Лекція Пошук інформації в WWW, НУДПСУ
« НазадПошук інформації в WWWПошукові системиЗ попередніх параграфів вам уже достатньо відомо про Інтернет і прийоми роботи з програмою браузера. У вас може виникнути запитання, як тепер зробити доступною різноманітну інформацію, що міститься у всесвітній мережі, як здійснити пошук інформації, якщо вам невідомі ні схема мережі (її просто не існує), ні адреси потрібних вузлів? У пригоді стануть інформаційно-пошукові системи, які також називаються машинами пошуку. Це українська система Мета, російськомовні системи Апорт, Рамблер і Яндекс, які проводять пошук у російській частині Інтернету, а також багато англомовних систем: AltaVista, Yahoo, Excite, Lycos, HotBot тощо. Машини пошуку розміщуються на серверах з потужними базами даних. Ці БД створюються шляхом регулярного сканування простору World Wide Web, під час якого здійснюється пошук нових даних та сторінок Web. Інформаційно-пошукова система — це додаток БД, який обирає інформацію на основі переданих йому ключових слів і висловів. Основною функцією пошукових систем є надання динамічно оновлюваної інформації про Web-вузли та їхній вміст. Якщо користувач надсилає запит до пошукової системи, вона виконує пошук не у всій WWW, а у наявних БД за допомогою засобів швидкого пошуку. Наведемо адреси найпопулярніших і потужних пошукових систем: www.google.com (Google), www.yandex.ru (Яндекс), www.rambler.ru (Рамблер), www.altavista.com (AltaVista), www.yahoo.com (Yahoo), www.lycos.com (Lycos), www.hotbot.com (HotBot). Вони викликаються набором URL в адресному рядку браузера, однак можна починати пошук безпосередньо з вікна Internet Explorer, натиснувши на кнопку Поиск на панелі інструментів. На панелі пошуку (рис. 1) є поле для введення ключових слів і кнопка Поиск. За допомогою панелі можна здійснювати пошук в одній із систем: Рамблер, Апорт, Яндекс або MSDN. Для того, щоб обрати ту чи іншу систему пошуку, клацніть по кнопці Настроить і встановіть відповідну опцію в подальшому діалоговому вікні. Пошук інформаціїУ сучасних пошукових системах є два основних засоби пошуку — за ключовими словами і за допомогою Web-каталогів. До текстового поля пошукової системи, розташованого у верхній частині сторінки, потрібно ввести ключові слова, які мають максимально відображати сутність вашого запитання. Не можна задавати будь-яке одне загальне ключове слово, наприклад, музика або історія, краще обмежити зону пошуку додатковими ключовими словами. Для цього можна задавати цілі вислови, наприклад, легенди Криму або художники Епохи Відродження. Мистецтво користування пошуковими машинами полягає, насамперед, в умінні звузити зону пошуку. Для кожної пошукової системи існує свій синтаксис запитів. Сформулюємо лише основні правила запису ключових слів, які застосовуються у системах Рамблер і Яндекс. У запитах намагайтеся застосовувати малі літери, з великої набирайте лише власні імена (прізвища, імена та по батькові, географічні назви тощо). Пробіл між словами означає, що вони обидва мають міститися у шуканому документі. Наприклад, задання слів гребля каное надасть документи, де є слова і гребля і каноe. Якщо потрібно знайти документи з будь-яким із зазначених слів, застосовується знак «|». Наприклад, ключові слова гребля каное|байдарка внаслідок пошуку нададуть сторінки, які містять слово гребля і будь-яке із слів каное або байдарка (або обидва разом). Цитати в ключових словах беруться у лапки. Наприклад, при заданні вислову «Идентификация Борна» відбуватиметься пошук цих слів саме у такій формі та в такому порядку. Докладніше з правилами задання пошуку ви ознайомитеся із файлів довідки, які викликаються клацанням по напису Помощь. Спеціальні правила пошуку треба застосовувати, якщо звичайні методи не дають бажаних результатів. Пошук можна здійснювати не за ключовими словами, а за Web-каталогом, який є у більшості сучасних пошукових систем. Web-каталог — це вузол, на якому розміщено посилання на Web-сторінки, класифіковані за певною ієрархічною системою. Вона нагадує системний каталог у звичайній бібліотеці. Наприклад, на верхньому рівні Web-каталогу можуть розташовуватися теми: Авто/мото, Культура, Медицина тощо (рис. 2). Ви клацаєте мишею по потрібній темі, і перед вами розкривається подальший докладніший рівень каталога, в якому ви знаходите наступну тему і розкриваєте її. Отже, ви рухаєтесь вглиб каталога, доки не отримаєте посилання на цікаві для вас Web-сторінки. Клацнувши по такому посиланню, ви розкриєте його у вікні браузера. Як правило, сторінки відкриваються в окремому вікні. Якщо ж цього не відбувається, клацніть по посиланню правою кнопкою миші та оберіть у меню посилання команду Открыть в новом окне. Приклади пошукових системОднією з найпопулярніших пошукових систем є російськомовна система Рамблер (www.rambler.ru). Вона складається з БД і програми-робота, яка здійснює швидкий пошук за індексами. До системи Рамблер можна звернутися прямо з панелі пошуку або викликавши її через рядок Адрес. На рис. 2 показано Web-сторінку інформаційно-пошукової системи Рамблер. У верхній частині початкової сторінки розташовано текстове вікно для введення ключових слів і кнопка Найти. Нижче — список категорій Web-каталога, у правій частині вікна містяться рубрики новин. Для здійснення пошуку введіть ключові слова до текстового поля згідно з наведеними вище правилами (див. пункт «Ключові слова»), далі клацніть по напису Найти і дочекайтеся результатів пошуку в окремому вікні. Пошукова система Яндекс (www.yandex.ru) є, мабуть, найрезультативнішою російськомовною системою з найбільшою кількістю посилань. Пошук в Яндексі здійснюється за ключовими словами або Web-каталогом (порядок дій, подібний діям у Рамблері). З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |