Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 85 Методичні вказівки для підготовки випускної роботи, Державне управління та місцеве самоврядування, АМУ

Методичні вказівки для підготовки випускної роботи з предмету Державне управління та місцеве самоврядування, АМУ

« Назад

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

АКАДЕМІЯ МУНІЦИПАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ

Кафедра управління муніципальним розвитком

ЗАТВЕРДЖУЮ

Проректор з науково-педагогічної роботи

____________________ Т. В. Іванова

”____”_______________2013 р.

 Методичні вказівки

для підготовки випускної роботи

з функціональної спеціалізації

„Державне управління та місцеве самоврядування”

 для всіх спеціальностей напряму підготовки «бакалавр»

та «магістр»

 УХВАЛЕНО

на спільному засіданні кафедр

державного управління та місцевого

самоврядування та кафедри управління

муніципальним розвитком

протокол засідання №    від ___ _____2013 р.

         Завідувач кафедри __________О.І. Васильєва

 Погоджено:

Зав.навчально-

методичним відділом________________Л.Ю.Бородінова

Київ – 2013

Укладачі:

- д.держ.упр, професор, проректор з наукової роботи Бакуменко В.Д.;

- д.держ.упр., професор, проректор з науково-педагогічної роботи Іванова Т.В.;

- к.е.н., професор, завідувач кафедри управління документно-інформаційними комунікаціями Піддубна Л.П.;

- д. держ. управ., професор, завідувач кафедри управління муніципальним розвитком  Васильєва О.І.;

- к.і.н., доцент кафедри управління муніципальним розвитком Блінда Л.В.

Рецензент:

Д. держ. управ. Лебединська О.Ю.

Методичні вказівки з підготовки роботи ознайомлюють студентів з вимогами та нормативами, що стосуються виконання, оформлення основних елементів випускної роботи з функціональної спеціалізації “Державне управління та місцеве самоврядування”, а саме: вибором та обґрунтуванням актуальності теми, складанням плану та графіку виконання роботи, написанням основних розділів роботи, проведенням наукових досліджень, оформленням заголовків відповідно до нормативних вимог, переліків, малюнків, іншого графічного матеріалу, таблиць, формул тощо, а також підготовки до захисту та захист роботи на засіданні комісії.

 Зміст

 

 

Стор.

1.

Загальні положення

5

2.

Етапи виконання випускної роботи

7

3.

Вибір теми випускної роботи

8

4.

Структура, зміст і обсяг випускної роботи

8

5.

Вимоги до оформлення випускної роботи

11

6.

Підготовка до захисту випускної роботи

15

7.

Відзив на випускної роботи

15

8.

Порядок захисту випускної роботи

16

9.

Критерії оцінювання випускної роботи

17

Додаток 1. Зразок форми титульної сторінки випускної роботи

 

19

Додаток 2. Приклад оформлення переліку використаних

джерел

 

20

Додаток 3. Зразок оформлення змісту випускної роботи

22

Додаток 4. Зразок відзиву керівника

23

 1. Загальні положення

Випускна робота є обов’язковим елементом навчального процесу Академії муніципального управління і запланована з дисципліни “Муніципальне управління”. Вона виконується кожним студентом і є підставою для отримання дипломного посвідчення з функціональної спеціалізації “Державне управління та місцеве самоврядування”.

Випускна робота – це самостійне комплексне наукове дослідження, виконане студентом на завершальному етапі навчання і підводить підсумки вивчення ним дисциплін функціональної спеціалізації, передбачених навчальними планами Академії та проходження практики в органах державного управління та місцевого самоврядування. Виконання випускної роботи з тематики державного управління та місцевого самоврядування завершує підготовку студента як спеціаліста з муніципального управління, розширює і поглиблює знання зі спеціальних питань державного управління та місцевого самоврядування, розкриває самостійність підходу до вирішення складних питань управління, вміння правильно застосовувати отримані знання в ефективній організації системи державного управління та місцевого самоврядування, організації управлінської праці, прийнятті управлінських рішень в органах влади, розв’язанні конфліктних ситуацій та інших питань, які стосуються розвитку державного управління та місцевого самоврядування.

Випускна робота є кваліфікаційним документом, на підставі якого, комісія із захисту (призначається наказом ректора Академії) визначає рівень теоретичної підготовки випускника, його готовність до самостійної роботи за функціональною спеціалізацією і приймає рішення щодо видачі йому дипломного посвідчення та рекомендує кращих студентів до кадрового резерву Київської міської державної адміністрації.

Метою підготовки випускної роботи є поглиблення студентом теоретичних знань і практичних навичок з дисципліни “Муніципальне управління” та дисциплін функціональної спеціалізації, а також вміння:

- використовувати набуті в процесі навчання теоретичні знання, практичні навички для вирішення конкретної проблеми в державному управлінні та місцевому самоврядуванні;

- знаходити наукові та літературні джерела з визначеної проблеми, теми, критично їх аналізувати, вивчати та узагальнювати теоретико-методологічні засади із обраного напряму дослідження;

- аналізувати і правильно оцінювати процеси, які відбуваються в органах державного управління та місцевого самоврядування, в конкретних установах, в регіонах, в країні в цілому;

- критично аналізувати зарубіжний досвід вирішення проблем, що досліджуються, вміти адаптувати його до конкретної ситуації в Україні;

- узагальнювати статистичні та інші фактичні матеріали, вміти викласти отриманий матеріал у лаконічній, зрозумілій формі (таблиці, схеми, діаграми тощо);

- проводити всебічну глибоку діагностику ситуації, застосовуючи сучасні методи наукових досліджень та сучасний інструментарій;

- науково обґрунтовувати запропоновані рішення з використанням відомих методів діагностики;

- використовувати комп’ютерну техніку для аналітичної обробки даних;

- робити висновки та вносити пропозиції, що мають теоретичне і практичне значення;

- вміти узагальнювати не тільки позитивний досвід діяльності установ державного управління та місцевого самоврядування, а розпізнавати слабкі місця, негативні явища, протиріччя в побудові організаційних структур управління, організації праці персоналу, діях керівництва тощо;

- вміти робити доповіді та готувати презентаційні матеріали;

- формулювати основний зміст роботи та пропозиції, з подальшим їх публічним захистом.

Перелічені вимоги можуть бути реалізовані, якщо випускна робота виконана на підставі реальних даних і спрямовується на вирішення конкретних завдань державного управління та місцевого самоврядування.

Випускна робота повинна бути виконана на актуальну тему і на конкретних матеріалах установи (районної державної адміністрації, управліннях КМДА та інших установ тощо).

Випускна робота повинна включати елементи наукового дослідження і конкретні рекомендації практичного характеру. Зміст роботи повинен відповідати обраній темі.

Науково-методичне керівництво випускними роботами здійснюється викладачами кафедри державного управління та місцевого самоврядування або залученими для цієї роботи висококваліфікованими практичними фахівцями з державного управління та місцевого самоврядування, які призначаються завідуючим кафедрою і затверджуються на засіданні кафедри.

У разі необхідності разом із керівником випускної роботи може бути призначений науковий консультант з числа спеціалістів установи на матеріалах якої виконується робота.

Працюючи над випускною роботою, студент має засвоїти навички правильної постановки проблеми та обґрунтування її актуальності, формулювання мети і завдань дослідження, побудови логічного плану і оптимальної структури, роботи з літературними джерелами та статистичною інформацією, аналізу та оцінки різних аспектів діяльності організації, обґрунтування власних узагальнень, висновків і пропозицій.

При підготовці випускної роботи з функціональної спеціалізації “Державне управління та місцеве самоврядування” студент повинен дотримуватися певних вимог:

- робота має бути написана державною мовою;

- випускну роботу кожен студент виконує індивідуально;

- випускна робота має бути науковою працею, яка присвячена вирішенню конкретної управлінської, економічної, соціальної, політичної проблеми або комплексу названих проблем;

- запропоновані в роботі нові рішення повинні бути аргументовані і спиратися на існуючий досвід, порівнюватися з уже відомими рішеннями;

- у випускній роботі бажано навести відомості щодо практичного застосування здобутих автором наукових результатів дослідження;

- оформлення випускної роботи має відповідати вимогам, що ставляться до робіт, поданих до друку;

- при написанні випускної роботи студент повинен посилатися на автора та джерело, звідки запозичено матеріал або окремі дані. У разі виявлення плагіату, свідомого зловживання авторськими правами вітчизняного чи зарубіжного науковця, випускна робота знімається з розгляду.

 2.     Етапи виконання випускної роботи

Процес виконання і підготовка до захисту випускової роботи рекомендується розділити на ряд етапів:

- вивчення методичних вказівок;

- вибір теми випускної роботи і подання відповідної заяви (дод.1);

- розробка разом з науковим керівником плану-завдання випускної роботи і графіка її виконання;

- збір матеріалів в установі і робота з літературою;

- написання першого варіанту випускної роботи;

- передача випускної роботи на перевірку науковому керівнику;

- доопрацювання та оформлення остаточного варіанту випускної роботи;

- передача повністю оформленої (але не переплетеної) випускної роботи науковому керівникові і отримання дозволу на переплетення роботи;

- підготовка висновку наукового керівника про виконану випускну роботу;

- передача випускної роботи і висновку наукового керівника на кафедру державного управління та місцевого самоврядування;

- підготовка презентаційних матеріалів та доповіді на захисті перед комісією, узгодження їх з науковим керівником випускної курсової роботи;

- публічний захист випускної роботи.

Графік виконання випускної роботи затверджується на початку навчального року, контролюється науковим керівником і завідуючим кафедрою. За порушення графіка студент може бути недопущений до захисту випускної роботи.

 3. Вибір теми випускної роботи

Тематика випускних робіт повинна відображати актуальні питання, пов’язані з поліпшенням управління одного із напрямків діяльності органів державного управління та місцевого самоврядування де студент проходив практику.

Студент самостійно обирає тему випускної роботи, з врахуванням досвіду попередньої роботи, наукових інтересів і особистих нахилів.

При виборі теми випускної роботи повинна бути забезпечена її ув’язка з темою раніше виконаних курсових робіт, проведеної науково-дослідної роботи з управління та досвідом, набутим в ході проходження практики. В процесі вибору теми необхідно врахувати такі критерії, як її актуальність, перспективність, можливість здійснити її виконання силами студента в умовах конкретної установи.

Особливу увагу слід приділити наявності і можливості отримання фактичних аналітичних, організаційних, статистичних та інших практичних матеріалів з установи, на прикладі якої планується виконувати випускну роботу.

Студент консультується з питання остаточного вибору теми випускної роботи з науковим керівником. Робота повинна відповідати тематичній спрямованості наукових робіт кафедри державного управління та місцевого самоврядування.

 4. Структура, зміст і обсяг випускної роботи

Випускна робота повинна мати певну логіку побудови, послідовність і завершеність. Зміст випускної роботи визначається її темою. Загальний обсяг роботи має бути в межах 40-50 сторінок машинописного тексту формату А4 без урахування переліку використаних інформаційних джерел і додатків.

План роботи має бути складним, тобто рекомендується така структура випускної роботи: титульна сторінка, зміст, вступ, два-три розділи (кожен з яких містить не менше двох параграфів), висновки та пропозиції (заключна частина), перелік використаних інформаційних джерел (список літератури), додатки.

Титульна сторінка випускної роботи оформлюється згідно з формою, наведеною у додатку 1 даних методичних вказівок.

Зміст випускної роботи може займати 1-1,5 сторінки. У ньому вказуються назви всіх розділів і підрозділів (параграфів) із зазначенням початкових сторінок. Зміст роботи має відображати суть проблеми, її складність та логіку дослідження. Назви розділів і підрозділів повинні бути стислими і зрозумілими, літературно грамотними, тісно пов'язаними з назвою роботи, але не повторювати її.

У Вступі (об’єм 1-3 стор.) дається обґрунтування актуальності і практичного значення обраної теми; формулюються мета, завдання і об'єкт дослідження та доводиться можливість розробки обраної теми випускної роботи на матеріалах даної установи; наводяться отримані результати; повідомляється, чи пройшла робота якусь апробацію.

Перший розділ (об’єм 15-20 стор., структурно складається з 2-3 параграфів) має суто теоретичний характер: розглядає понятійний апарат теми дослідження, містить огляд джерельної бази і висвітлює науково-теоретичні аспекти тої проблеми, якій присвячене дослідження. В ньому вивчається вітчизняний та зарубіжний досвід, міститься аналіз і оцінка стану теоретичних напрацювань з обраної теми. У цьому розділі слід аналізувати існуючі різноманітні погляди (в тому числі власні) на окремі аспекти обраної теми, виявити невирішені питання, що існують в даному напрямку, встановити позитивні тенденції та проблеми, які потребують розв'язання. Розділ обов’язково повинен бути насичений теоретичною інформацією (оглядом літературних джерел, публікацій, наукових робіт, звітів, при цьому слід обов’язково посилатися на літературні джерела, публікації, наукові роботи, звіти), що відображає відповідні результати досліджень по обраній студентом конкретній темі  за останні 2 - 3 роки.

Другий розділ (об’єм 15-20 стор., в якому можна виділити 2-3 відносно самостійних параграфи) призначається для аналізу стану питань, що досліджуються. Він повинен містити ґрунтовний аналіз фактичного стану досліджуваної проблеми на матеріалах конкретної установи, аналітичні розрахунки показників, результати обробки анкет тощо. Матеріали мають враховувати сучасні вимоги нормативно-правової бази з теми дослідження, методи управління, побудову організаційних структур управління та їх діяльності, вимоги до побудови ефективного управління об’єктами, сучасні інформаційні технології управління тощо, спрямовані на задоволення потреб та інтересів громадян, надання якісних послуг населенню.

У третьому розділі (об’єм 10-15 стор., виділяється 1-3 самостійних параграфи) міститься розгорнута характеристика напрямів вдосконалення діяльності структури установи на місцевому та регіональному рівні у вирішенні проблеми досліджуваного студентом питання та пропозицій автора з практичного вирішення досліджуваної проблеми. Це можуть бути пропозиції з удосконалення роботи установи, управління, структурного підрозділу, суспільних процесів тощо.

У цьому розділі оцінюється точність та достовірність одержаних висновків, які узгоджуються з теоретичними даними, формулюються остаточні висновки і описується їх можливе застосування на практиці. Випускна робота повинна містити параграф, присвячений удосконаленню управління досліджуваними об’єктами та процесами на базі сучасних інформаційних технологій.

"Висновки та пропозиції" (об’єм 3-5 стор.) є завершальною частиною випускної роботи. Вони містять стислий виклад актуальності теми, зроблених оцінок та узагальнень під час аналізу, пропозицій автора щодо  вдосконалення роботи державних органів влади щодо розвитку місцевої демократії, надання якісних послу населенню та їх ефективності з обраної теми. Висновки повинні бути конкретними і змістовними, витікати із проведеного дослідження. Ознайомлення з текстом висновків повинно сформувати у читача уявлення про ступінь реалізації автором випускній роботі, поставленої мети і завдань.

  • "Перелік використаних інформаційних джерел" (список літератури) містить складений перелік використаних літературних джерел або Web-сайтів. Всі використані джерела повинні бути розташованими в алфавітному порядку. Список літератури повинен включати не менше 20 та не більше 40 назв.

Посилання в тексті на джерела наводять у вигляді порядкового номера джерела за списком у квадратних дужках та сторінки, на якій написана цитата, наприклад: [14, с. 25]. Зразок оформлення списку літератури та порядок внесення джерел в перелік наведено у дод. 2.

Завершає дослідження Додаток, що містить аналітичні таблиці та інші матеріали, опрацьовані автором, але через об’ємність не вміщені у текст випускної роботи. У додатки також можуть бути винесені схеми організаційної структури установи, таблиці допоміжного характеру, анкети опитування тощо. Додатки оформляються на окремих сторінках випускної роботи. Кожен додаток починається з нової сторінки і має свій заголовок і номер.

 5. Вимоги до оформлення випускної роботи

Випускна робота має бути виконана і оформлена з додержанням усіх технічних вимог до даного виду робіт. Текст роботи друкується на комп'ютері через півтора міжрядкових інтервали до тридцяти рядків на сторінці на одному боці аркуша білого паперу формату А4 у текстовому редакторі "WINWORD" з шрифтом Times New Roman, 14 пт. Допускається також таблиці та ілюстрації виконувати на аркушах формату A3, згортаючи їх у зшитку.

Текст розміщується на сторінці, яка обмежується полями: лівим - 30 мм, правим - 15 мм, верхнім - 20 мм, нижнім -20 мм. Відстань між заголовком і текстом має бути в межах 15 – 20 мм. Обсяг випускної  роботи включає 40-50 сторінок.

Титульну сторінку (дод. 1) включають у загальну нумерацію роботи, однак на титульній сторінці номер не проставляється. Всі інші сторінки нумеруються арабськими цифрами в правій нижній частині сторінки після закінчення тексту. Нумерація закінчується останньою сторінкою додатків. Нумерація сторінок в роботі повинна бути наскрізна.

За титульним аркушем розміщують послідовно сторінку зі змістом роботи, далі йде вступ, потім розділи у порядку зростання нумерації, висновки та пропозиції, список використаних інформаційних джерел, додатки.

У Змісті (дод.3) зазначають початкові сторінки кожного розділу і підрозділу. Назви розділів і підрозділів у змісті й тексті мають бути однаковими.

Вступ,кожний розділ, висновки і список літератури починаються з нової сторінки, а наступний параграф - одразу після закінчення попереднього.

Заголовки глав (розділів) пишуть, починаючи з окремого рядка, великими літерами. Заголовки підрозділів (параграфів) – малими буквами, крім першої. В тексті, таблицях, малюнках допускаються тільки загальноприйняті скорочення, символи і терміни.

Глави (розділи) випускової роботи повинні бути пронумеровані арабськими цифрами. Після номера розділу ставиться крапка. Підрозділи слід нумерувати у межах кожної глави (розділу), наприклад: 1.1.; 2.2. з абзацним відступом. Номер підпункту включає номери розділу, підрозділу, пункту і порядковий номер підпункту, відокремлені крапкою (1.1.1, 1.1.2, і т.д.).

Заголовки глав (розділів) повинні чітко й коротко відображати їхній зміст. Якщо заголовки складаються з двох або більше речень, то їх розділяють крапкою. В кінці заголовку крапку не ставлять. Підкреслювати заголовки і переносити слова в заголовках не допустимо. Відстань між заголовками і наступним текстом повинна бути рівною трьом міжрядковим інтервалам.

Кожну главу (розділ) слід починати з нової сторінки.

Таблиці застосовують для уточнення та зручності порівняння показників. Якщо виникла необхідність навести в тексті таблицю, вирівнюючи по правій стороні аркушу пишуть слово „Таблиця” ставлять її номер. Номер таблиці складається з номеру розділу (глави) та порядкового номеру таблиці у розділі, наприклад: 1.2.; 2.4. тощо. Назва таблиці повинна точно і стисло відображати її зміст. Назву слід розміщувати над таблицею, розташовуючи її посередині аркуша. Форма і зміст таблиць повинні відповідати вимогам, що пред’являються до них. Приклад наведено на рис. 1.

 Таблиця 2.1.

Динаміка частки міського та сільського населення

у загальній чисельності населення в Україні

(станом на 01.01.2004 р.),% [1, с.191]

 

1989 р.

1996 р.

2002 р.

2004 р.

Всього

100,0

100,0

100,0

100,0

міське населення

66,9

67,8

67,2

67,4

сільське населення

33,1

32,2

32,8

32,6

Рис. 1. Приклад оформлення таблиці

У разі перенесення частини таблиці на наступну або інші сторінки назву ставлять тільки над першою частиною таблиці. Наступну сторінку слід починати з заголовку "Продовження табл." і використовувати нумерацію колонок, яка розміщується одразу після запису про продовження таблиці. Таким чином, кожна інша сторінка таблиці починається з такого блоку - продовження та нумерації колонок.

Таблиці кожного додатка позначають окремою нумерацією арабськими цифрами з додаванням перед цифрою позначення додатка.

На всі таблиці мають бути посилання в тексті, які складаються зі слова "табл." із зазначенням її номера.

Заголовки стовпців і рядків таблиці слід друкувати з великої літери, підзаголовки стовпців - з малої, якщо вони є продовженням заголовка, або з великої, якщо вони мають самостійне значення. У кінці заголовків і підзаголовків таблиць крапки не ставлять, заголовки і підзаголовки стовпців друкують в однині. Таблиці з усіх боків обмежують лініями.

Таблицю (залежно від її розміру) розміщують під текстом, в якому було перше посиланням на неї або, на наступній сторінці після закінчення абзацу. Якщо таблиця велика, або, яку в силу тих чи інших причин не можливо розмістити по тексту, то її розміщують у додатку, посилаючись на неї в тексті роботи.

Допускається розміщення таблиці вздовж довгого боку аркуша. В такому разі таблиця розташовується таким чином, щоб номер таблиці та її назва знаходилась в середині зшитку, а сама таблиця йшла до зовнішнього боку сторінки.

Якщо рядки або стовпці таблиці виходять за формат сторінки, то таблицю ділять на частини, які розміщують одна під одною або поряд, при цьому в кожній частині таблиці повторюють її заголовок.

Якщо в кінці сторінки таблиця переривається і її продовження буде на наступній сторінці, то в першій частині таблиці креслять нижню горизонтальну лінію, що обмежує таблицю.

У таблицях слід правильно називати одиниці виміру наведених величин, додержуючись правил їх скорочення.

Всі ілюстрації (рисунки, схеми, діаграми, фотографії та ін.) іменуються рисунками і їх розміщують у роботі для пояснень властивостей або характеристик об'єктів дослідження, а також для кращого розуміння тексту роботи. На ілюстрації мають бути посилання в тексті роботи.

Рисунки розміщають безпосередньо після тексту, в якому про них згадується вперше або на наступній сторінці, або у додатку.

За необхідності під рисунком розміщують пояснювальні дані. Слово "рисунок" і його назву подають після пояснювальних даних.

Рисунки (за винятком рисунків додатків) слід нумерувати арабськими цифрами. Дозволяється нумерація рисунків в межах розділу. Номер рисунка складається в цьому разі з номеру розділу та порядкового номера рисунка, відокремлених крапкою (Рис. 1.1). Наприклад: Рис. 2.1. Динаміка частки міського та сільського населення у загальній чисельності населення в Україні. На рис. 2 наведено приклад діаграми у тексті випускової курсової роботи.

Рисунок (діаграму, схему тощо), як правило, слід виконувати на одній сторінці. Якщо рисунок не вміщується на одній сторінці, то його розміщують на аркуші більшого формату і розташовують у додатку, крім того рисунок більшого формату, можна зменшити за допомогою ксерокопіювання і довести до стандартного формату сторінки А4.

Формули (за винятком тих, які є в додатках) мають нумеруватися наскрізною нумерацією арабськими цифрами, які друкують на рівні формули праворуч у круглих дужках. Одну формулу позначають (1). Нумерація формул може також здійснюватись у рамках розділу. У цьому разі номер формули складається з номера розділу і порядкового номера формули, відокремлених крапкою. Приклад: (1.1), (1.2).

Посилання в тексті на порядкові номери формули дають у дужках. Наприклад: ...у формулі (1); (1.2.) тощо.

У формулі як символи фізичних величин слід застосовувати позначення, встановлені відповідними стандартами або іншими документами.

Пояснення символів і числових коефіцієнтів, що входять до формули, якщо вони не пояснювалися в тексті, мають бути наведені безпосередньо під формулою. Пояснення кожного символу слід давати з нового рядка у тій послідовності, в якій символи наведено у формулі. Перший рядок пояснення має починатися словом "де".

Формули, що подаються одна за одною і не розділені текстом, відокремлюють комою.

Додатки.Матеріал, що доповнює випускну роботу, робочий або довідковий матеріал розміщується в додатках. Додатками можуть бути: графічний матеріал, таблиці великого формату, розрахунки, копії документів, положень про структурні підрозділи, схеми організаційних структур управління установою тощо.

Додатки позначають великими літерами української абетки, починаючи з А, за винятком літер Ґ, Є, З, І, Й, О, Ч, Ь. Після слова "Додаток" друкують літеру, що позначає його послідовність. Допускається позначення додатків літерами латинської абетки, за винятком літер І та 0. У разі повного використання літер української та латинської абеток допускається позначення додатків арабськими цифрами.

Кожний додаток слід починати з нової сторінки із зазначенням угорі, справа сторінки слова "Додаток" і його позначення. Додаток повинен мати заголовок, який друкують симетрично відносно тексту з великої літери окремим рядком.

Текст кожного додатка за необхідності може бути поділений на розділи, підрозділи, пункти, підпункти.

Запозичена з літературних чи статистичних джерел інформація (формули, таблиці, схеми, графіки, висновки тощо) потребує обов'язкових посилань (у квадратних дужках) на порядковий номер джерела у списку використаної літератури та номери сторінок, з яких узято інформацію.

Відзив керівника не нумерують і не підшивають, його розміщують перед змістом роботи, після титульної сторінки.

 6. Підготовка до захисту випускної роботи

Випускну роботу студент подає науковому керівникові на першу перевірку частинами у встановлені терміни. Після завершення написання роботи студент подає роботу у незброшурованому вигляді науковому керівникові для одержання від нього письмового відзиву з оцінкою проведених досліджень.

Після перевірки роботи науковим керівником, усунення його зауважень, вона, підписана автором, з письмовим відзивом керівника  подається завідувачу кафедри державного управління та місцевого самоврядування, який приймає рішення про допуск випускної роботи до захисту на відкритому засіданні комісії, призначеної ректором Академії.

7. Відзив на випускну роботу

Випускна робота, підписана студентом, подається керівникові, який після ознайомлення з нею і в разі схвалення підписує її і, додавши свій письмовий відзив, передає на кафедру.

У датованому та підписаному відзиві керівника відображається:

  • аналіз позитивних сторін роботи, а також недоліків та помилок;

  • висновки та оцінки щодо актуальності дослідження;

  • рівень теоретичних знань, виявлені студентом при вирішенні конкретних практичних завдань;

  • глибина та комплексність підходу при аналізі економічних, соціальних, політичних та правових проблем;

  • прогресивність та ймовірна ефективність запропонованих шляхів вирішення досліджуваної проблеми.

У відзиві керівник оцінює випускну роботу записом: "Робота заслуговує оцінки ...." (дод. 4).

 8. Порядок захисту випускної роботи

Захист випускної роботи здійснюється за графіком роботи комісії, яка призначається ректором Академії. Черговість захисту встановлюється деканатом і своєчасно повідомляється студентам.

Після допуску випускної роботи до захисту розпочинається заключний і найвідповідальніший момент - публічний захист роботи перед комісією. Погана підготовка і невміла доповідь на комісії можуть знизити оцінку, а тому підготовці до захисту випускної роботи студент повинен надати важливого значення.

Підготовка до захисту звичайно складається з таких етапів:

- складання конспекту доповіді на комісії;

- підготовка наочних матеріалів для ілюстрації, найважливіших положень доповіді;

- ознайомлення з відгуком, підготовка пояснень і відповідей на зауваження у відзиву.

Для доповіді на засіданні комісії студенту виділяється не більше 10-15 хвилин. Тому доповідач повинен розповісти про найбільш важливі положення своєї роботи, а з усіх інших розділів обмежитися посиланням на текст роботи.

Головну увагу в доповіді (не менше 70% часу) повинно бути відведено практичній частині, висновкам і рекомендаціям, сформульованим за результатами дослідження.

Можна запропонувати приблизно такий розподіл часу:

  • Вступ, тема курсової роботи, її актуальність та обґрунтування вибору – 2 хв.

  • Коротка характеристика роботи і перелік її структурних частин – 2 хв.

  • Викладення практичної частини випускної роботи -  5 хв.

  • Висновки і пропозиції – 3 хв.

Всього - 12 хв.

Відповідно до розподілу часу складається конспект доповіді. Наявність конспекту гарантує ясність і чіткість виступу. Проте читати конспект під час захисту не рекомендується: текст потрібен тільки для підготовки до виступу. Дозволяється зачитати лише висновки і пропозиції.

Слід звернути увагу на дві обставини. Студент повинен перед захистом з годинником в руках визначити тривалість свого захисту. В протилежному випадку можна затягнути доповідь і не вкластися у відведений час або, навпаки, дуже її скоротити.

Друга обставина стосується правильності вимови, а тому корисно уточнити зі словником вимову всіх сумнівних і складних для вживання слів.

Захист випускної роботи відбувається успішно за наявності наочних ілюстраційних матеріалів: схем, таблиць, графіків, діаграм, які складаються на основі найбільш важливих цифрових даних, отриманих із аналізу діяльності установи.

Слід підготувати не менше двох і не більше п’яти таких наочних матеріалів. Схеми, діаграми, таблиці і графіки виконують на комп’ютері або спеціально креслять і роздають як супровідний матеріал членам комісії.

Виступ повинен бути чітким і лаконічним, не бажано відхилятися від наміченої схеми. По закінченні виступу необхідно уважно вислухати і записати запитання і зауваження членів комісії або інших присутніх на захисті осіб і підготувати вичерпні відповіді.

Студент може зробити презентацію виконаної роботи за допомогою презентаційних комп'ютерних програм, таких як PowerPoint або інших, з демонстрацією на великий екран. При цьому презентація складається з 8-10 слайдів. Доцільно на слайдах розміщувати до 12-14 рядків. У разі використання слайдів або комп'ютерної презентації необхідно замовити відповідні технічні засоби та пам'ятати про специфіку підготовки та застосування цього методу презентації.

Під час доповіді студент звертаючись до ілюстративного матеріалу, коротко пояснює його зміст. Після відповіді на запитання слово надається керівникові для характеристики й оцінки роботи або зачитується його відзив на випускову курсову роботу.

Під час захисту ведеться протокол засідання комісії. Окремо відзначається думка членів комісії про практичну цінність і рекомендації щодо використання пропозицій автора.

Загальний час захисту випускної роботи не повинен перевищувати 20 хвилин у середньому на одного студента.

Після обговорення підсумків захисту на закритому засіданні комісії виноситься її рішення. У разі незгоди між членами комісії думка голови є вирішальною. Рішення комісії оголошується її головою в той самий день.

Випускники, які одержали під час захисту незадовільні оцінки, відраховуються з Академії, отримуючи академічну довідку. До повторного захисту випускна робота може бути подана протягом трьох років після закінчення навчання в Академії. Після захисту випускна робота передається на зберігання до архіву навчального закладу.

9. Критерії оцінювання випускної роботи

Підсумкову оцінку випускної роботи визначає комісія, її рішення є остаточним і оскарженню не підлягає. У процесі визначення оцінки враховується низка важливих показників якості випускної роботи. До змістовних аспектів роботи відносять:

  • актуальність обраної теми дослідження;

  • спрямованість роботи на розробку реальних практичних рекомендацій;

  • відповідність логічної побудови роботи поставленим цілям і завданням;

  • широта й адекватність методологічного та діагностичного апарату;

  • наявність альтернативних підходів до вирішення визначених проблем;

  • рівень обґрунтування запропонованих рішень;

  • ступінь самостійності проведення дослідження;

  • розвиненість мови викладення роботи та її загальне оформлення. Якість захисту роботи;

  • уміння стисло, послідовно й чітко викласти сутність і результати дослідження;

  • здатність аргументовано захищати свої пропозиції, думки, погляди;

  • загальний рівень підготовки студента;

  • володіння культурою презентації.

Оцінка випускної роботи проводиться за діючою чотирибальною системою: “відмінно”, “добре”, “задовільно”, “незадовільно”.

Кращі випускні роботи за рішенням комісії можуть бути направлені зацікавленим установам для використання результатів, рекомендовані до публікацій або використання їх авторами у виступах на наукових конференціях, участі у Академічному корпусі випускних робіт з дисципліни “Муніципальне управління”, а найкращих студентів, комісія рекомендує для включення у кадровий резерв Київської міської та районної в м.Києві державних адміністрацій.

 Додаток 1

 Зразок форми титульної сторінки випускової курсової роботи

 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

АКАДЕМІЯ МУНІЦИПАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ

Кафедра управління муніципальним розвитком

 ВИПУСКНА РОБОТА

(назва теми)

 Студент _____________ курсу

факультету ________________

групи _____________________

__________________________

(прізвище, ім'я, по-батькові)

____________

(підпис)

Науковий керівник ____________________

_____________________________________

(науковий ступінь, вчене звання, ПІП)

______________

(підпис)

Завідувач кафедри управління

муніципальним розвитком

д.держ.упр., професор Васильєва О.І.

__________________

(підпис)

Київ-201__

 

 Додаток 2

Приклад оформлення переліку використаних джерел

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Абалкин Л.И. Выбор стратегии и роль российских предпринимателей / Л.И. Абалкин // Проблемы экономики переходного общества: Сб. науч. тр. ученых России и Украины / Под ред. В.М. Гееца, Д.С. Львова. – Запорожье: ГУ ״ЗИГМУ״, 2004. – С.16–22. 

  2. Биков Р.Ю. Ефективність приватизації державного майна в Україні / Р. Ю. Биков // Державне управління: удосконалення та розвиток. – 2009. – №. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // www.dy.nayka.com.ua

  3. Про власність: Закон України від 7 лютого 1991 р. №697-XII зі змінами від 28 лютого 1995 р. №75/95-ВР, втратив чинність 20.06.2007: законодавча база Верховної Ради України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.

  4. Звіт про роботу Фонду Державного майна України та хід виконання Державної програми приватизації у 2007 році: офіційний сайт Фонду Державного майна України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.spfu.gov.ua/ukr/reports/spfu/200712.pdf.

  5. Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-III, ред. від  20.06.2007: законодавча база Верховної Ради України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi.

  6. Кушлин В.И. Траектории экономических трансформаций / В.И. Кушлин. – М.: ЗАО ״Издательство ״Экономика״, 2004. – 310 с. – Библиогр.: с. 299–304.

  7. Логинов В.П. Возрождение экономики России: путь в XXI век / В.П. Логинов, И.Р. Курнышева, Ю.И. Соколов и др.; под ред. В.П. Логинова. – М.: Наука, 2000. – 270 с. – Библиогр.: с. 263–267.

  8. Офіційний сайт Державного комітету статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/.

  9. Семенюк В.П. Досягнення позитивного результату – головна мета Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації / В.П. Семенюк // Голос України. – 2003. – № 244 (3244). – С. 6.

  10.  Україна у вимірі економіки знань / За ред. акад. НАН України В.М. Гейця. – К.: Основи, 2006. – 592 с. – Бібліогр.: с. 547–570.

  11.  CalPERS Global Principles of Accountable Corporate Governance. – California: California Public Employees' Retirement System, 2007. – 24 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.calpers-governance. org/principles/international/global/page01.asp.


Додаток 3

Зразок оформлення змісту випускної роботи

 Тема: Практика роботи Головного управління з питань внутрішньої політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з громадськістю.

ЗМІСТ

ВСТУП

І. Теоретико-методологічні засади взаємодії органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів з громадськістю.

1.1. Конституційно-правовий статус органів місцевого самоврядування

1.2. Теоретико-методологічні підходи щодо взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськістю

1.3. Зарубіжний досвід взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськістю

ІІ. Аналіз сучасного стану напрямків взаємодії Головного управління з питань внутрішньої політики з громадськістю в м. Києві

2.1. Нормативно правова модель щодо взаємодії влади і громадськості в м. Києві

2.2. Оцінки ефективності роботи Головного управління з питань внутрішньої політики з громадськістю в м. Києві

2.3. Концептуальні засади вдосконалення механізмів взаємодії Головного управління з питань внутрішньої політики з громадськістю в м. Києві

ІІІ. ШЛЯХИ підвищення ефективності участі громадян у прийнятті рішення органів місцевого самоврядування

3.1. Механізми удосконалення реалізації громадських ініціатив міською радою

3.2. Створення умов для розвитку демократії співучасті

3.3. Запровадження новітніх технологій конституцій з громадськістю міста: вітчизняний та світовий досвід

ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ

Список використаних інформаційних джерел

ДОДАТКИ

 

Додаток 4

Зразок відзиву керівника

ВІДЗИВ

на випускну роботу

з функціональної спеціалізації

“Державне управління та місцеве самоврядування”

Студента (ки)_________________________________________________

ІV-го курсу ____________ факультету, ______________групи

На тему ______________________________________________________

виконану на матеріалах _______________________________________
____________________________________________________________

(назва установи, відділу)

Актуальність теми______________________________________

Що є позитивного в роботі____________________________________

Практична цінність висновків і рекомендацій_____________________

__________________________________________________________

Наявність недоліків__________________________________________
__________________________________________________________

Загальна оцінка роботи та її допуск до захисту перед комісією__________________________________________________

Науковий керівник________________________________________

(посада, вчене звання, вчений ступінь)

________________      ______________________

    (підпис)                        (прізвище, ініціали)

“_____” _________________ 201__ р.

Висновки комісії по захисту____________________________________

(підписи членів комісії)

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!