Навчальний посібник Інформаційні системи та інформаційні технології в економіці, Використання систем управління контентом, НАДУ
« Назад12. ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ КОНТЕНТОМ
12.1. Системи управління контентом
Система управління контентом (CMS) — це комп'ютерне програмне забезпечення, призначене для спрощення й систематизації спільного процесу створення, редагування і управління текстовими і мультимедіа документами (вмістом, або контентом). Звичайний цей вміст розглядається як неструктуровані дані наочного завдання в протилежність структурованим даним, СУБД. Найчастіше, CMS — це web-додаток, що спрямований на управління web-сайтами та їхнім змістом. Всі CMS можна розділити на три типа за способом роботи: Генерація сторінок за запитом. Системи такого типа працюють на основі в'язки Модуль редагування — База даних — Модуль вистави. Модуль вистави генерує сторінку з вмістом при запиті на нього, на основі інформації з бази даних. Інформація в базі даних змінюється за допомогою модуля редагування. Сторінки заново створюються сервером при кожному запиті, що у свою чергу створює додаткове навантаження на системні ресурси. Навантаження може бути багато разів понижене при використанні засобів кешування, які є в сучасних веб-серверах. Генерація сторінок при редагуванні. Системи цього типа суть програми для редагування сторінок, які при внесенні змін до вмісту сайту створюють набір статичних сторінок. При такому способі в жертву приноситься інтерактивність між відвідувачем і вмістом сайту. Змішаний тип. Як зрозуміло з назви, поєднує в собі переваги перших два. Може бути реалізований шляхом кешування — модуль вистави генерує сторінку один раз, надалі вона у декілька разів швидше підвантажується з кеша. Кеш може оновлюватися як автоматично, після закінчення деякого терміну часу або при внесенні змін до певних розділів сайту, так і уручну по команді адміністратора. Інший підхід — збереження певних інформаційних блоків на етапі редагування сайту і збірка сторінки з цих блоків при запиті відповідної сторінки користувачем. Основні завдання CMS: - зібрати в єдине ціле і об'єднати на основі ролей і завдань всі різнотипні джерела знань і інформації, доступні як усередині організації, так і за її межами; - забезпечити взаємодію співробітників, робочих груп і проектів із створеними ними базами знань, інформацією і даними так, щоб їх легко можна було знайти, витягувати і повторно використовувати звичним для користувача чином. Існує безліч готових систем управління вмістом сайту, у тому числі і безкоштовних. Порівнюючи декілька рейтингів, можна зробити певні виводи. Практично завжди першу строчку з комерційних CMS займає 1С-Битрикс. З систем з відкритим кодом (open source) найвищій рейтинг займають такі CMS: Joomla, WordPress, Drupal. Виходячи з цього, розглянемо вживання CMS на прикладі систем Joomla. У Joomla користувачі легко можуть додавати і редагувати контент, завантажувати малюнки і управляти важливою інформацією. Користувачі легко можуть додавати нові прес-релізи і новини, управляти сторінками і створювати необмежену кількість розділів, категорій і об'єктів контента на сайті за допомогою простого інтерфейсу. Проте справжня потужність Joomla — це структура самої системи, що дозволяє тисячам розробників зі всього світу створювати нові розширення (компоненти, модулі та мамботи). Ось лише декілька прикладів сотень доступних розширень: системи динамічної побудови форм, бізнес- або організаційні директорії, управління документами, мультимедіа галереї, системи для електронної комерції й шопінга, програмне забезпечення для форумів і чатів, календарі, програмне забезпечення для блогів, поштові інформаційні бюлетені, засоби для оброблення інформації й побудови звітів, системи банерної реклами, засоби розсилки тощо. Використовуючи базову систему, розробники можуть легко створювати: інтегровані системи для електронної комерції, складські системи для онлайн-магазинів, засоби побудови звітів, нестандартні каталоги продукції, складні бізнес-директорії, системи попереднього замовлення товарів і послуг, засоби комунікації, засоби зв'язку з різними застосуваннями та інші типи додатків. Метою цього розділу є надання методичної допомоги в розробленні сайтів.
12.2. Встановлення системи управління контентом
Для встановлення системи управління контентом заздалегідь необхідно встановити комплекс (набір) програм Web-разработчика — Денвер. Денвер це набір дистрибутивів (Apache + SSL, PHP у вигляді модуля, MySQL, phpMyAdmin і так далі) і програмна оболонка, які використовуються Web-разработчиками (користувачами, програмістами і дизайнерами) для відладки сайтів на локальній Win-dows-машине без необхідності виходу в Інтернет. Ключова особливість Денвера — підтримка роботи відразу з декількома проектами, кожен з яких розташовується на окремому віртуальному хості. Віртуальні хости для проектів створюються автоматично. Всі компоненти Денвера вже налагоджені й готові для роботи. Крім того, можливо оновлювати будь-який з сервісів Денвера (Apache, PHP, MYSQL і так далі) уручну, просто копіюючи нові версії дистрибутивів поверх старих. Денвер автономний: він може розташовуватися в будь-якій директорії на диску (або навіть на Flash — накопичувачі ). Він також не змінює системних файлів Windows, так що може деінсталюватися шляхом простого видалення своєї теки. Розгляньмо послідовно порядок встановлення комплексу цих програм.
12.2.1. Встановлення ДенвераБазовий пакет Денвера призначено для встановлення web-сервера, і він містить більшість необхідних програм і утиліт. Перед встановленням необхідно перевірити налаштування комп'ютера на роботу з мережею. Найпростіший тест для такої перевірки необхідно ввести і виконати команду ping 127.0.0.1 з головного меню комп'ютера Пуск/ Виконати (рис. 12.1). Комп'ютер налаштований для роботи з мережею, якщо в результаті виконання цієї команди на екрані монітора короткочасно висвітиться повідомлення, наведене на рис. 12.2. Із запуском інсталятора Денвера на екрані з'явиться перше повідомлення (перший рядок на рис. 12.3) з вимогою закриття вікна браузера. Після закриття браузера інсталятор виконає перевірку наявності необхідних компонентів (рис. 12.3). Далі необхідно виконувати діалог з інсталятором за принципом замовчування. При цьому рекомендується встановлювати комплекс у каталог С./МґєЬБєгуєгб, і вибирати як віртуальний будь-який диск, який не використовується на комп'ютері, замовчуваним Ъ (рис. 12.4). Наприкінці процесу інсталяції буде поставлено питання, як саме запускати і зупиняти комплекс. Із двох альтернатив рекомендується вибрати першу (рис. 12.4), після чого процес установлення Денвера завершено. Запуск Денвера здійснюється за допомогою ярлика Start servers з Робочого столу комп'ютера (рис. 12.5) і введення в адресному рядку інтернет-браузера адреси http://localhost/denwer/ (рис. 12.6). Робота користувачів з віртуальними хостами Windows NT, 2000 або XP і вище можлива, якщо запущено службу DNS-кліент. Запуск служби здійснюється у вікні Панель управління / Адміністрування / Служби. Генеральный спонсор проекта Денвер — хостинг-провайдер Net.Ru. Если после работы с Денвером вы захотите разместить сайт в Интернете, мы можем порекомендовать для этого серьезный, професпональный хостинг от спонсора проекта Денвер — компании INet.Ku На всех тарифных планах поддерживаются: Perl, РНР4 и РНР5, JSP, MySQL, PostgreSQL, Ruby, Ruby on Rails, SSH-доступ к сайту и т.д. Розпакуйте дистрибутив Joomla в кореневу директорію вашого web-сервера С:/webservers/home/localhost/www і виконаєте запуск сайта шляхом введення в адресному рядку оглядача: http://localhost/ installation/index.php. Після цього відкривається перша сторінка встановлення системи Joomla (рис. 12.7). З натисненням на кнопку Next система перейде в режим початкової перевірки (рис. 12.8). Перевірка системи складається з декількох частин: перевірка версії встановлюваної системи Joomla, відповідність системи до всіх вимог для запуску, сумісність Joomla з іншими системами, доступність Joomla для редагування, безпека встановлення системи. Перевірка системи складається з декількох частин: перевірка версії встановлюваної системи Joomla, відповідність системи до всіх вимог для запуску, сумісність Joomla з іншими системами, доступність Joomla для редагування, безпека встановлення системи. Після натиснення кнопки Далі на наступній сторінці відображується GPL-ліцензія Joomla, як загальнодоступного безкоштовного програмного забезпечення з відкритим кодом (рис. 12.9). Наступними кроками є визначення параметрів конфігурації бази даних і сайта (рис. 12.10, 12.11), а саме: адреси сайта, E-mail адміністратора та його пароль. Ім'я адміністратора створюється автоматично — admin. Доцільно встановити демонстраційний приклад сайта натисненням на кнопку Встановити демонстраційну версію. Кінцевий крок установлення дозволяє вибрати один із режимів роботи з сайтом — перегляд або адміністрування. На цьому кроці необхідно видалити каталог Installation з директорії C:/WebServers/ Home/localhost/www (рис. 12.12). Процес установлення системи управління контентом завершено.
12.3. Елементи системи управління контентом 12.3.1. Режими роботи з сайтомПісля завершення встановлення системи з вікна (див. рис. 12.12) можливий вибір режимів Перегляд сайта або Адміністрування [55]. З натисненням кнопки Сайт відкривається головна сторінка сайта (рис. 12.13). Для переходу в режим адміністрування необхідно виконати авторизацію користувача (рис. 12.14). У результаті відкриється панель управління сайтом (рис. 12.15). Панель управління складається з таких зон: меню, кнопки швидкого доступу, модулі адміністрування. Меню надає доступ до всіх наявних функцій внутрішнього інтерфейсу. Опції, меню, що надаються, можуть варіюватися залежно від статусу користувача, тобто Менеджер, Адміністратор або Головний Адміністратор. У правому кутку панелі меню знаходяться кнопки: перегляду сайта, повідомлень пошти з відображенням кількості непрочитаних повідомлень, користувачі он-лайн з відображенням кількості, що увійшли до системи з числа зареєстрованих, а також кнопка для виходу з системи. Кнопки швидкого доступу надають можливість доступу до основних функціональних елементів внутрішнього інтерфейсу: додавання контенту, управління змістом сайта, статичним змістом, головною сторінкою, розділами, категоріями, корзиною, мовними пакетами, користувачами, конфігурацією. Модулі адміністрування відображують користувачів, які на цей момент знаходяться на сайті, встановлені компоненти, популярні об'єкти контенту, найсвіжіші об'єкти контенту і різні меню.
12.3.2. Елементи сайтаШаблони і пов'язані з ними файли є основою для візуальної оболонки, тобто дизайну і зовнішнього вигляду сайта. Управління шаблонами здійснюється окремо від управління контентом сайта. Компоненти — ключові функціональні елементи Лотіа. Залежно від дизайну використаного шаблону, найчастіше це центральна частина лтеЬ-сервера сторінки. Типовий пакет Лотіа містить у собі такі компоненти: Банери, Контакти, Новини, Опитування і Веб-посилання. Модулі — це невеликі елементи контенту, які можна розмістити в будь-якому місці сайта, якщо це дозволяють шаблони. Модулі розширюють можливості Лотіа і дуже легко встановлюються в системі з панелі адміністратора. Модулі можуть включати Головне меню, Верхнє меню, Систему вибору шаблонів, Екстрені повідомлення, Лічильник хітів. Мамботи — це невеликі вузькоспеціалізовані функції, які перехоплюють контент і маніпулюють ним у той або інший спосіб, перед його публікацією.
12.3.3. Загальні аспекти розроблення сайтаВизначимо простий перелік питань і аспектів, які необхідно брати до уваги, розробляючи сайт. Цей перелік ґрунтується на двох незалежних елементах сайта: дизайн шаблону і контент сайта. Загальні аспекти розроблення сайта включають: - вибір загальної концепції дизайну сайта, наприклад, стилі: офіційний, мультимедійний або техно; - вибір загального стилю відображення інформації, включаючи те, що має в своєму розпорядженні меню, основного контенту, тобто списку новин, логотипів, банерів тощо; - створення списку видів інформації, яку буде розміщено на сайті, та формування його в логічні групи з ієрархічною структурою, тобто в карту сайта; - вибір шаблону сайта та його налаштування; - визначення розділів, категорій і об'єктів (статей) сайта; - визначення основних компонент та модулів сайта; - розміщення об'єктів (статей) за розділами, категоріями; - установлення додаткових розширень сайта.
12.3.4. Система розмежування доступу користувачів сайтаКористувачів сайта може бути поділено на дві основні категорії: гості та зареєстровані користувачі. Гості — це просто відвідувачі сайта. Залежно від того, як Адміністратор побудував сайт, частина контенту може бути доступна для перегляду лише зареєстрованими користувачами, тоді як гості можуть переглядати лише обмежений обсяг інформації. Зареєстровані користувачі реєструвалися на сайті й отримали ім'я користувача і пароль. Ім'я користувача і пароль дозволяють зареєстрованим користувачам входити на сайт, отримуючи тим самим особливі привілеї перед гостями. У свою чергу, зареєстровані користувачі теж можуть бути поділені на дві категорії: зовнішні користувачі та внутрішні користувачі. Зовнішні користувачі отримують деякі привілеї над гостями, які можуть включати можливість створення й публікації контенту на сайті. Таких користувачів називають провайдери контенту, оскільки їхня основна мета — це розміщувати новий контент на сайті, але не адмініструвати його або міняти дизайн. Провайдери контенту можуть розміщувати інформацію на сайті за допомогою вбудованого редактора, що не вимагає знань HTML. Зовнішніх користувачів, у свою чергу, можна поділити на чотири рівні: зареєстровані, автори, редактори, публікатори. Зареєстровані користувачі не мають прав на створення, редагування або публікацію контенту на сайті. Вони можуть додавати нові web-посилання в публікації та мають доступ до контенту, закритого для гостей. Автори можуть створювати контент, вказувати деякі особливості відображення цього контенту і дату публікації контенту на сайті. Редактори мають ті ж права, що і Автори, при цьому вони можуть редагувати як свій контент, так і контент інших. Публікатори мають всі можливості Авторів і Редакторів, при цьому саме вони можуть опублікувати контент на сайті. Внутрішні користувачі — це Менеджери, Адміністратори і Головні Адміністратори. Ці види користувачів мають доступ як до зовнішнього, так і до внутрішнього інтерфейсів сайта. Менеджер має всі права публікатора, а також доступ до панелі адміністратора. Вони мають доступ до всіх елементів панелі управління, пов'язаних з контентом сайта, але не можуть змінювати шаблони і конфігурації сторінок або додавати і видаляти розширення Joomla. Вони також не можуть додавати користувачів або редагувати їхні облікові записи. Адміністратори мають ширший спектр можливостей, ніж Менеджери. Вони можуть додавати або видаляти розширення, змінювати шаблони і конфігурації сторінок, і навіть створювати або редагувати облікові записи користувачів не вище свого рівня. Вони не можуть редагувати облікові записи Головних Адміністраторів і міняти деякі глобальні налаштування сайта. Головний Адміністратор може виконувати будь-які адміністративні функції в Joomla. Лише він має можливість створення нових користувачів з правами Головних Адміністраторів або надавати такі права іншим користувачам. Єдиний користувач, який існує в Joomla після встановлення, — Головний Адміністратор. Це той самий admin, створений під час інсталяції.
12.4. Управління шаблонами12.4.1. Вибір візуальної оболонки сайтаПерш ніж вдатися до управління контентом сайта, спочатку потрібно визначити візуальну оболонку сайта, його дизайн і зовнішній вигляд. Рішення цієї задачі базується на виборі шаблону з подальшою зміною його дизайну. Найбільш типовою схемою шаблону є схема на три колонки у вигляді діаграми, поданої на рис. 12.16. Відображуючи розділ новин і основний контент, доцільно використовувати двоколонковий шаблон (рис. 12.17).
12.4.2. Вибір шаблону сайтаДля вибору відповідно до цієї діаграми необхідного шаблону задайте команду з панелі управління через меню Розширення / Менеджер шаблонів. Існують два типи шаблонів: шаблони сайта і шаблони адміністратора. Шаблони сайта управляють відображенням зовнішнього інтерфейсу, а шаблони адміністратора контролюють відображення внутрішнього інтерфейсу або адміністративної частини сайта. У вікні Менеджера шаблонів, що відкрилося, вибрати потрібний шаблон та активізувати його натисненням на кнопку За замовчуванням (рис. 12.18). У шаблоні, який є активним на цей момент, відображується жовта зірочка. Перехід у режим перегляду й редагування HTML- і CSS-файлів шаблонів здійснюється натисненням кнопки Редагувати (рис. 12.19). Є можливість призначати кожній сторінці сайта свій шаблон. Після призначення шаблон відображуватиметься при кожному подальшому перегляді сторінки. Призначення шаблону відміняє відображення шаблону за замовчуванням.
12.4.3. Установлення розширень сайтаУстановлення нових розширень сайта, у тому числі шаблонів, здійснюється командою меню панелі управління Розширення / Установити / Видалити (рис. 12.20). Тут поле Завантажити використовується для автоматичного розпаковування zip-архіву розширення і встановлення з вказаного місця його зберігання на комп'ютері. Поле Встановити з папки послуговує для встановлення заздалегідь розпакованих розширень з локального комп'ютера, а поле Встановити з URL — для встановлення розширень з мережі Інтернет. Для вибраного шаблону дизайн сайта набере вигляду рис. 10.21.
12.4.4. Редагування шаблону
Виконаймо зміну заголовка в шаблоні сайта. Для цього заздалегідь підготуємо в Photoshop малюнок заголовка сайта з написом Територіальна державна інспекція праці в Сумській області (рис. 12.22). Далі знайдімо малюнок заголовка у файлі шаблону Beez (C:/WebServers/Home/localhosf/www/templates/beez/images) під ім'ям Logo.gif розміром 300 х 97 пікселів та замінімо його на заздалегідь підготовлений свій малюнок заголовка під тим же ім'ям, але розміром (970 х 97) пікселів. Для збереження пропорцій відображення малюнка на сайті необхідно виконати відповідне редагування HTML-коду шаблону відносно довжини малюнка width="970" (рис. 12.23). Таке введення розміру дозволить відображувати малюнок заголовка на всю ширину сайта. Редагування шаблону із введення авторства сайта показано на рис. 12.24. У результаті інформація про авторство буде зображена згідно з рис. 12.25. Підпис на сервіс Канал новин виконується шляхом редагування модуля Syndication.
12.5. Управління розділами, категоріями, матеріалами
У цілому управління контентом складається з таких операцій [55]: розміщення в системі нового контенту, перевірка і редагування наявного контенту, публікація контенту. Виконання цих операцій можливе як у зовнішньому, так і у внутрішньому інтерфейсі. Стандартна схема Лотіа передбачає, що Автори відповідають за розміщення нового контенту, Редактори — за перевірку і редагування контенту за необхідності, а Публікатори — за публікацію контенту. При цьому інтерфейс системи управління контентом може мати різний вміст і конфігурацію, залежно від прав поточного користувача. Розгляньмо найширший випадок управління контентом у внутрішньому інтерфейсі для користувача Головний адміністратор. Існує три рівні організації контенту в Лотіа [55]: - розділи — великі об'єднання, що складаються з категорій; - категорії — невеликі об'єднання, що вміщують об'єкти контенту; - об'єкти контенту (статті) — будь-який текст або зображення, призначені для розміщення на сторінках сайта. Особливістю цієї структури є те, що воно наповнюється згори вниз, тобто спочатку формуються розділи, потім категорії та, зрештою, об'єкти контенту. Така черговість викликана необхідністю впорядкування структури сайта — не можна створити об'єкт контенту, заздалегідь не створивши для нього категорію і розділ. Позитивним аспектом використання розділів і категорій є можливість прив'язування кожної з них до свого шаблону. Разом з цим існує спосіб створення об'єкта контенту, що не належить до жодних категорії або розділу. Такі об'єкти контенту звуться статичними в сенсі їхнього розгляду поза зв'язком з категоріями і розділами. Перш ніж розпочати до наповнення сайта, потрібно видалити в послідовності знизу вгору (статті, категорії, розділи) контент демонстраційного прикладу шаблону сайта.
12.5.1. Управління розділамиУправління розділами здійснюється за допомогою інструменту Менеджер розділів (меню Панель управління/Менеджер розділів) (див. рис. 12.15). Задайте такі розділи: Результати діяльності, Про інспекцію праці, Нормативна база, Структура та керівництво, Що нового, Новини, Короткі новини, Питання, що часто ставляться (рис. 12.26). Тут Ю визначає ідентифікатор розділу в базі даних сайта, Кошик — кількість об' єктів, що належать цьому розділу, але на цей момент видалених у корзину, Активні — кількість опублікованих об'єктів у цьому розділі, Категорії — кількість опублікованих категорій у цьому розділі. Для створення нового розділу натисніть на кнопку Створити (рис. 12.27). У вікні, що відкрилося (рис. 12.28), задайте короткий заголовок, який використовуватиметься в меню розділів. Також задайте псевдонім назви розділу і визначте права доступу до розділу. За необхідності виберіть зображення, яке відображуватиметься з цим розділом. За натиснення на кнопку Зберегти система повернеться до вікна Менеджер розділів, в якому буде відбито щойно доданий розділ. Аналогічним чином виконуються інші операції з копіювання, редагування й видалення розділів.
12.5.2. Управління категоріямиУправління категоріями здійснюється за допомогою інструмента Менеджер категорій (меню Панель управління/Менеджер розділів) (див. рис. 12.15). Створення нової категорії здійснюється з вікна управління категоріями натисненням на кнопку Створити (рис. 12.29). У вікні, що відкрилося (рис. 12.30), задайте короткий заголовок і його псевдонім, а також заголовок розділу, в якому буде розміщено цю категорію, і тип доступу до неї. За необхідності для категорії може вводитися її зображення у вигляді певної картинки або піктограми. Задайте можливі категорії за розділами сайта. Приклади можливих категорій для розділів Структура та керівництво і Нормативна база подано на рис. 12.31. Тут Ю — ідентифікатор відповідної категорії, визначеної в базі даних сайта, Активні — кількість опублікованих об'єктів цієї категорії, Кошик — кількість об'єктів, що належать цій категорії, на даний момент видалених у корзину. Категорії також як і розділи можна копіювати, редагувати і видаляти, але є додаткова операція, пов'язана з переміщенням їх між розділами.
12.5.3. Управління матеріаламиУправління матеріалами виконується за допомогою менеджера статей. Менеджер статей забезпечує створення, переміщення, копіювання, видалення та архівацію об'єктів контенту (статей). Режим управління об'єктами відкривається шляхом вибору з панелі управління кнопки Менеджера статей (див. рис. 12.15). У результаті відкриється діалог під назвою Менеджер статей (рис. 12.32). Створення статті виконується у вікні Стаття (рис. 12.33). Це вікно має три основні частини. Верхня частина містить поле редагування для зазначення назви заголовка об'єкта і меню зі списком для вибору розділу і категорії, відповідних для створюваного об'єкта. У горішній частині також є панель інструментів із кнопками: Перегляд, Завантажити, Зберегти, Застосувати, Відміна, Допомога. Друга частина екрана містить ИТМЬ-редактор, в якому автор може ввести свій контент. Якщо обсяг тексту контенту великий, то він може бути розбитий на сторінки натисненням на кнопку Розділ сторінки. При цьому створюються індекси сторінок, в яких у вигляді посилань пронумеровано всі частини контенту, і посилання у вигляді кнопок Далі і Назад, що забезпечують легку навігацію між ними. Цей редактор дозволяє наводити стисле викладення вмісту, зручне при розміщенні великої кількості об'єктів сайта або при відображенні інформації в блоговому стилі, детальний опис вмісту матеріалу відбувається з натисненням на кнопку Детальніше. Під час перегляду сайта розкриття детального опису вмісту здійснюється за допомогою гіперпосилання Читати далі: назва об'єкта. Якщо необхідно відображувати одразу всю інформацію, то вона вводиться в редакторі без використання кнопки Детальніше. Кнопка Зображення дозволяє в спеціальному діалоговому вікні (рис. 12.34) вставити зображення в будь-якому місці тексту статті. Це вікно також дозволяє завантажити потрібні зображення в галерею використовуваних зображень. Слід зазначити, що формування галереї зображень також здійснюється в режимі Менеджер медіагалереї, доступ до якого здійснюється через панель управління. Третя частина екрана редактора дозволяє задати параметри статті в звичайному або розширеному режимі, а також виконати опис метаданих з уведенням ключових слів (рис. 12.35). Тут задається рівень доступності матеріалу. Є три рівні доступності: загальнодоступний — матеріал буде доступний всім відвідувачам. Опис Метаданих використовується для введення метаданих, пов'язаних із поточним об'єктом. Дані, введені в поля Опис і Ключові слова, не буде видно в опублікованому документі. Ці дані використовуються пошуковими системами для класифікації інформації, яка міститься в об'єкті. Для перегляду вмісту об'єкта необхідно натиснути на кнопку Застосувати і включити режим перегляду кнопкою Перегляд на першій частині вікна. Слід пам'ятати, що, завершуючи роботу з вікнами редагування при створенні нового контенту, необхідно завжди натискати кнопки Зберегти або Відміна для виходу зі сторінки. Причина в тому, що система блокує контент, який редагується на цей момент, аби обмежити доступ до нього інших користувачів. На рис. 12.36 наведено редагування статті із заголовком Вітаємо вас на нашому сайті в розділі Новини і категорії Останні новини у вигляді короткого змісту і розгорнутого із посиланням на офіційний сайт. Стаття має відображуватися на сайті у вигляді короткого її змісту (рис. 12.37), котрий може бути розкрито за допомогою гіперпосилання, що має бути внизу. Стаття подається у вигляді спеціальної форми (localhost/ www/templates/beez/images/biene), заздалегідь відредагованої в Photoshop. Переміщення об'єктів здійснюється за допомогою виділення об'єктів, які необхідно перемістити, у вікні Менеджера статей і натиснення на кнопку Перемістити. При цьому на екрані відображуватиметься вікно переміщення об'єктів контенту, в якому потрібно визначити розділ і категорію нового розміщення статті. Аналогічно виконується режим копіювання об'єктів контента, а видалення здійснюється після попереднього їх переміщення в корзину. Архівація об'єктів виконується для компактного зберігання їх в архіві. При цьому об'єкти, направлені в архів, автоматично знімаються з публікації. Будь-який об'єкт контента може бути розміщений на головній сторінці, якщо включений параметр Відображувати на головній сторінці у вікні редагування відповідного об'єкта (див. рис. 12.32). Для управління цими об'єктами існує Менеджер головної сторінки (рис. 12.38). Менеджер статей і Менеджер головної сторінки, окрім звичайних операцій, дозволяють виконувати архівацію об'єктів для зберігання їх у компактному вигляді, які в будь-який час можуть бути розархівовані та прийняті до публікації.
12.6. Управління меню, компонентами, модулями
12.6.1. Управління менюНавігація і доступ до контенту сайта реалізований за допомогою меню, що є групою посилань на розділи, категорії, об'єкти контенту, компоненти і зовнішні сторінки. Такі посилання звуться об'єктами або елементами меню. Кожне меню повинно мати ідентифікаційне ім'я, використовуване всередині системи. Меню стає доступним відвідувачам сайта, лише якщо є опублікований модуль mod_mainmenu, який посилається на нього. Меню може мати декілька модулів mod_mainmenu. За умовчанням у системі є такі меню: Головне меню (mainmenu), Вище меню (горпіеті), Меню користувача (^егліеті). Можливими операціями Менеджера меню є створення, копіювання, редагування і видалення меню. При операціях створення й редагування вказують унікальну назву, заголовок і опис меню (рис. 12.39). Операції над пунктами меню виконуються за допомогою Менеджера пунктів меню (рис. 12.40). Виконаємо формування Головного меню і Вищого меню відповідно до даних, поданих на рис. 12.41. На рис. 12.41 додатково визначено тип пункту меню, а для пункту Головна задано ще основні параметри, призначення яких таке: Провідні статті — кількість статей для відображення як провідних (у спеціальній формі на всю ширину); Вступ — кількість статей для відображення у вигляді вступного тексту; Колонка — показує, як відображати вступний текст, використовуючи кількість колонок; Посилання — кількість пунктів для відображення як посилання. 12.6.2. Управління компонентами, модулямиКомпоненти — це ключові елементи функціональності сайта. Стандартний пакет зазвичай містить такі компоненти: Банери, Контакти, Голосування, Канал новин, Beb-посилання, Пошук. Банери дозволяють відображувати на сайті їх у ротації, а також вести облік кількості показів банера. Для відображення банера на сайті досить просто опублікувати його після створення. Розташування банера на екрані залежить від налаштувань шаблону сайта. Перед установленням банера необхідно створити клієнта. Компонент Контакти дозволяє управляти списком контактів сайта. На сайті може бути більш ніж один контакт. Відвідувачі сайта зможуть вибрати контакт зі списку на сторінці Зворотний зв'язок інтерфейсу. Цей список, що випадає, не відображуватиметься, якщо є лише один контакт. Форму для зворотного зв'язку подано на рис. 12.43. Компонент Голосування дозволяє створювати й використовувати різні види опитувань і голосувань для відвідувачів. Відповіді користувачів можуть бути корисні для інформаційних цілей. Після публікації опитування необхідно активувати модуль Голосування (Polls). Цей модуль дозволяє вибрати, на якій сторінці та в якій частині сторінки буде опубліковано опитування. Модуль також надає посилання для перегляду результатів опитування. Модуль використовується для відображення налаштованих голосувань і відрізняється від інших тим, що підтримує прив'язку голосування до пункту меню. Це означає, що модуль відбиває тільки ті голосування, які призначено для певних пунктів меню. Приклад налаштування компонента Голосування наведено на рис. 12.44. Джерела новин (Канал новин) — це спосіб обміну контентом між різними сайтами. Усе більше провайдерів контенту обмінюються інформацією за допомогою системи обміну новинами RSS (Really Simple Syndication). Новини можна отримати з будь-якого сайта, що використовує формат RSS. У стандартну комплектацію системи входить інтегрована система отримання новин (Newsfeed reader). Новини із зовнішніх джерел можна відображувати на сайті, скориставшись спеціальним модулем. Компонент новин із зовнішніх джерел (Newsfeed Component) дозволяє управляти джерелами, що існують, поміщати їх у категорії та змінювати інформацію, необхідну для отримання новин від різних провайдерів. Аби поділитися контентом вашого сайта, необхідно інтегрувати модуль джерел новин (Newsfeed Module) із шаблоном сайта. Це зробить ваші новини доступними для інших. Управління категоріями джерел і джерелами новин здійснюється за допомогою компонента Менеджер категорій [Канал новин] (рис. 12.45). Синдикувати сайт означає зробити об'єкти контенту, пов'язані з компонентом головної сторінки, доступними для об'єднання в єдиний розподілюваний файл. Компонент синдикації використовується для розміщення статей джерела новин, опублікованого на головній сторінці, у зовнішньому інтерфейсі системи. Іншими словами, синдикація дозволяє автоматично публікувати новини з вашого сайта на інших ресурсах. Компонент МґеЬ-посилання — це набір посилань, таких, як вибрані посилання. Компонент дозволяє реєструвати кількість відвідин (хіти) цих посилань. Також компонент дозволяє зареєстрованим користувачам додавати свої посилання (рис. 12.46). Модулі використовуються для відображення різної інформації та інтерактивних функцій на сайті і можуть містити все, що завгодно: від простого тексту до HTML або самостійних додатків сторонніх розробників. Також модулі можуть відображати інтерактивну інформацію, як опитування, екстрене повідомлення, останні новини, популярні посилання, хто на сайті та ін. Вони можуть бути створені користувачами або завантажені з Інтернету і потім встановлені в системі. Існують моделі сайта і адміністратора, що розрізняються за місцем їхньої дії. Управління модулями здійснюється за допомогою Менеджера модулів, який включає список усіх модулів, встановлених у системі (рис. 12.47). Розгляньмо призначення основних модулів: Авторизація (login) — відображує форму входу за іменем користувача і паролем. Також відображує посилання на одержання загубленого паролю. Якщо реєстрацію користувачів дозволено (див. загальні параметри), то буде відображено інше посилання для запрошення користувача до самостійної реєстрації; Статистика (Statistics) сайта — дозволяє показувати інформацію про ваш сервер, кількість користувачів на сайті, кількість статей у базі даних та кількість посилань у компоненті web-посилань; Банерів (Banners) — дозволяє відбивати активні банери поза компонентом, але всередині вашого сайта; Архів (Archive) — відбиває список календарних місяців, які містять матеріали архіву. Після того як змінити статус матеріалу на архівний, цей список буде згенеровано автоматично; Розділи (Sections) — показує список розділів із бази даних. Розділи відповідають тільки статтям у цих розділах; Зв'язані вироби (Related Items) — відображає інші статті, які схожі за тематикою до статті, що переглядається. Вони зв'язані одне з одним за ключовими словами у метаданих; Випадкове зображення (Random Image) — відображує довільне зображення з обраної теми; Синдикат (Syndicate) — використовується для створення синдикованого каналу для цієї сторінки, на якій він відбивається; Пошук (Search) — показує поле пошуку; Екстрене повідомлення (Newsflash) — показує бліц новин при кожному перезавантаженні сторінки, довільно відображує один з опублікованих матеріалів у зазначеній категорії. Він так само може відображувати безліч матеріалів у горизонтальному або вертикальному вигляді; Останні новини (Latestnews) — показує список найостанніших опублікованих матеріалів, в яких не минув час публікації (можливо, у деяких уже минув час публікації, але вони створені останніми). Статті, відображені на головній сторінці, не включено в цей список; Популярні посилання (Mostread) — показує список опублікованих статей, які переглядалися найчастіше — визначається за кількістю переглядів; Хто на сайті (Whosonline) — відображує кількість анонімних гостей та зареєстрованих користувачів, які на даний момент присутні на сайті;
12.7. Управління користувачамиРаніше розглядалися різні типи користувачів, які передбачені системою. Управління користувачами сайта виконується у вікні Менеджер користувачів (рис. 12.49). Права користувача визначаються за рахунок віднесення його до певної групи користувачів (рис. 12.50). Поле Ім'я у формі налаштування користувача визначає справжнє ім'я користувача, а поле Ім'я користувача визначає його логін, що використовується для входу на сайт. Опція Блокувати користувача дозволяє адміністраторові заблокувати користувача і запобігти його входу в систему. У параметрах налаштування користувача є можливість вибору мови при роботі з адміністративною і фронтальною частинами сайта, а також є можливість вибору редактора ИТМЬ-редактора, з яким працюватиме цей користувач. То може бути будь-який ШУ8ІШУС-редактор. Якщо редактор не вибрано, використовуватиметься прописаний за умовчанням у Глобальній конфігурації. Користувача можна видалити, відзначивши його за допомогою прапорця ліворуч від імені та натиснувши кнопку Видалити, а також примусово вивести його з системи, відзначивши його за допомогою прапорця ліворуч від імені та натиснувши кнопку Вихід. З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |