Лабораторна робота №2 з курсу Фінансовий менеджмент, Створення нового бізнесу, Інвестиції та точка беззбитковості
« НазадЗМІСТЛабораторна робота №2. Створення нового бізнесу. Інвестиції та точка беззбитковості. 3 Теоретичні положення. 3 1. Точка беззбитковості (Break-Even Point) 3 2. Операційний важіль або виробничий леверидж (leverage - важіль) 4 Лабораторна робота №2. Створення нового бізнесу. Інвестиції та точка беззбитковості Теоретичні положенняСума інвестицій – це фактично той початковий капітал, який знадобиться на старті заснування бізнесу. Логіка його розрахунку випливає з фінансового балансу: Капітал = Активи – Зобов’язання Відповідно розрахунок зводиться до відповіді на питання: 1. Які активи нам знадобляться? 2. Хто працюватиме з нами в борг і які зобов’язання у нас виникнуть? 1. Точка беззбитковості (Break-Even Point)Точка беззбитковості – рівень операцій, при якому сукупний дохід дорівнює сукупним витратам, тобто це точка нульового прибутку або нульових збитків. Точка беззбитковості є одним з показників, застосовуваних для оцінки ефективності інвестиційних проектів. Оскільки точка беззбитковості відповідає обсягу продажів продукції, починаючи з якого її випуск повинен приносити прибуток, розрахований для її досягнення обсяг продажів (випуску) зіставляється із проектною потужністю створюваного підприємства. Аналіз беззбитковості проекту дозволяє виявити залежність розміру прибутку від визначальних факторів: обсягу продажів, зміни ціни продукції, видатків на будівництво підприємства цін на сировину і т.і. Ця інформація з урахуванням бажаного інтервалу значень цін продажу, видатків підприємства і т.і. може використовуватися для оцінки інвестиційного проекту й інвестиційного ризику. Розрахунок точки беззбитковості проводиться за формулою: Q = FC/(P - AVC), (2.1) де Q - точка беззбитковості (обсяг продажів); FC- сума постійних видатків; Р - ціна за одиницю продукції; AVC- змінні видатки на одиницю продукції. Так само точку беззбитковості можна визначити графічним методом, будуючи графіки видатків і продажів. Точка беззбитковості характеризує таку ситуацію, за якої загальні доходи від продажу продукції організації повністю покривають витрати на її виробництво й реалізацію (ситуація, коли організація не отримує прибутків, але не має і збитків). Таким чином, точка беззбитковості показує, скільки одиниць продукції має продати організація, щоб її витрати окупилися її доходами. Продаж кожної наступної одиниці продукції приноситиме організації прибуток. Навпаки, зменшення обсягів продажу продукції нижче за рівень, визначений точкою беззбитковості, означає, що організація нестиме збитки. 2. Операційний важіль або виробничий леверидж (leverage - важіль)Операційний важіль або виробничий леверидж (leverage - важіль) інструмент управління операційним прибутком, заснований на вивченні співвідношення постійних і змінних витрат. Чим нижче питома вага постійних витрат у загальній сумі витрат підприємства, тим у більшому ступені змінюється величина прибутку стосовно темпів зміни валової виручки (обсягу продажів за встановленими цінами). Наприклад, по даних таблиці, коефіцієнт операційного левериджу розраховується за формулою: Операційний леверидж (OL) = % зміни прибутку / % зміни обсягів реалізації = 60% / 20% = 3 Таблиця 2.1 Таблиця для розрахунку операційного левериджу:
Згідно виконанинх розрахунків Чистий прибуток порівняно з базою збільшився на 30,6 % Коефіцієнт операційного левериджу розраховується за формулою: Операційний леверидж (OL) = % зміни прибутку / % зміни обсягів реалізації = 30,6 %/ 15,3 % = 2 Розрахунок точки беззбитковості проводиться за формулою: Q = FC/(P - AVC), де Q - точка беззбитковості (обсяг продажів); FC- сума постійних видатків; Р- ціна за одиницю продукції; AVC- змінні видатки на одиницю продукції. Q = 100000/(350-200)=666,6 шт. Д=666,6*350=233310 грн. В=100000+200*666,6=233310 грн. П=233310-233310=0 грн. Точка беззбитковості показує, скільки одиниць продукції має продати організація, щоб її витрати окупилися її доходами. Продаж кожної наступної одиниці продукції приноситиме організації прибуток. Навпаки, зменшення обсягів продажу продукції нижче за рівень, визначений точкою беззбитковості, означає, що організація нестиме збитки. Таким чином, дане підприємство – роздрібний магазин косметики «Зачарований світ» - повинен продавати 667 шт. продукції в рік, щоб її витрати окупилися її доходами. Згідно з даними звітності обсяг продажу за рік становить 2570 одиниць, що значно перевищує точку беззбитковості, тож можна зробити висновок, що підприємство є прибутковим. З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |