Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1217 Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Автоматизація проектування інформаційних систем, КНЕУ

Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю їх знань з дисципліни Автоматизація проектування інформаційних систем, КНЕУ

« Назад

МІНІСТЕРСТВО  ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КИЇВСЬКИЙ  НАЦІОНАЛЬНИЙ  ЕКОНОМІЧНИЙ  УНІВЕРСИТЕТ

імені ВАДИМА ГЕТЬМАНА

ФАКУЛЬТЕТ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ І ТЕХНОЛОГІЙ

кафедра інформаційних систем в економіці

МЕТОДИЧНІ  МАТЕРІАЛИ

щодо змісту та організації самостійної роботи студентів,

поточного і підсумкового контролю їх знань

з дисципліни

Автоматизація проектування  інформаційних систем

(для бакалаврів спеціальності 6404 “Інтелектуальні системи прийняття рішень”)

Київ КНЕУ 2006

 

САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

Самостійна робота з дисципліни передбачає вивчення теоретичного матеріалу дисципліни, додаткових матеріалів, виконання практичних завдань,  не опрацьованих під час аудиторних занять, підготовку до виконання лабораторних робіт.

Види самостійної роботи, терміни їх виконання, форми контролю і звітності, а також максимальна кількість балів за їх виконання наведено у Карті самостійної роботи студентів.

 

ІНДИВІДУАЛЬНО-КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА

Цей вид навчальної роботи здійснюється за затвердженим на кафедрі графіком індивідуально-консультативної роботи у формі консультацій, перевірки виконання завдань, вказаних у розділах "Плани практичних і лабора­торних робіт" і "Самостійна робота студентів" даної робочої програми, та їх захисту.


КАРТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ

з дисципліни "Автоматизація проектування інформаційних систем"

для бакалаврів спеціальності 6.080.400 "Інтелектуальні системи прийняття рішень"

Види самостійної роботи

Планові

 терміни

виконання

Форми

 контролю

та звітності

Максимальна

кількість

балів

1

2

3

4

Денна і вечірні форми навчання, 8-й семестр

1. Обов’язкові

За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

1.1. Підготовка до семінарських (практичних) занять, виконання лабораторних робіт №№1-3

Протягом семестру, звіт з  лабораторної роботи має бути поданий до початку наступної роботи

Активна участь у практичних заняттях, звіти про виконання індивідуальних завдань з лабораторних робіт

12

За виконання модульних (контрольних) завдань

1.2. Підготовка до модульної (контрольної) роботи

Протягом семестру

Перевірка правильності виконання модульних (контрольних) робіт

12

За виконання завдань для самостійного опрацювання

1.3. Підготовка діаграм за індивідуальними варіантами до лабораторних робіт №№1-3

До початку виконання відповідної лабораторної роботи

Перевірка правильності виконання завдання за письмовим звітом

6

Разом балів за обов’язкові види СРС

30

1

2

3

4

2. Вибіркові

2.1. Виконання лабораторних робіт №№ 4, 5

Звіт з  лабораторної роботи має бути поданий до початку наступної роботи

Перевірка правильності виконання завдання за письмовим звітом

8

2.2. Підготовка діаграм за індивідуальними варіантами до лабораторної роботи №4

До початку виконання відповідної лабораторної роботи

— ” —

2

2.3. Науково-дослідна робота

За планом проведення наукової студентської конференції

Тези і доповідь на науковій студентській конференції

15

Разом балів за вибіркові види СРС (максимально)

15

Всього балів за СРС (максимально)

40

Заочна форма навчання, 9-ий семестр

1. Обов’язкові

За систематичність і активність роботи на семінарських (практичних, лабораторних) заняттях

1.1. Підготовка до семінарських (практичних) занять, виконання лабораторних робіт №№1-3

Протягом семестру, звіт з  лабораторної роботи має бути поданий до початку наступної роботи

Активна участь у практичних заняттях,  виконання індивідуальних завдань з лабораторних робіт

12

1

2

3

4

За виконання завдань для самостійного опрацювання

1.3. Підготовка діаграм за індивідуальними варіантами до лабораторних робіт №№1-3

До початку виконання відповідної лабораторної роботи

Перевірка правильності виконання завдання за письмовим звітом

15

Разом балів за обов’язкові види СРС

27

2. Вибіркові

2.1. Підготовка діаграм за індивідуальними варіантами до лабораторної роботи № 4

До початку виконання відповідної лабораторної роботи

Перевірка правильності виконання завдання за письмовим звітом

5

2.2. Виконання лабораторних робіт №№ 4, 5

Звіт з  лабораторної роботи має бути поданий до початку наступної роботи

Перевірка правильності виконання завдання за письмовим звітом

8

Разом балів за вибіркові види СРС

13

Всього балів за СРС

40

 

Графік проведення ІКР

з дисципліни "Автоматизація проектування інформаційних систем"

для бакалаврів спеціальності 6.080.400 "Інтелектуальні системи прийняття рішень"

Форми ІКР

Навчальні тижні

Го-дини

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

XII

XIII

XIV

XV

XVI

Денна форма навчання

1

Консультації

2

 

 

2

 

 

2

 

 

2

 

 

2

2

2

2

16

2

Перевірка виконання завдань СРС

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

4

Разом

20

Вечірня форма навчання

1

Консультації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

2

Перевірка виконання завдань СРС

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

Разом

0

Заочна форма навчання

1

Консультації

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

4

2

Перевірка виконання завдань СРС

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

4

Разом

8

 

СИСТЕМА ПОТОЧНОГО І ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ З ДИСЦИПЛІНИ

Перелік питань, що охоплюють зміст робочої програми дисципліни

  1. Проблеми традиційних технологій проектування інформаційних систем.

  2. Класифікація та порівняльна характеристика CASE-засобів.

  3. Компоненти інтегрованих CASE-засобів.

  4. Задачі, що розв'язуються за допомогою CASE.

  5. CASE-засоби у контексті менеджменту та розробки інформаційної системи.

  6. Визначення потреб у CASE-засобах.

  7. Критерії вибору засобів проектування інформаційних систем.

  8. Структура життєвого циклу інформаційної системи.

  9. Моделі життєвого циклу інформаційної системи.

  10. Процеси життєвого циклу інформаційної системи.

  11. Учасники проектування інформаційної системи, їх права та обов'язки.

  12. Схема розвитку архітектури інформаційної системи (схема Захмана).

  13. Методологія структурного аналізу та проектування систем SSADM.

  14. Електронна методологія проектування від даних DATARUN.

  15. Методологія швидкої розробки додатків RAD.

  16. Методологія Rational Unified Process (RUP).

  17. Сутність структурного підходу.

  18. Характеристика методологій структурного підходу.

  19. Учасники та етапи розробки моделей.

  20. Методологія функціонального моделювання SADT (IDEF0).

  21. Синтаксис і семантика моделей IDEF3.

  22. Моделювання потоків даних (процесів).

  23. Характеристика засобу моделювання бізнес-процесів BРwin.

  24. Основні поняття та етапи розробки об’єктно-орієнтованих моделей.

  25. Основні елементи універсальної мови моделювання UML.

  26. Характеристика засобу візуального об’єктно-орієнтованого моделювання інформаційних систем Rational Rose.

  27. Предмети в UML.

  28. Відношення в UML.

  29. Діаграми в UML.

  30. Механізми розширення в UML.

  31. Характеристика інструментального засобу документування Rational SoDA.

  32. Характеристика інструментального засобу управління вимогами  Requisite PRO.

  33. Характеристика інструментального засобу управління запитами на змінювання ClearQuest.

  34. Характеристика інструментального засобу обліку продуктивності додатку Rational Quantify.

  35. Характеристика інструментального засобу управління пам’яттю Rational Purify.

  36. Характеристика інструментального засобу управління тестуванням Rational Pure Coverage.

  37. Характеристика інструментального засобу функціонального тестування Visual Test.

  38. Характеристика інструментального засобу функціонального тестування Rational Robot.

  39. Характеристика інструментального засобу автоматизованого тестування характеристик розподілених мережних додатків LoadTest.

  40. Характеристика інструментального засобу контролю командної розробки Clear Case.

  41. Мета, принципи та етапи тестування інформаційних систем.

  42. Інструментальні засоби тестування.

  43. Визначення, мета і завдання управління конфігурацією.

  44. Учасники процесу управління конфігурацією.

  45. Засоби автоматизованого конфігураційного управління.

  46. Завдання підготовки проектної документації протягом життєвого циклу інформаційної системи.

  47. Засоби автоматизації документування створення інформаційної системи.

  48. Функціональні задачі автоматизації управління проектами.

  49. Класифікація та характеристика основних програмних засобів управління проектами.

  50. Управління проектами інформаційних систем на основі CASE-засобів.

  51. Управління вимогами до проекту.

  52. Цільові показники виконання проекту та підходи щодо оптимізації їх фактичних значень.

  53. Поняття і показники якості проектів інформаційних систем.

  54. Модель конструктивної вартості інформаційної системи СОСОМО ІІ.

  55. Моделювання взаємодії учасників проектування інформаційної системи (WinWin Spiral Model).

  56. Автоматизоване забезпечення якості програмного забезпечення.

  57. Функції, підходи та принципи управління ризиком у проектах з інформаційних систем.

  58. Моделі оцінки зрілості технологічних процесів створення інформаційних систем.

Приклади типових завдань, що виносяться на іспит

  1. Розробити діаграмуUse Case для задачі "Облік матеріалів на складі" .

  2. Розробити діаграму послідовності для задачі "Облік матеріалів на складі".

  3. Розробити діаграму класів для задачі "Облік матеріалів на складі" .

  4. Розробити компонентну діаграму для задачі "Облік матеріалів на складі".

  5. Розробити діаграмуUse Case для задачі "Облік робочого часу і нарахування заробітної плати".

  6. Розробити діаграму послідовності для задачі "Облік робочого часу і нарахування заробітної плати".

  7. Розробити діаграму класів для задачі "Облік робочого часу і нарахування заробітної плати".

  8. Розробити компонентну діаграму для задачі "Облік робочого часу і нарахування заробітної плати".

  9. Розробити діаграмуUse Case для задачі "Облік касових операцій".

  10. Розробити діаграму послідовності для задачі "Облік касових операцій".

  11. Розробити діаграму класів для задачі "Облік касових операцій".

  12. Розробити компонентну діаграму для задачі "Облік касових операцій".

Порядок поточного і підсумкового оцінювання знань студентів

Оцінювання знань студентів з дисципліни здійснюється на основі результатів поточного і підсумкового контролю знань (іспиту).

Успішне виконання студентом завдань поточного контролю є обов'язковою умовою участі його у складанні іспиту. Якщо за результатами поточного контролю знань студент отримав менше 20 балів, він не допускається до іспиту. Об'єктом поточного контролю знань студента є:

а) контроль систематичності та активності роботи протягом семестру над вивченням програмного матеріалу дисципліни (до 20 балів);

б) виконання завдань для самостійного опрацювання (до 8 балів);

в) контроль за виконанням модульного завдання (до 12 балів).

При контролі систематичності та активності роботи студентів оцінці підлягають результати виконання лабораторних робіт.

Виконання лабораторних робіт оцінюється за результатами захисту відповідних звітів. Звіт з лабораторної роботи має бути представлений викладачеві до початку виконання наступної лабораторної роботи. Звіт з лабораторної роботи має містити титульний аркуш згідно встановленої форми та результати виконання роботи згідно індивідуальних завдань, що надаються викладачем. Результати виконання лабораторних робіт оцінюються за такою шкалою:

- 4 бали – подані результати є правильними, звіт повністю відповідає вимогам, грамотно і акуратно оформлений; студент виконав роботу згідно свого індивідуального завдання;

- 2 бали – звіт оформлений з порушенням встановлених вимог, студент виконав роботу згідно свого індивідуального завдання, припустивши незначних похибок;

- 0 балів – звіт не відповідає вимогам, містить результати виконання чужого індивідуального варіанта; студент представляє звіт про виконання лабораторних робіт пізніше вказаного викладачем терміну.

Виконання самостійних робіт та оцінювання їх результатів відбувається у рамках підготовки до лабораторних робіт. Підготовлені для реалізації діаграми мають бути представлені викладачеві до початку виконання кожної лабораторної роботи. Максимальна оцінка за кожну роботу – 2 бали.

При виконанні модульного завдання оцінці підлягають відповіді на контрольні питання (два питання, максимальна оцінка за відповідь на питання – 6 балів).

Відповідь на питання оцінюється за такою шкалою:

- 6 балів – всебіч­не системні і глибокі знання програмного матеріалу; засвоєння інформації з лекційного курсу, основної і додаткової лі­тератури; чітке володіння понятійним апаратом, методами та інструментарієм, передбаченими програмою; вміння використо­вувати їх для вирішення як типових, так і нетипових проблемних ситуацій;

- 3 бали – знання основного програмного матеріалу; засвоєння інформації в основ­ному з лекційного курсу; володіння основним понятійним апара­том, методами та інструментарієм, передбаченими програмою, вміння використовувати їх для рішення типових ситуацій з окремими непринциповими помилками;

- 0 балів – знач­ні прогалини в знаннях основного програмного матеріалу; володіння окремими поняттями, методами і інструментарієм з принциповими помилками; відсутність відповіді на питання або наявність відповіді, на питання, яке не входять до виданого завдання

Об’єктом заохочення студентів є:

- відвідування лекційних, семінарських і практичних занять. У разі 100-відсоткового відвідування лекційних, семінарських і практичних занять та одержання за результатами поточного контролю не менше 20 балів студент одержує 5 балів, які додаються до результатів поточного контролю, за умови, що загальна оцінка при цьому не перевищує 40 балів.

- науково-дослідна робота. Результатом науково-дослідної роботи студента мають бути тези доповіді на науково-практичну студентську конференцію. Теми доповідей слід узгоджувати з викладачем-керівником курсу. Вони мають стосуватись питань створення, використання, перспектив розвитку систем автоматизованого інжинірингу інформаційних систем. Представлені роботи оцінюються залежно від повноти проведеного дослідження та ступеня обґрунтованості викладених положень.  Максимально можлива оцінка за підготовку тез – 10 балів. Додаткові 5 балів виставляються за виступ на студентській науковій конференції під час семестру, в якому вивчається дисципліна.

Результати поточного контролю студентів в цілому оцінюються в діапазоні від 0 до 40 балів (за необхідністю оцінка округлюється до найближчого числа, кратного 5).

Підсумковий контроль знань з дисципліни відбувається у формі іспиту.

Екзаменаційний білет містить 6 питань, кожне з яких оцінюється за шкалою 10; 5; 0 балів за такими критеріями:

• Відмінному рівню (10 балів) відповідає акуратно і розбірливо написана творча відповідь на питання, в якій студент виявив всебічне і глибоке знання програмного матеріалу і показав уміння синтезувати отриманні знання і уміння застосовувати їх при вирішенні практичних задач;

• Задовільному рівню (5 балів) відповідає відповідь на питання, в якій студент показав знання основного програмного матеріалу і володіння основним понятійним апара­том, методами та інструментарієм, передбаченими програмою та вміння використовувати їх для рішення типових ситуацій. Зниження оцінки обумовлюється нетворчим, шаблонним характером відповіді та наявністю окремих непринципових помилок, неакуратним та неохайним оформленням.

• Незадовільному рівню (0 балів) відповідає на питання, яка виявляє наявність значних прогалин в знаннях основного програмного матеріалу: володіння окремими поняттями, методами й інструментарієм, при використанні яких допускаються принципові помилки; безсистемний характер відповіді, що не розкриває сутності питання, або містить грубі помилки; відсутність відповіді на питання.

Загальна підсумкова оцінка з дисципліни складається із суми балів за результати поточного контролю знань (за умови, що студент набрав 20 балів і вище) та за виконання завдання, що виносяться на іспит (за умови, що студент набрав 30 балів і вище).

До залікової відомості заносяться сумарні результати в балах поточного контролю та іспиту (загальна підсумкова оцінка).

Переведення 100 бальної шкали оцінювання в 4-х бальну здійснюється в такому порядку:

1) не нижче 85  — оцінка «відмінно»

2) не нижче 65 але менше 85  — оцінка «добре»

3) не нижче 50 але менше 65  — оцінка «задовільно»

4) нижче 50 балів — «незадовільно»

Одержані оцінки переводяться до оцінок за шкалою, передбаченою системою ECTS, таким чином:

Оцінка за системою ECTS

Підсумкова оцінка, одержана студентом (бали)

Оцінка за національною шкалою

A

85-100

5 (відмінно)

B

80

4 (добре)

C

65-75

D

60

3 (задовільно)

E

50-55

FX

30-45

2 (незадовільно) з можливістю повторного складання

F

0-15

2 (незадовільно) з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

Студенти, які одержали оцінку "незадовільно" і набрали при цьому за результатами поточного і підсумкового контролю від 30 до 45 балів (за умови, що на іспиті студент набрав не менше 30 балів), після належної підготовки мають право повторно складати іспит.

Студенти, які отримали оцінку "незадовільно" і набрали за результатами поточного і підсумкового контролю від 0 до 25 балів, тобто менше 50% кількості балів, достатніх для одержання задовільної оцінки, зобов’язані пройти повторний курс вивчення дисципліни і скласти -іспит.

Завдання для поточного контролю знань студентів заочної форми навчання

Об’єктом поточного контролю знань студентів заочної форми навчання є:

- виконання лабораторних робіт в аудиторії під контролем викладача (максимально можлива оцінка – 20 балів). Зміст і порядок оцінювання лабораторних робіт наведено вище. Виконання лабораторних робіт перевіряється викладачем протягом занять за результатами, одержаними на екран;

- контрольна робота (максимально можлива оцінка – 20 балів). Контрольна робота передбачає підготовку студентами до виконання лабораторних робіт – розробку діаграм для подальшої їх реалізації у родовищі Rational Rose під час лабораторних робіт.

Зразок екзаменаційного білета

ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ БІЛЕТ № …/...

  1. Класифікація та порівняльна характеристика CASE-засобів.

  2. Учасники проектування інформаційної системи, їх права та обов'язки.

  3. Методологія Rational Unified Process (RUP).

  4. Характеристика засобу візуального об’єктно-орієнтованого моделювання інформаційних систем Rational Rose.

  5. Характеристика засобів автоматизованого управління конфігурацією.

  6. Розробити діаграму класів для задачі "Облік робочого часу і нарахування заробітної плати".

 

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Основна
  1. Вендров А.М. Практикум по проектированию программного обес­печения экономических иформационных систем: Учеб. Пособие. - М.: Финансы и статистика, 2002. - 192 с.

  2. Вендров А.М. CASE-технологии. Современные методы и средства проектирования информационных систем – http://www.citforum.ru/database/case/index.shtml

  3. Калянов Г.Н. CASE: структурный системный анализ (автоматизация и применение). – М.: ЛОРИ, 1996.

  4. Калянов Г.Н., Козлинский А.В., Лебедев В.Н. Сравнительный анализ структурных методологий//СУБД, 1997, № 5-6. – с. 75-78.

  5. КрачтенФ. Введение в Rational Unified Process: Пер. с англ. – М: Вильямс; СПб.; К, 2002. - 240 с.

  6. Ларман К. Применение UML и шаблонов проектирования. Введение в объектно-ориентированный анализ, проектирование и унифицированный процесс UP: Пер. с англ. – М: Вильямс; СПб.; К, 2002.

  7. Новичков А.Н. Rational Rose для разработчиков и ради разработчиков. – http://www.citforum.ru/programming/application/rrose.shtml

  8. Скотт, Кедалл. UML. Основные концепции.: Пер. с англ. - М.: Издательский дом "Вильямс", 2002. - 144 с.

Додаткова

  1. Зиндер Е.З. Новое системное проектирование: информационные технологии и бизнес-реинжениринг. – http://www.osp.ru/dbms/1995/04/38.htm

  2. Калянов Г.Н. Российский рынок CASE-средств. – http://www.zdnet.ru/reviews/software/1998/06/09/intro.asp

  3. Методології сімейства IDEF – матеріали сайта http://www.kbse.com/

  4. Новичков А.Н. Эффективная разработка программного обеспечения с использованием технологий и инструментов компании RATIONAL. –

  5. Осадчий А. Автоматизация проектирования, спецификация ПО. На пути к применению UML.//Компьютеры + Программы. - 2002. - №9. -  С. 46-49.

  6. Rational Software. – Матеріали сайта http://www.interface.ru/

  7. Computer-Aided Software Engineering (CASE)/Ed. Chikofsky C.  - 2ed. - Los Alamitos, Calif. etc.: IEEE C.s.p., 1993. - VI, 177p.

  8. Software Engineering: A European Perspective/R.H. Thayer, A.D.McGettrich. - Los Alamitos, Calif. etc.: IEEE C.s.p., 1992. - 240p.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!