Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1123 Програма технологічної практики Розділ 4 Оподаткування юридичних осіб, НУДПСУ

Програма технологічної практики Розділ 4 Оподаткування юридичних осіб, НУДПСУ

« Назад

Розділ 4. Оподаткування юридичних осіб

Оподаткуванням юридичних осіб у Броварській ОДПІ займається Управління оподаткування юридичних осіб. Управління складається з трьох підрозділів – відділ прямих податків, відділ непрямих податків та відділ місцевих ресурсних (рентних) і неподаткових платежів. Основними законодавчими актами, якими керується Дане Управління є Закони України „Про оподаткування прибутку підприємств” від 28.12.1994 р., № 334/94-ВР, „Про податок на додану вартість” від 03.04.1997 р., № 168/97-ВР; Декретом КМУ   „Про місцеві податки і збори” від 20 травня 1993 року зі змінами та доповненнями.

Організація та контроль за справлянням податку на прибуток.

Податок на прибуток є одним зосновних по надходженню до Зведеного бюджету у Броварській ОДПІ. У 2002 році надходження від цього податку були спрогнозовані на рівні 11 856,6тис. грн., а фактично надійшло 18534,6 тис грн. У 2003р. цей показник становив відповідно 42262,0 та 42822,2 тис. грн. Тобто надходження від цього податку зросли більш ніж у два рази. Тому контролю над сплатою цього податку потрібно приділити особливу увагу.

При перевірці  перевіряючий  в  першу чергу  визначає  хто  є  платником  податку  на  прибуток. У зв'язку з цим згідно з законодавством України платником податку на прибуток є:

- резиденти - суб'єкти підприємницької діяльності, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи та організації,  які  здійснюють діяльність, направлену на отримання прибутку як на території України, так і за її межами;

- резиденти - суб'єкти підприємницької діяльності, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи та організації,  які  здійснюють діяльність, направлену на отримання прибутку як на території України, так і за її межами;

- нерезиденти- фізичні чи юридичні особи, створені в будь-якій організаційно-правовій формі, які отримують доходи з джерелом їх походження з України, в тому числі постійні представництва нерезидентів, що отримують доходи з джерел їх походження з України  чи  виконуючі  агентські ( представницькі ) функції відносно таких нерезидентів або їх засновників;

- Національний банк України і його установи (окрім госпрозрахункових, які оподатковуються в загальному порядку)  сплачують в державний бюджет України суму  перевищення  валових  доходів консолідованого  балансу  над  валовими витратами та частиною валових витрат років, що передують звітному (в тому випадку, якщо вони не відшкодовані валовими доходами таких  років ),  по закінченню  фінансового  року. У  випадку  перевищення  по  підсумкам  року затверджених витрат Національного банку України над отриманими доходами дефіцит покривається за рахунок Державного бюджету України.

Об’єктом оподаткування податку на прибуток підприємств є прибуток, який визначається шляхом зменшення суми скоригованого  валового  доходу звітного періоду  на суму  валових  витрат  платника  податку і   суму  амортизаційних відрахувань платника податку.

Прибуток  платників  податку ,  включаючи підприємства,  засновані  на  власності окремої   фізичної  особи,  обкладається податком за ставкою - 30% об'єкту оподаткування.  Платник  податку,  що  здійснює  виплату  виграшів  в  лотерею ,  або  інші  види  ігор  чи  розіграшів  ( казино ) зобов'язаний утримувати і вносити до бюджету 30% від  суми таких виграшів.

Страховики, які здійснюють виплати у межах договорів страхування або перестрахування ризиків (у тому числі страхування життя) на користь нерезидентів, зобов'язані оподатковувати суми такого страхування або перестрахування таким чином:

- при страхуванні або перестрахуванні ризику у страховиків та перестраховиків - нерезидентів, рейтинг фінансової надійності (стійкості) яких відповідає вимогам, встановленим Кабінетом Міністрів України на підставі прилюдного оголошення рейтингів таких компаній, - за ставкою 0 відсотків;

- в інших випадках - за ставкою 15 відсотків від суми таких виплат за власний рахунок.

Податок на прибуток підприємств має широкі можливості для регулювання і стимулювання підприємницької  діяльності. Цей вплив може здійснюватися як за рахунок диференційованих ставок по різним видам діяльності,  так  і  за  рахунок надання  пільг  у  виробництві  пріоритетних  товарів. З  точки  зору  соціальної справедливості  цей  податок  має  переваги  над  непрямими  податками, бо обсяг податку  залежить  від  обсягу  доходу. З фіскальної  точки  зору  ухилитися  від цього  податку значно легше ніж від непрямих податків.

До складу звітності по податку на прибуток включаються:

-- податкова декларація на прибуток;

-- довідки  та  додатки  до  податкової  декларації,  подання  яких  передбачено нормативними актами, серед яких:

- звіт про результати спільної діяльності на території України без створення юридичної особи;

- звіт про утримання та внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів;

- звіт про використання коштів неприбуткових організацій та установ ;

- звіт про отримання прибутку підприємствами всеукраїнських громадських організацій інвалідів;

- повідомлення про зменшення валових доходів по операціях, пов'язаних з реалізацією товарів (робіт, послуг);

- звіт про отримання прибутку від реалізації на митній території України спеціальних  продуктів дитячого харчування   власного виробництва;

- звіт про результати виконання підприємством довгострокових договорів (контрактів);

- відомості про балансову вартість матеріальних ресурсів і малоцінних предметів;

- розрахунок сплати консолідованого податку на прибуток.

Платники  податку  самостійно  визначають  суми  податку,  що  підлягають сплаті і не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, подають до ДПІ податкову декларацію про прибуток за звітний квартал,  нараховану наростаючим підсумком з початку звітного фінансового року, та сплачується до бюджету не  пізніше  20  числа  місяця,  наступного  за звітним кварталом.

Аналіз  правильності  та  своєчасності  нарахування і сплати податку проводиться по кожному окремому платнику. Систематично проводиться інвентаризація справ платників, що мають пільги і перевіряють  наявність  руху коштів на   рахунках підприємств, у яких до надання звітів відсутня фінансово-господарська діяльність.

Декларація складається із заголовної та семи основних частин і сімнадцяти додатків.

У заголовній частині декларації відображаються повна назва підприємства  (відповідно до установчих документів),зареєстрованого у встановленому порядку, форма власності  ( згідно  з  якою  зареєстровано підприємство, виходячи з Закону України "Про власність"), ідентифікаційний  код, назва органу, у віданні якого перебуває підприємство (якщо він є), повна юридична адреса та номер телефону платника.

У першій частині (рядки з 1 по 11 ) визначається загальна сума валових доходів платника податку, отриманих (нарахованих) від усіх видів діяльності протягом податкового періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, так і за її межами. У цій частині також відображається суїма скоригованого валового доходу, яка визначається шляхом зменшення загальної суми валового доходу на суму доходів, які підлягають виключенню із складу валових доходів із метою оподаткування.

У другій частині (рядки з 12 по 33) визначається загальна сума валових витрат виробництва та обігу, яка складається із будь-яких витрат у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаються (виготовляються) платником податку для їх подальшого використання у власній  господарській   діяльності. Сума витрат, понесених платником  податку  у  зв'язку  з  придбанням товарів ( робіт, послуг ) у пов'язаної  особи  визначається,  виходячи  із  договірних  цін,  але  не  більших  за звичайні піни, що діяли на дату придбання. У цій частині   відображаються також витрати, які за своїм змістом виключаються із загальної суми валових витрат з метою  оподаткування.

У третій частині (рядки з 34 по 35) визначається загальна сума нарахованих амортизаційних відрахувань по основних  фондах та нематеріальних активах та сума амортизаційних відрахувань по витратах, пов'язаних з видобутком корисних копалин. У цій частині відображаються також амортизаційні відрахування, які за своїм змістом із метою оподаткування   підлягають виключенню із загальної суми амортизаційних відрахувань.

У  четвертій  частині  ( рядки з 36 по 40 )  визначається  сума  прибутку,  що підлягає  оподаткуванню  за  загальною  ставкою ,  а  також  прибуток ,  що оподатковується за іншими ставками.

У п'ятій  частині  ( рядки з 41 по 42 ) визначається  податкове  зобов'язання платника податку та зменшення такого  зобов'язання у податковому періоді.

У шостій частині (рядки з 43 по 45) визначається податок на прибуток, який підлягає сплаті до бюджету або   зарахуванню  в  рахунок  наступних платежів чи поверненню платнику податку.

У сьомій частині  ( рядок 46 ) відображаються  зобов'язання  платника  щодо утримання та перерахування до бюджету  податку з доходів у джерела їх виплати за рахунок таких виплат.

З  метою  визначення  оподатковуваного  прибутку  та  суми  податку  на прибуток платники  податку  самостійно  ведуть  облік  валових  доходів,  валових витрат та амортизаційних відрахувань і відображають їх у відповідних рядках декларації.

Відділ прямих податків отримує, не пізніше 1 числа місяця, наступного за звітним, від відділу обліку податкові  декларації  для  здійснення  їх  камеральної перевірки.

Порядок перевірки декларацій визначається Порядком проведення попередніх перевірок податкових декларацій по  податку на прибуток.

При перевірці інспектором додатково використовуються:

- податкові декларації попередніх звітнії періодів;

- дані відділу примусового стягнення податків щодо наявності у платника  заборгованості перед бюджетом та форми погашення такої заборгованості;

- акти документальних перевірок;

- розглядати терміни та обсяги сплати авансових платежів;

- відомості про балансову вартість матеріальних ресурсів, товарних запасів;

- звіт про використання коштів неприбуткових організацій;

- звіт про отримання прибутку від реалізації на митній території України спеціальних продуктів дитячого харчування  власного виробництва тощо.

Перевіряється арифметична  правильність складання платниками податкової декларації; правильність визначення об'єкту оподаткування та нарахування суми податку,  співставність  даних  додатків  до  декларації  з  основними рядками декларації, розрахунок товарообмінних (бартерних) операцій.

В разі виявлення донарахованих  сум  податку на  прибуток,  внаслідок виявлених помилок, складається протокол про результати проведення попередньої перевірки розгляду квартальної (річної) звітності без застосування фінансових  санкцій.

По завершенню перевірки начальник  відділу  готує  доповідну записку керівництву про наслідки розгляду  декларацій, в яких обов'язково слід відобразити: кількість декларацій збиткових підприємств, кількість прибуткових, кількість підприємств, які здійснюють бартерні операції, а також навести дані про суми  донарахованого податку на  прибуток  внаслідок проведення камеральної перевірки декларацій, дані про донараховані суми пені.

У разі  подання  протягом  Декількох  кварталів  звітності  з  від'ємним результатом, провести детальний аналіз причин і  матеріали висновку передати до управління документальних перевірок. Перевіряється правильність обчислення і перерахування  податків. У разі самостійної оплати підприємством  значно більших сум податку на прибуток ніж зазначено в декларації, необхідно провести детальний аналіз подальшої  звітності і матеріали  з  висновками надати до управління документальних перевірок. За несвоєчасне перерахування податку до бюджету нараховується  пеня у розмірі 120% ставки НБУ.

Як  вже  зазначалося , відповідальність за правильність обчислення  і своєчасність внесення до бюджету  податку на прибуток, за правильність складання і своєчасне подання встановленої звітності несуть керівники  й  головні бухгалтера підприємств. До підприємств, які  не подали  у  встановлений термін декларацію про прибуток підприємств  чи подали її несвоєчасно, застосовуються відповідні адміністративні  санкції.

Організація та контроль за справлянням податку на додану вартість.

Відділ непрямих податків займається прийомом звітності та проводять перевірку правильності та повноти нарахування податку на додану вартість.

До складу звітності по податку на додану вартість включається: податкова декларація по податку на додану вартість, довідки та додатки до податкової декларації, форма одноразового перерахунку податкових зобов¢язань і податкового кредиту по податку на додану вартість.

Декларація по ПДВ надходить до канцелярії податкової інспекції за місцем реєстрації платника не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним місяцем (кварталом) відповідно до Закону України "Про податок на додану вартість". Працівник канцелярії отримує від платника декларацію, візуально в присутності платника перевіряє всі форми поданої звітності щодо наявності коду ЄДРПОУ, підписів посадових осіб, печаток, одиниць виміру, додатків і довідок, ін. Декларація, яка не відповідає вимогам перевірки, повертається платнику і вважається неприйнятою, а та, яка відповідає вимогам перевірки - реєструється в книзі реєстрації  звітності, їй присвоюється вхідний номер та передається до відділу обліку. По завершенню терміну проведення звітності в особових рахунках платників відділом обліку формується реєстр платників, які не подали звітності у встановлені терміни. В цьому випадку працівники відділу непрямих податків складають Акт про порушення податкового законодавства та у триденний термін вживають заходи, передбачені чинним законодавством до вказаних суб¢єктів господарювання.

При перевірці інспектором додатково використовуються: податкові декларації попередніх звітних періодів, форми проведення одноразового перерахунку, журналу обліку податкових векселів, дані відділу примусового стягнення податків за наявності у платника заборгованості перед бюджетом та форм погашення такої заборгованості. Перевіряється арифметична правильність розрахунків поданих платниками в податковій декларації, суми, задекларовані до відшкодування.

Спочатку проводиться попередня перевірка отриманих податкових декларацій, яка визначена Порядком проведення попередньої перевірки податкової декларації по податку на додану вартість.

Попередня  перевірка податкових декларацій (камеральна перевірка) складається з кількох послідовних етапів і здійснюється податковим інспектором на підставі аналізу даних податкової декларації, та додатків до неї без отримання додаткових відомостей та без виїзду на місцезнаходження платника.

Якщо за результатами перевірки виявлені помилки то є необхідність донарахувати або зменшити задекларовану суму ПДВ, а якщо виникли підстави передати податкову декларацію для передачі податкової декларації для проведення документальної перевірки, за результатами  попередньої перевірки складається Довідка про попередню перевірку податкової декларації по ПДВ, при цьому у разі донарахування за результатами попередньої перевірки сум податку (ПДВ), виписується  Розпорядження про внесення змін у визначену платником суму податку, що підлягає нарахуванню. За результатами перевірки пункту 4 розділу 4 податкової декларації робиться відповідний запис: "помилок не виявлено. Сума ПДВ, задекларована до відшкодування, залишена без змін"; "Передано для проведення документальної перевірки. Довідка додається"; "Виявлено помилки, донараховано суми податку на додану вартість. Довідка та Розпорядження додаються".

При встановленні значних порушень при проведенні попередньої перевірки відділ непрямих податків направляє службову записку до відділу документальних перевірок з обгрунтуванням необхідності включення платника в найближчий час до плану проведення документальних перевірок.

Якщо за результатами документальної перевірки не було виявлено порушень податкового законодавства, факт проведення перевірки оформляється довідкою відповідно до Порядку оформлення і реалізації документальних перевірок щодо дотримання податкового та валютного законодавства суб¢єктами підприємницької діяльності юридичними особами.

Якщо за наслідками документальної перевірки сума ПДВ, заявлена до відшкодування, не підтверджується, відділ документальних перевірок готує Розпорядження, яке передає до відділу обліку. Останній проводить донарахування по особовому рахунку та формує висновки з урахуванням даних Розпоряджень для подання до відповідних органів державного казначейства.

За наслідками проведення документальної перевірки звітності складається акт "Про результати проведення попередньої документальної перевірки податкової звітності".

В разі порушень згідно з результатами перевірки складається Рішення про застосування  та стягнення фінансових санкцій.

Після повного надходження донарахованих сум працівник відділу обліку робить відповідні відмітки на Рішенні та Розпорядженні та передає їх керівнику структурного підрозділу, в якому зберігається облікова справа платника.

У Броварській ОДПІ у 2002 р. надходження від ПДВ було заплановано в сумі 39214,9 тис. грн., а фактично надійшло 20890,6 тис. грн. У 2003 р. ці дані відповідно становили 44121,9 тис. грн. та 44147,3 тис. грн., що свідчить про покращення роботи податківців у цьому році зі справляння ПДВ.

Організація та контроль за справлянням місцевих, ресурсних, рентних та неподаткових платежів.

Місцеві податки та збори є дуже важливими для Броварського регіону. Оскільки з  них  фінансуються   установи   і  організації  невиробничої  сфери,  місцеві органи  державної   влади   і  самоврядування,  підприємства   та  організації,  які  входять   до   складу  місцевого  господарства.

Платники місцевих податків і зборів подають до державної податкової інспекції свого району довідку про місцеві податки і збори, в якій зазначають які місцеві податки і збори вони сплачують,а які ні.

У відділі місцевих, ресурсних (рентних) і неподаткових платежів встановлено такі податки і збори:

- Податок  з  реклами.  Платниками  податку  є  всі  юридичні та фізичні особи. Об'єктом оподаткування є вартість послуг за встановлення та розміщення реклами Ставки не повинні перевищувати  0,1 %  вартості  послуг  за розміщення одноразової реклами та 0,5% за розміщення реклами на тривалий час. Платники податку  з  реклами  подають  до   державної   податкової  інспекції розрахунок суми податку з реклами.

- Комунальний податок. Стягується з юридичних осіб, крім бюджетних установ, планово – дотаційних  організацій  та  сільськогосподарських  підприємств. Об'єкт оподаткування  -   річний  фонд  оплати  праці. Ставка  комунального  податку  не повинна перевищувати  10%  річного  фонду оплати праці обчисленого виходячи з мінімальної  заробітної  плати. Платники  подають  до  ДПІ  розрахунок  сплати комунального податку

- Готельний  збір. Платниками  є  особи,  які  проживають  у готелях. Граничний розмір збору  не  повинен  перевищувати 20 %  вартості  найманого  житла (без додаткових  послуг).

- Збір  за  паркування  автотранспорту. Платниками  збору  є  юридичні  особи і громадяни, які паркують автомобілі в спеціально обладнаних  або  відведених  для цього місцях. Ставка збору встановлюється з розрахунку за  1  годину паркування. Її граничний розмір не повинен перевищувати  3%  неоподатковуваного  мінімуму доходів громадян у спеціально обладнаних місцях і 1% - у відведених місцях. Збір за паркування автотранспорту сплачується водіями на місці парковки.

- Ринковий  збір.  Це  плата  за  торгівельні  місця  на  ринках, що справляється з юридичних осіб і громадян,  які  реалізують  сільськогосподарську  й  промислову продукцію  та  інші  товари.  Ринковий  збір стягується за щоденну торгівлю. Його граничний розмір не повинен перевищувати 20% мінімальної заробітної плати для громадян і трьох мінімальних заробітних плат для юридичних осіб. Ринковий збір стягується працівниками ринку до початку реалізації продукції; і платники подають до ДПІ розрахунок надходження ринкового збору.

- Збір за право використання місцевої символіки. Платники - юридичні  особи і громадяни, які використовують таку символіку з  комерційної  метою.  Дозвіл на використання символіки видається відповідними   органами    місцевого самоврядування.  Ставка  не  повинна  перевищувати  0,1 %  вартості виробленої продукції, виконаних робіт, наданих послуг – для  юридичних осіб, для фізичних осіб -  не  повинна  перевищувати п'яти  мінімальних  заробітних  плат.  Платники подають   до   ДПІ розрахунок сплати збору  за  право  використання  місцевої символіки.

- Збір  за  право  проведення  місцевих  аукціонів,  конкурсного  розпродажу і лотерей. Платники - юридичні особи і громадяни, які мають дозвіл на проведення аукціонів ,  конкурсного  розпродажу  і  лотерей. Збір  стягується  за  три  дні  до проведення аукціонів або конкурсного розпродажу, чи під час одержання дозволу на випуск лотерей. Граничний розмір збору  0,1% вартості заявлених товарів або від суми, на яку випускається лотерея.

- Збір за видачу ордера на квартиру. Сплачується за послуги, пов'язані з видачею документа,  що  дає  право  на  заселення  квартири . Граничний  розмір  збору  не повинен перевищувати 30%  неоподатковуваного  мінімуму  доходів  громадян  на час оформлення ордера на квартиру. Збір сплачується через установи банків, до одержання ордера. Документом про сплату збору  є  квитанція  видана  установою банку.

- Збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі. Це плата за оформлення та  видачу  дозволів  на  торгівлю  у  спеціально  відведених  місцях. Ставка  не повинна перевищувати  20  неоподатковуваних  мінімумів  доходів  громадян  для суб'єктів,  що  постійно  здійснюють  торгівлю  у спеціально відведених місцях і 1 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян в день - за одноразову торгівлю.

- Збір  за  право  проведення  кіно-  і  телезйомок .  Вносять  комерційні  кіно -  і телеорганізації ,  які  проводять  зйомки ,  що потребують  від місцевих  органів державної  виконавчої  влади  додаткових  заходів  ( виділення  наряду  міліції , оточення   території  зйомок   тощо ).  Граничний  розмір  збору  не   повинен перевищувати фактичних витрат на проведення зазначених заходів.

За 2002 рік надходження від місцевих податків і зборів доходи бюджетів органів місцевого самоврядування поповнилися на  1468,0 тис. грн.  

Відділ місцевих, ресурсних (рентних) і неподаткових платежів контролює також нарахування та своєчасну сплату збору за забруднення навколишнього середовища, плати за спеціальне використання прісних водних ресурсів, відрахувань на геологорозвідувальні роботи, плати за спеціальне використання лісових ресурсів.

На сьогодні справляння збору за забруднення навколишнього природного середовища регламентується постановою Кабінету Міністрів України, наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, Державної податкової адміністрації України.

Платники самостійно обчислюють суму збору, складають і подають до органів державної податкової служби Розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом. Збір сплачується платниками щокварталу до 20 числа місяця, що настає за звітним кварталом і перераховується двома платіжними дорученнями: 30% до Державного бюджету і 70% до місцевих бюджетів.

Контроль за правильністю обчислення збору, дотримання лімітів викидів, скидів та розміщення відходів здійснюється органами Мінекобезпеки. Контроль за своєчасністю та повнотою сплати збору здійснюється органами ДПС. Документальні перевірки здійснюються органами ДПС разом з перевірками, які здійснюють органи Мінекобезпеки, за місцем перебування платника збору. Повернення та зарахування неправильно сплачених сум збору проводиться із відповідних фондів охорони навколишнього природного середовища згідно з законодавством України.

За статистичними даними ОДПІ у Броварському регіоні було сплачено збору за забруднення навколишнього середовища в сумі 221,3 тис. грн.

Справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду регламентується постановами КМУ, наказом Державного комітету лісового господарства України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, ДПА України, Лісовим кодексом України.

Збір за спеціальне використання лісових ресурсів справляється за встановленими таксами або у вигляді орендної плати чи доходу, одержаного від реалізації лісових ресурсів на конкурсних умовах, і в розмірі 80% зараховується до Державного бюджету та 20% до бюджетів АРК, м. Києва та Севастополя за місцезнаходженням лісрвих ресурсів в межах лімітів.

Сума збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду обчислюється постійними лісокористувачами і проставляється у лісорубних квитках (ордерах) та лісових квитках. Лісокористувачі, щокварталу складають і подають до 15 числа місяця, наступного за звітним кварталом, Розрахунок збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду органам ДПС за місцем розташування ділянок лісового фонду, а сплачують до 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом.

Контроль за дотриманням природохоронного законодавства, обсягами використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду і правильністю обчислення суми збору здійснюється органами охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства, а за правильністю обчислення, своєчасністю та повнотою сплати до бюджетів- органами ДПС за місцем адміністративного розташування ділянок лісового фонду. Документальні перевірки здійснюються спільно з органами охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства.

Водне господарство галузь, завданням якої є забезпечення потреб населення і народного господарства у водних ресурсах, збереження, охорона та відтворення водного фонду, запобігання шкідливій дії вод і ліквідація її наслідків. Справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту здійснюється згідно з постановами КМУ, наказом МФУ, ДПА України, Мінекобезпеки України, водного кодексу України.

З метою встановлення дієвого контролю за станом сплати збору органи Міністерства екології та природних ресурсів України щороку до 20 січня подають органам ДПС перелік водокористувачів, яким надано дозволи на спеціальне використання води, із зазначенням термінів їх дії. У разі перевищення водокористувачами встановленого ліміту збір за спеціальне водокористування сплачується у п¢ятикратному розмірі.

Платники збору за спеціальне водокористування та збору за користування водами для потреб гідроенергетики складають Розрахунок за встановленою формою і подають до органів ДПС за місцезнаходженням платника до 15 числа, а сплачують до 19 числа місяця, наступного за звітним кварталом. Водокористувачі складають також і статистичний звіт про використання води за формою №2- ТП (водгосп), на підставі даних якого органи ДПС перевіряють фактичні обсяги використаної води, джерело водопостачання, ліміти використання води, втрати води у всіх системах водопостачання.

Попередня перевірка звітів по платі за воду здійснюється економістами державних доходів не пізніше дня, наступного за днем одержання звіту від платника. Документальна перевірка звітів по платі за воду проводиться органами з регулювання, виконання та охороні вод за даними первинних документів підприємств водокористувачів, які перебувають на обліку, не рідше від одного разу на рік, інших платників один раз на два роки. У тих випадках, коли при документальній перевірці звітів по платі за воду органи з регулювання, використання та охорони вод встановлюють порушення в обчисленні цього платежу за результатами перевірки складають акт, один примірник якого направляють в податкову інспекцію.

Контроль за обсягами використання водних ресурсів, їх обліком та достовірністю звітних даних про обсяги використаної води здійснюють органи Мінекобезпеки, Державного комітету України по водному господарству та Комітету України з питань геології та використання надр, органи ДПС.

Справляння збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок Державного бюджету, регламентується постановою КМУ, наказом Комітету України з питань геології та використання надр, ДПА України.

Надрокористувачі самостійно обчислюють збір за кожний звітний квартал виходячи з обсягів видобутих корисних копалин, нормативів збору з урахуванням індексу інфляції та коефіцієнтів.

Платники складають Розрахунок збору за геологорозвідувальні роботи, який подається до органів ДПС за місцем реєстрації платника до 15 числа місяця, наступного за звітним кварталом, а сплачується до 19 числа місяця, наступного за звітним кварталом, з урахуванням сплачених авансових внесків.

Документальні перевірки платників збору за геологорозвідувальні роботи здійснюються органами ДПС за місцем реєстрації платника спільно з Геологічним комітетом або Мінекобезпеки та Державного гірничого нагляду, які водночас контролюють правильність обчислення, повноту та своєчасність сплати збору за геологорозвідувальні роботи.

Організація та контроль за справлянням єдиного податку.

Указом Президента України № 746 визначено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності запроваджується для таких суб‘єктів малого підприємництва:

- фізичних осіб, які провадять підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в трудових відносинах з якими, включаючи членів їхніх сімей, протягом року перебуває не більше 10 осіб та осяг виторгу яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 500 тис. гривень;

- юридичних осіб – суб‘єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньоблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виторгу яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. гривень.

Суб‘єкт підприємницької діяльності – юридична особа, який перейшов на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, самостійно обирає одну з таких ставок єдиного податку: або  6% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) без урахування акцизного збору у разі сплати ПДВ, або 10% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), за винятком акцизного збору, у разі включення ПДВ до складу єдиного податку.

-  Суб‘єкти підприємницької діяльності – юридичні особи, відповідно до ст. 3 Указу № 746, сплачують єдиний податок щомісяця не пізніше 20 числа наступного місяця на окремий рахунок відділень Державного казначейства України.

Юридичні особи сплачують єдиний податок наступного місяця – у квітні за березень, у травні за квітень тощо. Для того щоб перейти на спрощену систему оподаткування, їм не треба сплачувати жодних авансових внесків – лишень подати письмову заяву і сплатити всі встановлені податки та обов‘язкові платежів, термін сплати яких настав на дату подання заяви.

За результатами господарської діяльності за звітний (податковий) період суб‘єкти малого підприємництва – юридичні особи подають до органу державної податкової служби до 20 числа місяця, що наступає за звітним періодом (кварталом), розрахунки про сплату єдиного податку, акцизного збору і, в разі обрання ними єдиного податку за ставкою 6%, розрахунок про сплату податку на додану вартість, а також платіжні доручення на сплату єдиного податку за звітний період з позначкою банку про зарахування коштів.

Згідно наказу ДПАУ від 12.10.99 р. № 553 “Про затвердження форм розрахунку сплати єдиного податку суб‘єктом малого підприємництва-юридичною особою” затверджена форма розрахунку сплати єдиного податку суб‘єктом малого підприємництва – юридичичною особою.

Крім цього, платники єдиного податку – юридичні особи ведуть податковий облік та подають звітність за тими податками, платниками яких вони продовжують бути згідно з Указом № 746.

Згідно наказу ДПАУ від 13.10.98 р. № 477 “Порядок  ведення книги обліку доходів і витрат суб‘єкта малого підприємництва – юридичною особою, яка застосовує спрощену систему оподаткування, обліку та звітності” - суб'єкти малого підприємництва - юридичні особи, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності  зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат суб'єкта малого підприємництва - юридичної особи, яка застосовує спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, в якій у хронологічній послідовності на підставі первинних документів здійснюються записи про операції, що відбулися у звітному (податковому) періоді.

За результатами господарської діяльності за звітний (податковий) період (квартал) суб'єкти малого підприємництва - юридичні особи подають до органу державної податкової служби до 20-го числа місяця, наступного за звітним (податковим) періодом, розрахунки про сплату єдиного податку, акцизного збору і, в разі обрання ними єдиного податку за ставкою 6 відсотків, розрахунок про сплату податку на додану вартість, а також платіжні доручення про сплату єдиного податку за звітний період з відміткою банку про зарахування коштів.

При поданні звітності до органу державної податкової служби суб'єкт малого підприємництва повинен мати при собі Свідоцтво про право сплати єдиного податку.

Книга обліку доходів і витрат повинна бути прошнурована та мати пронумеровані сторінки. На останній сторінці вказується кількість сторінок, що є в Книзі, запис про це завіряється підписом керівника, печаткою суб'єкта малого підприємництва та печаткою органу державної податкової служби, де зареєстрований суб'єкт малого підприємництва.

У 2002 р. єдиного податку по Броварській ОДПІ надійшло 3589,8 тис. грн., у 2003 р. –  2167,4 тис. грн., що свідчить про зменшення кількості платників податків.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!