Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 1071 Навчальний посібник Інформаційні системи та інформаційні технології в економіці, Висновок, НАДУ

Навчальний посібник Інформаційні системи та інформаційні технології в економіці, Висновок, НАДУ

« Назад

Висновок

У навчальному посібнику наведено результати аналізу вітчизняного і закордонного досвіду використання моделей і методів управління підприємствами в умовах ринкової економіки, розкрито їхню специфіку і сформульовано вимоги до них, подано систему класифікації моделей і методів управління підприємствами.

Особливу увагу приділено застосуванню інформаційних технологій для оптимізації процедур функціонування й побудови процесоорієнтованих систем управління підприємствами, що розглядають функціонування підприємства не з погляду реалізації окремих функцій, а з позицій виконання цілісних процесів як сукупності процедур бізнес-процесів. На цій основі подано комплекс оптимізаційних моделей і методів управління підприємствами, а також сформульовано загальний підхід до оптимізації процедур бізнес-процесів.

Конкретні методики реалізації таких систем істотно відрізняються одна від одної кількістю розв'язуваних завдань, способами їхнього вирішення, механізмами налаштування на специфіку конкретних підприємств, охопленням галузевих особливостей видів виробництв та ін. В Україні реалізацією і супроводом таких систем займаються чотири основні компанії: Галактика, 1С, Парус та Інтелект-Сервіс.

Реалізація системи Галактика ґрунтується на виділенні семи основних взаємозалежних контурів у системі управління підприємством, орієнтованих на вирішення завдань усього управлінського циклу: прогнозування та планування, обліку, контролю реалізації виробничих планів.

При цьому об'єднання модулів у контури логістики, фінансовий, управління персоналом виконано за типом ресурсів, над якими провадиться управлінська діяльність, а контури управління виробництвом, адміністративний, маркетингу й обліку клієнтів включено до автоматизованих видів діяльності.

Статистичний аналіз підприємств показує, що максимальний ефект від упровадження цієї системи досягається в дев'ятимісячний термін після впровадження. При цьому загальне зниження витрат може скласти до 15 % річного обігу на підприємстві. Однак повномасштабне впровадження всіх можливостей, закладених у систему Галактика на підприємствах України, через недостатню культуру управління невелике.

Відмітною рисою системи 1С: Підприємство є єдина технологічна платформа, на базі якої можлива побудова безлічі прикладних рішень. Вони різняться наявністю механізмів, що є специфічними для вирішення певного типу завдань облікової інформації. Тиражні рішення 1С: Підприємство відрізняються ретельним опрацюванням складу їхньої функціональності, тобто в типові рішення включаються ті функції, що реально потрібні підприємствам. Це дозволяє забезпечити відповідність типових рішень до вітчизняної специфіки у частині як методології ведення обліку, так і управління діяльністю підприємства.

Система 1С: Підприємство надає можливість автоматизації як за рахунок упровадження окремих прикладних рішень, що працюватимуть автономно або інтегруватимуться за допомогою різних механізмів інформаційного обміну, так і з використанням комплексних рішень. Використання окремих рішень простіше й ефективніше, якщо завдання автоматизації на підприємстві мало коли перетинаються. Комплексні рішення ефективніші в разі необхідності ув'язування різних завдань автоматизації та готовності підприємства до формування єдиного інформаційного простору.

З економічної точки зору поділ системи на технологічну платформу, прикладні та комплексні рішення дозволяє забезпечити досить низьку вартість галузевих та індивідуальних рішень, оскільки витрати для їхнього створення істотно нижчі, ніж витрати на розробку системи з нуля. Крім того, це забезпечує високу швидкість створення й упровадження рішень, тому що максимально використовується відпрацьована функційність і методологія. Важливою перевагою такого підходу є уніфікація навчання користувачів.

У зв'язку з перерахованими причинами система 1С: Підприємство є найпопулярнішим на пострадянському просторі засобом автоматизації управління в організаціях усіх галузей і різних форм власності.

Технологічна платформа системи 1С: Підприємство для державного управління включає: підтримку задач різних систем оподаткування, кадровий облік, автоматизацію нарахування і виплати зарплати, обчислення регламентованих законодавством податків та внесків, формування цінової політики, управління оптовою та роздрібною торгівлею, управління взаєморозрахунками с громадянами та бізнесом, планування державних закупівель та продаж, планування постачань та видатків грошевих коштів, формування бюджету установ, контроль планових та фактичних даних бюджету, визначення фінансових результатів, підготовку регламентованої звітності за національними та міжнародними стандартами.

Особливістю побудови системи Парус-Підприємство є її модульність, тобто розбивка системи на окремі взаємозалежні модулі для вирішення певного кола завдань. Основні модулі системи: Адміністратор, Бухгалтерія, Торгівля і склад, Заробітна плата, Персонал, Менеджмент і маркетинг.

Крім того, компанією здійснюється правова підтримка бізнесу, що знайшло своє відображення в інформаційно-аналітичній системі

Парус-Консультант із законодавства України. Поряд із цим компанія Парус пропонує цілу низку спеціалізованих рішень, до яких належать модулі Ресторан, Готель, Лікувальна установа та ін.

У цілому програмні продукти компанії Парус успішно конкурують з аналогічними продуктами компанії 1С завдяки відносній своїй дешевизні та простоті реалізації.

Програмний продукт Бест-про компанії Інтелект-Сервіс забезпечує ведення трьох видів обліку — оперативного, бухгалтерського та управлінського. Інформаційна база для прийняття управлінських рішень закладається в оперативному обліку. Оперативний облік дозволяє керувати закупівлями, запасами, збутом, реалізацією послуг, фінансами, договірними відносинами, взаєморозрахунками з персоналом. Бухгалтерський облік у системі може вестися як паралельно з оперативним, так і в автономному режимі. Головна мета управлінського обліку — вироблення рішень з розвитку бізнесу на основі аналізу даних інформаційної бази. У рамках управлінського обліку, аналогічно системі Галактика, забезпечується планування виробництва і збуту, провадиться оцінка витрат виробництва й обігу, собівартості товарів, збираються фактичні дані, робиться порівняння реальної інформації та планових показників.

Програмний комплекс складається з набору модулів. Кожний із них може експлуатуватися як у складі цього комплексу, так і окремо. Перелік модулів, що входять у конкретне постачання, залежить від профілю й потреб підприємства. При цьому всі моделі системи замикаються на модулі Головна книга. Податки. Крім того, модуль Адміністрування і ведення загальносистемних довідників є обов'язковим, тому що забезпечує функціонування комплексу Бест-про.

Особливістю системи є те, що облік може вестися від імені будь-якої кількості юридично незалежних підприємств. При цьому певні довідники системи можна зробити загальними для декількох підприємств на розсуд користувача під час початкового налаштування програмного комплексу.

Однією з переваг системи є незалежне ведення оперативного і бухгалтерського обліку на підставі одних і тих самих документів, що дозволяє значно підвищити ефективність роботи персоналу підприємства за рахунок раціонального розподілу облікових функцій між співробітниками.

Зараз в Україні введена єдина електронна система подавання звітності до органів влади на основі програмного комплексу Бест звіт плюс компанії Інтелект-Сервіс. Цей комплекс забезпечує взаємодію підприємств і органів влади щодо використання захищеного інтернет-зв'язку. Поряд із цим комплекс надає широкі можливості в підготовці відповідної звітності підприємств із використанням інформаційно-аналітичної бази документів.

Засоби організації захищеного інтернет-зв'язку реалізуються на основі технології електронного цифрового підпису. Електронний цифровий підпис має логічну природу — це послідовність кодів, що дозволяє однозначно зв'язати автора документа, зміст документа і власника ЕЦП. ЕЦП, на відміну від рукописної, має додаткову функціональність, яка ґрунтується на криптографічних засобах формування ЕЦП — не можна внести зміни в документ, не порушивши підпис.

Ефективність управління установами не в останню чергу залежить від коректного вирішення завдань оперативного і якісного формування електронних документів, контролю їхнього виконання, а також продуманої організації їхнього збереження, пошуку і використання. Потреба в ефективному керуванні електронними документами і привела до запровадження в установах електронного документообігу з використанням ЕЦП. Головне, чого в підсумку вдається досягти в результаті впровадження системи електронного документообігу, — це підвищення оперативності та якості прийняття управлінських рішень за рахунок більш адекватного відбиття реальної ситуації в управлінській моделі.

На підставі традиційних технологій українського діловодства системи документообігу забезпечують виконання таких функції: реєстрація вхідних, вихідних і внутрішніх документів; розмежування прав доступу до електронних документів; можливість введення резолюцій до документа та контролю їхнього виконання; забезпечення процесу узгодження проектів документів; списання документа до справи; атрибутний пошук документа в базі; можливість створення стандартних форм звітності.

Системи документообігу базується на принципах відкритої архітектури й об'єктної інтеграції, що забезпечує можливість вбудовування і взаємодії з будь-якими іншими системами — сканування, розпізнавання тексту, друку, використання засобів електронної пошти і факсимільного зв'язку тощо.

Найбільш інтенсивне впровадження ЦЕП і систем документообігу йде в галузі електронної комерції. Електронна комерція — це торговельна діяльність, що має за основну мету отримання прибутку і основана на комплексній автоматизації комерційного циклу за рахунок використання інформаційних технологій. Економічною основою електронної комерції є об'єктивна необхідність зниження витрат, що виникають у комерційних циклах, і наближення їх до норм, досягнутих у результаті автоматизації виробничих циклів.

Існує дві моделі електронної комерції: підприємець-підприємець (В2В) і підприємець-споживач (В2С). Для моделі В2С характернішим є використання серверних програм, тому що в цьому разі обслуговуються широкі маси споживачів і виникає необхідність створення web-вузлів з динамічно мінливою інформацією. Вирішальним для комерційного успіху web-вузла при використанні мережних методів маркетингу є коефіцієнт повернення клієнта. Під коефіцієнтом повернення розуміється середня кількість повторних відвідувань цього web-вузла окремим відвідувачем. Існує безліч методів підвищення коефіцієнта повернення, але основними факторами є змістовність, доступність, динамічність, інтерактивність і привабливість. Складність управління ними зумовлюється їхньою внутрішньою суперечливістю.

Існує безліч готових систем управління вмістом web-вузла (CMS), у тому числі і безкоштовних. CMS — це комп'ютерне програмне забезпечення, призначене для спрощення й систематизації спільного процесу створення, редагування і управління текстовими і мультимедіа документами. Порівнюючи декілька рейтингів, можна зробити певні виводи, що практично завжди першу строчку з комерційних CMS займає 1С-Битрикс, з систем з відкритим кодом (open source) найвищій рейтинг займають такі CMS: Joomla, WordPress, Drupal.

Особливу роль система захищеного зв'язку відіграє у взаєминах клієнтів і банків. На сьогодні використовується дві технології захищеного зв'язку, що діють на різних рівнях і можуть застосовуватися спільно, тобто не є альтернативними. Ці технології закріплені стандартом і реалізуються за допомогою протоколів організації сеансового зв'язку (SSL, SHTTP) [40]:

Найбільше поширення в електронній комерції отримав більш складний алгоритм взаємодії Банк-клієнт за протоком SSL [62;67]. Програмні засоби, які реалізують його, основані на криптографії з застосуванням засобу ЕЦП. Тут використовується гібридне криптографічне середовище, що поєднує симетричні й несиметричні алгоритми шифрування.

Більшість електронних взаєморозрахунків виконується за допомогою платіжних карт [34]. Платіжна карта — це узагальнений термін на означення всіх видів банківських карток, що розрізняються за призначенням, набором надаваних послуг, технічними можливостями та організаціями, що випускають ці картки.

Основні причини широкого використання платіжних карт в електронній комерції пов'язано з добрими можливостями автоматизації розрахункових операцій за допомогою комп'ютерної техніки в режимі реального часу.

На сьогодні набуло розвитку дистанційне банківське обслуговування за рахунок використання системи електронних наявних платежів (електронних грошей). Ця система дозволяє якнайзручніше реалізувати основну перевагу електронної торгівлі — можливість роботи з мікроплатежами.

Слідує зазначити, що наявні платіжні системи найбільш ефективні під час розрахунків за послуги інформаційного характеру, оскільки не треба ніяких спеціальних засобів доставки інформаційного обслуговування.

Розвиток процесів інформатизації привів до становлення інформаційного суспільства, в якому інформаційні процеси здійснюються головним чином на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій, а інформаційні ресурси доступні всім верствам населення.

У рамках концепції електронного урядування інтегруються інформаційні ресурси органів державної влади, забезпечується доступ до них, а також створюється система інтерактивних онлайнових послуг. Урядова мережана інфраструктура має бути спрямована на вирішення актуальних політичних, економічних і соціальних завдань держави.

Електронне урядування — це форма організації державного управління, за якого відбувається активна взаємодія органів державної влади та органів місцевого самоврядування між собою, з суспільством, людиною та громадянином, бізнесом за допомогою інформаційно-комунікативних технологій.

Центральної частиною електронного урядування є портал електронного урядування призначений для інтеграції веб-сайтів центральних та місцевих органів виконавчої влади, доступу до інформації та надання електронних державних послуг через мережу Інтернет.

Найбільш важливим критерієм діяльності порталу є міра його інтерактивності. Загальноприйнятим є визначення чотирьох рівнів інтерактивності порталів органів влади або розвиненості онлайнових послуг, що надаються такими порталами: інформування (надання безпосередньо інформації про державні послуги), одностороння взаємодія (забезпечення можливості користувачам отримати електронну форму документа), двостороння взаємодія (забезпечення можливості оброблення електронного документа, включаючи ідентифікацію), проведення трансакцій (електронна реалізація можливостей прийняття рішень). Сьогодні вже треба вести мову про перехід до трансакційної взаємодії з громадянами й організаціями. Тобто — створення портальних точок трансакційної взаємодії, а не створення систем інформування.

Залучення інформаційно-комунікаційних технологій у сферу державного управління вимушує коректувати адміністративні процеси і регламенти, удосконалювати механізми надання державної послуги і реалізації електронної демократії. Розвиток електронної демократії забезпечується впровадженням механізмів: інформаційним, консультаційним та механізмом прийняття рішень. Актуальними для України механізмами впровадження електронних держаних послуг є адміністративні, інституційні, ідентифікаційні, внутрішньоурядові, єдиної точки доступу, інтеграційні, єдиної архітектури інтегрованих додатків.

З повагою ІЦ “KURSOVIKS”!