 4. Технологічні основи створення і функціонування інформаційних систем менеджменту.

Тема 5. Організаційно-методичні основи створення та функціонування  інформаційних систем .

 

 

 Тест 4 АНК «ОІС»,

   

 Тест 5 АНК «ОІС», 

 

6 тиждень

Тема 6. Управлінські інформаційні системи

Лаб.робота № 2

 Тест 6 АНК «ОІС»,

 

7 тиж-день

 

 

 

 

 

2

Тема 7. Інформаційні системи нормування в аграрних підприємствах

 

  Лаб. Робота №3 (в частині нор-мування); Тест 3 АНК «ІСІТ»,

   питання 59 - 73

9 тиж-день

Тема 8. Інформаційні системи планування в аграрних підприємствах

Контрольна    робота №2. Лаб.робота №5; Тест 4 АНК   «ІСІТ»,

10-13  тиж-день

Тема 9. Інформаційні системи обліку, контролю і аналізу в аграрних підприємствах

 

 

 

 

Лаб.роботи №6, №7;

Тест 5 АНК      «ІСІТ»,

Тест 7 АНК «ІСІТ»,

14 тиж-день

Тема 10. Інформаційні системи управління маркетингом в аграрних підприємствах

15 тиждень

Тема 11. Інформаційні системи електронної комерції в аграрних підприємствах

16 тиждень

Тема 12. Інформаційні системи на регіональному і державному рівнях

 

17 тиждень

     

Зміст модульних завданнь та завдань для самостійного опрацювання:

Контрольна робота №1

1. Побудувати структурну модель одної з АС /за вказівкою викладача/  у вигляді такої таблиці:

Забезпечуючі

підсистеми

Функціональні підсистеми

 

 

№ п/п

 

1

 

2

 

3

 

2. Знайти коефіцієнти стабільності показників на основі таких даних про їх використання в періоді, що аналізується.

Вид

показника

Всього використо-

вувалось показників

Із них змінили

своє значення

1

2

3

                А                   

              60

            30

3. За наданою формою вхідного документа вказати приналежність атрибутів (реквізитів) до відповідних класифікаційних ознак.

4. Побудувати схеми класифікації трудових ресурсів сільсько господарського підприємства з використанням фасетного та ієрархічного методів класифікації і з урахуванням наявності таких ознак класифікації: працюючі всього підприємства, жінки, чоловіки, працюючі відділку, працюючі бригади чи ферми, військовозобов”язані, військово не зобов”язані, працюючі ланки, з вищою освітою, допенсійного віку, без вищої освіти, пенсіонери. Приклад побудованої схеми наведено нижче:

    Ієрархічний  метод

            Фасетний метод

5. Описати визначення методів класифікації інформації.

6. Описати визначення методів кодування інформації.

7. Описати різновиди і призначення класифікаторів інформації.

8. Привести формулу розрахунку контрольного розряду за модулем 11 та розрахувати контрольні розряди до кодів інвентарних номерів : 1324, 2242, 1346, 2334.

9. Описати визначення і структуру позамашинної інформаційної бази.

10. Описати визначення і структуру машинної інформаційної бази.

11. Описати різновиди баз даних і СУБД.

12. (Лаб. робота №1). Засобами СУБД на основі даних звіту створити файл балансу підприємства (фірми), який має таку структуру:

Назва поля

Ідентифіка-тор  поля

Тип поля

Довжина

Точність

Номер рядка

 NOMR

      N

       3

 

Назва рядка

 NAZR

      C

       26

 

Сума на початок періоду

 SUMP

      N

       10

      2

Сума на кінець пе-ріоду

 SUMK

        N

      10

      2

Створений  файл перемістити в електронну таблицю та виконати розрахунки оцінки джерел власних коштів за формою:

Джерела коштів

На початок періоду

На кінець періоду

Зміна за період

% до зміни пасиву (до кінц. підсумку)

 

грн.

% до підс.

 

грн.

% до під.

грн.

% до по-чаткового підсумку

Статутний фонд

 

 

 

 

 

 

 

Резервний фонд

 

 

 

 

 

 

 

Фонд накопичення

 

 

 

 

 

 

 

Цільове фінансування

 

 

 

 

 

 

 

Нерозподіле-ний прибуток

 

 

 

 

 

 

 

Разом

 

 

 

 

 

 

 

13.  Оптимізація рішень  засобом Пошук рішень  в MS Excel ХР (лабораторна робота №2).

Знайти оптимальне рішення вибору способу переробки свинини для одержання максимального прибутку з врахуванням  даних про норми витрат сировини на три види продукції, прибуток від реалізації однієї тони продукції і наявну сировину (табл.1).

Показники переробки свинини

Таблиця 1.

Вид

сировини

Норми витират сировини на 1 т продукції, т

Наявна (планова)  сировина, т

Свинина туш-кована «Нова»

Свинина «Домашня»

Свинина «Селянська»

М'ясо

       0,96

       0,954

       0,953

      70

Сіль

       0,03

       0,031

       0,035

        4

Приправи

       0,01

       0,015

       0,012

        0,79

Прибуток від реалізації 1т продук., грн

      95,5

      94,97

       94,89

    

Для розв”язування завдання необхідно:

а) Описати математичну модель.

Цільова функція:

у = 95,5х1+94,97х2+94,89х3→ мах  за умови: х1, х2, х3    ³  0,

0,96х1+0,954х2+0,953х3 £ 70 де х1 – план випуску продукту «Свинина «Нова»;

0,03х1 +0,031х2+0,035х3 £ 4  х2 - план випуску продукту «Свинина «Домашня»;

0,01х1+0,015х2+0,012х3 £ 0,79, х3 - план випуску продукту «Свинина Селянська».       

Ввести змінні і значення в комірки таблиці, як показано нижче на рис.1:

 

А

В

С

       1

 Математична модель

 

       2

      Змінні

Значення

 

       3

         x1

0

 

       4

         x2

0

 

       5

         x3

0

 

       6         

 Ціль.функція

 

 

7

 

 

 

       8

    Обмеження

 Значення

 

9

 

70

 

10

 

4

 

11

 

0,79

 

       12

 

 

 

б) Записати у комірки інші дані математичної моделі:

- до комірки А7 ввести формулу цільової функції з використанням початкових значень змінних в комірках В3:В5:

= 95,5*В3+94,97*В4+94,89*В5

- до комірки А9 ввести формулу 1-го обмеження:

= 0,96*В3+0,954*В4+0,953*В5

- до комірки А10 ввести формулу 2-го обмеження:

= 0,03*В3+0,031*В4+0,035*В5

- до комірки А11 ввести формулу 3-го обмеження:

= 0,01*В3+0,015*В4+0,012*В5

в) Виконати команду Сервис/Поиск решения.

г) У діалоговому вікні  Поиск решения вказати необхідні параметри:

- у полі Установить целевую ячейку вказати адресу комірки з формулою цільової функції – А7 (клацанням мишею на А);

- активізувать перемикач Равной на максимальне значення;

- у полі Изменяя ячейки вказати адресу змінних – В3:В5 (можна виділенням мишею);

- у полі Ограничения натиснути на кнопку Добавить і у вікні, що з”явиться, у полі Ссылка на ячейкувказати адресу блоку комірок з формулами обмежень – А9:А11; зі списку вибрати знак обмеження- <=, а у полі Ограничение вказати адресу блоку комірок обмежень – В9:В11; натиснути <OK> і в діалоговому вікні Поиск решения натиснути кнопку Параметры, установити галочки лінійної моделі і невід'ємних значень,натиснути<OK> , потім – Выполнить, зробить активним пункт Сохранить найденные значения.

д)  Побачити результатирозв'язування задачі можна у комірках В3:В5 (Рис.2).

 

А

В

       1

 Математична модель

       2

      Змінні

  Значення

       3

         x1

43,78392

       4

         x2

0

       5

         x3

29,34673

       6         

  Ціль.функція

 

7

6966,076

 

       8

    Обмеження

  Значення

9

70

70

10

2,340653

4

11

0,79

0,79

       12

 

 

В даному випадку оптимальним рішенням для отримання максимального прибутку є випуск продукту «Свинина «Нова» в кількості 43,78 т  і  випуск продукту «Свинина «Селянська» - 29,34 т.

е).  Внести зміни в показник наявної сировини м”яса, додавши до цифри 70 свій номер у списку групи, та знайти нове оптимальне рішення. Формули і обмеження залишаються без змін.

Розробка постановки задачі та її розв’язок на ЕОМ (Лабораторна робота №3А. Для самостійного опрацювання).

Суть завдання полягає у  виконанні  постановки  задачі і заданні алгоритму її автоматизованого  ріозв’язування на основі використання табличного   процесора або СУБД.

При виконанні роботи обов"язковим  є  створення форми (форм) вихідних повідомлень,  які видаються на друк або на екран і визначення переліку необхідних первинних атрибутів (даних), які представлені у вигляді файлу типу .DBF і можуть бути оброблені в подальшому табличним процесором або СУБД.

Методичні  вказівки і приклад до виконання роботи дані  в [2, стор.42-48]. Тему постановки задачі  можна взяти з указаного джерела (стор.171-173) чи вибрати самостійно згідно тематики курсової, наукової чи іншої роботи.

Інформаційно-пошукові системи в системі Інтернет (Лабораторна робота №3Б).

Відповідно до одержаного від викладача завдання  проаналізувати можливості однієї з інформаційно-пошукових систем в системі Інтернет (МЕТА.КHARKIV.NET; VISTI.NET; APORT.RU; RAMBLER.RU; YANDEX.RU; ALTAVISTA.COM; AGROTRADER.COM. UA  і ін.).

В процесі відпрацювання завдання необхідно:

А. Ввійти в систему Інтернет і здійснити зв’язок з відповідною пошуковою системою.

Б. З допомогою інструментарію пошукової системи виконати тематичні процедури пошуку інформації з аграрного менеджменту і надрукувати відповідну її частину (декілька сторінок), яка потім додається до звіту про лабораторну роботу.

В. Оформити (з описом можливостей, переваг і недоліків системи) і захистити звіт про  роботу.

Контрольна робота №2

1. Спроектувати схему коригування нормативів.(Процеси: введення даних чи програми з клавіатури, формування і друк машинограми. Дані: нормативна відомість, постіний масив нормативів чи текст програми, скоригований масив нормативів, дисплейний шаблон вводу, машинограма нормативів, оперативні дані в пам’яті ЕОМ).

2.  Описати сновні комплекси та види автоматизовано розв”язуваних

задач нормування в аграрних підприємствах.

3.  Описати склад та зміст інформаційної бази для автоматизованого

розв”язування задач нормування в аграрних підприємствах.

4. Дати опис призначення та характеристику наданих файлів для рішення задачі чи комплексу задач.

5. Дати характеристику вихідної інформації при розв”язуванні задач

нормування в аграрних підприємствах.

6. Описати технологію рішення задач нормування на одному з вказаних викладачем програмних продуктів (АРМ-РІЛЬНИКА, ОРЕНДАР, ПРАЙС).

Техніко-економічне планування з використанням програмного  комплексу «ГАЛАКТИКА» (Лабораторна робота №3В)

Відповідно до одержаного від викладача завдання  з допомогою програмного комплексу «ГАЛАКТИКА» виконати відповідні розрахунки, оформити та захистити звіт про виконану роботу.

В процесі відпрацювання завдання необхідно:

А. Підготувати контрольний приклад розрахунку і ввести вхідні дані в базу даних з допомогою модуля ТЕП програмного комплексу «ГАЛАКТИКА».

Б. З допомогою процедур указаного модуля виконати планові розрахунки і надрукувати один із звітів, який потім додається до звіту про лабораторну роботу (про потребу у матеріалах на виріб, про потребу у матеріалах на замовлення, про потребу у матеріалах на план випуску, про потребу у матеріалах на виробничу програму, про  потребу у трудовитратах на замовлення, про  потребу у трудовитратах на план випуску, про  потребу у трудовитратах на виробничу програму, з калькуляції собівартості виробу).

В. Оформити і захистити звіт про лабраторну роботу.

Складання бізнес-планів. Лабораторна робота №4А. (для самостійного опрацювання).

За допомогою системи Project Expert сформувати з дотриманням заданих параметрів та віддрукувати бізнес-план створення і функціонування виробничо-бізнесової структури з одержання і реалізації сільськогосподарської продукції.

В процесі відпрацювання завдання необхідно:

а) вибрати галузь та форму бізнесу і підготувати основні показники діяльності;

б) з допомогою інструментарію системи Project Expert сформувати і віддрукувати бізнес-план . Обов’язковими у бізнес-пані повинні бути:

- наявність прибутку;

- задіяння певних основних засобів, власного і позичкового капіталу, матеріальних і людських ресурсів;

- врахування сучасного рівня інфляції тощо.

Лабораторна робота №4Б (для самостійного опрацювання)

Консалтингова фірма "Маркетолог" одержала замовлення на розробку бізнес-плану, що оплачується замовником після його здачі, в розмірі 20 тис. грн. Термін виконання робіт - з 1.01.2005 по 30.06.2005. Для виконання роботи фірма використовує одного фахівця з фінансового аналізу з щомісячною зарплатою 10 тис. грн., одного лаборанта з щомісячною зарплатою 3 тис. грн., а також послуги фірми "Информсервис", що оплачуються протягом усього проекту в розмірі 12 тис. грн./міс. Необхідно розробити імітаційну модель фінансово-економічної діяльності фірми по реалізації цього проекту, вибрати схему фінансування та оцінити показники економічної ефективності проекту.

Управління проектами. (лабораторна робота №5). З допомогою системи MS Project скласти проектне завдання для виконання господарського проекту (збудувати майстерню, впровадити технологію вирощування сільськогосподарської культури тощо).  В проектному завданні повинні бути задіяні трудові, матеріальні і грошові ресурси. До звіту необхідно додати відповідні графіки та таблиці, одержані з допомогою MS Project.

Завдання для 1С-Підприємство. (Лабораторна робота №6А).  Введення вхідних залишків. 

Вхідні залишки в “1С: Бухгалтерія” можуть вводитися як звичайні операції, в яких в якості проводок в кореспонденції з спеціальним допоміжним рахунком “00” вводяться власне залишки за рахунками й об’єктами аналітики. Допоміжний рахунок “00” є штучним і в подальшому не використовується.

Краще починати вести облік із початку кварталу або місяця. Починаючи з цієї дати в подальшому потрібно  вводити поточні бухгалтерські операції.

Уведення залишків (або будь-яких документів)  у програмі зручніше виконувати через меню Журналы. Така технологія дає змогу після проведення документу переглянути бухгалтерські проводки.

Для визначення дати введення  вхідних залишків користувачеві необхідно:

Ввійти в менюОперации – Управление бухгалтерскими итогами. У випадаючому  вікні  Управление бухгалтерскими итогамистрілками на панелі вікна обрати період, до якого входить дата введення залишків –: 4-й квартал 2005 року, натиснути кнопку Установить расчет. В результаті на панелі Расчет итогов по встановлюється потрібний період. Виходять з цього вікна і входять в меню СервисПараметры,закладку Бухгалтерские итогита встановлюють період уведення залишків, наприклад, 1-й квартал 2005 року, ОК.  (Дата введення залишків  повинна бути менше за дату початку обліку). Далі потрібно аиконати тимчасовий розрахунок, натиснувши кнопку Полный пересчет итогов.

Для роботи в реальному часі система підтримує точку актуальности итогов (ТА). Змінити її можуть документи, що проводяться, але перший раз її потрібно встановити примусово. Для цього з меню Операции  виконується команда Управление оперативными итогами. Після появи діалогового вікна в розділі Установка актуальности итогов вводять  кінцеву дату поточного робочого місяця та підтверджують її кнопкою Установить. Після появи діалогового вікна з запитом натискають “Да”, “Выполнить”, ОК, Выход.

Для  ручного введення залишків спочатку встановлюють інтервал, необхідний  для введення залишків. Для цього з меню Операциивиконують команду Журнал операций, після чого у вказаному вікні натискають кнопку Интервал і далі  у випливаючому вікні Параметрыжурнала  кнопкою поруч із датою встановлюють потрібний інтервал -, наприклад, з 29 -го лютого поточного року по 31 березня цього ж  року.

Перенесять дані в електронний документ, заповнюючи  табличну частину, в якій кожний рядок є відображенням кореспонденції проводки.

Залишки по дебету вводяться по дебету даного рахунка й кредиту рахунка 00. Кредитові залишки вводяться по кредиту даного рахунка й дебету рахунка 00. При введенні проводок після вибору рахунка  можуть бути викликані довідники “Контрагенти”, “Покупці”, “Матеріали” та інші. Якщо у довіднику відсутній потрібний елемент, його можна ввести в процесі введення проводки (залишків).

Уведення залишків  (або будь-яких документів) краще здійснювати через меню Журналы тому, що це дає можливість після проведення документа переглянути бухгалтерські проводки. Для цього входять в меню Журналыпрочие - Ввод остатков. Встановлюють інтервал уведення залишків.  

Уведенню даних, наприклад, з рахунків 20, 26, 28 - відповідає документ Ост. ТМЦ; рахунків 36, 63, 37, 71, 68.5  – документ ОВ (остатки по взаиморасчетам) (рис. 3).

Після заповнення реквізитів шапки електронного документа і його табличної частини натискають кнопку “ОК”, що знаходиться в нижній частині документа, і далі відповідають ствердно на питання діалогових вікон. 

Вхідні залишки по рахунках 10,11,12, 22  вводяться у ручному режимі через журнал операцій (Операции – Журнал операций - клавіша INSERT)

Залишки за рахунками 30, 31, 40, 64, 65, 66  вводяться ручними проводками.

Суть уведення залишків за взаємозаліками зводиться до правильного обирання знаку операції у залежності від того, хто кому винен.

Таблиця 2

Залишки, які вводяться документом  “Операція” (ручні проводки), грн.

Бухгалтерський

рахунок

Зміст

Дебет

Кредит

6415

ПДВ

 

3000

6416

Податок на прибуток

 

2000

40

Статутний капітал

 

50000

441

Прибуток нерозподілений

 

8825

311

Розрахунковий рахунок

33000

 

Залишки ТМЦ  за дебетом рахунків

Бухгалтерський рахунок

 

Назва

 

Одиниці

виміру

 

Кількість

 

Сума, грн.

201

Дошка ДСП

куб. м

70

2500

203

Бензин

л

500

1000

281

Освіт. Арматура

шт.

40

16000

Таблиця 3

Залишки за взаємозаліками, грн.

Бухгалтерський рахунок

 

Контрагент

 

Дебет

  

Кредит

361

Торговий дім

 

5610

Наступна проводка формується  автоматично:

643

 

935

 

 

631

Постачсервіс

-1200

 

Наступна проводка формується  автоматично:

6441

 

 

-200

Таблиця 4

Залишки необоротних активів (ручні проводки), грн.

Бухгалтер-ський рахунок

 

Назва

 

Одиниці виміру

 

Кількість

 

Дебет

 

Кредит

104

Верстат

шт

1

20000

 

131

Верстат

 

 

 

5000

Після введення  всіх  залишків треба переконатись у їх відповідності реальним залишкам, скориставшись для цього звітом “Оборотно-сальдовая ведомость”( Меню –Звіти – оборотно-сальдовая ведомость).

Завдання для 1С-Підприємство. (Лабораторна робота №6Б). Банк, каса, розрахункові операції.

1.Заповнити відповідні довідники (у довіднику Фірми під своїм прізвищем зареєструвати фірму, Клієнти – клієнта, Основні засоби – назву із завдання).

2. З допомогою пункту Документ головного меню заповнити декілька документів із приведеного нижче переліку операцій і один документ роздрукувати. При заповненні документа нееобхідний довідник визивається одним клацанням лівого клавіша миші, а рядок з довідника – двома. При відсутності запису запис добавляється клавішем Insert чи відповідною піктограмою. При наявності відповідної графи обов’язково проставляти кількість, а перехід в  інший рядок таблиці виконувати клавішем Insert чи відповідною піктограмоюЗміст операцій такий:

10.10.2005р. Рахунок, прийнятий від постачальника 1 (ТЦ «Світовид»). Комп’ютер «Корифей» вартістю 5500,00 грн., в т.ч. ПДВ 20%.

12.10.2005р. Прибуткова накладна від постачальника 1 (виписується на підставі рахунку в режимі «ввод на основании»).  

16.10.2005р. Рахунок-фактура для покупця 1 (ТОВ «Колос»).

Послуги ремонтної майстерні на суму 700-00, в т.ч. ПДВ 20%.

25.10.2005р. Банківська виписка. Отримана оплата від покупця 1 за рахунком-фактурою від 16.10.2001р. на суму 700-00.

01.11.2005р. Банківська виписка. Отримана готівка в касу для виплати заробітної плати – 12000 грн. При цьому стягнена банком плата за касове обслуговування 1% від суми отриманої готівки.

01.11.2005р. Прибутковий касовий ордер. Оприбуткована до каси отримана в банку готівка. Документ лише реєструється, оскільки проводки здійснені у документі Банківська виписка.

Лабораторна робота №7. Продемонструвати знання і уміння роботи з інформаційно-аналітичним порталом на прикладі портала “Агротрейдер” – комп”ютерною торговою площадкою для купівлі і продажу сільськогосподарської продукції . Адреса порталу  -  www.agrotrader.com.ua. Для цього:

А. Увійти в портал за вказаною адресою, проаналізувати його розділи та динаміку цін в табличному і графічному вигляді.

Б. Роздрукувати або виписати останні новини і останні аналітичні статті.

В. Проголосувати в розділі “Общественное мнение” і виписати найцікавіші, на погляд студента, результати голосування.

Г. Праналізувати останні об”яви відносно продажу товарів без торгів в розділі “Объявления”.

Д. Проаналізувати пропозиції відносно торгів на  борошно, картоплю, мед, міндобрива, трактори.

Е. Виписати кількість зареєстрованих учасників торгів та кількість заявок з кількісю пропозицій більшою 3.

Є. Вказати ім”я  “student1” та пароль “1”, або “student2” та “2” відповідно, та увійти в торгову систему як зареєстрований учасник.

Ж. Опублікувати заявку на продаж чи закупівлю продукції. При цьому необхідно вказати назву продукції, кількість, ціну та умови поставки. В умовах поставки обов”зково вкажіть “Теsт”, щоб учасники торгів могли її відрізнити від реальної.

З.  Знять заявку з торгів.

Особливості поточного контролю знань студентів заочної форминавчання

Поточний контроль знань студентів-заочників здійснюється шляхом написання і захисту контрольної роботи [2, стор. 170-173] та виконанням завдань під час практичних і лабораторних занять за учбовим графіком.

За виконання завдань студентам нараховується відповідна кількість балів, загальна сума яких не перевищує 100.

За виконання контрольної роботи нараховується 0-5-10-15-20 балів (в залежності від змісту роботи і результатів захисту).

Оцінка тестового контролю знань і навиків здійснюється підсумовуванням одержаних оцінок за кожен тест з наступним  діленням на кількість тестів та множенням на три (максимум 15 балів).

За виконання завдань: ЛР №3А, ЛР №3Б, КР №2, ЛР №6а и 6Б - нараховується по 5 балів, за виконання лабораторних робіт №1 та №5 – 15 балів, вибіркових робіт – 10 балів.

Переведення даних 100-бальної шкали оцінювання в 4-х бальну та шкалу за системою ЕСТS здійснюється в такому порядку:

Оцінка за національною

шкалою

Оцінка  за

шкалою

ECTS

Оцінка за бальною шкалою, що використовується в КНЕУ

  Відмінно

    A

 

85 - 100

    Добре

    B

 

80

    C

 

65 - 75

 Задовільно

    D

 

60

    E

 

50 – 55

Незадовільно з

можливістю повторного складання

   FX

 

20 – 45

Незадовільно з

обов'язковим повторним вивченням дисципліни

    F

 

0 – 15

       

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Основна

1. Ситник В.Ф. та інш. Основи інформаційних систем; друге видання. — К.: КНЕУ, 2001. – 420с.

2. Тесленко Г.С. Інформаційні системи в аграрних підприємствах.-К.: КНЕУ,1999.- 232с.

3. Тесленко Г.С. Інформаційні системи і технології в аграрному  менеджменті. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни.-К.: КНЕУ,2002.- 190с.

Додаткова

  1. Баронов В.В. и др Автоматизация управления предприятием. - М.: ИНФРА-М, 2000.- 239 с.

  2. Береза А.М. Основи створення інформаційних систем: Навч.посібник. – 2-е вид., перероб. і доп. –К.:КНЕУ,2001. –156 с.

  3. Береза А.М. та ін.  Електронна комерція. Навчальний посібник.-  К.:КНЕУ,2002. –326 с.

  4. Гордієнко І.В. Інформаційні системи і технології в менеджменті. Навч.-метод.посібник для  самост.вивч.дисц. – 2-ге вид., перероб. і доп.– К.: КНЕУ, 2003. –259 с.

  5. Кропивко М.Ф. та ін. Комп’ютерні технології в управлінні сільськогосподарським підприємством. –К.: ІАЕ УААН, 1996.-168с.

  6. Оболенська Т.Є.  та ін. Автоматизовані системи обробки економічної інформації. Підручник (За ред. Г.В.Лавінського). – К.: Вища школа,  1995. - 287 с.

  7. Пінчук Н.С. та ін. Інформаційні системи і технології в маркетингу.- К.: КНЕУ,1999.-328с

  8. Писаревська Т.А. Інформаційні системи обліку та аудиту.- К.: КНЕУ, 2004. .-369с.

  9. РД 50-34.698-90. Комплекс стандартов и руководящих документов на  автоматизированные системы. Требования к содержанию документов.  - М.: Б. и., 1990.-57с.

  10. Ситник В.Ф. та інш. Системи підтримки прийняття рішень. — К.: Техніка, 1995.-162с.

  11. Ситник В.Ф.  Системи підтримки прийняття рішень: Навч.посіб. — К.: КНЕУ, 2004.-614с.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!