Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1125 Програма технологічної практики Розділ 6 Організація роботи по стягненню податкового боргу, НУДПСУ

Програма технологічної практики Розділ 6 Організація роботи по стягненню податкового боргу, НУДПСУ

« Назад

Розділ 6. Організація роботи по стягненню податкового боргу

Управління стягнення податкового боргу (відділ по виявленню і розпорядженню безхазяйним майном, а також майном, що переходить у власність держави; відділ стягнення коштів та майна; відділ планування та інформаційного забезпечення; відділення організації оперативних заходів по скороченню податкового боргу міжрайонного головного відділу податкової міліції) є самостійним структурним підрозділом Броварської об’єднаної державної податкової інспекції. Управлінню функціонально підпорядковані атестовані працівники податкової міліції, на яких згідно розпорядження першого заступника начальника ОДПІ – начальника МГВПМ покладені обов’язки з виявлення і збереження майна та майна, що перейшло у власність держави.

У своїй роботі Управління керується Конституцією України, законодавчими актами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, наказами та розпорядженнями Державної податкової адміністрації України, Державної податкової адміністрації в Київській області, а також іншими нормативними, інструктивними, методичними документами.

Штатна чисельність Управління, необхідна  для реалізації основних завдань та здійснення своїх повноважень, визначається наказом Броварської ОДПІ.

Основними завданнями і функціями  Управління є:

- основним завданням є організація, координація та контроль роботи по виявленню, обліку, зберіганню, оцінці і реалізації безхазяйного та іншого майна, що переходить у власність держави.

До основних функцій відділу організації роботи з виявлення і розпорядження безхазяйним майном, а також майном, що перейшло у власність держави відносяться:

- організація роботи по виявленню, обліку, попередній оцінці безхазяйного майна та іншого майна, що перейшло у власність держави;

- контроль за передачею безхазяйного майна, а  також майна, що переходить у власність держави, на відповідальне зберігання підприємствам та організаціями;

- контроль за веденням книг обліку актів опису і попередньої оцінки майна, переданого на облік;

- забезпечення державної таємниці та організація роботи з документами, що містять конфіденційну інформацію;

- розгляд скарг та звернень громадян та своєчасне надання відповідей по ним та інші.

Управління очолює начальник, який призначається і звільняється у встановленому законодавством порядку з посади наказом начальника Броварської ОДПІ за погодженням з ДПА в Київській області.

З начальником відділу погоджуються питання, які стосуються проходження по службі, преміювання а також присвоєння позачергових звань атестованим працівникам, функціонально підпорядкованих начальнику відділу.

Начальник  відділу:

- керує усією діяльністю відділу по виконанню обов’язків, покладених на відділ. Вимагає від підлеглих працівників відділу безумовного виконання поставлених завдань;

- забезпечує раціональний розподіл обов'язків між працівниками відділу, вимагає від них чіткого, своєчасного, якісного виконання функцій, трудовим законодавством, посадовими інструкціями та правилами внутрішнього розпорядку;

- видає в межах компетенції відділу розпорядження, дає вказівки, обов'язкові для виконання працівниками та контролює їх виконання;

- начальник Управління несе персональну відповідальність за виконання завдань, покладених на Управління, тощо.

Управління стягнення податкового боргу працює у тісній взаємодії з іншими структурними підрозділами Броварської ОДПІ та в межах своєї компетенції має взаємовідносини і координує свою роботу з місцевими органами   влади щодо взаємного обміну інформацією  з питань виявлення, обліку та реалізації безхазяйного майна та майна, що переходить у власність держави, а також правоохоронними, контролюючими і іншими державними органами.

Управління стягнення податкового боргу тісно співпрацює з податковою міліцією (атестованими працівниками, на яких покладені обов’язки з виявлення безхазяйного майна і які функціонально підпорядковані начальнику Управління стягнення податкового боргу). Працівники податкової міліції здійснюють роботу по виявленню безхазяйного та іншого майна, що належить державі, організовують збереження і приймають участь в його реалізації. Ця функція закріплюється посадовими інструкціями атестованих працівників.

Для забезпечення контролю за повнотою та своєчасністю розрахунків за належними платежами до бюджету ведеться оперативний облік згідно з кодами бюджетної класифікації за доходами.

Податковий борг виникає по платежу за певний період як різниця між нарахованими і сплаченими сумами податкових зобов’язань, а його абсолютна величина визначається відємним сальдо розрахунків з бюджетом на фіксовану дату. Податковий борг є кількісним показником та може бути визначеним як сумою, так і кількістю випадків,що складають таку суму [50].

Управління стягнення податкового боргу у своїй діяльності використовує такі заходи примусового стягнення податкової заборгованості:

- проведення співбесіди з посадовими особами боржника – її проводить податковий керуючий, за яким закріплено зазначеного платника податків,  або начальник відділу по виявленню і розпорядженню безхазяйним майном, а також майном, що переходить у власність держави або відділу стягнення коштів та майна. Результатом співбесіди може бути самостійна сплата боржником податкового боргу  без застосування заходів щодо його примусового стягнення;

- підстави для застосування процедур примусового стягнення боргу – якщо у термін податкову заборгованість не погашено повністю, застосовування органами стягнення цього заходу є обов’язковими.

Серед заходів примусового стягнення головним є передача майна боржника до податкової застави, адміністративний арешт його активів та продаж активів, що перебувають у податковій заставі.

Податкова застава майна та майнових прав платника, що має податкову заборгованість, є першочерговим заходом забезпечення примусового стягнення податкової заборгованості,що застосовується для погашення невиконаних зобов’язань.

Метою цього заходу є забезпечення збереження у власності боржника всього майна та боргових прав, оскільки у разі непогашення податкової заборгованості коштами органи стягнення здійснюють заходи щодо продажу необхідної частини майна боржника з подальшим спрямуванням коштів, виручених від реалізації, на погашення заборгованості;

- адміністративний арешт активів – виключний спосіб забезпечення можливості погашення його податкового боргу. Цей захід полягає у забороні вчиняти платником будь-які дії щодо своїх активів, які підлягають такому арешту, крім дій з їх охорони, зберігання та підтримання у належному функціональному та якісному стані. Арешт активів може бути повним або умовним.

У разі, коли розглянуті вище заходи примусового стягнення не призвели до позитивного результату, податковий орган звертається до суду з заявою про погашення податкового боргу шляхом звернення стягнення на активи, які перебувають у його власності, а за їх недостатності – шляхом продажу інших активів платника. Це виключний і майже останній захід погашення податкової заборгованості.

Організація продажу активів платника податків здійснюється податковим керуючим такого платника податків.

Платник податків самостійно визначає склад і черговість продажу своїх активів, виходячи з принципів збереження цілісності майнового комплексу, що забезпечує ведення його основної виробничої діяльності, та повного погашення суми податкового боргу.

Якщо недостатньо коштів, отриманих від продажу активів, які не входять до складу  цілісного майнового комплексу платника податків, що забезпечує ведення його основної діяльності, податковий керуючий зобов’язаний прийняти рішення про продаж цілісного майнового комплексу або його частини без застосування обмежень щодо їх вартості.

Податковий керуючий не може прийняти рішення про продаж частини цілісного майнового комплексу, внаслідок якого платник податків позбувається можливості ведення його основної господарської діяльності, - у цьому випадку продаж підлягає цілісний майновий комплекс.

У разі, коли продажу підлягає цілісний майновий комплекс підприємства, активи якого перебувають у державній або комунальній власності, чи коли, згідно з законодавством з питань приватизації, для відчуження активів підприємства потрібна попередня згода органу приватизації або іншого державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами, продаж активів такого підприємства організовується за поданням податкового органу регіональним органам приватизації з дотриманням норм  законодавства з питань приватизації. При цьому інші способи приватизації, крім грошової, не застосовуються.

Якщо суму податкового боргу не було погашено після закінчення процедури продажу активів платника податків, податковий орган може визначити відповідальною за погашення залишкового податкового боргу такого платника податків третю особу, яка протягом одного року  до останнього дня граничного строку погашення суми податкового зобов’язання такого платника податків придбала від нього активи за цінами, меншими за звичайні, або отримала їх у власність на безоплатній основі чи як безповоротну фінансову допомогу.

На випадок, коли фізична особа не сплачує в установлені строки узгодженої з податковими органами або іншими контролюючими органами суми податкових зобов'язань, податковий орган направляє такому платнику податків податкові повідомлення та вимоги. Податкові вимоги виставляються також у випадках, коли платник податків самостійно подав податкову декларацію (розрахунок), але не погасив суми податкових зобов'язань в установлений строк без попереднього направлення (вручення) йому податкового повідомлення. Таким чином, мета направлення податковими органами фізичним особам податкових повідомлень та вимог— створення запобіжних заходів для забезпечення погашення цією особою податкового боргу в добровільному порядку.

Проведення співбесіди з платником податків (фізичною особою) –це перший етап щодо сплати такою особою заборгованості.

Другим - є застосування податкового компромісу, що може бути запропоновано працівником органу державної податкової служби стосовно податкових повідомлень про суми податкових зобов'язань фізичної особи, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів.

Третій етап — застосування адміністративного арешту активів фізичної особи як винятковий спосіб забезпечення можливості погашення його податкового боргу. Арешт може бути накладено на будь-які активи фізичної особи, крім тих, що не підлягають арешту згідно із законодавством.

Подання позовів до суду (господарського суду), що є четвертим етапом. Позовна заява на стягнення податкової заборгованості подається в письмовій формі до суду за місцем проживання відповідача — фізичної особи .

Рішення, ухвала, постанова, наказ господарського суду набирають законної сили відразу після їх прийняття і підлягають обов’язковому виконанню підприємствами, організаціями, посадовими особами.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!