Методичні вказівки до проходження переддипломної практики з дисципліни Облік і аудит
« НазадЗмістВступ. 3 Розділ 1. Цільове призначення переддипломної практики. 4 Розділ 2. Загальні вимоги до організації і проведення переддипломної практики 7 2.1. Планування виконання робіт переддипломної практики. 7 2.2. Вибір бази практики на підставі договорів з підприємствами. 7 2.3. Укладання договорів з підприємствами на проведення практики. 9 2.4. Розробка, узгодження і корегування робочих програм практики. 9 2.5. Проведення переддипломної практики. 9 2.6. Підведення підсумків переддипломної практики. 10 Розділ 3. Робоча програма переддипломної практики. 12 3.1. Мета і задачі переддипломної практики. 12 3.2. Зміст практики. 13 Розділ 4. Вимоги до звіту з практики. 19 4.1. Зміст звіту та його захист. 19 4.2. Вимоги до оформлення звіту. 22 Список використаних джерел. 24 Додатки. 25
ВступВідповідно до навчального плану підготовки фахівця за напрямом підготовки «Облік і аудит» переддипломна практика є важливої частиною навчального процесу, без позитивної оцінки за яку студент не переводиться на наступний курс навчання. В основі переддипломної практики лежить ознайомча діяльність студента на підприємстві, особиста участь у виробничому процесі як члена колективу підприємства, що дозволяє йому знайти застосування своїм теоретичним знанням, здобути навички організаторської роботи, ознайомитися з діяльністю підприємства. Переддипломна практика будується у формі самостійного виконання студентом в умовах виробництва визначених програмою виробничо-економічних завдань відповідно установленим цілям і задачам. Дані методичні вказівки є основним навчально-методичним документом, що визначає механізм та зміст проведення практики за фахом. Розділ 1. Цільове призначення переддипломної практикиМетою переддипломної практики як виду навчальних занять є оволодіння студентами сучасними методами, формами організації та засобами праці в галузі їх майбутньої професії шляхом ознайомлення з діяльністю підприємств (установ) і організацій і здійснення професійної діяльності в умовах реального виробничого середовища, конкретизація і використання засвоєних раніше різноманітних знань, отриманих у процесі навчання. Дана мета досягається шляхом вивчення й аналізу складових економіко-організаційного механізму підприємства, що завершується розробкою рекомендацій щодо їх удосконалення. Під час проходження переддипломної практики студенти можуть займати штатні посади або дубльовані робочі місця, виконувати функції під керівництвом штатних обліковців підприємства. Дублювання студентом роботи головного бухгалтера, його заступника або бухгалтера з окремих питань дозволяє: − студенту − активно засвоїти вивчений раніше теоретичний матеріал, придбати навички самостійної роботи за фахом; набути досвід роботи у колективі; сформувати та поглибити своє розуміння діяльності підприємства в сучасних умовах розвитку економіки України; стати учасником облікового процесу підприємства, удосконалити свої практичні навички і набути певний досвід практичної роботи; оволодіти навиками та вміннями виконання завдань та обов'язків окремих функціональних підрозділів та фахівців; одержати відгук і рекомендації за результатами роботи під час практики для працевлаштування; − підприємству − посилити якість облікових операцій за рахунок їх додаткового контролю та вдосконалення організації обліку щодо проблемних ситуацій; отримати можливість: якісного і ефективного відбору кадрів з набором професійних і психологічних характеристик, необхідних для зайняття відповідної посади водночас з оптимізацією витрат часу та фінансових ресурсів на навчання спеціаліста (йдеться про випробувальний термін); виховання молодих спеціалістів згідно з правилами і цінностями підприємства, його методами управління, корпоративною культурою та діловою етикою; підвищення професійного рівня співробітників підприємства, призначених керівниками практики. У зв’язку з тим, що фахівець за напрямом підготовки “Облік і аудит” повинен орієнтуватися у всіх економічних процесах підприємства, студенти протягом практики знайомляться з діяльністю всіх існуючих економічних відділів і служб. Тому структура практики залежить від змісту індивідуального плану її проходження та складу функцій посад, до яких буде прикріплено студента. Після виконання програми практики студент повинен знати: - роль, місце і завдання обліковою-контрольної служби підприємства та перспективи розвитку наукових і практичних знань у обліку і аудиту; - склад системи фінансового, податкового та управлінського обліку, внутрішньогосподарського контролю; - загальноприйняті принципи бухгалтерського обліку та їх сутність; - елементи процесу бухгалтерського обліку в їх взаємозв'язку, порядок застосування П(С)БО, законодавчих та нормативних актів за видом діяльності базового підприємства; - економіко-правові, фінансові та облікові процеси, які відбуваються на підприємстві, їх взаємозв'язок; - роль і завдання працівників обліку щодо організації збереження, раціонального і економного витрачання матеріальних, грошових, фінансових та трудових ресурсів на кожній ділянці облікової роботи з метою збереження майна власника. Після виконання програми практики студент повинен вміти: − користуватись бухгалтерським понятійним апаратом; − організувати первинний облік та складати необхідні розрахунки; − здійснювати перевірку й бухгалтерську обробку документів; − складати і читати (розуміти) регістри бухгалтерського обліку, форми звітності та довідки управлінцям; − вибирати раціональну форму ручного та автоматизованого ведення фінансового та податкового обліку у відповідності зі специфікою підприємства; − здійснювати облікові операції в системі бухгалтерського обліку; − використовувати результати облікових робіт для управління господарською діяльністю підприємства та контролю за нею; − збирати і систематизувати результати власних спостережень. Розділ 2. Загальні вимоги до організації і проведення переддипломної практики2.1. Планування виконання робіт переддипломної практикиРішення всіх питань по організації, проведенню і звітності переддипломної практики протягом усього навчального року виконується відповідно до плану робіт, складеним на кафедрі, ІБЕІТ, навчальним та методичним відділами ОНПУ. Обов'язковим заходом щодо планування виробничої практики студентів є видання наказу по університету і розпорядження по кафедрі, у яких відображаються всі організаційні питання проведення її в даному році. У наказі вказуються факультет, курс, групи, прізвища, ім’я, по-батькові студентів, що направляються на практику на дане підприємство з указівкою назви підприємства і його місця розташування, керівники практики від вузу, термін перебування на базах практики. Не допускається включення в наказ по керівництву практикою викладачів, що знаходяться у відпустках. Для забезпечення своєчасності і компетентності в питаннях організації переддипломної практики на засіданні профілюючої кафедри обирається викладач, що відповідає за організацію практики та контролює графік її проходження. Керівник практикою від ОНПУ має право перевіряти графік виконання практики, розділи та вносити зміни в них в залежності від специфіки підприємства. Студент-практикант має право давати пропозиції щодо зміни програми практики внаслідок специфіки бази практики. 2.2. Вибір бази практики на підставі договорів з підприємствамиБазою практики може бути: − підприємство − замовник на фахівця за тристороннім договором; − підприємство, що відповідає вимогам проходження практики і забезпечує умови для підготовки фахівців, з якими ОНПУ централізовано укладає двосторонні договори про проходження практики. Двосторонній договір про проходження практики студентів може бути оформлений з ініціативи підприємств; – місце роботи студента-заочника, якщо на підприємстві він працює за фахом «Облік і аудит», тобто на посадах: головний бухгалтер, заступник головного бухгалтера, бухгалтер, касир, аудитор, податковий інспектор та ін. При виборі баз практики перевага віддається аудиторським, консалтинговим підприємствам та органам державного управління і контролю м. Одеси. Однак, враховуючи те, що взаємодія з підприємствами, банками та іншими структурами є невід'ємною частиною ефективного функціонування ринку, можливе проходження виробничої практики студентів на будь-яких підприємствах та установах, що складають ринкову інфраструктуру. Бази практики повинні задовольняти наступним вимогам.На момент проходження практики підприємство повинно: − здійснювати господарську діяльність не менше ніж один рік; − забезпечувати можливість послідовного проведення виробничої і переддипломної практики при дотриманні взаємозв'язку їх робочих програм; − надавати для вивчення й економічного аналізу усі види статистичної і бухгалтерської звітності і документації, необхідної для виконання завдань практики і підготовки звіту; − мати передовий досвід здійснення та організації фінансового і податкового обліку та контролю, автоматизації обліково-аналітичних робіт; − закріплювати за студентами-практикантами конкретне робоче місце і керівника практики від підприємства. Увага! Підприємства та установи, що відносять свої звітності до категорії конфіденційної інформації, що є комерційною таємницею, не можуть бути використані як бази практики! 2.3. Укладання договорів з підприємствами на проведення практикиОфіційною підставою для проведення переддипломної практики студентів є договір, що укладається між вузом і підприємством до початку практики в наступному календарному році. Договір у двох примірниках (1 − підприємству, 1 − ОНПУ) про проведення практики укладається за встановленою формою, де обумовлюються термін і вид практики, відповідальність за техніку безпеки і запобігання нещасних випадків, інші заходи, що забезпечують якісне проведення практики студентів. Бланки договору видаються навчально-методичним відділом ОНПУ. На профілюючої кафедрі зберігаються ксерокопії укладених договорів. Також можливо заповнення направлення на практику (якщо підприємство вимагає його додатково). Направлення на практику необхідно отримати у керівника практики від ВНЗ. 2.4. Розробка, узгодження і корегування робочих програм практикиРобоча програма практики є документом, виконання якого є обов'язковим для ВНЗ (кафедри), підприємства, керівника практики та студента-практиканта. Вона розробляється на основі наскрізної програми практики стосовно до базового підприємства, погоджується з його керівництвом та завідувачем профілюючої кафедри. Робоча програма практики щорічно обновляється. 2.5. Проведення переддипломної практикиПеред початком переддипломної практики на кафедрі проводиться інструктивна нарада за участю студентів і викладачів-керівників практики і курсового проектування наступного семестру, де студенти проходять інструктаж про мету, зміст, порядок проходження практики з роз'ясненням її програми, одержують індивідуальні та загальні завдання з курсового проектування, заповнюють щоденники. Переддипломна практика проводиться відповідно до робочої програми, календарний графік якої (Додаток А) передбачає: оформлення й одержання пропусків на підприємстві; проведення навчальних занять і екскурсій; виконання самостійних занять на конкретному робочому місці; оформлення звітів по практиці та інше. Студент повинен дотримуватися правил внутрішнього розпорядку підприємства. Керівники практики від кафедри та від підприємства повинні забезпечити відвідування студентів підприємства відповідно до графіка. Підприємство зобов’язане забезпечити студентам умови безпечної роботи на кожному робочому місці. Проводити обов’язкові інструктажі з охорони праці, ввідний та на робочому місці. У разі потреби навчати студентів-практикантів безпечним методам праці. Забезпечити спецодягом, запобіжними засобами, лікувально-профілактичним обслуговуванням за нормами, встановленими для штатних працівників. У ході проходження практики з боку кафедри в особі керівника практики і відповідального за організацію практики на кафедрі, завідувачем кафедри здійснюється контроль за проведенням переддипломної практики з метою виявлення й усунення недоліків і надання практичної допомоги студентам по виконанню програми практики. 3 числа студентів, спрямованих на кожну з баз практики, призначається старший групи, котрий разом з викладачем-керівником практики займається підготовкою необхідних документів для проходження практики, одержує методичні вказівки по її програмі і надалі веде табель робочих днів, здійснює контроль за ходом практики і дисципліною студентів. Контролюючі повинні вживати конкретних заходів по усуненню недоліків. Про серйозні недоліки старший групи та контролюючий повинні негайно доповідати керівництву кафедри і підприємства-бази практики. 2.6. Підведення підсумків переддипломної практикиПо закінченні переддипломної практики студент-практикант складає письмовий звіт відповідно до вимог робочої програми практики. До звіту додається щоденник проходження практики, у якому вказані всі роботи, виконані студентом. Щоденник заповнюється щодня, віг має містити відгук керівника практики від підприємства, скріплений печаткою підприємства. Студент складає звіт шляхом систематичної обробки своїх щоденних спостережень з відображенням всіх питань програми практики. Належним чином оформлений, переплетений звіт здається для ознайомлення, захисту і оцінки викладачу-керівнику практики від кафедри. Звіт оцінюється по стобальній шкалі. При оцінці враховується письмовий відгук керівника практики від базового підприємства, викладений у щоденнику практики студента. Підсумки переддипломної практики повинні обговорюватися на засіданнях кафедри, ради ІБЕІТ і ВНЗ, на науково-методичних конференціях. Увага! Студент, що не виконав вимоги практики, одержав негативний відгук або незадовільну оцінку при захисті звіту, направляється на практику вдруге в період канікул чи відраховується з ОНПУ. Розділ 3. Робоча програма переддипломної практики3.1. Мета і задачі переддипломної практикиРобоча програма практики складається з чотирьох складових частин. Перша частина.Загальна частина або ознайомчий період.Її метоюєознайомлення з діяльністю підприємства як самостійної юридичної особи, вивчення системи функціонування і управління служб і відділів підприємства. Друга частина. Блок професійної підготовки,щоскладається з двох модулів: − перший модуль – поглиблення отриманих професійних знань. Його метою є розширення й закріплення теоретичних знань, отриманих студентами при вивченні дисциплін «Бухгалтерський облік (загальна теорія)», «Фінансовий облік 1», «Фінансовий облік 2», «Податкова система», а також формування професійних навичок їхнього застосування в практиці роботи бухгалтера; − другий модуль – спеціальне питання, що погоджується з керівником дипломної роботи та пов’язане з поглибленим вивченням об’єкта дослідження обраного за темою дипломної роботи. Третя частина. Загальноекономічний та ананалітичний блок, який включає два модулі: − перший модуль – закріплення теоретичних знань, отриманих студентами при вивченні дисциплін «Мікроекономіка», «Макроекономіка», «Економіка підприємства», «Фінанси», «Гроші та кредит», «Статистика», «Економіка праці та соціально-трудові відносини», «Економіка підприємства 2», «Фінанси підприємств»; − другий модуль – спеціальне питання, що погоджується з керівником дипломної роботи та пов’язане з поглибленим аналізом динаміки та структури об’єкта дослідження обраного за темою дипломної роботи. Четверта частина. Охорона праці.Мета цієї частини звіту сформувати у студента-практиканта сучасний погляд на гігієну праці і виробничу безпеку, на проблему та шляхи вирішення питань щодо захисту людини від виробничого травматизму і професійних захворювань. У даній частині студент-практикант робить стосовно об'єкта дослідження аналіз виробничого травматизму і професійних захворювань, виявляє і аналізує небезпечні та шкідливі виробничі фактори, виробляє навички прийняття технічних рішень та шляхи реалізації заходів щодо забезпечення охорони життя і здоров'я людей, зайнятих виконанням своїх трудових обов'язків. Студент-практикант самостійно знайомиться з державними стандартами системи стандартів безпеки праці, державними нормативними актами України з охорони праці, державними нормативними актами з пожежної безпеки, санітарними та гігієнічними нормами, будівельними нормами і правилами, літературою з гігієни праці та виробничої санітарії, а також закріплює знання з правил пожежної безпеки та електробезпеки. 3.2. Зміст практикиКонкретний зміст переддипломної практики обумовлено місцем її проходження, узгоджується й уточнюється з керівником практики. Відповідно до наведеної структури переддипломна практика включає чотири узагальнені етапи: − перший етап − ознайомлення з виробничою структурою, функціями і задачами економічних служб даного підприємства (організації, установи); −другий етап − вивчення діяльності виробничої, фінансової, економічної діяльності підприємства (організації, установи); − третій етап − ознайомлення з існуючою системою бухгалтерського та податкового обліку, функціями і задачами бухгалтерських та фінансових служб даного підприємства; − четвертий етап − вивчення питань охорони праці на базі практики, виробничого травматизму і професійних захворювань, небезпечних та шкідливих виробничих факторів. Детальна розшифровка кожного етапу передбачається при складанні календарного графіка проходження практики на місці (приклад графіку наведено у Додатку А). Оскільки основним змістом переддипломної практики є ознайомлення з загальними методами організації обліку, управління і планування розвитком даного підприємства, відповідно до цього на першому етапі студент повинен вивчити такі напрями: − правовий статус підприємства (установи), структуру і мету створення; − характеристику спеціалізації підприємства (установи), територіальні або галузеві зв'язки з господарськими партнерами; − виробничу структуру та стан технічної бази підприємства (установи); − організацію управління і планування виробничо-господарської діяльності; − організацію та планування облікової діяльності. На другому етапі студент вивчає основні напрямки виробничо-господарської діяльності в динаміці за останні 3 роки (або поквартально, якщо підприємство існує менше ніж 3 роки). Вивчаються наведені нижче напрямки діяльності. Виробництво продукції і надання послуг. Для промислових підприємств проводиться аналіз:− виконання плану по обсягу і структурі виробництва у вартісному і натуральному вираженні, з'ясування факторів, що вплинули на відхилення; − розрахунок виробничих потужностей і аналіз їй використання; − розрахунок резервів по збільшенню обсягу виробленої продукції. Аналізується динаміка цін на фактори виробництва і її вплив на план і факт виробництва продукції. Визначається ступінь впливу державної податкової політики на обсяг і реалізацію продукції. Вивчається кон'юнктура ринку на продукцію підприємства і можливості її розширення чи перепрофілювання продукції підприємства, поліпшення якості продукції. Визначаються резерви виробництва. Для торгівельних підприємств, аудиторських фірм, банків аналізується обсяг продажу товарів або послуг стосовно спеціалізації установи. Собівартість продукції.Виконується аналіз: − впливу цін на витрати, що включені в собівартість і не залежать від самого підприємства; − величини податків, що відносяться на собівартість продукції, шляхом угруповання в структурі собівартості продукції всіх платежів у бюджет і позабюджетні фонди; − основних факторів зниження внутрівиробничих витрат. Організація праці і заробітної плати. Проводиться аналіз динаміки: − чисельності працюючих у цілому і по категоріях; − продуктивності праці; − фонду заробітної плати, обґрунтування його розмірів; − рівню середньої заробітної плати на підприємстві; − періодичності виплати заробітної плати . Реалізація продукції.Визначаються: − можливості і напрямки реалізації продукції, рентабельність продукції в залежності від споживачів, можливі кон'юнктурні коливання збуту; − динаміка співвідношення виробленої і реалізованої продукції; − залишки неліквідних товарів. Прибуток і його розподіл. Аналізується: − рентабельність продукції за три роки по основних видах і в цілому по товарному випуску; − балансовий прибуток, його структура по джерелах утворення, використання прибутку по напрямках; − розрахунок оподатковуваної величини прибутку (наводиться приклад). Система податків і платежів.Вивчаються: − всі податки і платежі, що перераховуються підприємством (організацією) із указівкою порядку розрахунку, віднесення на собівартість чи прибуток, заповнення спеціальних форм (з обов’язковим додатком до звіту); − у структурі реалізованої продукції відображують податки і платежі (в %) із указівкою віднесення на собівартість чи прибуток з метою визначення долі даного виду витрат в структурі грошових надходжень від господарської діяльності. На третьому етапістудент виконує роботи блоку професійної підготовки. Виконується аналіз (з дотриманням рекомендацій Додатку Б): − системи обліку на підприємстві; − стану системи автоматизованого обліку та програмного забезпечення обліку, її можливостей та особливостей; − документації та бухгалтерської звітності; − облікових регістрів і форм бухгалтерського обліку; − механізму обліку та інвентаризації. При проведенні аналізу існуючої системи бухгалтерського та податкового обліку на підприємстві слід вивчити наступні питання: − чи здійснюється ведення бухгалтерського та податкового обліку на базі практики згідно з чинним законодавством? Навести основні нормативні та законодавчі акти що використовує підприємство для ведення бухгалтерського та податкового обліку. ‒ чи існують на підприємстві затверджені внутрішні нормативні акти, положення? У разі наявності навести приклади. − хто здійснює ведення бухгалтерського обліку (спеціальний підрозділ або тільки головний бухгалтер)? Якщо на підприємстві існує спеціальний підрозділ то необхідно навести його організаційну структуру, яка схема підпорядкованості? − які обов’язки у працівників бухгалтерії, які ділянки бухгалтерського та податкового обліку вони ведуть? − яка форма ведення бухгалтерського обліку застосовується на підприємстві: меморіально-ордерна, журнальна, спрощена, комп'ютерна, ручна, комбінована (при комп’ютерної формі дати назву та версію програми)? − чи затверджено накази про облікову політику підприємства, організацію бухгалтерського обліку? Навести останню дату оновлення, структуру та стислий зміст; − чи затверджено робочий план рахунків бухгалтерського обліку? − який основний вид діяльності підприємства та код економічної діяльності за КВЕД? − на якої системі оподаткування знаходиться підприємство: спрощена або загальна? − чи є підприємство платником податку на додану вартість (ПДВ), Який податковий період ‒ місяць, квартал? − до якого класу професійного ризику належить підприємство, розмір тарифу єдиного соціального внеску? − які податкові та статистичні звіти подає підприємство? Строки подачі звітів (раз на місяць, квартал, рік)? − за допомогою якої програми формуються електронні звіти з ПДВ, ПДФО, ЕСВ та інші? − чи є на підприємстві електронні печатка та підписи керівників та головного бухгалтера? − яку схему обліку витрат використовують на підприємстві (з 8 класом рахунків, 2 та 9 класом рахунків, комбіновану)? Надати схему. На четвертому етапінеобхідно надати коротку характеристику об'єкта, з точки зору охорони праці, проаналізувати можливі небезпечні і шкідливі виробничи фактори підприємства, цеху, дільниці, офісу або відділу, а саме: гігієну праці та промислової санітарії, електробезпеки, пожежної та вибухової небезпеки, ергономіці, фізіології праці, інженерної психології. А також розробити і оформити у вигляді інженерної розробки заходи щодо усунення (або зниження) впливу небезпечних і шкідливих виробничих факторів. Напрямки дослідження, що рекомендуються: − дослідження параметрів мікроклімату робочої зони та оцінка щодо відповідності їх нормативним значенням; − контроль вмісту шкідливих речовин в повітрі робочої зони; − дослідження забрудненості робочої зони шкідливими речовинами та оцінка щодо відповідності його нормативним значенням; − дослідження та оцінка ефективності системи вентиляції; − дослідження дії електричного струму на організм людини; − дослідження електробезпеки в трифазних електромережах з різними режимами нейтралі; − дослідження параметрів інфрачервоного випромінювання та ефективності теплопоглинальних екранів; − дослідження способів захисту персоналу від іонізуючого випромінювання; − дослідження та оцінка якості природного освітлення; − дослідження та оцінка параметрів штучного освітлення; − гігієнічна оцінка виробничого шуму; − дослідження та оцінка параметрів вібрації. Дана частина переддипломної практики пов’язана з вивченням нормативних дисципліни «Основи охорони праці», «Безпека життєдіяльності» та оволодіння засобами і методами дослідження параметрів виробничого середовища та трудового процесу, виявлення шкідливих та небезпечних виробничих чинників, оцінки заходів, спрямованих на їх нормалізацію [5, 6]. Розділ 4. Вимоги до звіту з практики4.1. Зміст звіту та його захистРезультатом проходження переддипломної практики студентом є наявність трьох документів: ‒ щоденника з переддипломної практики; ‒ звіту з переддипломної практики; ‒ рецензія та лист оцінювання Звіту з переддипломної практики (Додаток В). Щоденник практики є документом підтверджуючим моменти прибуття студента на практику та вибуття з неї згідно з передбаченими в наказі датами. На другої сторінки щоденника обов’язково повинні буди підписи керівника практики від підприємства скріплені печаткою які підтверджують дату прибуття та вибуття з практики. Також щоденник практики містить календарний графік розроблений на основі Додатку А, відгук керівника практики від підприємства з оцінкою студента-практиканта (скріплений підписом керівника практики від підприємства та печаткою підприємства), робочі записи студента під час проходження практики (формуються основні види діяльності підприємства, його особливості). Звіт з переддипломної практики приймається для перевірки керівником практики від навчального закладу якщо він містить: ‒ титульний аркуш, оформлений за зразком (Додаток Г). На титульному аркуші обов’язкова наявність: 1) підпис керівника дипломної роботи; 2) підпису керівника практики від підприємства та печатка підприємства; ‒ анотація, яка складається на двох мовах ‒ української та російської (або англійської), для іноземних студентів ‒ російської та англійської (або французької, німецької, китайської та інші), оформлена за зразком (Додаток Д); ‒ зміст, який відображає повний обсяг звіту (Додаток Е); ‒ вступ, який відображає мету та завдання практики, характеризує її базу, визначає стислий зміст розділів звіту, стислу характеристику використаним методам аналізу з вказанням мети та місця їх використання, застосування ЕОМ, джерел Інтернет та інших сучасних комп’ютерних технологій (Додаток Ж); ‒ розділ 1, в якому надається загальна характеристика підприємства, його організаційна структура, інформація про основні види діяльності та основні економічні показники діяльності підприємства; ‒ розділ 2, в якому проводиться аналіз існуючої системи обліку на підприємстві, а саме: надається загальна характеристика бухгалтерської служби підприємства, проводиться аналіз облікової політики підприємства та існуючої системи бухгалтерського та податкового обліку, надається документообіг за окремими об’єктами бухгалтерського обліку; ‒ розділ 3, в якому проводиться аналіз фінансової звітності підприємства на основі даних Балансу (Звіт про фінансовий стан) та Звіту про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід). Аналіз проводиться за допомогою статистичних показників (Додаток З); ‒ розділ 4, в якому розглядаються питання охорони праці: надається стисла характеристика об’єкта дослідження з питань охорони праці, проводиться аналіз можливих небезпечних і шкідливих факторів, створених об’єктом дослідження, розробляються заходи щодо усунення впливу шкідливих виробничих факторів; ‒ висновки, складені студентом, на підставі виконаних робіт і проведених досліджень. Висновки слід робити за всіма розділами звіту. Також слід перерахувати виявлені недоліки та напрямки їх усунення (Додаток К); ‒ список використаних джерел (не менше 15-20 джерел); ‒ додатки, в яких розміщуються: копія статуту, копія наказу про облікову політику та організацію бухгалтерського обліку, форми бухгалтерського звіту Форма № 1, 2, 3, 4, 5 (або Форма № 1-м, 2-м), кошториси, форми звіту з праці 2П, собівартості 2-3 і по виробництву 2-ТП, розрахунки витрат, зразки звітних бухгалтерських документів підприємства, фотографія робочого часу, каталог проблем підприємства та інші. Слід зазначити, що після кожного розділу звіту з практики повинні бути надані узагальнюючі висновки, тобто стисло визначено зміст розділу (приклад оформлення висновків за розділами наданий у Додатку К). За результатами практики базовому підприємству можуть надаватися висновки та пропозиції щодо організації, удосконалення (оптимізації) облікових робіт, підвищення якості і ефективності роботи облікового персоналу підприємства (Додаток Л); Увага! Звіт з переддипломної практики, у якому бракує хоча б одної з структурних частин, або який містить тільки ксерокопії документів, для перевірки викладачем вузу не приймається. Студенту рекомендується більш сумлінно віднестись до виконання програми переддипломної практики і складання за її результатами звіту. Виконаний студентом звіт з переддипломної практики реєструється на кафедрі, де рецензується керівником переддипломної практики від навчального закладу. У випадку незадовільної оцінки звіт до захисту не допускається та повертається студенту на доопрацювання. Студент повинен усунути показані у рецензії керівника недоліки і повернути роботу для повторного рецензування. При цьому обов'язково додається попередня рецензія. Якщо роботу допущено до захисту, студент повинен ознайомитися з рецензією та підготувати відповіді на запитання, згадані у рецензії, та показати виправлені у роботі недоліки, відмічені рецензентом. Захист роботи проводиться у терміни, визначені кафедрою, але не пізніше ніж 5 календарних днів по закінченню терміну практики або з початку семестру, який починається після її проходження (для практики, яку виконують студенти влітку). Захист приймає комісія у складі не менш ніж двох викладачів кафедри. Норма часу на проведення захисту звіту з переддипломної практики встановлює до 15 хв. на одного студента, який за цей час повинен викласти мету, зміст та висновки з проведеного дослідження і виконаних облікових робіт, потім відповісти на запитання комісії. Під час захисту звіту з переддипломної практики студент повинен: − продемонструвати теоретичні знання з теорії бухгалтерського обліку; − надати практичні матеріали конкретного підприємства з питань документального оформлення організації та техніки синтетичного і аналітичного обліку, звітності, виконані самостійно студентом під час переддипломної практики, згідно з робочою програмою і календарно-тематичним планом, затвердженими керівниками переддипломної практики від підприємства (організації) та кафедри; − продемонструвати елементи наукових досліджень, пошуку самостійного підходу до рішення облікових задач; − зробити висновки та пропозиції щодо вдосконалення обліку на підприємстві. 4.2. Вимоги до оформлення звітуДля оформлення звіту з переддипломної практики студенту виділяється наприкінці практики 2-3 дня. Обсяг основної частини звіту складає 30-40 сторінок комп’ютерного тексту. Обсяг додатків не обмежується. Титульний лист оформлюється у відповідності до Додатку Г. Для оформлення звіту з переддипломної практики слід користуватися «Методичними вказівками щодо оформлення індивідуальних робіт, що передбачені навчальним планом та робочими програмами дисциплін для студентів Інституту бізнесу, економіки та інформаційних технологій» [2]. Звіт обов'язково повинен мати зміст з нумерацією сторінок. Сторінки нумеруються в правому верхньому куті листа. Рахувати сторінки треба з титулу, але номер проставляти зі сторінки ВСТУПУ та до останньої сторінки ДОДАТКІВ. У разі необхідності надання у тексті звіту бухгалтерських проведень їх слід оформлювати за допомогою двох наведених нижче варіантів. Варіант 1. Отримані грошові кошти в касу підприємства для виплати заробітної плати: Д-т 30 «Каса» К-т 31 «Рахунки в банках». Варіант 2. Отримані грошові кошти в касу підприємства для виплати заробітної плати: Д-т 30 «Каса» К-т 31 «Рахунки в банках». Також слід зазначити, що при написанні звіту з переддипломної практики у разі необхідності визначення у тексті чогось важливого дозволяється використовувати курсив. Допоміжний матеріал варто поміщати в додатках, перед якими надається окремо лист з текстом: «ДОДАТКИ». До додатків відносять: інструкції, схеми, бланки, форми звітності, приклади розрахунків, тощо. Список використаних джерел
ДодаткиДодаток АКалендарний графік проходження переддипломної практики Графік проходження переддипломної практики студента(ки) 5 курсу напрямку підготовки 6. 030509 «Облік і аудит» з 01.02.201__ р. по 15.02.201__ р.
Увага! Зміст графіку може відрізняться в залежності від специфіки бази практики
Додаток Б Рекомендації щодо аналізу існуючої системи обліку на підприємстві Таблиця 1 ‒ Рекомендації щодо аналізу існуючої системи обліку на підприємстві
Додаток В Рецензія та лист оцінювання Звіту з переддипломної практики Рецензія на Звіт з переддипломної практикиСтудента (ки) _________ гр. ОА-___ на підприємстві ________
Лист оцінювання Звіту з переддипломної практики
Додаток Д Приклад оформлення Анотації АНОТАЦІЯ ЗВІТ З ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИКИ НА ТОВ «ПАРК-ГОТЕЛЬ «КИЇВ». У Звіті з переддипломної практики надана загальна характеристика ТОВ «Парк-готель «Київ». Проведено аналіз існуючої системи обліку і фінансової звітності підприємства, виявлені недоліки та запропоновані пропозиції щодо їх усунення. Розглянуті питання охорони праці. КЛЮЧОВІ СЛОВА: ОПЕРАЦІЇ, ОБЛІК, НАДХОДЖЕННЯ, РОЗРАХУНКИ, ОБЛІКОВА ПОЛІТИКА, АНАЛІЗ, ДИНАМІКА, СТРУКТУРА, НЕДОЛІКИ, ЗАХОДИ, ОПОДАТКУВАННЯ, ЗВІТНІСТЬ. Робота викладена на 65 сторінках, містить 4 таблиці, 3 рисунків, 20 найменувань літературних джерел, 10 додатків. Додаток Е Приклад оформлення Змісту Звіту з переддипломної практики Додаток Ж Приклад оформлення Вступу Додаток З Приклад макету таблиці для проведення структурно-динамічного аналізу
Додаток К Приклад оформлення Висновків З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |