Навчальний посібник Інформаційні системи та інформаційні технології в економіці, НАДУ, Національна академія державного управління при президентові України
« НазадНАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ ПРИ ПРЕЗИДЕНТОВІ УКРАЇНИХАРКІВСЬКИЙ РЕГІОНАЛЬНИЙ ІНСТИТУТ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯП. С. Клімушин, О. В. Орлов, А. О. Серенок ІНФОРМАЦІЙНІ СИСТЕМИ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ЕКОНОМІЦІНавчальний посібникРекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник вищих навчальних закладів Харків Вид-во ХарРІ НАДУ "Магістр" 2011 УДК 004 [681.518] К49 Гриф наданий Міністерством освіти і науки України, лист № 1.4/18-Г-2981.1 від 31 грудня 2008 р. Рецензенти: д.держ.упр., проф., завідувач кафедри економічної теорії та фінансів Харківського регіонального інституту державної управління Національної академії державної управління при Президентові України А. О. Дєгтяр; д.т.н., проф. кафедри інформаційних систем та технології Харківського національного університету внутрішніх справ М. М. Зацеркляний, д.т.н., проф., завідувач кафедри соціальної інформатики Харківського національного університету радіоелектроніки К. О. Соловйова Клімушин П. С. та ін. К49 Інформаційні системи та технології в економіці : навч. посіб. / П. С. Клімушин, О. В. Орлов, А. О. Серенок. — Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ "Магістр", 2011. —448 с. ISBN 978-966-390-096-4. Розглянуто інформаційні системи та технології автоматизації економічної діяльності організацій України на основі програмних продуктів компаній Галактика, 1С, Парус, Інтелект-Сервіс, а також подано матеріали щодо організації: електронної комерції, взаємодії влади з суспільством та його основними структурами, інфраструктур обміну конфіденційної інформацією та документообігу в Україні. Проведено комплекс моделей і методів управління господарської діяльністю організації на основі взаємозалежних крізних прикладах, що дозволяє розглядати функціонування організацій не з погляду реалізації окремих функцій, а з позицій виконання цілісних бізнес-процесів. Посібник має на меті навчити користувача приймати раціональні рішення щодо способів і методів відображення господарських операцій, управлінських рішень у комп'ютерних системах управління організаціями. Це базовий курс із вивчення інформаційних систем і технологій, що застосовуються в економіці. Для студентів і слухачів навчальних закладів, які вже мають базову економічну підготовку. Іл. 382. Табл. 15. Бібліогр.: 147 назв.
ВСТУПСьогодні на підприємствах і в організаціях широко використовуються комплексні інформаційні системи (КІС) для автоматизації їх управлінської та економічної діяльності. Дані комплекси забезпечують автоматизацію як окремих підприємств, так і організацій з територіально розподіленою структурою, до яких, передусім, належать численні ієрархічні структури центральних і регіональних органів влади. Розвиток цих комплексів спочатку було спрямовано на створення універсальних компонентів систем з можливістю їхнього налаштування на обраний вид діяльності організацій. Сьогодні найбільший інтерес становить створення спеціалізованих рішень, спрямованих на певну сферу діяльності організацій, оскільки вони забезпечують найефективнішу віддачу від їхнього впровадження. Найпоширенішими в управлінні економічною діяльністю організацій та підприємств в Україні стали програмні комплекси чотирьох компаній: Галактика, 1С, Парус та Інтелект-Сервіс [47; 48; 54]. Ці компанії постійно вдосконалюють програмні комплекси, роблячи їх усе більш доступними та ефективними для автоматизації підприємств. Кожна компанія, прагнучи до якнайуспішнішого впровадження на ринку України, пропонує комплекс як універсальних, так і спеціалізованих програмних продуктів. Крім того, конкретна реалізація таких продуктів істотно відрізняється одна від одної кількістю розв'язуваних завдань, способами їхнього вирішення, механізмами налаштування на специфіку конкретних підприємств та охопленням галузевих особливостей економіки. Так, реалізація системи Галактика заснована на виділенні в системі управління підприємством семи основних взаємозалежних контурів (управління підприємством, логістики, виробничого, фінансового, управління персоналом, маркетингу й менеджменту, адміністративного), орієнтованих на реалізацію процесів прогнозування та планування, обліку й контролю всього управлінського циклу [51]. Вивчення цього комплексу повинно бути орієнтовано на управління ресурсами підприємств, контролінг планових та фактичних результатів, формування бюджету установ, планування державних закупівель та продажу, управління персоналом, управління зв'язками з представниками бізнесу, громадянами та організаціями. Кінцевої метою вивчення цього комплексу є вдосконалення процесів прийняття раціональних управлінських рішень та оцінювання ефекту від автоматизації управлінських технологій. Втіленням наукової думки є комплекс 1С: Підприємство, який містить технологічну платформу і набір побудованих на її основі додатків (прикладні та комплексні рішення) для управління господарською діяльністю підприємств. Вивчення цього комплексу повинно бути орієнтовано на управління виробництвом, планування і розрахунок собівартості продукції, підтримку завдань різних систем оподаткування, кадровий облік, автоматизацію нарахування і виплати зарплати, обчислення регламентованих законодавством податків і внесків, формування цінової політики, управління оптовою та роздрібною торгівлею, взаєморозрахунками з громадянами та бізнесом, планування державних закупівель і продажу, планування постачань і грошових видатків, формування бюджету організації, контроль планових і фактичних даних бюджету, визначення фінансових результатів, підготовку регламентованої звітності за національними та міжнародними стандартами. З економічної точки зору, поділ системи на технологічну платформу, прикладні й комплексні рішення дозволяє забезпечити досить низьку вартість галузевих та індивідуальних рішень, тому що витрати для їхнього створення істотно нижче, ніж витрати на розроблення системи з нуля. Крім того, це забезпечує високу швидкість створення й упровадження рішень, тому що максимально використовується відпрацьована функціональність і методологія. Важливою перевагою такого підходу є уніфікація навчання користувачів. Як результат, система 1С: Підприємство на сьогодні є найпопулярнішим засобом автоматизації управління на підприємствах усіх галузей і видів власності. Особливістю побудови системи Парус-Підприємство є модульність, тобто поділ системи на окремі взаємозалежні модулі для розв'язання визначеної області задач. Важливі такі елементи системи Парус-Підприємство, як робота з касовими та банківськими документами, облік руху матеріальних цінностей, нарахування заробітної плати, перерахування заробітної плати до банку, планування та облік робочого часу співробітників, організація державних закупівель. Останніми роками компанія Парус зуміла відійти від розв'язання лише облікових задач і створити технологію комплексної автоматизації управління підприємством, що забезпечує вирішення завдань поточного та оперативного планування, управління дебіторсько-кредиторською заборгованістю, управління фінансовими ресурсами та ін. Компанією здійснюється і правова підтримка діяльності організацій, що відбилося в інформаційно-аналітичній системі Парус-Консультант стосовно законодавчої бази України. У цілому, програмні продукти компанії Парус успішно конкурують з аналогічними продуктами компанії 1С: Підприємство в міру відносної своєї дешевизни й простоти реалізації. З цих причин найчастіше використовується модуль Заробітна плата і персонал. Програмні продукти компанії Інтелект-Сервіс забезпечують вирішення аналогічних завдань. Однак найактуальнішим рішенням для організації взаємодії влади з бізнесом є завдання програмного комплексу Бест звіт плюс, призначеного для підготовки та надання звітності в електронному вигляді до державних органів влади. Таким чином, аналіз структур і функціональних можливостей існуючих систем управління установою викликає необхідність використання комплексного вивчення розглянутих програмних комплексів у системі підготовки фахівців та магістрів у галузі автоматизації діяльності підприємств. Процес навчання повинен ґрунтуватися на критичному аналізі вітчизняного і закордонного досвіду дослідження й використання моделей і методів управління підприємством в умовах ринкової економіки. Особливу увагу повинно бути приділено застосуванню інформаційних технологій для оптимізації процедур функціонування й побудови процесно орієнтованих систем, що розглядають функціонування підприємства не з погляду реалізації окремих функцій, а з позицій виконання цілісних бізнес-процесів. На цій основі в навчальному посібнику наведено комплекс відповідних моделей і методів управління господарською діяльністю підприємства, розглянутих на різних прикладах. Для автоматизації кадрової та організаційно-контрольної діяльності організацій упроваджено низку модулів з управління персоналом розглянутих комплексів. Тут виникає необхідність у розгляді таких питань: створення організаційної структури і штатного розпису організації, робота з класифікаторами, ведення особистих карток, відстеження стажу роботи, аналіз довідкових даних співробітників, планування потреб у персоналі й забезпечення установи кадрами, автоматизація процесу добору кадрів та оцінка кандидатів, управління компетенціями та атестація співробітників, прийняття кадрових рішень, а саме: приймання на роботу, ротації, потреба в навчанні, звільнення, управління фінансовою мотивацією персоналу, ефективне планування зайнятості персоналу, облік кадрів і аналіз кадрового складу, трудові відносини і кадрове діловодство, розрахунок заробітної плати персоналу, обчислення регламентованих законодавством податків і внесків з фонду оплати праці, відображення нарахувань заробітної плати і податків у витратах організації. Важливим етапом функціонування будь-якої організації є надання звітності в електронному вигляді в органи державної й місцевої влади про результати своєї діяльності. Така звітність характеризується множиною форм документів, яки подаються щомісячно або щоквартально до відповідних органів влади. Цей етап пов'язано зі значними працевитратами організацій, які подають звіти, та органів, що їх перевіряють. З метою скорочення таких витрат у цей час в Україні існує електронна система надання звітності й автоматизована система її оброблення на основі програмного комплексу Бест-про. Ця система діє в низці державних служб та міністерств (податкова служба, Пенсійний фонд України, митна служба та ін.) з використанням захищеного інтернет-зв'язку. Особливо актуальні завдання електронного урядування в умовах розвитку інформаційного суспільства, які спрямовані на взаємодію влади з суспільством та його основними структурами: бізнесом, громадянами та їхніми організаціями. Існують національні інфраструктури та засоби обміну конфіденційною інформацією в інформаційному просторі з використанням засобів електронного цифрового підпису [45], організаційна та правова основа яких підтверджена законами [88; 89]. В умовах інтеграції України до Європейського Союзу проблема розвитку таких технологій має не тільки національний, але також і міжнародний характер. Державна політика в галузі розвитку інформаційного суспільства має кінцевою метою створення в Україні загальнонаціональних інформаційних систем взаємодії з суспільством і його основними структурами: громадськими організаціями, бізнесом і громадянами. У зв'язку з цим виникають завдання проектування інформаційних представництв організацій та використання інтернет-ресурсів з метою підвищення ефективності управління суспільством [46]. Інформатизація суспільства впливає не тільки на ефективність суспільних відносин, але й на їхню сутність. Усе більшу роль відіграють такі поняття, як електронний договір, електронне видання, електронна біржа, електронні торги, електронна система фінансових розрахунків, електронний архів тощо. У результаті з'явився новий вид економіки під назвою "електронна комерція". Усе більша кількість підприємств України з метою підвищення своєї конкурентоспроможності та зниження витрат у циклах комерційного процесу вливається до світової кіберекономіки. Тут постають завдання вивчення засобів інтернет-технологій з метою їхнього застосування для підвищення коефіцієнта повернення клієнтів як основного закону ефективності електронної комерції. Маркетингові дослідження показують, що головними факторами, які впливають на вибір цих засобів, є змістовність, доступність, динамічність, інтерактивність і привабливість. На перший погляд, роль кожного з факторів очевидна, однак складність управління ними полягає в їхній внутрішній суперечливості. Наприклад, вишукані технології оформлення лтеЬ-каналів сприяють привабливості останніх, але можуть негативно позначитися на їхній доступності. Необхідною умовою розвитку електронної комерції є наявність двостороннього захищеного зв'язку. Особливу роль система захищеного зв'язку відіграє у зв'язках клієнтів із банками. На сьогодні використовують дві технології захищеного зв'язку, що діють на різних рівнях і можуть застосовуватися спільно, тобто не є альтернативними. Ці технології закріплені стандартом і реалізуються за допомогою протоколів організації сеансового зв'язку. Сучасні комп'ютерні банківські системи (КБС) складають основу електронної комерції. Більшість електронних взаєморозрахунків виконується за допомогою платіжних карт. Основні причини широкого використання платіжних карт в електронній комерції пов'язано зі сприятливими можливостями автоматизації розрахункових операцій за допомогою комп'ютерної техніки в режимі реального часу. Діяльність організацій регулюється документами: чинного законодавства, наказами й розпорядженнями керівництва, умовами договорів. Успішність їхнього виконання визначає ефективність функціонування організацій. Слід зазначити, що підхід до організації документообігу в Україні відрізняються від західного більшою централізованістю оброблення документів з метою здійснення єдиного контролю їхнього проходження й виконання. Українська модель документообігу породжує численність проблем, головна з яких -суперечність між централізованим контролем роботи над документами і, по суті, децентралізованим процесом власне виконання документів. Практично без застосування засобів автоматизації в такій системі неможливо відстежити в реальному масштабі часу рух документів, бо це вимагає величезних витрат праці. Найпопулярнішими системами документообігу є Діло, Оптима і Мегаполіс. Основною метою впровадження таких систем є створення в установі повноцінної, розвиненої системи управління потоками робіт, зокрема документообігу, механізмів для виконання технологічних процесів обробки документів, ланцюжків взаємопов'язаних робіт, а також для організації контролю і управління цими процесами. Упровадження і використання системи в практичній діяльності установ дозволяє, з одного боку, значно полегшити виконання завдань виконавцям робіт, зайнятим обробкою інформації, залученої до технологічних процесів, а з іншого — забезпечує керівникам і персоналу, відповідальному за організацію процесів обробки і руху документів, досягнення нового якісного рівня у вирішенні своїх завдань. Таким чином, у пропонованому навчальному посібнику подано матеріали для комплексного вивчення інформаційних систем автоматизації діяльності установ, організацій, підприємств та застосування інформаційних технологій, спрямованих на використання програмних засобів формування електронного цифрового підпису, підготовки звітності підприємств і надання її до органів влади, організації електронного документообігу на підприємстві та електронної комерції підприємств, впровадження систем електронного урядування в процесі розвитку інформаційного суспільства. У цілому навчальний посібник орієнтовано на підготовку студентів і слухачів у сфері комплексної автоматизації діяльності установ, організацій, підприємств за економічними спеціальностями. ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ
З повагою ІЦ “KURSOVIKS”! |