Роздрукувати сторінку
Главная \ Методичні вказівки \ Методичні вказівки \ 5145 Робоча програма з курсу Облік і аудит, Комплексна з фаху та переддипломна практика

Робоча програма з курсу Облік і аудит, Комплексна з фаху та переддипломна практика

« Назад

ЗМІСТ

ВСТУП.. 3

1. МЕТА, ЗАВДАННЯ ТА РЕЗУЛЬТАТИ ПРАКТИКИ, ЇЇ МІСЦЕ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ 5

1.1. Мета та завдання комплексної з фаху та переддипломної практика. 5

1.2. Організація та керівництво практикою.. 6

РОЗДІЛ 2. ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРАКТИКИ З НАУКОВО-ДОСЛІДНОЮ РОБОТОЮ СТУДЕНТІВ.. 10

3.1. Організація обліку та звітності підприємств. 11

3.1.1. Ознайомлення з системою управління підприємством, організацією облікової роботи та загальна економічна діагностика його діяльності. 11

3.1.2. Види та зміст облікових робіт. 11

3.2. Управлінський облік. 14

3.2.1. Ознайомлення з роботою структурних підрозділів, організацією облікової роботи в них та з основними показниками за якими оцінюються результати їх діяльності. 14

3.2.2. Види та зміст облікових робіт. 14

3.3. Фінансовий та стратегічний аналіз. 16

3.4. Аудит. 17

3.5. Техніка безпеки та охорона праці 18

РОЗДІЛ 4. ЗМІСТ ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИКИ.. 19

РОЗДІЛ 5. ВИМОГИ ДО ЗВІТУ.. 22

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ.. 27

ВСТУП

Програма розроблена відповідно до Закону України «Про вищу освіту»; Державної програми розвитку вищої освіти; наказу МОН №943 від 16.10.09 р. «Про затвердження у вищих навчальних закладах України Європейської кредитно-трансферної системи»; листів МОН №1/9-93 від 07.02.09 р. «Про практичну підготовку студентів» та №1/9-119 від 26.02.10 р. «Про методичні рекомендації щодо запровадження Європейської кредитно-трансферної системи та її ключових документів у вищих навчальних закладах»; чинного Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України та Положення про проведення практики студентів у Київському національному торговельно-економічному університеті.

Відповідно до «Державного стандарту освіти» в Україні обов’язковим елементом освітньо-професійної підготовки студентів навчальних закладів усіх рівнів акредитації є практична підготовка. Зміст практики визначається вимогами, що висуваються «Варіативним компонентом освітньо - кваліфікаційної характеристики».

Магістерська підготовка реалізує одну з основних професійно - освітянських програм в багатоступеневій структурі вищої освіти.

Підготовка магістра з обліку і аудиту спрямована на підготовку фахівця найвищої кваліфікації – магістра, який здатний виконувати професійні функції на посадах наукових співробітників, головних бухгалтерів, аудиторів в комерційних структурах, консалтингових фірмах, науково-дослідних установах, а також викладачів з фаху в системі підготовки спеціалістів І-ІІІ рівнів акредитації.

Програма практики відповідає:

- навчальному плану за напрямом підготовки 030509„Облік і аудит”;

- кваліфікаційній характеристиці фахівця з бухгалтерського обліку і аудиту;

- освітньо - професійній програмі підготовки фахівців;

- програмам профілюючих дисциплін.

Програма практики є навчально-методичним документом, який регламентує загальні положення щодо організації, порядку проведення та підсумків практики, визначає її змістовну частину та тривалість, форми і методи контролю, вимоги до звіту.

1. МЕТА, ЗАВДАННЯ ТА РЕЗУЛЬТАТИ ПРАКТИКИ, ЇЇ МІСЦЕ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

1.1. Мета та завдання комплексної з фаху та переддипломної практика

Метою комплексної з фаху та переддипломної практика є:

- оволодіння сучасними методами та формами організації обліку;

- закріплення теоретичних знань з фаху;

- формування компетенцій і компетентностей фахівців з обліку та аудиту;

- удосконалення навичок практичної діяльності щодо методики, організації та техніки ведення облікових, аналітичних та контрольних процедур;

- набуття навичок самостійної роботи для вирішення практичних проблем підприємства з обліку, аналізу та аудиту в сучасних умовах господарювання;

- набуття вмінь адаптації теоретичних положень, методичного інструментарію, викладеного в спеціальній літературі, передового досвіду обліково-аналітичних робіт в умовах діяльності конкретного підприємства.

Зміст комплексної з фаху та переддипломної практики визначається навчальним планом підготовки студентів для здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня “магістр”, кваліфікаційною характеристикою спеціаліста та відповідними програмами з курсів організації обліку, звітності підприємств, управлінського обліку, фінансового аналізу, стратегічного аналізу та аудиту.

Завданнями комплексної з фаху та переддипломної практика є:

- створення умов студентам в їх практичній роботі з набуття професійних знань;

- ініціювання міркування студентів щодо зіставлення придбаних теоретичних знань з практикою;

- допомога студентам у формуванні загальної уяви про майбутню фахову діяльність, сприяючи розвитку інтересу до професії.

Фахівець з обліку і аудиту за час проходження практики повинен закріпити набуті теоретичні знання та опанувати певні професійні навички і уміння, навчитися здійснювати облікову, аналітичну та контрольну функції в ході фінансово-господарської діяльності підприємств, досліджувати та об’єктивно оцінювати економічні процеси та їх результати, формувати уміння приймати економічно обґрунтовані управлінські рішення щодо раціонального і ефективного використання ресурсного та економічного потенціалу економічних суб’єктів, впроваджувати наукові дослідження з обліку, контролю та аналізу в практику господарювання та ін.

В період переддипломної практики студент-практикант повинен зібрати та опрацювати практичний матеріал для виконання дипломної магістерської роботи.

Виробнича комплексна практика проводиться на підприємствах різних форм господарювання та форм власності, з якими університет уклав договір.

Робочими місцями студента-практиканта є бухгалтерія, інші економічні служби та структурні підрозділи підприємства.

Відповідно до структури навчального плану та графіку навчального процесу виробнича комплексна практика проводиться на 5 курсі у другому семестрі.

Тривалість виробничої практики - 8 тижнів, у тому числі:

комплексна практика з фаху – 6 тижнів;

переддипломна практика – 2 тижні.

Практика проводиться на 5 курсі у ІІ семестрі.

1.2. Організація та керівництво практикою

Навчальний відділ університету, керівництво факультету обліку, аудиту та економічної кібернетики разом з випусковою кафедрою бухгалтерського обліку здійснюють підготовчу роботу з розробки та укладання з базами практики довгострокових договорів про проходження практики студентами. З дозволу кафедри студенти можуть самостійно підбирати об’єкти для проходження практики та індивідуально укладати з ними відповідні договори.

Розподіл студентів по об’єктах практики і призначення керівників проводиться кафедрою бухгалтерського обліку і оформлюється наказом ректора.

Практика студентів проводиться відповідно до індивідуальних календарних графіків, які розробляються керівниками практики від університету та підприємства. Практикант повинен вести щоденник виробничої практики, в якому він занотовує інформацію про виконану роботу.

Навчально-методичне керівництво виробничою практикою здійснює кафедра бухгалтерського обліку. Відповідальність за організацію практики у місцях практики (згідно з договором з університетом) покладається на керівників цих підприємств. Загальне керівництво практикою студентів від підприємства здійснюється головним бухгалтером підприємства або фінансовим директором згідно з наказом.

Перед початком практики студент на організаційних зборах, які проводяться деканатом факультету разом з навчальним відділом та кафедрою бухгалтерського обліку, отримує:

- направлення;

- програму виробничої практики;

- щоденник.

Основними обов’язками керівників практики від підприємства – об’єкта практики є:

- проведення інструктажу студентів з охорони праці і техніки безпеки;

- забезпечення студентів робочим місцем, бланками первинної документації, обліковими регістрами, бланками фінансової, управлінської та податкової звітності;

- створення необхідних організаційно - виробничих умов для проходження практики;

- забезпечення студентів необхідною практичною інформацією, законодавчими, нормативними та іншими документами з питань обліку, аудиту та аналізу господарської діяльності підприємства;

- залучення студентів-практикантів до участі в поточній роботі структурного підрозділу – місця практики;

- контроль за виконанням як окремих завдань, так і програми практики в цілому;

- надання по завершенню практики на студента – практиканта виробничої характеристики.

Керівник практики від підприємства має право відсторонити від практики студентів, що порушують трудову дисципліну. У цьому випадку керівник практики повідомляє відділ кадрів підприємства і деканат університету.

Основними обов’язками керівників практики від кафедри бухгалтерського обліку КНТЕУ є:

- забезпечення проведення всіх організаційних заходів перед відправленням студентів на виробничу практику;

- забезпечення студентів програмами практики і проведення з ними інструктажу про порядок її проходження;

- складання індивідуального графіку виконання програми практики;

- консультування студентів з питань виконання програми практики;

- контроль за дотриманням термінів виконання завдань практики;

- перевірка звіту з практики, надання висновку про роботу студента і визначення допуску студента до захисту звіту;

- участь в роботі комісії кафедри по захисту звітів з практики;

- подання на кафедру письмового звіту про проведення практики студентів із зауваженнями та пропозиціями щодо поліпшення практичної підготовки студентів для розгляду на засіданні кафедри.

Обов’язки студента-практиканта:

- до початку виробничої практики одержати в університеті всі необхідні документи і консультацію щодо їх оформлення, а саме:

- щоденник практики;

- посвідчення про відрядження (у разі потреби);

- індивідуальні завдання з виробничої практики;

 - направлення на практику$

- своєчасно прибути на підприємство;

- пройти інструктаж з охорони праці і техніки безпеки;

- виконувати правила внутрішнього розпорядку, що діють на підприємстві;

- у повному обсязі виконувати всі завдання, що передбачені програмою виробничої практики та вказівками її керівників;

- відповідати за результати виконаної роботи;

- скласти у встановлений термін звіт з практики;

- захистити звіт з практики перед комісією.

Під час практики студент щодня коротко повинен записувати в щоденник усе, що він зробив за день для виконання календарного графіка проходження практики. Після закінчення практики щоденник разом зі звітом подається на перевірку керівнику практики.

РОЗДІЛ 2. ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРАКТИКИ З НАУКОВО-ДОСЛІДНОЮ РОБОТОЮ СТУДЕНТІВ

Під час проходження практики студенти також набувають досвіду з науково-дослідної роботи. Вони повинні навчитись відбирати необхідну інформацію, аналізувати її, пов’язувати практичний матеріал з теоретичними положеннями, робити обґрунтовані висновки та вносити пропозиції.

З цією метою студенти закріплюються за викладачами кафедри бухгалтерського обліку і під їх керівництвом проводять певну науково-дослідну роботу в галузі бухгалтерського обліку. В календарному графіку проходження практики повинні передбачатись терміни їх виконання.

Спрямованість на вивчення певних проблем та проведення науково-дослідної роботи під час проходження практики дозволяє студентам поетапно накопичувати необхідний обсяг практичного матеріалу і використовувати його у підготовці та написанні дипломної магістерської роботи, доповідей на наукових конференціях, публікацій.

У досягненні цієї мети важливу роль відіграють індивідуальні завдання з науково-дослідної роботи, які отримує кожен студент до початку проходження практики.

Зразок індивідуального завдання з науково-дослідної роботи наведений в додатку Б.

РОЗДІЛ 3. ЗМІСТ КОМПЛЕКСНОЇ ПРАКТИКИ З ФАХУ

3.1. Організація обліку та звітності підприємств

3.1.1. Ознайомлення з системою управління підприємством, організацією облікової роботи та загальна економічна діагностика його діяльності.

Студент-практикант повинен:

- охарактеризувати статус підприємства (термін створення, юридичну адресу, форму власності, основні цілі діяльності);

- ознайомитись зі Статутом підприємства;

- накреслити схему організаційної структури управління підприємством;

- ознайомитись з обсягом і характером діяльності, типом господарювання та організаційною структурою підприємства;

- вивчити основні операції, які здійснюються на підприємстві;

- вивчити організацію бухгалтерського обліку (облікову політику на підприємстві, структуру облікового апарату, форму обліку, наявність та використання комп’ютерної техніки, посадові інструкції, розподіл обов’язків серед облікових працівників, графіки облікових робіт, документооборот, порядок зберігання документів, форми внутрішньої та фінансової звітності).

3.1.2. Види та зміст облікових робіт

Вид облікових робіт та їх зміст наведено у табл. 1

Таблиця 1

Види облікових робіт та їх зміст

з/п

Вид облікової

роботи

Зміст роботи

1.

Облік грошових коштів

Організація обліку операцій у касі підприємства, на поточних рахунках в національній та іноземних валютах та інших рахунках у банку, інших грошових коштів.

2.

Облік дебіторської заборгованості

Організація обліку поточної дебіторської заборгованості (облік розрахунків з покупцями і замовниками; облік заборгованості за одержаними короткостроковими векселями; облік розрахунків за виданими авансами; облік за нарахованими

Продовження табл. 1

 

 

доходами; облік розрахунків з підзвітними особами; облік розрахунків за відшкодуванням завданих збитків; облік розрахунків з іншими дебіторами).

Організація обліку довгострокової дебіторської заборгованості (облік заборгованості за майно, що передано у фінансову оренду; облік заборгованості за одержаними довгостроковими векселями; облік іншої довгострокової заборгованості).

3.

Облік фінансових інвестицій

Організація обліку поточних фінансових інвестицій (облік еквівалентів грошових коштів; облік інших поточних фінансових інвестицій);

Організація обліку довгострокових фінансових інвестицій (фінансових інвестицій, що надають право власності; фінансових інвестицій за методом участі в капіталі; фінансових інвестицій до погашення).

4.

Облік запасів

Організація обліку виробничих запасів. Організація обліку незавершеного виробництва, напівфабрикатів та готової продукції.

Організація обліку товарів.

5.

Облік необоротних активів

Організація обліку основних засобів та нематеріальних активів.

Організація обліку ремонтів та поліпшення основних засобів; обліку переоцінки; обліку амортизації.

Особливості обліку інших необоротних матеріальних активів.

Організація обліку орендних операцій.

6.

Облік зобов’язань

Організація обліку забовязань (облік розрахунків з постачальниками та покупцями; за виданими векселями; за одержаними авансами; з учасниками; з оплати праці та соціального страхування; за податками та іншими обовязковими платежами; за нарахованими відсотками; з іншими кредиторами).

Організація обліку кредитних операцій.

Організація обліку забезпечень майбутніх витрат і платежів.

Організація обліку довгострокових забовязань за облігаціями та з фінансової оренди.

7.

Облік доходів, витрат, фінансових результатів, нерозподіленого прибутку (непокритих збитків), цільового фінансування

 

Організація обліку доходів (від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); інших операційних доходів; фінансових доходів; інших доходів звичайної діяльності; надзвичайних доходів; доходів майбутніх періодів).

Організація обліку витрат (операційної діяльності; фінансових витрат; інших витрат звичайної діяльності; витрат з податку на прибуток; надзвичайних витрат; витрат майбутніх періодів).

Облік прибутку, використаного у звітному періоді; облік непокритих збитків.

Організація обліку цільового фінансування і цільових надходжень.

Продовження табл. 1

8.

Облік власного капіталу

Організація обліку статутного капіталу (формування і зміни; неоплаченого та вилученого капіталу ).

Організація обліку резервного капіталу;

додаткового капіталу; іншого вкладеного капіталу.

9.

Фінансова та податкова звітність

Методологічні засади складання фінансової звітності, які викладені в П(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», П(С)БО 2 «Баланс», П(С)БО 3 «Звіт про фінансові результати», П(С)БО 4 «Звіт про рух грошових коштів», П(С)БО 5 «Звіт про власний капітал», П(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах», П(С)БО 20 «Консолідована фінансована звітність», П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва».

Складання основних форм фінансової звітності.

Обрана підприємством система оподаткування (звичайна, платник єдиного податку тощо).

Складання основних форм податкової звітності ( податкова декларація з податку на прибуток підприємства, податкова декларація з податку на додану вартість та інші).

По кожній темі студенту-практиканту необхідно:

- вивчити організацію обліку на підприємстві;

- у табличній формі скласти огляд чинних нормативних документів, що регулюють методологію обліку та його організацію;

- розробити оперограми обробки первинних документів;

- вивчити документооборот та скласти схему взаємозв’язку облікових документів;

- вивчити методологію та методику обліку на підприємстві;

- скласти облікові регістри;

- розробити робочий план рахунків бухгалтерського обліку;

- у табличній формі скласти кореспонденцію бухгалтерських рахунків за типовими господарськими операціями підприємства;

- скласти посадову інструкцію бухгалтера;

- сформулювати висновки щодо дотримання в обліку діючої методології, виявити недоліки і надати пропозиції щодо їх усунення;

- надати пропозиції щодо удосконалення методики обліку на підприємстві.

3.2. Управлінський облік

3.2.1. Ознайомлення з роботою структурних підрозділів, організацією облікової роботи в них та з основними показниками за якими оцінюються результати їх діяльності.

Студент-практикант повинен:

- ознайомитись з організаційною структурою підприємства та на її основі розробити фінансову структуру (за центрами відповідальності);

- дослідити організацію управлінського обліку (внутрішні регламенти, графіки, відповідальні особи та структурні підрозділи, форми внутрішньої звітності тощо);

- ознайомитись з програмними продуктами – з метою розробки пропозицій щодо формування інформації для прийняття управлінських рішень;

- дослідити принципи класифікації затрат, методи обліку затрат та способи калькулюваня собівартості, які використовуються на підприємстві;

- ознайомитись з принципами формування оперативної інформації: за структурними підрозділами, показниками (фактичними і плановими) майбутньої діяльності структурних підрозділів, методами контролю та оцінкою діяльності.

3.2.2. Види та зміст облікових робіт

На основі дослідження стану управлінського обліку на підприємстві необхідно виконати види робіт зазначені в табл. 2.

Таблиця 2

Види облікових робіт та їх зміст

з/п

Вид облікової

роботи

Зміст роботи

1

Організація управлінського обліку

Виявити наявність /необхідність розробки внутрішніх регламентів щодо функціонування системи управлінського обліку. Визначити роль, мету та місце управлінського обліку в системі менеджменту, потреби користувачів в обліковій інформації, форми та частоту її подання. Залежно від специфіки діяльності підприємства розробити або удосконалити діючий робочий план рахунків для інтегрованої /автономної системи управлінського обліку

Продовження табл.2

2

Класифікація затрат і доходів в системі управлінського обліку

Ознайомитись з наявною класифікацією затрат і доходів на підприємстві. З урахуванням специфіки діяльності підприємства та з урахуванням завдань, які вирішують менеджери, розробити удосконалену класифікацію затрат та доходів в системі управлінського обліку.

3

Методи обліку затрат та способи калькулювання собівартості продукції (робіт і послуг)

Ознайомитись з методами обліку затрат і способами калькулювання собівартості продукції (робіт і послуг) досліджуваних підприємств, варіантами зведеного обліку затрат та видами калькуляцій. Розробити пропозиції щодо удосконалення методів обліку затрат та способів калькулювання собівартості продукції (робіт та послуг) з урахуванням специфіки діяльності підприємства.

4

Системи обліку та калькулювання собівартості продукції (робіт та послуг) за повними та неповними затратами

 Ознайомитись з документальним оформленням прямих затрат, розрахунком та розподілом непрямих затрат. Розробити пропозиції щодо вибору баз розподілу з урахуванням принципу «різна собівартість –для різних цілей».Ознайомитись: з обліком затрат допоміжних виробництв і порядком розподілу їх послуг; обліком і оцінкою зворотних відходів, втрат від браку, незавершеного виробництва, обліком невиробничих затрат тощо. Розробити систему калькулювання собівартості продукції за видами діяльності і обґрунтувати необхідність її використання на підприємстві. Розробити систему обліку і калькулювання за неповними затратами з урахуванням специфіки діяльності підприємства.

5

Аналіз взаємозв'язку «затрати-обсяг-прибуток»

Визначити точку беззбитковості для асортименту та для окремих видів продукції(робіт і послуг), розрахувати запас фінансової міцності та операційний важіль.

6

Система обліку і калькулювання за нормативними затратами.

Виявити основні елементи системи обліку і калькулювання за нормативними затратами. Ознайомитись з існуючими на підприємстві нормативами, системою виявлення, документ-тальним оформленням та розрахунками відхилень. Розробити пропозиції щодо використання системи обліку та калькулювання собівартості за нормативними затратами.

7

Аналіз релевантної інформації для прийняття управлінських рішень.

Ознайомитись з системою формування релевантної інформації на різних рівнях управління для прийняття управлінських рішень на підприємстві (відповідальні особи, інформаційні зв»язки, функціональні обов»язки, розрахунки, документальне оформлення тощо). Розробити обліково-аналітичні моделі для прийняття управлінських рішень: поточних (в процесі постачання, виробництва та реалізації), та інвестиційних.

8

Бюджетування і контроль

Ознайомитись із наявністю бюджетів н підприємстві (операційних, інвестиційних і фінансових). Розробити різні види бюджетів з урахуванням особливостей діяльності підприємства та потреб системи менеджменту.

Продовження табл.2

9

Облік і контроль за центрами відповідальності

На основі організаційної структури підприємства розробити центри фінансової відповідальності, сформувати показники за якими здійснюється контроль та оцінка діяльності різних центрів відповідальності. Розробити та запропонувати форми внутрішньої звітності з урахуванням специфіки діяльності підприємства та вирішуваних завдань.

3.3. Фінансовий та стратегічний аналіз

Програма передбачає комплексне обстеження підприємства за напрямами діяльності, виявлення проблем та перспектив його розвитку.

За кожною темою студенту необхідно:

- вивчити інформаційне забезпечення аналізу;

- розробити форми аналітичних таблиць;

- узагальнити, системазувати та згрупувати матеріали аналізу;

- сформулювати висновки та обґрунтувати пропозиції, що спрямовані на поліпшення діяльності підприємства та посилення позицій підприємства у ринковому середовищі.

Види аналітичних робіт та їх зміст наведені у табл. 3

Таблиця 3

Види аналітичних робіт та їх зміст

з/п

Вид аналітичної

роботи

Зміст аналітичної роботи

1.

Аналіз фінансових результатів та рентабельності підприємства

Проаналізувати динаміку доходів і витрат підприємства, фінансових результатів.

 Здійснити факторний аналіз доходів і витрат, фінансових результатів: прибутку від операційної діяльності, прибутку від звичайної діяльності до оподаткування та чистого прибутку.

Проаналізувати формування і розподіл чистого прибутку підприємства.

Оцінити динаміку рентабельності та ділової активності підприємства.

Визначити напрями та виявити резерви збільшення прибутку підприємства та підвищення його рентабельності.

2.

Аналіз і оцінка економічного потенціалу підприємства

Ознайомитись з організацією та методикою аналізу економічного потенціалу на підприємстві.

Оцінити економічний потенціал підприємства.

Проаналізувати динаміку складу і структури активів підприємства та джерел їх фінансування.

 

 

Здійснити аналіз фінансової стійкості та платоспроможності підприємства.

Здійснити аналіз фінансової стратегії підприємства.

Визначити напрями та резерви зростання економічного потенціалу підприємства, підвищення його фінансової стійкості та платоспроможності.

3.

Аналіз джерел фінансування підприємства

Побудувати організаційно-інформаційну модель аналізу джерел фінансування підприємства.

Здійснити аналіз динаміки власного капіталу за загальною величиною, складом і структурою.

Оцінити рух власного капіталу та ефективність його використання.

Розрахувати і надати оцінку показників фінансової стійкості підприємства в управлінні власним капіталом.

Проаналізувати динаміку зобов’язань за загальною величиною, складом і структурою.

Розробити прогноз структури капіталу відповідно до стратегії розвитку підприємства.

4.

Аналіз грошових потоків підприємства

Побудувати організаційно-інформаційну модель аналізу грошових потоків підприємства.

Оцінити джерела утворення та напрями використання грошових коштів підприємства.

Проаналізувати рух грошових коштів за видами діяльності підприємства: операційною, інвестиційною та фінансовою.

Здійснити факторний аналіз загального показника чистого руху грошових коштів.

Оцінити достатність, ліквідність та ефективність грошового потоку.

5.

Аналіз та прогнозування фінансово-господарської діяльності підприємства

 

Побудувати організаційно-інформаційну модель аналізу і прогнозування показників фінансової звітності підприємства.

Оцінити можливість потенційного банкрутства підприємства з використанням формалізованих і неформалізованих критеріїв.

Здійснити прогноз показників платоспроможності.

6.

Аналіз інвестиційної діяльності підприємства

 

Провести аналіз та дати оцінку ефективності реальних інвестицій.

Проаналізувати фінансові інвестиції.

Обґрунтувати доцільність інвестицій у виробництво, цінні папери, їх зв’язок зі стратегією розвитку підприємства. Оцінити ефективність інвестиційної стратегії.

3.4. Аудит

В процесі практики на підприємстві студент:

- вивчає:

- методику ознайомлення з бізнесом клієнта;

- методику оцінювання суттєвості інформації та аудиторського ризику;

- методику вибору та застосування процедур отримання та оцінювання аудиторських доказів.

складає:

- аудиторський звіт щодо фінансової звітності підприємства за попередній рік.

3.5. Техніка безпеки та охорона праці

Студенту-практиканту необхідно:

- ознайомитись з організацією роботи з техніки безпеки та охорони праці на підприємстві;

- виявити порядок формування витрат підприємства на охорону праці порівняно з встановленими нормативами;

- дати пропозиції щодо удосконалення організації охорони праці та техніки безпеки.

РОЗДІЛ 4. ЗМІСТ ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИКИ

Мета переддипломної практики - зібрати необхідний практичний матеріал для виконання магістерської роботи.

Тривалість переддипломної практики – 2 тижні.

Протягом терміну переддипломної практики студент повинен:

1. Проаналізувати економічну діяльність підприємства за останні 5 років на підставі аналізу динаміки показників Балансу та Звіту про фінансові результати.

2. Здійснити поглиблений аналіз та огляд спеціальної літератури з теми магістерської роботи. Вивчити чинні закони, постанови Верховної Ради, Укази Президента України, накази Міністерства фінансів, офіційні нормативні документи Державної податкової адміністрації України та інших органів державного управління.

Результати вивчення нормативних документів з теми дослідження узагальнюються у таблиці (табл.4). Дані цієї таблиці в подальшому використовуються при написанні першого розділу магістерської роботи.

Таблиця 4

Характеристика діючої нормативно - правової бази з обліку, аналізу та аудиту (контролю)

пор

Нормативний документ

Короткий зміст

Використання у обліково-аналітичному (аудиторському) процесі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Зібрати та опрацювати обліково-аналітичну інформацію з теми магістерської роботи, а саме: фактографічну інформацію (первинні документи, облікові регістри, фінансову, управлінську та податкову звітність, планову інформацію тощо).

Характеристику фактографічної інформації, що використовується в обліку господарських операцій підприємства слід надати у вигляді таблиці (табл.5).

Таблиця 5

Характеристика фактографічної інформації, що використовується в обліку господарських операцій підприємства

пор

Джерело інформації

Зміст інформації

Використання у обліково-аналітичному (аудиторському) процесі

 

 

 

 

- первинні документи, як нормативно врегульовані, так і ті, що розроблені підприємством самостійно. Зразки первинних документів можуть бути заповнені вручну або за допомогою комп’ютера. Не дозволяється надання ксерокопій первинних документів;

- облікові регістри;

- фінансову, управлінську та податкову звітність.

4. Скласти Робочий план рахунків для підприємства (табл. 6).

Таблиця 6

Робочий план рахунків, запропонований для базового підприємства

Шифр та назва рахунків

робочого плану рахунків

Характеристика рахунку за

призначенням та структурою

Шифр

Назва

 

 

 

5. Розробити кореспонденцію рахунків обліку господарських операцій за темою магістерської роботи. Результати представити в таблиці (табл. 7).

Таблиця 7

Кореспонденція рахунків бухгалтерського обліку господарських операцій за темою магістерської роботи

пор

Зміст операції

Типова кореспонденція

рахунків

Кореспонденція рахунків,

яку застосовує підприємство

Кореспонденція рахунків згідно запропонованого Робочого плану рахунків

Дебет

Кредит

Дебет

Кредит

Сума

Дебет

Кредит

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фактографічна інформація, первинні документи, облікові регістри, фінансова, управлінська та податкова звітність в подальшому використовуються при написанні другого розділу магістерської роботи.

6. Зібрати практичний матеріал для проведення фінансового аналізу, який буде використано при написанні третього розділу магістерської роботи.

В процесі виробничої практики особливу увагу слід приділити недолікам в організації і методиці обліку, аналізу і контролю (аудиту) на підприємстві, що дозволить у подальшому обґрунтувати в магістерської роботі пропозиції щодо удосконалення організації, методики та методології обліково-аналітичних робіт.

Під час проходження переддипломної практики студенти виконують індивідуальне завдання, пов’язане з темою дипломної/магістерської роботи.

Індивідуальне завдання має спрямувати студента на проведення самостійного наукового дослідження і накопичення інформації, необхідної для виконання дипломної магістерської роботи, підготовки доповіді, статті тощо.

Індивідуальне завдання повинно містити частину питань програмного проведення наукового дослідження з теми дипломної/магістерської роботи даного студента.

Індивідуальне завдання складається науковим керівником дипломної магістерської роботи, який у період практики здійснює також і керівництво комплексною з фаху та переддипломною практикою студента і контролює виконання даного завдання.

Зразок індивідуального завдання з науково-дослідної роботи наведений в додатку Б.

РОЗДІЛ 5. ВИМОГИ ДО ЗВІТУ

Після завершення комплексної з фаху та переддипломної практики студент подає на кафедру наступну документацію:

- щоденник;

- звіт про проходження практики (титульний аркуш звіту з комплексної

- фаху та переддипломної практики наведено у додатку А);

- підписану керівником і завірену печаткою підприємства характеристику студента-практиканта з зазначенням рівня виконання передбачених програмою видів робіт;

- матеріали щодо виконання індивідуального завдання.

Орієнтовний зміст звіту про практику:

1. Вступ (мета і задачі практики).

2. Характеристика підприємства.

3. Характеристика робіт, що виконуються студентами під час практики:

- текстова частина з критичною оцінкою організації фінансового та управлінського обліку, фінансового та стратегічного аналізу і аудиту на підприємстві;

- аналітична частина, яка формується з аналітичних таблиць і висновків до них.

4. Висновки і пропозиції щодо поліпшення обліково-економічної роботи на підприємстві і організації практики.

5. Звіт з техніки безпеки та охорони праці.

6. Список використаних джерел.

Додатки ( перелік матеріалів, зібраних під час проходження практики: первинні документи; заповнені облікові регістри, відомості, форми звітності, схеми, аналітичні таблиці, графіки, оперограми, діаграми).

Зміст звіту повинен містити відомості про виконання студентом усіх розділів програми практики. Розділи і окремі питання звіту повинні бути чітко визначені, викладені в логічної послідовності і конкретизовані.

Обсяг звіту без урахування додатків не повинен перевищувати 50-60 сторінок. Обсяг додатків не обмежується. При цьому додатки мають бути пронумеровані і на кожний з них в основному тексті звіту має бути посилання. Сторінки повинні мати наступні параметри: верхнє і нижнє поле 2,0 см, ліве - 3,0 см, праве 1,0 см. Текст: шрифт Times New Roman, розмір 14, інтервал між рядками 1,5, вирівнювання за шириною, відступ абзацу 1,25. Текст у таблицях: шрифт Times New Roman, розмір 12, інтервал між рядками 1,0. Назви розділу виділяються жирним шрифтом. Нумерація сторінок знизу по центру, починаючи з титульної сторінки, яка не нумерується. Додатки нумеруються літерами у правому верхньому куті, якщо додаток складається з декілька сторінок то літера додатку ставиться лише на першій сторінці, а на наступних пишеться “Продовження додатку А”.

До допоміжних матеріалів звіту відносяться: рисунки, таблиці, додатки.

Рисунки нумерують послідовно в межах розділу, за винятком рисунків, поданих у додатках.

Номер, назва рисунку розміщують по центру. Наприклад, другий рисунок першого розділу:

Рис. 1.2 __________________

Назва рисунки, розміри яких більше формату А4, рекомендується розміщувати у додатках.

Цифровий матеріал, як правило, оформлюють у вигляді таблиць.

Приклад побудови таблиці

Таблиця (номер)

Назва таблиці

Головка

 

 

 

Заголовки граф

 

 

 

 

Підзаголовки граф

 

 

 

 

 

Рядки (горизонтальні)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Боковик (заголовки рядків)

 Графи (колонки)

 

Таблицю слід розташовувати безпосередньо після тексту, у якому вона згадується вперше, або на наступній сторінці. На всі таблиці мають бути посилання в тексті.

Таблиці нумерують арабськими цифрами наскрізною нумерацією в межах розділу, за винятком таблиць, що наводяться у додатках. Номер таблиці складається з номера розділу і порядкового номера таблиці, відокремлених крапкою, наприклад, таблиця 2.1 – перша таблиця другого розділу.

Додатки оформлюються як продовження звіту на наступних її сторінках, розміщуючи їх у порядку появи посилань у тексті.

До додатків рекомендується включати матеріал, зібраний під час проходження практики: первинні документи; заповнені облікові регістри; відомості; форми фінансової та податкової звітності; схеми; аналітичні таблиці; графіки; оперо грами; діаграми тощо.

Кожний додаток друкується з нової сторінки.

Додаток повинен мати заголовок. З правого боку рядка друкується слово «Додаток __» (але без знака №) і велика літера, що позначає додаток. Наприклад: «Додаток А».

Додатки позначаються великими літерами української абетки, за винятком Ґ, Є, І, Ї, Й, О, Ч, Ь. Наприклад, Додаток А, Додаток Б.

Наприкінці звіту наводиться список використаних джерел. При складанні списку використаних джерел необхідно дотримуватися національного стандарту ДСТУ ГОСТ 7.1:2006 «Система стандартів з інформації, бібліотечної та видавничої справи. Бібліографічний запис. Бібліографічний опис. Загальні вимоги та правила складання».

Приклади бібліографічного опису використаних джерел наведено у Додатку В.

Звіт про виробничу та переддипломну практику перевіряється керівником практики від підприємства, який надає у щоденнику відгук про виконання студентом програми практики.

Оформлений відповідно до встановлених вимог звіт з практики подається на кафедру бухгалтерського обліку, дє він повинен бути зарєєстрованим. Після перевірки звіту керівником практики від університету студент захищає його в комісії, призначеної завідувачем кафедрою бухгалтерського обліку. За результатами захисту звіту виставляється диференційований залік. Оцінка за практику вноситься до залікової книжки студента і заліково–екзаменаційної відомості (через електронну систему «Деканат».

Критерії оцінювання захисту результатів комплексної з фаху та переддипломної практики

Відмінно (90-100 балів). За системою ЄКТС –А:

– зміст і оформлення звіту відповідають встановленим вимогам. Характеристика студента, яка надана підприємством, є позитивною. Студент дав вичерпні відповіді на всі запитання членів комісії щодо програми практики і виконаного індивідуального завдання.

Добре (75-89 балів). За системою ЄКТС: 82-89 балів –В, 75-81 – С:

– наявні несуттєві зауваження щодо змісту та оформлення звіту і щоденника з практики. Характеристика студента, яка надана підприємством, є позитивною. У відповідях на запитання членів комісії щодо програми практики студент допускає незначні неточності. В цілому ж знання студента є достатніми.

Задовільно (60-74 балів) За системою ЄКТС: 69-74 балів –D, 60-68 – E:

– мають місце зауваження щодо змісту та оформленню звіту. Програмні питанні висвітлені, але деякі з них – недостатньо повно. Характеристика студента, яка надана підприємством, є позитивною. У відповідях на запитання членів комісії щодо програми практики студент допускає помилки, знання з деяких питань є поверховими.

Незадовільно (менше 60 балів) За системою ЄКТС: 35-59 балів –FX, 1-35 – F:

 – таку оцінку одержує студент, якщо у звіті відсутнє висвітлення окремих розділів програми, або робота виконана не самостійно. Характеристика студента, яка надана підприємством, у частині ставлення до практики і трудової дисципліни є негативною. На запитання членів комісії студент не зміг дати позитивних відповідей.

Студент, який без поважних причин не виконав програму практики,

підлягає відрахуванню з університету. Інформація про хід виробничої практики і її підсумки обговорюються на засіданні кафедри бухгалтерського обліку та на засіданні ради факультету.

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЖЕРЕЛ

Нормативно-правові акти

1. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436 - ІV. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua.

2. Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків: Наказ Міністерства фінансів України від 11.08.1994 р. № 69. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0202-94.

3. Інструкція про безготівкові розрахунки України в національній валюті: Постанова правління НБУ від 21.01.2004 р. № 22. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0448-02.

4. Інструкція про застосування Плану рахунків фінансового обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій: Наказ Міністерства фінансів України від 30.11.1999 р. № 291. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0893-99.

5. Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній валюті та іноземній валюті: Постанова правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z1172-03.

6. Інструкція про порядок реєстрації виданих, повернутих і використа­них довіреностей на одержання цінностей: Наказ Міністерства фінансів України від 16.05.1996 р. № 99. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0293-96.

7. Інструкція про службові відрядження в межах України та за кордон: Наказ Міністерства фінансів України від 10.06.1999р. № 146. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0418-99.

8. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів: Наказ Міністерства фінансів України від 10.01.2007 р. № 2. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uazakon.com/document/fpart03/idx03865.htm.

9. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку нематеріальних активів: Наказ Міністерства фінансів України від 16.11.2009 р. № 1327. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/article/main?art_id=50098&cat_id=50097.

10. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів: Наказ Міністерства фінансів України від 30.09.2003р. № 561. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1023.1226.0.

11. Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку фінансових витрат: Наказ Міністерства фінансів України від 01.11.2010 г. № 1300. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/MF10087.html.

12. Методичні рекомендації по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку: Наказ Міністерства фінансів України від 29.12.2000 р. № 356. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/MF00062.htm.

13. Митний кодекс України від 11.07.2002 р. №92-ІV. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=92-15.

14. План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій: Наказ Міністерства фінансів України від 30.11.1999 р. № 291. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0893-99.

15. Податковий кодекс України від 02.12. 2010 р. № 2755 – ІV. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2755-17.

16. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку «Інвестиційна нерухомість»: Наказ Міністерства фінансів України від 02.07.2007 р. № 779. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0823-07.

17. Положення (стандарт) бухгалтерського облік 2 "Баланс": Наказ Міністерства фінансів України від 31.03.1999 р. № 87. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0396-99.

18. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 10 "Дебіторська заборго­ваність": Наказ Міністерства фінансів України від 08.10.1999 р. № 237. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0725-99.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 11 "Зобов’язання": Наказ Міністерства фінансів України від 31.01.2000 р. № 20. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0085-00.

19. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 12 "Фінансові інвестиції": Наказ Міністерства фінансів України від 26.04.2000 р. № 91. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0284-00.

20. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 13 "Фінансові інструменти": Наказ Міністерства фінансів України від 30.11.2001р. № 559. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.nau.ua/doc/?doc_id=238077.

21. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 14 "Оренда": Наказ Міністерства фінансів України від 28.07.2000 р. №181. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0487-00.

22. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 "Дохід": Наказ Міністерства фінансів України від 29.11.1999 р. №290. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0860-99.

23. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати": Наказ Міністерства фінансів України від 31.12.1999 р. №318. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0027-00.

24. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 17 "Податок на прибуток": Наказ Міністерства фінансів України від 28.12.2000 р. № 353. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0047-01.

25. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 19 "Об’єднання підприємств": Наказ Міністерства фінансів України від 07.07.1999 р. № 163. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0499-99.

26. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 21 "Вплив змін валютних курсів": Наказ Міністерства фінансів України від 10.08.2000 р. № 193. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/REG4736.html.

27. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 26 "Виплати працівникам": Наказ Міністерства фінансів України від 28.10.2003 р. № 601. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z1025-03.

28. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 27 "Необоротні активи, утримувані для продажу та діяльність, що припиняється»: Наказ Міністерства фінансів України від 07.11.2003р. № 617. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://crimealawyers.com/node/1332.

29. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 28 "Зменшення корисності активів": Наказ Міністерства фінансів України від 24.12.2004р. № 817. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0035-05.

30. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 3 "Звіт про фінансові результати": Наказ Міністерства фінансів України від 31.03.1999 р. № 87. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0397-99.

31. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 31 "Фінансові витрати": Наказ Міністерства фінансів України від 28.04.2006 р. № 415. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0610-06.

32. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 5 "Звіт про власний капітал": Наказ Міністерства фінансів України від 31.03.1999 р. № 87. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/REG3692.html.

33. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби": Наказ Міністерства України від 27.04.2000 р. № 92. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0288-00.

34. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 8 "Нематеріальні активи": Наказ Міністерства фінансів України від 18.10.1999 р. № 242. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0750-99.

35. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 "Запаси": Наказ Міністерства фінансів України від 20.10.1999 р. №246. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0751-99.

36. Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні: Постанова правління НБУ від 15.02.2004 р. № 637. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0040-05.

37. Положення про впровадження пластикових карток міжнародних платіжних систем у розрахунках за товари, надані послуги та при видачі готівки: Постанова правління НБУ від 24.02.97 р. № 37. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0086-97.

38. Положення про документальне забезпечення записів у бухгал­терському обліку: Наказ Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/REG704.html.

39. Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей: Постанова Кабінету Міністрів України від 22.01.1996 р. №116. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=116-96-%EF.

40. Про затвердження типових форм первинного обліку об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів: Наказ Міністерства фінансів України від 22.11.2004р. № 732. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z1580-04.

41. Про затвердження типових форм первинного обліку: Наказ Міністерства статистики України від 29.12.1995 р. № 352. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/FIN321.html.

42. Про затвердження типових форм первинної документації зі статистики праці: Наказ Державного комітету статистики України від 05.12.2008 р. № 489. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kadri.inf.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=96:2011-04-10-08-46-12&catid=14:2011-01-23-20-38-31&Itemid=12.

43. Про затвердження форми Податкової накладної та Порядку її заповнення: Наказ Державної податкової Адміністрації України від 21.12. 2010 р. № 969. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0233-97.

44. Про затвердження форми Реєстру виданих та отриманих податкових накладних та Порядку його ведення: Наказ ДПА України від 24.12. 2010 р. № 1002. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z1402-10.

45. Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування: Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VІ. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2464-17.

46. Про оплату праці: Закон України від 24.03.1995 р. №108/95-ВР. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=108%2F95-%E2%F0.

47. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні: Закон України від 16.07.1999 р. № 996 – XIV. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=996-14.

48. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435 – ІV. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=435-15.

Основний

1. Барабаш, Н. С. Аналіз господарської діяльності: навч. посібник / Н. С.Барабаш; за ред. Є. В. Мниха. – К: КНТЕУ, 2005. – 395 с.

2. Бутинець Ф. Ф. Теорія бухгалтерського обліку: підручник / Ф. Ф. Бутинець. – Житомир, 2006.

3. Голов С. Ф. Управлінський облік: підручник / С. Ф. Голов. – К.: Лібра, 2003. – 704 с.

4. Голов С. Ф. Фінансовий облік: підручник / С. Ф. Голов, В. М. Костюченко, І. Ю. Кравченко, Г. А. Ямборко. – К.: Лібра, 2005.

5. Кім С. Г. Фінансовий облік: первинні документи та порядок їх заповнення: навч. посіб. / С. Г. Кім, В. В. Сопко – К.: Центр навч. літ., 2004.

6. Мних Є. В. Економічний аналіз: підручник / Є. В. Мних. – К.: Знання, 2011. – 630 с.

7. Нападовська Л. В. Управлінський облік: підручник для ВНЗ / Л. В. Нападовська. 2-ге вид. доопрац. та допов. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. -648 с.

8. Немченко В. В. Аудит (Основи державного, незалежного професійного та внутрішнього аудиту): підручник / В. В. Немченко, О. Ю. Редько, К. О. Редько та ін.; за ред. проф. В. В. Немченка. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 540 с.

9. Никонович М. О. Організація і методика аудиту: навч. посібн. / М. О. Никонович, К. О. Редько, О. А. Юр’єва; за заг. ред. Є. В. Мниха. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. – 472 с.

Додатковий

1. Лень В. С. Бухгалтерський облік в Україні: основи та практика: навч. посіб. / В. С. Лень, В. В. Гливенко. – К.: ЦУЛ, 2008. - 608 с.

2. Чеснакова Л. С. Бухгалтерський облік: навч. посіб. / Л. С. Чеснакова, А. В. Алексєєва, В. В. Масалітіна; за заг. ред. Л. С. Чеснакової. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. – 397 с.

3. Ткаченко Н. М. Бухгалтерський фінансовий облік, оподаткування і звітність. / Н. М. Ткаченко - К.: Алерта, 2011. - 976 с.

4. Сопко В. В. Організація і методика проведення аудиту: навч.-практ. посібн. / В. В. Сопко, В. П. Шило, Н. І. Верхоглядова, С. Б. Ільїна, О. М. Брадул - 2-е вид., перероб. та доповн. - К.: ВД "Професіонал", 2006. - 576 с.

Список серверів інформації в мережі INTERNET

1. www.buhgalteria.com.ua – веб-сайт газети української бухгалтерії «Бухгалтерія».

2. www.minfin.gov.ua – офіційний веб-сайт Міністерства фінансів України.

3. www.zakon.rada.ua – офіційний веб-сайт Верховної Ради України.

 

Додаток Б

 

Зразок індивідуального завдання

Індивідуальне завдання на тему «Організація обліку поточної дебіторської заборгованості»

Виконання індивідуального завдання поглибить знання студента щодо:

- основних підходів до формування облікової політики щодо обліку дебіторської заборгованості;

- особливостей формування резерву сумнівних боргів на підприємстві;

- організації відображення операцій з виникнення та погашення поточної дебіторської заборгованості;

- відображення поточної дебіторської заборгованості у фінансової звітності.

У процесі виконання індивідуального завдання студент повинен набути навичок:

- застосування наукових методичних прийомів в організації фінансового обліку;

- узагальнення виявлених недоліків в організації та методології обліку поточної дебіторської заборгованості на підприємстві;

- надання пропозицій щодо удосконалення організації, методології та методики обліку поточної дебіторської заборгованості у подальшої роботі підприємства.

Тип завдання: дослідницьке, узагальнення пропозицій.

Мета завдання: розвиток навичок наукового мислення у професійної діяльності з організації обліку.

Самостійна робота: дослідження фактографічної інформації ( наказ на облікову політику, первинні документи, облікові регістри, фінансова та управлінська звітність тощо), складання висновків і пропозицій.

Форми звіту: науковий реферат, захист якого доцільно проводити на базі практики.

Орієнтовний план наукового реферату

Вступ (актуальність теми, мета, предмет та об’єкт дослідження).

Нормативно – правове регулювання організації обліку поточної дебіторської заборгованості.

Дослідження організації, методології та методики обліку поточної дебіторської заборгованості:

- інформаційне та методичне забезпечення;

- організація, методологія та методика обліку поточної дебіторської заборгованості.

3. Пропозиції та напрями удосконалення обліку поточної дебіторської заборгованості.

Додаток В

Приклади бібліографічного опису використаних джерел

Законодавчі та нормативні документи

1. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436 - ІV. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua

2. Інструкція про безготівкові розрахунки України в національній валюті: Постанова правління НБУ від 21.01.2004 р. № 22. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0448-02

Монографії

1. Теорія бухгалтерського обліку: монографія / М. Добія, Ш. Сандер та ін.; за ред. Л. В. Нападовської. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2007. – 193 с.

Підручники

1. Мних Є. В. Економічний аналіз: підручник / Є. В. Мних. – К.: Знання, 2011. – 630 с.

2. Нападовська Л. В. Управлінський облік: підручник для ВНЗ / Л. В. Нападовська. 2-ге вид. доопрац. та допов. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. -648 с.

Навчальні посібники

1. Никонович М. О. Організація і методика аудиту: навч. посібн. / М. О. Никонович, К. О. Редько, О. А. Юр’єва; за заг. ред. Є. В. Мниха. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2009. – 472 с.

Видання іноземною мовою

1. Adams J. Risk / J. Adams. – London: UCL Press, 1995. – 228 p.

2. Gary E. Economics: Today and Tomorrow’s / E. Gary, Ph. D. Clayton. – Glencoe, McGraw-Hill, 2008.

Словники, довідники

1. Статистичний щорічник України за 2011 рік. – К.: Держ. ком. статистики України, 2012. – 568 с.

Електронні ресурси

1. USAID Проект «Міжнародні стандарти бізнесу – Корпоративне управління» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.fimi.kiev.ua.

З повагою ІЦ "KURSOVIKS"!