Методичні рекомендації до практики з курсу Фінанси і кредит, МЕГУ ім. Дем’янчука
« Назад Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука»
Методичні рекомендації до практики з курсу Фінанси і кредитдля студентів денної та заочної форм навчання освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр» спеціальності 6.030508 «Фінанси і кредит» галузь знань 0305 «Економіка і підприємництво»
Рівне-2014
1. Психолого – педагогічний аналіз діяльності Городницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенівУ 2012-2013 навчальному році робота школи була спрямована на виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Національної доктрини розвитку освіти, Указів Президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти України», «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні», реалізацію державних, регіональних та міських програм у галузі освіти, інших чинних законодавчих та нормативних документів. Заклад освіти здійснював свою діяльність відповідно до статуту. Навчально-виховний процес відбувався в одну зміну. Стан і розвиток шкільної мережі На початок 2012-2013 навчального року в закладі було відкрито 31 клас із загальною кількістю 667 учнів, з них 1-4 (початкова ланка) – 13 класів з кількістю учнів 260 чоловік. Середня ланка, 5-9 – 13 класів, з загальною кількістю 262 учні, 10-11 – 7 класів,з загальною кількістю 145 учнів. Мова навчання – українська. Середня наповнюваність учнів у класах складала – 21 чоловік, що менше в порівнянні з попередніми роками. Протягом року із закладу освіти вибуло – 110 учнів: у межах області – 87, за межами області – 22 учень; за межами країни – 1; випущено із 9 класу – 25 учнів, із 11 – 85 учнів; прибуло – 18.
Організація профільного навчання
Відслідковується технологічний напрямок профілізації в школі. Суспільно гуманітарний напрямок правознавство Однак потребує покращення матеріально-технічна база. Не завжди здійснюється рання діагностика щодо виявлення нахилів і здібностей учнів з метою вибору профілізації. Індивідуальне навчання здійснювалось за індивідуальними планами, розробленими школою з урахуванням індивідуальних особливостей дітей, їх здібностей та потреб 2х учнів. Інклюзивне навчання(навчання дитини в класі з асистентом вчителя) – 1 учень. На підставі цих планів вчителі-предметники розробили індивідуальні програми з кожного предмета, у яких визначався зміст і обсяг матеріалу, що підлягав навчанню. Розклад занять був погоджений з батьками і затверджений директором школи. Виконання ст. 53 Конституції України, ст.35 закону України «Про освіту», ст. 6 закону уУкраїни «Про загальну середню освіту» На виконання статті 35 Закону України «Про освіту», статті 6 Закону України «Про загальну середню освіту», статті 19 Закону України «про охорону дитинства», Постанови Кабінету Міністрів України від 12.04.2000 № 646 « Про затвердження Інструкції з обліку дітей шкільного віку», наказу Держкомстату України від 06.11.2007 № 406 « Про затвердження форм державного статистичного спостереження № 77 – РВК «Звіт про кількість дітей шкільного віку» було організовано роботу щодо охоплення навчанням дітей шкільного та дошкільного віку, які проживають у районі закладу. Усі діти охоплені навчанням. Усі випускники 9-х, 11-х класів 2012-2013 навчального року працевлаштовані, про свідчать результати наведених нижче таблиць.
Виконання ст. 10 конституції України, закону України «Про мови», державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004 -2013 роки Реалізовані практичні заходи щодо впровадження в закладі мовного законодавства, закріплення статусу української мови як державної. Навчально-виховний процес здійснюється українською мовою. Щодо виконання Закону України «Про мови» та Державної програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2013 роки слід зазначити, що Городницька ЗОШ І-ІІІ ступенів – заклад з українською мовою навчання. Протягом року проводилась роз’яснювальна робота. Щорічно перевіряється виконання цього Закону та статті 10 Конституції України, стан викладання української мови. Документація закладу ведеться українською мовою. У кожному класі оформлені куточки державної символіки. Усі виховні заходи проводяться українською мовою. Учні закладу брали участь у конкурсах ораторського мистецтва «Поетична пристань», «Кобзар у нашому домі», імені Петра Яцика, конкурси поетичного слова «Струни поетичної кобзи», «Як парость виноградної лози..», олімпіадах з української мови та літератури. У березні проведений тиждень української мови та літератури, де проводились заходи присвячені Т.Г. Шевченку та відомим українським діячам літератури та культури. Вчителі української мови та літератури не тільки працюють з дітьми, досліджуючи мовні явища, літературні процеси; вони також беруть участь в конкурсах методичного спрямування: районний конкурс для вчителів на кращу розробку виховного заходу, присвяченому Міжнародному дню рідної мови (2013р. Братунець М.В., Сагаш Н.О., Мосійчук О.Д.). 59 учнів Городницької школи брали участь у Всеукраїнському конкурсі з українознавства «Патріот» (2011р.) Кадрове забезпечення У 2012-2013 навчальному році працювало 58 вчителів, у тому числі директор, заступник директора з навчально-виховної роботи, заступник директора з виховної роботи, вихователь ГПД, педагог-організатор, практичний психолог, бібліотекар. 100 % педпрацівників мають вищу освіту на рівні спеціаліста,магістра. Педагогічні працівники мають: а) кваліфікаційні категорії: « заслужений вчитель України» - 2 «спеціаліст вищої категорії» - 30 «спеціаліст І категорії» - 15 «спеціаліст ІІ категорії» - 9 «спеціаліст» - 2 б) педагогічні звання: «вчитель-методист» - 1 «старший вчитель» - 20 Безпека життєдіяльності та запобігання дитячого травматизму З учнями школи перед та після канікул проводився цільовий інструктаж з безпеки в кожному кабінеті, спортзалі. Перед осінніми, зимовими літніми канікулами проводились єдині уроки з безпеки життєдіяльності учнів, на яких записувалися пам’ятки; робилися записи в класних журналах на сторінці «Бесіди щодо запобігання дитячого травматизму». Кожним учителем - предметником проводився інструктаж перед виконанням завдання лабораторної або практичної роботи, зміною видів діяльності на уроках праці, фізкультури, хімії, біології, фізики, про що робилися відповідні записи в класних журналах та в журналах інструктажів. Своєчасно проводилися цільові інструктажі з дітьми перед виїздом за межі школи: екскурсії, спортивні змагання, олімпіади – і фіксувалися в журналі інструктажу учнів з техніки безпеки під час трудової підготовки при проведенні позакласних заходів. Питання щодо запобігання дитячого травматизму розглядались на нарадах, оперативках, батьківських зборах. Учні школи брали активну участь у районному конкурсі ДЮП ( 2 місце), - керівники загону Майстренко А.В., Касьян В.А. Було зроблено стенд «Ми за здоровий спосіб життя», відеофільм, який демонструвався всім учням школи. Охорона праці З метою створення безпечних умов роботи та охорони праці було здійснено: перевірку електричного обладнання на заземлення, розроблені функціональні обов’язки з питань охорони праці для всіх категорій працівників, розроблені та затверджені правила техніки безпеки під час організації навчально-виховного процесу в кабінетах фізики, хімії, біології, спортивному залі. Своєчасно проводилися вступні інструктажі та інструктажі на робочому місці співробітників закладу, учнів. Проведена атестація робочих місць щодо відповідності санітарно-гігієнічного режиму. Реалізація програми «Обдарована молодь» Одним з основних принципів роботи школи є розкриття в процесі навчання дитячої обдарованості. Зміст роботи з обдарованими дітьми включає низку завдань, а саме: виявлення обдарованості дітей та максимальне сприяння їхньому розвитку. В школи організовано наукове товариство «Ерудит». У 2012-2013 навчальному році учителі школи проводили індивідуальні заняття, консультації з обдарованими дітьми. Цікавими були предметні тижні з математики та інформатики, історії та права, природничого циклу, української мови та літератури, англійської та російської мови, трудового навчання, образотворчого, музичного мистецтва та фізичного виховання, початкових класів. Учні брали участь у районних предметних олімпіадах з базових дисциплін
Конкурс знавців української мови ім. Петра Яцика
«Всеукраїнський конкурс математики «Кенгуру»
«Грінвіч» - англійська мова
«Патріот» - українознавства
«Левеня» - фізика
Результати районного міжнародного мовно-літературного конкурсу ім.. Т.Г. Шевченка такі:
Учні нашої школи разом з вчителем географії Єлпашевою Л.І. проводили практичну конференцію, брали участь в районному етапі конкурсу «Географічний майданчик» Підсумки методичної роботи з педагогічними вчителями Відповідно до річного плану роботи школи у 2010/2011 н.р. школа працювала над методичною проблемою: «Використання інформаційних технологій на уроках та в позаурочний час» Протягом року підвищили свою педагогічну майстерність шляхом курсової перепідготовки 13 вчителів.
Для всіх вчителів були проведені консультації з планування, ведення шкільної документації, з даних питань проведено наради та методичні оперативки. З метою допомоги молодим вчителям в школі була організована і спланована робота з вчителями – спеціалістами, організовано взаємо - відвідування уроків молодих вчителів та їх наставників. Основні форми роботи - індивідуальні консультації, співбесіди, відвідування та аналіз уроків. Були проведені педагогічні ради: «Використання інформаційних технологій: метод проектів», «Інформаційна культура особистості вчителя та учнів» (мала на меті практичний характер, навчити вчителів користуватися мережею Інтеренет), «Розвиток творчої особистості учнів шляхами інформаційних технологій». У листопаді місяці відбувся педагогічний консиліум по адаптації 5 класу. У травні місяці підсумок роботи кожного МО та окремого вчителя було представлено на педагогічній конференції "Методичний калейдоскоп". Протягом року систематично проводились тематичні наради при директорі, методичні оперативки. Активізувала свою роботу творча група з проблемного питання "Впровадження інформаційних технологій на уроках". Працювала творча група «Пошук», по роботі з обдарованими дітьми, на основі якої відбувся практичний семінар-практикум «Психологічний підхід до проблеми індивідуалізації навчальної діяльності учнів» та круглий стіл «Психологічні аспекти використання комп’ютера». З метою перевірки рівень володіння вчителів комп’ютерною технікою проводився практичний залік, де 100 % вчителів показали, що володіють на високому та достатньому рівні. На початку року була створена МР школи, складено план роботи, відбулося 4 засідання. У 2012-2013 н.р. методична робота школи будувалась на основі 3 МО: вчителів початкових класів, вчителів природничо-математичного циклу, вчителі гуманітарного циклу. Необхідно відзначити активність всіх керівників МО Сомар С.О., Головченко М.В., Чайченко С.М.. Відповідно до планів методичних об’єднань відбувалися організація та проведення предметних тижнів. Також у 2012/2013н.р. проводився щорічний конкурс "Учитель року". В якому взяли участь такі вчителі: Участь у районному конкурсі "Учитель року"
Наприкінці навчального року адміністрацією школи були проведені консультації зі самозвітом вчителів. Кожним членом колективу, керівником МО підведено підсумки роботи у навчальному році та складено проекти планів роботи на наступний навчальний рік. Аналіз звітів керівників МО показав, що робота у метод. об'єднаннях велась згідно річних планів. Всі засідання МО проведено своєчасно, протягом року було розглянуто усі необхідні матеріали. Аналіз методичної роботи у школі за 2012/2013 н.р. свідчить про те, що всі вчителі займаються науково-дослідницькою роботою. Проводиться робота з розробки нових авторських навчальних програм. Накопичується методична література з кожного предмета, в тому числі й щодо підготовки учнів до участі в олімпіадах, конкурсах, турнірах. З метою перевірки виконання навчальних планів і програм протягом навчального року проведені співбесіди з вчителями, перевірені класні журнали, проведено перевірку виконання уроків розвитку зв'язного мовлення, позакласного читання, лабораторних, контрольних робіт і тематичного оцінювань. Протягом навчального року школа була повністю укомплектована педагогічними кадрами. Календарні плани були складені з урахуванням забезпечення базового рівня освіти, вікових особливостей учнів. Дотримано норми і строки проведення тематичних, контрольних та лабораторно-практичних робіт, уроків розвитку зв'язного мовлення, позакласного читання, екскурсій. Навчальні програми в 1-4 кл. виконані за кількістю проведених уроків. Графік контрольних робіт виконано. Уроки позакласного читання та РЗМ проведені відповідно до вимог програми. Були перевірені календарно-тематичні плани, навчальні програми та записи на сторінках предметів у класних журналах. На підставі вивчення записів класних журналів 5-11 кл. отримані дані щодо системи контролю за знаннями учнів. Тематичні оцінювання проводяться у різних формах, а саме: тести, контрольні роботи, практичні роботи, усні опитування, семінарсько-практичні заняття. Пройшли курсову перепідготовку вчителі: Мілінг Т.Д., Штоппель Л.О., Пирожок С.І., Усенко Л.А.. У вчителів початкових класів програма виконана повністю. Має місце розходження у кількості запланованих та проведених уроків у вчителів Мачильська Т.С., Попова О.Д., Сірадзе В.С., Сомар С.О. (хвороба), Фоменко Т.І.(курси) Програму виконано за рахунок ущільнення програмового матеріалу. Станом на 29 травня 2013р. в школі навчалося 667 учнів. За підсумками 2012-2013 навчального року із 667 учнів 1-11 класів: - 67 учнів 1 класу вербально оцінені; - 196 учнів 2-11 класів атестовані; - 557 учня переведено до наступного класу; - 110 учнів випущено з 9, 11 класів; - 107 учнів нагороджено Похвальними листами «За високі досягнення в навчанні» Середній бал по Городницькій ЗОШ І-ІІІ ст. – 7,2 Покращилися показники якості знань учнів за рік у 5, 7 класах. Кількість учнів, які мають середній рівень навчальних досягнень з предметів, становлять 40%. Протягом навчального року адміністрацією школи з метою впровадження допрофільного і профільного навчання, розподілу варіативної складової навчального плану на 2012/2013 н.р. було вивчено рівень навчальних досягнень з предметів, рівень підготовки учнів до ДПА, проведено анкетування учнів опитування батьків, обговорення питань профілізації на нарадах. На кінець року збільшився відсоток якості знань учнів порівняно з минулим роком на 30%. Державна підсумкова атестація за курс базової середньої школи в 9 класі проводилася з української мови (диктант), математики, біології, географії, художньої культури (всі предмети письмово). Контрольно-аналітична діяльність У 2012-2013 навчальному році адміністрацією школи було проведено: 1. 5 перевірок ведення ділової документації школи. 2. Здійснено перевірки стану викладання предметів: українська мова, інформатика, ОБЖД, хімія, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, художня культура. 3. Адаптація учнів 5-10 кл. до навчання. 4. Отримання інформації для пед.аналізу. 5. Надання методичної, практичної допомоги учителям. 6. Створення оптимальних умов для навчання і розвитку дітей. 7. Удосконалення НВП, реалізація шкільної методичної проблеми. 8. Здійснено виконання програм, Указів Президента, Законів України: - Закону України «Про охорону дитинства»; - Ст. 10 Конституції України, Закону України «Про мови», Програми розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки; - Ст.. 35 Закону України «Про освіту»; - Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу; - Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах; - Закону України «Про звернення громадян». Щомісяця контролювалося ведення класних журналів спецкурсів, факультативів, гуртків, відвідування школи учнями. Перевірялися питання навчальних програм, ведення щоденників, зошитів, особових справ, техніки читання. За підсумками перевірок підготовлені довідки, накази, які заслухані на засіданнях методичних об’єднань вчителів-предметників, на нарадах при директорі. Компютеризація та інформатизація навчального та управлінського процесів Упровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій визначено Національною доктриною розвитку освіти, пріоритетним напрямком якої є інформатизація системи управління. Відповідно до існуючої Програми комп’ютеризації робота проводиться за такими напрямками: - Стан комп’ютеризації управлінської діяльності; - Наявність ліцензійного базового програмного забезпечення; - Стан використання навчального, управлінського програмного забезпечення; - Використання Інтернет-технологій у навчально-виховному процесі та управлінській діяльності. На початок 2012-2013 навчального року в школі використовувався – 26 комп’ютерів. В школі налаштована і працює мережа, всі комп’ютери мають доступ до мережі Інтернет. 2012-2013 навчальному році продовжено діяльність працівників школи щодо підвищення рівня оволодіння навичками роботи з комп’ютером. Виконання річного плану Аналіз результатів роботи школи за 2012/2013 навчальний рік свідчить про виконання в цілому річного плану роботи школи. За навчальний рік згідно з річним планом було проведено 8 педрад, 10 нарад при директорові, де було розглянуто близько 45 питань роботи школи, перевірено викладання всіх запланованих предметів, відповідно до положення про атестацію педпрацівників проведено атестацію 4 вчителів: Пирожок С.І., вчитель інформатики встановлено вищу категорію; Штоппель Л.О., вчитель початкових класів, встановлено вищу категорію; Олєйнікова А.О., вчитель музичного мистецтва, встановлено вищу категорію; Боднарчук Н.В., вчитель української мови та літератури, встановлено ІІ категорію. Організовано проведено заходи з початку та закінчення навчального року. На достатньому рівні проводились засідання МО школи. Організовано пройшла ДПА. 1. Продовження вивчення проблемного питання школи. 2. Реалізація системи внутрішньошкільного контролю на основі управлінських рішень. 3. Організація роботи МО. 4. Розвиток матеріальної бази шкільних кабінетів. 5. Цілеспрямована спільна робота педколективу над підвищенням рівня навчальних досягнень учнів з усіх навчальних предметів. 6. Виконання завдань Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти", Виконання Національної доктрини. 7. Впровадження інформаційних технологій, комп'ютеризації та інформатизації НВП. 8. Вивчення і творче впровадження в практику навчання і виховання учнів педагогічних інновацій вчителів району, області, України. 9. Робота над удосконаленням уроку як засобу розвитку творчої особистості вчителя і учня, самореалізації творчої особистості. 10. Проведення шкільних олімпіад та якісна індивідуальна підготовка учнів до участі в олімпіадах, конкурсах різного рівня, МАН, робота з обдарованими та здібними дітьми. 11. Нормативне забезпечення, педагогічний аналіз та самоаналіз, контроль та корекція НВП. 12. Забезпечення ефективності управління науково-методичною роботою. 13. Упроваджувати до профільну підготовку та профільне навчання в основній та старшій школі, де передбачити психолого-педагогічне діагностування школярів, діагностику рівня навчальних досягнень учнів основної школи. 14. Вивчення проблеми наступності навчання в школі І-ІІІ ступенів, адаптації учнів у школі, перехід на новий зміст навчання учнів 11 класу. 15. Організація роботи щодо виконання рекомендацій районних конференцій. 16. Створення безпечних умов з охорони праці для учнів і працівників школи. Актуальні аспекти виховної роботи на сучасному етапі Історія людського суспільства поклала на батькову голову відповідальність за своїх дітей, за організацію життя родини, коронувавши їх як найперших і не замінимих вихователів у житті кожної людини. Без батьківської мудрості нема виховуючи силу сім’ї. Батьківська мудрість духовним надбанням дітей, сімейні стосунки побудовані на громадянському обов’язку, відповідальність, мудрій любові й вимогливій мудрості батька й матері, самі стають величезною виховуючого силою. У сім’ї однаково важлива роль належить як батькові та і матері. Про силу виховного впливу батьків красномовно говорить такі українські народні прислів’я і приказки: “який кущ, така й хворостина, який батько, така й дитина”. “Які мамо й тато, таке й дитятко” слова батька та матері для дитини має авторитетне значення. Суперечливий характер економічного, соціального, політичного розвитку суспільства приводить до того, що підлітки не завжди можуть знайти можливості до застосування своїх сил. Спостереження розбіжності між високим рівнем освіти і культури життя стає досягнення високого дорослих і низьким матеріальним рівнем їхнього життя стає головною причиною появи негативних явищ у середовищі підлітків. Єдиною метою матеріального достатку. 1. Проблеми виховання, поняття відповідальності Сьогодні ми увійшли в період протиріч, якщо раніше було достатньо включати підлітків у трудове, політичне і громадське життя, таким чином розширяючи і ускладнюючи їх соціальні зв’язки, можна було говорити, що підліток усвідомлював своє місце у громадському життті. Відповідальний підліток розумів свої обов’язки у навчальних справах як необходність бути діяльними й виконувати доручення. Сьогодні цього вже недостатньо. Життя ставить нові завдання, нові умови. Поступово на перший план виходить сама індивідуальна особистість. Зазначимо, що проблема відповідальності знайшла своє відображення у філософії (М. Бердяєв, І. Кант, Ж.-П. Сартр та ін.), яка розглядає сутність людини та співвідношення між її свободою і відповідальністю. Психологи (К. Альбуханова-Славська, І. Бех, О Кононко, М. Савчин) кваліфікують відповідальність, як результат інтеграції всіх психічних функцій особистості та об’єктивного сприйняття нею навколишньої дійсності. Виховання відповідальності в учнів загальноосвітніх закладів знайшло відображення у педагогіці (М. Єрохіна, В. Тернопільська, М. Левківський, О. Сухомлинська, В. Оржехівська та ін.). Але проблема у визначеному формулюванні не опрацьована, і тому потребує теоретичного дослідження та практичної розробки. Підлітковий вік відноситься до критичного періоду психічного розвитку. Зростає самостійність, стають багатогранними і змістовнішими відносини з ровесниками і дорослими, розширюються їх види і форми. Найважливішим психологічним фактором підліткового періоду стає становлення самосвідомості, важливим моментом якого є почуття дорослості. Суб’єктивно дорослість підлітка пов’язана не з копіюванням, а з приєднанням підлітком себе до суспільства, з проявом у нього соціальної відповідальності, як можливості і необхідності відповідати за себе і за справу на рівні дорослої людини. Сутність відповідальності — це інтегральна якість особистості, в якій об’єктивно втілюються основні вимоги суспільства до поведінки особистості, а суб’єктивно являє собою своєрідний стан свідомості, який знаходить свій прояв в мотивації вчинків та їх оцінці з точки зору інтересів суспільства. Найвищім рівнем вихованості відповідальної поведінки є усвідомлення моральної відповідальності перед суспільством, перед батьками, педагогами, ровесниками і самим собою через внутрішні переконання. І досягнення цього рівня має бути метою виховання відповідальної поведінки. Проте формуванню моральних вчинків учнів все ще приділяється недостатньо уваги, що призводить до випадків безвідповідальності в поведінці, породжує важко виховуваність, ізоляцію особистості учня. Існує кілька факторів, які справляють вплив на формування відповідальності у підлітків: зовнішні і внутрішні. До зовнішніх факторів відносяться вимоги з боку вчителів, батьків, наслідком невиконання яких може бути покарання. До внутрішніх — безпосередня необхідність і розуміння вимог відповідальної поведінки, виконання їх в силу внутрішніх переконань. Виховання — складна, нелінійна й багато в чому не визначена імовірнісна система, що відповідно вимагає багатоаспектного й багатовимірного підходу до її аналізу і проектування. Виявлення, визначення і кваліфікація суті кожної складової цієї системи, її місця в організації всього педагогічного процесу є надзвичайно складними завданнями, які не можна розв'язати, власне, педагогічними засобами. Теорія і практика виховання постійно стикаються з проблемою співвідношення реальності («буття») з виховними завданнями, з виховними ідеалами, устремліннями. Виховний процес тісно пов'язаний із станом суспільства, він спирається на реальність, рівень освіченості, умови, в яких живуть суспільство й конкретна дитина. Спробуємо висвітлити зазначену реальність, яка є живильним середовищем для розвитку й розбудови виховних ідей і концепцій. Тим більше, що процеси, які відбуваються сьогодні в Україні, — економічні, політичні, ідеологічні, культурологічні — мають швидкоплинний, змінюваний характер. У сучасному ідеологічному просторі України постійно стикаються інтереси, цінності певних політичних і владних, провладних і опозиційних структур та угрупувань, які мають характер протистояння та відкритої боротьби. У такі процеси втягуються якнайширші верстви населення, і серед них молодь. Це перший аспект трансформаційних змін, що відбуваються в суспільстві. Другим аспектом є зміни в світовому та загальноєвропейському просторі, що також мають тенденцію до багатовимірності: тут стрімко змінюються суспільний напрям діяльності, ринок праці, розширюються комунікації та інформаційне поле, відбувається вільний рух людей і товарів, уніфікуються системи освіти. В сучасному світі багато економічних, соціальних і культурних явищ існують і розвиваються як мережеві, тобто такі, що об'єднуються між собою й ігнорують кордони, особливо політичні та адміністративні. Україна вже частково стала частиною глобалізаційних процесів, характерних для нинішніх реалій. Вони викликають у людства не лише оптимістичні, а й правомірно песимістичні погляди на такий напрям розвитку, який породжує розрив між людьми: багаті, як люди, так і держави, багатіють, а бідні — біднішають. Великі багатонаціональні і транснаціональні компанії значно сильніші за держави. В останній доповіді Програми розвитку ООН говориться про те, що багатство 200 найбагатших людей світу перевищує сумарний прибуток держав, де проживає 41 % світового населення (2,3 млрд людей). Цей стан екстраполюється на системи освіти та на процеси виховання. Третій аспект, може, й найважливіший з усіх — це процес реформування й модернізації національної освітньої системи, її модифікації та трансформації. Він тісно пов'язаний з першими двома аспектами, але має й свої складові: зміна підходів до організації освітнього простору, розширення змістового наповнення освіти, її об'єктивізація та варіативність, національна й загальногуманістічна спрямованість, підвищення ефективності та якості освіти, внесення інформаційно-комп'ютерної складової, кореляція із загальноєвропейськими та світовими культурно-інформаційними процесами тощо. Такими є сучасні аспекти становлення і розвитку виховних процесів. Адже все починається спочатку не тільки з народженням дитини, а й з того, що ця дитина, підліток, юнак або дівчина приходить щоразу в оновлене і трансформоване суспільство, в нові контексти, які передбачають нові підходи, нові завдання та їх розв'язання. Подивимося, які ж конкретні трансформаційні зміни найбільше впливають на загальновиховний контекст, і спробуємо з'ясувати, які завдання стоять перед нами і чи можемо ми щось зробити. Зазначимо при цьому, що в Україні трансформаційні зміни пов'язані передусім з розвитком громадянського суспільства як всеохоплюючого феномена, як показника і рушійної сили трансформаційних змін. Цей процес поставив перед нами досить гострі питання і проблеми, а саме взаємовідносини процесів виховання і навчання. Через радянську традицію, яка теоретично розмежовувала процеси навчання й виховання дітей, навіть організовувала дискусії щодо правомірності висунення тези «виховуюче навчання», ми до сьогодні розглядаємо дещо відокремлено ці два процеси. Звичайно, не можна їх ототожнювати, проте зараз важливо підходити до модернізаційних змін з позицій єдиного цілісного педагогічного процесу. Такий підхід передбачає насамперед перехід від пріоритетної цінності самого знання до підходу, що спирається на індивідуальний досвід дитини, на цій основі — до пошуку шляхів формування компетенцій для визначення, орієнтації, стимулювання розвитку дитини. Сьогодні в світі поширюються нові характеристики знань: широта, універсальність, гнучкість, еволюційність, релевантність. Цим визначаються й характер їх інтерпретації, особливості оволодіння ними, у зв'язку з чим відбувається прискорена відмова від успадкованих канонів і правил, тобто розгляду знання як кінцевого результату процесу навчання і його певної абсолютної цінності. Які ж тенденції в освіті протистоять такому підходові? І що тоді має бути закладено в єдиний педагогічний процес? Це, на наш погляд, знання і компетенції щодо громадянського суспільства, прав та обов'язків людини, засад її діяльності. Попри різні організаційні підходи в різних державах щодо включення цих знань до єдиного педагогічного процесу, єдиним виступає положення про необхідність не лише введення відповідних курсів до змісту освіти (громадянознавство та практичне право, які сьогодні мають тенденцію до зникання із шкільного компонента нашої основної школи), а й насичення всього змісту освіти когнітивними уміннями та компетеїшіями про право і політику, мораль та їх роль у сучасному світі, про знання сьогоднішнього світу і процедурні вміння застосовувати ці знання. У категорії «підлітки-вчителі» найчастіше виникають протиріччя. Вчителі дуже часто використовують авторитарний стиль відносин з учнями, незважаючи на психологічні зміни, що відбулися у самоусвідомленні підлітків, незважаючи на необхідність переоцінки відносин і вимог. Як наслідок, це призводить до погіршання ставлення до навчання взагалі, збільшення критичності відносно школи, а в крайніх випадках — до особистісного конфлікту з вчителями. Для того, щоб змінити ситуацію необхідно, в першу чергу, враховувати психологічні зміни, які відбуваються в підлітковому віці. По-друге, перейти до дружньо-ділових відносин, коли поряд з вимогами і поданням прикладу власною поведінкою учням надається можливість висловлювати власну думку, відмінну від думки вчителя, і відповідати за наслідки своїх вчинків перед собою та іншими. Але стосунки категорії «підлітки-вчителі» не є єдиною складовою процесу формування відповідальної поведінки. Суттєвими є стосунки з ровесниками і батьками, які можна визначити як категорії — «підлітки-підлітки» та «підлітки-батьки». Категорія «підлітки-підлітки» Спостереження відносин між підлітками під час їхнього перебування в школі показало, що навчальна діяльність в цьому віці втрачає першочергове значення. Більше уваги приділяється відносинам з протилежною статтю. Але тут виникає конфлікт між бажанням привернути увагу до себе і відсутністю елементарної культури поводження з протилежною статтю. Не володіючи основами цієї культури підлітки можуть навіть нанести шкоду здоров’ю один одному. Наприклад, занадто сильно вдарити чи штовхнути. Характерним також є об’єднання підлітків в моргінальні групи як в середині класного колективу, так і за його межами. Підлітки групуються навколо неформального лідера, який за їх уявленнями є авторитетною особистістю. Тут має місце хибне уявлення про особистість — це той, хто вирізняється із загальної маси учнів, має яскраво виражені якості організатора, найчастіше спрямовані на створення конфлікту між учнями і вчителями. Це актуалізує потребу класного керівника і школи виявити такого лідера з метою залучення його до процесу виховання відповідальної поведінки і безпосереднього впливу через нього на вся групу. Крім усього вище вказаного, в підлітковому віці викривляється уявлення про дружбу, солідарність. Особливо це відбивається на навчальному процесі, що проявляється, наприклад, у списуванні, спробі захистити від покарання за негативний вчинок та ін. Всі перелічені аспекти відносин між підлітками потребують докладнішого вивчення і розробки теоретичних і практичних механізмів впливу на них. Категорія «підлітки-батьки» У відносинах з батьками існують також деякі протиріччя в уявленні про відповідальність. Батьки намагаються до мінімуму обмежити сфери життя і діяльності підлітків, за які вони можуть нести відповідальність, а учні намагаються розширити їх. Уявлення батьків про міру відповідальності в більшості зводяться до того, що їх дитина достатньо доросла, щоб відповідати за свою поведінку вдома, в школі і громадських місцях, за допомогу по господарству, за молодших братів чи сестер, але майже ніхто не говорить про можливість працювати та заробляти гроші (наприклад, під час канікул). Багато батьків вважають, що незалежно від віку підлітки є недостатньо дорослими, щоб бути самостійними. З цього виходить, що дитина росте, і в той же час залишаються несамостійною. До того ж деякі батькі вважають, що підлітки не несуть ніякої відповідальності, що за їхнє навчання, поведінку відповідають лише батьки. Таке відношення батьків може призвести до виникнення відчуття безвідповідальності дитини за свої вчинки чи спровокувати між батьками, які не визнають право своєї дитини на самостійність, і підлітком, який прагне довести свою здатність відповідати за свої вчинки і поведінку. Досить часто стереотип поведінки в сім’ї переноситься підлітком і на відносини з вчителями і ровесниками. На наш погляд, не можна нехтувати у вихованні відповідальної поведінки підлітків й таким важливим фактором як організація дозвілля підлітків. Тому важливим на сучасному етапі є визначення впливової ролі сучасної індустрії дозвілля у формуванні мотивації відповідальної поведінки підлітків. З цієї точки зору можливим є формулювання ще однієї категорії «підліток-дозвілля». Категорія «підліток-дозвілля» Серед учнівської молоді підліткового віку сьогодні домінують культурно-споживацький і рекреативний типи дозвілля, які реалізуються у двох особистісних орієнтаціях: розваги, видовища, пов’язані з отриманням інформації (книги, телебачення, радіо, кіно, концерти, театр, музеї тощо), та задоволення потреб спілкування у неформальних групах. Але економічні негаразди спричиняють все більшу диференціацію підлітків в її доступі до цінностей культури. Високі ціни перетворюють відвідування концертів, театрів, перегляд кінофільмів і вистав в елітарні форми проведення дозвілля. А результатом стає низький культурний рівень. З малокультурної людини неможливо виховати особистість з елементами відповідальної поведінки, гідного майбутнього представника нації. Навіть поширення способу проведення дозвілля у інформаційному просторі Інтернету, яке набуло масового характеру і стало впливовим чинником у формуванні особистості, не завжди може мати позитивні наслідки. На нашу думку, використання всесвітньої павутини на користь виховному процесу — одне з першочергових завдань сьогодення. Наразі це є проблема, яку потрібно вирішувати у комплексі, не відокремлюючи педагогічні, психологічні та рекреаційні умови виховання відповідальної поведінки підлітків. Тому в практичній роботі з виховання відповідальної поведінки підлітків вчителю необхідно залучати до співпраці не тільки батьків, але й використовувати різноманітні рекреаційні технології сучасної індустрії дозвілля, на яких повинні базуватись спільні зусилля з організації та проведення процесу виховання. Проблема виховання відповідальної поведінки у підлітків — це насамперед практична проблема в зв'язку з тим, що на сьогодні завдання виховання відповідальності стає одним із першочергових, гостро відчувається нестача педагогічної літератури, присвяченої цьому питанню. Теоретичні і практичні питання виховання відповідальної поведінки потребують докладного висвітлення. Ті роботи з проблеми, які існують, присвячені лише деяким її сторонам і часто опиняються достатньо важкодоступними саме для тих, кому вони потрібні, — педагогам і організаторам виховної роботи. Визначення підростаючою людиною свого місця в суспільстві має на увазі прийняття на себе відповідальності перед суспільством — й, насамперед, відповідальності за особистісне формування як людини і громадянина. Планування та організація виховної роботи в школі Виховна система школи – це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання. У школі відбувається моральне становлення учнів, формування в них творчого мислення, відповідальності. Пріоритетним у виховній роботі школи є: - реалізація особистісно орієнтованого підходу в навчально-виховному процесі; - залучення молоді до національної та світової культури; - збереження морального та фізичного здоров’я підростаючого покоління; - виховання патріотизму, громадських якостей особистості; - забезпечення педагогічних умов для соціалізації школярів, виховання в них життєвої компетентності. Для реалізації цих завдань у школі розроблений план виховної роботи навчального закладу та окремі плани, які були затверджені на засіданнях методичних об’єднань класних керівників. Ці плани охоплюють всі напрямки виховання: патріотичне, правове, моральне, художньо-естетичне, трудове, фізичне, екологічне, превентивне та включають у себе календарні, традиційні шкільні свята, заходи, конкурси, міські заходи щодо втілення національної програми «Діти України», «Комплексної програми профілактики злочинності і бездоглядності», «Програми профілактики ВІЛ-інфекції», «Національної програми відродження та розвитку українського козацтва», заходи щодо зміцнення моральності та утвердження здорового способу життя та ін. З метою виявлення обдарованих дітей та розвитку їх творчих здібностей у школі організовано роботу гуртків за інтересами. Організація гуртків у 2012-2013 навчальному році
Для керування виховним процесом в школі створено методичне об'єдання класних керівників. Методичне об'єднання класних керівників – структурний підрозділ внутрішньошкільної системи керування виховним процесом, який координує науково-методичну та організаційну роботу класних керівників. Проблема, над якою працює колектив школи: "Створення психолого – педагогічних умов для підвищення рівня навчальних досягнень і формування активності та загальної культури учнів". Проблема, над якою працює шкільне методичне об'єднання класних керівників: "Підвищення ефективності діяльності роботи класних керівників шляхом діагностики та моніторингу". 1. Основні завдання шкільного методичного об'єднання класних керівників: - підвищення теоретичного, науково-методичного рівня підготовки класних керівників із питань психології та педагогіки; - забезпечення виконання єдиних принципових підходів до виховання й соціалізації учнів; - озброєння класних керівників сучасними виховними технологіями та знанням сучасних форм і методів роботи; - вивчення, узагальнення та використання передового педагогічного досвіду роботи класних керівників; - координування планування, організації та педагогічного аналізу виховних заходів класних колективів; - сприяння становленню й розвитку системи виховної роботи класних керівників. 2. Функції шкільного методичного об'єднання класних керівників: - організує колективне планування і колективний аналіз життєдіяльності класних колективів; - координує виховну діяльність класних колективів та організує їхню взаємодію в педагогічному процесі; - планує і постійно коригує принципи виховання та соціалізації учнів; - організує вивчення та запровадження класними керівниками сучасних технологій виховання, форм і методів виховної роботи; - обговорює соціально-педагогічні програми класних керівників і творчих груп педагогів, матеріалами узагальнення передового досвіду роботи класних керівників, матеріалами атестації класних керівників; - оцінює роботу членів об'єднання, клопочеться перед аміні стацією школи про заохочення класних керівників. 3. Документація шкільного методичного об'єднання класних керівників: - список членів методичного об'єднання; - річний план роботи методичного об'єднання; - протоколи засідань методичного об'єднання; - аналітичні матеріали за підсумками проведених заходів, тематичного адміністративного контролю (копії довідок, наказів). Перспективний план роботи шкільних методичних об'єднань класних керівників І. Склад шкільних методичних об'єднань класних керівників: 1. Методичне об'єднання класних керівників 1-4 класів (керівник – Проблема: «Розвиток школяра на засадах особистісно-орієнтованого навчання». 2. Методичне об'єднання класних керівників 5-8 класів (керівник –.). Проблема: «Вдосконалення професійної майстерності класних керівників у вихованні підлітків та п'ятикласників в умовах адаптації». 3. Методичне об'єднання класних керівників 9,11 класів (керівник – Проблема: «Взаємозв’язок і взаємопорозуміння між класним керівником і класом, робота над створенням органів самоврядування, формування в учнів життєвих цілей та мети на майбутнє». ІІ. Тематика засідань шкільних методичних об'єднань класних керівників: 1. Аналіз роботи шкільного методичного об'єднання класних керівників за минулий навчальний рік та завдання на новий навчальний рік). 2. Учнівське самоврядування як засіб підготовки дітей до життя в сучасних умовах (). 3. Педагогічна діагностика сімейного виховання і організація роботи з батьками на її основі (). 4. Діагностичний метод для виявлення труднощів у виховній роботі 5. Підведення підсумків роботи шкільного методичного об'єднання класних керівників за навчальний рік). План роботи шкільного методичного об’єднання класних керівників на 2012/2013 навчальний рік ВЕРЕСЕНЬ 1. Проведення засідання з питання результатів виховної роботи у 2008-2009 навчальному році (15.09.12р.). 2. Визначення основних напрямків методичної та виховної роботи на 2009-2010 навчальний рік (15.09.12р.). 3. Затвердження перспективного плану роботи шкільного МО класних керівників на 2012-2013 навчальний рік (15.09.12р.). 4. Проведення анкетування класних керівників з метою з'ясування труднощів у роботі (протягом місяця). 5. Затвердження планів роботи МО класних керівників на І семестр 2012-2013 навчального року (15.09.12р.). 6. Вибори голів МО 1-4-х, 5-6-х, 7-8-х, 9-11-х (15.09.12р.). 7. Затвердження планів виховної роботи (до 01.09.12р.). 8. Консультації з питань виховної роботи для класних керівників (протягом місяця ). 9. Організація роботи шкільного самоврядування «РУУШ». Звітно-виборча конференція РУУШ (18.09.12) ЖОВТЕНЬ 1. Затвердження планів МО класних керівників та оформлення класних куточків (до 05.10.12р.). 2. Участь у заходах Місячника безпеки (протягом місяця) 3. Участь у виховних заходах щодо відзначення 65-ї річниці визволення України від німецько-фашистських загарбників (19.10-23.10.12) 4. Відвідування уроків та виховних заходів класних керівників, які працюють в п’ятих класах в рамках адаптації учнів до середньої школи (протягом місяця). 5. Проведення анкетування учнів п’ятих класів з метою виявлення рівня адаптації (до 09.10.12р.). 6. Теоретичний семінар для керівників МО класних керівників «Проблеми розвитку учнівського самоврядування в школі» (28.10.12р.). ЛИСТОПАД 1. Участь у тематичному семінарі «Взаємини у системі «Вчитель- учень- батьки». 2. Участь у місячнику педагогічної майстерності (протягом місяця). 3. Аналіз результатів анкетування класних керівників, ознайомлення з діаграмою рівня методичної підготовки педагогів із питань виховання. З’ясування, якої методичної допомоги потребують класні керівники (протягом місяця). 4. Участь у Місячнику «Молоде покоління обирає здоров’я» (протягом місяця). 5. Відвідування виховних заходів класних керівників, які атестуються (протягом місяця ) ГРУДЕНЬ 1. Огляд літератури з проблем виховної роботи (протягом місяця) 2. Участь у заходах Місячника етико-естетичного виховання та декаді морально-етичного виховання 3. Участь у загальноміської операції «Родина» (робота з ново виявленими сім’ями з «групи ризику» та сім’ями, які перебувають у складних умовах проживання. 5. Відвідування виховних заходів класних керівників, які атестуються (протягом місяця ) СІЧЕНЬ 1. Підведення підсумків виховної роботи за перший семестр 2012-2013 навчального року (з 11.01.13р. по 15.01.13р.). 2. Планування виховної роботи на другий семестр (з 11.01.13р. по 15.01.13р.). 3.Затвердження планів роботи МО класних керівників на ІІ семестр 2012-2013 навчального року (з 11.01.13р.). 4. Підведення результатів рейтингу поведінки та рейтингу навчальних досягнень класних колективів за І семестр 2012-2013навчального року (з 11.01.13р. по 15.01.13р.). 5. Участь членів методичного об’єднання класних керівників в педагогічній раді школи «Спільна робота вихователів-наставників, учителів-предметників та батьків у формуванні індивідуальної освітньої траєкторії» (05.01.2013р. ) 6. Консультації з питань виховної роботи для класних керівників (протягом місяця ) 7. Вивчення питання «Організація виховної роботи на паралелі 8-х класів» (протягом місяця). ЛЮТИЙ 1. Вивчення індивідуальних особливостей учнів, їх інтересів та потреб (01-15.02.2013р.) 2. Організація роботи органів шкільного самоврядування РУУШ на ІІ семестр 2012-2013 н.р. (04.02.2013р.). 3. Відвідування виховних заходів класних керівників, які атестуються (протягом місяця ) 4. Участь у Місячнику громадянсько-правового виховання « Я - громадянин, я –патріот, я –житель свого міста» (протягом місяця ) 5. Педагогічний консиліум «Творчість класного керівника шляхи, звільнення від стереотипів»(ІІ тиждень) 6. Вивчення питання «організація роботи з дітьми потребуючих категорій». (15.02-26.02) БЕРЕЗЕНЬ 1. Участь у Місячнику книжки (протягом місяця ) 2. Підготовка та проведення педради «Виховне середовище школи: як піднести його ефективність?» (23.03.2013р.). 3. Семінар-практикум для керівників ШМО класних керівників «Роль класного керівника». 4. Вивчення нових технологій організації виховного процесу (протягом місяця). 5. Презентація досвіду класних керівників, які атестуються (25.03.2013р.). 6. Участь у творчому звіті вчителів, які атестуються (кінець місяця). 7. Участь у міському виховному заході «Міс весна». КВІТЕНЬ 1. Участь у Місячнику довкілля «Славутич - наш дім» (протягом місяця ). 2. Ознайомлення з новими надходженнями фахової літератури (протягом місяця). 3. Участь у тематичному і персональному контролі за виховним процесом (протягом місяця). 4. Участь у міському конкурсі ДЮІР. ТРАВЕНЬ 1. Підбиття підсумків роботи з виховання учнів у навчальному році та визначення завдань колективу на новий навчальний рік. 2. Проведення анкетування класних керівників та учнів за підсумками роботи за рік 3. Підбиття підсумків змагання на найактивнішого учасника загально-шкільних заходів, рейтингу поведінки учнів 5-11 класів. 4. Участь у конкурсі – захисті учнівських самоврядних проектів. 5. Аналіз роботи МО класних керівників за поточний рік. 6. Вивчення та узагальнення педагогічного досвіду класних керівників (протягом місяця). 7. Участь у декадах родинного виховання та військово-патріотичного виховання РОБОТА З БАТЬКАМИ 1. Участь у загально-шкільних батьківських зборах (протягом року) 2. Участь у батьківських лекторіях (протягом року). 3. Формування батьківських комітетів по класах. Делегатів до батьківської ради школи (протягом вересня ) 4. Постійний контроль сімей ризику (протягом року) 5. Батьківські збори по класах (протягом року). 6. Підтримувати зв’язок з родинами, де виховуються учні, схильні до правопорушень (протягом року). 7. Здійснювати правову освіту батьків (протягом року) (протягом року) 8. Вивчення умов проживання й виховання учнів. Формування особистості громадянина на засадах надбань світової та української культури «Мета виховання полягає в тому, щоб розкрити серце дитини для гуманності, а розум – для правди, щоб виховувати патріотів, у свідомості яких ідея особистого добра тісно пов’язана з ідеєю добра для всіх людей» Гельвецій Найбільше щастя і радість у житті – це діти. Їх веселий сміх, життєрадісні обличчя, повсякденні відкриття, безпосередність і цікаві очі не можуть не зворушити душу. Заради них ми готові на все. Але скільки треба мудрості, сили, любові, щирості, терпіння і доброти вкласти в їхні серця, щоб діти виросли справжніми людьми. Адже від того, якими ми їх виховаємо, чому навчимо, залежить не тільки їхнє майбутнє, а і майбутнє усієї країни. Тому так важливо сьогодні приділяти увагу активному вихованню дітей. Там де виховання відкладають «до кращих часів» і починають вирішувати інші, важливіші, як здається, питання, ці кращі часи не настають ніколи. Виховання – це саме життя, а життя «на потім» відкласти не можна. Дитинство – найважливіший, самобутній і неповторний період у становленні особистості. Саме в дитячі роки людина потребує найбільшої уваги та захисту. Від ставлення до дітей, розуміння їхніх проблем, інтересів та потреб залежить як доля кожної дитини, так і розвиток суспільства. Ми прагнемо до суспільства успішних, творчих людей, тому метою діяльності справжнього педагога, на мою думку, є виховання Благородної Людини, Благородної Особистості, Благородного Громадянина. Ми, вихователі, повинні вести дитину через осягнення цінностей свого народу, своєї нації, своєї країни до осягнення загальнолюдських цінностей, через розвиток почуття громадянськості до відчуття загально земної співпричетності Не зашкодити! Не загубити! Не втратити! Відродити! Ось головна змістовна лінія, що проходить через мою педагогічну діяльність. Виховна робота – це безмежне поле, на якому потрібно завзято та наполегливо працювати. Щодня пошук, щодня несподіванки, то прикрі, то кумедні; щодня відкриття, які неможливі без натхнення. Інколи думаєш – досить.. Але є щось в нашій роботі, що притягує, приваблює, не відпускає, є щасливі радісні моменти, заради яких хочеться працювати, вдосконалюватись і тоді подумаєш – все недаремно! І знов починаєш все з початку. Працюючи вихователем в дошкільному навчальному закладі намагаюсь використати всі можливості виховного простору нашого закладу для створення комфортних умов, що сприятимуть всебічному розвитку кожного вихованця, підтримці, максимальному розкриттю всіх його здібностей і талантів. Стараюсь спрямувати свою діяльність на створення в групі сприятливого середовища для формування особистості дитини, виховного впливу на кожного вихованця, адже взаємодія з дітьми – це справа душі і серця, яка крок за кроком веде до загального успіху. Ми живемо у час глобальних суспільних змін, глибокого осмислення життя. Сьогодні спостерігається яскраво виражена відсутність високих життєвих ідеалів. Тому особливої актуальності набуває завдання виховати маленького громадянина на засадах моральності, духовності, історико – національних особливостей. Маленькі громадяни України.. Виховання громадянських якостей у дошкільнят передбачено «Базовим компонентом дошкільної освіти в Україні». Так, одним із показників життєвої компетентності дошкільника є формування комплексу уявлень дитини про держави, народи, нації, суспільство, як узагальнені категорії, розуміння себе громадянином. Дитина повинна вміти вільно володіти такими поняттями, як назва держави, розуміти, що Україна – це її рідна країна, знати столицю, великі міста, знати символіку держави, шанувати традиції рідного краю. Та, на жаль, громадянському вихованню приділяється мало уваги, й дитина не володіє комплексом знань, визначених Базовим компонентом. Проблема громадянського виховання дошкільників переростає у проблему громадянського виховання нації, яка з кожним днем набуває все більшої актуальності. Роздуми, постійний пошук, розуміння відповідальності та важливості моєї професії, намагання зробити кожну взаємодію з вихованцями цікавою, як для дітей, так і для себе, допомагають мені визначити пріоритетні завдання у виховній роботі, знаходити засоби, їх вирішення, прогнозувати реальні результати. Так було прийнято рішення попрацювати над вищезгаданою темою: «Виховання маленького громадянина та патріота своєї держави на засадах духовних надбань українського народу». Організовуючи діяльність дитячого колективу відповідно до нормативно-правових документів, що сьогодні діють в освітньому просторі, переконуюсь, що всі компоненти духовної та матеріальної культури українського народу є серцевиною національного виховання. Народ із покоління в покоління передає свій соціальний досвід, своє духовне багатство, своє історичне надбання. Щоб діти стали справжніми громадянами, творцем своєї долі, необхідно, аби вони міцно засвоїли духовність, культуру рідного народу, глибоко перейнялись його національним духом, способом мислення і буття. Ми виховуємо у дошкільнят почуття патріотизму саме на засадах українського народознавства, краєзнавства, завдяки чому у дітей формується національна свідомість, належність до рідної землі, народу, духовної єдності поколінь та культурної спадщини. Виховання любові до рідного краю, до рідної культури, до рідного міста, до рідної мови – це першочергові завдання. Але як виховати цю любов? Вона починається з малого – любові до своєї сім’ї, до свого дому, до своєї вулиці, свого мікрорайону. Постійно розширюючись, ця любов до рідного переходить в любов до держави, її історії, її минулого і сучасного, а потім до всього людства. Виховна діяльність – це процес безперервної творчості. Розроблені і проведені з дітьми години спілкування, бесіди: «Стежки в минуле нашого міста», свята народознавчого характеру «Невичерпне джерело народної мудрості», де діти мали можливість ознайомитися з історією українського народу та його звичаями. Але щоб навчити дитину потрібно самому багато знати, тому сама я постійно вдосконалююсь, підвищую свій професійний рівень, займаюсь самоосвітою, співпрацюю з методистом нашого закладу, приймаю активну учать у засіданнях педагогічних рад, семінарах, методичних об’єднаннях. Вивчаю і використовую у своїй роботі педагогічні скарби видатних педагогів світу та надбання вітчизняних педагогів новаторів. Свої знання із задоволенням передаю дітям. Важливою ланкою у системі виховної роботи є взаємодія вихователя з батьками дітей. Переконана в тому, що єдність виховних впливів закладів освіти і сім’ї не лише гарантує розумну спрямованість виховного процесу, а і збільшує його силу, його можливості. Співпраця з батьками, взаємна доброзичливість і повага – шлях до успіху. Сьогодні зростає інтерес до джерел народної мудрості, до витоків національної культури. «Хто забуває минуле – той не вартий майбутнього». Працюючи вихователем вже не один рік, все глибше переконуюсь у тому, що розуміючи дитину, її почуття, прагнення, будучи близькою людиною для дитини, є можливість зайнятись вихованням дитини, якщо дитина відгукнеться на прагнення вихователя. Розуміти дітей – означає володіти щонайвищою майстерністю їхнього виховання. Хто виховує хороших людей – той і перемагає. Ми, вихователі, маємо піднятись до розуміння того, що кожна дитина – це Особистість, яку ми повинні відчути серцем, підтримати в разі необхідності, вселити надію на щасливе майбутнє. Головне – створити в людині Людину. Це як збудувати Храм, що завжди непросто. Проте, «У будь-якому проекті важливим фактором є віра в успіх. Без віри успіх неможливий». У. Джеймс З повагою ІЦ "KURSOVIKS"! |